Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Pyörätietokone hankinnassa ?

Ithra
18.09.2016, 19.01
Hankinnassa elektroniikkaa pyörään ja mietinnässä minkä ostais. Nyt vaihtoehtoina Polar v650, Garmin 520 tai Garmin 1000.

Mitäkö pitäis löytyä ja nämä minulle tärkeysjärjestyksessä;

- Jälkien lataaminen ja niitä seuraaminen ajossa (Strava)
-Omien jälkien helppo tallentaminen
-Polkujen seuraaminen kartalta eli ei valmiita jälkiä
-"Kisapätkät" stravassa
-Pitää toimia pakkasilla
-Sykevyö
-Hyvä teline tankoon
-Helppokäyttöisyys/löytyykö jostain Suomen kieliset ohjeet
-Hinta

Muita ominaisuuksia mitä maastopyöräilijä tarvii ?

Terv Ilkka

Ithra
18.09.2016, 19.04
Niin ja suht tärkeä ominaisuus että voin myös suunnitella reitin etukäteen tietokoneella.

paskalokki
18.09.2016, 19.20
Garmin Edge 520/1000

Kemizti
18.09.2016, 19.23
Jokerikorttina Edge 820, 520koossa 1000ominaisuudet ja hinta siit välistä

CamoN
18.09.2016, 19.33
Jos aikoo oikeasti seurata uria maastokartalta ajon aikana, sanoisin että Edge 1000:n 3" / 240x400 pikselin näyttökoko on välttämätön.

paskalokki
18.09.2016, 19.47
Jos aikoo oikeasti seurata uria maastokartalta ajon aikana, sanoisin että Edge 1000:n 3" / 240x400 pikselin näyttökoko on välttämätön.
Ihan hyvin tuo on OSM + Edge 800 -kombolla skulannut ainakin itselläni kun a) pitää vauhdin tarpeeksi maltillisena ja b) pistää zoomia tarpeeksi.

En tuota Edge 820:n olemassaoloa muistanutkaan edes, mutta jos ja kun joskus pitää Edge 800 vaihtaa johonkin niin en kyllä pienempään näyttöön enää vaikka nykyisestä hyvin näkeekin.

rstone75
18.09.2016, 20.08
Käyttänyt niin V650:tä kuin Garminin Edge 810:iä. Live segmenttejä Polarissa ei ole, enkä tiedä tuleeko. Ja rehellisyyden nimissä molempien kartassa ongelmia: mulla OSM kartat kaatuu Garminissa ja usein, vastaavasti V650:n zoomausongelmat todella ärsyttäviä. Anyway, jos Polariin päädyt niin ota yhteyttä. Saat hyvään hintaan.

bucinebikers
18.09.2016, 20.47
Hankinnassa elektroniikkaa pyörään ja mietinnässä minkä ostais. Nyt vaihtoehtoina Polar v650, Garmin 520 tai Garmin 1000.

Mitäkö pitäis löytyä ja nämä minulle tärkeysjärjestyksessä;

- Jälkien lataaminen ja niitä seuraaminen ajossa (Strava)
-Omien jälkien helppo tallentaminen
-Polkujen seuraaminen kartalta eli ei valmiita jälkiä
-"Kisapätkät" stravassa
-Pitää toimia pakkasilla
-Sykevyö
-Hyvä teline tankoon
-Helppokäyttöisyys/löytyykö jostain Suomen kieliset ohjeet
-Hinta

Muita ominaisuuksia mitä maastopyöräilijä tarvii ?

