PDA

Näytä tavallinen näkymä : Aeroa 29eriin



orc biker
04.09.2016, 08.16
Olen pitkään jo miettinyt muuttavani 29eriani enemmän touring-pyörän suuntaan. Ensisijaisesti tarvitsen uuden tangon, joka tarjoaisi enemmän otteita tasaisten taipaleiden taittamiseen nopeammin.

En vain oikein osaa päättää, miten tämän asian ratkaisisin. Yksi vaihtoehto olisi Jonesin H-bar loop. Ajattelin alumiinista 660 millin versiota. En pidä leveistä tangoista, mutta tuossahan harvemmin tulisi ajeltua edes noin päästä.

http://cdn2.bigcommerce.com/n-d57o0b/6jcqg/product_images/uploaded_images/h1-loopbar-710.jpg?t=1400790234

Jos laittaisi siihen pehmeää teippausta ympäriinsä ja kovemmiksi gripeiksi SQlabin ergonomiset. Mutta aerompi asento kaipaisi varmaankin enemmän tukevuutta kuin vain noihin kahteen putkeen nojaamista? Jones myy tuohon sellaista yksisarvisen sarvea, josta voi vielä tarrata kiinni. Nämä kaikki Jonesin vermeet ovat vain tosi harvinaisia ja kalliita, eikä näitä varmasti missään pääse kokeilemaan. Tuo 45 asteen kulma taakse myös arveluttaa, miten siihen tottuisi maastossa, kun nykyisessäni on 5 astetta. Hurja muutos. Arveluttaa, miten ihmeessä ranteet tuohon taipuvat, kun jos työnnän käteni suoraksi ja alan levittää niitä, niin ranteet eivät luonnostaan mene lähellekään 45 astetta.

Toinen vaihtoehto olisi tämä supermimmin esim. Tour Dividellä käyttämä eli ilmeisesti tankoon ruuvattava aerotankosysteemilisäke. Jonesin tankoon tämä olisi jo varmaan ylilyönti, joten toinen saa riittää. Saako noita yleensä säädettyä mitenkään, miten taakse nuo kyynärnojat osuvat? Taaskaan ei ole mitään kokemusta näistä, joten on tosi hankala arvioida, mikä olisi Radoniini sopiva. Koen, että Radon on aika lyhyt nykyisellään 90 millin stemmillä. Leppoisahan sillä on ajella, mutta silti ajoasento on aika lyhyt ja korkea. Ajattelin tosin madaltaa sitä joka tapauksessa hieman. Nyt tanko on hitusen satulaa matalammalla. Tosin hyvinhän luo Wilcoxin pyörä kulkee, vaikka ei tuossakaan tanko ole tosiaan matalalla, mutta noja auttaa. Niinpä niin. Siksihän jotain tällaista pitäisi kehitellä.

https://static.rootsrated.com/image/upload/s--F8slWHlH--/t_rr_large_traditional/aipgm8sbolpvils9jjh4.jpg
https://rootsrated.com/stories/lael-wilcox-a-rising-star-in-the-bikepacking-world

Ajatuksia aiheesta? Ensi kesänä olisi kuitenkin tavoitteena huristella maantiemiehistä ohitse vähän leppoisammin kuin nykyisin. Rullaavuus ei paljon useimmista jää, mutta tämä aerodynamiikka on aika jarru.

juho_u
04.09.2016, 08.25
Tällänen ois hieno:rolleyes:

https://youtu.be/Loi3L_Uai9o

paaton
04.09.2016, 08.35
Minä laittaisin muodikkaat nousukahvat ja aerotangon.

orc biker
04.09.2016, 08.38
Minä laittaisin muodikkaat nousukahvat ja aerotangon.
Onko tämä nyt jokin vitsi? Miten nousukahvat tai muoti, joka nyt ainakin yrittää olla vitsi, liittyvät aiheeseen?

paaton
04.09.2016, 08.48
Onko tämä nyt jokin vitsi? Miten nousukahvat tai muoti liittyvät aiheeseen?

Nousukahvat mahdollistavat ne erillaiset otteet aerotangon lisänä.

Katso vaikkapa tätä laelin kuvaa.

https://static.rootsrated.com/image/upload/s--GG-bBJ78--/t_rr_large_traditional/or7jwjjbfea8ojnkgc9i.jpg

orc biker
04.09.2016, 08.56
Nousukahvat mahdollistavat ne erillaiset otteet aerotangon lisänä.

