PDA

Näytä tavallinen näkymä : hiilikuitukeulan kiristäminen

Poy
20.09.2016, 19.36
Läskipyörän hiilikuitukeulan kaulaputki on ilmeisesti hiilikuitua, kun siellä ei ollutkaan sellainen perinteinen tähtimutteri vaan joku muu systeemi. Onko tarkoitus kuinka kireälle laittaa? Oli aika kireällä kiinni ja nyt tuo koko systeemi tuli pois pultin mukana. Sain sen takaisin paikalleen, mutta esim. spacereitä pystyy pyörittämään sormilla. Välystä en kuitenkaan tunne keulassa.

oppes
20.09.2016, 20.22
Emmää oikeasti asiasta tiedä, mutta järki sanoo, jotta jos välystä ei ole, niin miksi pitäisi kiristellä? Ainakin itse lähden siitä että kaikki kartiolaakerit kiristellään minimiinsä eli välykset veks mutta mahdollisimman löysälle.

kauris
20.09.2016, 20.23
Se riippuu valmistajan ohjeista. Sekä keulan valmistajan että sen putken sisään kiristettävän expanderin. Myös oikea expanderin sijoitus suhteessa stemmin pultteihin saattaa olla ohjeistettu eli että osa ei ole putken sisällä väärässä kohdassa jotta kaulaputki kestää.

JackOja
20.09.2016, 20.28
Jos spacerit pyörii jotain on tehty väärin.

Moska
20.09.2016, 21.08
Expaderin korkki kiristetään ( säädetään välys) viimeisenä. Siellä sisällä on kuusiokolo jolla se paisutetaan keulaputkeen.

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

paaton
20.09.2016, 21.19
Emmää oikeasti asiasta tiedä, mutta järki sanoo, jotta jos välystä ei ole, niin miksi pitäisi kiristellä? Ainakin itse lähden siitä että kaikki kartiolaakerit kiristellään minimiinsä eli välykset veks mutta mahdollisimman löysälle.

Taita riippua vähän laakereista. Niitä halppis kuulalaakereita ei paljoa saa kiristää, mutta esimerkikisi cane creecin anglesetti suositellaan kiristettävän aika reippaaseen tiukkuuteen.
Ja noissahan käytetään samoja laakereita, mitä normaaleissakin canen paremmissa headseteissa. Minä olen vedellyt kaikki canen laakerini aika reippaaseen tiukkuuteen.

Kaksi viimeistä kappaletta.
http://www.bikeradar.com/gear/category/components/headset/product/review-cane-creek-angleset-45583/

Tuo n.6nm on jo aika hurjasti. Saa vetää jo lyhkäisellä kuusiokololla aika tosissaan.

Edit: Niin ja optimitilanteessahan tosiaan se pienikin esijännitys piisaa, mutta eihän niitä laakerin paikkoja ikinä jyrsitä suoriksi, tai maaleja poistella.

Marsusram
20.09.2016, 21.33
Expaderin korkki kiristetään ( säädetään välys) viimeisenä. Siellä sisällä on kuusiokolo jolla se paisutetaan keulaputkeen.

Bontragerin ja Ritcheyn lähes identtisissä expandereissa näkyy olevan 6mm kuusiokolo jolla ensin laajennetaan paikalleen.
Spacereita sen verran yli, että on kiristysvaraa ja korkki päälle.
Siihen keskelle kiertyy sitten 5mm kuusiokoloavaimella pultti korkin ja välyksen kiristykseen.

Poy
20.09.2016, 21.37
Nyt sain sen silleen kiristettyä ettei spacerit yhtään pyöri. Jotenkin oudosti toimii tuo expanderi, kun se ei tahdo lähtä kiristymään. Piti monta kertaa aukaista ja lopulta lähti jotenkin kiristymään.

nure
20.09.2016, 21.42
Ei spacerin pyöriminen mikään ongelma ole ellei korkeussuunnassa heilu. Ei mitään noita haarukan kiristimiä kannata apinan raivolla kiristää, maltilla vaan ettei heilu. Usein kyllä löytyy valmistajilta tarvittavat momenttirajat.
Moska, eikös ensin säädetä välys ja sitten kiristetään kannatin...?

paaton
20.09.2016, 21.50
Moska, eikös ensin säädetä välys ja sitten kiristetään kannatin...?

