Näytä tavallinen näkymä : Pyörä ympärivuotiseen työmatkapyöräilyyn
 
 
Useita viestiketjuja aiheesta lukeneena, olen siltikin vielä sen verran ulalla että uskaltauduin perustamaan uuden aiheen.
Olen ajanut 10 v nykyisellä Rossano hybridillä työmatkoja, jotka viime vuosina olleet 6-7km / suunta, alkuvuosina 12 km/ suunta. Olen pyöräillyt myös talvikeleillä, mutta keskitalvella yleensä n. 3kk:n ajan mennyt julkisilla. Nyt olisi toiveena ostaa uusi pyörä, joka motivoisi ajamaan niin että vain kovimmat pakkaset/ lumimyräkät menisi julkisilla. Olen 164 cm pitkä nainen. Ehdottoman tarkkaa budjettia ei ole mutta mahdollisesti jossain 1000e kieppeillä saisi kokonaishinta pysyä. 
Nykyisessä pyörässä ei ole joustohaarukkaa enkä sellaista haluakaan. Lokasuojat + tilaa talvirenkaille + tarakka pyörälaukun kuljettamiselle pitää pyörään saada laitettua. Ikävä kyllä nykyisessä työpaikassa ei ole mitään mahdollisuutta pyörän säilytykseen sisätiloissa eli pyörä on päivittäin kesättalvet ulkona pakkasessa/ sateessa.
Muistelen että 10 vuotta sitten oli jokseenkin epämiellyttävää käydä pyöräliikkeissä pyörää etsimässä, kun ei itse ymmärtänyt pyöristä tarpeeksi ja oli täysin myyjän armoilla. Ja ikävä kyllä samalta taas tuntuu, siksi yritänkin nyt etukäteen miettiä mitä pyörältä haluan ja toisaalta mistä asioista pyörästä kannattaa maksaa. En usko että nettikaupasta tilaaminen on realistinen vaihtoehto, koska uskoisin että pyörää olisi minun tapauksessa hyvä koeajaa.
Lähimmissä pyöräliikkeissä olisi seuraavia mahdollisesti potentiaalisia malleja:
http://ibike.fi/tuote/felt-qx85-women/
http://ibike.fi/tuote/felt-qx75-women/
Näissä en huomannut muuta eroa kuin mekaanist/ hydrauliset levyjarrut. Jos toiveena on nimenomaan jarrujen luotettavuus ja se ettei tarvitse koko ajan huoltaa, kumpi on parempi vaihtoehto?
http://www.larunpyora.com/tuote/2016-focus-arriba-2-0-ltd-dt/
http://www.larunpyora.com/tuote/2016-focus-arriba-1-0-ltd-dt/
Näissä en löydä eroja kuin osien valmistajissa. Oletettavasti kalliimmassa pitäisi olla jotain halvempaa parempaa?
http://www.fillarikellari.fi/trek-t220-wmns-trekkingpyora
Miten trekking pyörä eroaa hybridipyörästä?
http://www.fillarikellari.fi/trek-zektor-two-wmns-sportpyora?nosto=nosto-productpage-1
http://webshop.velo-oxygen.fi/polkupyorat/fitnesspyorat/naisten/crescentcenti-na-shimano-sora-mix-hydr-disc-16.html
http://webshop.velo-oxygen.fi/polkupyorat/hybridit/naisten/crescentholma-na-alivio-mix-24v-hydr-disc-16.html
Kaikenlaisista kommenteista ja suosituksista olisin kiitollinen!
Kona unit? Tonnilla voi saada 1x10 muunnoksenkin.. Yksinkertaista tekniikkaa (vakiona yksivaihteinen ja 2017 mallista alkaen 27,5+ kokoinen rengas), levyjarrut ja mukava teräsrunko. Voittaa ainakin omasta mielestä noi hybridien alumiinirungot mennen tullen.
