Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Vaihteet sekaisin, jos niin voi sanoa...



fezder
07.09.2016, 00.16
Heipä hei!

Joo-o, inhaa kysyä heti jotain näin uutena tulokkaana mutta pakko on, pitkästä aikaa tuntee itensä tyhmäks näinkin "yksinkertasessa" jutussa.
Elikkäs,rupesin laittelemaan maastopyörää kondikseen ajoa varten. Kyseessä on todella vanha mutta toimiva (noh, ennen kun aloin säätämään....) 3+7 vaihteinen maastopyölrä, erilliset etu -ja takavaihtajat. Jarrujen säädöissä ei ollut mitään ongelmaa, vanteet hitusen kierot niin aavistuksen verran laahaa, tai sitten en vain osaa sitäkään kunnolla.
Mutta niin, päätin putsata kunnolla osat, otin siis vaijerit, takavaihtajan jne poies kun oli sen verran sontaa joka paikassa.
Mutta tottakai, vaikka laitoin tavarat paikalleen kuten piti. ei vaihteet säädy vaikka miten kiristää vaijerit noihin vaihtajiin; ketju hinkkaa ainakin etuvaihtajan siihen vakoon ja takavaihtajassa, toisessa rattaassa ketju "hyppää" ihan kuin olisin kasannut ketjun jotenkin väärin? Mitään ei kuitenkaan näy....

Nyt avasin vaijerit yms huomista varten, mutta onko mitään tyyliä/keinoa miten säädöt aloitetaan ihan alusta? ja mainittakoon etten ole vaihteita ennen säätänyt mutta tuskin on mitään rakettitiedettä...
Ai niin, etu -ja takavaihtajissa kummassakin on nuo säätöruuvit. Budjettisyistä en raaski uutta pyörää hommata, tuskin tässä mitään katasrofia on sattunut

Kiitos, ja anteeksi jos tämä on kysytty jo sen sata kertaa...tai jos tämä tuli viärälle alueelle!
Vastailen minkä pystyn ja osaan!

orc biker
07.09.2016, 04.40
Ensinnäkin, ei ole mitään järkeä säätää noita ensin vaihtamatta uusia vaijereita ja kuoria. Noin vanhassa pyörässä hyvin todennäköisesti törmäät siihen, että ei vaihda kunnolla pienemmälle (koska vaijeri jumii kuoreensa), ja sitten löysätessäsi vaijeria, että vaihtaisi, niin ei vaihda enää isommalle, kun se on liian löysällä. Toisekseen, katso vaikka Youtubesta rear derailleur adjusment, niin pitäisi onnistua.

fezder
07.09.2016, 10.08
Kiitti orc!

Tosiaan, hyvä pointti, vaijerit kuorineen on alkuperäiset. Samaan syssyyn taidan vaihtaa myös jarrujen vaijerit kun ovat saman ikäiset, vaikka toimivatkin ihan hyvin rasvauksen jälkeen (wd40, e tiedä oliko ihan paras vaihtoehto mutta parempi kuin ei mitaan olettaisin). Varmaan alan liikkeestä kannattaa nuo vaijerit hommata niin katkaisevat myös nuo suojakuoret oikeaan mittaan.
Katoin tuon videon niin sinä ainakin tein virheen että säädin tuon takavaihtajan sillon kuin vaijeri oli kiinni.... olettaisin että tuo ohje pätee periaatteiltaan myös etuvaihtajaan?

Malamuutti
07.09.2016, 10.57
Vaijerien ja kuorien oikeaan mittaan katkaisemiseksi pitäisi liikkeen tietää tuo oikea mitta. Voihan ne kuorenpätkät tietysti mitata paikallaan ollessa ja kirjoittaa muistiin, mutta vaijeripihdit eivät kyllä kalliit ole hankkia. Olen yhden vaijerisatsin nysvännyt mittaansa ja paikalleen sivuleikkureita ja Leathermania käyttäen eikä se kyllä hauskaa ollut. Vaijeripihtien kanssa homma etenee aivan toisella nopeudella ja pätkäistyjen kohtien työnjälkikin on aivan toinen kuin sivuleikkureille nyrhityt päät. Tietysti jos olettaa, että ei tarvitse vaijeripihtejä kuin sen kerran, niin tuo reilu 20 euroa on kyllä vähän arvokas hinta kertakäyttöesineelle. Toisaalta mahtaneeko alan liikkeen kauppiaskaan aivan ilmaiseksi pätkiä kuoria ja vaijereita oikeaan mittaansa?
Muista hankkia myös päätenipat vaijereihin ja päätykappaleet vaijerin kuoriin.

