Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Edullinen käyräsarvisen runkosetti; leppoisa geo, ei levyjä, lokarikiinnikkeet



kauris
06.09.2016, 16.25
Rouvalle pitäisi kasata maantie / cc / retkeily henkinen käyräsarvinen, johon saisi täyspitkät lokarit. Geometria saisi olla leppoisa vastakohtanaan kisakireä. Osat löytyvät kotoa, joten pelkkä runkosetti haussa (runko, haarukka, ohjainlaakeri). Kalleinta hipoa ei haeta vaan mieluummin edullista (300-700 €) runkoa. Myös kiekot jo löytyvät jo kotoa mallia ei levyjarrulliset, joten ei pelkästään levyille suunniteltuja runkoja. Keskiö saisi olla kierteellinen. Etuvaihtajan kiinnitys braze on mutta tästä voi tinkiä, jos muuten on hyvä löytö, koska etuvaihtajia saa edukkaasti uusia. Kotoa löytyy maantiejarrut mutta jotta leveämmät kumitkin mahtuu (28-32) lokarien kanssa, niin jarrut voin ostaa tarvittaessa vielä erikseen.
Runkomateriaalilla ei väliä.

Ehdotuksia?

TERU
06.09.2016, 17.20
Kestoehdokas minulta, Poison Codein, rouva saa valita rungon värinkin itse. Aikaisemmin tuli juuri tuollaisena runkosarjana mitä kysyit nyt joutuu laakerin ja haarukan valitsemaan. Tuo vastaa hyvin tarkasti vaatimuksiasi muutoin, mutta jarrut pitää hommata, mutta sittenpä sopii renkaatkin paremmin. Maantiemainen ajoltaan, lyhyehkö rungoltaan, keskiö alhaalla, kaiken saa kunnolla kiinni...

http://www.poison-bikes.de/shopart/0013000250/Rahmen-Rahmen-Kits/Cyclo-Cross-Rahmen/Codein-Alu-V-Brake-Cyclo-Cross.html?&d=1

nure
06.09.2016, 18.47
http://www.poison-bikes.de/shopart/0015000150/Rahmen-Rahmen-Kits/Trekking-Rahmen/ALUMINIUM-RAHMEN/Carnitin-Man.html?&d=1 Tuossa saman firman vannejarrullinen versio, tuohon hiiltä keulaan, 149€ näköjään ja siihen laakeri niin alle viidessä sadassa pyörii hinta, löytyy "naistenrunkokin" näköjään samasta mallista...
Ps. Eikös tuo Terun suosittelema ole V-jarruille, kaiketi mallia "mini", tapit vain puuttuu?

Blackborow
06.09.2016, 20.19
Perinteinen Surly Cross-Check?

ahuji
06.09.2016, 20.35
Canyon endurance al runko on tällä hetkellä alennuksessa 439€. Lokasuojia ei saa suoraan kiinni mutta rungossa näyttää olevan tilaa lenkeille joihin kiinnikkeet saisi

Lähetetty minun Nexus 5X laitteesta Tapatalkilla

TERU
06.09.2016, 21.59
http://www.poison-bikes.de/shopart/0015000150/Rahmen-Rahmen-Kits/Trekking-Rahmen/ALUMINIUM-RAHMEN/Carnitin-Man.html?&d=1 Tuossa saman firman vannejarrullinen versio, tuohon hiiltä keulaan, 149€ näköjään ja siihen laakeri niin alle viidessä sadassa pyörii hinta, löytyy "naistenrunkokin" näköjään samasta mallista...
Ps. Eikös tuo Terun suosittelema ole V-jarruille, kaiketi mallia "mini", tapit vain puuttuu?

Tosiaan kuvasta puuttu takaa jarrutapit, omassani on paikallaan simpan CX70 jarrut, joten tapit siellä on, nuo poisonin kuvat ovat vähän mitä sattuu, kuvien perustella ei pidä ostaa.

kauris
07.09.2016, 09.22
Kiitos viesteistä. Tutkin illalla tarkemmin ehdokkaita. Canyonin endurace on toki tuttu malli, lokarikiinnikkeet ja kierteellinen keskiö kyllä puuttuvat. Hyvä vaihtoehto silti.

