Näytä tavallinen näkymä : Cyclocross suosituksia talvikäyttöön
Atleetti
23.08.2016, 16.38
Hei,
Nyt olisi hyvä laittaa uusi luku työmatkapyöräilyyn ja siirtyä Joposta Cyclocrosiin. Tarkoituksena olisi löytää hyvä pyörä noin 1500-1700 euron budjetilla. Työmatkaa on noin 10 km, mutta tarkoitus on myös heittää pitempää lenkkiä viikonloppuisin. Fillari tulee lähinnä syys-talvi-kevät käyttöön. Toive on, että pyörään saa myös asennettua lokasuojat ja nastarenkaat. Kesäisin kisa ja treenipyöränä toimii Cervelo S5 ja sillä olen heittänyt pitkät lenkit ja triathlonmatkat.
Alustavasti kävin keskusteluketjua läpi ja esiinnousi ainakin seuraavat vaihtoehdot Cannondale caadx ja Felt v100. Toivoisin kommentteja myös muista merkeistä. Esim. Specialized, BMC
Kommentteja ja näkökulmia ilolla tervehtien.
MacKonte
23.08.2016, 18.21
Kohta vuoden ja 5000km kokemuksella suosittelen CaadX:ää. Lokarinpaikat löytyy, nastarenkaat sopii, laadukas ja toimiva pyörä. Budjettiin mahtuu 105-osasarjalla varustettu malli.
paskalokki
23.08.2016, 18.37
https://www.canyon.com/fi/factory-outlet/#category=road-bikes&id=18916
https://www.canyon.com/fi/factory-outlet/#category=road-bikes&id=18928
Auttaa jos olet n. 190 cm pitkä.
Itse en kovin ihastunut lokasuojiin joissa jää olematon tila, ainakin rospuuttoaikana sohjo tukkii renkaan ja lokari välin usein, toisaaltaan aivan makua asia...
MacKonte
23.08.2016, 21.11
CaadX:ssä on ollut koko ajan SKS Commuter 45-lokarit eikä sohjo ole tukkiintunut renkaan ja lokarin väliin. Eipä ole sateella kurakaan sotkenut pyörää ja polkijaa :)
Sääli että Canyonista ei löydy kokoja, Hinta/laatu kohdillaan... Syksyllä kyllä alkaa poistoja tarjolla edullisemmin. Ei kannata jämähtää johonkin malliin, silloin saattaa mennä parempi ohi suun.
J-P Ellilä
23.08.2016, 22.57
Ite hommasin samaan hintaluokkaan Kona Private Jaken. 1x voimansiirto ja läpiakselit puolti valintaa. Jos jostain pitää valittaa niin hydrauliset jarrut ois kivat, muuten kelpo rassi. http://www.konaworld.com/private_jake.cfm
Täältäkin suositus Private Jakelle. Hyötypyörämäinen kokonaisuus mutta kohtalaisen kisainen geometria. Rungon erikoisuutena on siirrettävä taka-akseli, jolla pyörää voi joko hienosäätää erilaisiin käyttötarkoituksiin/mieltymyksiin tai se tuo vaan lisäpainoa muuten huoliteltuun alurunkoon. Rengastilat on varmasti riittävät, 40mm nastarengas pitäisi ainakin leveyden puolesta mahtua sekä eteen että taakse.
Jos lokasuojakiinnikkeet on ehdottomat, tarkistaisin Private Jaken kiinnikkeet niiden osalta ennen ostoa. Muistaakseni etuhaarukassa ei ole perinteistä lokasuojan yläkiinnitystä, mutta haarukan jaloissa on kiinnityspultit.
Atleetti
24.08.2016, 16.33
Kiitoksia kommenteista. Näillä vinkeillähän pääsee jo kohta pyöräkaupoille. Tarkentava kysymys vielä Colnagoon liittyen. Onko Colnago World Cupista kokemuksia/näkemyksiä?
Atleetti
24.08.2016, 16.36
Allekirjoittaneella pituutta tosiaan 180 cm, joten taitaa mennä Canyon tällä erää ohi.
Merida cc500. Feltillä taitaa V85 mahtua budjettiin, itse ottaisin pykälää kalliimmat osat talvikäyttöön, joten valitsisin mielummin sen kuin V100-mallin. Tosin rengastila etenkin pitkillä lokareilla on rajallinen, joten tuo ei ole minun suosikkini talvikäyttöön edes kalliimpana versiona, vaikka muuten varsin miellyttävä pyörä vaihtelevan tasoisille päällystetyille teille ja satunaiseen soratieajeluun onkin.
Konan mallistosta Jake the Snake ja Rove ovat aina kiinnostavia.
