PDA

Näytä tavallinen näkymä : Suora tanko maantiepyörään



pena57
15.09.2016, 11.22
Heippa!
Vaimolla on Bianchin naisille tarkoitettu maantiepyörä, mutta hän ei tykkää kippurasarvista. Pyörässä on Shimanon Sora 3*9 vaihteet.
Mitä kaikkea tarvii vaihtaa, kun muutetaan pyörä suoratankoiseksi? Tanko tietenkin, ja vaihde- ja jarruvivut, tarviiko muuta? Ajattelin laittaa siihen Deoren vivut, ja jotkut maastojarruvivut. Onko ehdotuksia? Entäs sitten vaihtajien vetosuhteet, tuleeko ongelmia, kun on maastovivut ja maantievaihtajat.

paaton
15.09.2016, 11.50
Entä jos nostat ensin tankoa ylemmäs ja säädät yläotteen asennon kunnolla kohdilleen. Varmistat myöskin, ettei stemmi ja sen kautta ajoasento, ole liian pitkä.

Älä luovuta vielä.

paaton
15.09.2016, 12.03
Suoran tangon saat kyllä asennettua paikalleen, mutta maantierungon kanssa tulee ongelmia, mikäli et pidennä stemmiä reilusti. Painopiste siirtyy ahterin päälle ja se 25mm rengas takana ei vaan ole kovinkaan mukava selkäsuorana ajettavassa pyörässä.

Itse vaihtaisin suosiolla hybridiin, mikäli suoratankoinen on tavoitteena. Omalla puolisolla onkin radonin scart, noin 10kg hybridi 40mm renkailla. Kuukauden välein olen salassa säätänyt ajoasentoa matalammaksi. Ensi kesänä olisi tarkoitus koettaa maantiepyörää

TERU
15.09.2016, 12.36
Hyvänen aika kun olemmekin edellisen kanssa samaa mieltä, mutta jos tangon vaihtoon homma päätyy, niin hyvän kevyen suoratankoisen tuosta saa. Satulatolpan saattaa joutua vaihtamaan myös ja tietenkin kaikki vaijerit pitää uusia. Bianchiin menee hyvin 28 mm rengas. Yksi varoitusen sana, m puolen kahat ovat ärhäkämmät, etujarru niin löysäksi ettei tule kuperkeikkaa hätäjarrutuksessa.

-jamo-
15.09.2016, 13.42
Myy suosiolla maantiefillari pois ja osta samalla rahalla käytettynä ns. fitnesspyörä, missä on maantiepyörän välitykset. Helpommalla ja halvemmalla pääsee ja lopputulos on kaikin puolin miellyttävämpi ja parempi. Vaikkapa Nishiki Comp SLD tai joku vastaavan tyyppinen.

nure
15.09.2016, 13.54
Pari tuollaista rakentanut ja vaikka niistä toimivia saa niin geometrian kanssa tulee aina pikkuisia ongelmia. Virvelitehtaalla muistaakseni on olemassa maantieosiin sopivat flatbarvivutkin ettei homma liikaa sotkeudu tai tee niin kuin minäkin yhdessä, vaihdoin koko vetosysteemin maastopalikoihin ja kyllä toimii. Jarrut tietenkin hieman ongelmalliset saada säätö just sopivaksi muttei sekään mitenkään ylivoimaista.
Laske ensin paljonko rahaa kuluu muutoshommaan ja paljonko tulisi uuden hankita kustantamaan ja mieti sitten uudelleen asiaa. Tuossa aika passeli vertailukohde https://www.canyon.com/fi/fitness/roadlite/roadlite-al-5-0-w.html

SSGT-92
15.09.2016, 14.21
Onhan noille maatiejarruilekin omia flatbar kahvoja :http://bike.shimano.com/content/sac-bike/en/home/components11/road/sora11/bl-r3000.html
Säilyis ne vetosuhteetkin ...

TERU
15.09.2016, 14.32
Tuosson ns. C2C geometria, se on niin rauhallinen ja leppoisa ettei mikään fitness pärjää. Deoren vivut käyvät hyvin noille maantievaihtajille. Ei varsinaista estettä muutokselle ja jos ajot ovat lyhyehköjä pyrähdyksiä suora on hyvä.