Surlyn mallistoa olen myös hieman katsellut mutta niissä on tosi lyhyt emäputki ja siis pieni stack suhteessa reach mittaan (esim. Canyonin endurace malliin verrattuna). Saako siitä tarpeeksi leppoisan eli että tanko ei tule suhteessa satulaan liian alas?
Poison oli minulle kokonaan vieras ja pitää tutustua.

edit: oho, Canyonin al mallissa on kuin onkin kierteellinen keskiö. Hyvä niin.

Leewi
07.09.2016, 09.59
Surlyn mallistoa olen myös hieman katsellut mutta niissä on tosi lyhyt emäputki ja siis pieni stack suhteessa reach mittaan (esim. Canyonin endurace malliin verrattuna). Saako siitä tarpeeksi leppoisan eli että tanko ei tule suhteessa satulaan liian alas?
Ei saa ainakaan ilman pinoa avaruuttimia ja nousevaa stemmiä.

Vivve
07.09.2016, 10.46
Joku kehunut tuota Planet X London Racea, itsellä ei ole kokemusta http://www.planetx.co.uk/i/q/FRPXLONROD/planet-x-london-road-frameset

stenu
07.09.2016, 11.02
^^ Ja onneksi riski siitä, että joutuu muotipoliisin kanssa nenätysten on tien päällä paljon pienempi kuin täällä intternetissä.

Jos ei tartte mahtua paljon 35-millistä paksumpaa kumia alle niin mun mielestä Surlyn Pacer olisi sellainen kiva perusratkaisu. Muita vastaavia long reach -maantiejarruilla hidasteltavia olisi Genesiksen Equilibrium, johon ei taida kyllä mahtua ihan yhtä paksut renkaat kuin Paceriin, mutta emäputki on nykymuodin mukaan julmetusti pitempi.

Mun mielestä tuollaiseen rentoon ajoon tarkoitettuun fillariin istuu kyllä ulkonäöllisestikin muutama sentti spacereita ja ainakin 0-kulmastemmi jopa paremmin kuin slämmätyt miinusmutkat, mutta makunsa tietysti kullakin.

Riittäiskö rva (tai hra..?) Kauriin huumori siihen, että rouvan jalkojen välistä löytyisi Mr. Pink? Taitaa tosin mennä vähän budjetin yli, mutta olisikin jo ihan laaturunko.

Etuvaihtaongelma ratkeaa irtopannalla (https://www.bike24.de/1.php?content=7&menu=1000%2C4%2C24&__qf_form-filter=&mid%5B510%5D=1). Korvakkeen puuttumisen takia ei uutta vaihtajaa tarvitse hankkia.

https://c4.staticflickr.com/8/7449/26681245763_9183c95915_z.jpg

kauris
07.09.2016, 11.24
öö, siis itse olen herra ja pyörää olen kasaamassa rouvalle. Nimimerkkini Kauris on toki ennenkin aiheuttanut hämmennystä. Mutta paha sitä on ollut jälkikäteen muuttaa.

Yllä olevan kuvan runko näyttää ihan hienolta.

Paceria olin katsellut myös joskus jo mutta jokin siinä oli ongelmana. Ehkä se oli kanssa tuo vähän arvelluttavan lyhyt emäputki ja stack. Oikea koko pyörälle (rouva on 177 cm) olisi mallista riippuen todennäköisimmin 54 cm / M.
Pacerin emäputki on 11,9 cm ja stack 53,9 cm kun reach on 38,95.

Canyonin enduracessa M koossa esimerkiksi emäputki 17,5 cm, stack 58,1 cm ja reach 37,5 cm. On kyllä melkoinen ero tuo stackin 4,2 cm!
Canyonin suositustaulukossa taitaa mennä kyllä vähän hankalasti just S ja M koon väliin oikea koko.

stenu
07.09.2016, 11.29
^ juu ymmärsin tämän kyllä. Ajattelin vaan, että saattaahaan siinä vaihtoehtoisesti loppua huumori myös herralta, jos rouva Kauriin jalkojen välistä löytyy vieras herra Pinkki... :D

Sitä yritin selittää, että mikään käytännön ongelma neljä senttiä speisereitä ei ole ja samalla efektiivinen reachikin lyhenee. Ulkonäöllinen ongelma se voi olla joillekin ja muotipoliisille se on sitä aivan varmasti.