Ei tuossa ole nousukahvoja, vaan Ergonin GS2 -gripit ja Profile Designs aero-tanko. Mutta hyvä, jos et pelleillyt. Pyydän anteeksi, että epäilin sellaista. Olen tullut ehkä liian epäluuloiseksi, kun joillekin kaikki hieman normista poikkeava on jokin vitsi, eikä nousukahvojen kutsuminen muodikkaiksi ainakaan auttanut hälventämään epäilystä. Tosin ok, onhan noissa gripeissä nousukahvamaisuutta kummasti, mutta se ei nyt tähän aeroon kuitenkaan liity.

https://gypsybytrade.files.wordpress.com/2015/06/nicholas-carman1-4702.jpg?w=583&h=389

paaton
04.09.2016, 08.58
No joo, se nousukahvojen muoti osuus oli tosiaan vitsi.

Eikös noita ergonin kahvojen päitä kuitenkin käytetä myös nousukahvoina? Puolison hybridiin tuli ne isommat ergonit. Käsien puutuminen pidemmillä reissuilla loppui tähän.

paaton
04.09.2016, 09.00
Tällaiset, kyllä näilläkin saa asentoa kummmasti aerommaksi.


https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/711PXMbMsWL._SL256_.jpg

orc biker
04.09.2016, 09.00
Eikös noita ergonin kahvojen päitä kuitenkin käytetä myös nousukahvoina? Puolison hybridiin tuli ne isommat ergonit. Käsien puutuminen pidemmillä reissuilla loppui tähän.
Varmasti käytetään. En kuitenkaan tuollaisia tarvitse mihinkään. En tarvitse edes otteita muuten kuin tuohon virtaviivaisempaan asentoon (tai miksei muihinkin, mutta en puutumisten takia, enkä ole kaivannut ikinä nousukahvoja).

Haluaisin ihan kyynärpäihin nojan, mutta mietin vain, että riittäisikö tuo Jones siihen viimeistään sen lisäsarven kanssa. Mitenhän paljon mukavampi noihin varsinaisiin kyynärnojiin olisi nojata kuin pehmeisiin grippeihin? Jonesin etuna olisi se, että siinä olisi monta lisäasentoa, mutta en tiedä, ovatko ne sitten kovin hyödyllisiä. Ja huolestuttaa se perusasento kädet jarruilla, kun olisi noin hurja kulma verrattuna nykyiseen melkein suoraan.

Näyttäisi, että reilut sata euroa maksaisivat hiilikuituiset aero-lisätangot. Jones varmaan on lähemmäs kaksi sataa. Siitä sarvesta en edes osaa sanoa.

http://brimages.bikeboardmedia.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2015/10/Jones-IB15-6.jpg

zipo
04.09.2016, 09.39
Hollanista :http://www.singlespeed.nl/catalog/index.php?manufacturers_id=152&osCsid=pifer82m5nvpi0k55ld3acrgf2
Tai UK:http://www.charliethebikemonger.com/
Hintansa väärtti ,ulkonäkö tai millanen ajaa ?Näihin juttuhin en ota kantaa, sen verran erilainen kuin mikään muu stonga.

orc biker
04.09.2016, 09.45
Profile Design T2+ olisi alle satasen. Siinä ainakin saa säädettyä sekä pituutta että leveyttä eli sen pitäisi olla aika varma valinta. Tosin maasturin tangossa on mutkaa, mihin ei voi kiinnittää. Ettei vain osuisi juuri siihen sopiva kyynärpäiden leveys? Sitä tankoa en nimittäin lähde vaihtamaan noiden takia.

Jones olisi melkein 200 euroa tosiaan.

kauris
04.09.2016, 09.50
ota lokarit pois. Ja joo, tää oli vitsi viimeaikaiseen kireään kirjoitteluun viitaten.

noniinno
04.09.2016, 10.27
Pitkille retkille suoratankoisella olen joskus kiinnittänyt nousukahvat tangon keskelle.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160904/e913b5e746a130d171096f3c08884722.jpg
Hyvin on toiminut. Normisti asennettuna nousukahvat ei ihan dramaattisesti aeroa paranna, kun kädet ovat entistäkin leveämmällä.

orc biker
04.09.2016, 10.38
Käsittääkseni juju on ajaa kädet jokseenkin 90 asteen kulmassa. On parempi vaikka ajaa kahvoilta kyynärpäät taitettuna suorakulmaan kuin dropeilta kädet suorana. Eli tuollaiset erilaiset suorin käsin nojattavat kahvat eivät minulle nyt kelpaa. Voisin kuvitella, että ne ovat myös väsyttävämpiä kuin kyynärpäihin nojaaminen. Minä haluan nyt olla oikeasti nopea. Ehkä minä tässä vastasin jo omaan kysymykseeni. Ehkä tuo tankoon ruuvattava aero-tanko voisi olla paras ratkaisu tähän. Ne myös on helppo irrottaa ja vaihtaa toiseen pyörään tai vaikka myydä, jos ei tykkää. Tuo Jones on turhan arvaamaton veto. En pysty sijoittamaan 27 %:a pyöräni ostohinnasta tankoon, josta en välttämättä pidä. Luulisi, että noita aero-lisureita olisi helpompi vaikka myydä eteenpäinkin kuin noin eksoottista tankoa.

