Näytä tavallinen näkymä : Kiekkojen päivitys vai kokonaan uusi pyörä?
Olen nyt reilut pari vuotta ajellut tyytyväisenä Trekin Crockett 5 cyclolla. Ajosta suurin osa on painottunut rehelliselle maantielle ja klv-ajeluun. Ostin kesällä jäykkäperämaasturin jolla hoitunee jatkossa kaikki pikitien ulkopuolinen liikennöinti ja talviajot.
Rupesin suunnittelemaan pientä päivitystä cycloon ensi kevääksi, nimenomaisena tavoitteena parantaa ajofiilistä maantiellä. Ensin ajatuksena oli ostaa toiset kiekot - näitä olen ainakin katsellut sillä silmällä http://www.huntbikewheels.com/collections/road-disc-wheels/products/mason-x-hunt-four-season-disc-brake-road-bike-wheelset-tubeless-ready mutta tulipa mieleen sekin, että vaihtaisiko koko pyörän ehtaan maantieversioon.
Kiekkojen ostamisessa olisi hyöty jatkossa kun voisi tarpeen mukaan vaihdella helposti rengastusta. Sen verran olen uutta pyörää miettinyt, että ainakin paketti tulisi olla nykyistä jäykempi. Tällä hetkellä putkelta runttaamalla saa jarrulevyt soimaan. Ovatko halvemman pään ( alle 2000) hiilikuitupyörät kannattava päivitys vai saavuttaisinko uusilla kiekoilla tuntuvan eron nykyiseen?
Omasta mielestäni valinnan ratkaisee pyörän muu käyttö. Eli onko tarvetta yleiskäyttöiselle pyörälle maasturin lisäksi. Itse jättäisin cyclon talliin ja ostaisin puhtaan maantiepyörän lisäksi, jos se on vain mitenkään mahdollista.
^ Siwassa asiointia varten löytyy vanha hybridi, joten kahdella harrastuspyörällä mennään. Helpompi perustella ankeuttajalle kuin kolmannen osto. Varsinkin kun pyörissä taitaa olla kiinni jo enemmän kuin autossa...
Mulla oli 4 vuotta cyclo, johon ostin aikoinaan maantiekiekkosatsin, kun niillä oli kaverin mukaan isokin vaikutus asfaltilla ajamiseen verrattunu cyclon orkkiskiekkoihin ja kumeihin. Niillä oli järkyttävä vaikutus. Sehän meni ku ilmassa sen jälkeen. En kertaakaan ajanut enää sen jälkeen cyclon orkkiskiekoilla ja -kumeilla. Viime syksynä ostin sitten 29erin ja sen jälkeen mua ei ole enää maantiellä ole nähty. Cyclo meni kaupaksi viime viikolla.
Itsekin mietin aikoinaan, että pitäisikö cyclo vaihtaa puhtaaseen maantiepyörään. Maantiekiekkojen jälkeen en vaan koskaan keksinyt, mikä siinä niin paljon muuttuisi, että se olisi kannattanut. Pelkkä maantiekiekkosatsi kumeinaan ajoi asiansa loistavasti. Kirjaimellisesti :) Jos siis tykkäät ajaa cyclollasi muuten, niin täältä yksi ääni pelkille kiekoille.
Juu. Itse olen tuolla crocketilla ajellut tyytyväisenä pitkätkin maantielenkit, geo on aika lähellä trekin maantiepyöriä. Uudet vanteet ja 50/34 kampisetti suurimpina muutoksina. Hyvin kulkee.
Mutta... Jos et aio ajaa pyörällä talvella, et tarvitse leveämpiä renkaita ja lokareita, tai pyörää retkikäyttöön, niin vaihda ihmeessä maantiepyörään nyt kun se on vielä helppoa.
Paaton, millä kokoonpanolla ajelet noiden kiekkojen ja kampisetin osalta? Mitä ostaisit toisin?
Juu. Itse olen tuolla crocketilla ajellut tyytyväisenä pitkätkin maantielenkit, geo on aika lähellä trekin maantiepyöriä. Uudet vanteet ja 50/34 kampisetti suurimpina muutoksina. Hyvin kulkee.
Mutta... Jos et aio ajaa pyörällä talvella, et tarvitse leveämpiä renkaita ja lokareita, tai pyörää retkikäyttöön, niin vaihda ihmeessä maantiepyörään nyt kun se on vielä helppoa.
Erittäin helppo yhtyä edelliseen, etenkin loppulauselmaan. Omasta tallista löytyy kolme ajopeliä, krossari, suoratankoinen ja maantiepyörä. Kesällä mieluiten viimmeisellä, vaikka kaikki nuo hyviä ja tarkasti sovitettuja ovatkin.
Paaton, millä kokoonpanolla ajelet noiden kiekkojen ja kampisetin osalta? Mitä ostaisit toisin?
Minulla on halpoja ja kohtu keveitä kiekkosettejä muutama. En ole huomannut notkumista, kun pitää pinnat kireällä.
50/34 ultegran kampisarjan ostin tarjouksesta. On ok maantielle, muualle ei niinkään.
Toisin ostaisin erillisen maantiepyörän ja varmaankin ensi kesänä ostankin. Kovasti säätöä, jos yrittää yhdellä pyörällä ajaa kaikki ajot.
Jos tosiaan ajat pelkkää maantietä, niin on aivan turha kantaa cyclon kiloja mukana. Ostat vaikkapa canyonin ultimaten tai vastaavan 7kg painavan pyörän.
Niin, ja on minullakin 29er jäykkäperä, mutta sillä ajan vain maastossa ja oikeasti huonolla kelillä töihin.