Maantietanko on sopivasti sijoitettuna toki ylivoimainen pyörän tanko, lähellä auton rattia, ranteita voi pyörittää rasituksen minimoimiseksi. Vaikka ei koskaan ajaisi alaotteella, niin maantietanko antaa parhaan mahdollisuuden käsien ja ranteiden sopivaan asentoon pidemmillä ajojaksoilla.

pena57
16.09.2016, 09.36
Kiitos kaikille opastusta antaneille. Taidan kyllä päätyä muuttamaan pyörän suoralle tangolle muutamasta syystä.
Ensinnäkin väliraha esim. tuohon nuren ehdottamaan Canyoniin muodostuu huomattavasti isommaksi kuin osien vaihto (väliraha ~400€ ja osakustannus ~100-150€)
Vaimo on lyhyt, eikä sopivan pieniä runkokokoja juurikaan löydy käytettynä.
Vaimo tykkää Bianchistaan muuten kuin hullu puurosta.
Säilyy mahdollisuus ehkä joku kaunis päivä muuttaa se takaisin ...

Tuo on hyvä, kun annoitte ohjeita, että kahvoja on oikeasti olemassa suoratankoiselle maantiepyörälle, ettei tarvi käyttää maastopalikoita.
Miksi muuten tarvitsisi vaihtaa satulatolppa? Stemmin vaihdon ymmärrän, mutta nyt siinä on niin lyhyt stemmi, että uskon ulkonäön vain paranevan pidemmällä.

TERU
16.09.2016, 09.48
Yllättävää kyllä, kun vaihtuu tanko suoraksi, niin tilaa tarvii enemmän tangon ja satulan väliin. Jos on hyvin pienellä jätöllä nykyinen satulatolppa, niin voi joutua vaihtamaan tolpan jossa pidempi jättö. Stemmikin voi käydä lyhyeksi. Nuo huomaa vasta pidemmässä ajossa ja helppoja vaihtaa, jos nyt onkelmaa ollenkaan.

Antza44
16.09.2016, 09.59
^Toisaalta satulan paikka pitäisi säätää jalkojen mukaan ja ohjaamon pituus säädöt stemmillä/sarvilla.

rhubarb
16.09.2016, 12.11
Jooh, ei mitään taaksepäin siirtymistä ellei polvikulma sitä vaadi.

Ranskassa muuten näkyi paljon hienoja maantiefillareita ns. lähettilevyisellä suoralla tangolla. Veikkaan tosin että pidemmässä ajossa puoliso saattaa sittenkin tykätä kippuroista enemmän. Saitko kyseltyä mikä niissä on tarkkaan ottaen ongelmana? Alaote liian kaukana? Ajaa alaotteelta, ei jarruhupuilta? Ranteet kipeytyvät? Epävarma olo? Ei käänny tarpeeksi/kääntyy liian herkästi? Vai…?

pena57
16.09.2016, 14.12
Kyselin toki rouvalta, mistä kiikastaa. Korvien väli taitaa olla suurin (onneksi ei lue tuota) vika. Ajelee pääosin jarruhupuilta, ja on ainakin väittänyt että etäisyys on ok. Epävarma olo kaiketi on suurin syy, siksi aattelin "laittaa jemmaan" ne käppyräsarvipalikat, kun tottumus pyörään muuten kasvaa, niin voisi ehkä vaihtaa takaisin.

Mohkku
18.09.2016, 07.32
Saisitko jostain suoratankoisen pyörän pidemmälle lenkille kokeiluun ennen kuin alat muutosta tehdä? Muuten on se vaara, että kun nykyisessä on jokin ongelma, vaihtoehtoa pidetään automaattisesti parempana. Ei oteta huomioon sitä, että tilalle tulee erilaisia juttuja kuin minkä kanssa nyt painitaan.

Toki suora tanko on hallittavuudeltaan parempi, mutta ainakin itse pidän sitä pitkällä matkalla hyvin epämukavana, enkä siksi mielelläni sellaisella ajele kuin maastossa. Jo muutaman kilsan rauhallisilla soratieosuuksillakin kaipaan maasturiinkin jotain muuta ja ajatus triathlonissa käytettävistä lepuuttajista onkin käynyt mielessä. Tuo ajatus on toistaiseksi vielä aika kaukana toteutuksesta, vaikka sillä saisikin kivasti aikaan taivastelua oikeiden pyöräilijöiden parissa.

TERU
18.09.2016, 07.57
Hyvin käyttäjälleen sovitetulla suoratankoisella on jopa mukava ajaa. Olen muuttanut yhden omistani suoraksi, kaksi muuta maantietankoisia, hyvä ennuste tämän tapauksen onnistumiselle. Kun tangon saa kohtalaisen alas ja lähelle, kuten maantierunkoon saanee, ei tule suoralla tangolla huono ajokki, ainoastaan käsien asennot vähenee.

Tangot tulevat kaupasta raakileina, ne pitää sovittaa myös käyttäjälleen sopivan levyisiksi. Maantietangon leveys omissani 42 cm, suoran tangon leveys kavennettu tuohon mittaan pari kouran leveyttä lisää n. 55 cm. Tieajoon on hyvin sopinut.

