Näytä tavallinen näkymä : Onko mulla hyvä pyörä?
Pyytäisin ystävällisesti maastopyöräilijöiden kommentteja vanhasta pyörästäni. Tämä Merida on ostettu parikymmentä vuotta sitten, enkä ole siinä määrin skeneä seurannut, että tietäisin, mikä on muuttunut. Pyörä painaa 16 kg, onko paljon nykypeleihin verrattuna? Osaisiko joku sanoa jo pelkästään satulan korkeuden perusteella, onko pyörä minulle liian pieni? Olen 177 cm pitkä, ja rungossa lukee 19" / 48 cm. Asento tuntuu itselleni hyvältä, enkä näin aloittelijana osaa paljon muutakaan valitella. Kaupunkiajelupyörääni verrattuna vain tuntuu kovin pieneltä. Asfaltilla on melko raskas polkea, mutta metsäpoluillehan tällä kuuluukin mennä. Kannattaako vaihtaa uudempaan ja ottaako pyöräkaupat tällaista enää vaihdossa? Jarrut ym. välineistö lienee varsin laadukasta.
Suurkiitos kaikesta avusta jo etukäteen!
http://aijaa.com/lj3GhQ
Onhan tuo 16kg ihan tolkuttoman paljon vannejarrullisesta 26"-kiekkoisesta fillarista. Miellyttävä lukema olisi 10kg luokkaa.
Asento tuntuu itselleni hyvältä, enkä näin aloittelijana osaa paljon muutakaan valitella. ... Kannattaako vaihtaa uudempaan
Ei kai tuota sitten kannata vaihtaa jos noin hyvältä tuntuu.
...ottaako pyöräkaupat tällaista enää vaihdossa?
Ihmettelisin suuresti jos ottaisivat. Parempi myydä suoralla kaupalla jollekulle jos kiinostusta löytyy. Käypä arvo voisi olla 30-100€ riippuen palikoiden kunnosta.
Pyytäisin ystävällisesti maastopyöräilijöiden kommentteja vanhasta pyörästäni. Tämä Merida on ostettu parikymmentä vuotta sitten, enkä ole siinä määrin skeneä seurannut, että tietäisin, mikä on muuttunut. Pyörä painaa 16 kg, onko paljon nykypeleihin verrattuna? Osaisiko joku sanoa jo pelkästään satulan korkeuden perusteella, onko pyörä minulle liian pieni? Olen 177 cm pitkä, ja rungossa lukee 19" / 48 cm. Asento tuntuu itselleni hyvältä, enkä näin aloittelijana osaa paljon muutakaan valitella. Kaupunkiajelupyörääni verrattuna vain tuntuu kovin pieneltä. Asfaltilla on melko raskas polkea, mutta metsäpoluillehan tällä kuuluukin mennä. Kannattaako vaihtaa uudempaan ja ottaako pyöräkaupat tällaista enää vaihdossa? Jarrut ym. välineistö lienee varsin laadukasta.
20 vuotta sitten... :O Jarrut tuskin ainakaan nykystandardien mukaiset tai riittävät. Itse ostin juuri pyörän ja sen paino on 12 kiloa, eli sulla on 33% painavampi pyörä silloin. Kyllä se maastoon on tarkoitettu, mutta kyllä sen silti kuuluisi rullata asfaltillakin. Tietenkin riippuu miten paljon pyöräilet ja miten vaativissa paikoissa, pienillä päivityksilläkin voisi pyörällä ajaa kyllä.
Ehkä joku muu osaa antaa paremman mielipiteen [emoji4] Itsekin aloittelija, mutta tuossa oma mielipiteeni.
Sent from my XT1562 using Tapatalk
Kiitos oikein paljon molemmille vastauksistanne! Taidan tästä lähteä pyöräkaupoille :)
Kiitos oikein paljon molemmille vastauksistanne! Taidan tästä lähteä pyöräkaupoille :)
Jos ei ole kiire niin suosittelen Canyonia! :)
Sent from my XT1562 using Tapatalk
Asfaltilla on melko raskas polkea, mutta metsäpoluillehan tällä kuuluukin mennä.
Osittain raskaus varmasti selittyy tuolla painolla mutta renkaanpaineilla ja itse renkailla (kuvio mutta myös muut ominaisuudet) on merkittävä ero. Tämä kyllä pätee myös uusiin pyöriin, eli jos valmistaja on rengastanut sen täysin maastoajoa varten niin rullaavuus asfaltilla kärsii. Kannattaakin miettiä että millaista se oma ajo on ja kenties vaihtaa rengasta vähän paremmin rullaamaan. Renkaista on kasa threadeja tuolla Renkaat-alueella kyllä.
Osaisiko joku sanoa jo pelkästään satulan korkeuden perusteella, onko pyörä minulle liian pieni? Olen 177 cm pitkä, ja rungossa lukee 19" / 48 cm.
Nuo kännykkäkameralla otetut kuvat voivat kyllä vääristyä aika paljon joten voin olla väärässä mutta pelkästään kuvaa katsomalla pyörä ei ainakaan ole sinulle liian iso, enemmänkin pienen puoleinen. Mutta parasta olisi jos ostaisit uuden pyörän oikeasta pyöräliikkeestä jossa osataan katsoa sinulle varmasti oikea runkokoko. Ei siis liikettä jossa kerrotaan että "tää on sulle just passeli ja muutenkin viimeinen mikä meillä on jäljellä" ;)
PS. Nykyiset maastopyörät ovat jotain ihan muuta kuin tuo sinun vanhasi. Tulet yllättymään...
Keskiäkäinen lohjalainen
26.08.2016, 15.03
Jos sulla on budjetti uuteen niin sitten nykyinen pyörä ei ole hyvä. (Tämä on vanhan pyörän iästä ja mallista riippumaton totuus.)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.