Näytä tavallinen näkymä : Fitnes-pyörä
Yritin hakea keskusteluja uusista fitnes-pyöristä, mutta niistä en löytänyt juurikaan keskusteluja.
Minulla on tarkoitus vielä loppukesän ajoihin hankkia suoratankoinen maantielle kuntoilukäyttöön (kuntoilulenkit varmaan aluksi 30-50 km) soveltuva pyörä. Pyörällä on tarkoitus ajella myös arkipäivän ajelut muun perheen mukana, joten täysverinen raaseri ei kiinnosta.
Kävin jo parissa myymälässä alustavasti katselemassa pyöriä. Toisessa tarjottiin Crescentin Yottaa ja toisessa Feltin Verza Speed 20. Tuo Feltin Verza minulla oli hieman mielessäni jo liikkeeseen mennessä. Onko raadilla kokemusta kyseisestä pyörästä?
Lisäksi haluaisin tietää muita Verzaan rinnastettavia pyöriä. Hinnan puolesta tuo Verza on ehdottomasti jo kipurajalla eikä haittaa vaikka pyörän saisi hieman edukkaammin, mutta jos hyvän tai jopa erittäin hyvän saa 1200 eurolla niin otetaan harkintaan.
Hienoa, juuri näitä ajatuksia herättämään vastauksia kaipaankin. Ehdottamasi pyörä olisi todella kiinnostava hinnan puolesta. Tässä vaiheessa kun olen ostamassa ensimmäistä vähän häävimpää pyörää niin en ole kovin halukas tilaamaan pyörää ulkomailta. Mielelläni haluaisin näin aloittelijana tutustua pyörään ja mahdollisesti koeajamaan ennen ostoa. Mutta kiitos kuitenkin ehdotuksests, lisää ehotuksia kuunnellaan tarkalla korvalla.
Ei tosiaan hintansa väärti... Kannattaa miettiä tosiaan esim. jotain cycloa mitkä ei ole ollenkaan niin "Kisakireitä" kuin kuvittelet... Lisäksi painava tuossa hintaluokassa, se myös kertoo osien laadusta...
Ite hankin puolitoista vuotta sitten juurikin tasan samoilla spekseillä Spessun Fitness-Hybridin (https://www.specialized.com/fi/en/bikes/utility/sirrus/sirrus-elite-disc/106262)
Hinta (Spessun lokasuojien kanssa) pauttiaralla tonni. Toiminut oikeasti hyvin. Tyhmyyttäni huollattanut tai käynyt napoja läpi ja etukiekon laakerit olivat vissiin tehtaan jäjiltä liian kireällä. Nyt on uudet kiekot alla ja matka jatkuu..
Oho! Spessussa nelikanttikeskiö vielä tänä päivänä...
Jartsu01
03.09.2016, 21.10
Trekillä on myös asiallisia fitness pyöriä fx sarjassa.
Vaikka tämä http://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupyörät/polkupyörät--kaupunkipyörät/fitness-pyörät/fx/fx-s-4/p/1341000-2017
hannupulkkinen
03.09.2016, 21.41
Paras fitnespyörä on tietenkin käyräsarvinen. Ns. endurancegeometrialla varustettu pyörä hakkaa suoratangot joka tilanteessa. Sillä ajelee myös arkipäiväajelut vaikka naapurinkin perheen kanssa. Esimerkiksi Bianchi Intrepida on mainio fitnespyörä. Tai intenso. Joka merkillähän näitä on. Suoratangot sopivat metsiin.
^Merkistä maksat, osat ei mitenkään loista. Tuo Tommin ehdottama Verenti huomattavasti parempi hinta/laatusuhteessa. Tuolla hinnalla saa kyllä jo toimiva cyclonkin...
Joo, kyllä tuossa Bianchissa hinta pompsahtaa reilusti yli budjetin, oli se sitten hyvä tai huono. Pyörään en ainakaan vielä ole valmis noin paljoa sijoittamaan.
Pitääkö pyörän olla suoratankoinen? Ajetaanko sillä melkein yksinomaan olosuhteissa, joissa tarvitaan erityistä pyöränhallintaa? Siis kaupungin kortteleissa tai maastossa? Jos ei, niin ehkäpä nurenkin ehdottama cyclo olisi parempi ratkaisu monipuolisuutensa vuoksi.
Hieman ihmetyttää tämä kippurasarviallergia. Ei se pahimmillaankaan huumeidenkäyttöön johda. Ei välttämättä edes niihin ajeltuihin sääriin. Mutta succiksiin ehkä.
Selventäisikö joku minulle mitkä asiat tekevät cyklosta paremman suoratankoiseen fitnes-pyörään verrattaessa? 1200 euroa on käytössä oli se sitten kippura tai suoratankoinen. Miksi 1200 euron cyklo on parempi kuin 1200 euron fitnes-pyörä?
Enemmän ajoasentoja, yleensä paremmin rengastilaa(fitness-pyörät taitavat olla lähempänä maantiepyörää tässä suhteessa, tai ainakin omani oli) jne. Suoratankoisella harmittaa puskea vastatuuleen.
Millaisilla teillä ajat enimmäkseen? Ajatko talvella?
Ajan pelkästään asfaltilla ellei tietyömaa tai jokin vastaava eteen satu. Tietysti perheajelulla saatetaan joskus sorakollekin poiketa, mutta maastoon ei ole kiinnostusta. Talvella en juurikaan pyöräile joten tämä uusikin tulee ihan kesäkäyttöön.
Siemenlinko
03.09.2016, 23.16
Hieman ihmetyttää tämä kippurasarviallergia. Ei se pahimmillaankaan huumeidenkäyttöön johda. Ei välttämättä edes niihin ajeltuihin sääriin. Mutta succiksiin ehkä.[/QUOTE]
Itsellä johti cyclon hankinta succiksiin hyvin nopeasti
Lähetetty minun GT-I9506 laitteesta Tapatalkilla
Fitnespyörä=Hybridi, kuten Pee sanoo, paljon monipuolisempi pyörä. Varsinkin jos runko on geometrialtaan maantiepyörämäinen niin ei ainakaan mielestäni toimi suoralla tangolla kun mitoitettu dropille...
Itsekään en ymmärrä tuota maantietanko allergiaa, kannattaa avoimin mielin tutustua ja huomata kuinka monipuolinen se on monenlaisessa ajossa.
Eikö fitnespyörän runko voi olla fitnespyöräksi suunniteltu? Onko se jotenkin väliinputoja eli aina laitettu suora tanko maantierunkoon tai johonkin toiseen "väärään" runkoon? Pyöriä näkyy joka valmistajalla olevan useita kymmeniä ellei satoja malleja. Fitnespyörät on jätetty suunnittelematta ja mitoittamatta mutta muut on suunniteltu asiasta tehden?
Cyklossa ei siis ole fitnespyörään tai hybridiin verrattuna muuta eroa kuin mahdollisuus pitää tangosta kiinni eri otteilla? Cyklo ei siis muilta osiltaan ole siis yhtään parempi kuin fitnespyörä? Ainoastaan kippurasarvet tekevät siitä paremman?
Fittness pyörä taitaa yleensä tarkoittaa vauhdikkaampaan ajoon tarkoitettua hybridia, eli ohjaustanko on edempänä ja alempana. Ajoasento voi olla hyvinkin yhtä etukenoinen mitä käyrätankoisella kahvoilta ajassa. Ainoa vaan, että et voi enää loiventaa sitä asentoa fitness pyörällä mitenkään vaikkapa siellä kahvilan edessä hissukseen ajellessa. Käyrätankoisella otetaan siinä kohtaa kiinni yläotteelta ja jyrkässä alamäessä tai vastatuulessa mennään sitten alas dropeille ajamaan.
Jos mieli tekee maantielenkeille, niin osta cyclo tai vastaava käyrätankoinen. Kaupungille tämä velosportin marin on taas tosi järkevä paketti.
http://velosport.fi/verkkokauppa/marin_muirwoods_29er-p-58124-72/
Cyklossa ei siis ole fitnespyörään tai hybridiin verrattuna muuta eroa kuin mahdollisuus pitää tangosta kiinni eri otteilla? Cyklo ei siis muilta osiltaan ole siis yhtään parempi kuin fitnespyörä? Ainoastaan kippurasarvet tekevät siitä paremman?
On kyllä olemassa laadukkailla osilla kasattuja fittness pyöriä, jotka tosiaan eroavat lähinnä tankonsa puolesta cyclosta. Parhaillaan fittness fillareissa on 105/ultegran osasarjaakin, nämä sitten maksavatkin aika saman mitä cyclot. Hybridit ovat yleensä edullisemmilla ja painavemmilla MTB sarjoilla varustettuja.
Omasta mielestäni se puhdas kortteliralli on oikeastaan ainoa alue, missä hybridi olisi cycloa pätevämpi. Miljoonaa risteyksestä toiseen, tiukka kääntö ja hyppy kanttarin yli.
