PDA

Näytä tavallinen näkymä : V-jarrujen asennus etuhaarukkaan



jappari
01.09.2016, 23.58
Joo itellä kävi nokkakolari pyörän kans, kun :mad: kaista päästeli pimeän nurkan takaa "Tuhatta ja sataa" suoraan eteen, molemmat lensi asfalttiin, mutta ei henkilövahinkoja eikä sinipartiota paikalle, pidin puhuttelun kaiffarille (n 15v) ja tämä lähti sen jälkeen polkee vauhdilla kotio, vasta sen jälkeen aloin tutkia pyörää ja etuvanne meni uusiksi

No uusi perusvanne (29e) löytyi nopeasti ja passas renkaineen hyvin, nyt on se probleema kun entinen oli levyjarrullinen ja uusi perusvanne, scotin haarukassa on "reijät" valmiina v-jarrun asennukseen, ostin jarrusarjan (7e paloineen) mutta kun reijät on liian isot sarjan asennusruuveille

Pitäiskö kokeilla isontaa jarrukenkien reikiä sentin kokoiseksi vai takoa reikiin semmoiset mutterit joihin saa pienemmät ruuvit ruuvattua vai kokeilla jollain supermetalli liimalla liimata ruuvit iäksi päivää kiinni, mikä ois parasta kun uutta jarrukenkä sarjaa ei viitsis lähteä enää ettimään..

nure
02.09.2016, 06.19
Mitähän oikein puhut? Siis onko haarukassa jarrutapit paikoillaan? Jos on ja ei länget sovi niin ehkä olisi järkevää ottaa mitta käteen ja mennä vaihtamaan jarrut sopiviksi.... Parempi unohtaa kaikki tuollaiset viritykset.

JackOja
02.09.2016, 08.05
Jos sulla on M10 jarrutapit ja haarukassa on M8 kierteet sun tarvii hankkia M8 jarrutapit.

Sikälimikäli kun sain selvää ongelman laadusta. Itse olisin toki pysytellyt levareissa.

maalinni
02.09.2016, 11.55
Ei taida aloittajalla olla mitään tappeja, jos oikein ymmärsin. Eli tarvitset siihen haarukkaan tapit, joihin ne jarrut asennetaan. Tapit ei tule jarrujen mukana.

edit: herää tosin kysymys, että miksi et hankkinut lavyjarrullista kiekkoa?

Sambolo
02.09.2016, 12.08
Lainaan vähän lankaa, miten nuo tapit saa irti?

jappari
02.09.2016, 12.12
Joo ei ole tappeilla olevia jarruja, pitää kokeilla 10M terällä isontaa kenkien asennusreikiä tai 8M kiila-ankkuri tapeilla kiinni, 10M ruuvit sopivat haarukan koloihin kun kävin ruuveja jo ostamassa ja sovitin paikalleen, no pitää huomenna palata asiaan kun käyn fillaroimassa 40km päässä isommassa marketissa ostoksilla

en halunnut ostaa levyjarry vannetta, kun ensinnäkin ois vastapuoli pitänyt saada maksajaksi sillä eikös ne vanteet ole vähintään 70-80e hintasia ja perusvanne löytyi kuitenkin nopeammin..

N-Man
02.09.2016, 12.19
en halunnut ostaa levyjarry vannetta, kun ensinnäkin ois vastapuoli pitänyt saada maksajaksi sillä eikös ne vanteet ole vähintään 70-80e hintasia ja perusvanne löytyi kuitenkin nopeammin..

Kaikki kunnia tee-se-itse miehille mutta kaiken tuon säätämisen ja kikkailun sekä siihen käytetyn ajan kustannus on varmasti aika lähellä samaa kuin se että olisit saman tien ostanut suoraan pyörääsi sopivan uuden kiekon...
Ja olisi säilynyt ne levyjarrutkin käytössä.

