Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Vaihteen vaijerin venyminen pyörää säilytettäessä



KyöstiK
01.09.2016, 10.16
Kotona on ollut keskustelua siitä, että onko merkitystä sillä, minkä vaihteen jättää päälle, kun pysäköi pyörän.
Onko siis väliä sillä, jos pysäköi napavaihteisen polkupyörän jättämällä pienimmän vaihteen päälle verrattuna siihen, jos jättää suurimman vaihteen päälle?
Nopeuttaako pyörän säilyttäminen pieni vaihde päällä vaijerin venymistä?
Entä onko ratasvaihteen kanssa merkitystä, minkä vaihteen jättää päälle.
Yritin hetken googlailla, mutta se ei auttanut minua tämän kysymyksen kanssa.

orc biker
01.09.2016, 10.44
Ei se vaijeri taida venyä edes uutena, vaikka toisin väitetään, kun se nyt kuitenkin on terästä. Mutta se voi asettua paremmin kuoreensa, josta tulee se uutuuden "venyminen". En usko sen venyvän myöskään säilyttäessä, mutta en tiedä varmasti, joten uskon, jos joku todistaa riittävän vakuuttavasti asian olevan toisin.

hece
01.09.2016, 10.53
Pienimmälle vaihteelle jättö nopeuttaa liikkeellelähtöä varsinkin ratasvaihteisen kanssa kun on oikea vaihde valmiiksi silmässä ;) Teoriassa löysälle (ratasvaihteella yleensä takana suurin vaihde) jätetty vaijeri venyy vähemmän mutta uskoisin siinä tapauksessa venymisen tulevan esiin jo vaihteita käytettäessä jolloin vaijeri/kuori jo vaihdon tarpeessa. En murehtisi moisesta.

kaakku
01.09.2016, 11.00
Eiköhän se potentiaalinen vaiva ole siinä että vaihtajan jousi jää jännitykseen suurella rattaalla. Ja vaijerit ei kyllä pyöräilyssä veny. Kuorenpäät asettuvat tiukemmin paikoilleen.

paaton
01.09.2016, 11.21
Kuorenpäät painuvat kasaan ja rungon sisään, vaijerin metallisäikeet uppoavat päihin. Ainakin shimanon päät ovat aivan susia...

maalinni
01.09.2016, 13.12
Samalla tavallahan sitä puhutaan, että ketjut venyy, vaikkei se ihan niin mene. Itse jätän vaihteet aina siten, että se vaihtajan vaijeri on löysällä. Tuskin tälläkään merkitystä, mutta ei haittaakaan.

maalinni
01.09.2016, 13.14
Siis vaihtajan jousi

nure
01.09.2016, 16.31
Eikös nykyiset vaijerit ole esivenytettyjä, ainakin laadukkaammat? Muuten koko juttu urbaanilegendaa täysin.

OJ
01.09.2016, 17.29
Jos pyörän kasannut henkilö on joutanut "esiponnistamaan" vaihdevaijerin, niin eivät ne kuoret/kuoren päät/yms. siitä juurikaan uudelleen asetu tai painu.

CamoN
01.09.2016, 20.40
Jos pyörän kasannut henkilö on joutanut "esiponnistamaan" vaihdevaijerin, niin eivät ne kuoret/kuoren päät/yms. siitä juurikaan uudelleen asetu tai painu.

Huolimattomasti kasattu maantiepyörä saattaa olla ongelmallisin. Jos asentaa vaijerikuoren vaihtajakahvaan siten ettei kuoren pää ole aivan perillä asti paikallaan siellä kahvassa ja teippaa vaijerikuoren tangon ja tankoteipin väliin. Tuollaisen lopputulokseen voi päästä, jos ei säädä vaihteita ennen tangon teippausta. Vaijerikuori liikkuu siellä tankoteipin alla vaijerin jännityksen voimasta millin sadasosia tai tuhannesosia jokaisella vaihteen vaihdolla pitkän aikaa, kunnes lopulta asettuu. Saattaa osoittautua sangen kiusalliseksi vaivaksi, joka ei näy ulospäin mitenkään muuten kuin vaihteiden säännöllisenä säätötarpeena.

Minun tallissani ratasvaihteisten ketjuja säilytetään aina pienimmällä eturattaalla ja pakan pienimmällä kolmanneksella, vaikken oikein usko että sillä on varsinaista merkitystä takavaihtajan jousen väsymisessä. Pidemmässä säilytyksessä (esim. talven yli) se saattaisi alkaa vaikuttaa.

kuovipolku
01.09.2016, 22.23
Minun tallissani ratasvaihteisten ketjuja säilytetään aina pienimmällä eturattaalla ja pakan pienimmällä kolmanneksella, vaikken oikein usko että sillä on varsinaista merkitystä takavaihtajan jousen väsymisessä. Pidemmässä säilytyksessä (esim. talven yli) se saattaisi alkaa vaikuttaa.