fezder
07.09.2016, 12.54
Oli itselläkin mielessä tuo DIY-linja, ja jos kyse on ihan perus vaijerinkatkaisu pihdeistä niin ei ole iso investointi eikä varmasti kertaluontoinen käyttökerta. Ostin knipexin pulttisakset johonkin yksittäiseen hommaan ja niille on sen jälkeen löytynyt todella paljon hommaa.
Pari lisäkyssäriä nytten kun vauhtiin päästään; millä tuon suojakuoren voipi katkasta järkevästi? Mitenkä ne päätyholkit asennetaan? Ja vielä nuo vaijereiden päätteet, mitenkä ne saa tehty ettei ne rispaannu auki, sekä se stoppari? En näitä hommia aikasemmin ole pahemmin tehnyt, niin pakko kysellä kokeneemmilta ettei sitten vatuta jälkeenpäin....
Huomaisn myös muuten että vaihdevaijeri on aavistuksen ohkasepaa, onko pakko käyttää ohkasempaa vai käykö tuo jarruvaijeri? Tosin ohuempi vaijeri liukuu paremmin kuin paksumpi, ainakin nopsaa ajateltuna....

Nonni, urpon maine hommattu! :)...

Malamuutti
07.09.2016, 13.22
Vaijeripihdeillä katkeaa sekä vaijeri että kuori sievästi. Itse ostin sellaiset, joissa on toisen kahvan päässä sisällä piikki, jolla saa avattua ja pyöristettyä katkaisussa mahdollisesti lyttyyn menneen vaijerin kuoren. Pihdeissä on myös apikopihtien kaltainen puristusosa, jolla saa vaijerin päähän, sen päälle, tulevan putkimaisen päätynipan puristettua kokoon kuin apikoliittimen. Päätynippa estää vaijerin pään auki rispaantumisen. Kuorien päätyholkit työnnetään yksinkertaisesti kuorien katkaistujen päiden päälle.

Vaihdevaijeri on tosiaan ohuempi kuin jarruvaijeri eikä paksumpi vaijeri välttämättä mahdu vaihdevivun päästä kiinni.

perttime
07.09.2016, 13.33
Nimenomaan kuorten päät pitäisi saada siisteiksi, ettei ne jousta sitten, kun vaijeria käytetään jarruttamiseen tai vaihtamiseen.

Olen kuullut huhua, että joku olisi saanut niistä dremelillä hyvät.

Joihinkin kuoriin/vaijereihin ei kannata laittaa mitään voidetta. Kerää vain likaa.

Jartsu01
07.09.2016, 17.52
Allekirjoitan tuon huhun 😊

Lähetetty minun SM-G925F laitteesta Tapatalkilla

Läskimasa
07.09.2016, 19.08
Olen kuullut huhua, että joku olisi saanut niistä dremelillä hyvät.

Rälläkällä millisellä laikalla katkee myös nätisti ja nopsaan.

CamoN
07.09.2016, 19.43
Vaihdevaijeri on tosiaan ohuempi kuin jarruvaijeri eikä paksumpi vaijeri välttämättä mahdu vaihdevivun päästä kiinni.

Lisäksi jarruvaijerissa on erilainen (isompi) pää kuin vaihdevaijerissa. Todennäköisesti se jarruvaijerin pää ei istu paikalleen vaihdevivun räikkään.

fezder
07.09.2016, 19.48
Muuten on sujunut kuin tanssi tämä vaijereiden vaihto, mutta tuo lopullinen hienosäätö tuottaa päänvaivaa. Etuvaihtaja ei pysy kireällä, vaan tippuu pienelle rattaalle, ehkä teen jotain väärin:
valitse raskaimman vaihteen, eli isoimman rattaan valitsimesta. Säätöruuvi puoleen väliin. Löysät pois, sitten asetan itse vaihtajan isoimmalle rattaalle ja kiristän siihen. Eli tämä asento pitäis olla milloin vaijeri on kireimmillään. Mutta ei vaan pysy siinä, vaihtaja tipahtaa alimpaan rattaaseen, mutta vaijerissa ei tunnu löysää...

CamoN
07.09.2016, 19.58
Muuten on sujunut kuin tanssi tämä vaijereiden vaihto, mutta tuo lopullinen hienosäätö tuottaa päänvaivaa. Etuvaihtaja ei pysy kireällä, vaan tippuu pienelle rattaalle, ehkä teen jotain väärin:
valitse raskaimman vaihteen, eli isoimman rattaan valitsimesta. Säätöruuvi puoleen väliin. Löysät pois, sitten asetan itse vaihtajan isoimmalle rattaalle ja kiristän siihen. Eli tämä asento pitäis olla milloin vaijeri on kireimmillään. Mutta ei vaan pysy siinä, vaihtaja tipahtaa alimpaan rattaaseen, mutta vaijerissa ei tunnu löysää...