Kovimmat pakkaset - niihin jää koukkuun kuten kurjimmat nuoskalumet. Silloin siellä polkevat ne kuitten mielestä se on ihanaa. Kannattaa tein sitä 6 vuotta asuessa Espoosa. Kaipaan sitä aikaa kovasti. Siisteintä oli lähtä naapurin kanssa samaa aikaa töihin, molemmat oltihan Helsingissä Fleminginkadulla. Usein oli, että hän tuli toimistolle myöhemmin vaik' olin käynyt pesulla ja sinä aikana liottanut aluvaatteet, huuhdellut ja laittanut kuivumaan ennen näppikselle joutumista. Suosittelen, koita järjestää, että saat ajaa joka päivä - alat huomata miten pöllöä on ainakin seistä onnikka pysäkeilä tai kirota lähijunien myöhästelyjä. Nyt kun asuu sen verran kaukana ja on päiväkoti-ikästiä. Tee se, aja enemmän talvella, muistan eläväisesti Jouluaaton päivystys työmatkan, ei ketään missään, omat jälkeni olivat lumessa konttorilta palatessa!
Marsusram
29.08.2016, 23.35
Miten trekking pyörä eroaa hybridipyörästä?
Trekking pyörä on yksi laajan hybridiskaalan alalaji, jossa on valmiiksi kuormattavuutta pyörämatkailuun ja ohjaustangossa vaihtelua otteelle. Melkein kaikki hybridit saa kyllä varusteltua matkakäyttöön.
Fitnesspyörä on maantiepyörämäisempi ja nopeampi hybridi kapeine renkaineen, Feltit ovat lähimpänä näitä, isoa rengasta ei ehkä saa mahtumaan.. 
Maastopyörämäisessä hybridissä on etuna runsas rengastila ja helpompi esteiden ylitettävyys.
Tyttöystävällä on pari vuotta vanha trek zektor. Siihen menee ainakin ainakin 28mm nastat ja lokasuojat. Todennäköisesti myös 35mm nastat ja lokasuojat.  Gripit oli alkuun liian kovat ja ne lähti vaihtoon samoin kuin satula (vaikka pyöräilyhousut).  Lisäksi 50 hampainen isompi eturatas on ehkä vähän overkill kyseiseen pyörään joten ajattelin vaihtaa sen 46:seen. Eli yleensä ottaen hyvä pyörä mutta ainakin mukana tulleilla 28cm bontrager renkailla aika kova ajaa. Toisaalta pääsee myös kovaa.  Jarruista voin todeta että hydrauliset levyjarrut kannattaa olla..  Mekaanisia pitää säätää itse
Lähetetty minun Nexus 5X laitteesta Tapatalkilla
Olen tainnut johonkin ketjuun jo kirjoittaa, että vaimo osti n. 1,5v sitten työmatkakäyttöön Crescent Centin. Nyt sillä ajettu pyöreästi 5000+ km ja kuulemma edelleen meno maistuu. Matkana on ollut 30km/pv eli noin 600km/kk. Lumien tultua tammi-maaliskuu meni autolla, mutta muuten pyörällä on ajettu läpi vuoden.
Talvirenkaina on ollut 37mm Contin Top Contact Winterit (kitkat), eikä leveämpää oikein mahdu alle.
Kuluvaa osaa (ketjut, pakka, renkaat) on toki pitänyt jo kertaalleen vaihtaa, mutta muuten tuollainen perustekniikka (2x9 Sora) on toiminut hyvin toimintavarmasti ilman säätötarpeita.
Tarvitseeko olla ns. naistenmalli?
MacKonte
30.08.2016, 12.38
Jarruista voin todeta että hydrauliset levyjarrut kannattaa olla..  Mekaanisia pitää säätää itse
Omassa Cannondale CaadX:ssä on mekaaniset Promaxin levyjarrut syystä, että mallin hydraulisissa on ollut ongelmia toiminnassa. Säätämistä on turha pelätä: 4500km aikana olen kahdesti säätänyt jarruja ja temppu onnistuu ilman työkaluja vaikka kesken lenkin.
orc biker
30.08.2016, 13.31
Tuo talvikeli ja mahdollisesti vuosikaudet pidettävä pyörä (mahdollinen tuunaaminen työmatkakäyttöön vaatii vähän omaakin vaivaa) viittaisivat maasturin suuntaan. Se on vain vähän vaikeampi ostos, kun lokarit saattavat vaatia kikkailua yms., mutta saahan niiden asennuksen ostettua, jos se siitä on kiinni. Mutta leveä (nasta)rengas on se juttu tuollaisessa. Tuolla rahalla saa jo niin hyvän maasturin, että siinä on hyvä joustokeula, josta on talven möykyissä huomattavaa hyötyä. Toki siitäkin pääsee eroon halutessaan, mutta se vaatii lisätyötä. Hybrdii on helpompi avaimet käteen -tyylinen ratkaisu, mutta maasturi olisi tuollaiseen parempi. Big Apple tai vastaava alle kesäksi, niin hyvin kulkee.
