Näytä tavallinen näkymä : Eturattaat 3 > 2:hteen.
Keskimmäinen eturatas kolmesta on niin kulunut, että ketju pomppaa yli jos polkee vähänkin voimakkaammin. Nyt tarkoitus vaihtaa rattaat uusiin ja tuntuu nykyään olevan enempi suositumpi tuo 1 tai 2 eturatasta. Kysymys kuuluukin, jos vaihdan eturattaat kolmesta kahteen, niin mitä täytyy huomioida ketjuja ostettaessa ja etuvaihtaja menee varmaan myös silloin vaihtoon? Näkyykö ketjun tyypissä jotenkin se mihin välityksiin ym se on tarkoitettu? Niissä näyttää lukevan esim 11 Speed tms. Ja käsittääkseni voi olla sekaisin SRAM:mmia, Shimanoa ym, kun valitsee ketjuja ja rattaita?
Nykyinen kokoonpano on tässä:
Takana: Shimano Deore CS-HG50-9
Kammet: Shimano Deore LX
Etuvaihtaja: Shimano SLX FD-M660 3 ratasta
Takavaihtaja: Shimano Deore XT RD-M772-SGS Shadow 9 ratasta
Taitaa helpoimmillaan mennä uusilla rattailla ja vaihtajan rajojen säädöllä. Vivusta jää vaan yksi pykälä vaihtajan liikealueen ulkopuolelle.
Ketju valitaan takapakan mukaan. Mutta 10s ketju toimii myös 11s pakalla ja toisinpäin jne...
Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla
Mikset siirry suoraa 1x systeemiin, paljon simppelimpi ratkaisu... Kahden rattaan hinnalla saat yhden kunnollisen tuollaiseen käyttöön tarkoitetun...
Mikset siirry suoraa 1x systeemiin, paljon simppelimpi ratkaisu... Kahden rattaan hinnalla saat yhden kunnollisen tuollaiseen käyttöön tarkoitetun...
Vastaan jokerina vierestä koska Itsellä suunitteilla juuri samanlainen operaation eli 40-30-22 3xkampi systeemistä isoin ratas edestä pois ja Bashguard tilalle. Olisin mieluusti siirtynyt 1x settiin mutta kun takana on 9 lehtinen 11-34 on 30-34 välitys isoimmissa mäissä/uppoavassa maastossa auttamatta liian raskas jolloin oikein mielellään tiputtaa edestä pikku rattaalle niin pääsee taas eteenpäin... Seuraavassa menopelissä onkin varmasti sitten jo 1x11 kun tulee pelkästään maastokäyttöön ja näin ollen sitten voi nykyisen fillarin laittaa pelkästään työmatka käyttöön johon 1x9 setti on enemmän kuin riittävä ja heivata etuvaihtajan+pienen rattaan onnellisena jämälaatikkoon
Edit: Syy päivitykseen oli vain ja ainoastaan maavaran saaminen suuremmaksi, 40t ratas ottaa kiinni turhan helposti puunrunkoihin ja kiviin jolloin matka saa yllätys stopin..
Isoin ratas pois ja kahden alimman tilalle halutut. Sitten vaan etuvaihtajan rajoitinruuvia soukemmalle. Kannattaa laittaa isoimman rattaan tilalle kevyt "rock ring".
Esim maastopyörässä on 26/36 tosi hyvä yhdistelmä.
Konversio voidaan kyllä tehdä: Trek 7.4 FX -13 (http://www.bikepedia.com/QuickBike/BikeSpecs.aspx?year=2013&brand=Trek&model=7.4+FX+Disc). Edessä Acera 48/36/26 -> Ultegra 46/36, takana Acera (vast. 9-v) -> Ultegra 13-30t (10-v). Samalla tietysti meni vaihtoon kahvat, vaihtajat, jarrut (Hayes dyno -> Shitmano SLX), kiekot -> Bontrager 29er. Piti saada kunnon talvipyörä, ja runko ja koko olivat ihan sopivia jo aluksi.
Pakko kommentoida kun olen seurannut tätä 1*11, 2*9, 3*10 (tai jotain) keskustelua. Itellä tallissa 2 * 9 ja 3 * 10 hyrbiidi & maasturi. Maantiellä pärjää tällainen tavan sotkija mainiosti 2 * 9:llä (ja varmaan 1 * 11:llakin). Kuitenkin aina kun ajelen tuolla maasturilla, tykkään siiitä, että pienemmän eturattaan haulla saa nopeasti "pari pykälää alemman vaihteen" yhdellä naksulla. Sama juttu ylös vaihtaessa. Kun taas tuossa 2* 9:ssä isomman eturattaan haku on pääsääntöisesti aina operaatio, joka vaatii samalla pykälää pienemmän takarattaan hakua. Eli 3 * 10 vaan jotenkin toimii kun sitä oppii käyttämään. Tietysti ne rattaiden koot / välitykset vaikuttavat asiaan, mutta kolmella eturattaalla vaihtaessa tulee pienempi joustavampi siirtymä välityksissä kuin kahdella. Tietty yhdellä voi tuon unohtaa ;) - painosäästöäkin tulee...