Kokeilepa huviksesi tehdä säätö kuten jokainen asennusopas sen ohjeistaa. Vaijeri irti, kaikki (tai se yksi) hienosäätörumpu "kiinni", vaihtajan alarajoitinruuvilla vaihtajan häkin säätö kohdakkain pienen rattaan kanssa. Sitten vaijeri kiinni huolehtien ettei löysää jää aivan ylenmäärin ja vivusta vaihteen siirto isommalle rattaalle. Tämän jälkeen hienosäätörumpua auki niin kauan, kunnes vaihtajan häkki liikkuu niin paljon että ketju siirtyy vivun liikkeen mukana. Ja viimeisenä ylärajoitinruuvin säätö siten, ettei ylivaihtoa voi tapahtua.

Malamuutti
07.09.2016, 21.07
Kokeilepa huviksesi tehdä säätö kuten jokainen asennusopas sen ohjeistaa. Vaijeri irti, kaikki (tai se yksi) hienosäätörumpu "kiinni", vaihtajan alarajoitinruuvilla vaihtajan häkin säätö kohdakkain pienen rattaan kanssa. Sitten vaijeri kiinni huolehtien ettei löysää jää aivan ylenmäärin ja vivusta vaihteen siirto isommalle rattaalle. Tämän jälkeen hienosäätörumpua auki niin kauan, kunnes vaihtajan häkki liikkuu niin paljon että ketju siirtyy vivun liikkeen mukana. Ja viimeisenä ylärajoitinruuvin säätö siten, ettei ylivaihtoa voi tapahtua.

Juuri näin. Vaihtajan vaijerin säätö on NIIN paljon helpompaa, kun vaihtaja on sillä rattaalla, jolla vaijeri on löysimmillään. Todennäköisesti eturattailla pienempi ratas. Rajoitinruuvit taas ovat ne kaksi mystistä ruuvia, joiden vieressä näkyy tai pitäisi näkyä H ja L. Tai jotain. Tässä linkki Shimanon vaihtajien kuviin: http://cycleseven.org/shimano-mech-limit-screws

fezder
07.09.2016, 21.52
Nonni, etuvaihtaja toimii hyvin, kiitoksia!. Enää tuo takavaihtaja joka tuntuu olevan paljon krantumpi....

fezder
08.09.2016, 22.36
Sen perusteella mitä luin, niin jos vaijeri on liian löysällä, ketju hyppää rattaita isommalle rattaalle mentäessä, ja jos taas vaijeri on liian kireällä, ketju hyppiii.
Mutta, seurasin vaihtajan liikerataa; kun vaijeria kiristää,vaihtaja liikkuu pinnoihin päin, eli siis isommalle rattaalle. Tästä seuraa siis se, että vaihtaja vaihtaa liian aikaisin isommalle rattaalle vaijerin ollessa liian kireellä.
Kun taas vaijeria löysää, vaihtajan oma jousi vetää vaihtajaa poispäin pyörästä, toimii vastapainona kuten tuo etuvaihtaja.
Nyt sitten, kun alan säätämään;
Vaijeri irti vaihtajasta
Vaihtajan sijainti pienimpään rattaaseen nähden kohdillaan, tai ihan aavistuksen ulkopuolella.
Säätörummut kiinni, sekä kahvasta että vaihtajasta, eli pystyy ainoastaan kiristämään alkutilanteessa.
Lopuksi vaihdekahvasta isoimmalle vaihteelle, eli pienimmälle rattaalle, eli tilanne missä on löysin vaijeri.
JA vaijerista löysät pois.


OIkein tähän mennessä?
Muuten, takavaihtaja on shimano altus, ja ilmeisesti joillakin on ollut ongelmaa sen kanssa, löysän palautusjousen vuoksi. Se kyllä toimii hyvin, mutta en voi varmuudella sanoa kun en tiedä miten jämäkkä sen kuuluu oikeasti olla...

CamoN
08.09.2016, 23.34
JA vaijerista löysät pois.