Mun mielestä fitness-pyörä on jotain hybridin ja maantiepyörän välimaastossa. No, jonkin sortin hybridihän se silloin kuitenkin on. Mutta kyllä sitä voi vähän ihmetellä: hybridi, jonka rengastila ja ajoasento on enemmän maantiepyörämäinen, mutta ilman, että siitä on juurikaan hyötyä. Itselläni moinen oli, mutta vain muutaman kuukauden, jonka jälkeen "koin herätyksen". Nykyään on maantiepyörä ja 29-tuumainen jäykkäperämaasturi.
Olin porttiteoriauskovainen ja ajattelin joutuvani kadotukseen kippurasarvisella ajamisesta. Hetken tuolla fitness-pyörällä ajettuani aloin miettimään sen varsinaista tarkoitusta. Ehkä se olisi mennytkin korttelipyörityksessä, mutta lisääntynyt lenkkeily alkoi ajamaan maantiepyörän suuntaan, kun ei suoratankoisella pysynyt vauhdissa mukana. Ja kun oli mahdollisuus hankkia enemmän kuin yksi pyörä, niin silloisten tarpeiden pohjalta tulivat nuo kaksi. Ja succikset. Säärikarvat ovat vielä tallella. Nyt kyllä pitäis hankkia vielä sekä cyclo että fätti. Ja täpäri. Ja...
Luulen että fitness-pyöriä tehdään juuri siksi, että:
1) ostajakandidaatit ajattelevat kippuratangon olevan jotenkin erityisen huono selälle, vaikka kyse on pyörän geometriasta ja se tanko vain mahdollistaa enemmän ajoasentoja erilaisiin ajo-olosuhteisiin, ja
2) maantieajo kippurasarvisella johtaa niihin succiksiin, mutta succikset ovat oiva varuste ja kasvattaa kummasti itsetuntoa jahka näennäisestä häpeästä pääsee yli.
Edellen budjetti on 1200 euroa. Ei ne häävimmät osasarjat cykloon tule yhtään halvemmalla kuin fitness/hybridipyörään. Saako 1200 eurolla paremmilla osilla kasatun cyklon kuin samalla rahalla kasatun fitnespyörän?
Miksi pitäisi saada? Kyse on erityyppisistä pyöristä.
Siksi, koska bujetti on keskustelun alussa määritelty. Silti suositellaan pyöriä jotka selvästi ylittää budjetin. Usko huviksesi että en Toyotalla ajelisi jos mulla Bugattiin olis rahaa. Jos 1200 euron fitnes-pyörällä ei voi käydä kuntolenkillä niin millaisella 1200 euron cyklolla se on mahdollista?
Edellen budjetti on 1200 euroa. Ei ne häävimmät osasarjat cykloon tule yhtään halvemmalla kuin fitness/hybridipyörään. Saako 1200 eurolla paremmilla osilla kasatun cyklon kuin samalla rahalla kasatun fitnespyörän?
Ei. Osta vaan laadukas fittness pyörä jos sellaista haluat.
Ensimmäinen pyörä vaihtuu kuitenkin nopeasti. Paitsi jos ostat laadukkaan cyclon :) siitä riittää iloa muidenkin pyörien jälkeen
Kiitos. Nyt voidaankin palata alkuperäiseen kysymykseen. Onko raadilla vielä kokenuksia Feltin Verza Speed 20:stä ja mitä muita vastaavia ja saman hintaluokan fillareita suosittelette?
Siksi, koska bujetti on keskustelun alussa määritelty. Silti suositellaan pyöriä jotka selvästi ylittää budjetin. Usko huviksesi että en Toyotalla ajelisi jos mulla Bugattiin olis rahaa. Jos 1200 euron fitnes-pyörällä ei voi käydä kuntolenkillä niin millaisella 1200 euron cyklolla se on mahdollista?
Tä? 1200e saat joo laadukkaan cyclon monelta merkiltä näin syksyllä, tonniinkin kun vähän etsiskelee.
Oletko ostamassa 1200 eurolla "parasta osasarjaa" jossain pyörässä vai oikeaa pyörää käyttöolosuhteisiisi?
Muilla on varmasti parempiakin ehdotuksia, mutta esimerkiksi tätä on ollut 800 euron hintaan liikkeissä: https://www.xxl.fi/white-white-cx-pro-cyclocross-polkupyora/p/1121892_1_style
Kiitos. Nyt voidaankin palata alkuperäiseen kysymykseen. Onko raadilla vielä kokenuksia Feltin Verza Speed 20:stä ja mitä muita vastaavia ja saman hintaluokan fillareita suosittelette?
Merida cyclocross 500, tämä on laadukkaammalla vaihteistolla, kevyempi ja hinta halvempi. Muistaakseni tarjouksessa sai välillä alle tonniinkin. Nyt verkkokauppa.com näyttää myyvän meridaa 1099e
Minä en näistä osasarjoista ja muista vielä isommin tiedä. Hybridejä tuossa aiemmin moitittiin huonoiksi sillä argumentilla että niissä on huonommat ja raskaammat osat kuin cyklossa. Siksi kyselin osasarjojen paremmuuksista. Ensimmäisessä viestissäni tiedustelin käyttökokemuksia Verzasta ja sen saa 1200 eurolla. Jos tuolla rahalla saa jonkin muun hyvän tai erittäin hyvän mainitsin ottavani muitakin harkintaan Verzan lisäksi. Kuten alussa kerroin niin pyörä saa olla myös halvempi kuin 1200.
Meikän yleis/fitnesspyörä on V-jarrullinen DBS Street Track vm. 1998. Riisuttu turhat pois, satula+kannatin, stonga ja stemma vaihtuneet ja vm. 2008 Deore LX:t. Kumit Contin maantiepyörä mallistosta 28 mm leveät. Kulkee pirun hyvin ja kevyesti, on rakkahin pyörä, vanhin tallissa.
Minä en näistä osasarjoista ja muista vielä isommin tiedä. Hybridejä tuossa aiemmin moitittiin huonoiksi sillä argumentilla että niissä on huonommat ja raskaammat osat kuin cyklossa. Siksi kyselin osasarjojen paremmuuksista. Ensimmäisessä viestissäni tiedustelin käyttökokemuksia Verzasta ja sen saa 1200 eurolla. Jos tuolla rahalla saa jonkin muun hyvän tai erittäin hyvän mainitsin ottavani muitakin harkintaan Verzan lisäksi. Kuten alussa kerroin niin pyörä saa olla myös halvempi kuin 1200.
Joo, hybrideissä näin tosiaan onkin. Ne on yleensä kasattu edullisilla maasto-osilla. Fittness pyöriä saa jo ihan ok osilla, mutta silloin hinta on monasti jopa cycloa kalliimpi.
Kyllähän se kettuilulta tuntuu, kun suoratankoista heti kärkeen mollataan, mutta jos vaan maantielle mieli tekee niin se käyrätankoinen on vaan järkevämpi laite.
Se velosportin marin muirwoo (http://velosport.fi/verkkokauppa/marin_muirwoods_29er-p-58124-72/)d on oikeasti järkevä ostos sopivaan hintaan. Osta se. Jos maantiellä ajaminen alkaa kiinostamaan, niin et menetä myydessä varmaankaan muutamaa sataa enempää. Feltin fittness fillari on hankala myydä pois.
Marsusram
04.09.2016, 00.52
Jos toteaa ettei taivu ala-asentoon, niin silloin on muiden turha neuvoa sen tarpeellisuudesta.
Luulisin että monella vaikuttaa hydraulisten levareiden saatavuus valinnan kallistuessa fitnesspyörään. Saahan niitä jo cycloon ja maantiepyöriin, mutta hinta pompsahtaa kun vertaa perus maastolevareihin. Noihin olisi vaan hyvä saada vähän parempi kuin hinnatalkaenmalli, esim Deore olisi jo hyvä.
Myös integroitujen kahvojen vierastaminen voi viedä valintaa suoratankoiseen. Kyllä kippurasarveenkin saa tankovivut, mutta tyylipoliisi pamputtaa.:)
Cyclosta on lyhyt askel hybridiin, riittää kun sen varustaa mutarypijästä kaupunkikiituriksi.
Spessun laajasta skaalasta alle tonnin malli on Sirrus Elite (https://www.specialized.com/fi/en/bikes/fitness/sirrus-elite/115201).
Jos toteaa ettei taivu ala-asentoon, niin silloin on muiden turha neuvoa sen tarpeellisuudesta.
No kun ei se tuo ala-asento ole tarpeellinen... Esimerkiksi kaverini ei aja koskaan ala-asennolla maantiefillarilla.