Tässä olisi lyömätön hinnan ja laadun suhde: http://www.radon-bikes.de/en/bikes-2016/mountainbike/hardtail/zr-lady-275/zr-lady-275-60/
Kaikista alle tonnin pyöristä, mitä Euroopasta saa, tuossa on minusta paras hintalaatu. Jos tuon haluaa jäykälle keulalle, niin tuo Recon Silver on parin sadan euron keula, että sen heti uutena myymällä varmasti pääsee omilleen siinä vaihto-operaatiossa. Eri asia sitten on, että haluaako sitä vaihtaa, koska tuo on tosi toimiva keula. Se vaatii huoltoa, mutta minun mielestäni kaupunkiympäristössäkin jousto voi olla oikein hyödyllinen ja onkin ainakin minun ajotyylilläni. Mutta tämä on toki vähän työlästä. Ei löydy valmiiksi asennettuna lokaria tai tarakkaa, mutta kyllä ne tuohon saa. Potentiaalia minusta näissä on paljon enemmän kuin hybrideissä, mutta moni ei tietysti jaksa niin panostaa ja kikkailla, että tekee pyörästä mieleisen. Minä panostaisin, tai olen panostanutkin, jos aion pitää pyörää vuosikaudet.
Itse en myöskään anna arvoa koeajolle. Pelkästään tottumus aiempaan tekee siitä ajosta aika turhan. Vaatii päiväkaupalla ajamista, että pystyy oikeasti sanomaan, että miten se lopulta sopii. Ei sitä pyörääkään käytännössä ikinä säädetä kuskille sopivaksi koeajoa varten, ehkä satulan korkeutta vain. Ei siitä hyödy mitään kuin sen, että ei ehkä osta ihan väärän kokoista, mutta minusta pyöriä on helppo ostaa 2":n välein ihan sovittamattakin. No, suottapa näistä jutustelee, kun käytännössä juuri kukaan noviisi ei usko tai ole valmis panostamaan pyörän hankintaan niin paljon, että lähtisi tällaiselle tielle. Hybridi on helppo ostaa jostain paikallisesta kivijalkaliikkeessä, mutta ei se kovin hyvä sitten ainakaan talvella ole. Täysjäykässä kesäisinkin ilmavat renkaat olisivat aika kivat tärinän vaimentimet ja niin pois päin.
e-tracker
30.08.2016, 21.04
Sähköpyörä on tietty yliveto, kulkee lumessa ja sohjossa, vastatuulessa ja mitä niitä onkaan, voi ottaa semmosilla vanteilla ja renkailla ja jousilla että betoniporsaista ja sitä pienemmistä täpöjä ylitte jne.
^Toisaaltaan onko kyse edes "polkupyörästä"...?
Vinttaaja
30.08.2016, 22.37
Felt QX75:ssä vakiorengas 35mm leveä ja reilusti leveämpääkin sopii...ehkä jopa 50mm. Kiinnitysreiät lokasuojille ja tarakalle löytyy.
^Kasi alkaa olla hieman jo mennyttä aikaa, pärjää sillä mutta muutaman voden päästä varaosien tarjonta vähenee. Toisaaltaan, hyvä  syy hankkia uusi sitten!
Vinttaaja
30.08.2016, 23.30
Enpä minä tuota kenellekään suosittelekaan, jokainen ostakoon omia tarpeitaan vastaavaan. 
Täällä pohjanmaalle pärjää viidelläkin, kun ei ole mäen nyppylääkään missään... 