Terv Ilkka

Tosta uusi edukkaasti.. http://www.fillaritori.com/topic/81482-uusi-k%C3%A4ytt%C3%A4m%C3%A4t%C3%B6n-garmin-edge-810-ajotietokone-peruspaketti-250-euroa/

TemMeke
18.09.2016, 20.53

Tää vinkki kannattaa ottaa tosissaan. Varsinkin, jos siitä näytöstä haluaa nähdä kunnolla joka kelissä ja kaikilla silmämurheilla.

gzmi
19.09.2016, 21.26
Ei tuo Edge 1000 ole niin super hyvä, lue threadistä loput. Luulin sen olevan hienompi kaikin puolin, tuli hankittua ja on nyt sitten ollut yli vuoden. Sika kallis oli laatuun nähden. Oletan, että parempi olisi tulossa, kun tulee Garminilta.

Kalle H
22.09.2016, 01.17
Mulla on itsellä käytössä Fenix 3 HR ja Android-puhelin + Orux-sovellus + quadlock-teline.

Tällä yhdistelmällä pärjää kyllä todella mainiosti. Olisin varmasti ostanut jo aikoja sitten tuollaisen Garmin Edge-lippulaivamallin, mutta mielestäni ne eivät tee mitään (mun omassa käytössä) paremmin kuin fenix3 + kännykät combo.

Fenix 3 HR kelloon saa piirrettyä etukäteen yksinkertaiset reitit joita on sitten helppo seurata suoraan ranteesta juostessa/pyöräillessä. Jos en harrastaisi juoksua, niin hommaisin tankoon varmaan jonkun pienemmän Garminin Edge -malli kellon tilalle, johon saisi myös piirrettyä etukäteen vastaavan "madon/viivan" jota seurata. Näitä reittejä ole käyttänyt todella usein ja niiden tarkkuus riittää pääosin hyvin. Uusia polkuja etsiessä tulee kuitenkin monesti eteen tilanne, että haluaisia katsoa kunnon karttaa, tällöin peliin astuu kännykkä.

Kännykän kanssa pelatessa tulee sitten huomioida seuraavat.

Hanki kunnon puhelin, jossa resoluutio 1080x1920 tai yli, kosteudenkesto ja ant+ tuki plussaa.
Hanki kunnon teline, esim. quadlock
Hanki kunnon karttasofta, eli Oruxmaps (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.orux.oruxmaps&hl=en), tähän sitten saa ladattua vastaavat kartat kuin mitä http://kartta.arpotechno.fi/kartta.html ja https://www.retkikartta.fi/ näyttää, myös open steer map löytyy.
Akku kestää träkkäyksessä n. 10h, joten jos ajat tätä pidempiä lenkkejän niin hanki lisäakku tai akkupankki.
Pakkaskesto rajoittuu sinne -5C tuntumaan, joten talvipoluilla luuri kannattaa pitää pääosin taskussa.

Oon muutamaan kertaan seurannut vierestä kun porukka näppäilee noiden uusien garminin laitteiden kanssa ja koittaa räpeltää niiden kanssa karttoja. Melko surkealla tasolla on mielestäni vielä tuon edge 1000 versionkin näyttö ja käytettävyys (laitteen keskelle on päini näyttö ja reunoilla isot kehykset), resoluutio on kuitenkin vain 240x400, joka ei kyllä oikeasti riitä kunnolla yksityiskohtaisen maastokarttojen näyttämiseen, varmaan tollakin nyt toimeen tulee, mutta tuo näyttö on kyllä mielestäni n. 10v vanhaa tekniikkaa. En ole tuollaista itse päässyt vielä koskaan pidempään maastossa käyttämään, mutta kovin vakuuttunut en ole noiden muutamien "demojen" perusteella.

Garmin Edge 1010 mallin spekuloinnit (http://www.bikeradar.com/road/news/article/garmin-edge-1010-what-we-know-what-we-want-43633/) vaikuttaa ihan mielenkiintoisilta, joska sieltä kohta tulis se kunno peli.

Anaxagore
22.09.2016, 09.35
Mulla on itsellä käytössä Fenix 3 HR ja Android-puhelin + Orux-sovellus + quadlock-teline.