Nyt vain pitäisi keksiä, että mikä olisi sitten paras edullinen aero clip-on.

nure
04.09.2016, 10.52
Itse viimeisen projektin aero-ominaisuuksia paransin 135mm. -5 sateisella ohjauskannattimella ja 52 senttiseksi kavennetulla suoralla hiilaritangolla lisinä ikivanhat Coda Bullhorn barendzit asennettuna samassa kulmassa kannattimen kanssa. Hyvin toimiva ja paljon asentovariaatiota antava yhdistelmä.

Blackborow
04.09.2016, 10.53
Laita lippalakki väärinpäin.

orc biker
04.09.2016, 11.21
Laita lippalakki väärinpäin.
"Lippalakki". Niin, kun herraa jäi harmittamaan niin paljon kypäräkeskustelu. Olen selvästi mennyt joidenkin ihon alle oikein kunnolla, kun pitää samat itkut tuoda joka ketjuun. Laske jo irti, niin olosi helpottaa, eikä tarvitse vaivata minua tuollaisella lapsellisella suunsoitolla. Ei tainnut olla sinulle eka kerta, kun piti tulla ihan toiseen ketjuun avautumaan täysin asian vierestä ihan vain edellä mainitusta syystä. Onhan tuo jo aika surullista, että noin henkilökohtaisesti ottaa jonkin nettikeskustelun.

orc biker
04.09.2016, 11.26
Mikähän näistä toimisi maasturissa paremmin: http://www.profile-design.com/product/aerobars/t2-aluminum/ vaiko http://www.profile-design.com/product/aerobars/t2-dl/ vaiko http://www.profile-design.com/product/aerobars/t1-aluminum/


(http://www.profile-design.com/product/aerobars/t1-aluminum/)

noniinno
04.09.2016, 11.42
Nojattavien aerotankojen asentaminen maasturiin ei ihan simppeliä ole, kun vaakaputki on todella pitkä. Tai enhän minä tiedä kuinka pitkä vaakaputki kysyjän pyörässä on, mutta maantiepyörien ja aika-ajopyörien runko yleensä on huomattavasti lyhyempi kuin maastureitten. Jotta asennosta tulisi edes jotenkin järkevä, pitää satulaa tuoda rajusti eteenpäin ja samalla nostaa jotta lantion kulma toimisi. Matala ajoasento muuttaa myös satulalta vaadittavia ominaisuuksia, ja ainakin satulan nokkaa on eduksi kääntää hieman alaspäin.

Jos oikeasti haluaa olla nopea, kannattaa hankkia aika-ajopyörä tai edes maantiepyörä. Kysyjästä kirjoittelunsa perusteella muodostuneen mielikuvan perusteella luulen, että tämä ei taida kuitenkaan olla vaihtoehto:). Kannattaa lukaista vanha keskustelu: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?48693-Aerobarit-eli-aika-ajotangot-maasturiin

Kaikkeahan voi, ja kannattaa aina kokeilla. Maailma ei ole vielä valmis.

orc biker
04.09.2016, 12.08
Nojattavien aerotankojen asentaminen maasturiin ei ihan simppeliä ole, kun vaakaputki on todella pitkä. Tai enhän minä tiedä kuinka pitkä vaakaputki kysyjän pyörässä on, mutta maantiepyörien ja aika-ajopyörien runko yleensä on huomattavasti lyhyempi kuin maastureitten.

Ei se minusta ole pitkä, mutta toisaalta enpä ole yrittänyt myöskään nojailla siinä niin alas. Noissahan kuitenkin on paljon säätövaraa lähemmäs, joten siinä mielessä ei pitäisi olla ongelmaa. Esim. tuota T1:stä voi ruuvata mielin määrin taakse, vai tuleeko siitä jotain ongelmaa? Ei kai? Tuolla linkittämässäsi ketjussahan olikin muuten kuva Surlysta, jossa nuo olivat juurikin hyvin taakse säädettyinä eli sen puoleen pitäisi onnistua. Ongelmaksi voi tosin tulla se, että noihin lyö polvensa tai ehkä jotain muutakin. Nehän voi toki aina ruuvata poiskin ja pakkoko niihin on itseään satuttaa, ajaa sen mukaan, ettei ei satuta. Tämä ei varmaan täydellistä ole, mutta jos heittää vaikka parin sadan kilsan lenkin, jossa ei rymistely poluilla ole pääosassa, niin kyllähän noissa enemmän positiivista varmaan olisi. Olen muutenkin vähän harkinnut, että viitsinkö nujuta suuremmin enää hankalissa paikoissa. Noiden kanssa ehkä sitten vain ajaisi ajattavampia reittejä tai ruuvaisi tylysti ne irti, jos tekisi muunlaisen lenkin. Eihän siihen mene kuin minuutti, kun kuusiokulmalla näyttävät aukeavan.

