PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sopiva pyörä työmatkoille ja pyörälenkeille



nöppänä
27.08.2016, 19.17
Kyllästyin viime talvena Tunturi Park Cafén jatkuviin vaihteisto-ongelmiin (Nexus 7, kiroan alimpaan helvettiin) ja olen nyt pärjännyt jonkin aikaa pelkällä mummopyörällä matkalla metroasemalle ja takaisin.

Nyt kuitenkin haluaisin kunnollisen fillarin, jolla voisi ajaa 17 kilometrin suuntaansa työmatkaa ja vapaa-ajan pyörälenkkejä. Ehkäpä vielä joskus uskaltaudun sinne Turun saariston rengasreitillekin.

Käsittääkseni tällaiseen käyttöön sopisi hybridi. Olen persjalkainen itäsuomalaisnainen, pituutta on vain noin 160 senttiä ja siitäkin suurin osa selässä - jalat ovat siis tosi lyhyet.

Olen katsellut esimerkiksi näitä pyöriä: https://www.suomenpolkupyoratukku.fi/pyorat/hybridi-pyorat/ktm-life-road-28-naisten-27-v-3025.html

http://webshop.velo-oxygen.fi/polkupyorat/hybridit/naisten/crescentakulla-na-alivio-mix-24v-hydr-disc-16.html

https://www.intersport.fi/fi/tuote/focus-lost-lagoon-3.0-ltd-n-hybridipyorat-56467095/

https://www.xxl.fi/white-white-sc-comp-ff-ane-16-naisten-hybridipyora/p/1117973_1_style

Onko jotain, mitä erityisesti pitäisi ottaa huomioon? Tekeekö enimmäkseen kaupunkiajossa joustohaarukalla mitään, vai onko se enemmän haitaksi? Miten suuri laatuero oikeasti on Shimanon Alivio- ja Deore-vaihteistoilla? Edellisen disastroofin jälkeen haluan nyt varmistaa, ettei vaihteisto ole susi jo syntyessään.

En mielelläni haluaisi laittaa pyörään koko omaisuuttani, vaikka tiedän kyllä, että tonnilla saisi paremman. Unelmoin sellaisesta ns. paremmasta hybridistä, jonka saisi kuitenkin syysalesta minulle sopivampaan 500-600 euron hintaan. Pyörässä voisi mielellään olla jo lokarit ja tarakka kiinni, mutta kyllähän sellaiset siihen rahalla saa lisäosinakin.

Aion mennä lähipäivinä koeajamaan, kaikki vinkit ovat tervetulleita!

rjrm
27.08.2016, 19.33
Tuolla budjetilla pysy erossa noista joustohaarukoista etenkin kun se on työmatkapyörä.

paaton
27.08.2016, 20.02
17km suuntaansa työmatkaa ja pidemmät lenkit päälle. Suosittelen miettimään pyörän valintaa vielä kerran, jos oikeasti haluat saada pyörän jolla haluaa lähteä maantielle.

nure
28.08.2016, 10.02
^Kahden vastaajan kanssa samaa mieltä, ei pomppukeppiä missään tapauksessa ja laatuunkin olisi syytä panostaa mutta taitaa valitettavasti tulla tuo budjetti vastaan. Kannattaa tosiaan seurata noita syksyn poistomyyntejä.

Marsusram
28.08.2016, 12.08
Naistenpyörien geometriassa on yleensä miestenpyöriä lyhyempi ja suhteessa korkeampi runko, koska naisten jalat ovat keskimäärin pitemmät suhteessa vartaloon kuin miehillä. Jos olet keskimääräistä lyhytjalkaisempi, niin miesten mallien geometriakin voi olla toimiva. Tarpeeksi matalia pieniä runkoja vaan ei ole ihan helppo löytää.
Vaihteistoista Aliviota pidetään hybridikäytössä kestävänä, Deore kestää maastokäyttöäkin kuluttavissa rapaisissa oloissa.
Ulkovaihteissakin on omat pienet ongelmansa, mutta avoimessa systeemissä kaikki on helpommin korjattavissa.
Pyörien hintoja arvioidessa kannattaa huomioida että pelkän Alivio/Deore takavaihtajan hinnassa ei ole eroa kuin 10€, kun koko osasarjan kohdalla eroa olisi 50-100€. Joskus ennen myytiin pyöriä, joissa osasarja muuten kuraa, mutta XT-takavaihtajalla nostettiin hintaa ainakin 100€.

nöppänä
28.08.2016, 13.42
Kiitos vinkeistä, en siis hylkää täysin Aliviota vaihteistona ja pysyttäydyn kaukana joustohaarukoista (en kyllä itsekään ymmärrä mitä semmoisella kaupunkikäyttöpyörässä tekee). Pitää käydä koeajamassa ja ihmettelemässä ja kyselemässä kaupoista josko miesten malli voisi olla sopiva tämmöiselle lyhytjalkaiselle ja pitkäselkäiselle.

