Näytä tavallinen näkymä : Sachs Torpedo 3-vaihteinen
Tunturisetä
31.08.2016, 00.27
Moro!
Eli kyseessä on tosiaan tuo otsikon mukainen takanapa. Pitäisi takapyörästä säätää klappi poijes, ja ajattelin samalla tarkastaa ettei laakeri pyöri kuivana, kun kyseessä ties kuinka monta vuotta varastossa seisonut pyörä. En ole ikinä vaihdenapaa purkanut, ja kysynkin että saako maallikko kasattua Torpedo-navan vielä kokoonkin:D? Onko jotain spesiaalia tuossa navassa, joka olisi hyvä tietää?
Kiitos että jaksoit lukea!
Laita googleen haku "sachs torpedo 3 gang". Sieltä you tube-videoita, räjäytyskuvia ym.
Varaosia saa ihan kotimaasta, esim fillarikellarista.
Ei ole mikään paha rasti jos vähänkin taipumusta katsoa mitä jokin laite on syönyt. Laakereille vaseliinia, jarruosiin kuumuutta kestävää vaseliinia ja planeettapyörästölle öljyä.
Torpedo 3-gang on hyvä napavaihde, kuulehan sen jo äänestäkin. Vertaa vaikka Torpedon nättiä tikitystä Nexuksen räksytykseen. Torpedo ( ja myös Sturmey Archer ) kuuluvat niihin laitteisiin jotka ovat vielä korjattavissa vaikka huolto olisikin laiminlyöty.
Jotain hitusen erikoisempaa työkalua tuo taisi vaatia. Sen verran moduuleittain tuokin on kasattu että mitään aivan ylivoimaista hommassa ei ole, kunhan on riittävän järjestelmällinen. Youtubea ja räjäytyskuvia tutkiskellen. Jos kyseessä on napa jota ei juuri ole kymmeniin vuosiin tarkistettu, niin luultavasti voiteluaineet kaipaa jo vaihtoa ihan ikänsä puolesta.
Oli muuten ihan positiivinen yllätys tuollainen kolmivaihteinen. Tuntuu että shimanon 8-vaihteisessa alfinessa olisi suurempi vastus kuin mitä tuossa laitteessa, vaikka ikäeroahan noissa tuleekin jo melkoisesti. Varmaan haettu uusiin vaihteistoihin lisää vaihteita hyötysuhteen kustannuksella. Toki kolme vaihdetta on aika vähän, varsinkin kun omassa vehkeessä kokonaisvälitys on niin pitkä että en tähän mennessä ole kolmosvaihdetta käyttänyt.
Cyclooppi
20.04.2019, 20.30
Kevyet tuuletukset autotallissa... Torpedo 3-Gang tuli ensimmäistä kertaa purettua ja kasattua ja koeajon perusteella vaikuttaisi toimivankin - ehkä jopa paremmin kuin ennen remonttia. Ennestään tuppasi välillä rutisemaan ykkösellä ja välillä vaihtoi sitten itsestään kakkoselle kuten automaattilaatikko ikään. Koeajolla nyt tuntui pykälät pysyvän paikallaan.
Saako noihin jostain isompia takarattaita? Pitäisi saada nykyiseen 14-piikkiseen muutama lisää, jotta voisi oikeasti käyttää kaikkia kolmea vaihdetta.
Heips. Tein huollon navalle Youtube-ohjeella: https://www.youtube.com/watch?v=TbKvrDicd6s
Alkuperäinen ongelma oli, että jarrut lukittuivat helposti. Nyt vaiva väheni, mutta ei poistunut. Nyt sentään jarruttaa hieman ennen lukkoa.
En havainnut mitään rikkinäisiä osia, enkä suuria kulumisia. Löytyykö vinkkiä, onko jotain vielä tehtävissä?
Jarrukenkään on oma rasvansa, ainakin Shimanolla ja se estää juuri jarrun lukkiutumisen?
Onhan se Torpedo kunnioitusta herättävä ja hieno, oikein konemiehen märkä päiväuni.
Mutta se vaihdevipu aiheuttaa ahdistusta, siksi sanonkin kaikille torpedo ihmisille"että heittää se pyörä järveen"
Haha :)
Kyseessä on vanha lastenpyörä, jota virittelen myyntikuntoiseksi. En raaskisi järveä saastuttaa.
Laitoin navan sisuksiin CRC:n Super Longterm Greasea. Näyttää soveltuvan ainakin kovien paineiden laakereihin yms.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.