PDA

Näytä tavallinen näkymä : Big Nine Viper XT 16: Mielipiteitä?



Rusakko111
08.09.2016, 11.47
Terve palstalaiset! Olen pidemmän aikaa haaveillut maastopyöräilyn aloittamisesta, maantiellä ajan paljon. Nyt tuli xxl:stä ko. mallista kova tarjous: 429 e. (https://www.xxl.fi/merida-big-nine-viper-xt-16-maastopyora/p/1118745_1_style)Ajamisenio olisi ainakin alussa melko satunnaista, mutta metsään olisi kiva päästä. Mitä mielötä olette, kannattaako hankkia tuollainen? Hinta on ainakin kohdallaan ja osat kelvolliset tietääkseni.

N-Man
08.09.2016, 13.54
Terve palstalaiset! Olen pidemmän aikaa haaveillut maastopyöräilyn aloittamisesta, maantiellä ajan paljon. Nyt tuli xxl:stä ko. mallista kova tarjous: 429 e. (https://www.xxl.fi/merida-big-nine-viper-xt-16-maastopyora/p/1118745_1_style)Ajamisenio olisi ainakin alussa melko satunnaista, mutta metsään olisi kiva päästä. Mitä mielötä olette, kannattaako hankkia tuollainen? Hinta on ainakin kohdallaan ja osat kelvolliset tietääkseni.

Tätä voi lähestyä aika kaksijakoisesti. Jos tuo pyörä saa sinut laajentamaan harrastustasi metsän puolelle niin se on ihan kannattava hankinta. Ja jos tuo on se budjetti niin kyllä tuolla alkuun pääsee.
Toisaalta jos kysyt mielipidettä ihan vain puhtaasti tuosta pyörästä niin ei se niin kauhean kummoinen ole. Eikä ole mikään muukaan lähelle samaa hintaluokkaa oleva joten kyse ei ole juuri tuosta pyörästä sinänsä. Kohtuullisen maastopyörän tekeminen nyt vain maksaa yli 500e ja tästä ei oikein pääse yli eikä ympäri.
Ai miksikö se ei ole kummoinen? No keula ei ole erityinen ja koko komeudella on melkoisesti painoa joka on lähes varmasti valtaosaltaan painavissa kiekoissa ja kumeissa tehden pyörästä laiskan tuntuisen. Vaihdeosiin on myös ympätty melko vaatimatonta tavaraa. Ihan toimivaa toki mutta ei ehkä kovassa käytössä sitä kestävintä tai parhaiten toimivaa.
Mutta kuten alussa sanoin. Jos tuo on se budjetti ja tuo saa sinut pyöräilemään enemmän kuin nyt niin osta toki.

tiaalto
08.09.2016, 14.45
Kaveri paukuttaa menemään Nuuksion polkuja ihan tyytyväisenä tuollaisella ('15 malli) ja mitä itse olen kokeillut niin runko vaikuttaa ihan hyvältä. Mielestäni varsinkin tuohon hintaan varsin kelpo ostos ensimaasturiksi ja tuota kannattaa jopa maltillisesti päivittääkin nälän kasvaessa.

nure
08.09.2016, 16.34
Kyllä tuolla tietenkin pärjää jos paremmasta ei tiedä... Poluilla varmaan tulee toimeen muttei kannata kovasti tuota pomppukeppiä rynkyttää.
Hauskasta kun markkinoidaan XT:llä ja vain takavaihtaja moinen, loput peruskauraa.

nakamura10
09.09.2016, 09.39
Aloittaja ei maininnut kuin vakavaa harrastus tulee olemaan. Täällä tietysti "ammattilaiset" suosittelee heti kunnolla parempaa mutta onko noilla - että keula ei ole kummoinen ja kiekot painaa jonkun verran enemmän sekä vaihteita vain taka, shimano XT - onko Deore sama? - paljonkin merkitystä, en tiedä. Mukavuus maksaa mutta kyseessä esim. itselle on etupäässä kuntoilumuot0 eikä fiilisten hakeminen.

Jonttu.
09.09.2016, 09.56
Aloittaja ei maininnut kuin vakavaa harrastus tulee olemaan. Täällä tietysti "ammattilaiset" suosittelee heti kunnolla parempaa mutta onko noilla - että keula ei ole kummoinen ja kiekot painaa jonkun verran enemmän sekä vaihteita vain taka, shimano XT - onko Deore sama? - paljonkin merkitystä, en tiedä. Mukavuus maksaa mutta kyseessä esim. itselle on etupäässä kuntoilumuot0 eikä fiilisten hakeminen.