Miten olisi vaikka GT Grade Carbon ? Mukava ajaa, maantiemainen, todella monipuolinen, alle contin GP 4000 SII 28mm versioina (todellinen leveys siinä 31-32mm paikkeilla ja edelleen täysverinen maantiekisarengas paitsi saakelisti mukavampi ja ja turvallisempi ajaa). Se kilo pyörän painossa ei Suomen laakeuksilla ole niin vakavaa. Maastossa pyörivä massa vaikuttaa oleellisesti kiihtyvyyteen, mutta maantiellä melko vähän.
https://www.evanscycles.com/gt-grade-carbon-ultegra-2016-adventure-road-bike-EV240478
Miten olisi vaikka GT Grade Carbon ? Mukava ajaa, maantiemainen, todella monipuolinen, alle contin GP 4000 SII 28mm versioina (todellinen leveys siinä 31-32mm paikkeilla ja edelleen täysverinen maantiekisarengas paitsi saakelisti mukavampi ja ja turvallisempi ajaa). Se kilo pyörän painossa ei Suomen laakeuksilla ole niin vakavaa. Maastossa pyörivä massa vaikuttaa oleellisesti kiihtyvyyteen, mutta maantiellä melko vähän.
https://www.evanscycles.com/gt-grade-carbon-ultegra-2016-adventure-road-bike-EV240478
Miksi ostaa välimalli jos sitä ei tarvitse? Tuossa tapauksessa on sama säilyttää crocketti.
Eihän se ole välimalli, se on maantiepyörä + lukuisia etuja, mutta joo jos tietää, että ei ikinä halua lokasuojia sadelenkeille tai vähän leveämpää rengasta tai parempaa jarrutustehoa tai mukavampaa geometriaa tai parempaa tärinänsuodatusta, niin kannattaa ostaa maantiepyörä. Onhan se kevyempi, mutta samalla tavalla sen stemmin saa käännettyä alas ja ajettua kohtalaisen aerona Gradellakin.
Cyclo on vielä enemmän. Ja sitten on se kevyt maantiepyörä.
Katselin tuota Canyonin ultimatea ja hintansa puolesta voisi olla jopa vaihtoehto. Mutta mitä saan parempaa - kiekkojen lisäksi - jos vaihdan Crocketista tuohon? Verrattuna siihen että panostan kohtuullisiin vaihtokiekkoihin?
Edit. Nimenomaan tämä https://www.canyon.com/fi/road/ultimate/2016/ultimate-cf-sl-7-0.html
Hankala kysymys noin päin mietittynä. Minä ajattelen niin, että miksi ajaisin vanhalla cyclolla jos saan uuden komean maantiepyörän :)
Käy kokeilemassa maantiepyöriä. Velosportissa oli cannondalen laadukkaita alurunkoisua ainakin jossain vaiheessa tarjouksessa. Täytysi itsekkin käydä pidempi lenkki koettamassa kaverin ultimatea.
Crocketista saa tosiaan maantiemäisen pyörän. Kampisarja, kiekot ja tanko nyt ainakin eroavat. Maantielle 44cm kapeampi tanko olisi ainakin itselleni parempi. Painossa ja rungon kovuudessa cyclo ottaa takkiin, mutta en usko kamalan isoihin eroihin osien vaihtamisen jälkeen. Satulanhan olet jo esimerkiksi varmaankin vaihtanut kovempaan siitä sohvasta.
Kannattaa tosiaan muistaa, ettei hinnat alkaen canyonissakaan taida tulla mitään ihmeellisiä kiekkoja mukana.
Hankala kysymys noin päin mietittynä. Minä ajattelen niin, että miksi ajaisin vanhalla cyclolla jos saan uuden komean maantiepyörän
...Satulanhan olet jo esimerkiksi varmaankin vaihtanut kovempaan siitä sohvasta.
Hyvä ajattelutapa ja erittäin hyvä syy vaihtaa pyörä :) Mitä satulaan tulee, niin lähti vaihtoon aika pian. Päätöstä vauhditti pikkuveljen puutuminen. Ostin arvalla Pro Turnixin ja olen ollut kohtuu tyytyväinen.
Täytyypä kantaa oma korteni kekoon tähän aiheeseen. Ostin 10kg alumiini cyclocrossin hiilarihaarukalla kun työmatka piteni 25 kilometrrin ja siinä on paljon normi pyörätietä poikittaissaumoineen.
Mukana tulleilla Schwalbe Rocket Ron, 33-622 renkailla vehje ei liikkunut mihinkään maantiellä, eikun Planet X_stä ne "parhaat" Vittoria Voyager Hyper Folding Tyre 700c 32mm alle.
Noilla meno parani merkittävästi mutta yllätys oli melkoinen kun tein saman pätkän Canyonin hiilaripyörällä 23/25mm GP4000:set kumit alla. Meno oli paitsi aivan eri planeetalta ja poikkirailot yms. tuntuivat paljon vähemmän kuin cyclolla. Lisäksi mäissä se 3kg painoero tuntuu.
Ehkä Vittoriat olisi pitänyt jättää pehmeämmäksi?
Mun neuvo tällä kokemuksella on että ota asfaltille hiilarimaantiepyörä. Mutta ihan ensiksi nuo Vittoriat alle mikäli käyttö on asfalttiajoa: http://www.planetx.co.uk/i/q/TYVIVOHY/vittoria-voyager-hyper-folding-tyre
^ Renkaat sentään vaihdoin jo aikoja sitten. Viime kesän ajoin Vittorian Rubino Proilla ja tämän kesän Schwalben Pro Oneilla. Molemmat hyviä renkaita, jälkimmäiset taisivat vaan tulla jo käyttöikänsä päähän.
Jos pyörä muuten miellyttää niin toiset kiekot vaan.
Täytyypä noviisin tuolta fitnes-keskustelusta esittää kysymys cycloihin ja katupyöriin liittyen, kun kiinnostus on virinnyt. Noita valmistajien ilmoittamia painolukemia kun seuraa niin kuinka luotettaviksi ne ovat käytännössä osoittautuneet? Canyon ilmoittaa tosi alhaisia lukeamia ja esim. trek vaikuttaa siihen verrattuna aika painavilta ja cannondale ei taida ilmoittaa painoa ollenkaan.
Jollei cyclo kulje niin jerkkua lisää reisiin. Kyllä oma kulkee ihan riittävästi...
Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
Keskiäkäinen lohjalainen
09.09.2016, 19.51
Katselin tuota Canyonin ultimatea ja hintansa puolesta voisi olla jopa vaihtoehto. Mutta mitä saan parempaa - kiekkojen lisäksi - jos vaihdan Crocketista tuohon? Verrattuna siihen että panostan kohtuullisiin vaihtokiekkoihin?
Edit. Nimenomaan tämä https://www.canyon.com/fi/road/ultimate/2016/ultimate-cf-sl-7-0.html
No tuossa nimenomaan kaikki muu on euforiaa tarjoavalla tasolla paitsi kiekot :-) Kyllähän Aksiumeillakin ajaa, mutta Mavic Ksyrium Elite- tai DT Swiss RR21 Dicut -kiekot ovat aivan eri maata.