Kyllä. Tuosta kannattaa jatkaa siten, että
kampia käsin pyörittäen vääntää takavaihtajan häkin käsin sinne liikeradan toiseen laitaan, ja säätää sen laidan rajoittimen kohdalleen jo ennen vaijerin kiinnitystä. Kun vaijeri on kiinni, vivulta yksi naksu ja sitten hienosäätörummusta pyörittäen niin kauan, että ketju siirtyy.

fezder
10.09.2016, 12.17
Huomasin sellasen seikan että ilman takavaihtajaa aktivoituna, siis vaijeria kiinnitettynä, ketjut hyppii/ronksuu takana. Tosiaan, omasta mielestänikin takapakka on ottanut osumaa.
Vein siis pyörän nytten huoltoon, vaihtavat uuden takapakan, ketjut sekä säätävät vaihteet kohilleen, ~80€ maksaa lysti, mutta on ehkä parempi jättää takapakan vaihto ammattilaisille (tosin, eihän nuo työkalut paljoo olis maksanut, mutta välillä hyvä antaa itselle hieman armoa.) Pitää hommata uudet vaihdekahvatkin kun noi nykyset on niin auringon tuhoomat ettei numeroita näy lähes ollenkaan.
Suosituksia uusille? Ehkä ajon aikana miellyttävämpi nuo vipu-tyyliset verrattuna noihin mitkä käännetään ranteella, mutta mitä mieltä olette?

Padex
10.09.2016, 15.21
Itse laittaisin kasipakan taakse ja sopivat vaihdevivut esim Acerat ja Deoren halvan takavaihtajan. Lisäksi tarviis ketjuruoskan ja sen lukkorenkaan vääntäjän. Päässee alle 80 eurolla.
Helpoin tie jos vivut tarvitsee uusia numeroiden takia ja liikkeessä laittavat muut olisi uudet kahvavaihtajat. 7 vaihteinen moderni takavipu lähinnä kysymysmerkki? Tourney varmaan voisi olla vaihtoehto vivuiksi? Mulla ei uutenakaan ole numeroita näkynyt vivuissa..

orc biker
10.09.2016, 15.59
Itse laittaisin kasipakan taakse ja sopivat vaihdevivut esim Acerat ja Deoren halvan takavaihtajan.
Ääni noille, tosin eikö samalla voisi laittaa vaikka ysin? Itse vaihdoin 9-vaihteiseen uuden Deoren vaihtajan, kun ei se maksanut kuin muutaman euron ihan halvinta Shimanoa enemmän. Se oli n. 30 euroa netissä. En huomaa toiminnassa mitään eroa XT:hen. Varmasti halvempikin sarja käy ihan hyvin, mutta kun ei oikein ollut edes hintaeroa, niin tein noin.

Padex
10.09.2016, 17.40
Joo ysipakkaa vaan kehiin. Deoresta samoin hyviä kokemuksia.

fezder
10.09.2016, 19.11
Wut, voiks 7-paikkasen pakan tilalle laittaa jopa ysin? Oletin että tarvii jotenki erilaisen vanteen. Pitäis varmaan kysyä täältä enneku tekee mitää isompaa remppaa mikä on järkevää ja mikä ei...
Tällä hetkellä siis pyörä on 3x7, mutta siis olis mahollista 3x9? Ja se tarvii ainakin sitten uuden valitsinkahvan, ja uuden takavaihtajan.
Se mikä tässä on vielä positiivista on se etten ole vielä mitään maksanunna. Mutta, jos tän pyörän nyt parantaa (noh, käsittääkseni mitä enemmän välityksiä sen parempi?):
Takavaihtaja, 9-shimano, acera:http://www.bikester.fi/tarjoukset/polkupyoran-osat/353621.html
vaihtajavivut:http://www.bikester.fi/shimano-alivio-sl-m4000-vaihdevipu-harmaa-386051.html
takapakka: http://www.bikester.fi/tarjoukset/polkupyoran-osat/383938.html

ja työkalut:
ketjupiiska:http://www.bikester.fi/tarvikkeet/polkupyoran-tyokalut/tyokalut/8858.html
pakka-avain:http://www.bikester.fi/tarjoukset/pyorailytarvikkeet/355824.html

Tuota vaihdevalitsimen numeroita mietin, eihän sitä autolla ajaessakaan katso sitä keppiä mikä vaihde on päällä, kuormituksen mukaan. Tosin fillari ei tykkää jos kovin runnoo vaihteita ylämäessä, kun ei ole kytkintä. Mutta pakko hommata jos meinaa ottaa hyödyn irti 9-pakasta.