Kasasin keväällä meidän rouvalle suunnilleen vastaavista lähtökohdista Colossin (https://c2.staticflickr.com/8/7208/26891185742_e47251608d_b.jpg) krossarin. Osat suunnilleen oli, runko puuttui. Rungon vaatimukset tosin oli erilaiset, piti olla VPCX- ja HELCX-kelpoinen. Rva Stenu on 181 cm ja senteistä suurin osa on jalkoja. Colossi on lyhyt ja korkea takaa, mutta matala reach siinäkin on. Reilummin bb-droppia olisi ollut parempi, mutta tuo oli muuten lähinnä tarpeita vastaava - ja terästä rouvankin toiveiden mukaan. Speisereitä on juu ja maastoisempaan ajoon stemmin voi vielä kääntää.

kauris
07.09.2016, 11.41
Neljä senttiä on ehkä jo liikaa. Muutama sentti voi toki olla :)
Kyllähän siitä valmiista tuotoksesta pitää sitten aikanaan laittaa tänne kuva ja muotipoliisin pamppu on silloin riskinä.
Ja stemminä voi toki olla esim. +6 stemmi. Niitä +-6 stemmejä kun löytyy kotoa eri mittaisina jo aika hyvä valikoima.

Mutta tuo Genesishän vaikuttaa alustavasti aika hyvältä vaikka rengastussuositus on ilmeisesti vain 28 mm. Mutta jos se menee lokarien kanssa niin voisi kelvata. Ei tuota talvipyöräksi kuitenkaan laiteta eli nastoja lokarien kanssa ei tarvii mahtua.
http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/road/road-sportive/equlibrium/equilibrium-20


Ja planet x:n London, jota yllä vinkattiin. Eikös se täyttyisi tarpeen enemmän kuin hyvin!?!
M- koossa 55,4 sentään stack ja reach 37,9 cm. Siihen pari spaceria vielä jätetään tarvittaessa.
Hinta on 144 puntaa, keskiö on kierteellinen, värejä löytyy, paikat lokareille ja pakkarille on ja vielä renkaitakin syö jopa 40 mm asti.
http://www.planetx.co.uk/i/q/FRPXLONROD/planet-x-london-road-frameset

edit: ei hemmetti, onko tuo London vain levyjarruille. Tämä ongelma tuntuu tulevan nykypäivänä vastaan harmittavan usein. Mulla olisi Campagnolon Shamalit kotona odottamassa tätä projektia ja siksi vannejarrullinen pyörä on nyt kyllä ehdottomana vaatimuksena.

stenu
07.09.2016, 11.56
^ eikös tuo PlanetX vaadi levarit?

stenu
07.09.2016, 11.59
http://boofeaction.de/blog/upload/brother_Randoneur01.jpg

kauris
12.09.2016, 13.40
Jos lähtisin tälle Codein tielle, niin mitkä v-jarrut olisivat hyvät? Vai onko sellaisia edes...
http://www.poison-bikes.de/shopart/0013000250/Rahmen-Rahmen-Kits/Cyclo-Cross-Rahmen/Codein-Alu-V-Brake-Cyclo-Cross.html?&d=1

Kahvoiksi jarruja käskemään tulee Campagnolo Recordin maantiekahvat.

Malamuutti
12.09.2016, 14.37
Jos lähtisin tälle Codein tielle, niin mitkä v-jarrut olisivat hyvät? Vai onko sellaisia edes...
http://www.poison-bikes.de/shopart/0013000250/Rahmen-Rahmen-Kits/Cyclo-Cross-Rahmen/Codein-Alu-V-Brake-Cyclo-Cross.html?&d=1

Kahvoiksi jarruja käskemään tulee Campagnolo Recordin maantiekahvat.

Yleisesti ottaen maantiekahvojen veto taitaa olla tarpeettoman lyhyt V-jarruille. Jarrupalat täytyy vetää aivan millin-parin päähän vanteesta, että kahvan veto riittää. Kyllähän ne toimivat, itsellänikin on Shimanon 105 -kahvat ja Tektron V-jarrut, mutta tarkkana saa vaijerin säädön kanssa olla ja säätöhommiahan riittää palojen kuluessa. Sittenkin jarrut jäävät helposti rahisemaan, sillä tuohon kapeaan rakoseen jää töhkää niin mielellään. Ei oikein optimaalinen yhdistelmä.
Mahdollisimman lyhyet mini-V-jarrut ja/tai vaijerin vedon pituuden muutosadapteri auttavat tietysti tilannetta.