Endurace CF 9.0 tai Ultimate CF SL 9.0 alkavat olla sellaisia paketteja, että hymy pysyy naamalla vähän pidempäänkin. Huippurunko, riittävän hyvä osasarja sekä erittäin hyvää keskitasoa olevat kiekot muodostavat sellaisen mukavuuden ja nopeuden kombon, että sitä ei välttämättä todeksi usko ennenkuin kokeilee.
Endurace CF 9.0 tai Ultimate CF SL 9.0 alkavat olla sellaisia paketteja, että hymy pysyy naamalla vähän pidempäänkin. Huippurunko, riittävän hyvä osasarja sekä erittäin hyvää keskitasoa olevat kiekot muodostavat sellaisen mukavuuden ja nopeuden kombon, että sitä ei välttämättä todeksi usko ennenkuin kokeilee.
Kaverilla on juuri tuollainen campagnolon osasarjalla, olisiko siinä ollut euruksen vanteet. Onhan ne ainakin hienot ja tubeless readytkin vielä.
Itsekkin panostaisin uuteen maantiepyörään sen verran, ettei ainakaan kiekkoja tarvitse alkaa heti uusimaan, kun noita ei vielä varastosta löydy.
Hyvin tuo "kerrasta laadukas" taktiikka tuntuu ainakin kaverin osalta toimivan. Ei pentele myy pyöräänsä vielä kahden kesän jälkeen, vaikka omasta mielestäni tarjosin jo oikeinkin hyvän hinnan :)
Keskiäkäinen lohjalainen
09.09.2016, 20.05
Noilla meno parani merkittävästi mutta yllätys oli melkoinen kun tein saman pätkän Canyonin hiilaripyörällä 23/25mm GP4000:set kumit alla. Meno oli paitsi aivan eri planeetalta ja poikkirailot yms. tuntuivat paljon vähemmän kuin cyclolla. Lisäksi mäissä se 3kg painoero tuntuu.
Ehkä Vittoriat olisi pitänyt jättää pehmeämmäksi?
Kanjonit ovat jo pitkään olleet aika hyviä poikkirailojen hävittämisessä. Satulaputken ja tolpan jousto-ominaisuudet ovat aika päräyttävällä tasolla. Muitakin mukavia ja silti nopeita runkoja toki on, mutta sitten pitää kaivaa kuvetta. Esimerkiksi:
http://www.bikeradar.com/road/gear/category/bikes/road/product/trek-domane-slr-7-disc-review-50668/
Tai tämä:
http://www.bikeradar.com/road/gear/category/frames/road/product/specialized-roubaix-2017-review-50696/
Hyviä näkökulmia. Tässä ehtii suunnittelemaan vielä ennenkuin verokarhu maksaa velkansa takaisin. Taitaa edelleen olla toimiva ohje ostaa kallein pyörä mihin rahat riittää...
Ajosta suurin osa on painottunut rehelliselle maantielle ja klv-ajeluun. Ostin kesällä jäykkäperämaasturin jolla hoitunee jatkossa kaikki pikitien ulkopuolinen liikennöinti ja talviajot.
Itse olen vannoutunut krossarilla tms. yleispyörällä ajava ja se näkyy mielipiteissäni.
Ottaisin kaksi lähestymistapaa. Joko hankkisin uudet kiekot tai ehkä jopa vain uudet renkaat nykyiseen pyörään. Tällöin säilyisi mahdollisuus monipuolisuuteen, mikä krossarin ominaisuuksiin kuuluu. Hyväksyisin sen, että pyörä ei ole kevein mahdollinen, eikä ylämäet nouse yhtä kevyesti kuin kaverilla. Toisaalta kun en aja kilpaa, mutta haluan ajaa myös huonommilla teillä mukavasti, lievää tahmeutta optimiolosuhteissa täytyy sietää. Reitinvalintaan liittyvät rajoitukset päällystettyjen teiden vähäisyytenä olisi ainakin minulle fiilistä latistava tekijä. Vaikka sitten 50 kilsan lenkillä soratietä olisikin vain 5-10 kilsaa. Tuollaiset kuitenkin usein avaavat monia uusia mahdollisuuksia hyviin lenkkeihin.
Toinen vaihtoehto on vaihtaa maantiepyörään ja siinä tapauksessa alkaisin katsella malleja, jotka on tarkoitettu myös huonommille teille (esim. Kona Esatto, Roadhouse, Felt V jne.).
Kohtuuhintaisissa pyörissä ei välttämättä ole erityisen hyvät kiekot, joten väliraha uuteen vaihdettaessa nousee herkästi. Muutenkin uutta ostettaessa tulee herkästi kiusaus valita pykälää tai kahta parempi kuin vanha ja sehän ei rahatilannetta yhtään paranna.
Noista vaihtoehdoista sitten kombinaatiot exceliin ja tarveharkinnan sekoittaman fillispohjaisen analyysin jälkeen alkaa selvitä, kuinka vakavaa (lue: kallista) pyöräkuumetta podet.
Jollei cyclo kulje niin jerkkua lisää reisiin. Kyllä oma kulkee ihan riittävästi...
Samalla logiikalla läski on hyvä maantiepyörä, lisää jerkkua vaan, ni alkaa kulkea. :)
Jos alottajalle jää joka tapauksessa hybridi talliin ja tän fillarin tarkotus on vaan tarjota ajonautintoa maantiellä, ni en mä oikein keksi miks pitäis säilyttää se lötkörunkonen cyclo. Vaihtoon vaan ja kunnon maantiefillari alle, sillä nimenomaan saa sitä fiilistä.
Kaikilla pääsee, mut kaikilla ei oo yhtä hauskaa. :)
Kommuutteri
10.09.2016, 09.40
Aloittajan alkuperäinen idea päivittää kiekot Hunteihin on hyvä, puhun kokemuksesta. Cyclo muuttuu ihan eri kulkineeksi. Tietysti jos tähtäimessä on ajaa pitempää maantielenkkiä vauhdilla, oikea maantiepyörä on "pakko"-hankinta.