Puolisolla taas väsyi ranteen välittömästi fittness asennossa hybridilla, eli matalalle säädetyllä suoralla tangolla. Nousukahvat rannetuella ja tanko reilusti ylemmäs poisti ongelmat. Mitään nopeaa lenkkiähän tuollaisella pystyllä ajoasennolla ei sitten ajetakkaan.
Jos toteaa ettei taivu ala-asentoon, niin silloin on muiden turha neuvoa sen tarpeellisuudesta.
Ei taivu psyykkisesti vai fyysisesti? Tässä tapauksessa ei ole esitetty ainakaan fyysistä estettä. Moni ei kuitenkaan tiedä mitä haluaa. En itsekään tiennyt, enkä ehkä tiedä vieläkään. Ehdotuksia olen kuitenkin valmis kuuntelemaan.
Kyllä kippurasarveenkin saa tankovivut, mutta tyylipoliisi pamputtaa.:)
Tämä tyylipoliisista jauhaminen ei ainakaan helpota pääsemään yli typeristä uskomuksista esimerkiksi maantiepyöräilyn suhteen. Itse ajan ylpeästi venttiilinhatut paikoillaan!
Rakenna itte juuri sellasista osista mitä aattelet, osasta tykkäät ennestään, osa tule vastaan yllärinä. Aloittaa vaik' jostain mistä saa hyvin kaikkea - kyllä me autetaan. Homma on simplexi, runko ensin, sitten muut kamat, standardeja ja yhteen käyvät hyvästi. Silleen se hyvä ja rakas fillari vain tulee kuin itsestään.
noniinno
04.09.2016, 02.05
Tästä https://www.evanscycles.com/bmc-alpenchallenge-ac01-sora-2016-hybrid-bike-EV237614
Kyllä suora(kin) tanko toimii, moni täällä kirjoittava ei koskaan ehkä ole kokeillut. Ja ainahan sitä voi muuttaa mieltään ja hankkia käyräsarvisen myöhemmin, jos tarvetta ilmenee. Nopeus on hyvin pitkälti reisistä kiinni.
Sora on hyvä perusosasarja, vaikka toisenlaistakin mielipidettä esiintyy. Kilpakäyttöön ja nautiskeluun sitten parempaa. Palstapostailuun pitää olla vähintään satavitosta.
Edit: Suomessa BMC:tä myy ainaki Tonit pääkaupungissa.
Fysiikan puolesta kyllä kippurasarvinenkin menisi, siinä ei ole ongelmaa. Ajatus suoratankoisesta juontaa siitä että nykyinen fillari on vm 1988 js se on kippurasarvinen. Ikinä en kyyryssä aja koska se ei, ainakaan tällä pyörällä, tunnu mukavalta. Mukavampaa on ajaa pitäen kiinni tangon suorasta osasta. Miksi siis kippurasarvia ostaa jos ei kyyryssä aja?
Pyörä tulee todellakin vain kuntoilukäyttöön joten nopeuspuoli ei niin suuressa roolissa ole. Suuremmassa roolissa on ehkä mukavuus.
Hakuessa siis fillari joka on laadukas, hyvä polkea, jossa on mukava ajoasento. Ajoasento, penkki ja tanko sellaiser, että pyörällä voi suorittaa kahden-kolmen tunnin peruskestävyystreeniä. Tämä olisi tulossa juoksun lisäksi oheiskuntoiluun.
Osta ihmeessä suoralla tangolla oleva pyörä kun sellaisen haluat.
Kolmen kippurasarven kokemuksella voin sanoa että jos ei sellaisesta pidä ekalla kerralla niin ei siitä pidä vielä kolmannellakaan kerralla vaikka kuka guru sanoisi mitä... :)
http://www.bikeshop.fi//Kona_Rove_2016/ekauppa/pKOROV16/&listpos=15 Tuossa jo laatua verrattuna noihin ylihinoiteltuihin hybrideihin verrattuna, ei ehkä hiiltä keulalla mutta runko sentään terästä ja laadukas toimiva 1x11 vetosysteemi.
Kyllä minä edelleen pidän kiinni suoratankoisen pyörän hankkimisesta. Mielelläni kuulisi lisää ehdotuksia hyvistä fitnes-tyylisistä pyöristä, jotka toimivat juuri pitkäkestoisessa harjoituksessa.
Tuohon jossain vaiheessa mainittuun polkupyörien geometripuoleen kiinnostaisi tutustua. Mitkä noista eri valmistajien ilmoittamista geomtriamitoista ovat tärkemimpiä / eniten ajoasentoon vaikuttavia mittoja?
Minulla on Spessun Sirrus Elite, hankala kyllä kertoa kokemuksia kun en ole tällä ajanut metriäkään tehdas kokoonpanolla poislukien liikkeen koeajopyörä silloin kun ostamassa olin. Mutta fitness pööränä kait tämä on markkinoitu joten sopinee tähän topikkiin.
Lokasuojille on tilaa ja löytyy jopa tavarateline kiinnikkeet jos sellaisia harrastaa, minä kun kilojenviilaajana niistin kaiken mahdollisen irti minkä vaan pois saa :)
Niin joo, sen verran kerkesin alkuperäisillä jarruilla ajaa että syksyn kurakeleillä tuntui teho niistä katoavan mutta nekin sais varmasti levy/ pala muutoksilla toimimaan.
Fysiikan puolesta kyllä kippurasarvinenkin menisi, siinä ei ole ongelmaa. Ajatus suoratankoisesta juontaa siitä että nykyinen fillari on vm 1988 js se on kippurasarvinen. Ikinä en kyyryssä aja koska se ei, ainakaan tällä pyörällä, tunnu mukavalta. Mukavampaa on ajaa pitäen kiinni tangon suorasta osasta. Miksi siis kippurasarvia ostaa jos ei kyyryssä aja?
Pyörä tulee todellakin vain kuntoilukäyttöön joten nopeuspuoli ei niin suuressa roolissa ole. Suuremmassa roolissa on ehkä mukavuus.
Hakuessa siis fillari joka on laadukas, hyvä polkea, jossa on mukava ajoasento. Ajoasento, penkki ja tanko sellaiser, että pyörällä voi suorittaa kahden-kolmen tunnin peruskestävyystreeniä. Tämä olisi tulossa juoksun lisäksi oheiskuntoiluun.
Juurikin tämän seikan vuoksi ei pitäisi ostaa suoratankoista. Et ole edes koettanut nykyaikaista maantiepyörää. Pyörissä on tapahtunut iso muutos niistä -80 luvun kippurasarvisista. Nykyään ajetaan enimmäkseen kahvoilta, ei sieltä alaotteelta.
http://www.wirewd.com/bike/blog/drop_bars_mtb/handlebars/download.cgi
Tuo punainen kohta on se, mistä pidetään 90% ajasta kiinni.
Kyllä minä edelleen pidän kiinni suoratankoisen pyörän hankkimisesta. Mielelläni kuulisi lisää ehdotuksia hyvistä fitnes-tyylisistä pyöristä, jotka toimivat juuri pitkäkestoisessa harjoituksessa.
Tuohon jossain vaiheessa mainittuun polkupyörien geometripuoleen kiinnostaisi tutustua. Mitkä noista eri valmistajien ilmoittamista geomtriamitoista ovat tärkemimpiä / eniten ajoasentoon vaikuttavia mittoja?
Ajoasentoon vaikuttavia mittoja ovat virtuaalinen vaakaputken pituus, tangon korkeus suhteessa satulaan ja ohjaustangon leveys. Nuo kun saa kohdalleen oikealla satulan korkeudella. Maantiemäisen kippurakahvaotesimulaation saa sjoralla tangolla tangonpäänousukahvagripeillä ja sahaamalla tanko sopivan mittaiseksi. Lisäksi on huomioitava se että stemmiä voi joutua vaihtamaan pidemoään ja ehkä hieman jyrkkälaskuisempaan.
Olen ite polkenut kolmatta vuotta perusfitnesspyörällä. Vaihdoin siihen aikalailla koko vaihteensiirron, kiekot ja muodikkaan Kinesiksen hiilarikeulankin. Ajelee kyllä ilokseen potempiäkin lenkkejä hyvällä keskarilla ja kadenssilla.
Nyt jos uutta hakisin niin Canyonin Road Liten ostaisin. Katopa Canyonin sivuilta.
Edelleenkään en suostu ymmärtämään miksi pitäisi hankkia kippurasarvet jos kahvoilta tai suoralta osalta tankoa ajetaan. Ainakin Verzassa on suoran tangon lisäksi jonkinlaiset "kahvat" tangon päissä. Eikö nämä mahdollista myös "kahvoilta" ajamisen?
Jos "satunnaisesti" on vastatuulta, jolloin ajetaan ala-asennossa (epämukavasti?) niin miksi silloin ei voisi ajaa edelleen suoralla tangolla, mutta valita 20-vaihteesta vähän tiheämpää välitystä? Vauhti, joka ei ole tässä tapauksessa tärkeintä hieman laskee, mutta polkemisen tahti pysyy edelleen samana ja mukavuuskin pysyy edelleen samana. Mitä minä kuntoilijana saan lisäarvoa kun "joudun" vastatuuliosuudella kyyristymään "epämukavaan" asentoon.