TERU
12.09.2016, 15.36
Jos lähtisin tälle Codein tielle, niin mitkä v-jarrut olisivat hyvät? Vai onko sellaisia edes...

http://www.poison-bikes.de/shopart/0013000250/Rahmen-Rahmen-Kits/Cyclo-Cross-Rahmen/Codein-Alu-V-Brake-Cyclo-Cross.html?&d=1

Kahvoiksi jarruja käskemään tulee Campagnolo Recordin maantiekahvat.

Mullon tuossa cx70 cantit ja ultegra kahvat, toimivat niin hyvin kuin voi toivoa vannejarrujen toimivan. Ylävetoisena niin saa tuon muraa keräävän pylpyrän pois. Muutkin cantit toki käyvät.


http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-ultegra-cx70-cantilever-brake/rp-prod70116

TERU
12.09.2016, 15.49
Huh, vanhuus tulee sekoilin asioissa, jaarut on nuo, mutta etuvaitaja tietekin ylävetoisena.

http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-ultegra-cx70-2x10sp-band-on-front-mech/rp-prod70123

hannupulkkinen
12.09.2016, 16.04
Yleisesti ottaen maantiekahvojen veto taitaa olla tarpeettoman lyhyt V-jarruille. .
Mahdollisimman lyhyet mini-V-jarrut ja/tai vaijerin vedon pituuden muutosadapteri auttavat tietysti tilannetta.
Mini-V-jarrut (http://www.huh.fi/cat/product_details.php?p=21418) pelaavat muuten maantiekahvojen kanssa, mutta ovat aika ikävät säätää hyvin toimiviksi.

kauris
12.09.2016, 16.55
Ok, Genesiksen Equilibriumin kanssa selviäisi kyllä helpolla, kun vaijeriveto on alhaalta etuvaihtajalle (Campan Centaur on sitä tyyppiä) valmiiksi ja nykyiset jarrut (campan record) kävisi kai suoraan. Ilmeisesti vain ja ainoastaan rajoitettu rengaskoko jää "ongelmaksi".

No kiire tässä ei ole suunnitella ja kasailla. Josko rouvan maaliskuun alussa olevaksi synttäriksi sais tuon valmiiksi asti ja ajoon sitten talven loputtua.

stenu
12.09.2016, 17.08
Equilibrium tarvii pitkälänkiset ("long reach") maantiejarrut, joten Recordit ei käy siihen eikä muihinkaan yli 30-millistä rengasta vetävään runkoon. Sellaisessa rungossa, missä toimii cantileverit, toimii myös mini-V:t ja päin vastoin. Canteissa on vähemmän tehoa, mutta enemmän mutavaraa. Mini-V-jarruilla jarrupalojen liike on pienempi, mutta tehoa on roppakaupalla enemmän.

Mulla on Crosshairsissa (https://c1.staticflickr.com/1/728/21954649199_557876b317_b.jpg) Campan Centaurit kahvoina ja TRP 8.4-jarrut. Tuo yhdistelmä toimii paremmin kuin mitkään testaamani mekaaniset levarit. Ainoa miinus on se, että rajuilla mutakeleillä cyclocross-kisoissa tahtoo jarrut välillä vähän rahnuttaa, mutta mitään varsinaista haittaa siitäkään ei ole. Uuteen gg-fillariin on tulossa Paulin Minimotot, mutta sekin lähinnä tyylisyistä. Jarrujen toiminnan puolesta olisin voinut pysyä myös noissa TRP:ssä.

Edellisiä edullisemmissa Tektron 926 AL -jarruissa on länget vielä vähän lyhyemmät, eli niillä mutatilaa saa enemmän, mutta 40-millisillä renkailla lokareiden kanssa saattaa rueta tulemaan ahdasta.

kauris
12.09.2016, 17.12
Ok. Jatketaan pähkäilyä. Löysin just Genesiksen 2017 värit ja tuo valkoinen runkosetti olisi kyllä ainakin omaan silmään miellyttävän näköinen.
http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/road/road-sportive/equlibrium/equilibrium-725-FS

Jarrut tarvitsee siis joka tapauksessa ilmeisesti ostaa. No ei voi mitään. Ihan maantierunkoon ei nyt auta lähteä (jotta jarrut kävisi), koska ne täyspitkät lokarit ovat ymmärtääkseni tässä projektissa edellytyksenä.