Tällä yhdistelmällä pärjää kyllä todella mainiosti. Olisin varmasti ostanut jo aikoja sitten tuollaisen Garmin Edge-lippulaivamallin, mutta mielestäni ne eivät tee mitään (mun omassa käytössä) paremmin kuin fenix3 + kännykät combo.

Fenix 3 HR kelloon saa piirrettyä etukäteen yksinkertaiset reitit joita on sitten helppo seurata suoraan ranteesta juostessa/pyöräillessä. Jos en harrastaisi juoksua, niin hommaisin tankoon varmaan jonkun pienemmän Garminin Edge -malli kellon tilalle, johon saisi myös piirrettyä etukäteen vastaavan "madon/viivan" jota seurata. Näitä reittejä ole käyttänyt todella usein ja niiden tarkkuus riittää pääosin hyvin. Uusia polkuja etsiessä tulee kuitenkin monesti eteen tilanne, että haluaisia katsoa kunnon karttaa, tällöin peliin astuu kännykkä.

Hanki kunnon puhelin, jossa resoluutio 1080x1920 tai yli, kosteudenkesto ja ant+ tuki plussaa.
Hanki kunnon karttasofta, eli Oruxmaps (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.orux.oruxmaps&hl=en), tähän sitten saa ladattua vastaavat kartat kuin mitä http://kartta.arpotechno.fi/kartta.html ja https://www.retkikartta.fi/ näyttää, myös open steer map löytyy.
Akku kestää träkkäyksessä n. 10h, joten jos ajat tätä pidempiä lenkkejän niin hanki lisäakku tai akkupankki.
Pakkaskesto rajoittuu sinne -5C tuntumaan, joten talvipoluilla luuri kannattaa pitää pääosin taskussa.

Oon muutamaan kertaan seurannut vierestä kun porukka näppäilee noiden uusien garminin laitteiden kanssa ja koittaa räpeltää niiden kanssa karttoja. Melko surkealla tasolla on mielestäni vielä tuon edge 1000 versionkin näyttö ja käytettävyys (laitteen keskelle on päini näyttö ja reunoilla isot kehykset), resoluutio on kuitenkin vain 240x400, joka ei kyllä oikeasti riitä kunnolla yksityiskohtaisen maastokarttojen näyttämiseen, varmaan tollakin nyt toimeen tulee, mutta tuo näyttö on kyllä mielestäni n. 10v vanhaa tekniikkaa. En ole tuollaista itse päässyt vielä koskaan pidempään maastossa käyttämään, mutta kovin vakuuttunut en ole noiden muutamien "demojen" perusteella.

Garmin Edge 1010 mallin spekuloinnit (http://www.bikeradar.com/road/news/article/garmin-edge-1010-what-we-know-what-we-want-43633/) vaikuttaa ihan mielenkiintoisilta, joska sieltä kohta tulis se kunno peli.

Itse sanoisin vähän samaa Edge 1000:sta. Ylihintainen iso kalikka jossa kuitenkin kokoon nähden pieni ja matalaresoluutioinen näyttö. Lisäksi maastokartan panorointi on edelleen luvattoman hidasta. Eikä akkukestokaan ole kaksinen karttaa käytettäessä. Courset tuo prosessoi nopeammin kuin aiemmat Edget, mutta se ei ole mikään kummoinen saavutus. Tämä on kuitenkin parasta mitä rahalla saa. Garminilla ei ole käytännössä kilpailua, siksi tilanne markkinoilla on mitä on.

henrit
23.09.2016, 22.00

Oon nyt ajellut taas polkuja pitkästä aikaa ja pohdin Garminin ostoa mutta tämä osuu kyllä lähelle ajatuksiani.

Toistaiseksi oon käyttänyt Ambit 2 HR:n reittejä mutta mulla on se ranteessa joten sitä reittiä on lähes mahdoton seurata nopeammassa vauhdissa metsässä. Suunnon/Polarin bike mountilla tms voisi saada sen kiinni tankoon mutta ehkä samantien puhelin olisi parempi.