Toisaalta otetaan sen verran takaisin, että lisätään Jones vielä vaihtoehdoksi, koska sillehän tämä on selvä plussa. Ei siinä tarvitse pelätä itsensä kolhimista normaalia enempää.



Jotta asennosta tulisi edes jotenkin järkevä, pitää satulaa tuoda rajusti eteenpäin ja samalla nostaa jotta lantion kulma toimisi. Matala ajoasento muuttaa myös satulalta vaadittavia ominaisuuksia, ja ainakin satulan nokkaa on eduksi kääntää hieman alaspäin.

Radon heittää minusta tosi eteen ainakin, jos vaihdan vakion satulatolpan ilman setbackia takaisin. Eikä se nyt tuosta niin kiinni ole, koska ei sen tarvitse olla mikään optimi aika-ajoasento, koska vain osa matkasta on sitä. Suurin osa täytyy selvitä ihan erilaisessa ajossa, joten ei tuota ajoasentoa voi rakentaa edes tuon varaan. Kunhan se vain toimisi noin muuten ergonomisesti, vaikkei täysin ehkä tehokkaasti. Kuitenkin tuolla saisi varmasti todella huomattavan nopeuslisän. Satula on SQlab, joten nokka on lähtökohtaisesti mukavasti kauempana, ja tiedän, miten eteenpäin nojaaminen tuo painetta. Minullahan ennen muinoin oli ainoana pyöränäni maantiepyörä.



Jos oikeasti haluaa olla nopea, kannattaa hankkia aika-ajopyörä tai edes maantiepyörä. Kysyjästä kirjoittelunsa perusteella muodostuneen mielikuvan perusteella luulen, että tämä ei taida kuitenkaan olla vaihtoehto:).
Ei tule kyseeseen monestakaan syystä. Eivätkä nuo pärjäisi edes nopeudessa, koska jopa suurin osa saattaa olla hiekkateitä poluista nyt puhumattakaan. Tällä ratkaisulla on tarkoitus lisätä "suorien pätkien" nopeutta, mutta ei tällä ajeta vain asvalttia, vaan tällä mennään tosiaan ihan juurakkopolkujakin, joilla aika-ajopyörät voisivat olla hieman ongelmissa. Toivotaan (kaikki eivät varmaan toivo), etten puhko vatsaani noihin sarviin könytessäni jossain jorpakossa. Eli kuten kirjoitin avausviestiin, niin tässä on sellaista tietynlaista touring-henkeä hakusessa, mutta maastopainotteisesti.

CamoN
04.09.2016, 13.12
Käsittääkseni juju on ajaa kädet jokseenkin 90 asteen kulmassa. On parempi vaikka ajaa kahvoilta kyynärpäät taitettuna suorakulmaan kuin dropeilta kädet suorana. Eli tuollaiset erilaiset suorin käsin nojattavat kahvat eivät minulle nyt kelpaa. Voisin kuvitella, että ne ovat myös väsyttävämpiä kuin kyynärpäihin nojaaminen. Minä haluan nyt olla oikeasti nopea. Ehkä minä tässä vastasin jo omaan kysymykseeni.

Kyllä. Lähtökohtaisesti kyynärtukiin tai muuhun vastaavaan tukeen nojaava aeroasento on kevyin ylläpitää, kun olkavarret on suunnilleen pystysuorassa ja kyynärkulma on noin 90°.

Jos haluaisin rakentaa aeroasentoa maastopyörään, lähtisin ratkaisemaan asiaa aloitusviestin tyyppisellä tangolla. Yritin etsiä lisää vastaavia, mutta vähän yllättäen en löytänyt mitään järkevää. Muistaakseni pari vuotta sitten tuon tyypin tangot olivat tosi suosittuja, ainakin kauppojen valikoimissa. Toinen kelvollinen vaihtoehto olisi nousukahvat siihen ohjainkannattimen lähelle. Sellaisella ratkaisulla aeroasennosta ajaminen on kokemukseni mukaan mukavaa sadoista metreistä muutamaan kilometriin kerrallaan, jonka jälkeen hartiaseudun voimakestävyys loppuu.

