Näytä tavallinen näkymä : vaihdevaijeri ja kuoret 105-sarjalle
jussi 163
05.09.2016, 15.02
Takavaihtaja ei vaihda/pudota pienimmälle vaihteelle joten kokemuksen mukaan vaijeri ja kuori vaihtoon.
Kysymys oli että onko tuossa 105 sarjassa (10 vaih.) vaijereilla ja kuorilla eroja toimivuudessa?
Hydridi ja maasturi puolella eli noiden Alivion ja Deoren vaihtajien kanssa olen ollut hyvin tyytyväinen noiden halpojen perus shimanoiden kanssa.
Tuo cyclo on sen verran uusi tuttavuus että kokemusta ei ole vielä kertnyt.
Kiitokset vinkeistä.
Olethan kuitenkin kokeillut säätää vaihteita ja/tai liikkeenrajoitinruuveja?
Hyviin vaijereihin ja kuoriin kannattaa panostaa, moni pitää niitä vähäpätöisinä osina mutta päinvastoin, hyvin olennaisia toimivuuden kannalta. Itse Jagwireä suosinut viime aikoina.
orc biker
05.09.2016, 17.39
Shimano SP41. Halpa, mutta monen mielestä paras, joten mitäpä noita muita edes miettimään? Löytyy myös useissa väreissä. Bike24:stä saa noita kattavasti ja edullisesti parin metrin pätkissä, mutta postikulujen takia kannattaa toki tilailla näitä muun tavaran ohessa. Vaijeriksi vaikka Shimanon ruostumaton. Ottaisin tiivistetyt (sealed) päädyt, mutta ei sillä välttämättä ole merkitystä. Taatusti toimii, eikä räjäytä pankkia.
En ole noihin virvelitehtaan tuotteisiin löytänyt kummempia perusteluja "paremmuuteen", käyttänyt kyllä mutten mitään erityistä huomannut kuten Tohtori taas ehdottomana totuutena ehdottaa.
Jagwiren SID sininen jarru- ja vaihdesetti http://www.bike-discount.de/en/buy/jagwire-universal-sport-xl-shift-set-532193/wg_id-382 ja http://www.bike-discount.de/en/buy/jagwire-universal-sport-xl-brake-set-532212/wg_id-382 Rahdit tuohon päälle ja saa kaikki laadukkaat tilpehöörit samassa paketissa. Tietenkin läytyy kalliimpiakin mutta nuo toimivat kuin ajatus täyspitkillä kuorilla mekaansien levyjen kanssa.
orc biker
05.09.2016, 19.51
En ole noihin virvelitehtaan tuotteisiin löytänyt kummempia perusteluja "paremmuuteen", käyttänyt kyllä mutten mitään erityistä huomannut kuten Tohtori taas ehdottomana totuutena ehdottaa.
Opettele lukemaan. Miksi sinun pitää keksiä omiasi ja tunkea sitä paskaa minun suuhuni ketjusta toiseen? Älä kommentoi minun juttujani, jos et pysty hillitsemään mielikuvitustasi. Kiitos. Ja työnnä ne tohtorit jo perseeseesi. Kiitos siitäkin. Mikä perkele siinä on, että aikuinen ihminen ei pysty olemaan soittamatta suutaan ketjusta toiseen?
Sanoin, että moni pitää niitä parhaana, ja se on totta. Että moni ajattelee niin. Se tarkoittaa, että ne luultavasti ovat ainakin hyviä ja ongelmattomia, mutta se EI tarkoita, että minä sanoisin niitä parhaiksi. Minä sanoin niitä itse halvaksi, mikä on myös totta, koska ne ovat halpoja. Bike24:ssä 2 m on n. 4 euroa. Ebaysta saa myös. En minä usko edes, että noissa niin ihmeellisiä eroja on tietyn rajan jälkeen. Minun oma argumenttini oli se halpuus, mutta tuhlaa toki rahasi Jagwireen, jos se tekee olosi paremmaksi.
P.S. Etsipä joku ammatti-ihminen, joka sanoo SP41:stä huonoksi kuoreksi.