Kaikkia näitä pyöriä yhdistävä tekijä on kierteellinen keskiö.
Jos pitää olla cyclo, niiin sitten cyclo, mutta talvikäytössä se on huono ajettava. Jäykkäperäinen maasturi on hyvä.
^Täysjäykkäkin pesee cyclon, toisaaltaan riippuu paljon säätilasta.
En tiedä voiko tätä luokitella cycloksi vai mikä tämä lie mutta itselle olisi unelmien pyörä ympärivuotiseksi työmatkapyöräksi, talviajeluun, hiekkatieajeluun sekä retkikäyttöön. Tuo CroMoly-materiaali vaan arveluttaa. Ruostuuko ja pitääkö pelleillä ruostesuojausten kanssa? http://salsacycles.com/bikes/fargo
Jos kesän ajaa maantiepyörällä, niin syklo on vaan niin paljon tutumpi ajoasennoltaan kun talvipyörää valkkaa. Mikään maasturi ei silloin "hakkaa" sykloa.
Mielestäni ei kuitenkaan ole tarvetta kopioida ajoasentoa ihan tarkalleen, vaan syklossa kannattaa olla lyhyempi vaakaputki ja loivempi ohjauskulma, johtuen haasteellisemmista ajo-olosuhteista ja kankeammista ajovarusteista.
Näin yleensä sykloissa onkin, kun vaan ei erehdy ottamaan liian isoa sykloa kun hakee saman mittaista vaakaputkea kuin kesäpyörässä.
Itse suunnittelin ja kuolasin kans cannondalen caadx, mutta lopulta järki voitti ja kotia tuli merida 500, lähes samat osat poislukien meridassa trp spyro levarit sekä kierteellinen keskiö.
Tähän mahtunee nätisti 40mm renkaat tosin lokarin kans saattaa olla ahasta. Loksupaikat löytyy edestä ja takaa. Plussana talvea ajatellen niin vaijerit on vedetty rungon sisällä. Parasta ni 500€ halvempi verraten caadx ni saa vaikka vinon pinon varusteita.
Blackborow
25.08.2016, 09.55
Kannattaa ottaa hiilikuituinen niin on sitten kevyt kantaa kun ei pysty ajamaan huonosti hoidetulla kelvillä..
Jos kesän ajaa maantiepyörällä, niin syklo on vaan niin paljon tutumpi ajoasennoltaan kun talvipyörää valkkaa. Mikään maasturi ei silloin "hakkaa" sykloa.
Mielestäni ei kuitenkaan ole tarvetta kopioida ajoasentoa ihan tarkalleen, vaan syklossa kannattaa olla lyhyempi vaakaputki ja loivempi ohjauskulma, johtuen haasteellisemmista ajo-olosuhteista ja kankeammista ajovarusteista.
Näin yleensä sykloissa onkin, kun vaan ei erehdy ottamaan liian isoa sykloa kun hakee saman mittaista vaakaputkea kuin kesäpyörässä.
Hyvin selkeästi ilmaistu. Omassa tallissa maantiepyörän rinnalla juuri noin valittu ympärivuotinen arkiajokki, Poison Codein runkosarjaan ite kasttu. Tuosta merkistä saattaisi löytyä alkuperäiselle kysyjälle sopiva pyörä.
Merkillä on aika vähän merkitystä. Tässä on esitelty yleisimmät: https://www.bikesoup.com/magazine/buyers-guide-best-20152016-disc-brake-cyclocross-bikes/
Minulla on Ridley X-fire, jolla on on ajettu aikoinaan muutama kisa Belgiassa, ja itsekin muutaman SM-kisan sillä ajanut. Muuten toiminut hyvin talvipyöränä. Ja tietysti Tour de Tampereen sykloryhmässä. Ei levyjarruja, enkä niitä kaipaakaan, mutta nykyään voi olla vaikea löytää sykloa ilman levyjä.
Tuossa jutussa muuten todetaan mm. "Ridley are pretty synonymous with cyclocross"
Atleetti
25.08.2016, 15.40
Kiitos jälleen päivityksistä. Hyviä vinkkejä. Etenkin toi edellinen bikesoupin linkki oli hyvä. Tosin ei ollut mainintaa Canyonin Infinitestä. https://www.canyon.com/fi/road/inflite/inflite-al-8-0.html Toi menis myös just budjettiin.
Saako muuten Ridleyn X-pow -pyörään lokarit ja myykö niitä pääkaupunkiseudulla muut kuin Cycle Center. Ko. liikkeestä on huoltokäyntien osalta erittäin huonot kokemukset.