Lisätangoilla mukavasti kerrallaan ajettava matka pidentyy huomattavasti, mutta tien päältä havaitsemani perusteella maastopyörään tai vastaavaan hyötypyörään asennettuna lisätangot päätyvät tyypillisesti miehekkääseen noin 40° nousukulmaan, koska pyörän rungon ollessa alunperin sopivan kokoinen, lisätangoilla asennosta tulee auttamatta liian pitkä. Ellei siis halua esimerkiksi pyöräyttää satulatolpan jättöä ympäri, jolloin asento on tietysti normaaleilla otekohdilla aivan liian lyhyt. Jos säätövarat riittää, kyynärtuet voi tietysti tuoda pitkällekin ohjaustangon taakse, mutta silloinhan ne on enemmän tai vähemmän "sylissä" koko ajan. Veikkaisin maastoajon kärsivän jonkun verran.

Tutkitusti aerokypärä ja muut asianmukaiset ajovarusteet vähentävät ilmanvastusta huomattavasti. Jos jotain täytyy ostaa, sijoita sellaisiin.

nure
04.09.2016, 13.19
Joskus tuollaisen aika-ajohässäkän kiinnittänyt ja myös melko äkkiä purkanutkin, ei ainakaan maastopyörän geometriaan sopinut. Nuo pitkät barendzit ajaa samaa asiaa tarvittaessa kun pystyy nojaamaan kyynärpäillä pehmeisiin foam tyyppisiin grippeihin.

Äijä
04.09.2016, 14.22
Olen pitkään jo miettinyt muuttavani 29eriani enemmän touring-pyörän suuntaan. Ensisijaisesti tarvitsen uuden tangon, joka tarjoaisi enemmän otteita tasaisten taipaleiden taittamiseen nopeammin.

Perhostanko - trekkingtanko on eräs vaihtoehto, jolla saa enemmän otteita kuin suoralla tangolla, mutta eipä taida olla suoraa nopeampi...

Blackborow
04.09.2016, 15.14
Ei tule kyseeseen monestakaan syystä. Eivätkä nuo pärjäisi edes nopeudessa, koska jopa suurin osa saattaa olla hiekkateitä poluista nyt puhumattakaan. Tällä ratkaisulla on tarkoitus lisätä "suorien pätkien" nopeutta, mutta ei tällä ajeta vain asvalttia, vaan tällä mennään tosiaan ihan juurakkopolkujakin, joilla aika-ajopyörät voisivat olla hieman ongelmissa. Toivotaan (kaikki eivät varmaan toivo), etten puhko vatsaani noihin sarviin könytessäni jossain jorpakossa. Eli kuten kirjoitin avausviestiin, niin tässä on sellaista tietynlaista touring-henkeä hakusessa, mutta maastopainotteisesti.Mutta eihän nopeudella ollut mitään väliä. Ajetaan vai pidempään vai miten se oli?

orc biker
04.09.2016, 19.26
Jos haluaisin rakentaa aeroasentoa maastopyörään, lähtisin ratkaisemaan asiaa aloitusviestin tyyppisellä tangolla. Yritin etsiä lisää vastaavia, mutta vähän yllättäen en löytänyt mitään järkevää.
On vähän outoa, ettei löydy, kun maailma on täynnä esim. työmatkahybridejäkin ja vastaavia, joissa ei jostain syystä ole kippuratankoa, mutta jotka voisivat hyötyä mahdollisuudesta vaihdella otteita tavalla tai toisella. Jonesin tanko on hävyttömän hintainen. Toki USA:ssa se olisi $119, joka on paljon järkevämpi summa. Mutta yli 190 € tuosta, niin huhhuh. Jos en pitäisi siitä, niin jäisin varmasti satasen tappiolle myydessäni sen.



Jos säätövarat riittää, kyynärtuet voi tietysti tuoda pitkällekin ohjaustangon taakse, mutta silloinhan ne on enemmän tai vähemmän "sylissä" koko ajan. Veikkaisin maastoajon kärsivän jonkun verran.

Mietin, että nuo saisi niin nopeasti tarvittaessa irti, että pidemmällä reissulla voisi vaikka lepotauolla ottaa ne irti, jos käy ajamassa tuntitolkulla jotain polkuja, ja laittaa takaisin, jos ajaa tuntitolkulla siirtymää. Kun kuitenkin olisi siinä paikallaan huilimassa, niin se vaihtoon käytettävä aika olisi ilmaista. Samoin voisi lenkin tyypin mukaan valita, että laittaako nuo vai jättääkö kotiin.