PS. Tangon leveyden korjaus mittauksen jälkeen. Muisti päräyttelee mitä sattuu.

Mohkku
18.09.2016, 08.28
Henkilökohtainen asia varmaan. Kun itse laitan kädet asentoon, jossa ne ovat suorasta tangosta kiinni pidettäessä eli peukalot osoittaa sisäänpäin, tuntuu kuin käsivarsia alkaisi kiristää. Mutta kun käännän kädet maantietangon otteeseen eli peukalot eteenpäin, tuntuu paljon luontevammalta. Ja onhan tämä jälkimmäinen asento se, mihin kädet luonnostaan asettuvat, kun ne täysin rennoiksi päästää.

Hippo04
18.09.2016, 14.22
Itse olen vaihtanut cyclocrossariin suoran tangon. En nähnyt kauheasti hyötyä kippurasarvista koska pystyn ajamaan suoratankoisella tuntikaupalla ilman ongelmia. Ajelen paljon muun liikenteen seassa ja onhan tuo suora tanko vakaampi ohjattava ja helpommin jarrutettava. Mieltymys toki johtuu siitäkin että harrastelen maastoajelua, varsinaisia maantielenkkejä ei tule suoritettua.

Jarrut ja vaihtajat vaihdoin. Tosin on levyjarrut joten homna oli pala kakkua.

TERU
18.09.2016, 14.57
Nykyisin suora tanko ei ole piikkisuora, vaan siinä on muutaman asteen taivutus, joten sen mukavuus on parempi kuin on joskus aiemmin ollut. Krossari se oli tuo minunkin pyöräni aluksi, vähän liian pitkä runko ja siksi muutin nykyaikaisen suoran tangon. Mukava ajaa viikon parin ajan suoralla ja sitten taas maantietankoisella useampia viikkoja, hyvin menee tangolla kuin tangolla, vaihtelu paljon ajavalle on noin piristävää.

Krossarin jo kertaalleen loppunajetut ja paremmiksi vaihtuneet osat asentelin uuteen täsmälleen sopivaan runkoon, maantietankoineen päivineen.

kurvaaja
06.11.2019, 12.37
Käyhän se näinkin? Pyöräparkista bongattua...
https://i.imgur.com/JPHuKq7.jpg

TERU
06.11.2019, 14.23
Johan on viritelmä, jarrukahvatkin vaihtaneet puolta!
Voisin arvata ettei ammattihuoltoliike kuitenkaan ole ollut asentajana?

Pexxi
06.11.2019, 23.01
Droppeihin olisi siistiä saada "flatbar" bar endsit. Toimiskohan jos normaalit nousukahvat laittaisi sojottamaan sivulle?Varmaan ihan hyvin. Hieno olisi ainakin.

TERU
07.11.2019, 06.13
Ajettavuudesta kokemusperäistä: kun nyt ei enää tarvitse valita rungoksi Riittävän isoa, jotta se olisi Riittävän jäykkä, voi runko olla, jos ei nyt liian pieni niin ei missään tapauksessa liian iso. Runkoon oma sovitus tolpalla, tangolla ja tangon kannattimella, vailla pienintäkään ylimittaa ja pyörä on hyvä ajaa ja käsitellä muutoinkin, oikeastaan riippumatta ajon tarkasta lajista. Ei tarvitse eksoottisia säätöjä tai lisävarusteita, oikeastaan voisi puhua minimalismista. Tankokin voi olla kumpaa tyyppiä haluaa...🤗

TERU
07.11.2019, 08.07
Käytin tuossa isoa lastaa, parempi ottaa käyttöön sivellin ettei ihan rosoista jälkeä synny, tietenkin tangon muodon valinta muutamien senttien eron rungon pituuteen edellyttää parhaimpaan päästäkseen.

TERU
07.11.2019, 10.15
Omaan talliin tuli -09 krossari tehtaan (Bianchi) asentamin lisäjarrukahvoin 42 cm tangolla, tanko on vaihtunut copactimmaksi mutta leveys edelleen 42, hyvin tähän sopii lisäjarrukahvat. Leveäharteiselle noita tankoja löytyy ainakin 44 ja 46 cm leveinä. Tangon leventäminen "jatkaa" ajopituutta.

TERU
07.11.2019, 10.56
Tuossa hyvä tanko pienillä ulottumilla, ihan en varma onko litistettu ylhäältä, vai täysin pyöreä jotta lisäkahvat sais, varmaan menis rungosta toiseen...+ toinen edullisempi, molempia leveänäkin...
https://www.bike-components.de/en/Zipp/Service-Course-SL-70-XPLR-31-8-Handlebars-p73452/
https://www.bike-components.de/en/Zipp/Service-Course-70-XPLR-31-8-Handlebars-p73453/