Tällä hetkellä kolme pyörää ja kaikki 1x systeemeillä ja ainakin näillä nurkilla ei ole pahempia ongelmia tullut ympärivuotisessa käytössä.
arctic biker
24.08.2016, 22.31
Jalat ja maastot ynnä tiet! Viis vuotta sitten hommasin uusimman maasturin, Sram X9setti ja 42/28 kammet. Varsin hauskaa kun etuvaihtaja jaksoi vaihtaa veto päällä pienemmälle. Tietysti iso hyppy välityksessä. Keväällä päivitin XTvivut ,XT kammet 40/28, Xt-takavaihtajan ynnä XTR-etuvaihtajan. Toimii kuin ihmisen mieli. Kippuratankoisissa on Ultegrat 2x10 . Itseasiassa en oikein ymmärrä tätä yhden eturattaan kiimaa, kun nää nykyiset etuvaihtajat toimii varsin hyvin.
Toki tallissa oottaa 2x11 Ultegrasetti kuin päivää nousevaa uutta runkoa.
Mulle 2x kammenrattaat on ainoa oikea.
Jos on upgradeviruksen vuoksi pakko vahtaa tuplaan triplasta, niin sitten on pakko vaihtaa. Tuossa tilanteessa ostaisin itse kuluneen eturattaan tilalle uuden ja jatkaisin menoa triplalla. Helppoa, nopeaa, toimivaa ja halpaa.
Minulle myös 2x systeemi ainoa oikea. Nuren äärimmilleen hiottu 1x systeemi, jossa äärimmäisen tiivis maantiepakka saa myös ymmärrystä. Kaksi eturatasta mahdollistaa pienimpien pakanrattaiden vaihtamisen isompiin, keskemmälle pakkaa, se tuottaa täydellisen välityksen - portaatonta odotellessa.
Olen saksasta katsellut noita kampia ja rattaita, koska en ole ainakaan huomannut, että myisivät vain rattaita. Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että jatkaisin 3 eturattaalla, mutta verkkokaupat tahtoo tyrkyttää niitä yhtä ja kahta ratasta.
Pelkkiä rattaita saa.
http://www.bike-discount.de/en/shop/9-speed-427/l-24
Tuollakin aika kivasti noita tarjolla ;https://www.bike-components.de/en/Chainring/
Jalat ja maastot ynnä tiet! Viis vuotta sitten hommasin uusimman maasturin, Sram X9setti ja 42/28 kammet. Varsin hauskaa kun etuvaihtaja jaksoi vaihtaa veto päällä pienemmälle. Tietysti iso hyppy
välityksessä. Keväällä päivitin XTvivut ,XT kammet 40/28, Xt-takavaihtajan ynnä XTR-etuvaihtajan. Toimii kuin ihmisen mieli. Kippuratankoisissa on Ultegrat 2x10 . Itseasiassa en oikein ymmärrä tätä yhden eturattaan kiimaa, kun nää nykyiset etuvaihtajat toimii varsin hyvin.
Toki tallissa oottaa 2x11 Ultegrasetti kuin päivää nousevaa uutta runkoa.
Mulle 2x kammenrattaat on ainoa oikea.
Tuossa on luetteloa mitä kohti kannatta edetä päivityksissä ja pyörää kasatessaan. Noilla voi ajaa monia vuosia ja kymppitonneja hyvin kohtuullisella kunnossapidolla. Alemmantason osillakin kaiken saa pelaamaan, mutta kestävyys jää paljonkin alle. Ultegra ja XT ovat omiinkin asentuneet sitä mukaa kun on tarvinnut, pyörien mukana on tullut noita simpan muutoin hyvinkin toimivia keskitason osia.
Mullekin 2x kammet on se oikea, kolmessa noin.
...edelleen tämä vaihtoprosessi työn alla. Olen kuitenkin päätynyt pitämään tuon kolmen eturattaan systeemin ihan senkin takia, etten ole kokenut siinä mitään huonoa vaan päinvastoin. Nyt tuntuu löytyvän vaan niin hyviä tarjouksia koko kampisetille, mutta mitä niissä tarkoitetaan tiedolla "BoltCircle104mm"? Jos vaihdan koko kampisetin rattaineen niin onko sillä edes mitään välilä?
Tuo BCD-mitta kertoo sen rattaiden kiinnityspulttien kehän halkaisijan.Jos kampisetin rattaineen vaihtaa ei tuolla ole merkitystä,ottaa sen uuden samoilla mitoilla ku edellinen on ...
Deore LX on niinkin hyvä kampisarja, että siihen kannattais vaihtaa vain kuluneet rattaat. Ei koko kampisarjan vaihtaminenkaan kolmirattaiseen huono ajatus ole eikä kalliskaan oma-asennuksena. Muotia seuraavat vähentävät rattaita. Omissanikin on enää kaksi ratasta.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.