Blackborow
04.09.2016, 11.31
Edelleenkään en suostu ymmärtämään miksi pitäisi hankkia kippurasarvet jos kahvoilta tai suoralta osalta tankoa ajetaan. Ainakin Verzassa on suoran tangon lisäksi jonkinlaiset "kahvat" tangon päissä. Eikö nämä mahdollista myös "kahvoilta" ajamisen?
Kippurasarvessa on jarrut ja vaihteet käytettävissä kahvoilta ajaessa. Suoralla tangolla bar endseiltä ajaessa näin ei ole.
Minun mielestäni sinun pitää ostaa se suoratankoinen kun sellaisen haluat.
Malamuutti
04.09.2016, 11.44
Itse ostin reilu pari vuotta sitten Saksan Ebaysta tuollaisen fitness-tyyppisen pyörän, tosin lokareilla, tarakalla, valoilla jne varustettuna, suht hyvillä komponenteilla. Vaihdoin siihen sitten maantietangon ja muut kilkkeet, ja säinä jotenkin napsahti - lenkit pitenivät heti, kun kädet eivät väsyneet yhtä paljoa. Sain ranteet oikeaan asentoon ja käsien puutuminen jäi historiaan (modaus sopi minulle, olen suht lyhytjalkainen/pitkäselkäinen joten hieman lisää etäisyyttä stongaan ei haitannut). Tuo systeemi siis sopi minulle, ja tuollaisen nykyaikaisen maantietangon ja jarru-/vaihdekahvojen kombo ei todellakaan ole verrattavissa 80-luvun kippurasarviseen. Tuolla pyörällä ajelen sitten lähes kaikki ajot, asfaltilta soratielle ja poluille, rajoittava tekijä on renkaiden pito (laitoin taakse maastopakan ja -vaihtajan, sillä halusin myös lyhyemmät välitykset käyttöön).
Mutta tämä nyt oli oma mielipiteeni ja kokemukseni. Mutta jos suoratankoisen haluaa, niin sittenhän se on ostettava.
Suoran tangon kannalla vahvasti olen. On kuitenkin erittäin mielenkiintoista lukea kommentteja myös kippurasarvisten leiristä. Tuota Canyonin Road Litea kerkesin jo aiemmin katselemaan, mutta oston pitäisi tapahtua netissä ja kokovalinta tehdä pelkästään numeroiden avulla. Hieman arveluttaa pyörän hankkiminen näkemättä ja sovittamatta.
Malamuutti mainitsi pari asiaa jotka ottivat heti silmään: käsien väsyminen ja puutuminen. Näitä tarjoaa juuri munun nykyinen vm.-88 kippurasarvinen. Tämä on yksi suurimmista syistä miksi niin kovasti tätä suoraa tankoa olen ostamassa. Epäilemättä niin kippurasarvisista kuin suoratankoisista löytyy mallit joilla em. ongelmia ei esiinny.
noniinno
04.09.2016, 11.54
Minulla on molemmat, suoratankoinen soralle ja käyräsarvinen asfaltille. En näe kummankaan käytössä mitään ongelmaa. Suoratankoisesta saa matalan ja nopean ajoasennon, mutta silloin on eduksi jos core on niin paljon ajoasentoon tottunut ja lihakset vahvat, että kestää ajaa koko lenkin matalassa asennossa. Leppoisan geometrian adventure -tyyppiset maantiepyörät korkean ohjaamon ja leppoisan keulakulman avulla todellakin ovat käsittämättömän mukavia vrt. takavuosien kilpurit ja erityisesti vanhant "retkipyörät".
SotkuPekka
04.09.2016, 12.07
Malamuutti mainitsi pari asiaa jotka ottivat heti silmään: käsien väsyminen ja puutuminen. Näitä tarjoaa juuri munun nykyinen vm.-88 kippurasarvinen.
Onko tämä nykyinen kippurasarvinen oikean kokoinen?
Tuo https://www.canyon.com/fi/fitness/roadlite/2016/roadlite-al-6-0.html hakkaa Feltin 10-0, melkein kaksi kiloa kevyempi ja osat aivan eri planeetalta. On jo tyhmyyttä maksaa huomattavasti heikompitasoisesta pyörästä parisataa enemmän mutta toisaaltaan ei ole mun asia mihin ihmiset rahansa lykkää...
Kuten sanottu en näistä osista kovin paljon tiedä. Se vähä mitä tiedän on tältä foorumilta luettua ja sen perusteella Canyonissa käytetty Shimanon 105 on parempi kuin Feltissä käytetty Tiagra. Muut spekseissä mainitut hilut eivät kerro minulle sitä vähääkään.
Edelleenkään en mielelläni lähtisi netistä tilaamaan vaan fillari pitäisi löytyä myymälästä. Canyonia ei löydykään mistään myymälästä, kun heidän toiminta perustuu suoramyyntiin.
Tämän vuoksi tänne aloin kitjoittamaan, jotta saisin teiltä kokeneemmilta vinkkejä ja välttyisin näin kaikkein suurimpien tyhmyyksien tekemisiltä. Teiltä kokeneemmilta odotan kuitenkin sanomisille jotain perusteita, pelkät sanomiset ja väitteet ilman mitään argumenttia kyseenalaistan ja tinkaan niihin jotain perustelua. Siksi kirjoitankin paljon miksi ja miksi...
Tämä minun nykyinen pyörä on aikalailla oikean kokoinen. Eipä tuo pituus 188 cm ja paino 80 kg ole miksikään muuttunut vaikka vuosia on kulunut.
Blackborow
04.09.2016, 13.52
Tämä minun nykyinen pyörä on aikalailla oikean kokoinen. Eipä tuo pituus 188 cm ja paino 80 kg ole miksikään muuttunut vaikka vuosia on kulunut.
Siltikin niin pyörien geometria ovat aikatavalla kehittyneet noista ajoista. Nykyään en kippuratangoisissakin monenlaista tarjolla kisakireistä maantieohjuksista todella mukavuuspainotteisiin Endurance-tyyppisiin pyöriin ja vaikka mitä siltä väliltä. Noiden ääripäiden välinen ero ajoasennossa on todella suuri.
Suosittelisin, että käyt kokeilemassa sekä sitä fitness-pyörää että jotain leppoisan geon kippurasarvea. Sillä se selviää. Hyvinkin todennäköistä, että leppoisan geon kippurasarven ajoasento on vähemmän makaava ja mukavampi kuin fitnessin.
nyt kun väkisin on alettu suosittelemaan jotain mitä ketjun aloittaja ei halua, lisäänpä vettä myllyyn: harkitse 29er jäykkäperää/täysjäykkää rullaavilla renkailla. sillä voisi ajaa talvella ja poluillakin.
Paitsi että:
Ajan pelkästään asfaltilla ellei tietyömaa tai jokin vastaava eteen satu. Tietysti perheajelulla saatetaan joskus sorakollekin poiketa, mutta maastoon ei ole kiinnostusta. Talvella en juurikaan pyöräile joten tämä uusikin tulee ihan kesäkäyttöön.
Ei aiheuta estettä tuokaan täysjäykän hankintaan, itsellä kaksi maastopyörän rungolle rakennettua ja toimivat takuulla siinä kuin "Fitnesspyörä" paitsi antaa huomattavasti paremman valikoiman renkaita käytettäväksi.
Tuota tyhmyyden tekemistä täällä juuri yritetään estää mutta jos tosiaan haluat ostaa selkeästi huonomman kovempaan hintaan niin anna mennä vaan. Mutta on suunnattoman helppoa vertailla myös pyörien geometrioita netistä löytyvien taulukoiden perusteella, siis käy koeajamassa se surkea Felt ja kun löytyy oikea koko niin vertaa Canyonin vastaaviin mittoihin... Ei tosiaan voi olla vaikeaa!
Ja kuten Blackborow sanoo, pyörien geometriat muuttuneet vuosien aikana, ei tuollainen 80-luvun pyörä ole lainkaan vertailukelpoinen nykypäivän pyörään.
Edelleen kaipaan hyviä ja asiallisia, mielellään perusteltuja ehdotuksia ja ajatuksia. Yritetään pitää keskustelu aikuisella tasolla. Muista en tiedä, mutta minä en ole enää suomi24-iässä. Felt on paska ja mun ehdotus on paras tyyliset vastaukset eivät auta ketään.
En ole sanonut Feltin Verzon olevan paras pyörä tai edes se pyörä jonka tulen hankkimaan. Se nyt vaan on toinen pyöristä jota minulle eräässä liikkeessä ehdotettiin. Tällä hetkellä se on tavallaan verrokkina kaikille muille pyörille. Jos löytyy parempi samalla rahalla tai halvemmalla niin aina parempi.
