Näytä tavallinen näkymä : Kaksi levyjarrua yhdellä kahvalla?
Yritin hakea tältä foorumilta ja googlenkin kanssa, mutta hakusanani eivät tuottaneet tuloksia, joten kyselen:
Olisi tarve käyttää kahta jarrua yhdellä kahvalla, mieluiten hydrauliset levyjarrut. Y-haaralla voi jakaa letkun kahdelle satulalle, mutta ongelmaksi muodostunee kahvan rittävä liike - kun satuloita on kaksi, nestettä pitäisi liikuttaa tuplamäärä, joten kahvassa pitäisi liikerata riittää molempien käyttöön. Onnistuuko tällainen? Mitä kahvaa suosittelisitte tällaiseen kokoonpanoon? Edullinen hinta olisi plussaa. Ja ei, kyseessä ei ole fillari, vaan kolmipyöräinen kilpakärry vetokoirille, jossa tarkoitus on yhdellä kahvalla ohjata molempia takajarruja. Jos hydrauli-toteutuksessa on ongelmia, vaihtoehtona on toki vaijerit, koska niille saa halvalla kahvoja, johon saa kiinni kaksi vaijeria, mutta ensisijaisesti siis hydraulisia mietitään. V-jarrut ei ole vaihtoehto, koska rungossa ei ole paikkoja v-jarruille.
Kyselin toisessa topicissakin, mutta koska liittyy tähän samaan, niin tarve olisi 20" eturattaille, levyjarrunavoilla, jotka siis tulee kärryyn takarattaisksi. Mistä tuollaisia löytyy? Toistaiseksi ei ole google / crc / muut vastaavat surffailut tuottaneet tulosta.
Kiitos avusta etukäteen!
Prätkäpurkaamo tms , etujarru kahella levyllä aika monis...
...tai sit nelimäntäisen(DH) jarrun kahva syöttämään kahta kaksimäntäistä...
Paljos tuo tuollaisella yhdistelmällä on normaalisti vauhtia ja kuinkas paljon siinä on jarrutettavaa massaa? Ja joutuukos niitä hidastimia paljonkin käyttämään?
Lähinnä sitä pohdin että keittääkö fillarin jarrut.
Voisi hyvinkin olla järkevä suunnata pärräpurkaamolle tutkimusmatkaa. Esim purkuosat.net on palvellut hyvin.
Niiden sivuilla on esim aika monta purettua cbr600f:ää. Niissä on nykymittapuulla aika hintelät jarrut, mutta varmasti riittävät tuohon käyttöön ja valmiiksi kahdella puristimella.
Minulla ei ole ko firmaan sitten kytköstä, mutta kehun mielelläni hyvää palvelua.
Samaan syssyyn, krossi/enskamopon 21 tuumaiset vanteet voisivat istua kokoonpanoon, siloisia kumejakin niihin löytyy.
anttipietila
22.08.2016, 16.06
Yritin hakea tältä foorumilta ja googlenkin kanssa, mutta hakusanani eivät tuottaneet tuloksia, joten kyselen:
---
Kyselin toisessa topicissakin, mutta koska liittyy tähän samaan, niin tarve olisi 20" eturattaille, levyjarrunavoilla, jotka siis tulee kärryyn takarattaisksi. Mistä tuollaisia löytyy? Toistaiseksi ei ole google / crc / muut vastaavat surffailut tuottaneet tulosta.
Kiitos avusta etukäteen!
BMX front wheels? Esim; http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/blank-p8-bmx-front-wheel/rp-prod70734 En jaksanut katsoa onko tuo levyjarrulla, mutta jos ei muu auta niin tilaa navat ja vanteet erikseen ja kasaa tai kasauta kiekot osista.
Paljos tuo tuollaisella yhdistelmällä on normaalisti vauhtia ja kuinkas paljon siinä on jarrutettavaa massaa? Ja joutuukos niitä hidastimia paljonkin käyttämään?
Lähinnä sitä pohdin että keittääkö fillarin jarrut.
Samaan syssyyn, krossi/enskamopon 21 tuumaiset vanteet voisivat istua kokoonpanoon, siloisia kumejakin niihin löytyy.