Tutkitusti aerokypärä ja muut asianmukaiset ajovarusteet vähentävät ilmanvastusta huomattavasti. Jos jotain täytyy ostaa, sijoita sellaisiin.

En ole varma, että aerokypärä toimisi hyvin noin nykyisen pystyssä ajaessa. Aerokypärät ovat huomattavasti nopeampia tavallisiin reikäkypäriin verrattuna, mutta jälkimmäiset lienevätkin hitaita verrattuna esim. paljaaseen kuuppaan tai tiukalla buffilla peitettyyn päähän lisäten pinta-alaa ja etenkin onkaloita ilmavirtauksen jumittua. Minähän en siis aja nyt kypärän kanssa, kun pidän niitä epämukavina ja epätarkoituksenmukaisina. Vaatetus on taas muuten tarkoituksenmukainen, en minä missään kiiltävässä avaruusjumppapuvussa ala mennä. Jotain rajoja täytyy kuitenkin vetää, ja tällainen menisi kuitenkin aika pieneksi verrattuna pystyssä purjeen lailla ajamiseen.

sisurisampsa
04.09.2016, 23.01
"Lippalakki". Niin, kun herraa jäi harmittamaan niin paljon kypäräkeskustelu. Olen selvästi mennyt joidenkin ihon alle oikein kunnolla, kun pitää samat itkut tuoda joka ketjuun. Laske jo irti, niin olosi helpottaa

Yritä sinäkin niellä se karvas kalkki, ettei kaikki laita pyöriinsä lokasuojia.

orc biker
04.09.2016, 23.08
Yritä sinäkin niellä se karvas kalkki, ettei kaikki laita pyöriinsä lokasuojia.
Taas trollialttereita. Onpa joillain vähän sisältöä elämässä, mutta ignoressa on vielä vähemmän.

https://www.psychologytoday.com/blog/your-online-secrets/201409/internet-trolls-are-narcissists-psychopaths-and-sadists

paaton
07.09.2016, 22.24
Tuossa muuten metsästä kotiin polkiessa tuli tämä ketju mieleen, kun yritin maata pyörän päällä mahdollisimman matalana vastatuulessa.

Aika hyvän asennonhan maantielle saa niinkin, että laittaa nyrkit yhteen ja kädet kyynärpäiden alapuolelta jarrukahvojen viereen. Itselläni 29er runko on sen verran kompakti, että asento oli oikeastikkin sopivan tuntuinen ja matala.

Se eteenpäin sojottava härän sarvi olisi varmaankin toimiva, mutta maastopyörään en kyllä tuollaista uskaltaisi laittaa. Orcilla käyttö taitaa olla kuitenkin paljon muutakin kuin maastoa, eli voisi olla ok ratkaisu. Hiilari kepin kun tuohon istuttaa, niin se ei paljoa repussakaan paina. Niitä kyynärvarsien kuppimaisia tukia saa varmaankin erikseenkin ilman aerotankoa. Ne tukevoittavat varaamkin asentoa enemmän mitä se keskitanko.

orc biker
08.09.2016, 01.54
Orcilla käyttö taitaa olla kuitenkin paljon muutakin kuin maastoa, eli voisi olla ok ratkaisu.
Kyllä, siirryn koko ajan enemmän pois poluilta. Vauhdikas neulaspolku on edelleen paras, mitä voi ajaa, mutta ei niitäkään loputtomiin ole, eikä siinäkään tarvitse nujuta pyörän kanssa, vaan kunhan polkee menemään. Pyrin ajamaan tuollaiset, pururadat ja hiekkatiet matkan varrelta, mutta hankalia paikkoja ei monesti enää eteen satu ja yhä harvemmin lähden niitä suuremmin etsimään. Siksi mietin juuri, että ihan hyvin voisin tehdä pyörästä vielä monipuolisemman. Ei minulla toki ole ongelmia ajella hitaammin noita pätkiä, mutta ajattelin, että voisi hakea vähän vaihtelua ja olisi mukava muutenkin tehdä pyörästä vielä enemmän joka paikan höylä.

mjjk
08.09.2016, 09.15
https://www.instagram.com/p/BJDLNpBgfyy/?taken-by=mikakimmo

Hankin elokuussa omaan Felt Surplussaan tuommoisen. On tuo leveämpi vaihtoehto tuosta Jonesista. Toistaiseksi olen tykännyt ja helpommin tuolla pääsee aerompaan ajoasentoon kuin alkuperäisellä, mutta en ole kauhean pitkiä matkoja kokeillut aeroasennossa kokeillut, lyhyet pätkät menee helposti ilman mitään lisätukia. Tuo 45 asteen kulma ei ole itseä häirinnyt, on jopa omille ranteilleni luonnollisempi kulma. Poluilla vaatii vähän alkuun totuttelua.