"The stuff is cheap–most shops charge about 2 bucks a foot for it–but don’t let that fool you. Don’t let those fancy, beaded, braided, reinforced, or Gore-Tex cable housing kits distract you. This is one time where spending more money won’t get you an upgrade. Just go with SP41. Trust me. I’ve been working on bikes practically my whole life–in shops, on World Cup race teams, and even at the Olympics. I’ve tried it all, and when a bike is having shifting issues, the first thing I do is reach for the roll of this housing. Installing almost anything else will diminish the potential of your shifting system."
http://www.bikemag.com/gear/review-shimano-cable-housing/#862LRfozXSrQM3kc.97
Sanoinkos minäkään niitä huonoiksi? Sinä pidät omia argumenttejä aina oikeina ja kaiketi siitä tuon tohtori (arvo)nimen oletkin saanut. On vain jotenkin outoa ettei sun ego anna tilaa toisten mielipiteille etkä mieti myöskään sitä ettei kaikki halua pelkästään halpaa?
Toisaaltaan, oletkohan sinäkään mikään "ammatti-ihminen" moista sanomaan? Joten koita vaan rassukka kestää poikkeavat mielipiteet myös!
orc biker
05.09.2016, 20.51
Sanoinkos minäkään niitä huonoiksi? Sinä pidät omia argumenttejä aina oikeina ja kaiketi siitä tuon tohtori (arvo)nimen oletkin saanut. On vain jotenkin outoa ettei sun ego anna tilaa toisten mielipiteille etkä mieti myöskään sitä ettei kaikki halua pelkästään halpaa?
Taas keksit omiasi kykenemättä kumoamaan yhtään argumenttiani.
En ole sanonut, että sanoit niitä huonoksi. Sinun henkilökohtaisuuksiisi, joita et näköjään pysty pitämään keskusteluista poissa, en alennu enää edes vastaamaan. On hyvin lähellä, etten alennu vastaamaan sinulle enää muutenkaan.
Ei minun tarvitse miettiä, jos joku ei halua pelkästään halpaa. Sanon vain, että toimivuuden kannalta siihen ei näissä kuorissa ole syytä, koska tuo SP41 on halvasta hinnasta huolimatta niin hyvä, monien mielestä jopa paras. Minun mielestäni se on vähintäänkin siellä niin kärkikastissa, että ei pysty tekemään eroa, ei ole parempaa, jonka pystyisi jotenkin toiminnassa huomaamaan. Yhtä hyviä varmaan on, koska tuo nyt kuitenkin on vain päällystettyä kaapelia näin avaruusaikana, että ei sen ihmeellisempää kuitenkaan. Jos ei esim. löydy sopivan värisenä, niin se on hyvä syy ostaa muuta. Toki voi halutessaan maksaa tarpeettoman paljon ihan jo siitä, jos tykkää saada tiettyä brändiä yms., mutta toimivuuden kannalta ei ole syytä maksaa tuon enempää. Rahalla ei saa parempaa toimivuutta näissä mekaanisissa laitteissa, sähkö on toki asia erikseen.
Toisaaltaan, oletkohan sinäkään mikään "ammatti-ihminen" moista sanomaan? Joten koita vaan rassukka kestää poikkeavat mielipiteet myös!
Taas keksit omiasi. Et taida osata lukea, koska en minä ole kutsunut itseäni ammatti-ihmiseksi, vaan ammatti-ihmisiä ammatti-ihmisiksi. Mutta tämä osoittaa hienosti sen, kuinka et vain pysty olemaan luonnehtimatta minua viestistä toiseen. Kun puhun ammatti-ihmisten mielipiteistä, niin sinä väännät sen minuun: "Et sinä ole ammatti-ihminen!11" No, enhän minä itsestäni puhunutkaan.
Kuulepas, sinä. Minä kestän hienosti sinun mielipiteesi ja haukkusi, mutta en saa niistä mitään positiivista tai muuten hyödyllistä irti. Siksi laitan sinut ignoreen, niin minun ei tarvitse katsella tuota, kuinka olen niin paska ihminen. Sinä voit jatkaa haukkumistasi, ja kaikki ovat tyytyväisiä. Olen huomauttanut tuosta jo niin monta kertaa, että johonkin pitää vetää raja. Vedän sen tähän.
Jartsu01
05.09.2016, 21.22
Ei noilla ole harrastustasolla hsvaittavia eroja. Itsellä ollut kaikenlaisia gore tms Eksoottisia kuoria ja vaijereita. Viimeksi ostin kelan Clarksin (oranssia) kuorta kun halvalla sain.
Lähetetty minun SM-G925F laitteesta Tapatalkilla
jussi 163
05.09.2016, 21.30
Kiitokset kommenteista
Tarkistin että SP-41 lukee noissa vanhoissakin kuorissa. Taidan laittaa samanlaiset tilalle.
Ovat edulliset ja vaihdetaan aina tarvittaessa, ei harmita niin paljoa kuin kalliiden kanssa.