Sent from my iPad using Tapatalk
^ Samaa mieltä, tosin syklolla on voitettu ISM-kultaa maantiellä (olikohan M-55 sarja), toki maantiekiekoilla, ennen levyjarru-aikaa.
Toiset kiekot vaan n. 30mm maantierengastuksella. Maantiepyörä tarjoaa aika vähän lisää tuohon comboon, ja käyttö on kuitenkin aika rajoitettua: ei sillä mielellään kanttareita ylitä kelveillä tai sateella aja. Eli puhtaasti reunaviivan tuijotteluun se on parhaimmillaan, jos aiot siihen keskittyä niin sitten kannattaa vaihtaa.
Joku parin kilon painoeron vaikutus vauhteihin on aivan minimaalinen, suurin vaikutus on ajoasennolla eli ilmanvastuksella. Itse vaihdoin alucyclon ja hiilarimaantiepyörän teräsrunkoiseen gg:hen, ja ajelen sillä kaikki ajot työmatkoista lenkkeihin.
Samalla logiikalla läski on hyvä maantiepyörä, lisää jerkkua vaan, ni alkaa kulkea. :)
Jos alottajalle jää joka tapauksessa hybridi talliin ja tän fillarin tarkotus on vaan tarjota ajonautintoa maantiellä, ni en mä oikein keksi miks pitäis säilyttää se lötkörunkonen cyclo. Vaihtoon vaan ja kunnon maantiefillari alle, sillä nimenomaan saa sitä fiilistä.
Kaikilla pääsee, mut kaikilla ei oo yhtä hauskaa. :)
Hauskuus on myös sitä, että ajo on mukavaa ja voi mennä sinne minne maantievehkeillä ei mennä. Mikä on riittävän kovaa sitten. Kyllä cyclolla vaan pääsee riittävän kovaa, mutta minähän ajankin vain kuntoilun vuoksi. Maantiepyörän kyllä omistan, mutta en koe sitä enää niin mielenkiintoiseksi tai mielekkääksi vaihtoehdoksi....
Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
kuovipolku
10.09.2016, 18.37
Toiset kiekot vaan n. 30mm maantierengastuksella. Maantiepyörä tarjoaa aika vähän lisää tuohon comboon, ja käyttö on kuitenkin aika rajoitettua: ei sillä mielellään kanttareita ylitä kelveillä tai sateella aja. Eli puhtaasti reunaviivan tuijotteluun se on parhaimmillaan, jos aiot siihen keskittyä niin sitten kannattaa vaihtaa.
Ajoin tänään itsekin pitkän maantielenkin cyclocrossarilla ja olisin voinut kysyä itseltäni mitä oikein teen maantiepyörälläni (joka oli huollossa) kun tälläkin kulkee näin mukavasti ja on näin kivaa. Lisäksi mielipiteitä on erilaisia ja niitä tunnetusti mahtuu maailmaan, mutta silti minun täytyy ihmetellä suuresti, sillä kyllä minä ylittelen kelvejä ja ajan sateella yhtä lailla maantiepyörällänikin. Pyörää voi keventää, sitä voi hyppyyttää ja se on jopa yksinkertaisempi pestävä kuin lokasuojilla varustettu cyclocrossari. Ei maantiepyörän tarvitse olla niinsanotusti kisakireä ja ei-mukava. Sadetta eikä hiekkatiepätkiäkään ei tarvitse pelätä.
Joku parin kilon painoeron vaikutus vauhteihin on aivan minimaalinen, suurin vaikutus on ajoasennolla eli ilmanvastuksella. Itse vaihdoin alucyclon ja hiilarimaantiepyörän teräsrunkoiseen gg:hen, ja ajelen sillä kaikki ajot työmatkoista lenkkeihin.
Ajokokemuksen mittana ei keskari eikä edes jossain paikassa tai jollain pätkällä saavutettu huippuvauhti ole minusta eirityisen hyvä. Joku parin kilon painoero ja pienen pienetkin erot geometriassa voivat silti tehdä suuren eron siihen miltä pyörä eri tilanteissa *tuntuu* - vaikka ajoasento olisi aivan sama - ja jos sillä on yhtään merkitystä ajajan mielessä ei ole syytä vähätellä sitä. Voi olla ettei anna sille painoa juuri ollenkaan eikä varmastikaan aina edes kaipaa etenkään jos ei ole kokenut, mutta silti.
PS Kiekkojen päivitysta minäkin olisin ehdottanut. Ne tekevät jo pyörästä aivan toisen - vaikka siinä olisi 99% pelkkää psykologiaa - ja jos "reunaviivan tuijottelu" osoittautuu antoisimmaksi pyöräilymuodoksi, niin onpahan silloin valmiiksi upgradatut kiekot kun sen maantiepyörän sitten hankkii!
, niin onpahan silloin valmiiksi upgradatut kiekot kun sen maantiepyörän sitten hankkii!
Niin jos aikoo ostaa maantiepyörän levyjarruilla ilman läpiakselia. Tuon seikan vuoksi minusta on typerää ostaa crockettiin kalliita kiekkoja.
Kommuutteri
10.09.2016, 20.55
Niin jos aikoo ostaa maantiepyörän levyjarruilla ilman läpiakselia. Tuon seikan vuoksi minusta on typerää ostaa crockettiin kalliita kiekkoja.
Huntit kun ostaa niin ei ole hirmu kallis ja käy kaikki akselit (yleisimmät).
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mulla kyllä maantiepyörän ja cyclon geo eroaa sen verran paljon, että molemmille löytyy paikkansa.
Cyclon korkeampi ja pystympi ajoasento sopii hyvin huonompiin keleihin, kun taas maantiepyörän matalampi ajoasento takaa mukavamman ja myös nopeamman ajon maantiellä.
En ole koskaan cycloa kokenut letkummaksi, mutta ei se samalla tavalla vastaa ajossa kuin maantiepyörä.
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
jii.haanpaa
10.09.2016, 21.32
Oma crossarini on geometrialtaan lähes yksyhteen Canyonin endurace-sarjalaiset. Ohjaamo alhaalla droppia tulee reippaasti. Ja hyvin se kadulla toimiikin. Itsekin arvoin ensin toisen kiekkoparin ostoa, mutta tuskin olisin jaksanut kiekon vaihtojen lisäksi ohjaamosulkeisia kadulta metsään ja metsästä kadulle. Siispä hankin maantiefillarin crossarin kaveriksi ja onhan se nyt erinomainen ratkaisu, mitä nyt lompsa korisee ja vaimo ärisee. Mutta jos yhdellä fillarilla pitää pärjätä, niin itse laittaisin ehdottomasti maantieystävällisen crossarin kaksilla kiekoilla.