Canyonissa on vähän pitkänpuoleinen vaakaputki, kopioitu suoraan maantiepyörästä. Suositeltua pienemmän rungon valitseminen voisi olla järkevää, tarvittaessa voi vaihtaa pidemmän stemmin. Rungon mataluus voi kylläkin tulla ongelmaksi.
Ridleyssä on ainakin toimiva geometria ja sen pääsee koeajamaan. Tosin itse en aikoinaan koeajanut, mutta tuli sopivan kokoinen, vaikka kokomerkintä vähän arvelutti, 52, kun maantiepyöräni on 57 perinteisellä italialaisella mitoituksella.
Cycle Centeristä ei ole muuta kokemusta, mutta hoitivat takuuvaihdon hienosti Shimanon kahvaan, vaikkei sitä ollut edes ostettu sieltä. No ostin kyllä samalla muuta osaa sieltä.
Blackborow
25.08.2016, 16.24
Ridleyssä on ainakin toimiva geometria ja sen pääsee koeajamaan. Kelle on ja kelle ei.
Itse en voi kuvitellakaan ajavani Ridleyllä sen korkeuden ja lyhyyden takia. Canyonin tyyppinen passaa paremmin.
^ No on ainakin kovasti käytetty kisoissa hyvällä menestyksellä. Ja vaikkei kisailisikaan, niin talvella olosuhteet vastaa välillä CX kisan olosuhteita.
Merkillä on aika vähän merkitystä. Tässä on esitelty yleisimmät: https://www.bikesoup.com/magazine/buyers-guide-best-20152016-disc-brake-cyclocross-bikes/
Minulla on Ridley X-fire, jolla on on ajettu aikoinaan muutama kisa Belgiassa, ja itsekin muutaman SM-kisan sillä ajanut. Muuten toiminut hyvin talvipyöränä. Ja tietysti Tour de Tampereen sykloryhmässä. Ei levyjarruja, enkä niitä kaipaakaan, mutta nykyään voi olla vaikea löytää sykloa ilman levyjä.
Tuossa jutussa muuten todetaan mm. "Ridley are pretty synonymous with cyclocross"
Merkillä ei ole merkitystä käyttöpyörässä. Tarkkaan mittoja tutkimalla hommasin omani, josta jäi kaikki merkinnät pois rungosta, vain musta pulverimaalaus ja mattalakka päälle. Hyvin onkin pitänyt pintansa. Ajo omallani on riitävän maantiepyörämäinen, mutta hyvin vakaa kaikilla ajokeleillä.
Kona Rove hintaan 1199€ on mainio hankinta...
Tai sitten X-bow tonnilla: http://www.cyclecenter.fi/tuote/ridley-x-bow-disc10-shimano-105-kokos/
jos S ja M kokoja on jäljellä niinkuin näyttäisi, niin sopisivat sitten n. 170-184 pituisille kuskeille.
Edit: kysyjä näytti olevan 180, joten M koko olisi varmaan passeli.
Mulla on kanssa Private Jake ja se on kyllä mulle kokolailla täydellinen hyötyfillari. Vuoden verran oon tolla kohta tuutannut menemään ja kyllä tuo on juuri sopivan sporttinen, mutta käytännöllinen omaan käyttööni. Jos käyttöfillari olis yhtään tätä hienompi (kuituosaa tai kuiturunkoa) niin ei sitä enää viitsisi jättää kauppojen tms. eteen. Tää on kaikkinen hienouksineen sen verran "understated", joten ei käännä turhaan katseita.
Lokareille löytyy kaikki kiinnikkeet (etuhaarukan yläkiinnikkeen näkee kun ottaa renkaan irti)
Rengastila on hyvä, 38mm Gravdalit mahtuu pyörimään lokarien kanssa ihan hyvin (turhaa tilaa ei kyllä paljoa ole)
Takahaarukkaa pystyy liikuttamaan, joten perän pituuden kanssa voi leikkiä ja säätää sitä mm. lokareiden vaatiman tilan mukaan.
Tarakankin saa tukevasti kiinni
Komponentit on erittäin hyvät, vaihteet, jarrut... yms toimii moitteetta. Käyttikseen en hydro jarruja ottaisi.
Ainoa moite on ollut takavanne, josta meni vapaaratas rikki ennen aikaisesti (uusi tuli takuuseen). Itse hieman hölmöilin kampien esikiristyksen kanssa, jonka takia myös keskiö meni ennen aikaisesti vaihtoon (taisi kyllä se laakerin olla vähän huono jo alkujaan). Muuten kiekot ja keskiö on toimineet hyvin, uusien keikkojen mukana tuli myös parempi vapaaratas, jotenkinlainen päivitys tähänkin fillariin on matkan varrella tullut.