Kisakäytössä vauhti on 30+ km/h - kisamatkan ollessa noin 4-5km, keskinopeudet on yleensä luokkaa 32-35km/h. Painoa on kärryn paino (10-12kg veikkaisin, osien hankkiminen vielä kesken) plus kuskin paino. Eli ihan normi fillaristin kokonaispainossa liikutaan. Jarruttelua on toki jonkun verran, mutta keittelyn ei pitäisi olla ongelma. En ainakaan tässä vuosien varrella ole kuullut mainintoja sellaisista kokemuksista. Ihan normi fillarin osilla näitä kasataan, mutta vastaavissa on yleensä joko vaijereilla jarrut tai sitten kahdella kahvalla takajarrut ja siihen ei tässä ruveta. Rungossa on paikat IS-levyjarruille takana ja 20" renkaat sopii, isommista ei ole varmuutta, tuskin. Takahaarukoiden kiinnitykset ovat siis 20x110mm hubeille.
BMX front wheels? Esim; http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/blank-p8-bmx-front-wheel/rp-prod70734 En jaksanut katsoa onko tuo levyjarrulla, mutta jos ei muu auta niin tilaa navat ja vanteet erikseen ja kasaa tai kasauta kiekot osista.
Chainreactionilta on jo kysytty ja sieltä toki saa osina, mutta ei kasattuna.
Marsusram
22.08.2016, 17.04
Takahaarukoiden kiinnitykset ovat siis 20x110mm hubeille.
Tuo on sen verran harvinaista, että menee customiksi. 20mm oli vanha Maxle ym mitta ennen kuin keksivät 15mm akselin ja luopuivat 20mm koosta. Osia saa vielä, mutta että valmiita kiekkoja.. Dirttikeuloissakin pienimmät Dirt Jumper (http://www.marzocchi.com/template/detailProdotti.asp?LN=UK&idIU=2464&idC=-1&IdFolder=113&idMY=28182&uf=IU&IdOggetto=28043)it olivat 24" kiekoille.
Tsekkaa Mbuk:n artikkeleita. Siellä oli juttu miehestä joka ajaa enskaa yhdellä kädellä. Toinen käsi taisi olla proteesi joka pitää vaan kiinni tangosta. Vasurilla jarrukahva. Etäinen muisti että siinä olisi ollut etu ja takalevarit samassa.
Magura Big Twin -jarrut voisivat toimia? Tuossa yksi linkki ( en tunne kauppaa )
http://www.xxcycle.com/magura-hydraulics-brake-big-twin-0134117,,en.php
noniinno
22.08.2016, 20.06
Shock Therapy vai mikälie Foxcomppi se oli muutama vuosi sitten. Tuli juttua myyjän kanssa yhden käden levyjarruista, ja kertoi tehneensä sellaisen sormiamputaation kärsineelle kaverille. Olikohan myyjän nimi Toikka tms., ilmeisen pätevä kaveri foorumihehkutuksen perusteella, ja vaikutti kyllä tietävänsä mistä puhuu.
Tässähän voisi toimia myös jokin semihydraulinen TRP:n boxi (http://www.wiggle.co.uk/trp-parabox-hydraulic-cyclocross-disc-brake-kit/) tai sitten vaijerivetoiset hydr. jarrut. (http://www.wiggle.co.uk/trp-hy-rd-cable-actuated-hydraulic-disc-brake-caliper/)
http://www.bikeradar.com/forums/viewtopic.php?t=12601124
Tuossa on jonkun mittakokoelmaa jarrukokoonpanoista. Jos noista Maguroista miettii, niin Julien kahva ja kaksi Louisen tai Marthan satulaa voisi toimia, ehkä vähän löysä tuntuma kahvassa mutta voimaa reilulti..
Noita mäntäsuhteita laskemalla pääset tontille. Kahvojen vipusuhteet toki vaihtelee, mutta niitä kun rupeat kaivamaan, kasvaa työmäärä exponentiaalisesti.
Huomioitavana on myös se, että käsittääkseni ainakin Magura ja Shimano on öljytoimisia, muut taitaa käyttää jarrunestettä. Kaikki tiivisteet ei tykkää ja öljystä ja toiset taas ei tykkää jarrunesteestä.