stenu
12.09.2016, 18.09
Enigman Ezona (http://www.enigmabikes.com/bikes/versatility/enigma-ezona/) on suunniteltu niin, että siihen mahtuu sen verran rengasta, kuin tavallisen pituisilla maantiejarruilla on ikinä mahdollista, mikä käytännössä tarkoittaa 25-millisiä lokareiden kera tai n. 28-millisiä ilman lokareita. Hieno runko ja handmade in UK, mutta menee jo vähän hintavammaksi, vaikka punta halvennuksessa onkin.

http://www.enigmabikes.com/wp-content/uploads/2016/02/Ezona_-_Black_-_Thumb.jpg

TetedeCourse
12.09.2016, 20.34
Mango Point R

https://www.mangobikes.com/shop/components/framesets/point-r-frameset/

kauris
13.09.2016, 10.55
Mango vaikuttaa erittäin lupaavalta. Deep drop jarrutkin näkyvät tulevan edullisen runkosetin mukana.

Mitkä lokarit ovat tällaisiin pyörään parhaat? Sirot paitsi kenties ulkonäöllisesti niin erityisesti niin etteivät kavenna turhaan rengasvaihtoehtoja ja toisaalta kunnolla tosiaan täyspitkät, jotta suojaavat hyvin.

kauris
13.09.2016, 16.43
Hehe, laittelin Mangolle viestiä ja kyselin mm. sitä, mikä on putken halkaisija vaihtajan kohdalta, jotta tiedän minkälaista etuvaihtajan pantaa siihen tarvitsisi ja kysyin myös mukana tulevista jarruista. Kirjoitin kuitenkin vahingossa top tube diameter enkä seat tube diameter. Totesivat varmaan kyselijän olevan sen verran pihalla, että kyselivät puhelinnumeroani jotta voisivat soittaa minulle ja yrittää selvittää asiat puhelimessa :)
No laitoin numeron menemään. Katsotaan miten selviän puhelusta. Eli lähinnä miten englanti taipuu livenä, kun sähköpostiakaan en näköjään osannut kirjoittaa :)

Veivaaja
15.09.2016, 17.12
Noista spekseistä: Shamalista en tarkkaan tiedä, mutta maantievanteisiin yleisesti ei kovin leveää rengasta kannata välttämättä laittaa. Paitsi jarru -ongelma, niin leveä rengas voi olla turhan muljuva. Leveällä tarkoitan siis yli 30 mm -leveitä renkaita.

kauris
06.10.2016, 17.25
Mango ei osannut soittaa Suomeen +358 alkuiseen ilmoittamaani numeroon. No kyselin sähköpostilla ja sain varmistettua oikean rungon halkaisijan. Kun kysyin mitkä jarrut siihen runkosettiin tulee mukana, vastasivat ettei jarrut kuulu settiin. No sehän on toki normaali käytäntö mutta mielestäni nettisivut antavat ymmärtää muuta, kun lueteltuina runkosetin featureina on myös long reach brakes. Tarkoittavat vain, että runkoon kuuluu sellaiset asentaa mutta, kun listassa on mainittu jarrujen yläpuolella vaikka haarukka ja ohjainlaakeri (jotka siis kuuluvat mukaan), niin olisi samalla logiikalla jarrujenkin luullut kuuluvan.

Oli miten oli, laitoin runkosetin nyt tilaukseen. Arctic white värisenä. Mustat Campan record-osat sopivat siihen varmaan kivasti.
https://www.mangobikes.com/shop/components/framesets/point-r-frameset/?attribute_pa_colour=arcticwhite&attribute_pa_frame-size=medium-r-ar

Kun runko on saapunut (tilasin sen työpaikalle ettei rouva nää), mittailen oikean jarrun mitan ja luultavasti siihen sopii nämä tektron 539 mallit, jossa ulottuvuus on 47-59 mm. Hinta n. 50 euroa.
http://www.tektro.com/_english/01_products/01_prodetail.php?pid=65&sortname=Road&sort=2&fid=9
Olisihan Tektrolla vielä extra long reachit mutta nuo riittänee. Katsoin, että valmiina myytävissä Point R pyörissä on tektron jarrut, joissa ulottuvuus on 57 mm asti.

Braze on etuvaihtajaa varten sitten yllä vinkattu problem solver muunnin tilaukseen ja joku edullinen 27,2 mm satulatolppa, niin alkaa olee osat kasassa.

Mutta ne lokarit. Mitkä olisivat parhaat 28-32 mm renkaalle olevat sirot mutta suojaavat täyspitkät mallit? 28 renkaille valmistaja lupaa mahtuvuuden mutta riippuu varmaan 32 mm renkaan todellisesta koosta se mahtuuko niilläkin vielä vai ei.
Lokarikiinnikkeethän tuosta rungosta löytyy.

