PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyörän rungon maalaus

Kva66
27.08.2016, 20.45
Vanhoja keskusteluita asiasta löytyy.

onko asiaan uutta? Ostin käytettynä pyörän ja päivitän vaihteet yms. Rungossa reilusti kolhuja. Ei ole tarkoitus maalata koko runkoa, vain osia siitä.

Maalien lohkeaminen ongelma. Onko tullut uusia maaleja spray muodossa, jotka tarttuvat ja kuivuvat?

nure
28.08.2016, 09.03
Alan liikkeistä saa kaikki mahdolliset RAL sävyt 2K maaleina, jos pysyy junankin keulassa niin pysyy pyörässäkin!

noniinno
28.08.2016, 10.41
Epoksimaali on ratkaisu. Löytyy automaalikaupasta. Saa myös spraypullossa.

pätkä
28.08.2016, 12.07
Epoksimaali toimii hyvin betonilattiassa.

maalinni
28.08.2016, 12.24
Muista tehdä pohjatyöt kunnolla. Likaiseen pohjaan ei tartu hyväkään maali.

VitaliT
28.08.2016, 12.41
Tekisi mieli maalata kuitu keulan runkoon väreihin. Mistä vois kyseillä Helsingin alueelta? Tarkoitus olis saada semmoisen city/talvi camo värityksen.

http://i.imgur.com/RVZFR8G.jpg

noniinno
28.08.2016, 18.11
Epoksimaali toimii hyvin betonilattiassa.
Niin, sielläkin.

pätkä
28.08.2016, 19.13
Niin, sielläkin.

Niin, pohjamaaliksi jos jostain ihmeelisestä syystä haluaa juuri epoksi käyttää. Pintaan 2-kerros maalauksessa vesi- tai liuotinpohjainen maali + 2K lakka tai 1-kerros maaliksi uretaani tai akryyli.

Hiontaväri sinne väliin.

Spraypullot soveltuu hyvin deodorantin suihkutteluun.

Jos läpi hiotuista pinnoista reunat "kiehuu" 2K epoksilla pohjattaessa, niin ei kuulu mulle.

noniinno
28.08.2016, 21.10
Niin, pohjamaaliksi jos jostain ihmeelisestä syystä haluaa juuri epoksi käyttää. Pintaan 2-kerros maalauksessa vesi- tai liuotinpohjainen maali + 2K lakka tai 1-kerros maaliksi uretaani tai akryyli.

Hiontaväri sinne väliin.

Spraypullot soveltuu hyvin deodorantin suihkutteluun.

Jos läpi hiotuista pinnoista reunat "kiehuu" 2K epoksilla pohjattaessa, niin ei kuulu mulle.

Kovin on kummallinen suhtautuminen aiheeseen. Jos asiantuntemusta on, niin voisihan sitä vaikka heti antaa kysyjälle kunnon ohjeet, eikä käydä viisastelemassa betonilattian maalauksella.

Sraypullo on ihan hyvä jos ei satu ruiskua omistamaan. Ei ole ihan joka kodin perusvaruste. Vaikka kyllähän sen maalin sinne levittää karvalakillakin jos ei lopputuloksesta ole niin väliä. Epoksilla olen maalannut pintaakin, ja vaikka ei yhtä laadukas jälki ole kuin akryylilla, niin riittävä moneen paikkaan. Läpihiotut reunat kylllä saa keitettyä 2K akryylilläkin. Alumiinin maalauksessa epoksi on ihan hyvä pohja. Voihan sinne vetää nitroselluloosamaalinkin tai akryylipohjan, mutta kokemukseni mukaan ei ole kovin kestävä lohkeamista vastaan alupinnalla.

pätkä
28.08.2016, 21.17
Ketjun aloittajan kannattaa mennä rohkeasti automaalikauppaan. Riittävät ohjeet ja aineet joilla pärjää saa sieltä.
Täsmällisiä ohjeita on turha antaa, koska lopputulokseen vaikuttaa eniten kokemus pohjatöistä ja tietysti maalaamisesta.

Alumiinirungolle laittaisin pohjille kuitenkin 2K happomaalin epoksin sijasta.

noniinno
28.08.2016, 21.38
Juuri näin, maalikauppaan. Halpakauppojen sprayt eivät ole pyörän rungolle sopivia maaleja. Kunnon maalit maksavat, mutta säästävät hermoja ja tuottavat siistin jäljen oikein käytetteynä.

