PDA

Näytä tavallinen näkymä : Vanteen kehän vaihto

fillaristi_saksasta
17.09.2016, 20.45
On vanne (40mm profiili, 100% hiiltä) joka on rikki ja tarttis vaihtaa uusi kehä. Kannattaako askarrella itse, vai viedä suoraan jonnekin? Ainakin pinnat varmaan saisi valokuvien ja muun merkkauksen avulla oikeisiin reikiin, mutta pinnojen kireys pitäisi itse tehdä käsipelillä, ja/tai jättää viimeinen kiristys jollekin jolla on laitteet ja miten helposti tuon vanteen saa pidettyä suorana?

Jos vie jollekin osaajalle, millainen lasku tuosta kehän vaihdosta tulee / mikä on kohtuu hinta laatutyöstä?

orc biker
17.09.2016, 21.02
Voisit varmaan itse irrotella ne osat valmiiksi, niin se alentaisi kustannuksia. Erottele sisä- ja ulkopuolen pinnat omiin kasoihinsa. Huomioi myös se, että pinnojen pituuden vuoksi uuden vanteen pitää olla halkaisijaltaan sama.

Sanoisin, että jos ostat tilalle arvokkaan vanteen, niin kannattaa viedä ammattilaiselle, jotta se arvokas vanne pysyisi ehjänä ja kiekko muutenkin ongelmattomana. Tuossa kasaamisessa on aika paljon sudenkuoppia. Ei riitä, että saa pelkästään suoraksi, mikä on suhteellinen helppoa, vaan pinnat pitäisi saada myös suhteessa toisiinsa tasaiseen jännitykseen. Sen takia noita on myös itse turha nykertää siihen, koska se kasaaja saattaa kuitenkin joutua löystyttämään kaikki ja aloittamaan alusta. Ei mielestäni kannata edes itse pujotella pinnoja, koska siinäkin voi mokata useammallakin tavalla.

Hinta on tätä luokkaa: http://www.fillariosa.fi/shop/product/kiekon-kasaus--ja-rihtaustyo?tm=verkkokauppa/huolto-mtb/pyora-huolto

noniinno
17.09.2016, 23.57
Kehän vaihto on helppoa. Teippaa uusi kehä vanhan viereen oikein päin, venttiilin reiät samassa kohdassa ja siirrä pinna kerrallaan uuteen. Nippelit voi olla hyvä vaihtaa samalla. Muista öljy. Jos viet liikkeeseen, älä pura mitään, se ei nopeuta tai helpota työtä yhtään. Valmiiksi pujotellut pinnat kyllä nopeuttavat työtä liikkeessä, kunhan ovat oikeilla paikoillaan.

orc biker
18.09.2016, 00.13
Kehän vaihto on helppoa. Teippaa uusi kehä vanhan viereen oikein päin, venttiilin reiät samassa kohdassa ja siirrä pinna kerrallaan uuteen. Nippelit voi olla hyvä vaihtaa samalla. Muista öljy. Jos viet liikkeeseen, älä pura mitään, se ei nopeuta tai helpota työtä yhtään. Valmiiksi pujotellut pinnat kyllä nopeuttavat työtä liikkeessä, kunhan ovat oikeilla paikoillaan.
Ei se ole helppoa, jos tavoitteena on tehdä varmasti kestävä kiekko, vaan se vaatii tiettyjen periaatteiden tietämistä ja soveltamista. Suora kiekko ei ole sama asia kuin vahva kiekko. Suoran osaa käytännössä jokainen tehdä, mutta vahvaa ei. Ja kyllä ne voi halutessaan ottaa pois, koska se todellakin nopeuttaa työtä, että kasaajalla on valmiiksi osat ilman, että tarvitsee purkaa ensin vanha. Se purkaminen ei ole vaikeaa. Luulen, että saa maksaa lisähintaa, jos ei vie valmiita osia, vaan vanhan purettavan. Samoin toki pinnojen pujottelu valmiiksi nopeuttaa tekemistä, mutta siinä voi mokata, jos ei tajuta rasvata kierteitä ja nippelipetejä ja kokemattomana vetää pinnat jotenkin väärin. Eikä se taida hintaan edes vaikuttaa, vaan se lienee monilla silti sama 40-50 €.

noniinno
18.09.2016, 00.31
Järjellä, oikeilla työkaluilla, hyvillä osilla ja jonkin hyvän oppaan avulla onnistuu helposti. Turha tuota nyt on dramatisoida, melko yksinkertainen asia johon ei liity mitään mystiikkaa, vaikka jotkut haluavat niin uskotella. Mitä muuta tavoitetta voi kiekonrakennuksessa olla, kuin kestävä kiekko? No joo, tiedän mihin tämä johtaa.