Maasturi puolella en ainakaan kovin suurta eroa ole kalliimpien hyväksi huomannut.
Olen käyttänyt tuota shimpan SP-41:stä kuorina (koska saa eri väreissä :)) ja Jagwiren teflon vaijereita (halpoja). Shimanon maantievaihtajat on niin löysiä, että kannattaa valita mahdollisimman liukas vaijeri.
Tohtori, positiivisyys on perseestä!
Itse silti puollan "kalliimpien" vaijerien asentamista, varsinkin jos harrastaa täyspitkiä vaijerinkuoria. Tuntuma muuttui ainakin ensiasennus Shimanoihin verrattuna täysin viimeisessä huoltamassani pyörässä. Mielestäni johonkin tonnin pyörään voi hyvällä omallatunnolla sijoittaa tuollaiset viisikymppiä vaijereihin kun kuitenkin kestävät parikin vuotta helposti.
Noita värillisiä kuoria myös harrastanut mutta usein haalistuvat melko pian, siksi tuollaiset kevlarpintaiset pysyy kauemmin tyylikkäinä jos sillä nyt mitään merkitystä on...
Täyspitkistä en tiedä kun ei ole kokemusta ja harvemmassa cyclossa/maantievermeessä niitä pystyy käyttämään, mutta lyhyemmistä olen kokeillut vähän yhtä sun toista; shimpaa, jagia ja joitain tokmanni-tasoisia. Suomen sääolosuhteet huomioon ottaen en ole dramaattisen suuria eroja nähnyt. Aktiivisella huollolla voi jonkun verran venyttää kestoa.
Olen käyttänyt tuota shimpan SP-41:stä kuorina (koska saa eri väreissä :)) ja Jagwiren teflon vaijereita (halpoja). Shimanon maantievaihtajat on niin löysiä, että kannattaa valita mahdollisimman liukas vaijeri.Tähän vielä ne tiivistetyt Shimanon pääty holkit, niin ei kyllä vaihteiden toiminta ole enään näistä asiosta kiinni. Säästyneet eurot voi laittaa vaikka lottoon:p. PS.Tähän komboon ei sitten tarvitse mitään rasvoja laitella.
Shimanon maantievaihtajat on niin löysiä, että kannattaa valita mahdollisimman liukas vaijeri.
Omastakin mielestä Shimanon (taka) vaihtaja on uutenakin jotenkin turhan "löysän" oloinen. Liekö kukaan petrannut vaihtajaa lisäämällä/vaihtamalla jämäkämmän jousen lötkön tilalle?
jussi 163
06.09.2016, 10.27
Tähän vielä ne tiivistetyt Shimanon pääty holkit, niin ei kyllä vaihteiden toiminta ole enään näistä asiosta kiinni. Säästyneet eurot voi laittaa vaikka lottoon:p. PS.Tähän komboon ei sitten tarvitse mitään rasvoja laitella.
Joskus ennen laitonkin rasvaa mutta sitten huomasin että ehkä enemmän haittaa kuin hyötyä.
Ensiapuna olen joskun laittanut jotain ohutta aseöljyäja sitten kuivannut vaijerin.Mutta parhaiten toimii kun vaihtaa uudet.
Eikös nuo teflonpinnotteiset ole nimenomaan kestovoideltuja ja ne saattaa alkaa takertelemaan, jos voitelee väärällä aineella, vai pitäisikö niitä ikinä voidellakaan? Ainakin autojen kytkinvaijereissa näin tuppaa olemaan.
Vähän samansorttinen ongelma noissa 105-kahvoissa, joissa vaijeri tekee jyrkän mutkan heti kahvan sisällä ja siinä on se muovinen liukupinta, kuten hyvin tietänette. Mulla etuvaihtajan kahva alkoi tulla raskaskäyttöiseksi ja paikallisesta fillariliikkeestä sanottiin, että sitä liukupintaa ei saa varaosana. He olivat käyttäneet sen kulumisen ehkäisyyn voiteluksi teflonpitoista ketjuöljyä. Kokeilin itsekin ja tuntuisi kyllä toimivan, mutta mahtaneeko tuo lopulta liuottaa voitelun pois vaijerista?
orc biker
06.09.2016, 16.14
SP41 on valmiiksi voideltu. Siihen ei tosiaan kannata laittaa mitään. Kun pyörän kuoret maksavat vain muutaman euron, niin uutta vain aina, jos tulee ongelmia. Tosiaan ne tiivistetyt päädyt saattavat estää lian pääsemisen sisälle ja jatkavan käyttöikää. En näe mitään syytä, miksi noita pitäisi voidella. Jos se takertelee, niin siellä on jotain roskaa tai sitten vaijeri tai kuori on vain liian kulunut tai rispaantunut. Kumpikaan ei voitelulla hoidu. Ja tämä on myös hyvä näkökulma kalliita vaijereita ja kuoria vastaan: ei sitten tule sellaista henkistä kynnystä, että ei raaski vielä vaihtaa uusiin, vaan yrittää jotenkin elvyttää niitä, kun maksoivatkin niin paljon.