Puhelimena mulla on Galaxy S7 joten se puoli on kunnossa mutta kestääköhän tuollainen Quadlock tms. mountti täpärillä juurakoita rytkyttäessä? Näköjään tuo quadlock universal mount on sillai kätevä että kotelon voi valita vapaasti. Olin aiemmin katsellut vähän Tigrasportin telineitä mutta en oikein niistä innostunut.

Mikä kotelo sulla on quadlockin kanssa käytössä?

paaton
23.09.2016, 22.18
Toistaiseksi oon käyttänyt Ambit 2 HR:n reittejä mutta mulla on se ranteessa joten sitä reittiä on lähes mahdoton seurata nopeammassa vauhdissa metsässä. Suunnon/Polarin bike mountilla tms voisi saada sen kiinni tankoon mutta ehkä samantien puhelin olisi parempi.

Miksi et käytä sitä kellossa olevaa kiinnikettä, eli ranneketta? Pyöräyttää pari kiekkaa jotain pitävää teippiä tangon ympärille ja laittaa kellon stongaan kiinni. Galaxy S7 ohjaustangossa kuulostaa kalliilta kaatumiselta.

Taidan kyllä itsekkin hankkia jonkin sortin ajotietokoneen. Vivoactiven viiva reitti riittäisi kyllä noin muuten, mutta kun en saa sykettä ja kellon aikaa selkeästi näkymään samaan aikaan. Täytyisi saada näköjään selkeä kello tankoon, jotta muistaisi juoda maantiellä ajallaan näin viileämmällä. Jos tuohon vielä hälytyksen laittaisi...

henrit
23.09.2016, 22.33
Miksi et käytä sitä kellossa olevaa kiinnikettä, eli ranneketta? Pyöräyttää pari kiekkaa jotain pitävää teippiä tangon ympärille ja laittaa kellon stongaan kiinni. Galaxy S7 ohjaustangossa kuulostaa kalliilta kaatumiselta.

Pitää kokeilla, en ole edes yrittänyt kun en vielä ole tuskastunut tarpeeksi. Ambitti on vaan sen verran möhkö että noinkohan pysyy. Niiden uusien reittien löytämiseen ad-hoc metsässä tuo ei toki auta.
Olisi mulla kyllä muutama Lumia myös mutta kestääköhän niissä akku ja löytyykö karttoja. Ajattelin että kunnon kotelo voisi suojata kolhuilta mutta jatkuva tärinä ei sekään ehkä ole hyväksi.

Kalle H
23.09.2016, 22.38
Kyllä toi teline on kestänyt ihan täysin ongelmitta täpäri rynkytykset sekä sora-ajot/retket gg:llä. Kilsoja tuolle on kertynyt kaikkiaan tuhansia ja oon käyttänyt tuota talvellakin tuonne -5C asti. Nyt olen hommannut myös pari out front -kiinnikettä perus kiinnikkeen lisäksi, out front -kiinnike on myös kätevä lyhyen (55mm) stemmi kanssa, kun sen avulla luurin saa tuohon stemmin päälle, jolloin se ei törrötä liian edessä. Perus kiinnike vaatii varmaan n. 70-80mm stemmin, jotta sen saa kivasti kiinni.

Oon ymmärtänyt, että se universal-kiinnike on myös hyvä, mutta se saattaa vaatia kunnon liimauksen vakio teipin sijaan, jos suojakotelo on kovin "silikonipintainen"

Tässä siis Samsung S4 mallikohtaisessa kotelossa stemmin päälle käännettynä. Aika nerd-lookkihan tuo tietysti on, mutta kun toiminnallisuus on kunnossa niin mä oon tyytyväinen.

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160923/ae8612bc1eb582491a9fb846beac7952.jpg

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

paaton
23.09.2016, 23.05
Niin en minä tärinän kestoa epäile, vaan puhelimen kestoa.
Minulla on ainakin tapana lennellä säännöllisesti mitä hauskimpiin paikkoihin. Ahdistaa ajatuskin 600e luurista ohjaustangossa.