Nettikauppa mahdollistaisi varmasti useampien pyörien hankinnan, mutta se vaatii minulta tähän asiaan hieman enemmän paneutumista.
Kannattaa tosiaan koeajaa eri pyörätyyppejä jos mahdollista. Tekniikan maailman testissä tämä Insera tuli toiseksi. Koeaja se jos tukussa on tarjolla vielä. Testin voitti muuten erityyppinen 2.5 kiloa Inseraa painavampi Focus Wasgo Evo. White Merida Trek ja Specialized oli loppujärjestys Inseran takana.
http://polkupyorakeskus.fi/fi/11/12/383/etusivu
Sinullehan on hyvinkin asiallisesti kerrottu vaihtoehtoja mutta itse vain jankutat huonompaa. Älä kysy muiden mielipidettä jos et niitä noteeraa ja mene ostamaan jos joku myyjä varsinkin suosittelee.
Jos sanotaan suoraan että Felt on joka alueella huomattavasti heikompi kuin esim. Canyon paitsi hinnaltaan Felt kyllä päihittää komeasti.
Siis kannattaa paneuta nettikauppoihin, useat ennen suakin ovat sieltä pienemmälläkin kokemuksella onnistuneesti hankkinut.
http://www.bikester.fi/466816.html Tuossakin melkein Feltin veroinen... Paitsi hinnaltaan...
Cubella näkyy olevan SL Road-sarja jossa on useampia pyöriä eri hintaluokissa. Tämä vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta sarjalta ja vastaa sitä mitä olen haeskellut. Kyllä Canyonkin pyöränä vaikuttaa hyvin kiinnostavalta. Täytyy nyt päivä pari puntaroida näitä ja yrittää netistä lueskella polkupyörien geometrian perusteita. Eihän sitä tiedä joskos sieltä löytyisi vielä kippurasarvien punainen lanka.
Cubella näkyy olevan SL Road-sarja jossa on useampia pyöriä eri hintaluokissa. Tämä vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta sarjalta ja vastaa sitä mitä olen haeskellut. Kyllä Canyonkin pyöränä vaikuttaa hyvin kiinnostavalta. Täytyy nyt päivä pari puntaroida näitä ja yrittää netistä lueskella polkupyörien geometrian perusteita. Eihän sitä tiedä joskos sieltä löytyisi vielä kippurasarvien punainen lanka.
Kyllä ne valmistajien koko suositukset pitää kutinsa, sitten voi hienosäätää stemmalla, satulalla - kuha et ota liian isoa runkoa. Ja mukana tulevan satulan saa nakata kuikkaan, ihte laitoin näitä kaksin kappalein - voin lämpimästi suositella aikalailla kaikille, toimii mulla maantiellä ja maastossa. Ihan super hyvä mieli jäi, kun poljin sillä kesäreissun Nurmijärveltä Keiteleelle kärri peräsä, kunnon lasteissa. https://www.rosebikes.com/article/selle-italia-man-gel-flow-saddle/aid:416158
timppa_234
05.09.2016, 05.55
Kun hankkii tuommosen kapearenkaisen vehkeen ja haluaa laadukasta niin runkoon kannattaa satsata. Sellainen malli joka suodattaa hyvin suomalaisen, huonon asvaltin tärinää tarttis olla. Tietty silloin pitää kysyä että miksei hanki samantien jäykkäperä maasturia jos suoratankosen haluaa mut ei keskustella nyt siitä :)
Muu osa pyörästä kuin runko, osat ja painot on aikalailla irrelevantteja. Ehkei kuitenkaan kannata ostaa Shimanon kaikkein halvimpia vaihdevipuja, alle Tiagraa, varsinkin jos ajaa paljon.
Tuolta sama satula edullisemmin http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/selle-italia-man-gel-flow-saddle/rp-prod56213 Ihan hyvä hintaluokassaan.
Pyörien paremmuusjärjestykseen laittaminen alkaa menemmään jo aika hankalaksi. Osien osalta se ilmeisesti tämän foorumin perusteella kuullostaa aika simppeliltä: sora, tiagra, 105 jne ... Miten tuo runkoon satsaaminen tapahtuu?
Mitä asioita pystyy numeroiden perusteella valmistajan antamista tiedoista lukemaan? Valmistusmateriaali on tietysti yksi mutta terästä, alua, tai kuituahan ne kaikki on. Geometrian millimetrit ovat toinen asia.
Millä perusteella kaksi saman kokoista alurunko laitetaan paremmuusjärjestykseen vai tarviiko laittaa? Minun tapauksessa ei varmasti asialla ole väliä, mutta kysyn tätä ihan mielenkiinnosta.
Santerius
05.09.2016, 08.49
Jos mitat ja painot ovat likipitäen samat, niin sitten on luotettava koeajon voimaan ja subjektiiviseen arvioon tahi massatestiin ja numeerisiin tuloksiin.
timppa_234
05.09.2016, 08.57
Jos mitat ja painot ovat likipitäen samat, niin sitten on luotettava koeajon voimaan ja subjektiiviseen arvioon tahi massatestiin ja numeerisiin tuloksiin.
Pitkä koeajo on tietty paras jos sen pystyy tekemään, ja rengaspaineet sellaiseksi kuin käyttäisi ajossa.
Kuiturunko tai ainakin haarukka vaimentaa sinänsä jo paremmin mutta rungoissakin on valtavasti eroa.
Blackborow
05.09.2016, 09.05
Millä perusteella kaksi saman kokoista alurunko laitetaan paremmuusjärjestykseen vai tarviiko laittaa?
Tuntuma. Se ei vaan onnistu valitettavasti internetissä. Oman kokemuksen mukaan alurunkojenkin tuntumassa on suuria eroja. Osa on ihan hirveitä alukankia, jotka päästää kaiken läpi ja osa hyvinkin jees. Eikä nyt puhuta mistään 500€ pyörä vs. 2500€ pyörä vaan saman hintaluokan vermeistä.
Pehmeyttä kovaankin kankeen saa sopivalla kumilla ja sopivalla paineistuksella.
noniinno
05.09.2016, 11.14
Alurungoissa voi tutkailla valmistusmentelmää ja putkien muokkauksia, hitsaussaumojen viimeistelyä, vaijerin ja jarruletkujen vientien toteuttamista, pintakäsittelyä, tolpan kiinnityksen ratkaisuja, dropouttien ja muiden kiinnitysosien valmistusmentelmää ja viimeistelyä, putkien ohentamisia, poikkileikkausten muotoja ja halkaisijoita, jarrusatulan kiinnitystä ym.
Koeajolla saa ehkä selville enemmänkin renkaiden ominaisuuksia. Geometriaa kun on vaikea arvottaa. Yleensä se on joko itselle sopiva tai vähemmän sopiva, mutta absoluuttista paremmuusjärjestystä on vaikea määritellä.
Nyt lueskelin hieman Canyonin eri pyörätyyppien geometrimittoja ja nehän ovat asiasta mitään tietämättömän silmin katsottuna lähes samoja. Ilokseni huomasin samalla että Roadliten hinnoissa on tällä hetkellä 100 €:n hinnanalennukset päällä, joten vahvasti alkaa tuntua Canyon Roadlite AL 6.0 omalta pyörältä. Pitää nyt alkaa mittailemaan itse ja syöttää tiedot koneelle ja katsoa mitä kokoa minulle tarjotaan.
Onko teillä minkälaisia kokemuksia Canyonilta tilaamisesta?
Alumiinirunkojen ominaisuudet aika mysteeri, toinen saattaa olla kova että amalgaamit hajoaa ja toinen aivan ok, saman sarjan putkesta ja sillai. Teräs- tai hiilikuituhaarukka tuo mukavuutta kyllä. Tottakai rungón mukavuutta voi modata mutta lähtökohtaisesti pitäisi valita sellainen mikä toimii ilman mitään kommervenkkejä.
Canyonilta tilaaminen ei ole yhtään sen kummempaa kuin muualtakaan Euroopasta, homma kyllä toimii...!
Ps. Siis annoit periksi järjen äänelle ;-)
Aikalailla nappivalinta, 9kg:n hybridi 105-osasarjalla, 899,-. Kyllä kelpaa, onnittelut hyvästä valinnasta ja kohta uudesta pyörästä.
Läskiksihän tuo näyttää vähän menevän, kun Canyoni antaa minulle kokosuositukseksi L-koon rungon, mutta ne on loppuunmyyty. XL-kokoa näyttäisi olevan. Jos olisi pari centtiä pidempi laskuri suosittelisi XL:ää. 5.0 versiota näyttäisi olevan L-koossakin. Osaako joku sanoa kuinka oleellisesti L-ja XL käytännössä poikkeavat.
Sitä järjen ääntähän minä täältä foorumilta tuli hakemaan. Kiitokser vain kaikille keskusteluun jo tähän mennessä osallistuneille.