Kun aloittelin tätä pyöräilyharrastusta, eräs vanhempi maantiepyöräilijä neuvoi napsauttamaan vaihteen pienemmälle rattaalle, mutta siten että jätti ketjun siirtämättä. Eli siis lopetti pyörityksen ja napsautti vaihtajaa vasta sitten. Tällä menettelyllä piti nimenomaan minimoida jousiosien jännitystä ja sitä myöten ennenaikaista väsymistä säilytyksen aikana.

Saattoi hyvin mahdollisesti olla jonkinlaista perinneviisausta jolle joko oli perusteita tai sitten ei. (Vähän niinkuin se että suksenpohjiin piti sulattaa pehmeää voidetta jotteivat ne kesän aikana hapettuisi huonosti luistaviksi tai jotain sinne päin.)

pikku-mihkali
01.09.2016, 22.39
Onko kukaan ikinä tavannut väsynyttä takavaihtajan jousta ?.


Sent from my iPad using Tapatalk

kaakku
01.09.2016, 23.39
Ei sormet riitä, pitää ottaa varpaat mukaan laskuihin. Toki näihin tapauksiin on liittynyt kaikenlaista muutakin huoltohommien laiminlyömistä.

arctic biker
01.09.2016, 23.49
Onko kukaan ikinä tavannut väsynyttä takavaihtajan jousta ?.


Sent from my iPad using Tapatalk
Kyllä olen.

kuovipolku
01.09.2016, 23.55
En mä nyt tiedä oliko se väsynyt mutta vaihtokunnossa olleesta olen kuullut. Ainakin jousi huollossa vaihdettiin ja vaihteiden toiminta palasi normaaliksi. Ja netistäkin löytyy oikein kuvien kera tehdyt ohjeet siitä miten käsistään kätevä ja rauhallinen kaveri tekee rikkinäisenä roskiin heitetystä takavaihtajasta taas toimintakuntoisen.

nure
02.09.2016, 07.25
Kyllä noita väsyneitä jousia tavannut, valitettavasti, ja kyllä huomaa käytössä.

viivi
02.09.2016, 21.22
Joskus muinoin neuvottiin pyöräkaupassa että Sachs Torpedo 3-vaihteinen jätetään parkkiin 3-vaihteelle eli siihen asentoon missä vaijeri on löysällä ( saman valmistajan 5-vaihteisessa vaijeri on löysällä 4-vaihteella ). Ehkä tällä haettiin sitä että palikoiden on parempi olla lepotilassa kuin jatkuvassa jännityksessä.

Tämä on siis valmistajakohtainen juttu ja ohje on siltä ajalta kun muuan japanilainen valmistaja vasta otti ensiaskelia napavaihdemarkkinoilla.

Laroute
02.09.2016, 21.45
Kyllä ne vaijerit vaan venyy. Vaijerin kuorien ja holkkien asettuminen on sitten toinen juttu, joka vaikuttaa kuten vaijerin venyminenkin.

TemMeke
02.09.2016, 21.56
Näppärämpi kaverihan mittais vaikka kala/matkalaukku/fillarivaa'alla millä voimalla vaijeria kiskotaan. Sitten vaan vaijeri roikkumaan mitattu paino päässä ja alle muovailuvahaa/mitta/jotain. Siitähän sen näkee venyykö se vuodessa tai useammassa ja miten paljon?

maalinni
03.09.2016, 14.30
Näppärämpi kaverihan mittais vaikka kala/matkalaukku/fillarivaa'alla millä voimalla vaijeria kiskotaan. Sitten vaan vaijeri roikkumaan mitattu paino päässä ja alle muovailuvahaa/mitta/jotain. Siitähän sen näkee venyykö se vuodessa tai useammassa ja miten paljon?

Lämpölaajeneminen vaikuttaa jo metrin matkalla yllättävän paljon. Jos vaihteet säätää vaikka 20 asteisessa varastossa ja ulkona on 35 astetta ( ties mikä on lämpötila mustien vaijerien sisällä ), niin voiko tästä tulla ongelmia?

edit: No jaa, http://maenpaa.arkku.net/it/laskenta/l_laajennus.php

jone1
03.09.2016, 15.35
Niin ja sitten voi laskeskella pajon eri materiaaliset rungot laajenee suhteessa teräsvaijereihin.
Noitakun pohtii aikansa niin ajoaika käy vähiin. Niinhän ne väittää että palstapyöräly on aika vaativaa.
Siksi suosin di2:sta:)

maalinni
03.09.2016, 16.06
Venyy ne sähköjohdotkin! Kannattaa päivittää Sramin langattomaan.