gzmi
28.08.2016, 19.46
Kahton nyt tätä, ei ole hinnalla pilattu. Sunnuntai tarjoukseksi on ihan kiva. Perinteisesti laittanut 2000-3000 fillareita, mutta houkuttelee kokeilla crossaria ja ei tule niin itku jos pöllivät tai tapahtuu mitä vain. Olisi minun eka hiilari fillari. Tuo 105:n tökkii, mutta hinta vaan on niin hyvä. Jossain luki, että nykyinen 105:n vastaa Ultegraa 5-6 v sitten. Tiedä sitä sitten :-)

https://www.xxl.fi/white-white-cx-killer-16-cyclocross-pyora/p/1118214_1_style

gzmi
28.08.2016, 19.48
Maantierungoissa ihtellä 178 cm niin 54 ja 56:t toimii, vaihtelee merkeittäin. Trekin 56 on vm. 2006 maantiepyörässä. Stemmalla voi tuunata isoa pienemmäksi hitusen. Maasturina on 2008 Gary Fisher 29'er Paragon medium rungolla.

nure
29.08.2016, 08.13
^Mitähän nyt höpötät kun kysyjä hakee max. 600:n fillaria?

Frosty
29.08.2016, 14.46
Mielestäni kysyjällä ovat budjetti, ajatus pyörätyypistä ja käytön vaatimukset keskenään epäsuhdassa. Crossari, grinderi, monikäyttömaantie tms. olisi varmaan pidemmän päälle hyvä ratkaisu, olettaen ettei lumisohjossa, maastossa tms. olosuhteissa tarvitse juurikaan ajella.

Ainakin viime kaudelle Cyclecenterin outlet myi Ridley X-Bow:ta hintaan 999 €, XXL:ssä on usein hyviä diilejä jne. Monessa pyörässä on vaan se ongelma, ettei mallin pieninkään runkokoko ole riittävän pieni, jo mainittu Ridley X-Bow ja hieman kalliimpi Cannondale CAADX tulevat ainakin mieleen riittävä pieniä runkokoja tarjoavista vaihtoehdoista.

Näin hyvään asiaan ja ilmeisen korkealla käytön asteella kannatta oikeasti uhrata se tonni. Jos se ei kuitenkaan missään nimessä tule kyseeseen, yhdyn huonoista jou(s)tokeuloista varoittavaan kuoroon.

paaton
29.08.2016, 14.51
Mielestäni kysyjällä ovat budjetti, ajatus pyörätyypistä ja käytön vaatimukset keskenään epäsuhdassa. Crossari, grinderi, monikäyttömaantie tms. olisi varmaan pidemmän päälle hyvä ratkaisu, olettaen ettei lumisohjossa, maastossa tms. olosuhteissa tarvitse juurikaan ajella.

Ainakin viime kaudelle Cyclecenterin outlet myi Ridley X-Bow:ta hintaan 999 €, XXL:ssä on usein hyviä diilejä jne. Monessa pyörässä on vaan se ongelma, ettei mallin pieninkään runkokoko ole riittävän pieni, jo mainittu Ridley X-Bow ja hieman kalliimpi Cannondale CAADX tulevat ainakin mieleen riittävä pieniä runkokoja tarjoavista vaihtoehdoista.

Näin hyvään asiaan ja ilmeisen korkealla käytön asteella kannatta oikeasti uhrata se tonni. Jos se ei kuitenkaan missään nimessä tule kyseeseen, yhdyn huonoista jou(s)tokeuloista varoittavaan kuoroon.

Just näin. Ei pitkälle työmatkalle ja kuntoiluun osteta paremmaksi pyöräksi toista hybridiä. Sitä tarkoitin tuossa alussakin, mutten uskaltanut mainita sanaa cyclo..

orc biker
29.08.2016, 15.42
17km suuntaansa työmatkaa ja pidemmät lenkit päälle. Suosittelen miettimään pyörän valintaa vielä kerran, jos oikeasti haluat saada pyörän jolla haluaa lähteä maantielle.
Maantiehän on kaikista helpoin alusta. Sillä pärjää millä tahansa pyörällä. Mutta jos on kiire, niin sitten kannattaa harkita tarkasti, millaisen pyörän ostaa. Kiire kesäisin tarkoittaisi cyclocrossaria. Talvisin ei niinkään, jos alusta ei ole erityisen hyvin aurattu, mutta pääkaupunkiseudulla ei taida yleensä kummoista lumista talvea olla, joten ehkä se voisi olla talvisinkin kiireisen valinta. Ehkä. Ei tarvitse olla paljon lunta, että krossari kapeine kumineen jää kauas taakse.