Toisena käyttöfillarina ollut 29er meni tossa kesällä myyntiin, kun tällä cyclolla tuli hoidettua lähes kaikki talvenkin ajot, joten en pitänyt sitä enää itselleni tarpeellisena. Cyclo on mukavan kevyt ja maantiepyörän kaltainen, mutta silti sopivasti varusteltuna myös erittäin soveltuva talviajoon ja soraseikkailuun yms.
Jos pitää olla cyclo, niiin sitten cyclo, mutta talvikäytössä se on huono ajettava. Jäykkäperäinen maasturi on hyvä.
Koitan olla provosoitumatta tästä liikaa, mutta tää nyt riippuu ihan täysin siitä, että missä ja miten tykkää ajaa. Jos ajaa jatkuvasti umpi hangessa tai muuten haastavissa olosuhteissa, niin joku maasturi tai läski on varmaan ihan hyvä vaihtoehto. Tollanen cyclo mene vaan niin nätistä kelviä tai jäisiä teitä pitkin, että 29er maasturi oli ainakin mulle 95% talviajoisa aivan liian järeä laite. Yllättävän hyvin tolla pärjää myös pahemmillakin talvikeleillä kunhan alla on vaan tubelss nakit ja paineet siinä 2,5bar hujakoilla.
Talviajossa cyclossa on alla Gravdalit ja 29er fillarissa oli ISP:t, molemmat oli asennettu tubelissina. Molemmat pyörät oli tosiaan viime talven käytöstä ja 29er lähti mukaan vissiin kahtena aamuna.
Kona Rove hintaan 1199€ on mainio hankinta...
Tuo on 2016 malli eli se, jossa on turhan ahdas etuhaarukka. Aloittaja kaipasi lokareita ja nastoja. 2017 mallissa on ilmeisesti enemmän tilaa, mutta maksaa suunnilleen satasen enemmän.
Tuo on 2016 malli eli se, jossa on turhan ahdas etuhaarukka. Aloittaja kaipasi lokareita ja nastoja. 2017 mallissa on ilmeisesti enemmän tilaa, mutta maksaa suunnilleen satasen enemmän.
Onko tietoa kuinka leveä rengas mahtuu 2016 ja 2017 Roveen?
2016 ongelmana on lähinnä edessä tila korkeussuunnassa. Alkuperäistä leveämpi rengas ei mahdu, samoin lokari alkuperäisen renkaankin kanssa tekee tiukkaa nastarenkaasta puhumattakaan. Uuttta Rovea en ole käynyt katsomassa, mutta mainoksen mukaan siinä on 5 mm pitempi haarukka, joten liikaa tuskin tilaa on vieläkään.
Atleetti
26.08.2016, 16.14
Tosiaankin polkuja sekä hankiajoa tuskin tulee juurikaan tehtyä. Pääsääntöisesti pyöräillään pääkaupunkiseudun kevyen liikenteen väyliä. Syksyllä ja keväällä luonnollisesti myös hieman pitempää 40-50 km lenkkiä.
Yhteenvedettynä edeltävää keskustelua top -lista mistä lähteä haarukoimaan näyttänee tältä:
Canyon Inflte 8.0
Cannondale CAADX
Ridley X-Bow 10
Kona Private Jake
Tänään olisi 1199 € https://www.xxl.fi/white-white-cx-killer-16-cyclocross-pyora/p/1118214_1_style
Atleetti
01.09.2016, 23.52
Lopullisessa harkintaryhmässä tällä erää ovat: Saa suositella ja asetella paremmuusjärjestykseen.
Kona Private Jake
http://www.konaworld.com/private_jake.cfm
Canondale Caadx 105
https://www.bike24.com/p2175610.html
Mitenkä Sram rival suhteutuu Shimano 105 -sarjaan. Cervelossani on Sram Force ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Entä kuka Helsingissä myy Konaa?
^Kysymys lienee, haluatko ajella yhdellä vai kahdella eturattaalla? Yleisesti vissiin ajatellaan, että Rival ja 105 ovat "saman" tasoisia osasarjoja.
Atleetti
02.09.2016, 08.04
Kaksi eturatasta. Kysymys nyt kuuluu mahtaakohan Private Jakea mustapunaisella rungolla saada kahdella eturattaalla?
...Kysymys nyt kuuluu mahtaakohan Private Jakea mustapunaisella rungolla saada kahdella eturattaalla?
Konan nettisivujen mukaan ei. Palveleva ystävällinen kioski toki laittaa sulle sellaiset, mutta aika kalliiksi tulee eikä muutenkaan paljoa mieltä. Miksi on saatava kaksi eturatasta?