Kiekkojen ja geon erojen lisäksi, eikö kenelläkään muulla ole erilainen voimansiirto cyclossa verrattuna maantiepyörään? Itsellä cyclossa 48/34T edessä ja 11-32T takana, mikä tuntuu maastossa melko hyvältä. Maantielle taas ei todellakaan optimaalinen.
Osassa keskiö saattaa olla inan korkeammalla. Onhan noita eroja jonkin verran.
Canyonin endurance on hyvin mukavuuspainotteinen ja jos vertaa saman valmistajan aeroadiin, niin geossa on iso ero.
Jos yhdellä pakko pärjätä - cyclocross kaksilla kiekoilla.
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Mites GG, vähä niinku endurance maantiepyörä, mutta mahtuu isot kumit?
jii.haanpaa
10.09.2016, 22.51
Kiekkojen ja geon erojen lisäksi, eikö kenelläkään muulla ole erilainen voimansiirto cyclossa verrattuna maantiepyörään? Itsellä cyclossa 48/34T edessä ja 11-32T takana, mikä tuntuu maastossa melko hyvältä. Maantielle taas ei todellakaan optimaalinen.
Hyvä pointti. Jos crossariin on ostamassa toista kiekkosettiä katurenkaille, niin 11-32:n tilalle kannattaa varmaan valita jotakin sopivampaa. Omassa crossarissani on 11-28 pakka, eikä tuo nyt niin valtavasti maantiepyöräni tyypillisestä compact-setistä eroa kuin usein väitetään. Tarkoitus olisi kyllä vaihtaa maantiefillarin pakka johonkin tiheämpään, 11-23 pelottaa, mutta ehkä 12-25.
Taitaa tässä niin käydä, että tänään täytyy ottaa Trekistä kuvat ja laittaa pyörä myyntiin nyt kun vielä kauppa saattaa käydä. Keväällä sitten uudella pyörällä liikenteeseen. Onko noissa Canyonin Ultimatessa ja Enduracessa iso ero ajoasennossa?
Onko noissa Canyonin Ultimatessa ja Enduracessa iso ero ajoasennossa?
Rungot eroaa stack- ja reach-mittojen erotuksien verran. Emäputken korkeus, keskiön korkeus ja vaakaputken pituus vaikuttavat eniten. Molemmat lienee mahdollista säätää samoihin mittoihin (ainakin liki), mutta siitä mitoituksesta Ultimaten säätömahdollisuudet jatkunee enemmän pidemmän ja matalamman suuntaan, Endurancen taas enemmän lyhyemmän ja korkeamman suuntaan.
Pyörän mitoitus on vahvasti henkilökohtainen asia, mutta sanoisin että jos ei ole mitään vertailukohtaa tai ei tiedä varmasti tarvitsevansa rennomman geometrian pyörää, kannattaa kääntää katse ensin Ultimaten suuntaan. Siinä on enemmän kompromissitonta maantiepyörää.
Samaa mieltä camon kanssa. On aika ärsyttävää, jos tankoa ei saakkaan riittävän alas muutaman vuoden päästä.
Kaverini osti ultimaten ensimmäisekai maantiepyöräksi ja hyvin tuolla on ajettu 4seasoneilla ne satunnaiset hiekkatietkin.
Millainen asento sinulla on nyt crockettiin muokkautunut? Minulla saddle-bar droppia on nyt n.7cm ja säätövarat on ilman kikkailuja lopussa.
villeville
12.09.2016, 15.14
Itse kävin samanlaisen pohdinnan kuin viestiketjun aloittaja ja päädyin lopulta ostamaan toiset kiekot cyclocrossariin. Ostin nimenomaan nuo linkatut Mason Huntit.
Täällä on jo muissa kommenteissa hyvin tuotu esille erilaisa näkökulmia. Omasta näkökulmasta ratkaisun hyviä puolia olivat:
- Toiset kiekot vaativat vähemmän tilaa kuin toinen fillari.
- Toiset kiekot tulivat halvemmaksi kuin uusi fillari.
- Uudet kiekot ovat päälle 400g kevyemmät kuin fillarin mukanan tullut alkuperäinen kiekkosetti ja kyllä ajofiilis on aivan eri luokkaa maantiellä ajaessa - vaikka kyse olisi vain plasebo-efektistä.
- Kaksien kiekkojen ja kumien tuoma käytön monipuolisuus. Tosin kiekkojen vaihto ei ole vaivatonta, mutta huomattavasti vähävaivaisempaa kuin kumien vaihto.
Huonoja puolia:
- Jarruja (levarit) saa olla säätämässä aina kiekkojen vaihdon yhteydessä. Ei mikään paha rasti, mutta välillä ärsyttää.
- Nälkä kasvaa syödessä: kun on alla parempi kiekkosetti maantielle, niin sen jälkeen tekee mieli alkaa optimoimaan muita asioita kuten esimerkiksi ajaoasentoa ja välityksiä. Periaatteessa tekisi mieli vaihtaa aina maantielenkille hieman pidempi stemmi. Ja eihän nuo cyclocrossarin välitykset ihan optimaaliset maantieajoon ole. Mutta jos laitat "maantiekiekkoihin" vaikkapa hieman maantiemäisemmän takapakan, niin sitten saat olla säätämässä aina myös vaihteita kiekkojen vaihdon yhteydessä.
- Kaikenlaisen säädön määrä kasvaa.
Itse sanoisin, että jos tila- ja raha-asiat eivät ole ongelma, niin kannattaa myös miettiä mitä harrastukseltaan hakee. Jos ajelee vähänkin tavoitteellisemmin ja tykkää seurailla säännöllisesti kokonaiskilometrimääriä/-tunteja, sykkeitä, tehoja, keskinopeuksia tms, niin sitten kannattaa hankkia maantielle maantiepyörä. Jos taas homma toimii enemmän fiilispohjalta, niin toiset kiekot ajavat hyvin asiansa ja niihin liittyvä säätö on (välillä) ihan mukavaa puuhastelua.