Aloittaja puhuu tosiaan talvesta, joten siihen mieluummin maasturi kuin hybridi, niin saa mahtumaan leveät talvirenkaat. Enimmäkseen kaupunkiympäristössä, joten silloin cyclocrossarista ei ole paljon iloa, koska pään täytyy pysyä kuitenkin pystyssä. Kun siihen yhdistetään tiukka budjetti ja lyhyt mitta, niin 27,5" hyvin varusteltuna olisi varmaankin sopivin pyörä. Ongelmana tietysti on se niistä löytyvä Suntourin joustokeula, mutta siitä voi hankkiutua myöhemmin eroon. Tulee täältä vaikka kysymään, mikä tilalle, hommaa sen (< 100 euroa) ja vie pyörän kanssa huoltoliikkeeseen, niin varmasti muutamalla kympillä saa vaihdatettua sen.

http://www.radon-bikes.de/en/bikes-2016/mountainbike/hardtail/zr-lady-275/zr-lady-275-50/

Jos olisi rahaa, niin tässä olisi jo oikeasti hyödyllinen joustokeula myös kaupunkiajoissa ja talven möykyissä: http://www.radon-bikes.de/en/bikes-2016/mountainbike/hardtail/zr-lady-275/zr-lady-275-60/

Mutta tuo nyt menee budjetin ylitse niin reilusti, että ei voi mitään.

nöppänä
29.08.2016, 16.46
Päädyin tällä budjetilla ja aikataululla ostamaan käytetyn (ja huolletun) Nishiki 401:n 17" rungolla. Katsotaan miten pitkälle tuolla pärjää, vielä en ainakaan uskaltaudu cyclocrossiin ja/tai hyvin etunojaisaan ajoasentoon.

Vinttaaja
29.08.2016, 16.56
Edellinen hybridini oli Deoren takavaihtajalla ja nykyinen Alivion takavaihtajalla. En ole havainnut mitää merkittävää eroa.

orc biker
29.08.2016, 18.20
Päädyin tällä budjetilla ja aikataululla ostamaan käytetyn (ja huolletun) Nishiki 401:n 17" rungolla. Katsotaan miten pitkälle tuolla pärjää, vielä en ainakaan uskaltaudu cyclocrossiin ja/tai hyvin etunojaisaan ajoasentoon.
Vaikuttaa ihan asialliselta, mutta ongelmana noissa ovat kapeat renkaat. Kesäisin siitä ei haittaa ole muuten kuin hiekalla tai muuten pehmeällä ja yleisenä epämukavuutena, mutta toivottavasti talvella pärjäät. Kapea rengas on tosi hankala lumella. Hybridit ovat helppoja ratkaisuja, mutta minä itse en oikein pidä niitä optimaalisena juuri mihinkään, kuten luonnollista onkin, kun se on lähtökohtaisesti kompromissipyörä. Olisi kiva, jos valmistajat heräisivät tähän päivään alkaen tarjota yleispyöriksi kohtuullisen hintaisia 29erejä helposti lokareilla yms. varustettavina tai jo valmiiksi varusteltuina. Muoti on kuitenkin onneksi leveitä renkaita kohti, mutta myyminen suurille ja tietämättömille massoille onkin jo toinen juttu, koska ihmiset luulevat, että iso rengas on hidas rengas.

Frosty
29.08.2016, 18.32
Lisäksi on tosin hyvä muistaa, että tyypillinen 29erin aerodynamiikkaa on verrattavissa sateenvarjon kanssa juoksemiseen.

orc biker
29.08.2016, 18.36
Lisäksi on tosin hyvä muistaa, että tyypillinen 29erin aerodynamiikkaa on verrattavissa sateenvarjon kanssa juoksemiseen.
Niin se on hybrideissäkin useimmiten. Kaupungissahan se ei haittaa yhtään mitään, kun ei parane kaahailla ja päänkin on syytä pysyä pystyssä. Ja toisaalta jos aika on tärkeää, niin talvella voi kummasti kiriä menetettyä aikaa takaisin, jos alla on esim. Ice Spiker Pro 29 x 2,25. Mutta onhan se totta, että ilma on kova vastustaja, mutta jos ihminen ajelee n. paria kymppiä, niin siinä ero ei ole niin valtaisa. Hätäisen kannattaa katsella varmaan krossareita. Yksi, jonka yleistymistä toivon, on monsteri crossari. Sehän ratkaisee melkein kaikki maailman ongelmat. Mutta niitä on vielä vähemmän tarjolla, saati halpaan hintaan.