Tarjouksessa tuo QX75 ollut halvimmillaan vähän yli 500€ ja siihen rahaan mielestäni ihan ok. 700€ löytyy jo parempiakin vaihtoehtoa..todenäköisesti.
^En itsekään tyrmää, puuttuu ainakin noissa tyypillinen turha pomppukeppi...
Voi olla ihan hyvä vaihtoehto, vaikka ysin minäkin mieluummin hankkisin. Tuskin kasin osien saatavuus sinänsä ongelmaksi tulee, mutta yhden seiskan päivitin ysiksi, kun Altus tms. olisi ollut parasta saatavilla olevaa sarjaa. Kasissa on samaa vaivaa, pykälää lievempänä.
Monta ^
Kompaan vahvasti orc'ia. 
Ei orc'in postauksen ole juuri lisättävää. Siitä eteenpäin on hienosäätöä.
Paljon vastauksia enkä näimmä osaa vasta niin että lainaisin useampaa.
Kona unit - valitettavasti en usko että kunto riittää siihen että ainoana pyöränä olisi sinkula. Ehkä joskus, jos täysin hurahtaa niin että on useampi pyörä.
Trek zektor ja Crescent Centi vaikuttaa molemmat varteenotettavilta vaihtoehdoilta. 
En tiedä onko tyhmä kysymys mutta saako tosiaan kaikkin/ useimpiin maastopyöriin lokasuojat + tavanomaisen takatarakan?
Ehkä tosiaan koeajo ei ole aivan välttämättömyys. Rungon koon arviointikin on kyllä hankalaa. Esim. Crescent Centi koot 51, 55cm - olettevasti näin lyhyenä (164cm) minulle on oletuksena aina sopivin pienin runkokoko?
http://www.radon-bikes.de/en/bikes-2016/mountainbike/hardtail/zr-lady-275/zr-lady-275-60/ Taas tyhmä kysymys mutta miten tuosta kuvasta pitäisi osata arvioida oma sopivin runkokoko? Täysin arvaamalla? Kuinka iso työ on saada tuohon ko. pyörään kiinni lokasuojat ja tarakka?
mackaiweri
31.08.2016, 17.30
Competition cyclistin bike fit calculator on hyvä apuväline pyörän koon määritykseen (http://www.competitivecyclist.com/Store/catalog/fitCalculatorBike.jsp?INT_ID=IB12809). Muovisen etulokarin saa keulan keskellä olevaan reikään kiinni, ja satulaputkeen saa tarakan ja takalokarin kiinni. Ainoana ongelma satulatolppaan kiinnitettävissä tarakoissa on matalammat painorajat verrattuna runkoon kiinnitettäviin.
Tämmöistä tarjoteltiin tuolla toisessa ketjussa (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?56039-Hybridi%E4-ostamassa) : http://velosport.fi/verkkokauppa/marin_muirwoods_29er-p-58124-72/ . Ihan mielenkiintoinen vaihtoehto. S-kokokin saattaisi käydä: http://www.marinbikes.com/au/bikes/sizing_chart 
Toki koko pyörätyyppiäkin kannattaa miettiä omiin tarkoituksiin sopivaksi. Onhan niitä muitakin kuin hybridejä ja maastureita :)
Vinttaaja
31.08.2016, 19.20
Oma veikkaukseni on, että 51cm runko on liian iso 164cm pituiselle...
orc biker
31.08.2016, 22.32
http://www.radon-bikes.de/en/bikes-2016/mountainbike/hardtail/zr-lady-275/zr-lady-275-60/ Taas tyhmä kysymys mutta miten tuosta kuvasta pitäisi osata arvioida oma sopivin runkokoko? Täysin arvaamalla? Kuinka iso työ on saada tuohon ko. pyörään kiinni lokasuojat ja tarakka?
Se pitää tietää. Esim. tältä foorumilta voi katsella, minkä mittaiset ovat ostaneet minkäkin kokoisia. Jos on vastaava vanha pyörä, niin siihen voi verrata. Täällä on esim. se pienten naisten pyörien ketjukin, mistä voi kysellä mitoista. Minkä mittaiset jalat sinulla on (inseam)? 15" se kuitenkin on. Sen voi päätellä, jos itse vaikka lähden siitä, että minulle optimi on vastaavasta 29eristä 18" ja olen n. 180 cm. Siitä 16" olisi sopiva n. 168-172-senttiselle. Tämä Lady ja vieläpä 27,5" on vähän lyhyempi ja matalampi, joten siitä 15" osunee juuri sopivasti 164-senttiselle. Mutta kannattaa toki googletella ja tutkia tätä palstaa, että minkä mittaiset ovat ostaneet mitäkin.
