PDA

Näytä tavallinen näkymä : Napalaakerien vaihto ja laakerien jäykkyys



Santerius
21.08.2016, 20.05
Vaihdoin löystyneet takalaakerit Fullcrum Racing 5 -vanteista yksitiivisteisistä alkuperäisosista (RS1) SKF:n tuplatiivisteisiin (RS2) laakereihin. Vaihdon jälkeen laakerit ovat huomattavan jäykät.

Onkohan tämä uusien laakerien ominaisuus, löystyvätkö ajan kanssa, vai teinkö kenties vaihtotyössä jotain väärin?

SSGT-92
21.08.2016, 20.34
Vaikkakin nuo on konelaakereilla,niissähän on välyksen säätö navoissa.Ethän ole kiristänyt liian tiukaksi sitä laakeria ?Löysää sitä hieman ja kokeile herkistyykö.Tarkistithan rasvan määrän laakereissa ennen asennusta,etteivät ihan äkkiä kuiviksi pääse

Santerius
21.08.2016, 21.16
Kiristin maltillisesti; siten, että käytännössä ilman vipuvartta sai auki. Kireys ei tunnu paljoakaan vaikuttavan. En tarkistellut rasvaa, koskapa en tiennyt, että sen voi tehdä hajottamatta tiivisteitä. Internetissä itse asiassa neuvottiin irrottamaan toinen tiiviste vastuksen vähentämiseksi. Nyt on vaan vähän myöhäistä sekin, koskapa laakerit hajonnevat niitä irti hakatessa.

Tehohäviönä tuo jäykkyys on varmaan watin tai muutaman 100 rpm -nopeuksissa, joten vaikutus on enemmänkin lähellä placeboa. Kuitenkin mielessä kävi, olenko tehnyt väärin jotain, jonka seurauksena laakerit hajoavat ennen aikojaan.

Mitenkäs tuo välyksen säätäminen toimii? En havainnut minkäänlaista säätömahdollisuutta missään.

SSGT-92
21.08.2016, 22.09
Osalla RS-012 tehdään välyksen säätö,kuvat spareparts gatalogissa Fulcrumin sivuilla.
Välyksen säätö näköjään vasta 2014 malleista ylöspäin.Mutta joo,uudet laakerit on nahkeita,johtuen juurikin tiivisteistä.Herkkyys lisääntyy kyllä kun tiivisteet ja laakeripinnat hioutuu kohilleen.

Marsusram
21.08.2016, 22.26
Huulitiiviste on alkuun aina vähän tiukka ja alkaa luistaa sisäänajon jälkeen paremmin. Sukellusveneluokan tiivisteissä on enemmän kitkaa ja voi kestää aika kauankin. :)
Laittaisin alkuun ohuempaa voiteluainetta tiivisteen liukureunaan, eli ulkopuolisesti öljyä hiukkasen, vassut pysyvät kyllä sisäpuolella.
Joissakin napamalleissa laakerin tiiviste tulee näkyviin päätyholkin alta, joten tiivisteen voi mahdollisesti irroittaa myös laakerin ollessa paikallaan.

Staafe
29.06.2018, 18.01
Olis Cuben hybridiin takanapaan laakeri jumppa edessä.
Halvemalla löytyisi rs2 suojattua laakeria, mutta huomaako rullaavuudessa eroa onko RS vai RS2 suojattu?

Alkuperäiset on RS. DT swiss:n navat.

KotooTöihin
29.06.2018, 19.49
Op:lle: Jos laakeri pyörii kädessä vapaasti... Se on entinen laakeri. Kyllä ne notkistuu aika pian.
^ En usko että niin herkkää jalkaa löytyy, joka sen eron huomais. Ei kuulu tähän ketjuun, mutta paremmat renkaat on yleensä ratkaisu.

KotooTöihin
29.06.2018, 19.58
Op:lle: Jos laakeri pyörii kädessä vapaasti... Se on entinen laakeri. Kyllä ne notkistuu aika pian.
^ En usko että niin herkkää jalkaa löytyy, joka sen eron huomais. Ei kuulu tähän ketjuun, mutta paremmat renkaat on yleensä ratkaisu.

Staafe
29.06.2018, 20.21
Op:lle: Jos laakeri pyörii kädessä vapaasti... Se on entinen laakeri. Kyllä ne notkistuu aika pian.
^ En usko että niin herkkää jalkaa löytyy, joka sen eron huomais. Ei kuulu tähän ketjuun, mutta paremmat renkaat on yleensä ratkaisu.


Joo no tilaan noi rs2:set niissä olis paremmat suojauksetkin. Vanhat hajos kun vesi oli päässy ne ruostuttaan, tuntee aivan rungos laakerin jurnutuksen.

-jamo-
29.06.2018, 22.56
Tuntuu siltä, että mitä parempi (kalliimpi) laakeri niin sitä nahkeammin se kädessä pyörii. Kolmen euron kiinanlaakeri on kädessä mukavan herkkäliikkeinen mutta en omaan fillariin laittaisi.

Staafe
29.06.2018, 23.39
Tuntuu siltä, että mitä parempi (kalliimpi) laakeri niin sitä nahkeammin se kädessä pyörii. Kolmen euron kiinanlaakeri on kädessä mukavan herkkäliikkeinen mutta en omaan fillariin laittaisi.

Voiskohan se johtua tiiviimistä pölysuojista, ja toki niissä kiinoissa voi olla vähemmän ja liurumpaa rasvaa.

-jamo-
30.06.2018, 08.49
...sekä reilummat välykset johtuen huonosta valmistustekniikasta, olemattomasta laadunvalvonnasta ja surkeista materiaaleista.