Kommentoikaa ihmeessä jos on no-go:ta tuossa listassa, jokseenkin tuntematon juttu tämä fillarin vaihteiston uusiminen...
Tuo bikester olis siitä hyvä että tukee klarnaa, hyvä jos on isompi tilaus.

fezder
10.09.2016, 19.19
Huollossa on viikon jono joten luulis olevan okei vetää suunnitelmat vielä uusiks.

orc biker
10.09.2016, 19.41
Wut, voiks 7-paikkasen pakan tilalle laittaa jopa ysin? Oletin että tarvii jotenki erilaisen vanteen.
Ilmeisesti. En itse jaksa oikein muistaa noita, kun ei ikinä tarvitse noita muunnoksia tehdä. Tutkipa vaikka tuosta alkuun. Äkkiseltään selaamalla taitaakin olla niin, että ilman mitään muutoksia 8/9 saisi toimimaan, mutta 9/9 vaatisi jo muutoksia. Eli en tarkasti tiedä, mutta tutki asiaa, koska olisihan se 9 aika kiva päivitys samalla, kun on uudet liipasimet ja vaihtajan hankkimassa. Silloinhan se nimenomaan kannattaisi tehdä, jos ikinä.

http://www.sheldonbrown.com/k7.html#9cassettes

oem
10.09.2016, 19.46
Vanhaan pyörään investoiminen ei aina kannata. Laittaisin vaan toimivaan kuntoon nykyisillä osilla.
Ja ajamista.

fezder
10.09.2016, 21.23
Löyty ainakin yks video missä tyyppi vaihtaa 7-kiekon tilalle 10:n. Ilman mitään sen kummosempia muunnoksia, joten eiköhän se 9-kiekko onnaa myös tässä mun tapauksessa.
Ja ilmeisesti tuo takavaihtaja pitää olla sellanen että se käy tarpeeksi monelle piikille, pitää ottaa huomioon kun rojua tilaa.
10-kiekko on kyllä hieman overkill tässä mun tapauksessa.Eikä tuo 9:kään mikään pakollinen ole, mutta rupes kiinnostamaan "what if".
https://www.youtube.com/watch?v=c5GX7O_aruM

fezder
11.09.2016, 12.14
Huhhuh, mitä enemmän luen näitä ohjeita ja katon videoita sen enemmän menen sekasin....varmaan parempi pelata varman päälle ja pysyä 7-pakassa. Tuskin tuun tarviimaa tuota lisävääntöä 9-pakan kautta, ei ole niin isoja mäkiä. (käsittääkseni siis lisärattaat tuo vain tuonne isolle vääntöalueelle lisää potkua?)
Ja melko inhaa jos tilaa tilaa osia mitkä ei sitten käykkään...
Mutta tilaan ainakin osat ja vaihan ite, helpottaa mekaanikonkin ruuhkaa hitusen.
Sekin tuli opittua että on olemassa kasetteja joissa pakka on kasattu irto rattaista ja sitten kokonaisuuksia missä koko rataspötikkä on yhtä ja samaa.
Onneks katoin kaupassa sitä mitä olivat/ovat laittamassa tuohon mun pyörään, on tässä mun tapauksessa "kasetti".

Ero 7-pakan ja 8-10 pakan välillä ilmeisesti on se, että 7 on kaikkein kapein näistä ja 8-10 käyttää samaa leveyttä.

fezder
11.09.2016, 21.50
Nonni, rojut tilattu bikesteristä, toivottavasi mekaanikko ei kovin pahasti ota nokkiinsa kun haluankin tehdä reman itse :)
Ei tuo tilaus tosin pakkaan, ketjuun ja avaimeen jääny, lähti mukaan myös parit muut työkalut.
Skeptinen uuteen nettikauppaan kuten aina, mutta hyvät arvostelut saanut, sekä plussana ilmainen toimitus & palautus sekä tuo klarna! Pystyisinkin maksamaan vasta keskiviikkona...

fezder
13.09.2016, 22.50
Bikesterin rojut tulossa, ETA tän viikon perjantai. Sen verran lähti (taas) lapasesta tää touhu että huomenna laittelen loputkin jarrut uusiks, ainakin vaijerit sekä kurkkaan missä kunnossa keskiön laakerit on.
Varmaan sinnekkin pitää rasvat uusia kun tuo wd-40/crc litkut huuhtonut muualtakin tuota vaseliinia aika tehokkaasti...
Tänään ja eilen putsasin viimesen päälle ja laittelin rasvat etunapoihin & ohjaustankoon. Tarrat myös poltin pois ja putsasin liimajämät asetonilla.

orc biker
13.09.2016, 23.04
Huhhuh, mitä enemmän luen näitä ohjeita ja katon videoita sen enemmän menen sekasin....varmaan parempi pelata varman päälle ja pysyä 7-pakassa.
Se voi olla ihan fiksua. Vanhaan pyörään ei kannata usein liikaa panostaa, jos siinä pyörässä ei ole jotain erityisen hienoa.



Sekin tuli opittua että on olemassa kasetteja joissa pakka on kasattu irto rattaista ja sitten kokonaisuuksia missä koko rataspötikkä on yhtä ja samaa.