Letkut vaatinee vähän soveltamista, ehkä helpointa olisi teettää kahvan päähän banjopulttilähdöt ja laittaa pitkällä banjopultilla kaksi letkua suoraan kahvalta.
Hydrauliikkaliikkeet joskus tekee moottoroituihin vehkeisiin mittatilausjarruletkuja, samoin rallitarvikekaupoista saa koottavia letkuja. Saako noin pieniä? En tiedä.
Meni tuo kilvan ajo minulta ohi tuossa alussa, turhaa painoa noista pärräkamoista tulisi ja noilla massoilla ja vauhdeilla fillarijarrut riittää varmasti.
Edit: Äh, nuo Big Twinit on niin halvat että et pääse tuntipalkoille kun alat itse kehittää.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160823/b7a1b53f7383c8cb72a46caa7f255ba5.jpg
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160823/f23f08ba358ad418cc90ea5a0be2a6f3.jpg
Laatikkopyörästä bongattu systeemi. Huonot kuvat, sori. Tuotemerkki Bengal.
Alemmassa kuvassa jakomutikka. Yksi letku sisään, kaksi ulos.
perttime
23.08.2016, 12.44
mtbr:ssä on "man w/ one hand", mutta tyypillä näyttää olevan kaksi kahvaa samassa päässä tankoa.
http://gallery.mtbr.com/showphoto.php?photo=447380
Ilmeisesti mekaanisiin jarruihin on ollut "dual pull levereitä":
http://forums.mtbr.com/general-discussion/help-setting-up-rig-one-hand-control-835034.html
Homma toteutettiin Shimanon osilla, SLX-jarrusatulat ja XT-kahva. Väliin löytyi sopiva T-haara hydrauliikkaliikkeen avustuksella - Shimanon letkun ulkohalkaisija on 5mm. Vähän aikaa siellä mietittiin miten saadaan kasattua sopiva setti, mutta onnistui, 5mm on kuitenkin harvinaisempi koko sielläkin.
Shimanon osat valittiin CRC:n techsupportin suosiollisella suosituksella, XT:n kahvassa piti säätövarat riittää. Ilmausta on tehty nyt useampaan kertaan ja nyt ohjevideoita katsoneena sekä kahvan säädöistä, että ilmauksesta, sekä "kikkaviitosia" lukeneena, tehtäneen vielä pariin kertaan oikeaa toimintatapaa noudattaen. Toistaiseksi tuloksena on se, että takapyörät lukkiutuvat ilman painoa, mutta kun painoa laitetaan päälle, ei enää lukitu - liian alhainen jarruteho siis.
Jos ilmauksesta ja kahvan säädöistä huolimatta ei takajarruja saada lukkoon, lienee tosiasia se, että XT:n pääsylinteri (kahva) ei liikuta riittävästi nestettä kahden satulan käyttämiseksi. Eli kahva vaihtoon. Shimano tuntuu olevan aika nihkeä antamaan julkisuuteen satuloiden ja kahvojen sylinterien mittoja. Löytyykö foorumilta FAKTAtietoa kahvojen sylinterimitoista? Onko esim. Saint tai Zee -kahvassa isompi sylinteri - nehän on kuitenkin nelimäntäisille satuloille tarkoitettu?
Tuon näköinen härveli tässä vaiheessa: https://photos-5.dropbox.com/t/2/AAB0FyklFjZTEe6POuTkUg9CnkGBe1hbCcn9TzL4qaraLw/12/444119374/jpeg/32x32/3/1474585200/0/2/DSC_1211.JPG/EMP1zMoDGN0CIAcoBw/L8RZ804_1KLiQkuy7715WWNJeZcL4Q18pSQQkfBl1bQ?size_m ode=3&dl=0&size=2048x1536
alteregoni
23.09.2016, 03.06
Tämä on nyt myöhäsä, mutta laitan kumminkin : http://www.singletracks.com/blog/mtb-gear/outbraker-converts-hydraulic-disc-brakes-to-single-lever-system/?utm_campaign=site&utm_source=home&utm_medium=latest
Myöhässä minäkin, simpan road sarjan satulat ovat käsittääkseni tehty pienemälle pääsylinterille. Voin olla väärässäkin.
Jos pystyy purkaamatta mittaa saint,in kahvan männän halkaisijan, ilmoitan.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.