Itse kävin samanlaisen pohdinnan kuin viestin aloittaja ja päädyin lopulta ostamaan toiset kiekot cyclocrossariin. Ostin nimenomaan nuo linkatut Mason Huntit.
Täällä on jo muissa kommenteissa hyvin tuotu esille erilaisa näkökulmia. Omasta näkökulmasta ratkaisun hyviä puolia olivat:
- Toiset kiekot vaativat vähemmän tilaa kuin toinen fillari.
- Toiset kiekot tulivat halvemmaksi kuin uusi fillari.
- Uudet kiekot ovat päälle 400g kevyemmät kuin fillarin mukanan tullut alkuperäinen kiekkosetti ja kyllä ajofiilis on aivan eri luokkaa maantiellä ajaessa - vaikka kyse olisi vain plasebo-efektistä.
- Kaksien kiekkojen ja kumien tuoma käytön monipuolisuus. Tosin kiekkojen vaihto ei ole vaivatonta, mutta huomattavasti vähävaivaisempaa kuin kumien vaihto.
Huonoja puolia:
- Jarruja (levarit) saa olla säätämässä aina kiekkojen vaihdon yhteydessä. Ei mikään paha rasti, mutta välillä ärsyttää.
- Nälkä kasvaa syödessä: kun on alla parempi kiekkosetti maantielle, niin sen jälkeen tekee mieli alkaa optimoimaan muita asioita kuten esimerkiksi ajaoasentoa ja välityksiä. Periaatteessa tekisi mieli vaihtaa aina maantielenkille hieman pidempi stemmi. Ja eihän nuo cyclocrossarin välitykset ihan optimaaliset maantieajoon ole. Mutta jos laitat "maantiekiekkoihin" vaikkapa hieman maantiemäisemmän takapakan, niin sitten saat olla säätämässä aina myös vaihteita kiekkojen vaihdon yhteydessä.
- Kaikenlaisen säädön määrä kasvaa.
Just näin. Cyclosta saa kyllä maantiepyörän, mutta esimerkiksi itselläni odottaa nyt kurainen cyclo geon muutosta terassilla, jotta pääsisin maantielle muutaman tunnin päästä.
Shimmejä jarruihin muuten löytyy vaikkapa bike24:lta.
Mutta jos laitat "maantiekiekkoihin" vaikkapa hieman maantiemäisemmän takapakan, niin sitten saat olla säätämässä aina myös vaihteita kiekkojen vaihdon yhteydessä.
Jos ajaa crossarikiekoissa vaikka 11-32- ja maantiekiekoissa 12-25-takapakalla, niin ei pitäisi vaatia mitään säätöjä kiekkojen vaihdossa. Ketju on riittävän pitkä ja takavaihtaja pystyy hanskaamaan ketjun kireälle. Takapakat täytyy toki asettaa sivusuunnassa samaan paikkaan. Olen tätä harrastanut vuosia ja takakiekko vaihtuu ilman mitään asetusmuutoksia. Cantijarruissakaan ei ole säädettävää eli 30 sekunnin homma. Kai levyjarrulliset kiekotkin periaatteessa voi saada vaihdettua ilman säätöjä, mutta ei ehkä ihan yhtä helposti kuin vannejarrulliset.
JohannesP
12.09.2016, 16.04
villeville:llä todella hyviä pointteja. Itse vihaan kaikennäköistä säätämistä ja haluan kaiken toimivan moitteettomasti. Varsinkin tuollainen "turha" säätäminen ennen lenkkiä on raskasta jos vaihteet, jarrut ja välitykset eivät toimi moitteettomasti. Puhumattakaan jos maantielle kaipaisi matalempaa ajoasentoa.
Jos kerran ajelu on selkeästi painottunut asfaltille niin en näe pointtia käyttää rahaa jos lopputulos on kuitenkin jonkinnäköinen kompromissija mihin ei ole kuitenkaan täysin tyytyväinen niinkuin esim löysä runko. Maantiepyörälläkin on mukava ajaa hyväkuntoisia hiekkateitä ja rengastuksella saa menosta vielä mukavempaa jos sellaista haluaa välillä harrastaa. Painoerokin puoltaa ihan oikeaa vannejarrullista maantiepyörää.
Kääntäisin katseen fillaritorille ellei sit tule erityisen hyviä tarjouksia vastaan uusista. Sillä välin ajaisin ajot cyclolla ja vaihtaisin vanhoihin kiekkoihin rullaavammat renkaat.
Jos ajaa crossarikiekoissa vaikka 11-32- ja maantiekiekoissa 12-25-takapakalla, niin ei pitäisi vaatia mitään säätöjä kiekkojen vaihdossa. Ketju on riittävän pitkä ja takavaihtaja pystyy hanskaamaan ketjun kireälle. Takapakat täytyy toki asettaa sivusuunnassa samaan paikkaan. Olen tätä harrastanut vuosia ja takakiekko vaihtuu ilman mitään asetusmuutoksia. Cantijarruissakaan ei ole säädettävää eli 30 sekunnin homma. Kai levyjarrulliset kiekotkin periaatteessa voi saada vaihdettua ilman säätöjä, mutta ei ehkä ihan yhtä helposti kuin vannejarrulliset.
Levyjarrulliset kiekot naksahtavat paikalleen ilman mitään säätöjä tai jarruihin koskemista, kun levyt shimmailee samaan kohtaan.
https://www.bike24.com/p226069.html
Hydraulisissa jarruissa saa ehkä pumppailla kahvaa muutaman kerran.
Rataspakathatan tosiaan kannattaa mittailla samaan kohtaan. Pitkällä häkillä onnistuu ongelmitta 50/34 kampisarja ja 12/25+12/30 takapakkojen käyttö, lyhyt häkki ei mielestäni riitä tähän.
Eli kompromiseja joutuu kyllä tekemään.
Noin 10min menee muuten maantiemuunnokseen, kun kiekot ovat omilla vanteillaan ja satula toisessa tolpassa oikealle kohdalle säädettynä. Stemmin vaihto on se eniten aikaa vievä operaatio.
kuovipolku
12.09.2016, 16.55
- Jarruja (levarit) saa olla säätämässä aina kiekkojen vaihdon yhteydessä. Ei mikään paha rasti, mutta välillä ärsyttää.