Renkaat saisivat ehkä olla pienellä kuviolla olevat (aivan slikseihin verrattuna) ja tosiaan niin suuret kuin saan vain mahtumaan lokarien kanssa. 28 mm Continentalin four seasonit löytyy kotoa ja niillä voi testata alkuun. Mutta nehän ovat hyvin maantiepyörämaiset ja eivät kovin isot. Pyörivät omassakin pyörässä (Cannondale caad12) väljästi. Jarruina siinä normi maantie Ultegrat.

edit: Nämä Schwalben 30 mm marathon racerit voisivat olla hyvät jos menevät lokarien kanssa:
http://www.schwalbe.com/en/tour-reader/marathon-racer.html

kauris
19.10.2016, 17.18
Mango bikesin kanssa tuntuu olevan vähän ongelmia. Tilauksen tein 6. päivä ja rahat ottivat paypalin kautta heti. Myös ups:ltä tuli ilmoitus, että ovat vastaanottaneet rahtikirjan tms. tiedon Mangolta ja minulle toimittivat seurantanumeron ja arvioidun toimituspäivän 17.10.2016. Mutta siihen on sitten jumitettu. Upsin seurantanumero mulla siis on ja kun soitin sinne, sanoivat ettei pakettia ole vielä luovutettu heille ja kehottivat ottamaan yhteyttä myyjään. Mangon sivuilla lukee tilaukseni kohdalla edelleen processing. Lähetin nyt viestiä Mangolle s-postilla ja pyysin tilannetietoa asap.
Voi olla, että joutuu kääntymään Genesiksen puoleen ja perumaan Mango-kaupan mutta hinta nousee tällöin n. 300 punnasta yli 500 puntaan.

Renkaita olen googlaillut lisää ja tänään löysin nämä Schwalben 2017 uutusmallit 30 leveenä. Ovat vahvimmilla ehdokkaiksi ja saa nähdä vain sopivatko sitten lokarien kanssa vai eivät.
http://www.schwalbe.com/en/offroad-reader/schwalbe-g-one-speed.html
Ei noita tosin vielä myydä missään.

Puskis
19.10.2016, 22.09
Renkaita olen googlaillut lisää ja tänään löysin nämä Schwalben 2017 uutusmallit 30 leveenä. Ovat vahvimmilla ehdokkaiksi ja saa nähdä vain sopivatko sitten lokarien kanssa vai eivät.
http://www.schwalbe.com/en/offroad-reader/schwalbe-g-one-speed.html
Ei noita tosin vielä myydä missään.

Myydään toisella nimellä, tai en nyt ihan varma ole, että onko noissa mitään eroa S-Oneen, vai muuttiko Schwalbe vain nimen G-One Speediksi.

TetedeCourse
20.10.2016, 15.00
Tämä olikin jo tuolla kuvat osiossa aikaisemmin - toimituksessa ei ollut mitään ongelmia - viesti nro 24

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54784-Halpa-runko-haussa-(drop-bar-levarit)&p=2522073&highlight=#post2522073

kauris
20.10.2016, 15.13
Mangolta tuli vastaus, jossa sanottiin, että kyllä pyörä on heiltä lähtenyt ja kysymys eikö se ole vieläkään tullut. No ei ole, juurihan eilen viestin heille laitoin ja kyselin upsilta. No ennen vastausta heille tsekkasin upsin sivut uudelleen ja nyt paketti on liikkeellä. Seurannasta näkyi, että tasan eilen alkuillasta oli tehty Mangolla noutoskannaus ja paketti edennyt saarimaassa eteenpäin. Arvioitu toimitus minulle 25. päivä.
Eli laittoivat vasta kysyttyäni matkaan.

kauris
25.10.2016, 17.33
Kun posti kulkee niin se kulkee. Nyt pyörä on työhuoneessa. Ihan kohtalaisen näköinen tuote hintaisekseen. Mietin pitäisikö tuo keskiö kuitenkin käydä rotsaamassa pinnoiltaan suoraksi ja sileäksi. Toinen pääty on maalattu ja toinen ei. Pientä epätasaisuutta tuntuisi olevan. Siitä onko päät linjassa toistensa kanssa ei tietenkään ole tietoa. Pikkasen tyyriiltä nuo paikallisten liikkeiden rotsaushinnat vain tuntuvat. Ilmeisesti n. 60 euron luokkaa.

