Näytä tavallinen näkymä : Fulcrum 5 CX levarikiekot
Olen hankkimassa CaadX:ään uusia kiekkoja. Yritän ymmärtää miksi 6-pulttisista kannattaisi maksaa 374 € (http://www.bike-discount.de/en/buy/fulcrum-racing-5-lg-ssp-db-6-holes-hg11-2016-502686/wg_id-216), kun centerlock-versio on 270 € (http://www.bike-discount.de/en/buy/fulcrum-racing-5-lg-thru-axle-ssp-db-afs-hg11-2016-502690/wg_id-216). Onko näissä jotain muutakin eroa, mitä en huomaa? Tai onko jostain syystä fiksumpaa pysytellä 6-pulttikiekoissa?
Niin, ja centerlockit ovat "thru axle". Foorumillakin olen törmännyt tähän läpiakseliin käsitteenä, mutta en ymmärrä mistä on kyse. Rautalankaa, kiitos :)
EDIT: Onkohan mun kysymyksenasetteluni alun perinkin pielessä. Eli haen suht kestävää ("cx"), Shimano 11sp, alle 1,8 kg, alle 350 € settiä. Ehkä kannattaisi pikemminkin kääntää katse joko
DT Swiss R24 (http://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-r-24-spline-disc-ta-11s-shimano-wheelset-495591/wg_id-4728) (240€) tai DT Swiss R23 (http://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-r-23-spline-disc-ta-11s-shimano-wheelset-502783/wg_id-4728) (375€)?
Kelpaisko tämä rautalangan korvikkeeksi :)
Thru axle:
http://www.cxmagazine.com/wp-content/uploads/2015/03/trp-thru-axle-disc-brake-fork-img_0399-edit_1.jpg
Kuuspulttiselle huomattavasti parempi levyvalikoima, sopivat tietysti centerlockiin mutta vaatii aina sen pirun adapterin. Thru ei taida käydä normi haarukanpäihin.
arctic biker
08.09.2016, 22.45
Aina kun pyörämaailmassa tulee eteen termi adapteri pitää hälytyskellojen soida, imho.
Tuo Fiberin linkkaama R24 setti saattaa olla 15mm sisälevydeltään.
Taas oppi hiukan, kyllä rautalanka rokkaa.
Luin jostain keskustelusta, että DT Swissin vapaarattaat ratisevat kuin rautalankabändin virveli. Ei hyvä.
arctic biker
08.09.2016, 23.30
http://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-r-23-spline-qr-11s-shimano-wheelset-502781/wg_id-216 Mullon tuo ja vapari tosiaan äänekäs. Hieman rasvaa hampaisiin ja hiljeni. Noissa ei ole minkään valtakunnan laakerinkiristystä eli kun väljistyvät niin uudet tilalle. Luovasti arvaan että noitten halvempien levyjarrunapaisten rakenne on sama. Fulcrumeissa on asiallinen navan kiristysmahdollisuus.
Vapaarattaan ääni on ominaisuus josta pitää tai ei, itse ainakin Hopen napojen sirinästä pidin ;-)
Aina kun pyörämaailmassa tulee eteen termi adapteri pitää hälytyskellojen soida, imho.
Ehdoitta samaa mieltä, oikeastaan tuon voi hyvin yleistää kaikkeen muuhunkin tekniikkaan. Mutta kun kellot ovat soineet ja tietää tarkalleen mitä on tekemässä voi ehtoihin tehdä muutoksen, esim. stulatolpalle saattaa olla tuollainen poikkeama mahdollista.
http://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-r-23-spline-qr-11s-shimano-wheelset-502781/wg_id-216 Mullon tuo ja vapari tosiaan äänekäs. Hieman rasvaa hampaisiin ja hiljeni. Noissa ei ole minkään valtakunnan laakerinkiristystä eli kun väljistyvät niin uudet tilalle. Luovasti arvaan että noitten halvempien levyjarrunapaisten rakenne on sama. Fulcrumeissa on asiallinen navan kiristysmahdollisuus.
Ei siis oikein sovi tällaiselle tapaukselle, jolla on peukku keskellä hanskaa. No, taas on huoltosetä vaihtanut pinnan Cännärin kiekkoihin ja ehkä näillä päästään syksy.
Ja taas meni pinna, ihan kevlicruisailussa. Meni myös kuskin pinna ja tilasin Mason x Huntit (http://www.huntbikewheels.com/collections/road-disc-wheels/products/mason-x-hunt-four-season-disc-brake-road-bike-wheelset-tubeless-ready).
Useamman (yli kolme) pinnan katkeamisen jälkeen on parasta vaihtaa kaikki, jotain mennyt pieleen alkuperäisessä kasauksessa. Omissa käyttötason kiekoissa on tämä vasta lopettanut pinnojen katkomisen lopullisesti. On jonkinasteista meditaatiota homma omassa pyöräelämässä.
Useamman (yli kolme) pinnan katkeamisen jälkeen on parasta vaihtaa kaikki, jotain mennyt pieleen alkuperäisessä kasauksessa. Omissa käyttötason kiekoissa on tämä vasta lopettanut pinnojen katkomisen lopullisesti. On jonkinasteista meditaatiota homma omassa pyöräelämässä.
Sama nippeleiden kanssa. Sain XXLstä ostetuista edullissista sunringlen blackflag kiekoista todella kestävät reissukiekot vaihtamalla kaikki nippelit messinkisiin, kun ensimmäiset alumiiniset alkoivat paukkua. Ohennetut teräksisiset suoravetopinnat näyttivät niin vahvoilta, ettei noita kannattanut alkaa vaihtamaan. Ei ollut monen euron investointi.
Sama nippeleiden kanssa. Sain XXLstä ostetuista edullissista sunringlen blackflag kiekoista todella kestävät reissukiekot vaihtamalla kaikki nippelit messinkisiin, kun ensimmäiset alumiiniset alkoivat paukkua.
Ohennetut teräksisiset suoravetopinnat näyttivät niin vahvoilta, ettei noita kannattanut alkaa vaihtamaan. Ei ollut monen euron investointi.
Vaihdoin alun perin Trekin pyörään kasatun kiekon nippelit, kun halusin nippeleiden toimivan omalla parhaalla avaimella, samalla millä kaikki muutkin. Nippelitason ratkaisu!
arctic biker
13.09.2016, 20.59
Nippelitason ratkaisu[/COLOR]]@Teru. Pari hyväksyvää hymiötä ja hyvä sanavalinta!
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.