Eikun tuossa tapauksessa ensin kiristetään hiilarikeulan "Käpy" kaulaputkeen toisella ruuvilla ja vasta sen jälkeen säädetään välys.

paaton
20.09.2016, 21.54
Nyt sain sen silleen kiristettyä ettei spacerit yhtään pyöri. Jotenkin oudosti toimii tuo expanderi, kun se ei tahdo lähtä kiristymään. Piti monta kertaa aukaista ja lopulta lähti jotenkin kiristymään.

Olisit ottanut sen expanderin irti ja katsonut rakenteen, jos se nyt nostamalla irti lähtee. Jokuhan siellä ei liu'u kunnolla.

Poy
20.09.2016, 22.03
Eikun tuossa tapauksessa ensin kiristetään hiilarikeulan "Käpy" kaulaputkeen toisella ruuvilla ja vasta sen jälkeen säädetään välys.
Millä toisella, tossa on vaan yksi. Ainakin alukeulassa otetaan ensin välys pois, niin en ymmärrä tätä.

Marsusram
20.09.2016, 22.09
Olisit ottanut sen expanderin irti ja katsonut rakenteen, jos se nyt nostamalla irti lähtee. Jokuhan siellä ei liu'u kunnolla.
Ongelma on yleensä siinä kun alapää liukuu ja pyörii mukana. Pitää ennen laittoa kiristää hieman, että on kitkaa, mutta vielä mahtuu putken sisään.

paaton
20.09.2016, 22.18
Millä toisella, tossa on vaan yksi. Ainakin alukeulassa otetaan ensin välys pois, niin en ymmärrä tätä.

Sinulla on sitten eritavalla toimiva laajennin.
Marsu ja moska puhuivat tämän tyylisestä ratkaisusta. Noitahan on monia erillaisia.

http://www.parktool.com/assets/img/repairhelp/comp-plug_4.jpg

paaton
20.09.2016, 22.22

Eli siellä ei ole normi käpyä. Se laajennin täytyy saada ensin tarttumaan putkeen. Itse olisin ottanut kiinalaisen kikkareen putkesta irti ja katsonut miten se toimii ja liukuu. Sinulla se ilmeisesti kuuluisi kiristyä sillä samalla ruuvilla, jolla laakerikin säädetään? Paha sanoa kun ei nää sinne asti.

Poy
20.09.2016, 22.34
Nyt kun näin tuon kuvan ja mietin tarkemmin niin saattoi siinä ollakkin. Tekisi melkein vielä kerran aukaista tuo ja ottaa kuva tänne, mutta en ainakaan nyt illalla viitsi.

Moska
20.09.2016, 22.47
Toki stemmi kiristetään viimeiseksi, jos se on ollut löysällä. Jos vaan korkin on käyttänyt auki niin ei varmaankaan välys ole muuttunut mihinkään.

Moska
20.09.2016, 22.55
Bontragerin ja Ritcheyn lähes identtisissä expandereissa näkyy olevan 6mm kuusiokolo jolla ensin laajennetaan paikalleen.
Spacereita sen verran yli, että on kiristysvaraa ja korkki päälle.
Siihen keskelle kiertyy sitten 5mm kuusiokoloavaimella pultti korkin ja välyksen kiristykseen.
Omassa kapiarattaisessa on fsa:n expanderi ja se voidaan kiristää korkin läpi 5mm? avaimella. Sitten korkki 6mm avaimella.

pätkä
21.09.2016, 12.17
Ongelma on yleensä siinä kun alapää liukuu ja pyörii mukana. Pitää ennen laittoa kiristää hieman, että on kitkaa, mutta vielä mahtuu putken sisään.

Jep, juuri näin. Expanderia kannattaa kiristää jo irrallaan sen verran, että liukuu tahmeasti kaulaputkeen. Muuten kartiokiila pyörii höpöä ruuvin mukana.