orc biker
09.09.2016, 01.23
https://www.instagram.com/p/BJDLNpBgfyy/?taken-by=mikakimmo

Hankin elokuussa omaan Felt Surplussaan tuommoisen. On tuo leveämpi vaihtoehto tuosta Jonesista. Toistaiseksi olen tykännyt ja helpommin tuolla pääsee aerompaan ajoasentoon kuin alkuperäisellä, mutta en ole kauhean pitkiä matkoja kokeillut aeroasennossa kokeillut, lyhyet pätkät menee helposti ilman mitään lisätukia. Tuo 45 asteen kulma ei ole itseä häirinnyt, on jopa omille ranteilleni luonnollisempi kulma. Poluilla vaatii vähän alkuun totuttelua.
Miten hyvin koet vaihtajien sopivan tuohon? Jotkut netissä moittivat, että joidenkin kanssa ei oikein soveltuisi, mutta toisaalta ihmiset nyt puhuvat ihan omituisia harva se hetki. Minulla on SLX:n etusormi-peukku-systeemi, eihän tuosta ranteiden asennosta tulisi siihen ongelmia?

Mistä ostit tuon? Miten pitkät nuo gripit ovat? Voisin arvioida vähän tuosta kuvasta, että mitenhän paljon tuossa on tilaa kahvoille ja omille gripeilleni. Mitenhän muotoillut gripit toimivat tuossa kulmassa? Tällaiset: http://shop.sq-lab.com/en/Grips/MTB/SQlab-bike-grip-711-Team-Red.html

mjjk
09.09.2016, 09.19
Vaihtaminen tuntui aluksi oudolta verrattuna edelliseen tankoon, mutta nyt siihenkin on tottunut. Tosin nyt kun kysyt niin ei se varmaan ihan niin sujuvaa ole muttei erityisen hankalaa. Shimanon Deore vipuna. Tilasin suoraan Jonesilta. En känyt mittaamassa mutta Jonesin sivujen mukaan 660 leveän tangon gripit on 6,75 tuumaa ja tässä 710 leveässä 8,25 tuumaa. Ymmärränkö väärin, mutta eikö tuo linkkaamasi mallinen grippi tavallaan lisää tuota kulmaa entisestään?

orc biker
09.09.2016, 10.01
Vaihtaminen tuntui aluksi oudolta verrattuna edelliseen tankoon, mutta nyt siihenkin on tottunut. Tosin nyt kun kysyt niin ei se varmaan ihan niin sujuvaa ole muttei erityisen hankalaa. Shimanon Deore vipuna. Tilasin suoraan Jonesilta. En känyt mittaamassa mutta Jonesin sivujen mukaan 660 leveän tangon gripit on 6,75 tuumaa ja tässä 710 leveässä 8,25 tuumaa. Ymmärränkö väärin, mutta eikö tuo linkkaamasi mallinen grippi tavallaan lisää tuota kulmaa entisestään?
Ok. Kiitos tiedosta. En tiennyt siellä olevan tangon mittoja eriteltynä. Näköjään tuon kapeamman saa vain sahattua leveämmästä (eroa on vain noissa päissä), joten varmaan kannattaakin ottaa tuo leveämpi ja lyhentää tarvittaessa.

Sitä vähän pelkään, että noissa gripeissäni olisi käsien oltava sitten varmasti suorassa kulmassa niihin nähden. En millään haluaisi kuitenkaan luopua noista. Toisaalta muistelen monen puhuneen, että Ergonin vahvasti muotoillut olisivat hyvät tuon tangon kanssa. Täytyy tutkia asiaa lisää.

mjjk
09.09.2016, 12.53
Laitoin tuonne Instaan vielä toisen kuvan jossa näkyy miten suhteutuu alkuperäiseen tankoon ja missä asennossa käsi lepää normaalissa ajoasennossa.


(https://www.instagram.com/p/BKIQlptjvQv/?taken-by=mikakimmo)https://www.instagram.com/p/BKIQlptjvQv/?taken-by=mikakimmo

orc biker
09.09.2016, 20.47
Laitoin tuonne Instaan vielä toisen kuvan jossa näkyy miten suhteutuu alkuperäiseen tankoon ja missä asennossa käsi lepää normaalissa ajoasennossa.