PS. Onneksi nuo cyklot ja endurancet ovat niin tuhtiati yli budjetin ettei tämän enempää tullut mielenmuutoksia. Tässähän olisi pian saattanut ostaa kippurasarvisen jos hinta olisi vähän lähempänä budjettia...
Ei silti kannata ottaa liian suurta runkoa vaikka kuinka olisi hyvä ja edullinen... 5.0:n heikoin osa on tuo alumiinihaarukka, muuten hieman laadukkaampi kuin alkujaan katsomasi Felt. Löytyykö tuota 7.0:aa sopivan kokoista, siinä vasta hieno pyörä olisi... Toisaaltaan budjetti ylittyy mutta täys Ultegra ja 8.5kg...
Puutunpa tähän sen verran, että Canyonilta kannattaa ehkä vilkaista tuota Endurance-sarjaa jos alkaa kippurasarvinen houkuttaa sittenkin. Lähempänä se taitaa olla fitness-pyörää kuin cyclo ja toisaalta varmaan leppoisampi geometrialtaan kun useimmat fitness-pyörät. Toiseksi halvimman mallin hinnat hieman alle alkuperäisen budjetin ja ihan hyvillä osilla. Siinä olisi kokojakin ja ehtii rauhassa miettiä kun on uudet mallit eikä varmaan varastot heti tyhjänä.
Osat tuossa 5.0 on ihan riittävän hyvät tavalliseen ajeluun. Tuo 10 vaihteinen tiagra ei ole mikään kuramallisarja. Alumiinihaarukalla ajaessa epätasaisuudet tuntuu paremmin mutta sitä voi kompensoida alhaisemmilla ilmanpaineilla ja eri renkailla. Endurancessa kannattaa huomioida ettei saa kiinteitä lokareita/kunnollista tarakkaa
Lähetetty minun Nexus 5X laitteesta Tapatalkilla
noniinno
06.09.2016, 11.16
Hämmennän vielä http://www.wiggle.co.uk/eastway-flyback-h1-tiagra-2016/
Kyllä Tiagran osilla ajaa kymmeniä tuhansia, mutta foorumilla itsepintaisesti viljellään mielikuvaa, jonka mukaan harrastajan ei kannata hankkia alle 105 -sarjaa. Mitään järkiperusteluita en ole vielä koskaan nähnyt tai kestotestiä tai muutakaan. Ehkä tilanne oli tämä kymmenen vuotta sitten. Tämän vuoden Tiagra taitaa käytännössä olle edellinen 105.
Hämmennän vielä http://www.wiggle.co.uk/eastway-flyback-h1-tiagra-2016/
Kyllä Tiagran osilla ajaa kymmeniä tuhansia, mutta foorumilla itsepintaisesti viljellään mielikuvaa, jonka mukaan harrastajan ei kannata hankkia alle 105 -sarjaa. Mitään järkiperusteluita en ole vielä koskaan nähnyt tai kestotestiä tai muutakaan. Ehkä tilanne oli tämä kymmenen vuotta sitten. Tämän vuoden Tiagra taitaa käytännössä olle edellinen 105.
Väittävät paremmaksi kuin vanha 105
Tuolla aiemmin ehdotettiin paneutumista Canyonin Endurance sarjaan. Jos nyt parin päivän tuumailujen jälkeen verrataan Canyonin Endurance AL 5. -pyörää Roadlite AL 6.0-fitnespyörään niin miten noita geometria taulukoita pitäisi lukea? Mikä Endurancesta tekee "leppoisamman". Eikö nuo runkojen mitat ole kuitenkin aika lähellä toisiaan. Molempiin pyöriin Canyon ehdottaa minulle L-kokoa. Lopulliseen ajoasentoo vaikuttaa tietysti satulan korkeus, tangon korkeus ja niiden keskinäiset etäisyydet. Minä henkisesti kerkesin jo ostamaan tuon Roadlite 6.0:n mutta kun oikeaa kokoa ei ollutkaan niin vähän mieli taittui ja aloin silmäileen muitakin.
Mä voisin ostaa hyvinkin tuolla tarjoushinnalla Roadlite 5.0:n. Uutta Tiagraa, nestelevareita ja muutakin ihan ok-palikkaa kotiovelle toimitettuna alle 800e. Ei omakohtaista kokemusta, mutta olettaisin, että Canyon osaa tehdä noita ”fitness”-runkojakin ihan hyvin.
Harvinaisen kattava ketju fitnesspyöristä. Itse olin noin vuosi sitten samassa tilanteessa. Pyörä hakusessa kuntoilua varten ja ajo pelkkää maantietä. Koskaan en ollut pyöräilyä aikaisemmin kuntoilumielessä harrastanut, joten kippurasarvinen maatiepyörä oli puhtaasti mielikuvien vuoksi pois kuvioista. En nähnyt itseäni polkemassa trikoot jalassa ja Adidaksen raitaverkkareiden kuvittelin herättävän liian paljon hilpeyttä "maatiepyöräilijällä". Valinta siis kohdistui fitnespyöriin vähemmän rajoittuneen vaatetuksen vuoksi. Tämä kaikki siis ignorantin elämäntapa-autoilijan mielikuvaa pyöräilyharrastajista. Kaiken kaikkiaan fitensspyörä tuntui helpommalta valinnalta kuntoilijalle, joka ei kauheasti kilometrejä vuoden aikana kerää.
Suosittelen ehdottomasti koeajamaan kaikki mahdolliset mallit mitä on kaupoissa saatavilla. Itse kävin läpi Trek FX-sarjan, Cuben, Cannondale, Spessun Sirrus ja joku Italialainen mitä en nyt muista. Näistä voittaja oli Spessun Sirrus Comp/elite. Spessulla näköjään mallisto ja nimet muuttuneet mutta minun yksilössä on hiilarikeula ja vannejarrut.
Pyöriä koeajaessa eräs myyjä sanoi suoraan Cuben fittness-runkojen olevan kuraa ja ostajia houkutellaan hienoilla osasarjoilla. Esitteli mm. hitsaussaumoja Spessun ja Cuben malleissa ja olihan noissa selkeä ero viimeistelyssä. Tiedä sitten mikä on totuus. Itse päädyin Spessuun kun se vaan tuntui sopivalta ja tyytyväinen olen ollut. Noin kerran viikkoon pyrin lenkin ajamaan ja matkat vaihtelee 40-80 km. Helposti tuon päällä istuu useammankin tunnin kunhan on pehmustetut pyöräilyhousut jalassa, sarvissa on nousukahvojen näköiset härpäkkeet vakiona ja niiltä ajan kaikki ajot. Ensimmäiset 1400 km meni ilman lukkopolkimia ja lukkojen hankinnan jälkeen pyörä muuttui entistä paremmaksi. Vauhtia ehkä tulisi hipun lisää maantiepyörällä, mutta kun katsoo ohi menevien pyöräilijöiden betonireisiä niin ei vauhti liene pyörästä kiinni minun tapauksessa
Jos nyt pitäisi ostaa uusi pyörä niin se olis puhdas maantiepyörä, mutta kun nykyinen tuntuu kaikin puolin hyvältä ja vauhdin maksimointi ei ole tarpeen, niin en ole raskinut uutta hankkia. Jos asuttaisiin samassa maassa niin voisin myydä nykyisen sinulle ja vaihtaa itselle maantiehöylän alle...
Cubekin kannattaa koeajaa jos tulee vastaan. Pyörän ajotuntuma on tärkeintä ja myyjien sanomisiin kannattaa aina soveltaa lähdekritiikkiä.
Lähetetty minun Nexus 5X laitteesta Tapatalkilla
Keskiäkäinen lohjalainen
08.09.2016, 13.41
Mä voisin ostaa hyvinkin tuolla tarjoushinnalla Roadlite 5.0:n. Uutta Tiagraa, nestelevareita ja muutakin ihan ok-palikkaa kotiovelle toimitettuna alle 800e. Ei omakohtaista kokemusta, mutta olettaisin, että Canyon osaa tehdä noita ”fitness”-runkojakin ihan hyvin.
Kyllä tuo Roadlite 5.0:kin hintansa haukkuu. 10 kiloa fitness-fillarille on jo kohtuullinen suoritus eikä osatkaan mitään kuraa ole. Mikä tärkeintä, rungon ja kiekkojen osalta asiat ovat kunnossa. Niistä se ajotuntuma syntyy.
6.0:aakin alkanee saada taas muutaman viikon päästä, jahka tämä vuosimalli on myyty tarpeeksi loppuun.
Kaks kertaa olen kokeillut ajaa kippuratangon alaotteella. Ei ole mun juttu ollenkaan, mutta kuitenkin minulla on kesällä hankittu kippuratankocyclo enkä pois vaihtaisi (tosin ne alakäppyrät voisi sahata pois tarpeettomina).