- Nälkä kasvaa syödessä: kun on alla parempi kiekkosetti maantielle, niin sen jälkeen tekee mieli alkaa optimoimaan muita asioita kuten esimerkiksi ajaoasentoa ja välityksiä.
Pieni tyhmä kysymys tähän väliin:
Jos vaihdettavat kiekot ovat ulkomitoiltaan (vannejarrut) ja mikä se nyt levyjarruillaan onkaan vastaava identtiset, mitä säätämistä tarvitaan (normaalin silmämääräisen keskittämisen lisäksi)?
Entä jos käytössä on ne paljon puhutut ja mainostetut läpiakselit?
Seuraavan ranskalaisen viivan jälkeinen sisältö lienee valitettavan tosi. Joskus voi kyllä päästä tyydyttävään kompromissiin, mutta yleensä kai jommassa kummassa käytössä alkaa ennen pitkää ettei pyörä ihan istun niinkuin pitäisi. Tosin maantiekauden ulkopuolellahan voi palata tuttuihin cyclocross/gravelgrinding/etc -säätöihin.
PS Kahden pyörän olemassaoloa puoltaa se että likaisella cyclocrossarilla voi lähteä lenkille ajatellen että pesee sen sitten kun se on vielä pahemmin kuraantunut, mutta likaisella maantiepyörällä lenkille lähtö on joteensakin vastenmielistä
jii.haanpaa
12.09.2016, 17.35
Rungot eroaa stack- ja reach-mittojen erotuksien verran. Emäputken korkeus, keskiön korkeus ja vaakaputken pituus vaikuttavat eniten. Molemmat lienee mahdollista säätää samoihin mittoihin (ainakin liki), mutta siitä mitoituksesta Ultimaten säätömahdollisuudet jatkunee enemmän pidemmän ja matalamman suuntaan, Endurancen taas enemmän lyhyemmän ja korkeamman suuntaan.
Pyörän mitoitus on vahvasti henkilökohtainen asia, mutta sanoisin että jos ei ole mitään vertailukohtaa tai ei tiedä varmasti tarvitsevansa rennomman geometrian pyörää, kannattaa kääntää katse ensin Ultimaten suuntaan. Siinä on enemmän kompromissitonta maantiepyörää.
Mielenkiinnosta pistin Ultimaten ja omat fillarini "rinnakkain". Toki vahvasti yksinkertaistaen, mutta reachin ja stackin mukaan erot ovat hiuksen hienot. 2015 JTS on peruscrossari ja biankin pitäisi edustaa mukavaa enduranssigeota. Näköjään canyonin randomilla valittu enduraaceri on sentin korkeampi (578/382) kuin biankin c2c? Ei ole helppoa tämä pyörien karsinointi :)
____Ultimate CF SL7 * 2015 Jake the snake * Bianchi C2C
stack **** 560 *********** 558 ********** 567
reach **** 383 *********** 385 ********** 381
Jaha, en osaa tehdä järkevästi näkyvää taulukkoa, mutta eiköhän tuosta saa selkoa.
Huonoja puolia:
- Jarruja (levarit) saa olla säätämässä aina kiekkojen vaihdon yhteydessä. Ei mikään paha rasti, mutta välillä ärsyttää.
Tuonkin voi varmaan välttää valitsemalla uusiin kiekkoihin samanlaiset navat kuin vanhoissa? Tietysti jos vanhat ovat jotkin nimettömät alkuperäisasennukset, silloin ei ole käyttökelpoinen vaihtoehto
Samaa mieltä camon kanssa. On aika ärsyttävää, jos tankoa ei saakkaan riittävän alas muutaman vuoden päästä.
Kaverini osti ultimaten ensimmäisekai maantiepyöräksi ja hyvin tuolla on ajettu 4seasoneilla ne satunnaiset hiekkatietkin.
Millainen asento sinulla on nyt crockettiin muokkautunut? Minulla saddle-bar droppia on nyt n.7cm ja säätövarat on ilman kikkailuja lopussa.
Mittasin äsken ja 6 cm on nyt droppi. Vielä olisi sentti varaa laskea stemmiä alemmas.
villeville
12.09.2016, 19.45
Tuonkin voi varmaan välttää valitsemalla uusiin kiekkoihin samanlaiset navat kuin vanhoissa? Tietysti jos vanhat ovat jotkin nimettömät alkuperäisasennukset, silloin ei ole käyttökelpoinen vaihtoehto
Omalla kohdalla olen valitettavasti joutunut hieman säätämään vaihdevaijerin kireyttä silloin tällöin ja jarrupalojen paikkaa käytännössä aina kiekkojen vaihdon yhteydessä. Kaikki kyllä toimivat ilman säätämistäkin, mutta vaihteet eivät vaihdu ihan niin sujuvasti ja tarkasti, ja jarrupalat ottavat hieman levyihin kiinni vaihdon jälkeen. Jälkimmäinen tapaus ei metsäsässä tai poluilla haittaa, mutta usemman tunnin maantilenkillä pieni hinkkausääni ei kuulosta mukavalta - etenkään vastatuulessa. Tietysti asiaan vaikuttaa miten herkistä jarruista pitää.
Olen myös itse miettinyt, että auttaisiko jos olisi samanlaiset navat ja jarrulevyt - itselläni ei näin ole. Crossariajossa pyöräni joutuu aika koville, jonka vuoksi on hyvä että on olemassa kiekot joilla voi huoletta paukuttaa menemään. Myös takavaihtajan korvakkeita on mennyt usemapia ja nykyinenkin on jouduttu oikaisemaan, joten sekin tietysti voi vaikuttaa vaihteiden toimivuuteen.
Käyttötarkoituksen lisäksi asiaan luonnollisesti vaikuttaa myös se, että miten usein kiekkoja vaihtelee. Jos sen tekee kerran keväällä ja kerran syksyllä, niin mahdolliset säätötarpeet tuskin ovat ongelma. Mutta jos kiekkoja haluaa vaihdella useammin, niin kyllä siitä oma vaivansa saattaa muodostua.
Haluan vielä korostaa, että nämä ovat omia kokemuksiani asiasta. Hyvä että on toisenlaisiakin kokemuksia. Omassa tapauksessa maantiepyörä ja maastopyörä crossarin lisäksi olisivat ideaaliratkaisu, mutta koska vaimoni on tyytyväinen nykyiseen ratkaisuun, niin niin täytyy minukin olla.
