Näytä tavallinen näkymä : Santa cruz 5010 vs.trek Remedy
Tuomas Juntunen
30.08.2016, 21.24
Moi.
Hankkimassa uutta fillaria.. Ajan lähtökohtaisesti pieniä polkuja ja ylös ja alas. Kivikot ja juurakot ja alamäet saa hymyn esiin. Dh:ta en aja.
onko kenelläkään kokemusta tuosta santa cruzin 5010 fillarista..? Loppuuko joustot endurotyyppisissä polku ja mäkihommissa.. Tuo uusi trekki Remedy 8 tai 9 rsl kiinnostaa myös. Remedy taitaa olla enemmän endurohenkinen. Mietin vaan että onko liian raskas perus polkulenkki ajoon..
Kiitos.
Kyllä Santa Cruz on Santa Cruz... Jos peruspoluille mennään ja AM tyyppiseen ajoon myös niin silloin aina joutuu tekemään hieman kompromissejä.
Santa Cruzilla on tietysti äärimmäisen laadukkaat rungot, viimeisen päälle mietityt yksityiskohdat (kuten ah-niin-ihana BSA-kierteellinen keskiö) ja todistetusti toimiva VPP-linkustosuunnittelu.
Itellä on joku puolisentoista tuhatta kilometria ollut ajossa Trek Remedy 9.8 29", johon olen ollut ainakin itse melko tyytyväinen. Iskari tarvi kolminumeroiselle kuskille hieman tuunausta Push-ilmakannunpienennuspalikan (http://www.pushindustries.com/products/trek-fox-float-drcv-rear-shock-air-volume-tuning-kit) ja shimmityksen muodossa, jotta perän toiminta saatiin tarpeeksi progressiiviseksi ja pohjailu kontrolliin. Mutta pyörä itsessään geometrialtaan on mainio - juuri sopivan ketterä isollakin kiekolla, runko on jäykkä ja linkustot yms. laadukkaasti toteutettu. Keskiön ja muiden osalta ei ainakaan itselläni ole ollut mitään ongelmia. 2015-mallissa joustoa on edessä ja takana 140 mm, joka on ainakin itselleni ollut juuri se kuuluisa "sweet spot" kun pyörällä on tullut ryskättyä monenlaisessa maastossa. Koskaan en edes kiivetessä ole kokenut että joustoa on liikaa - toki aikaisempaan ajohistoriaan kuuluu lähinnä alamäkipyöriä, joiden rinnalla tämä on aika lyhytjoustoinen peli.
2017 Remedy -mallit on aika radikaalisti uudistettuja noista vanhoista, etenkin Remedy 9 Race Shop Limited - loivempi ohjauskulma ja enemmän joustoa. Ainakin Fillari-lehdessä ja Pinkbikessä (http://www.pinkbike.com/news/trek-fuel-ex-29-and-remedy-275-first-ride-2016.html) on kehuttu tuota uutta Remedyä. Itse pistäisin vakavaan harkintaan myös Trekin uuden Fuel EX -pyörän - jos kuitenkin iso osa ajosta on perus trailiajoa, luulisi siitäkin löytyvän tarpeeksi joustoa siihen ajoon. Uusi Fuel on loivemmalla geometrialla kuin 2015-2016 Remedyt, ja joustoa on lisätty 120 mm -> 130 mm. Fuelista saa myös halutessaan 27,5" Plus -kamppeen, jos se kiinnostaa.
Minulla -16 mallin remedy 8 (27,5) ja alamäet on niitä parhaita pätkiä. Pyörällä pysyy porukkalenkkien mukana ihan normaalisti. Pisin soratie / polkulenkki Kesällä 160km, joten kyllä sillä pystyy matkaa ajamaan. Jos paljon ajaa helpoissa oloissa niin alkuperäiset renkaat ( xr4 ja xr3 )voi vaihtaa vähemmän karkeisiin.
star trek
31.08.2016, 18.11
Remedystä ei ole kokemusta mutta tolla Sololla olen ajanu vajaan vuoden aikana n. 2500km ja kyllä loppuu mieheltä taidot ja uskallus ennen ku
pyörästä ominaisuudet vaikka välillä yrittäny kivikkojuurakkoalamäkee mennä vähän kovempaakin, ylämäkee toi kiipee myös aika kivasti. Ok
ei oo vertailukohtaa, mutta ilmeisen hyvän jousitus/linkkusysteemin ovat saaneet suunniteltua. Ei ollu sekään pyörän vika että Tahkolla jäi
240km kahden ja puolen kierroksen jälkeen kesken:)
Havington
31.08.2016, 23.11
5010:lle menee munkin ääni. Tosin niinkun aiemmalla ei mullakaan ole Remedystä kokemusta. Oma 5010 on vm.2015, jossa on takana 125mm joustoa. Uudessa on sit se huikeat 5mm enemmän. Perä toimii todella hyvin, ja jos en tietäisi jouston määrää, niin uskoisin pyörän joustavan enemmän. Verrattuna vanhaan 140mm joustavaan fillariini voin sanoa, että kun 125mm toimii eleettömän varmasti, ajaa sillä lujempaa vaikeammista paikoista, kun ei niin hyvällä 140mm joustavalla. Käsitykseni mukaan ainakin yhdellä 5010:lla on pari vuotta sitten kierretty Suomen Enduro-sarja.
5010 on hyvä trailikäytössä ja laakerit helpohkosti vaihdettavissa linkkuihin. Bronson toimii myös hienosti. Mulla on pidennetty cc inline takaiskari 2014 rungossa ja 130mm riittää ok esim sappeella tai enskakisassa, toki kovemmassa kyydissä turvamarginaali pienenee, eikä anna niin paljoa anteeksi kuin pidempijoustoinen. Poluilla ja pidemmillä reissuilla erittäin hyvä. Vanhempaan angleset pakollinen, mutta uudempi v2 menee ilmankin 140mm keulalla.
Olin keväällä samanlaisen valinnan edessä ja käännyin 5010:n puoleen. Kokemukseni perusteella keula ei kovin helposti pohjaa, vaikka herkkyyttä on (Pike 130mm kahdella tokenilla). Takapää käy pohjassa ehkä vähän helpommin, mutta runtua on silti annettava. Olen ollut valintaan erittäin tyytyväinen. Endurokisoja en ole ajanut, mutta tarkoituksena on lähteä tällä kokeilemaan viimeistään ensi vuoden puolella.
Trekistä ei ole kokemusta. Alamäkiä on varmasti letkeämpi ajaa isommalla jousituksella.
Tuomas Juntunen
03.09.2016, 23.33
Hei kiitoksia kommenteista ja vastauksista. Yllätyin kuinka monta viestiä tuli. Santa cruz jäi nyt huutelemaan liikaa vaikka uusi Remedy olisi ollut varmasti todella mielenkiintoinen. Käytetty Alu 5010 tuli uuteen kotiin..
Onko tuo Solo 2013 vai 2014 runko?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.