Ennen ajoin suoratankoisella hybridillä ja totesin, että kädet puutuu. Aloin pähkäilemään että mistä tuo johtuu; luonnottomasta käsien/ranteiden asennosta varsinkin pitempään ajettaessa. Vanha mummopyöränikin on parempi; ohjaustanko on taivutettu käsien luontevaa asentoa ajatellen.
Elikkä ihan vaan sen kahvoilla ajamisen vuoksi mljoona kertaa miellytävämpi minulle on kippuratanko. Ja sitähän ei korvaa mitkään jälkiasennuslisäkkeet suoran tangon päissä...
Mulla on Specialized Sirrus Elite työmatkapyöränä ja voin suositella. 120km tulee viikossa sillä rullailtua ja kaikkiaan on 2000km takana. Mitään vikoja ei ole ollut ja pyörässä on mukavan leppoisa ajoasento. Shimano Sora vaihtaa nätisti edelleen ja Tektron halpis nestelevarit tekee tehtävänsä siinä missä maasturini Shimano XT.
Sirruksen kuituhaarukassa on vielä erilliset ZERT tärinän vaimennukset ja ne todellakin toimii! Mukava pyörä ajella ja tähänaikaan vuodesta löytyy -16 mallia varmasti -20% alennuksella.
Keskiäkäinen lohjalainen
08.09.2016, 14.42
Kaks kertaa olen kokeillut ajaa kippuratangon alaotteella. Ei ole mun juttu ollenkaan, mutta kuitenkin minulla on kesällä hankittu kippuratankocyclo enkä pois vaihtaisi (tosin ne alakäppyrät voisi sahata pois tarpeettomina).
Ennen ajoin suoratankoisella hybridillä ja totesin, että kädet puutuu. Aloin pähkäilemään että mistä tuo johtuu; luonnottomasta käsien/ranteiden asennosta varsinkin pitempään ajettaessa. Vanha mummopyöränikin on parempi; ohjaustanko on taivutettu käsien luontevaa asentoa ajatellen.
Elikkä ihan vaan sen kahvoilla ajamisen vuoksi mljoona kertaa miellytävämpi minulle on kippuratanko. Ja sitähän ei korvaa mitkään jälkiasennuslisäkkeet suoran tangon päissä...
Osallistutaan nyt tähänkin :-)
Kippuratangossa on neljä ajoasentoa. Vaakaosalta (siitä stemmin vierestä), ensimmäisestä mutkasta, kahvoilta ja alamutkalta kiinni pitävät asennot. Jokainen noista muuttaa ajoasentoa parilla sentillä ja tarjoaa paljon kaivattua vaihtelua pidemmällä lenkillä. Itse käytän kippurasarvista kolmea ensimmäistä asentoa. Alaote tulee kyseeseen ainoastaan kovassa vastatuulessa tai jos alamäkeen pitää päästä kahdeksaakymppiä.
Suorassa tangossa on vain yksi ote. Maastossa tuo ei ole ongelma, kun pyörän päällä tulee jumpattua muutenkin. Maantiellä sitä jumppaa ei tule. Siksi suoran tangon kanssa kädet/selkä alkavat herkästi puutua yli tunnin mittaisilla lenkeillä.
Kuten viimeksi laittamassani viestissä kerroin olin henkisesti jo ostanut tuon 6.0:n, mutta koska niitä ei sopivia ollut niin muitakin aloin harkitsemaan. Nyt olen huonolla englannin kielen taidoillani yrittänyt netistä lukea endurance-maantiepyöristä ja crossareista. Kävin kirjastosta lainaamassa läjän Fillarilehtiä ja niitä yötä myöten lueskellut.
Sen verran on mieli muuttunut tuon kippurasarvisen osalta, että pitää palata liikkeeseen tutkimaan myös niitä ihan livenä ja käydä kokeilemassa miltä nykyajan kippurasarvinen tuntuu. Jotenkin on tullut tunne, että kippurasarvisen kanssa jäisi ehkä vähän "kasvun varaa" tätä harrastusta ajatellen eikä tarvitsisi uusia pyörää jos se alkaa enemmänkin maistumaan.
Pitää käydä ajamassa useamman laisia pyöriä että saisi vähän tuntumaa niiden eroihin. Jos käyräsarvinen tuntuu hyvältä niin ehkä sellaisen voisi kuitenkin hankkia.
Olo on kyllä vähän kuin tuuliviirillä, kun muutama päivä sitten vielä niin tiukasti kyseenalaistin kippurasarvien tarpeellisuuden.
Kuten viimeksi laittamassani viestissä kerroin olin henkisesti jo ostanut tuon 6.0:n, mutta koska niitä ei sopivia ollut niin muitakin aloin harkitsemaan. Nyt olen huonolla englannin kielen taidoillani yrittänyt netistä lukea endurance-maantiepyöristä ja crossareista. Kävin kirjastosta lainaamassa läjän Fillarilehtiä ja niitä yötä myöten lueskellut.
Sen verran on mieli muuttunut tuon kippurasarvisen osalta, että pitää palata liikkeeseen tutkimaan myös niitä ihan livenä ja käydä kokeilemassa miltä nykyajan kippurasarvinen tuntuu. Jotenkin on tullut tunne, että kippurasarvisen kanssa jäisi ehkä vähän "kasvun varaa" tätä harrastusta ajatellen eikä tarvitsisi uusia pyörää jos se alkaa enemmänkin maistumaan.
Pitää käydä ajamassa useamman laisia pyöriä että saisi vähän tuntumaa niiden eroihin. Jos käyräsarvinen tuntuu hyvältä niin ehkä sellaisen voisi kuitenkin hankkia.
Olo on kyllä vähän kuin tuuliviirillä, kun muutama päivä sitten vielä niin tiukasti kyseenalaistin kippurasarvien tarpeellisuuden.
Vielä kun kerran tavaat sen endurancen, tuplaat budjetin ja speksaat pari kuukautta, niin siitä se lähtee :)
Vielä kun kerran tavaat sen endurancen, tuplaat budjetin ja speksaat pari kuukautta, niin siitä se lähtee :)
"Tuplaat budjetin" - no hohhoijaa.... Mutta tämähän ei ole mitään uutta kun hifistelijät kirjoittavat, olipahan foorumi tai aihe mikä tahansa. Itse olen täysin tyytyväinen alle tonnin maksaneeseen (alennuksessa) cyclofillariin.
Toinen oikeaoppisuussääntö on tietenkin se, että lisäjarrukahvat tangon suoralla osalla ovat turhia ja tarpeettomia, ne pitää poistaa, jos sellaiset sattuu olemaan. Nehän on oikeasti kivat ja hyödylliset kun matelee jossakin Elielin aukiolla jalankulkijoiden seassa alle kävelyvauhtia, ajaa pystymmässä ja tsiikailee naisia. On yksi vaihtoehtolisää ajo-otteelle. Mutta ei siis oikeaoppista. Ja lokasuojia ei myöskään saa olla...
^ jos on pakko ottaa kippurasarvet esim. tyyli syistä niinkun mulla, niin tosiaan lisäjarrukahvat ja mahdollisimman leveä tanko.. se on kuin suoralla ajaisi ;)
Minkä vuoksi pyörää pitää ajaa silla tavalla, että kädet (käsivarret, ranteet) ovat kiertyneessä asennossa?
Mutta kukin tavallaan, mulla tuo käsien puutumisongelma kumminkin hävisi kun kädet ovat ikäänkuin suorassa linjassa siinä kahvoilla eikä käännettynä vaakasuuntaan...
Tyyliseikkoja ei kannata tuijottaa.
Kyllä mä saan nousukahvoilla riser tangossa neljä erilaista otetta, joita vaihtelemalla jakaaa grand tourilla.
Kuten viimeksi laittamassani viestissä kerroin olin henkisesti jo ostanut tuon 6.0:n, mutta koska niitä ei sopivia ollut niin muitakin aloin harkitsemaan. Nyt olen huonolla englannin kielen taidoillani yrittänyt netistä lukea endurance-maantiepyöristä ja crossareista. Kävin kirjastosta lainaamassa läjän Fillarilehtiä ja niitä yötä myöten lueskellut.
Sen verran on mieli muuttunut tuon kippurasarvisen osalta, että pitää palata liikkeeseen tutkimaan myös niitä ihan livenä ja käydä kokeilemassa miltä nykyajan kippurasarvinen tuntuu. Jotenkin on tullut tunne, että kippurasarvisen kanssa jäisi ehkä vähän "kasvun varaa" tätä harrastusta ajatellen eikä tarvitsisi uusia pyörää jos se alkaa enemmänkin maistumaan.
Pitää käydä ajamassa useamman laisia pyöriä että saisi vähän tuntumaa niiden eroihin. Jos käyräsarvinen tuntuu hyvältä niin ehkä sellaisen voisi kuitenkin hankkia.