Omalla kohdalla olen valitettavasti joutunut hieman säätämään vaihdevaijerin kireyttä silloin tällöin ja jarrupalojen paikkaa käytännössä aina kiekkojen vaihdon yhteydessä. Kaikki kyllä toimivat ilman säätämistäkin, mutta vaihteet eivät vaihdu ihan niin sujuvasti ja tarkasti, ja jarrupalat ottavat hieman levyihin kiinni vaihdon jälkeen. Jälkimmäinen tapaus ei metsäsässä tai poluilla haittaa, mutta usemman tunnin maantilenkillä pieni hinkkausääni ei kuulosta mukavalta - etenkään vastatuulessa. Tietysti asiaan vaikuttaa miten herkistä jarruista pitää.
Olen myös itse miettinyt, että auttaisiko jos olisi samanlaiset navat ja jarrulevyt - itselläni ei näin ole. Crossariajossa pyöräni joutuu aika koville, jonka vuoksi on hyvä että on olemassa kiekot joilla voi huoletta paukuttaa menemään. Myös takavaihtajan korvakkeita on mennyt usemapia ja nykyinenkin on jouduttu oikaisemaan, joten sekin tietysti voi vaikuttaa vaihteiden toimivuuteen.
Käyttötarkoituksen lisäksi asiaan luonnollisesti vaikuttaa myös se, että miten usein kiekkoja vaihtelee. Jos sen tekee kerran keväällä ja kerran syksyllä, niin mahdolliset säätötarpeet tuskin ovat ongelma. Mutta jos kiekkoja haluaa vaihdella useammin, niin kyllä siitä oma vaivansa saattaa muodostua.
Haluan vielä korostaa, että nämä ovat omia kokemuksiani asiasta. Hyvä että on toisenlaisiakin kokemuksia. Omassa tapauksessa maantiepyörä ja maastopyörä crossarin lisäksi olisivat ideaaliratkaisu, mutta koska vaimoni on tyytyväinen nykyiseen ratkaisuun, niin niin täytyy minukin olla.
Osta tosiaan tuo syntacen shimmisarja, niin pääset jarrujen säädöstä eroon.
Takapakkaakin voi shimmata ohuilla rikoilla pakan alle. Mittaa vaan työntömitalla sieltä vaihtajan puoleisesta päästä matkan pakan pintaan. Mutta totta on, että esimerkiksi 105:n ja ultegran pakat vaativat pienen vaijerisäädön. 105:n pakka on aika kuraa, vaikka sitä kamalasti kehutaankin. Välirikat ovat valettua muovia. Kaiski erikokoiseta ultegran pakkaa taas toimii ongelmitta yhteen.
Samaa mieltä camon kanssa. On aika ärsyttävää, jos tankoa ei saakkaan riittävän alas muutaman vuoden päästä.
...
Millainen asento sinulla on nyt crockettiin muokkautunut? Minulla saddle-bar droppia on nyt n.7cm ja säätövarat on ilman kikkailuja lopussa.
17° stemmillä saa tangon aika kivasti alas. Itselläni 15 cm droppia maantiefillarissa ja 14 cm krossarissa. Molemmissa vielä varaa laskea.
Oma kokemukseni on, että krossarilla ajaa alle kahden tunnin maantielenkit varsinkin Suomen littanalla kartalla siinä missä maantiefillarillakin, mutta kisa tai pidemmät siivut ovatkin ihan toinen juttu. Oma listani: Maantiepyörä plus krossari kaksin kiekoin plus maasturi. Sen sijaan äskettäin hankkimani hybridi taitaa päästä takaisin kiertoon.
17° stemmillä saa tangon aika kivasti alas. Itselläni 15 cm droppia maantiefillarissa ja 14 cm krossarissa. Molemmissa vielä varaa laskea.
Hyvin on kyllä droppia. Ilmankos tuo oma asento tuntuukin aika pystyltä.
villeville
12.09.2016, 22.46
Osta tosiaan tuo syntacen shimmisarja, niin pääset jarrujen säädöstä eroon.
Takapakkaakin voi shimmata ohuilla rikoilla pakan alle. Mittaa vaan työntömitalla sieltä vaihtajan puoleisesta päästä matkan pakan pintaan. Mutta totta on, että esimerkiksi 105:n ja ultegran pakat vaativat pienen vaijerisäädön. 105:n pakka on aika kuraa, vaikka sitä kamalasti kehutaankin. Välirikat ovat valettua muovia. Kaiski erikokoiseta ultegran pakkaa taas toimii ongelmitta yhteen.
Kiitos vinkistä, pitää tilata nuo shimmit samalla kun tilaa jotain muuta ja kokeilla jos ne auttaisivat.
Crossikiekoissa mulla on 105:sen pakka ja noissa mason hunteissa ultegran. Takavaihtajan rajoittimiin ei ole tarvinnut puuttua, mutta vaijeria tosiaan on saanut silloin tällöin säädellä. Toki siihen voi vaikuttaa moni eri asia.
Kaiken kaikkiaan kahdet kiekot ovat kuitenkin olleet omiin tarpeisiin nähden hyvä kompromissi.
^ Jos on pioneerin kädet, niin ei välttämättä yläkroppa silti putoa...
Taitaa tässä niin käydä, että tänään täytyy ottaa Trekistä kuvat ja laittaa pyörä myyntiin nyt kun vielä kauppa saattaa käydä. Keväällä sitten uudella pyörällä liikenteeseen. Onko noissa Canyonin Ultimatessa ja Enduracessa iso ero ajoasennossa?
Jaahas, nyt on sitten enää maasturi tallissa. Crocketti lähti palvelemaan uutta omistajaansa. Hiukkasen yllätyin kun ajatus oli että myyn tässä rauhassa kun keväällä vasta uutta tarvitaan. Kysymys kuuluukin enää, että miten monta viikkoa (tuntia) kykenen olemaan painamatta tilausnappia tuon Ultimaten kohdalla. Kiitos tämän viestiketjun, katse kohdistuu cf sl 9.0 malliin.
^ Jos on pioneerin kädet, niin ei välttämättä yläkroppa silti putoa...
Juu, jos oli mulle, niin ei se nenä stemmiä nuole, vaikka droppia onkin.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.