Harvoin joutunut vaihtamaan vaijereita tai kuoria sen vuoksi että kuluneet ja ei oikein ymmärrä miten laadukas vaijeri voi edes rispaantuu kun kummastakin päästä lukittu. Laadukkat päätytulpat pitävät kosteuden ja roskat kyllä pois ja itse en tosiaan myöskään pidä vaijeriden voitelua pahana, ainakin talvikaudella saattaa kondensoitua kosteutta ja aiheuttaa mahdollisen jäätymisen/tahmeuden. Kannattaa vain miettiä että millä voitelee, itse käyttänyt CRC:n litiumia, itsellä ainakin toiminut.
Harvoin joutunut vaihtamaan vaijereita tai kuoria sen vuoksi että kuluneet ja ei oikein ymmärrä miten laadukas vaijeri voi edes rispaantuu kun kummastakin päästä lukittu. Laadukkat päätytulpat pitävät kosteuden ja roskat kyllä pois ja itse en tosiaan myöskään pidä vaijeriden voitelua pahana, ainakin talvikaudella saattaa kondensoitua kosteutta ja aiheuttaa mahdollisen jäätymisen/tahmeuden. Kannattaa vain miettiä että millä voitelee, itse käyttänyt CRC:n litiumia, itsellä ainakin toiminut.
Shimanon pinnoitettuja vaijereita ja kuoria saa kyllä vaihdella aika tiehään, jos haluaa vaihteiden toimivan aina kuin uudet. Kai se tefloni sieltä kuluu pois. Halpojahan nuo on kuin saippua ja uusien paikalleen näpertely on mukavaa puuhaa. Voisin kyllä seuraavaksi koettaa jotain muutakin vaijeria. Pinnoitettua kai sen on pakko olla, tuo shimpan takavaihtaja ei paljon jähmeyttä siedä.
^Itse taas minimaalipituisten kuorien ystävänä en pidä erityisemmin vaijereiden kanssa väsäämisestä, siinäkin yksi syy käyttää kestävämpiä .
orc biker
06.09.2016, 19.36
Pinnoitettua kai sen on pakko olla, tuo shimpan takavaihtaja ei paljon jähmeyttä siedä.
Tuskin täytyy. Kokeilepa ainakin ensin vaikkapa Shimanon ruostumatonta teräsvaijeria. Minulla kuoret ja vaijerit kestävät vuositolkulla, mutta enpä tietenkään ajakaan niin paljon kuin jotkut. Toisaalta ajan pölyisissä oloissa suurimman osan.
Itseasiassa jokainen veto suuntaan tai toiseen syö jokaisessa mutkassa jonkin verran kuoren metallisisusta. Ensin menee pinnoite ja sen jälkeen alkaa kuoren syönti. Mitä pienempisäteisiä mutkia, sitä enemmän syöntiä tapahtuu. Pyörissä, joissa takavaihtajan vaijeri tulee chain stayta pitkin, kannattaa viimeinen lenkki olla n. puolen kiekon säteen kokoinen halkaisijaltaan l. 1/4 säteinen verrattuna kiekon säteeseen. Kuluminen korreloi siis myös jonkin verran vaihteidenkäyttötapoihin.
^Eipä ole aiheuttanut ongelmia pienilläkään mutkilla... Kylläkin liian pitkät vaijerit lisäävät kitkaa...
^Turuus on kaik ain toisin.
Dura-Ace vaijeri voitti taannoin sen saksalaisen The Pyörälehden vaijerivertailun. Selkeästi, Nurellekin tiedoksi. Noita saa settinä joka sisältää kaiken tarvittavan.
Fuuga, SRAM tekee niin fiksuja vaihtajia ettei tarvi harrastaa tuollaisia turhia mutkia takana, ei siis sitä voi laskea Turun ansioksi!