Ei välttämättä ole irrallisia rattaita. Kasetti pudotetaan freehubin päälle ja "ruuvilla" sitten kiristetään kiinni, kun taas vanhempi standardi on kierrapakka, joka kierretään nimensä mukaisesti kiinni ja siinä on vapaaratas itsessään, kun taas kasettiratkaisussa vastaavan toiminnallisuuden tekevä on navassa.

fezder
16.09.2016, 15.46
Nyt on osat, olen jo laitellu paikalleen. Alkuperäinen takapakka lähti ihan sormilla auki, oli tosi löysässä...

fezder
16.09.2016, 22.53
Ompas outoa, uudet osat paikallaan ja sama pulma jatkuu. Eli siis ongelma on että pieniltä rattailta siirryttäessä isommalla, vaijeri on löysällä. Jos ne vaihtuu sulavasti,isommat rattaat ei sitten skulaa hyvin, vaan ketju siirtyy liian aikaisin isoimmalle rattaalle, eli siis vaijeri on liian kireellä. Säätörumpua käytän siten että säädän yhden rattaan kerrallaan kuntoon, teenkö tämän vaiheen väärin?
Hmm, eräässä shimanon ohjeessa oli tällänen poiminta:

Operate the shifting lever several times to move the chain to the 2nd sprocket.Then, while pressing the lever just enough to take up the play in the lever, turn

the crank arm

^eli tässä varmaan teen virheen, koska en paina löysää pois vaan suoraan "naks". Nyt kun muistelen, vaihteet oli aikonaan omassa pyörässänikin sillai että ketju siirty pikkuhiljaa ja lopulta lukittu oikealle rattaalle kun naksaus kuului. Nyt siit olen säätänyt että lopullinen naksaus vasta säätää kireyden.....joo oli huonosti selitetty.

Moska
17.09.2016, 00.57
Vaihtajan rajoitinruuvit ensin ja sitten vaijeri naksutetaan ulos ja vaihtaja pitää olla ulkona. Vaijeri kiinni ettei jää juurikaan löysää. Naksu vaihtajasta ja rumpua säädetään että vaihde vaihtuu pakalla. Polkimiahan pitää sitten muistaa pyörittää, että vaihde voi vaihtua, eli perä ilmaan tai ajamaan. Vaihteita ei voi säätää yksitellen vaan säätö vaikuttaa koko alueella. Onko ketju oikean mittainen?


Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

orc biker
17.09.2016, 02.20
^eli tässä varmaan teen virheen, koska en paina löysää pois vaan suoraan "naks". Nyt kun muistelen, vaihteet oli aikonaan omassa pyörässänikin sillai että ketju siirty pikkuhiljaa ja lopulta lukittu oikealle rattaalle kun naksaus kuului. Nyt siit olen säätänyt että lopullinen naksaus vasta säätää kireyden.....joo oli huonosti selitetty.
Unohda mitkään kireyksien tarkkailut. Ensin rajat, sitten kierrät sitä hanikkaa siten, että normaali vaihtaminen tuottaa mahdollisimman tarkan vasteen. Sitten vain käännellään jompaan kumpaan suuntaan, jos vaihtaja ei reagoi kunnolla painallukseen. Vaihtajan kireydellä sitä vaijeria kiinni ruuvatessa ei ole muuta väliä kuin se, että säätöraja siinä pyöritettävässä hanikassa riittää.

Kannattaa edelleen etsiä hyvä video Youtubesta ja seurata sen vaiheita yksi kerrallaan. Silloin pitäisi onnistua, eikä tarvitse miettiä mitään ylimääräistä.

fezder
17.09.2016, 12.15
Otin pari kuvaa jos niistä näkyy jotain hälyttävää.
Ketjun kireys löysimmillään:
http://i.imgur.com/U2Z4G0Ym.jpg http://i.imgur.com/DAyHUIHm.jpg http://i.imgur.com/snA8PmBm.jpg

Ketju kireimmillään sekä B-tension (b-tension voisi olla ehkä avavistuksen lähempänä ratasta)
http://i.imgur.com/68C28FPm.jpg http://i.imgur.com/6e9YMiGm.jpg


Ja vielä, takahavaihtajan H-raja sekä vaihtajavivun kuoren mutka(oikeanpuoleisin mikä menee rungon kiinnikkeisiin):
http://i.imgur.com/gncSF1Ym.jpg http://i.imgur.com/N72oJC8m.jpg

Tesilenkki, ilman takavaihtajan vaijeria kiinni, kertoisi ketjun olevan hyvän pituinen kun ei ronksa. Myös pienin vaihde toimii, eliei ole liian pitkä tai liian löysä lenkin perusteella (lenkkiin kuului myös ylämäkeä missä testasin pienintä vaihdetta sekä pitkää suoraa missä pystyi testaamaan isointa vaihdetta)

Moska
17.09.2016, 13.57
Kun ketju on isoimmilla rattailla niin pitäisi olla pari lenkkiä löysää ketjussa, mutta minusta nyt näyttää pikkurattailla kuvissa pitkälle.