Ja kyllä tuohon pitäisi saada lokarit ja tarakka, siis ihan kunnon pitkät lokarit ja muuallekin kuin satulaputkeen tuleva tarakka. Näyttäisi olevan reiät chain stayssä ja seat stayssä, joten niihinhän takalokari ja tarakka tulevat. Työmäärä riippuu omasta osaamisesta ja ongelmanratkaisukyvystä, mutta yleensä takalokari menee ihan heittämällä kiinni, mutta eteen joutuu kikkailemaan sitä kiinnitystä (moni käyttää ihan vain nippusiteitä, mutta on siihen parempiakin ratkaisuja) ja pitää sahata lokarin aisat sopivaan mittaan.Eteen varmaankin joutuu vähän virittelemään koko pitkää tuo haarukan kaaren alle, mutta sekin onnistuu kuitenkin. Tuosta tuollainen 65-millinen versio (pitäisiköhän sen olla 28/29-versio? En tiedä, onko tuosta 27,5-versiota, mutta eivätköhän nuo muovisena taivu sopivaan kaareen, vaikka olisivatkin vähän erilaiselle ympyrälle tehtyjä... liian pitkiä ne eivät kuitenkaan ole, vaan kannattaa vielä lisätä mutaläpsytin siihen eteen):
http://www.sks-germany.com/en/products/bluemels/
orc biker
31.08.2016, 22.46
Muovisen etulokarin saa keulan keskellä olevaan reikään kiinni, ja satulaputkeen saa tarakan ja takalokarin kiinni.
Ei ei ei. Ei missään tapauksessa. Työmatkapyörään laitetaan pitkät lokarit. Mikä tahansa lärpytin menee siihen reikään, mutta ei siinä ole järkeä, koska se heittää kaikki kurat kintuille. Takana muuten sama, mutta heittää kurat selkään ja takaa kintuille. Eli pitkät lokarit ehdottomasti. Se on vaikeampaa, mutta helposti vaivan arvoista. Ja kunnon tarakka (työmatkapyörässä on syytä olla kiinnitysreiät, kuten tuossa Lady Radonissa esim. on): http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Lisavarusteet/Tuet-ja-tavaratelineet/Tavarateline-alumiinia-2000019090/
Kona Big Rove alumiinisena tai teräksisenä Bikeshopista mahtuisi budjettiin. Saa leveätä rengasta, lokarit, tarakan ja on jäykkä keula. Kaikki valmiina. Sopivasta koosta en osaa sanoa mitään.
orc biker
31.08.2016, 23.54
Ei siinä Konassa varmaankaan lokareita ja tarakkaa ole valmiina? Minä haluaisin itselleni joustokeulan, mutta onhan tuo Kona ihan ok, mitä nyt ruma ja kolho kuin mikä onkin. Marin Muirwoods 29er voisi olla yksi vaihtoehto, ja Mariniahan myydään Suomessakin. Siinä on teräsrunkokin, mikä on mielestäni kuitenkin hienompi kuin alumiini. Osat muuten eivät ole kovin hääppöiset, mutta varmasti ihan riittävät ja niitähän voi päivitellä parempaan tarvittaessa vanhat loppuun ajettuaan. Nimessä on 29, mutta aika kapeilla renkailla tulee. Ei aavistustakaan, millainen rengastila tuossa sitten lopulta on. Tuokin on aika miehisen näköinen menopeli väritystä myöten, että... minähän itse karskina köriläänä arvostan vastapainoksi söpöyttä, mutta enpä minä tässä pyörää olekaan ostamassa, että en tiedä, miten tuo miellyttäisi ketjun aloittajaa. Jos ostaisin tyttöystävälleni pyörän, niin minä ottaisin ehdottomasti tuon Lady Radonin, mutta minä osaankin laittaa siihen lokarit, tarakat ja kaiken hienosti, eli tilanne on toki kovin erilainen kuin ihan noviisin ollessa ostoksilla. Jos aikoo tosissaan fillaroida, niin silloinhan kannattaa toki itsekin tutustua vähitellen pyörään. Hyvää pyörää haluaa pitää pitkään ja kunnossa ja vaikka opetella itsekin sitä huoltamaan. Ihan vain vinkkinä työmatkapyöriä ostaville, jos on ylimääräistä aikaa.