Olo on kyllä vähän kuin tuuliviirillä, kun muutama päivä sitten vielä niin tiukasti kyseenalaistin kippurasarvien tarpeellisuuden.
Fiksu päätös muuttaa jääräpäistä asennetta ja käydä edes kokeilemassa käyräsarvista pyörää. Se droppitankoinen pyörä ei tosiaan ole enää se sama on/off malli, millainen sinun edellinen pyöräsi oli. Cyclo/endurace luokan pyörissä on vielä yleensä ns. compacti droppi, jonka kanssa alaotekkin on kohtuullisen löysä ja nopea käyttöinen.
Kun käyt testaamassa pyöriä, niin ole tarkkana ettet koeaja liian pitkää pyörää. Tanko saa olla matalallakin, kunhan siihen ei joudu kurkottelemaan lainkaan.
Tuo edellisellä sivulla oleva adamsin kirjoitus kuvastaa muuten täysin sitä totuutta, miksi fittness pyörä yleensä hankitaan. Halvemmalla pääsee, kun ostaa kerralla oikean pyörän. Tilannehhan on täysin eri, jos oikeasti on ajanut paljon kaikenmallisilla pyörillä ja tietää varmasti mitä haluaa.
larsneon
24.07.2018, 19.32
Itse ostin reilu pari vuotta sitten Saksan Ebaysta tuollaisen fitness-tyyppisen pyörän, tosin lokareilla, tarakalla, valoilla jne varustettuna, suht hyvillä komponenteilla. Vaihdoin siihen sitten maantietangon ja muut kilkkeet, ja säinä jotenkin napsahti - lenkit pitenivät heti, kun kädet eivät väsyneet yhtä paljoa. Sain ranteet oikeaan asentoon ja käsien puutuminen jäi historiaan (modaus sopi minulle, olen suht lyhytjalkainen/pitkäselkäinen joten hieman lisää etäisyyttä stongaan ei haitannut). Tuo systeemi siis sopi minulle, ja tuollaisen nykyaikaisen maantietangon ja jarru-/vaihdekahvojen kombo ei todellakaan ole verrattavissa 80-luvun kippurasarviseen. Tuolla pyörällä ajelen sitten lähes kaikki ajot, asfaltilta soratielle ja poluille, rajoittava tekijä on renkaiden pito (laitoin taakse maastopakan ja -vaihtajan, sillä halusin myös lyhyemmät välitykset käyttöön).
Mutta tämä nyt oli oma mielipiteeni ja kokemukseni. Mutta jos suoratankoisen haluaa, niin sittenhän se on ostettava.
Malamuutti! Miten toteutit osien vaihdoin, lähinnä vaihteet ja jarrut, onko paha homma? Itseä kiinnostaisi kokeilla samaa. Mistä noita maantiekahvoja löytää ja onko ne vaikeat liittää vaihteisiin, jarruihin? Omassa nestelevarit onko niille sopivia maantiekahvoja?
Malamuutti! Miten toteutit osien vaihdoin, lähinnä vaihteet ja jarrut, onko paha homma? Itseä kiinnostaisi kokeilla samaa. Mistä noita maantiekahvoja löytää ja onko ne vaikeat liittää vaihteisiin, jarruihin? Omassa nestelevarit onko niille sopivia maantiekahvoja?
Harkitse mieluummin ihan maantiepyörän ostoa.
larsneon
25.07.2018, 01.55
Tup spessun sirrus elite vain on niin hyvä pyörä että sitä kiinnostaisi kokeilla kippurallakin. Nuo kahvat ja vaihtajat vain ongelma... Voisi toimia hyvin kippurallakin
Saahan sitä kokeilla. Tarvitset tosiaan kahvat ja jarrut. Niin ja tietysti tangon, tankoteipin ja luultavasti lyhyemmän stemmin. Vaihtaja on luultavasti maantieosasarjaa jo valmiiksi.
Tarjoan vaihtoehdoksi perhostankoa. Silloin ei tarvitse hankkia uusia vaihde- ja jraruvipuja, kun vanha käy siihen suoraan. Onhan se kummallisen näköinen, mutta itselläni toiminut hyvin.
larsneon
25.07.2018, 19.52
Tanko jo löytyisikin. Tiagran 4700 osasarja tuos spessussa on. Nuo vaihde/jarrukahvat nyt ongelma tässä on, miten ne vaihdan? Maantiekahvat johon saa hydrauliset jarrut kii, löytyykö? Perhostanko ei oikei ulkonäö vuoks nappaa...
larsneon
25.07.2018, 19.56
Tosiaan ei tuo perhostanko ihan poissuljettu viel ole. Pitkälle matkalle sopivat ajo-otteet pitäisi löytää, maantiellä tykkään ajaa. Sq labin nuo innerbandit nyt lähti tilauksee ennen maantietankoa, josko niistä saisi hyvää otetta pidemmällä matkaa...
.
Malamuutti
25.07.2018, 20.16
Malamuutti! Miten toteutit osien vaihdoin, lähinnä vaihteet ja jarrut, onko paha homma? Itseä kiinnostaisi kokeilla samaa. Mistä noita maantiekahvoja löytää ja onko ne vaikeat liittää vaihteisiin, jarruihin? Omassa nestelevarit onko niille sopivia maantiekahvoja?
Aikani kyttäsin, kunnes löysin sopivaan hintaan 5700-kahvat iibeistä. Tuossa omassa pyörässäni koko systeemi on ihan vaijerivetoinen, joten se ei sinänsä paha rasti ollut, vaikken tuollaista ollut ennen tehnytkään. Ohjeiden mukaan pujottelin vaijerit kahvoista läpi ja sitten perille jarruille/vaihteille asti ja palikat säätöön. Tosin ruuvinvääntökokemusta on moottoripyörä- ja autopuolelta jonniin verran.
Jos tuossa on nesteletkut ylös kahvoille asti, käy vaihto kalliiksi. Kaupasta saa (kai) myös 4700-vaihteiden vetosuhteella olevia kahvoja nestejarruille. En tiedä mallinimeä, mutta kyllähän se Shimanon yhteensopivuustaulukoista löytyy. Jos kahvoilta lähtee nyt vaijerit, etsit jostain 4700-maantiekahvat ja asentelet ne paikalleen. Sellaiset voi tuurilla löytää vaikka Fillaritorilta. Mutta noissa 4700-vaihteissa taitaa olla eri vetosuhteet kuin Shimanon muissa kilkkeissä, joten 4700 on ainoa sopiva sarja. Saatan muista väärinkin, joten tsekkaa tuonkin osalta ne yhteensopivuustaulukot.
Työkaluina tarvitset tavallisten kuusiokoloavainten yms. normikilkkeiden lisäksi vaijeripihdit. Säästävät hermoja huomattavasti, kun pitää katkoa vaijereita ja niiden kuoria.
Tarkista nyt kuitenkin vielä se geometria, ettei tuosta tule aivan tolkuttoman pitkä maantietangolla.
Hyvä suoratankoinen ajokki on keskikokoisena (M) noin neljä senttiä pidempi vaakamitaltaan (TTL) kuin hyvä maantietankoinen, muutakin eroa geometriassa on, joten riskinsä tuollaisesa muutoksessa on, täytyy hallita melkoisen hyvin geometria, jotta hyvän saa, tai sitten sattumoisin mitoitus loksahtaa kohdilleen.
Lainataanpa tätä ketjua kun se osuvin on. Olen tässä harkinnut hävittäväni 2010 tai 2011 ostetun Nishikin hybridini ja ostavani tilalle Canyon Roadlite CF 8.0. Onko muilla kokemuksia kuitusista Roadliteistä? Kannattaako tosta joustavammasta satulatolpasta maksaa lisää?
Tosiaan pyörä tulisi käyttöön työmatkalle, kaupassa käyntiin ja muuhun lyhyen matkan liikkumiseen ympäri vuoden. Maantiepyörä minulla onkin jo.
Roadlite cf 9.0 2018 tommonen itellä. Läpi talven olen ajanut duunimatkaa vakiokumeilla, kesäksi maantitubeless. Kyllä voi suoratankoisella ajaminen olla mukavaa kun vaihtoi noi 2 eturieskaa yhteen ja ergonin leveät gripit.
Aivan turha olla 50/34 välitykset suoratankoisessa edessä ja pääsee eroon etuvaihtajasta sekä yhdestä liipasimesta tangossa. 34 liian pieni ja 50 liian iso.
ite pistin 42 ovaalin eteen ja tolla pitää 23-26km/h vauhtia takapakan keskivaiheilla kohtuu keveästi työmakalla jos vähääkään kuntoa on. Kävis toi 40 tai 38 pikkinenkin mulle.
Tolppa on hyvä en tietenkään muita tässä fillarissa ole kokeillu. Pari canyonin maatiefiloa on tallissa kaverina.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.