Tuo asennettu vaijerinohjuri rungon alla myös vähän pistää silmään. Tulikohan pojilla asennettua se väärästä reiästä, kun ei tuo takavaihtajalle ilmeisesti tarkoitettu ohjurin kohta tule lainkaan kohdilleen tuon rungon sisältä tulevan reiän kanssa. No Campa osat mulla muutoinkin on ja kotoa muistaakseni löytyy campan ohjurilevy ja vaihdan varmaan sen tuohon tilalle.

http://ep1.pinkbike.org/p5pb14082330/p5pb14082330.jpg

http://ep1.pinkbike.org/p5pb14082343/p5pb14082343.jpg

http://ep1.pinkbike.org/p5pb14082348/p5pb14082348.jpg

http://ep1.pinkbike.org/p5pb14082338/p5pb14082338.jpg

TERU
25.10.2016, 18.37
Pane kapulan päälle ohutta santapaperia ja kevyellä pyörittävällä likkeellä ota maalit ja lakat pois muhvipäistä, niin ne on asennuskunnossa.
Nätti runkosarja!

kauris
02.11.2016, 14.08
Hmm. Hyvä idea tuo pyörittävä liike. Olisin itse hiomista harkitessani varmaan työnnellyt edes takaisin mutta pyörittämällä hioutunee tasaisemmin.

Tässä kuva, kun kiekot ovat paikoillaan. Ja osa osista siinä lattialla.
Jarrut (Tektro 539), keskiölaakeri oikeilla kierteillä (mulla oli italo-versiona vanhat), pari pullotelinettä ja satulatolppa on tilauksessa. Vielä toisesta paikasta tilaan lokarit ja etuvaihtajan kiinnikkeen sekä ehkä renkaat. Tai sitten jätän nuo 28 mm four seasonit, jotka jo löytyy.
Lokarille ei jää paljoa tilaa eli leveämpi rengas ei tosiaan taida mahtua ja lokareiksikin pitänee ottaa kapeimmat 35 mm versiot.
sks Bluemels 35 mm mattamusta nyt vahvimpana ehdokkaana.
https://www.bike-components.de/de/SKS/Bluemels-Matt-Schutzblech-Set-VR-HR-p53478/schwarz-matt-35-mm-28--o1274269/

http://ep1.pinkbike.org/p4pb14106382/p4pb14106382.jpg

ps. Nyt olen huomannut, että vaakaputken keskivaiheilla sen yläpinnalla on maalipinnan alla pienen pieni (nuppineulan päätä vähän pienempi) klommo. Joku terävähkö esine tai kulma on tehnyt ennen maalausta sen. Kyllä sen oikeasta suunnasta katsoessa näkee ja sormella tuntee mutta en taida jaksaa nähdä vaivaa alkaa lähettää runkoa takaisin. Uskon ja toivon ettei vaikuta kestävyyteen. Vähän harmittaa toki, kun huomasin.

kauris
16.12.2016, 11.32
Näin se homma etenee. Huom sähköjarrut ;)
http://ep1.pinkbike.org/p5pb14243599/p5pb14243599.jpg

kauris
25.01.2017, 11.44
No nyt. Valmista tuli. Enää Ortliebin valkoiset laukut hankin tuohon tavaratelineelle. Ja vaihteet pitää käydä säätämässä eli kurvailemassa tuolla työpaikan parkkihallissa. Tai ajaisko vain näitä käytäviä täällä sisällä, kun hulluna nuo työkaverit jo minua muutoinkin pitää. Tuon pyörän luovutushetkeen eli rouvan synttäriin on vielä vajaa pari kuukautta aikaa mutta silloinhan ne ajokelitkin vasta pikkuhiljaa alkaa.

http://ep1.pinkbike.org/p5pb14349448/p5pb14349448.jpg

https://varuste.net/tiedostot/1/kuvat/tuote2/100/12672170.jpg

kauris
30.01.2017, 13.53
Ja laukutkin asennettu. Enää odotellaan synttäripäivää ja pidetään pyörää piilossa työpaikalla
http://ep1.pinkbike.org/p5pb14364927/p5pb14364927.jpg

Jusso
02.02.2017, 20.07
Hienolta näyttää! Olen kans Mangoa (tosin Point AR) katsellut sillä silmällä kommuutteriksi ja viikonloppuretkille. Tuliko tuon R-rungon kohdalla kasatessa vastaan mitään kummallisuuksia tai suunnittelumokia?