http://www.marinbikes.com/us/bikes/description/2016-muirwoods-29
Onhan toi Radon nätti, ei käy kieltäminen. Toin vaan vaihtoehdon lisää.
orc biker
01.09.2016, 11.17
Onhan toi Radon nätti, ei käy kieltäminen. Toin vaan vaihtoehdon lisää.
Joo, tuo Kona on ihan hyvä. En usko, että tuollakaan kovin pahasti pieleen menee. Voittaahan tuo nyt helposti perus hybridin.
Tämä menee hiukan ot:ksi ja minäminäminä, mutta silti.
http://velosport.fi/verkkokauppa/pine_mountain_1-p-58117-27/
Miltä tämä vaikuttaa talvityömatkapyöräilyyn semi-hoidetuille ja hoitamattomille väylille?
mehukatti
01.09.2016, 15.46
Ikävä kyllä nykyisessä työpaikassa ei ole mitään mahdollisuutta pyörän säilytykseen sisätiloissa eli pyörä on päivittäin kesättalvet ulkona pakkasessa/ sateessa.
Jos tilanne on tuo, niin kannattaa hankkia mummopyörä esim. kierrätyskeskuksesta. Uudet ja kalliimmat pyörät kun varastetaan, jos ne jättää ulos lukittuna. 6-7km on vielä niin lyhyt matka, että se menee mummiksella kevyesti.
Vinttaaja
01.09.2016, 18.10
Tein kylillä käydessä pienen katsauksen pyörätelineisiin. S-marketin telineessä 7 uudempaa ja vanhempaa mummopyörää,joista 2 lukossa. Jäähallin pihassa oli 4 Jopoaa, 1 Meridan ja 1 Konan maastopyörä. Noista  1 Jopo oli lukossa. Työpaikan pihalla kohtuullisen tuore Nishiki hybridi, iäkkäämpi Tunturin hybridi ja täyshiilari Kuota Kharma. Mikään ei ollut lukossa.
Tällästa täällä landella...
orc biker
01.09.2016, 19.16
Järeä U-lukko ja järeä kiinteä esine, niin useimmiten tuollainen ok pyörä säilyy. Toki mahdollisimman halpaahan tuollaiseen kannattaa ottaa. Heitetään yksi vaihtoehto lisää: vanha (ei liian vanha, levyjarrut olisi hyvä olla) 26":n maasturi. Ei ole paljon rahallista jälleenmyyntiarvoa, mutta on paljon käyttöarvoa. Se tosin vaatii jonkun, joka osaa tarvittaessa sitä kunnostaa ja vaikka sen jäykän keulan siihen vaihtaa. Ei sitä liikkeeseen kannata viedä, koska se on helposti monta sataa töineen, jos jotain pitää suuremmin uusia. Harrastajalle sellainen on hyvä yleispyörä. Aceraa/Altus/Alivioa pyörä täyteen kuluneiden osien tilalle aina tarvittaessa, niin ei ole paljon arvoa, mutta toimii silti uuden lailla.
En osaa itse ollenkaan pyörää huoltaa (jarrupalojen ja renkaiden vaihto ainoa mitä osaan) niin sinänsä pyörrän huollot tulee joka tapauksessa melko kalliiksi, mutta järkevää olisi että pyörässä ei olisi ainakaan mitään turhaa potentiaalisesti rikki menevää/ huoltoa vaativaa. Ja nykyisessä elämäntilanteessa ei ole niin paljon vapaata aikaa että ehtisi pyörän huoltoon/ fiksaukseen kovin paljon perehtymään, ehkä vielä joskus on. Nykyistä pyöräänikin lukitsen u-lukolla + vaijerilla kiinteään telineeseen, tarvittaessa voin ostaa vielä lisääkin lukkoja, joten sinänsä en usko että työpaikan pihalta tuota ihan heti tullaan varastamaan.