PS. Jos siinä haarukassa ei todellakaan ole niitä V-jarrun tappeja valmiina vaan vain ne reiät, ei sitä voi käsittääkseni korvata pelkillä uusilla muttereilla. Niissä jarrulängissä on nimittäin sellaiset pienet tapit jotka pitävät sen oikeassa asennossa ja myös niille tarvitaan paikka. Ne varsinaiset jarrun kiinnikkeet eivät siis ole pelkät ruuvit vaan tappi/pohjalevy-yhdistelmä johon sitten se jarrulängen kiinnitysruuvi menee sisään. Näkyy alla olevassa kuvassa mustana osana.

https://d3nevzfk7ii3be.cloudfront.net/igi/gPXSM6yukXEbMw4G.medium

SSGT-92
02.09.2016, 12.31
Lainaan vähän lankaa, miten nuo tapit saa irti?
Kun siitä tapista on vivut ja jouset poies,siellä tyvessä on/saattaa olla viistepinnat joihin käypi kiintoavain tms.
Sillä sitte aukipäin kääntää...kunnes irtovaa...

jappari
02.09.2016, 12.39
PS. Jos siinä haarukassa ei todellakaan ole niitä V-jarrun tappeja valmiina vaan vain ne reiät, ei sitä voi käsittääkseni korvata pelkillä uusilla muttereilla. Niissä jarrulängissä on nimittäin sellaiset pienet tapit jotka pitävät sen oikeassa asennossa ja myös niille tarvitaan paikka. Ne varsinaiset jarrun kiinnikkeet eivät siis ole pelkät ruuvit vaan tappi/pohjalevy-yhdistelmä johon sitten se jarrulängen kiinnitysruuvi menee sisään. Näkyy alla olevassa kuvassa mustana osana.

https://d3nevzfk7ii3be.cloudfront.net/igi/gPXSM6yukXEbMw4G.medium

juuri nuo pienet reijät ohjaintapeillekin näkyy kyllä löytyvän haarukan asennuskoloista, en vain ymmärrä miksi haarukkaan on tehty alkujaan 10M reijät, no tämä scottilainen on muutenkin kyllä ollut kaikkea muuta kuin normi tapaus, sanotaan näin, että kaiken muun olen nyt joutunut uusimaan/vaihtamaan paitsi rungon, ohjaintangon tai istuimen runko on kyllä sitten :) tehty kestämään

JackOja
02.09.2016, 12.42
PS. Jos siinä haarukassa ei todellakaan ole niitä V-jarrun tappeja valmiina vaan vain ne reiät, ei sitä voi käsittääkseni korvata pelkillä uusilla muttereilla. Niissä jarrulängissä on nimittäin sellaiset pienet tapit jotka pitävät sen oikeassa asennossa ja myös niille tarvitaan paikka. Ne varsinaiset jarrun kiinnikkeet eivät siis ole pelkät ruuvit vaan tappi/pohjalevy-yhdistelmä johon sitten se jarrulängen kiinnitysruuvi menee sisään. Näkyy alla olevassa kuvassa mustana osana.


Mun kaikissa jarrutapillisissa fillareissa on kyllä ollut ne reiät fillarin rungossa eikä tapeissa. Tappi on ollut pelkkä tappi.

En mä silti jarrulänkiä pulteilla kiinnittäisi vaan hankkisisin ne jarrutapit.

jappari
02.09.2016, 17.42
käyn huomena sieltä 40 kilsan päästä pyörähuollosta kysyyn niitä tappeja, jospa niitä ois erikseen myynnissä ja ei kai tuommoiset tapit kovin montaa euroa maksa, tosin pitää ;) hehehee ottaa edellisestä kiekosta osia varsin mukaan ja ensin yrittää vaihtokauppaa sitteki..

viivi
02.09.2016, 17.43
Lainaan vähän lankaa, miten nuo tapit saa irti?