Itse olen vaihtamassa ensimmäistä kunnon maasturia (29", Reba/SLX) pois kun pyörällä alkaa tulla rajat vastaan parin vuoden jälkeen. On liian "löysä" ajettavaksi kovempaa alamäkeen ja kaipaan lisää leikkisyyttä pyörään taitojen kasvaessa. Jos olisin ostanut tuon samaisen pyörän XXL:stä niin en usko, että olisi ikinä tullut hurahdettua samalla tavalla lajiin. Hyvään tonnin maasturiin kun teki vielä pieniä päivityksiä (1x10 ja tubeless, kunnon renkaat) niin sai huomattavasti enemmän irti. Jos tavoitteena on ajaa vaikka työmatkaa maastopätkän läpi ostaisin vaikka tuon, tai cyclon, koska on vain työväline sillä matkalla. Mutta jos se itse matka ja ajamisesta nauttiminen on tarkoitus, laittaisin sen tonnin ja ostaisin sen perusmaasturin.

nure
09.09.2016, 16.39
Jonttu puhuu asiaa, porttiteoria ei toimi tuon kaltaisilla kapistuksilla, toisaaltaan jos harrastus lopahtaa heikkoon kalustoon niin tulee säästymään vuosien kuluessa suunnaton määrä rahaa johonkin muuhun tuhlattavaksi!

N-Man
09.09.2016, 21.56
Jonttu puhuu asiaa, porttiteoria ei toimi tuon kaltaisilla kapistuksilla, toisaaltaan jos harrastus lopahtaa heikkoon kalustoon niin tulee säästymään vuosien kuluessa suunnaton määrä rahaa johonkin muuhun tuhlattavaksi!

Olisit kertonut tuon minulle jo 10 vuotta sitten [emoji20]
Nyt on vähän myöhäistä...

tiaalto
09.09.2016, 22.43
Täytyy varmaan kanssa kertoa kaverille että sen harrastus lopahtaa justiinsa...

Niissä kuuluisissa tonnin jäykkäperissä on yhtä lailla qr-akselit edessä ja takana, kapeat hyvässä lykyssä TLR-kiekot ja arvokkaampi ensiasennussetti kulutusosia. Enskameiningissä pyörän rajat tulevat todennäköisesti vastaan ei niin kaukana tuosta Meridasta. Jos maastoilu alkaa kunnolla nappaamaan kumpikaan pyörä ei tule olemaan se lopullinen, vaihtaessa tuossa 439 euron Meridassa on vain huomattavasti vähemmän pääomaa sidottuna.

nure
10.09.2016, 10.22
Mistähän johtuu tuo ajatus että qr on täysin kelvoton vaikka sillä ajettu jo kymmeniä vuosia? Jos ostaa nyt halpiksen ja kohta pian kunnollisen niin kyllä siinä takkiinsa saa, kyse lähinnä kertapanostuksesta...
Enska on tietty mitä on ja samoin AM mutta niihin onkin aikalailla erillainen kapistus ja ko. alalajien kuskit harvoin ajaa alle tonnin pyörillä (Oletus...).

gzmi
10.09.2016, 13.37
Säästä hieman lisää ja laita noin tonnilla tarjouksesta joku muu parempi, tulee hyvä mieli.

nure
10.09.2016, 21.15
Monasti juuri äkkinäinen pyöräkuume varsinkin ensinmäisen ostajalle saattaa aiheuttaa että ostaa juuri sen ensinmäisen ja halvimman joten maltti on valttia!

N-Man
10.09.2016, 22.32
Monasti juuri äkkinäinen pyöräkuume varsinkin ensinmäisen ostajalle saattaa aiheuttaa että ostaa juuri sen ensinmäisen ja halvimman joten maltti on valttia!

Tai sitten kuin minulla eli ostin sen ensimmäisen kalliin joka tuli eteen [emoji4]

Jonttu.
10.09.2016, 23.25
Täytyy varmaan kanssa kertoa kaverille että sen harrastus lopahtaa justiinsa...

Niissä kuuluisissa tonnin jäykkäperissä on yhtä lailla qr-akselit edessä ja takana, kapeat hyvässä lykyssä TLR-kiekot ja arvokkaampi ensiasennussetti kulutusosia. Enskameiningissä pyörän rajat tulevat todennäköisesti vastaan ei niin kaukana tuosta Meridasta. Jos maastoilu alkaa kunnolla nappaamaan kumpikaan pyörä ei tule olemaan se lopullinen, vaihtaessa tuossa 439 euron Meridassa on vain huomattavasti vähemmän pääomaa sidottuna.

Puhut vähän mutta asiaa. Toisaalta sellainen 12kg alujäykkäperä on huomattavasti parempi peli kun se 14-15kg ruoska. Ilmakeula ja järkevät komponentit antavat huomattavasti enemmän nautintoa, mutta joo kyllä se jossain kohtaa loppuu kesken jos ajo maistuu reippaasti ja painoa löytyy yli 60kg. Itsellä kyseinen reilun tonnin jäykkäperä nyt toista kautta alla, ja kyllä se qr keula vatkaa kovemmassa menossa, yhdistettynä vähän flexaaviin kiekkoihin ohjaustuntuma oli aika kaukana kaverin kuitusesta enskapelistä (stumpjumper?)

Eikä siinä tonnin jäykkäperän tarjouksesta ostamisessa ole hirveästi menetettävää. Jos sillä ajaa vaikka kauden ja myy niin reilut pari sataa sulaa arvosta pois ja oppii sillä rahalla paljon.