Kona Big Rove on myöskin varteenotettava vaihtoehto. "Söpöyttä" en pyörältä hae mutta kieltämättä vaatii varmasti jonkin verran totuttelua jos ei olekaan ns. perinteinen naisten malli. Onko tuo Kona Big Rove ns. hybridi? Tuossa sivuilla on tuo pyörän koko laskuri riippuen eri pyörätyypeistä ja ilmeisesti rajoilla onko parempi S-M vai M.
orc biker
01.09.2016, 22.00
Onko tuo Kona Big Rove ns. hybridi?
Kyllä, mutta hyvällä rengastilalla, mikä on yleensä se hybridien kompastuskivi. Muuta vikaahan niissä ei lähtökohtaisesti oikeastaan olekaan. Suosittelen katsomaan myös sen Marinin, etenkin kun hinta on näin hiton hyvä: http://velosport.fi/verkkokauppa/marin_muirwoods_29er-p-58124-72/
En jaksa tutkia geometriataulukoita puolestasi, mutta eiköhän 15" tuossakin olisi sopiva, jos tuumat on mitattu normaalilla tavalla. Onhan tuo paljon parempi diili kuin reilut satasen kalliimpi Kona.
http://www.marinbikes.com/us/bikes/description/2016-muirwoods-29
Katsoin nyt kuitenkin tuosta. 17":ssa reach on jo hullun pitkä (reilun sentin pidempi kuin minun pyörässäni), mutta 15" on todella selvästi pienempi. Hieman pitkä ajoasento tuossa silti on verrattuna esim. Radon Ladyyn, mutta kyllähän sitä voi lyhentää tarvittaessa tankoa tai stemmiä vaihtamalla. 15" tuosta alle, niin pitäisi olla pyörää pitkäksi aikaa. Ei tuossa huippuosia ole, mutta niitä voi päivitellä vähän parempiin, kun kuluvat loppuun. Minua tuon teräsrunko ainakin viehättää enemmän kuin Konan alumiinirunko. Yleensä teräksestä saa maksaa lisää. Muistelen, että tällä foorumilla joku oli sovittanut juuri tuohon Mariniin 2,35":n Big Onet tai vastaavat hyvin isot renkaat eli jos näin on, niin en näe mitään syytä valita Konaa ennen tuota Marinia. Tuo Marin on minusta myös hybridi, vaikka sitä 29erinä mainostetaankin. Tuossa nimittäin on hybridin geometria ja kaikki muukin paitsi tuo rengasjuttu.
Omasta mielestäni tuohon hintaan Marin on ns. no-brainer.
noniinno
01.09.2016, 23.38
Kyllä, Muirwoods on hybridi iiisolla rengastilalla ja matalalla geometrialla jos verrataan esim maastureihin, jossa standover eli runkoputki on korkeammalla, ja keulan jousituksen "korjauksen" takia ohjaamo on paljon ylempänä.  Myös keskiö on Marinissa alempana kuin maastureissa. Kona on geometrialtaan huomattavasti lyhyempi ja korkeampi kuin Marin. Komponentit ovat edullista perustasoa, mutta tuntuvat toimivan hyvin. Tuolta tilasin omani. http://www.rutlandcycling.com/367656/products/marin-muirwoods-29er-2016-hybrid-bike.aspx
orc biker
02.09.2016, 00.00
Kyllä, Muirwoods on hybridi iiisolla rengastilalla ja matalalla geometrialla jos verrataan esim maastureihin, jossa standover eli runkoputki on korkeammalla, ja keulan jousituksen "korjauksen" takia ohjaamo on paljon ylempänä.  Myös keskiö on Marinissa alempana kuin maastureissa. Kona on geometrialtaan huomattavasti lyhyempi ja korkeampi kuin Marin. Komponentit ovat edullista perustasoa, mutta tuntuvat toimivan hyvin. Tuolta tilasin omani. http://www.rutlandcycling.com/367656/products/marin-muirwoods-29er-2016-hybrid-bike.aspx
No, nyt on tosi halpa! Mitä tuolle jää? Jotain 450 €? 15" on ainoa koko jäljellä.
noniinno
02.09.2016, 00.08
Rahti oli arvokas, mutta silti vain n.470e.