Toisaalta valmis AR 105-kompliittina lähtisi näemmä nyt tarjouksessa 854 eurolla, joka melkeinpä kannattaisi vaikka osa palikoista menisikin vaihtoon...

Jani Mahonen
02.02.2017, 23.05
On hieno kyllä! Värimaailma on tosi onnistunut.


Lähetetty Tapatalkista, pahoittelen kirotusvirheitä.

kauris
03.02.2017, 07.49
Kiitos, kiitos.

Ja viitaten Jusso kysymykseesi, täytyy myöntää, että rungon suunnittelu tai ennemminkin toteutus ei ollut täydellistä mikä aiheutti hieman vaivaa kasauksessa. Yksi vaihdevaijerin sisäänmeno runkoon oli aavistuksen liian ahdas siten, ettei vaijerinkuoren pää tulpan kanssa meinannut mahtua. Takajarrun sisäänmeno puolestaan oli tehty niin, että vaijeri tahtoo aavistuksen hangata eli sisäänmenon reikä / suunta rungon sisään ei ollut aivan optimikulmassa. Ja jo aiemmin mainitsinkin sen pienen kolhun vaakaputken yläreunassa. Mihin lienee osunut. Niin ja satulatolppa tuntui myös aika väljältä rungon sisään työnnettäessä. Saa nähdä pysyykö kiristettynä ylhäällä vai pitääkö leikata olut- (eikun rouvan tapauksessa siideri-) tölkistä shimmilevy.

Mutta selätettäviä vaikeuksia nuo onneksi olivat/ovat. Hinta oli ok ja toivottavasti runko on muutoin hyvä ja kestävä. Ajanut en sillä ole muutoin kuin työpaikan käytävällä sen verran, että testasin jarrut ja säädin vaihteet. Ja just silloin tuli tietty pomokin vastaan. Totesi onneksi vain, että on se hieno (olin aiemmin kertonut miksi pyörä työhuoneessani majailee).

Ohiampuja
24.06.2017, 12.35
Täältähän löytyi mielenkiintoinen ketju. Mitkäs rungot tällaista pitkää maantiejarrua oiken käyttävät? Onko heittää hyviä esimerkkejä?
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=6492;menu=1000,4,320,321;p gc%5B18029%5D=18031;orderby=2

Ps. Tässä ainakin ilmoitettiin jarrun etäisyys, 47-57 mm.
http://surlybikes.com/bikes/pacer/frame_highlights

Tom_E
24.06.2017, 14.02
Mitkäs rungot tällaista pitkää maantiejarrua oiken käyttävät? Onko heittää hyviä esimerkkejä?

Ps. Tässä ainakin ilmoitettiin jarrun etäisyys, 47-57 mm.
http://surlybikes.com/bikes/pacer/frame_highlights

Ennen nykyistä levyjarrullisten maantiepyörien aikaa tuollaisia jarruja löytyi laajalti pyöristä, joita brittiläisesti sanottiin audax-pyöriksi tai talvimaantiepyöriksi. Tiedän tämän siksi, että joitakin vuosia sitten itse hain itselleni teräsrunkoista maantiepyörää, mihin mahtuu kunnon lokasuojat ja hieman isommat renkaat, jos haluaisin sellaisia kokeilla, enkä halunnut levyjarruja. Kun tuolloin katselin teräsrunkoisia audax-pyöriä, niin tuon kokoluokan maantiejarruja oli niissä ihan yleisesti. Itse sitten lopulta päädyin teettämään pyörän, mihin tuli tuon kokoiset jarrut, ja jarrujen osalta alle mahtuisi kyllä aika leveää rengasta. Ajan tosin 25 millisillä kaikki ajot, mutta jarrujen osalta renkaan ympärillä on joka suuntaan ainakin pari senttiä tilaa.

Lisäys: Nykyään suurimmassa osassa juuri noita Audax/talvimaantie-pyöriä taitaa olla levyt. Ovathan ne ainakin markkinoinnin osalta juurikin niitä pyöriä mitä voitaisiin ajaa kaikista huonoimmissa oloissa...brittien talvessa.

Moska
24.06.2017, 14.06
Ilmeisesti - 80 luvun käyttö pyörissä oli tuollaisilla mitoilla olevia satuloita, tunturi vip, yms?