(https://www.instagram.com/p/BKIQlptjvQv/?taken-by=mikakimmo)https://www.instagram.com/p/BKIQlptjvQv/?taken-by=mikakimmo
Kiitos tuosta. Tuo on hyvin havainnollinen kuva.

shitmonkey
11.09.2016, 14.22
Tässä jotain välimuotoa nousukahvavirityksen ja aerotankojen väliltä:

Hiilikuitu:
http://www.wiggle.co.uk/deda-carbon-blast-clip-on-tri-time-trial-bars-1/

Alumiini:
http://www.wiggle.co.uk/deda-metal-blast-clip-on-alloy-aerobars/ (http://www.wiggle.co.uk/deda-metal-blast-clip-on-alloy-aerobars/)

Tiedä sitten kauanko noihin jaksaa nojailla varsinkaan maastopyörän geometrialla....

r.a.i
11.09.2016, 14.44
Tässä jotain välimuotoa nousukahvavirityksen ja aerotankojen väliltä:

Tiedä sitten kauanko noihin jaksaa nojailla varsinkaan maastopyörän geometrialla....

Just sen aikaa, että pääsee sen palauttelulenkillä olevan maantiepyöräilijän ohi täysii!!!, että pääsee foorumille kehumaan. (sori trolli)

shitmonkey
11.09.2016, 21.59
^Kuulostaa TMT-tappiotilitykseltä.

r.a.i
11.09.2016, 22.42
^En harrasta lajia :)

orc biker
12.09.2016, 04.00
Onneksi tulee talvi. En vieläkään ole osannut päättää Jonesin ja aerobarin välillä. Kummassakin on puolensa. Jos Jonesin saisi vaikka satasella, niin ostaisin. Onhan tuo parisen sataa ihan järkyttävä hinta kuitenkin vain alumiiniputkesta, vaikka sitä on siihen hitsattu vähän normaalia enemmän. Jonesin tuotteet ovat muutenkin hyvin tyyriitä. Ehkä valmistuserät ovat niin pieniä, ja missä lie tehdäänkään, voisiko olla jopa USA:ssa? Mutta jos vertaa vaikka pyörien hintoihin, niin en minä taida pystyä henkisesti maksamaan noin paljoa tangosta, vaikka rahaa tuohon onkin. Eli taisin juuri päättää. En minä Jonesia osta, ellei saa järkevämpään hintaan mistään.

Profile Designin T1+ voisi olla sopiva. Siinä on hyvin säätöjä ja kahvat nousevat ylös, mikä on varmasti kivempi kiinni pitämisen kannalta kuin suora. Jos joku keksii siitä vikoja tai tietää noista n. max. satasen tuotteista parempaa, niin kertokoon ihmeessä. Pitää varmaan ostaa perävalokin, jotta maantiemiehille on ensi kesänä jotain katseltavaa :)

noniinno
12.09.2016, 23.10
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160912/d35299bafcd2911847f4fdd640f2ffb8.jpg

Tämmöset oli lähikaupassa...

oem
15.09.2016, 15.01
^No, ostitko, asensitko, onko jakaa kokemuksia?

noniinno
15.09.2016, 21.00
En ostanut, kun maantiepyöräilijät saan pestyä tien päällä muutenkin. Eivät ihan uusinta uutta taida nuo kaffat olla, kun oli vielä markkahintakin paketissa.

orc biker
21.09.2016, 05.10
Hommasin härpäkkeet eli siis ihan kunnon säädettävät aerolisukkeet. Otin korkealla kahvalla, koska tuntuisi, että ranne niissä tulee paljon parempaan asentoon. En ole vielä asentanut. Varsinaisesti näiden on tarkoitus tulla käyttöön vasta ensi keväänä, mutta eiköhän tässä syksyn tuulissa tule jo haettua oikeaa asentoa. Luulen, että nämä toimivat aika hyvin, kun pyöränikin on niin lyhyt. Toivottavasti tangossa riittää matkaa ennen mutkaa (eli siis stemmin vieressä olisi tilaa), että saa nämä suoraan kiinnikin. Olen jo nyt vakuuttunut, että nämä ovat loistava idea. Menenkin tästä taputtelemaan itseäni selkään.

Homer
21.07.2021, 15.03
Tällaiset, kyllä näilläkin saa asentoa kummmasti aerommaksi.


https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/711PXMbMsWL._SL256_.jpgVanha juttu, mutta mikä tanko tai kahvat? Pitäisi löytää tuollaiset.

Lähetetty minun SM-G398FN laitteesta Tapatalkilla

paaton
21.07.2021, 15.14
Ergonit. Puolison touringissa on tuollaiset, mitä sinun linkissä. Olisiko gp5 nyt uusi vastaava.

https://www.bike24.com/p2110984.html

nure
21.07.2021, 18.42
https://surlybikes.com/parts/handlebars Tuollainenkin vaihtoehto olemassa... Itse en laittaisi pyörään yhtään noin painavaa palikkaa mutta jollekin vois kelvata...