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

fezder
17.09.2016, 16.21
Lyhensin ketjua, oli tuossa liikaa pituutta (kuvassa löysimmillään). En vieläkään saa tolkkua tähän, pakko se on viedä takaisin huoltoon kun ei tämä kerta kaikkiaan onnistu :D (tosin ronklaan vielä itse....)
http://i.imgur.com/DjYvb4fm.jpg http://i.imgur.com/3SBTY58m.jpg

Padex
17.09.2016, 17.49
Vaihde ja ketju alimmalle rattaalle.
Vaijeri irti takavaihtajasta.
Vasemmanpuoleisella rajotinruuvilla vaihtajan rissa millin oikealle rattaaseen nähden.
Pyöritä kireys täysin oikealle.
Vaijeri kiinni aika tiukalle.
Kokeile vaihtaa pienemmille.
Ei nouse, kiristä kireyttä vasemmalle kunnes nousee.
Kun nousee ok, vaihde ykköselle.
Tarkista raja ja siirrä tarvittaessa oikeanpuolisella rajottimella kohdalleen.
Vaihda isommille seiskaan asti pykälä kerrallaan.
Löysää kireyttä pykälä pari kiertämällä jos ei laske.
Vaihtele ja pyöritä muutama kierros pakka läpi.
Tarvittaessa löysää tai kiristä vaijeria pykälä kerrallaa. Vasemmalle kiristyy ja oikealle löystyy. Jos ei vaihdu suuremmalle vaihteelle sujuvasti löysää pykälä. Jos ei nouse pienemmälle kiridtä pykälä. Ja näin.

fezder
17.09.2016, 20.41
mjaahas, tais löytyä syy mun ongelmaan; sram ja shimano käyttää eri pull-ratiota, eli siis eivät ole yhteensopivia aina. varsinkaan takavaihtajan tapauksessa....

SSGT-92
17.09.2016, 21.22
Sramin Attack- ja TRX-liipasimet on simppa yht.sopivia,X-sarjaset taas ei,just ton vetosuhteen vuoksi.Mitkäs vivut sul ny sit olikaan ?

fezder
17.09.2016, 21.28
vivut o SRAM x3 ja takavaihtaja shimano ACERA rd-m360. Entinen takavaihtaja on vielä tallessa, mutta sekin on shimano, altus-(jokin?) Etuvaihtaja on myös shimano mutta se toimii ihan niinkun pitää.
Jos nyt pitää hommata vielä uutta, näitten pitäsi olla yhteensopivat;
uusi takavaihtaja,ihme kumma halvempi kuin uudet vivut: SRAM x4, 1:1 ratio, eli pitäis olla varmasti yhteensopiva:
http://www.bikeshop.fi//Sram_takavaihtaja_X_4_7_8_v_m/ekauppa/p007515033000/

Tai uudet vaihdevivut, mutta hankala löytää shimanolta 3x7. Tosin voihan vivut olla vaikka 3x10 mutta jää osa käyttämättä ja tuntuu hieman hölmöltä/oudolta...
tosin, löytyi tälläset sramin twistit mitkä on käypiä shimanon kanssa:
https://www.sram.com/sram/mountain/products/mrx-pro-twist-shifters

orc biker
17.09.2016, 22.05
Kummat ovat uudemmat ja paremmat? Kummat kannattaa vaihtaa? Vaihtaja on ihan uusi? Sitten vaihtaisin vivut. Mutta jos ei löydy, niin huonompi homma. Kai se sitten kannattaa vaihtaa vaihtaja ja myydä tuo uusi (luulisi saavan omansa takaisin ainakin lähes).

fezder
17.09.2016, 22.13
shimanon acera ja sramin x3 (takavaihtaja & vivut) on molemmat uusia, mutta enemmän tykkään tälläsen vipu-vivun tuntumasta. Kustannuksissa eroa ei ole kuin kymppi tekee kummin vain...

orc biker
17.09.2016, 22.26
shimanon acera ja sramin x3 (takavaihtaja & vivut) on molemmat uusia, mutta enemmän tykkään tälläsen vipu-vivun tuntumasta. Kustannuksissa eroa ei ole kuin kymppi tekee kummin vain...
Hetkinen? Sinullako on sekä Aceran että SRAM:n takavaihtaja uutena? Oli miten oli, niin vivut ovat tärkeämmät, joten sen mukaan.

