Näytä tavallinen näkymä : Renkaiden oikea paine
Ostin painemittarilla varustetun pumpun. Yllätyksekseni huomasin ajaneeni vajaapaineisilla renkailla pienen ikäni. Renkaan kylkeen painetut minimisuosituksetkin jäivät täyttymättä. Tähän asti olen pumpannut käsipumpulla sormituntumalta. Nyt uskoin mittaria ja laitoin maantiepyörään 8 baria ja tavalliseen 28" pyörään 4 baria. Kovilta tuntuvat renkaat silloin, mutta kevyesti rullaa. Alkoi vaan epäilyttää. Miten itse määrittelette oikean rengaspaineen?
Kokeilemalla. Sillon kun sillä on hyvä ajaa, rengaspaine on oikea.
orc biker
03.09.2016, 17.28
Ostin painemittarilla varustetun pumpun. Yllätyksekseni huomasin ajaneeni vajaapaineisilla renkailla pienen ikäni. Renkaan kylkeen painetut minimisuosituksetkin jäivät täyttymättä. Tähän asti olen pumpannut käsipumpulla sormituntumalta. Nyt uskoin mittaria ja laitoin maantiepyörään 8 baria ja tavalliseen 28" pyörään 4 baria. Kovilta tuntuvat renkaat silloin, mutta kevyesti rullaa. Alkoi vaan epäilyttää. Miten itse määrittelette oikean rengaspaineen?
Minä määrittelen enimmäkseen persetuntumalla.
Mitä tulee tuohon rullaavuuteen, niin se kovuuden tunne monesti hämää luulemaan, että ne olisivat nopeammat kuin ovatkaan. Moni rengas ei nimittäin hyödy kovin paljoa paineen nostamisesta tietyn rajan ylitse, mutta siitä tulee tosiaan kovempi ja asvaltin ulkopuolella huomattavasti hitaampi. Se tarkoittaa käytännössä kompromissin hakemista, sellaista sopivan pisteen hakemista omien mieltymysten ja olosuhteiden mukaan.
Maksimit kovalla alustalla, mitarillinen jalkapumppu määrittää paineet.
... Miten itse määrittelette oikean rengaspaineen? Häätyy laittaa ilimaa sillai sopivasti muttei liikaa. Ylipinkeä kumi ei rullaa vaan pomppii ja liian löysä karkaa kantatessa alta.
MacKonte
03.09.2016, 19.30
Pari vuotta sitten Fillarilehdessä ja maailmalla liikkui testitulos, jossa 700x25C rengas rullasi paremmin 6bar paineella kuin 8bar paineella. Omat kokemukset on samansuuntaisia, tosin renkaasta riippuen. Liian pienellä paineella kanttauksen karkailun lisäksi etupää alkaa tuntua joustokeulalta, etenkin cyclossa putkelle noustessa. Muutaman kokeilevan ajokerran jälkeen eri paineilla löytyy se omalle painolle, pyörälle ja renkaalle sopiva paine.
Maantiekiitäjän 700x25C paineet vaihtelee 6...7bar, cyclon 700x35C taas 3.5...5bar ja maasturin 26x2.25 välillä 2.0...3.5bar aina mielialasta ja reitin kunnosta riippuen.
Kysymykseen oikeista rengaspaineista ei voi antaa mitään yksiselitteistä vastausta. Maantierenkaista puhuttaessa rengaspaineisiin vaikuttavia muuttujia ovat ainakin kuskin paino, valitut renkaat ja niiden leveys (ts. tilavuus) ja rungon jäykkyys, teiden kunto ja karkeus tai sileys, onko ensisijaisena tavoitteena mukavuus vai mahdollisimman alhainen vierinvastus.
Empiria kertoo, että kenttäolosuhteissa kannattaa ajaa alhaisimmilla paineilla kuin maantiepyöräilijöiden perimätieto opettaa. Tämä on suositeltavaa sekä alhaisemman vierinvastuksen että mukavuuden kannalta. Kovemmat paineet luultavasti tuntuvat nopeammilta, mutta eivät sitä ole. Poikkeuksena sääntöön ovat kovarunkoiset renkaat, mitkä edellyttävät korkeampia paineita, koska niiden vierinvastus on alhaisilla paineilla korkea. Pehmeärunkoiset renkaat eivät ole niin tarkkoja oikeista paineista ja ovat nopeampia ja samalla myös mukavampia kuin kovarunkoiset renkaat.
Itselle oikeita paineita voi alkaa kartoittamaan esim. Berto -kaavion avulla.
https://janheine.files.wordpress.com/2010/10/bertopresschart.jpg
Mitänhän nämä testit mallintavat juurikin sen putkelta runttaamisen?
Se pienikin tunne linttaan painuvasta eturenkaasta mäkeä kiivetessä lannistaa mielen ja saa pumppaamaan 25mm maantirenkaaseen sen maksimin 8kg paineen.
^Juu, en kyllä milloinkaan tuntenut maantiellä että painetta on liikaa.
teräsrunko
04.09.2016, 10.09
^Juu, en kyllä milloinkaan tuntenut maantiellä että painetta on liikaa.
Jan Heinehän sen totesi, että kovat paineet nimenomaan tuntuvat "nopeilta", kun kaikki alustan epätasaisuudet johtuvat ajajaan erinäisinä vibraatioina. Mutta kun sitten mitattiin vierintävastusta käytännössä, ei lisätystä paineesta tietyn rajan jälkeen ole mitään hyötyä - päin vastoin. Ja tämä raja oli yllättävänkin alhainen, toki renkaan ja alustan ominaisuudet vaikuttavat kussakin tapauksessa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.