Toki tankoa vaihtamallahan 29eristä tekee monsterin. Etupää on helposti vähän korkea, mutta slam that stem vain, niin vähän auttaa. Ongelmana näissä on se vaadittu virittely. Tai vaihtoehtoisesti raha, koska kyllähän joku tekee sen aina maksusta ihmisen puolesta. Mutta harva normaali ihminen, etenkään nainen, lähtee tuunaamaan fillaria, joten valmiita ratkaisuja tarvittaisiin.

Frosty
29.08.2016, 18.57
Monstereista samaa mieltä! Todella monipuolisen yleispyörän sellaisesta saisi, soisi yleistyvän.

Lähinnä joustokeulaiset hybridit kärsivät geometriastaan johtuen huonosta aerodynamiikasta. Niissäkin on tosin yleensä maasturia kapeampi tanko, mutta ominaisuudet kokonaisuudessaan 29eriin nähden pakkasen puolella.

gzmi
29.08.2016, 19.43
^Mitähän nyt höpötät kun kysyjä hakee max. 600:n fillaria? Aina kannattaa kertoa ja jakaa hyviä juttuja. Kaveri kävi kahtomassa tuota, mutta skippasi painavahkon rungon vuoksi, muuten diggasi vs. hinta, että ihan OK aika monelle varsinkin työmatka käyttöön. 600 €, annan vinkin - kannattaa säästää vähän lisää tai ehtiä vaihtopeli alle.

Mohkku
29.08.2016, 20.17
Maantiehän on kaikista helpoin alusta. Sillä pärjää millä tahansa pyörällä. Mutta jos on kiire, niin sitten kannattaa harkita tarkasti, millaisen pyörän ostaa. Kiire kesäisin tarkoittaisi cyclocrossaria. Talvisin ei niinkään, jos alusta ei ole erityisen hyvin aurattu, mutta pääkaupunkiseudulla ei taida yleensä kummoista lumista talvea olla, joten ehkä se voisi olla talvisinkin kiireisen valinta. Ehkä. Ei tarvitse olla paljon lunta, että krossari kapeine kumineen jää kauas taakse.

Aloittaja puhuu tosiaan talvesta, joten siihen mieluummin maasturi kuin hybridi, niin saa mahtumaan leveät talvirenkaat. Enimmäkseen kaupunkiympäristössä, joten silloin cyclocrossarista ei ole paljon iloa, koska pään täytyy pysyä kuitenkin pystyssä. Kun siihen yhdistetään tiukka budjetti ja lyhyt mitta, niin 27,5" hyvin varusteltuna olisi varmaankin sopivin pyörä.

Aloittaja teki jo päätöksen, mutta ei se jutustelua estä.

Mielestäni asfaltilla ajoon ei kannata suhtautua helppouden kautta. Muuten päädytään läskiin, ellei budjetti sitä estä. Krossarin etu ei ole yksin aerodynamiikan kautta saatava nopeus, vaan luonnollinen ajoasento. Se voi olla suht pystykin, joten jäykkäniskaistenkin on helppo ajaa kaupungissa.

Aloittajan budjetti ei ole suhteessa vaatimuksiin, mutta hyviä tarjouksia halvemman pään krossareista itse katselisin.

juusoj
29.08.2016, 20.24
Mä oon ajanu työmatkaa crossarilla, endurance luokan maantiepyörällä, täysjoustolla (120mm sekä 140mm), fitnesspyörällä, etujoustoisella ja nyt tuli täysjäykkä teräs.. Kaikissa on etunsa. Mut yleiskäytössä työmatkalla täysjäykkämaasturi kuten konan unit on omasta mielestäni paras valinta. Varsinkaan kun nykyisen unitin päivittäminen 1x10 ei maksa kuin pakan, vaihtajan, liipasimen jaa ketjun.. Varsinkin ajoasento kapungissa on paljon parempi mulle kuim crossari saatikka maantiepyörä.. Mut nää on aina henkilökohtaisia asioita.

gzmi
29.08.2016, 20.32
Ihte ajoin Espoosta Helsinkiin työmatkaa 2/3 matkoista kesät talvet 6 vuotta niin Gary Fisher 2008 Paragon 29'erillä, jäykkis fillari ja ihan toimiva. Ei voisi olla parempi, välillä oli alla museohybridini DBS Street Track vm. 1998 ja ehkä kerran Trek 2000 vm. 2006 Ultegra kiiturini, siinähän ne fillarini nyt tuli lueteltuina. Paragonissa pidin talvisin ihan normaaleita sen ajan Nokian nastakumeja, joissa on 106 nastaa, aivan pärjäsi, se enemmän nastainen olisi ollut jo liioiteltua. Toki jos alkumatka olisi ollut syrtsy hiekkateitä, jotka kelireikkoisina ovat tosi jäisiä niin sitten joo. Kunnon pakkasilla kävivät Avid Juicy seven neste levarit vähän tahmeksi muttei haitannut.