Pystyssä pysyvällä kaverilla on muuten tuollainen quadlockin universal malli. Epoxilla näyttää sen turanneen luurin takakanteen tai koteloon kiinni. Takuulla pysyy.

paaton
23.09.2016, 23.13
Pitää kokeilla, en ole edes yrittänyt kun en vielä ole tuskastunut tarpeeksi. Ambitti on vaan sen verran möhkö että noinkohan pysyy. Niiden uusien reittien löytämiseen ad-hoc metsässä tuo ei toki auta.
Olisi mulla kyllä muutama Lumia myös mutta kestääköhän niissä akku ja löytyykö karttoja. Ajattelin että kunnon kotelo voisi suojata kolhuilta mutta jatkuva tärinä ei sekään ehkä ole hyväksi.

Olen tilaillut ebaysta silikooni teippiä pyörä ja kamera harrastusta varten. Tosi kätevää monessa kohtaa. Toimii kuten normaali vulkanoiva teippi, eli tarttuu vain itseensä. Ei kuitenkaan jätä minkäänlaista töhnää mihinkään, edes kastuessaan ja on paljon vahvempaa. "Silicone rescue tape" hakusanaksi.

Kalle H
24.09.2016, 10.27
Oma luurini on käskenyt nyt 3 vuotta kaikki ajot, juoksut ja vaellusreissut. Pidän tässä aina kiinni tuota quad lock -suojakoteloa ja näytön päällä on ebayn suojalasi (ei siis pelkkä muovi).

Tuuristahan toi on lopulta paljon kiinni. Toisaalta maksaa se edge 1000 mallikin n.400€ joten aika samalla luokassa se on kuin nykyiset älypuhelimetkin (300-600€).

Vakuutuksen omavastuun hinnalla selviää varmaan molemmista rikkoontumisista, joten siinä mielessä noi on saman hintaisen.

Aina siinä ottaa riskin kun elektroniikkaa kuskaa metsässä. Jos laitteet on helposti saatavilla/käytettävissä niin silloin ne on myös usein vähän riskialttiimmassa paikassa.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

Anaxagore
24.09.2016, 11.47
Ambitille on oma telinekin tankoon. Mutta tuohon toimii ihan yhtä hyvin kaistale vaahtomuovia/telttapatjaa ym. Ambitissa on reittejä seuratessa se hyvä puoli että siinä on kompassi, joten paikallaan ollessakin reittinuoli näyttää kulkusuuntaan. Edgeissä ei ole. Mulla on myös Ambit 2. Tiheää polkuverkostoa sisältävässä maastossa voi olla vähän arpomista pelkän viivan kanssa navigointi.

kervelo
24.09.2016, 19.57
https://youtu.be/rTFPB4OUqrM

henrit
24.09.2016, 21.06
https://youtu.be/rTFPB4OUqrM
Practically magic = kilpailijoiden jo aikoja sitten toteuttama ominaisuus

Miro.Simonen
26.09.2016, 20.37
Ite vetelen maastossa kombolla Samsung Galaxy A5 + tää kotelo http://www.motonet.fi/fi/tuote/473884/Celly-alypuhelin-pyorateline-tankokiinnikkeella-XXL-FLEXBIKEXXL softana sports-tracker, koska en tiedä paremmasta ja en tiedä tarvinko edes parempaa? Aijemmin puhelin oli repussa ja reitin seuraaminen oli aika haastavaa. Nyt on helppo kun tuolta 5" näytöltä näkee aika kivasti polut jne. Kummallisen hyvin tuo teline on kestänyt, odotusarvo oli että saa joka lenkillä kerällä puhelinta maastosta, mutta ei ole kertaakaan irronnut.

sykkeet tulee tällähetkellä ihan erillisestä kellosta, mutta ajatus ollut hommaa sports-trackerin vyö.