PDA

Näytä tavallinen näkymä : Shimano XT polkimet - akselien vaihdon kannattavuus?

TMo
01.09.2016, 14.25
Vanhat XT-polkimet näytti tulleen aikalailla tien päähän kun akselien laakereissa alkoi tuntua väljyyttä ("nostaessa" lonksuu) - huomasin kuitenkin että myyvät akseleita erikseen noihin pedaaleihin.
Mutta kannattaako se?
Uudet M8000 XT pedaalit 62€ ja akselit melkein 17€/kpl.

marco1
01.09.2016, 14.40
Kierrätys on järkevää mutta itse en ole saanut Shimanon polkimia korjattua enää siinä vaiheessa kun akselissa on ollut tuntuvasti väljää tai laakerit rahisevat.

KnuutV
01.09.2016, 15.21
Oletko kokeillut säätää välyksen pois ja uudet rasvat sisään? Noissa on siis säädettävät cup/cone -laakerit.

http://www.parktool.com/blog/repair-help/spd-pedal-overhaul

maalinni
01.09.2016, 16.05
Vanhat XT-polkimet näytti tulleen aikalailla tien päähän kun akselien laakereissa alkoi tuntua väljyyttä ("nostaessa" lonksuu) - huomasin kuitenkin että myyvät akseleita erikseen noihin pedaaleihin.
Mutta kannattaako se?
Uudet M8000 XT pedaalit 62€ ja akselit melkein 17€/kpl.

plus shimanon erikoistyökalu millä saat akselit vaihdettua?

TMo
01.09.2016, 17.08
^XT:n rungossa ne mutterit ei oi muoviset ja sitä erikoistyökalua ei tarvita

Sent from my iPhone using Tapatalk

OJ
01.09.2016, 18.11
Mä ostin uudet akselit omiin 8000 polkimiin kun vanhat akselit vääntyivät. Siinä akselin mukana tulee myös laakerit, eli koko paketin vaihtamalla pitäisi saada polkimet uudenveroisiksi.

Mutta miten halvatussa olet saanut laakerit sököksi? Mulla on yksi pari yli 10-vuotiaita XT-polkimia jotka käy ja kukkuu edelleenkin. Se akselin kiristysmutteri tosin löystyy aina välillä ja silloin tulee laakeriin välystä. Ehkä kannattaa ensin tsekata, että se mutteri on kireällä. Halvemmat Shimanon polkimet ovat sitten asia erikseen. Joihinkin on tullut laakeriin pykälä ensimmäisen parin lenkin aikana. Ja ovathan noi uudemmat XT polkimetkin vähän heikkoja kun ne akselit tuntuvat vääntyvän melko helposti jos kolauttaa polkimen kiveen. Johtunee pitkästä tukemattomasta akselista. Pro-tip, hanki XTR polkimet, niissä on vähemmän akselia polkimen rungon ja kammen välillä.

nure
02.09.2016, 21.04
Eka sarjan XTR:llä, oliskos mallia 737, ajoin varmaan +50k ja ovat vieläkin exällä ajossa ja rasvauksella tullut toimeen... Niin se vaan laatu heikkenee...