Pekka, tiedän kyllä, kyseisiä joskus käyttänyt kun olivat hopean väriset kuoret ja sopi silloisen pyörän väreihin, ei nekään silti ilmaisia ole...
kurvaaja
20.08.2019, 11.40
Takavaihtaja ei vaihda/pudota pienimmälle vaihteelle joten kokemuksen mukaan vaijeri ja kuori vaihtoon.
.
Itselle ilmaantunut nyt tämä ongelma 11-sp mekaaniseen Ultegraan eli takavaihtaja ei vaihda/pudota fyysisesti pienimmälle (11 piikkinen) takarattaalle. Kahvastakaan ei naksahda sitä viimeistä pykälää. Muuten vaihteet toimii moitteetta. Pyörällä/vaijerilla ajettu n. 7000km. Voisiko vaijeri olla jo vaihtokunnossa eli ongelma johtua siitä?
Itselle ilmaantunut nyt tämä ongelma 11-sp mekaaniseen Ultegraan eli takavaihtaja ei vaihda/pudota fyysisesti pienimmälle (11 piikkinen) takarattaalle. Kahvastakaan ei naksahda sitä viimeistä pykälää. Muuten vaihteet toimii moitteetta. Pyörällä/vaijerilla ajettu n. 7000km. Voisiko vaijeri olla jo vaihtokunnossa eli ongelma johtua siitä?
Pitkäänhän tuo on kestänyt. Paljonkin mahdollista että vaijeri ja KUORI on syypäitä ongelmaan.
jussi 163
20.08.2019, 12.03
Oman kokemuksen perusteella yleisin vika on juuri vaijerissa ja kuoressa. kilometrithän ei ratkaise niin paljoa kuin käyttö ja säilytys.
Toisella pyörällä millä ajan kaikki talven kurakelit vaijeri ja kuori vaihtuu joka kevät. Edullisia perusvaijereita ja kuoria olen käyttänyt ja tosiaan joka kevät vaihtuu nuo kuoret, vaijerit(takavaihtajaan),ketju ja takapakka.
Cyklolla mennään vain kesällä ja pääsääntöisesti asfaltilla, kestäävät huomattavasti pitempään.Sama pätee ketjuihin ja pakkaan.
Eli vaijerin vaihtoon ja jos se ei auta niin sitten vasta kannattaa ihmetellä lisää.
On käynyt niinkin että vanhat vaijeri ja kuori näyttäävät hyviltä, ja vaijeri tuntuu liikkuvan hyvin kuoressa, öljytty ja laitettu paikalleen ja oireilee juuri kuvaamallaasi tavalla.
Uudet ovat sitten toimineet hyvin.
kurvaaja
20.08.2019, 14.08
Ok, kai täytyy viedä huoltoon vaijerinvaihtoon. Ihmeen lyhytikäisiä vaijerit sitten, kun alle yhden kesän ajolla kulahtavat. Eihän tuossa muuten mitään, mutta kesällä tekisi mieli vain ajaa eikä seisottaa pyörää huollossa muutamaa päivää:)
jussi 163
20.08.2019, 14.21
Ok, kai täytyy viedä huoltoon vaijerinvaihtoon. Ihmeen lyhytikäisiä vaijerit sitten, kun alle yhden kesän ajolla kulahtavat. Eihän tuossa muuten mitään, mutta kesällä tekisi mieli vain ajaa eikä seisottaa pyörää huollossa muutamaa päivää:)
you tubesta löytyy hyvät ohjeet. Ei mullakaan eka kerralla mennyt kuin tunti tuossa vaihdossa ja säädöissä. tuossa ois tietty se korjausteline tarpeellinen. onnistuu ilman sitäkin, mutta joutuu hieman säätämään.
kurvaaja
20.08.2019, 15.02
Jonkun videon löysinkin https://www.youtube.com/watch?v=8zLXiNwVwDI ja korjaustelinekin löytyy (vaijeripihtejä ei), mutta niin löytyy myös peukalo keskeltä kämmentä. Jospa vien tällä kertaa vaihdettavaksi, mutta tulevaisuudessa täytyy opetella vaihtamaan itse kun kerran joutuu vaihtamaan ajokauden aikana. Täytyy tilata vaijeri ja pihdit seuraavalla kerralla valmiiksi, kun tekee netissä tilauksia...
Edit: Käytin pyörän eilen vaijerin vaihdossa ja ongelma poistui -> taas löytyy kaikki vaihteet. Vanha vaijeri oli jo todella rispaantunut kahvan päästä (tämä siis n. 7000km kesäajokilometreillä 11sp Ultegra).
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.