Tämä menee hiukan ot:ksi ja minäminäminä, mutta silti.
http://velosport.fi/verkkokauppa/pine_mountain_1-p-58117-27/
Miltä tämä vaikuttaa talvityömatkapyöräilyyn semi-hoidetuille ja hoitamattomille väylille?
Tollanen mulla on täyspitkillä lokareilla. Talvikokemuksia ei ole, mutta eiköhän tolla ajele talvellakin.
Lokarit tuli tuolta http://www.aliexpress.com/store/product/Passion-ebike-Fenders-Kits-mudguards-Kits-for-Sondors-eBike-Fat-Bike-Wings-Fatboy-Wings/1088910_32573313318.html, vähän askartelua vaativat
penyeach
02.09.2016, 09.51
Tollanen mulla on täyspitkillä lokareilla. Talvikokemuksia ei ole, mutta eiköhän tolla ajele talvellakin.
Tämä kiinnostaa. Minkälaiset lokarit, mistä?
Nyt tuli Marin Muirwoods ostettua. Runkokoosta en edes ole varma, myyjä ehdotti tuota kokoa ja testiajossa ainakin tuntui hyvältä. Tulevaisuus näyttää tuliko hyvä ostos. Onko nyt samantien suosituksia pistosuojatuista renkaista ja talvirenkaista jotka tuohon sopisi?
orc biker
01.10.2016, 21.45
Big Apple kesäksi. 55-622 (28 x 2.15) voisi mennä lokareiden kanssa  vielä? Jos ei mene, niin sitten 2". Jos haluaa parempaa pistosuojausta, niin sitäkin löytyy, mutta yleensä tuo RaceGuard toimii jo aika hyvin. Big Apple Plussassa olisi jo tosi järeä suojaus, mutta on se painava rengaskin, joten ei se tunnu ainakaan kiihtyvän herkästi, jos tuollaisia asioita on tapana huomioida. Kunnon lokarit kannattaa hommata, jos ei ole jo, koska muuten  syksystä tulee ikävä.
Mitä runkokokoon tulee, niin kannattaa nyt selvittää se ja ottaa pyörän geometriatiedot talteen, koska niille voi tulla joskus vielä käyttöä. Jos vaikka haluaa joskus ostaa toisen pyörän, niin voi verrata sen mittoja vanhaan. Samoin nyt kannattaa ottaa myös pyörän osien tiedot talteen. Monesti käy niin, että joku sitten kyselee 10 vuoden päästä jotain, että käykö tämä tai tämä tuon tilalle, mutta kun ei tiedä, mikä se tuo on, niin se hankaloittaa.
^Hyviä pointteja. 
Seuraava lienee jo todella tyhmä kysymys: esim. Big Apple 55-622 (28 x 2.15), miten ne sopii tuohon pyörää jos pyörässä on 29" renkaat?
^Hyviä pointteja. 
Seuraava lienee jo todella tyhmä kysymys: esim. Big Apple 55-622 (28 x 2.15), miten ne sopii tuohon pyörää jos pyörässä on 29" renkaat?
Ei se tyhmä kysymys ole, vastaus tavallaan on. Eli Orkin tarjoama 28 käy vanteelle (jos mahtuu rungon puolesta pyörimään) koska 29" on markkinamiesten pelleilyä ja vanne oikeasti 28"
nih..
Marsusram
02.10.2016, 11.02
28" ja 29" renkaat käyttävät yleensä samaa 622 vannetta. Tuumakoko on renkaan nimellinen ulkohalkaisija. Millikoko kertoo vanteen mitan.
28" ja 29" renkaat käyttävät yleensä samaa 622 vannetta. 
Onko tuohon jotain poikkeuksia?
Onko tuohon jotain poikkeuksia?
Onhan noita, minäkin joskus ostin 28kumin joka oli 635 vanteelle.
 
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.