PDA

Näytä tavallinen näkymä : Scott AFD-209 - tietoja rungosta?

riopentti
15.09.2016, 18.18
Terve,
löytyykö keltään teknisiä tietoja tästä vuoden 1999 pyörästä? Tuntuu että olen etsinyt koko netin läpi enkä löydä rungosta mitään tietoja, ml. paino. Rungossa lukee Ovalized Biaxial Butted 7005-T6 aluminum eli varmaan alemman hintaluokan ok-runko mutta kannattaako tuon ympärille rakentaa parempaa pyörää työmatkapyöräilyyn ja harjoitteluun? Olen ajanut tuolla vuodesta 1999 ja päivitin juuri kiekot Ultegroiksi (8-11 sp.), mutta kannattaako päivittää vielä enemmän vaiko hankkia uudempi runko esim. käytettynä ja päivittää sitä sitten Ultegra-osasarjalla? Nykyisen keskiön BB-LP27 joutuisi ainakin vaihtamaan, mikä lienee hankalin osuus.
Lähetin sähköpostiakin Scott:lle jenkkilään ja Patrolille mutta tuskinpa heiltä noin vanhoja tietoja löytyy.

nure
16.09.2016, 18.41
Lähtökohta on se että jos tunnet rungon itse niin hyväksi ja miellyttäväksi että mielestäsi moinen toimi kannattaa. Itse ajoittain vastaavia projekteja tehnyt, välillä pelkästä tekemisen ilosta ja puutteesta ja ei aina ole tullut järjelläkään mietittyä että mikä milloinkin kannattaa!

riopentti
16.09.2016, 21.09
Kiitos, noinhan se menee. Ehkä harkitsen talven yli ja pidän tuon rungon & nykyvarusteet huonon kelin pyöränä, ja rakennan sitten ensi keväällä uuteen runkoon Ultegra-pyörän. Vaihdan vain kiekkoja tarpeen mukaan. Ehkä.
Löysinkin unkarinkielisiltä sivuilta pyöräni painoksi 10,4kg, mikä tuolloin oli ok hintaluokalleen. Luulen myös AFD309:ssä olevan saman rungon, ja sille löysin painoksi 1701 gr samassa koossa eli 55cm. Tuo varmaankin ilman haarukkaa, joten ainakin puoli kiloa päälle - onko tuo nyt sitten paljon vai ei, enpä tiedä, näin kuntopyöräilijän tarpeisiin.
http://forum.tour-magazin.de/showthread.php?245867-Scott-AFD-309-55cm
Runko voisi olla pari senttiä pienempikin, nyt kun olen kokeillut triathlonpyöriä, mutta jos lähes 20v mennyt murheitta, niin miksei toisetkin :-)

riopentti
01.10.2016, 21.50
Projekti etenee. Brittien näennäisesti puolenhinnantarjousten innoittamana tilasin viikko sitten Ultegra-osasarjan kokonaisuudessaan, 11-32 ja 53/39. Osia odotellessa laitoin pyörän palasiksi jo huoltoa ja puhdistusta ajatellen, saaden näin rungon, haarukan ja muidenkin osien painon selville. Ja voe voe, pittääkö sitä jatkaa ostomaniaa ainakin haarukan osalta - ilman laakereita ja ohjainkannatinta 0,92 kg! Runko 1,89 kg koossa 55cm, aika paljon sekin. Pelkkä runko ja haarukka laakereineen 2,85 kg. Ei toki pyörivää massaa joten ehkä nöösille riittää tämäkin, ainakin siihen asti kun ohittamaton runkotarjous iskee silmille...
Ultegra-sarja tulee keventämään ainakin eturatas, keskiö, kammet -kolminaisuutta, vanhat osat yhteensä 1,67 kg. Ja renkaista lähti puolisen kiloa.