Kva66
28.08.2016, 22.47
Herättipäs tämä tunteita.

Itse toki olen maalaillut aikaisemminkin pyörän runkoja. Spraypullosta maalin suhauttanut.

Ongelma on ollut maalin lohkeaminen ja irtoilu.

pitänee käydä automaaliliikkeessä neuvoa kysymässä.

Kiitos ohjeista!

Läskimasa
29.08.2016, 07.50
Jos kolhuista ja naarmuista kyse, niin kynsilakkaputeliin sävytetty korjausväri ainakin ylivoimaisesti helpoin ja saa suht nätisti täytettyä kolot.

Paikkamaalaus, paljaalle asti hioen pyörän rungon kokoisessa osassa useemmasta kohdasta, en lähtis tekemään - lopputulos väkisin laikukas ja melkein samalla vaivalla olis huitonu väriin koko rungon samalla.

kauris
15.08.2022, 18.23
Pojalta pöllittiin maasturi heti lukion ekana päivänä koulun pihalta.
Saa jatkossa ajaa koulumatkat mumminsa perintöpyörällä, Tunturi Julialla. Lilan värin maalasin siniseksi.
Maali oli tällaista Prisman 4,90 alkydimaalia. Pohjalle vedin kerroksen saman tuoteperheen pohjamaalia. Sinistä tuli 4 kerrosta. Kysymys kuuluu, pitääkö tähän ostaa ja suihkia vielä lakkakerros/kerroksia? Parantaako merkittävästi maalin pysyvyyttä tms. Ulkonäöllisesti ei ole tarvetta. Nätti tuli. Parempi kuin mun peukalosta.

https://ep1.pinkbike.org/p4pb23165442/p4pb23165442.jpg

https://ep1.pinkbike.org/p5pb23165444/p5pb23165444.jpg

pätkä
15.08.2022, 18.55
Jos maalattu pinta on kiiltävä eikä matta kuten peukalo niin älä lakkaa. Huono tarttuvuus kiillon päälle.

kauris
15.08.2022, 19.43
Ok. Kiitti. Maalipinta on kiiltävä eli jätän lakkaamatta.

nure
16.08.2022, 08.04
Useilta satoja spraypulloa, sekä 1K että 2K käyttäneenä voin sanoa että laatu kiinni maalaajasta. Ei tietenkään kaaturuiskujen tasoon päästä enkä autoa yli maalaisi mutta hyvin saa esim. rungon maalattua.
Alumiinin tarttuvuus pieni ongelma, itse en hioisi aivan puhtaaksi jos ilman primeria haluaa maalata ja jos niin mielummin samalle värille suunnattu pohja paras! Myös lakka pintaan aivan vaan kestävyyden vuoksi.

kauris
16.08.2022, 14.08
Tää mun projekti on teräsrunkoinen. Ja hioin vain pintaa karheaksi jotta maali tarttuu paremmin. yli 20 vuotta vanhat tarrat pinnassa oli hankalin osuus. Koitin 3m citrus cleaneria (liimanpoistaja), hiekkapaperia ja pata-pataa. Mikään ei tunnu auttavan. Siitä kohdassa missä ei ole tarraa saa hiottua nopeasti teräksen esiin mutta tarra vain kestää ja kestää. No lähti ne lopulta noiden kaikkien kolmen yhdistelmällä vuorotellen ja kovalla hiellä.

Harmittaa jos pyörän ajateltu käyttö lakkaa seuraavaksi siihen, että takakiekko pettää. Mun käyttöä asemapyöränä kestänyt mutta tuon poikani ajotottumuksista en menisi takuuseen. Yksi pinna nimittäin puuttuu kokonaan ja joskus olen tainnut tuota kiekkoa ihan vasaralla paukuttaa suoraksi tulleen lommon kohdalta. No voi olla, että oikeankokoisen pinnan saisi ihan tuosta Espoon pyörästä Espoon keskuksesta jos kävisi kysymässä.

Lähtötilanne about tällainen (ei oma pyörä)
https://sites.google.com/site/kymppipyora/Kympprinkuvia001.jpg

Kuva lopputuloksesta:
https://ep1.pinkbike.org/p5pb23172745/p5pb23172745.jpg

nure
18.08.2022, 07.22
^ Aivan tyylikäs setti!