Atleetti
02.09.2016, 14.07
Kiitos terävästä huomiosta. Yhdestä eturattaasta ei ole aiempia kokemuksia maantie/cyclopyörässä. Lähinnä mietin onko yksi eturatas miten käytönnöllinen työmatkalla sekä 40-60 km lenkeillä.
Kukin toki polkee omilla jaloillaan, mutta en ymmärrä ongelmanasettelua. Itsellä 38T eturatas ja 11-32 pakka ja sillä ajelee kaikki ajot vaikka olen tikkujalka. Myös retkiajelut vaaramaisemissa tarakkalaukkujen kanssa. Käytännössä sama välitysalue kuin edellisessä crossarissani 46/36 + 12-27.
Toki tänne tulee kohta T, AB ja OB sulle sanomaan, ettei ole mahdollista ajaa ajojasi ilman 2-3:a eturatasta. Koska nopeuden ja kadenssin pyhä kolminaisuus on pakko saada joka hetkellä tismalleen sweetspottiin takapakalla, jossa on yhden hampaan erot rattaiden välillä :)
Jos pyörä tulee vain cyclo käyttöön, niin tokihan yksi ratas riittää. Maantielle, maantierenkailla tuo 11-38 on aivan liian lyhyt välitys.
Maantielle kysyjällä on Cervelo S5.
Maantielle kysyjällä on Cervelo S5.
No sehän riippuu mikä on tarkoitus. Moni tuntuu laittavan hiilari cervellot talliin syksyn tullen ja cyclolla ajellaan sitten pistosuojatuilla renkailla maantietäkin.
No joo, mähän en tosiaan tiedä asiasta kuin sen mitä topicin aloittaja on kertonut.
Onha tossa Konassa kuiteskin 40T edessä joten melkein viittäkymppiä vetää satkun kadenssilla.
...Entä kuka Helsingissä myy Konaa?
Yläfemma. Siellä olis näköjään L-kokoista "Hot Dealina" (http://www.hi5bikes.fi/~cbgJx0000001/?Y999=PIF&Y104=KO-B16JP) jos koko natsaa.
Atleetti
02.09.2016, 17.13
Tosiaan käyttötarkoitus on työmatkapyöräily kesät-talvet pääkaupunkiseudulla. Kelien salliessa tarkoitus ois ajaa Cycloslla myös juuri 20-50 km lenkkiä maantiellä ja hiekkateillä ennen lumia.
Kyllä sä pärjäät yhdellä eturattaalla tuossa käytössä.
^Kyllä, oikein mainiosti.
Itsellä on ollut krossari käytännössä vastaavanlaisessa käytössä ja siinä 1x11, pakka 11-32 ja 38 ovaali. Työmatka kumpuilevaa nelinumeroista asfalttia 25km/ suunta ja arjen iltalenkit (max. parituntisia) sora ja asfalttiosuuksia yhdistellen. Oikeestaan ainut missä välitykset on loppuneet konkreettisesti kesken on pisimmät ja jyrkimmät alamäet. Mutta niitä harvemmin sattuu lenkille montaa, eikä siinä, sit mennään vaan muutama sekunti painovoimalla. Tasamaallakin kyllä monesti on välitykset aika tapissa, mutta en voi sanoa että ne loppuisi kesken, ei ole niin paljoo jalkaa. Pyöritän normaalisti 95-105rpm. Renkaina käyttänyt Contin Cyclocross Speed:jä, sopivilla paineilla tarjoaa pehmeää kyytiä ja vähän extra ajovastusta asfaltille.
MacKonte
03.09.2016, 11.05
Tuttu pyörämyyjä ajoi uuden CaadX:n ja Private Jaken. Päätyi Jakeen, koska uusimmassa CaadX:ssä oli selkeästi löysempi runko, kuin mulle myymässään 2015 mallissa. Kehitys kehittyy...?
Pyörän valinnan jälkeen kannattaa vielä panostaa satulan, renkaiden ja lokasuojien valintaa. Omaan CaadX:ään vaihtui satula Fiziki Gobiin, renkaat Conti CC Speediin (4...5bar) ja lokasuojiksi laitettiin SKS Commuter 45:t. Fillarilla taittuu 16km työmatka tai 100km iltalenkki. Ja meno (4.600km) on ollut huoletonta läpi vuoden.
J-P Ellilä
07.09.2016, 19.37
Rival/105 -valinnassa pitää ottaa huomioon vaihtajan eri toiminta. Sen verran ovat erilaisia keskenään että kannattaa käydä ajamassa ennen päätöstä molemmilla.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.