fezder
17.09.2016, 22.35
Ehei, ei mulla ole sramin takavihtajaa ollenkaan. Pahoittelut jos artikuloin väärin...

orc biker
18.09.2016, 00.15
Ehei, ei mulla ole sramin takavihtajaa ollenkaan. Pahoittelut jos artikuloin väärin...
No, vähän ihmettelinkin, mutta sulkuihin olit tuohon ylle onnistunut sen lipsauttamaan Sramin perään. Takavaihtajissa tuskin on kummoista eroa, joten tosiaan mieleiset vivut kannattaa pitää ja vaikka myydä tuo hankkimasi Shimanon vaihtaja. Vipujen ergonomiaan kiinnitetään usein liian vähän huomiota. Jos löytää sopivat, niin kannattaa pitää niistä kiinni. Minä en pidä omista SLX:n vivuistani paljonkaan, kun ne eivät oikein osu sopiville kohdille.

fezder
18.09.2016, 22.19
Nonni, x4 tilattu, pitäis nyt ainakin olla yhteensopivat osat kun on SRAMIN x4 takavaihtaja ja x3 vivut...

orc biker
19.09.2016, 01.20
Nonni, x4 tilattu, pitäis nyt ainakin olla yhteensopivat osat kun on SRAMIN x4 takavaihtaja ja x3 vivut...
Toisessa on vetosuhde x4 ja toisessa x3 :) Ei vaineskaan, kaipa nuo käyvät. Itse en tiedä SRAMin vaihteiston osista mitään. Mutta hyvinhän sinä olet oppinut tuossa tekemään varmastikin. Pyörän huolto on jo aika vahvasti omissa käsissä.

fezder
19.09.2016, 11.39
Toisessa on vetosuhde x4 ja toisessa x3 :) Ei vaineskaan, kaipa nuo käyvät. Itse en tiedä SRAMin vaihteiston osista mitään. Mutta hyvinhän sinä olet oppinut tuossa tekemään varmastikin. Pyörän huolto on jo aika vahvasti omissa käsissä.

Huoh, jo luulin että olit tosissas tuon vetosuhteen kanssa! Oppimiseesta en tiedä ainakaan tän takavaihtajan kanssa, on ollut sen verran pitkä "riesa". Jarrut, jotka aiheutti aikonaan päänvaivaa, ei enää aiheuta riesaa säädön takia koska syypäänä oli kuoleentuneet jouset & ruosteiset vaijerit. Eihän tässä enää tarvii muuta oppia kun just takavaihtajan säätö, jonka teoriassa osaan mutta ei ainakaan vielä ole onnistunut. Luultavasti tarviin uudet housut sitten kun viimein onnistuu....

fezder
20.09.2016, 20.45
NONNI! Nyt vihdoin toimii vaihteet, etuvaihtaja pitää vielä säätää kohilleen kun tiputtaa ketjut mutta takavaihtaja toimii kuin unelma nytten.
Kantti ei riittänyt vielä ajaa kunnolla maastossa mutta pikkuhiljaa pitää taitoa kerryttää, jos joskus oppis tuon bunny-hopinki...

Mutta, kiitos todella paljon kärsivällisyydestä ja avusta! Lopullinen toimiva combo oli siis SRAM x3 vivut ja x4 takavaihtaja.

Erikoista näissä huomasin sen, että takavaihtajassa ei ole säätörumpua, eikä kuulu olla edes valmistajan mukaan, toinen seikka on että vasen vaihdevipu mahdollistaa jopa 3:n vaihteen alentamisen.

orc biker
20.09.2016, 20.59
Erikoista näissä huomasin sen, että takavaihtajassa ei ole säätörumpua, eikä kuulu olla edes valmistajan mukaan, toinen seikka on että vasen vaihdevipu mahdollistaa jopa 3:n vaihteen alentamisen.
Ne ovat hävinneet. Ennen oli molemmissa päissä.

SSGT-92
20.09.2016, 21.15
Onkohan srameis ollu ikinä takavaihtees sit säätöä,itel sramin x9 ja x7 takavaihtajia ja vipuja käytös ja vaan vivus on se säätö.Voi olla et joissakin on,noi mun on jotain 2006 - 2009 ajoilt olevia malleja.
Tietävimmät korjatkoon...

JackOja
20.09.2016, 21.29
Ei mun Srameissa koskaan ole ollut säätöbarrelia muualla kuin vivussa.

orc biker
20.09.2016, 23.09
Ei varmaan sitten ole ollut. Shimanoista ne ovat hävinneet.