orc biker
18.09.2016, 00.50
Järjellä, oikeilla työkaluilla, hyvillä osilla ja jonkin hyvän oppaan avulla onnistuu helposti. Turha tuota nyt on dramatisoida, melko yksinkertainen asia johon ei liity mitään mystiikkaa, vaikka jotkut haluavat niin uskotella. Mitä muuta tavoitetta voi kiekonrakennuksessa olla, kuin kestävä kiekko? No joo, tiedän mihin tämä johtaa.
Siis onhan tuo ihan kehittävää opiskella, mutta ei se halvemmaksi tule, jos ei usein tarvitse noiden kanssa puuhastella. Ei ole kiva tehdä tuota ilman kunnon välineitä, kuten vähintään rihtauspukkia. Toki voihan senkin tehdä vaikka itse. Enkä ole mitenkään vihjannut mystiikkaan, vaan todennut, että se vaatii tiettyjen periaatteiden tietämistä. Huomauttaisin, että itsekin puhut hyvästä oppaasta, joten miten tuo on ristiriidassa sanomani kanssa? Mistä muuta olen puhunut kuin kestävästä ja suorasta kiekosta, jotka eivät siis ole automaattisesti sama asia? Mihin tämä johtaa?

nure
18.09.2016, 09.52
Noniin kanssa samoilla linjoilla, turhaa hommaa mystisoidaan, järki, kärsivällisyys ja oikeat työkalut ja kyllä homma onnistuu ja samalla oppii uuttakin. Vanhan kiekon purkamisesta et saa mitään alennusta mutta usea haluaa mielummin tehdä kiekon uusille puolille ja nippeleille laadun varmistamiseksi.
Kannattaa miettiä että ihmisiä ne kiekontekijätkin on vaikka toisaaltaan hyvä mestari on kyllä kullan arvoinen.

BB Holland
18.09.2016, 09.58
Oleellista on, että uusi kehä sopii pinnojen pituuteen. Välttämättä aivan samaa vannetta ei löydä. Pitäisi tietää vanhan kehän ERD, joka tosin lasketaan joskus vähän eri tavalla. Netissä myyntisivuilla tuo on yleensä mainittu. Juurikin tästä syystä kannattaa pujottaa pinnat kiekkoon itse, että näkee että homma pelaa eikä tuon kanssa tarvitse pajalla sählätä. Pujottaessa voi mennä moni asia pieleen ja meneekin, jos et ole ennen tehnyt. Tämän hetken hintataso työstä: kiekon kasaus alusta loppuun 50e, rihtaus lähtöpisteestä jossa pinnat on ruuvattu samalle kireydelle 25e (tämä on vaikeata), Mountain Bike Shopissa ottivat 40e kun pinnat oli pujotettu mutta olivat eri kireydellä.

Ei olisi pahitteeksi varata sekä 12 että 14mm nippeleitä. Näissä on se ero, että 14mm nippeleillä ei voi käyttää yhtään yli optimin meneviä pituuksia koska eivät kiristy tarpeeksi, mutta sopivat vähän lyhyeksi jäävillä. Messinkinippelit ovat parempia. Tuo rasvaus on pakollista ainoastaan alumiininippeleillä, vai kuinka?

noniinno
18.09.2016, 10.11
http://caravan.hobby.ru/materiel/Bicycle_Wheel_-_Jobst_Brandt.pdf , sivu 116
Teippaaminen helpottaa. Aika monta kehää, ei kahden käden sormet taida riittää, tullut vaihdettua tuolla menetelmällä. Mutta jos kysyjä epäröi, niin kiekko pajalle vaan. Kuitukehissä ja varsinkin aerosellaisissa voi nippeleiden putoaminen kehän onteloon tuoda mukavasti lisäaskaretta. Kuitukehä sinänsä on mahtava kasattava, ne kun eivät koskaan ole valmiiksi kierot ja ovat melko jäykkiä irtonaisenakin.

mutanaama
18.09.2016, 10.25
Jaa että öljyä tai vaseliinia kierrelukitteeksi ja suojaamaan syöpymiseltä.

nure
18.09.2016, 10.39
Noniin, Kuitu- ja aerokehät just siitä hauskoja että ovat jo muodossaan puolien asettelun jälkeen, hieman leipomista ja sitten pikkuhiljaa kärsivällisesti kireyksiä hakemaan.

fillaristi_saksasta
18.09.2016, 13.03
Kiitokset vastauksista ja keskustelusta. Taidan purkaa ja kasata kohdilleen ja viedä kiristettäväksi ammattilaiselle, ei ehkä säästä, mutta tuleepa harjoiteltua ja jää jotain oppia itsellekin. Onhan tässä koko talvi aikaa :)