Teräsrungosta et välttämättä mitenkään ellei rautasahaa tai dremeliä lasketa.

nure
02.09.2016, 19.54
Ja pultit ei toimi koska pitää olla sileä liukupinta jarrutapissa.

jappari
02.09.2016, 21.39
Joo :p katotaan huomenna selviää joko Tapit löytyy tai sitten Pulteilla kiinni "sopivasti", tuo v-jarru asennetaan kuitenkin paikoilleen siltikin..

nure
02.09.2016, 22.26
Jep, asenna vaan pultilla mutta älä sitten itke kun jumittaa just kriittisessä paikassa ja poistut ohjaamosta tangon yli naama ruvella...

maalinni
03.09.2016, 13.34
Sinulla on siis toimiva levyjarru, mutta haluat väkisin asentaa v-jarrut?

nure
03.09.2016, 14.21
Tumpelo hankkinut kiekon vain vannejarrulle...? Kun halavalla sai...

oem
03.09.2016, 15.40
Tunnusta tappio ja hävitä todisteet.;)
Taloudellinen menetys unohtuu ajastaan kun ei oo mitään siitä muistuttamassa.
Osta vannejarrullisen tilalle alkuperäisen tyyppinen kiekko, asenna se ja unohda koko asia.

jappari
03.09.2016, 23.15
Joo :) morjens varsinkin epäilijöille, täytyy tuottaa teille pettymys ja v-jarru toimii Loistavasti uudelle kiekolle ja p-kiinnitys, jospa tälle haarukalle on tarkoitetukin ko kiinnitys, no pitemmällä ajalla näkee miten äijän käy

investointi oli kaikkiaan (kiekko 29e, jarrusarja 7e ja pultit 0,30senttiä) = n 37euroa

pitää :p kattoa saako myytyä levykiekon jarrusosia halavalla..

Sambolo
04.09.2016, 06.50
Käytettynä ois varmasti levykiekko löytyny tohon hintaan myös.

jappari
06.09.2016, 14.26
nyt olen 2 päivää ajanut, eikä ole mitään ongelmaa etujarrun kans ollut, sen vois tietenkin tehä, että voitelis varulta länkien reikien kohdalta pultit vaseliinilla näin syksymällä, jotta pyörivät liukkaasti..

Sambolo
06.09.2016, 14.29
Irrotin nyt omasta rungosta nuo v-jarrupultit ja voin vaikka lahjoittaa jos joku tarvii, mukaan jarrut kans. Vielä semmonen kyssäri, vähä häirittee ne pulttien paikat rungossa, mitähän alurunko sanois jos dremelillä sutasis pois..?

jappari
06.09.2016, 14.38
Irrotin nyt omasta rungosta nuo v-jarrupultit ja voin vaikka lahjoittaa jos joku tarvii, mukaan jarrut kans. Vielä semmonen kyssäri, vähä häirittee ne pulttien paikat rungossa, mitähän alurunko sanois jos dremelillä sutasis pois..?

siis et meinaa enää asentaa samanlaista jarrusarjaa siihen, ei luulis vaikuttavan ainakaan lujuuteen sen kummempaa, omatekosia reikiä on oman pyörän rungossakin eikä ole haitannut enempiä..

JackOja
06.09.2016, 14.39
...vähä häirittee ne pulttien paikat rungossa..?

Niihin reikiin saa sellasia peittäviä pultteja. Kaikissa übercooleissa anodisoiduissa väreissäkin.

"Jos et saa ongelmakohtaa piiloon, korosta sitä."

SSGT-92
06.09.2016, 15.30
...siinäpä oivat kiinnityspisteet dynamovalolle tai kahdelle...etuhaarukas siis...

Sambolo
06.09.2016, 17.28
Lähinnä se että ne ulokkeet ottaa leveeseen renkaaseen helposti kiinni takarengasta irroittaessa ja asentaessa, eine kauniitkaan ole. Levyjarrut nykyään. Noh eipä ole muutenkaan kauneudella siunattu pyörä niin ehkä parasta jättää paikoilleen.

jappari
09.09.2016, 14.50
huomenna pitää hakea 40 kilsan päästä "kilikali" pullo ja viimeistellä omatekoisen lokasuojan pintaa, näin alkaa sitte etuhaarukka oleen kunnossa..