Näytä tavallinen näkymä : SRAM 11-vaihteisen takapakan vaihto
Alla Farley 9 jossa takana takapakkana XG-1150 (10-42), 11 vaihteinen. Nyt jonkin verran ajelleena olen huomannut etten ole kertaakaan noita kahta pienempää vaihdetta käyttänyt vaikka jyrkkääkin ylämäkeä on tullut koeiltua. Eli käytännössä pyörä on 8-9-vaihteinen kun tuo suurinkin vaihde on lähes tarpeeton. Eli - ajattelin vaihtaa tuon takapakan 11-32 kokoiseksi mutta Sramilla ei tuossa MTB osiossa ole tuommoisia, kaikki on tuota samaa 10-42:a. 'Road' -puolelta löytyy esim PG-1130 mutta passaako tuo pakka tuommoisenaan vanhan tilalle? Muuta vaihteistoa en halua päivittää, olen todella tyytyväinen tuohon X1:een kaikilta osin.
Eihän se passaa siihen ollenkaan.
Joo, löysin viimein Sramin sivuilta dokumentin missä tuo XD kasetin kiinnitys oli selitetty - ei tosiaankaan passaa. Ja noita XD kasetteja ei ole kuin noita 10-42 välityksillä olevia.
Pitää tutkia miten tuosta XD:stä pääsisi eroon....
... no tämäkin selvisi, uusi shimano-tyylin vapaaratas ja sitten uusi pakka kiinni.
Sen pitää sitten olla 11s ROAD -tyyppiä jos haluat 11-lehtisen maantiepakan.
J.Kottenberg
19.08.2016, 15.31
Mulla on myös toisessa filossa takana 10-42 ja hyvin harvoin pienintä ja isointa pykälää tarviin mutta koska vaihteiden välit ei minusta ole liian harvat niin suorempi ketjulinjahan on näin useimmiten käytössä, kun niitä ääripäitä harvoin tarvii.
Ja varsinkin kaikin voimin runtatessa ei niin väärä ketjulinja on aina parempi. Toki pitkälti makuasioita.
4 piikkiä isompaa eteen niin tulee käyttöä.
Sori, luin vähän alusta.
Olisko vapaarattaaksi tämä passeli (ja passaako ollenkaan...):
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=155964;menu=1000,4,32;page =3
Täytyy käyttää teitä kokeneempia hyödyksi kun en yhtään tiedä mikä on laadultaan kohtuullinen - en haikaile grammojen perään yhtään joten high-end osat saa jäädä kauppaan.
Komppaan Pexiä. Halvempaa ja helpompaa.
Ajattelin tuolla takapakan vaihdolla sitä että tulisi koko vaihderepertuaari aktiiviseen käyttöön. Isommalla eturattaalla jää taas nuo pitkät välitykset käyttämättä. Tuo Kottenbergin huomio tuosta ketjulinjasta on kyllä hyvä pointti :).
EDIT: Jää isommalla rattaalla ainakin pienin ja suurin edelleen käyttämättä kokonaan. En ihan ymmärrä mikä idea ylipäätään näissä 11 vaihteisissa on jos niissä on vaihteita joita ei yksinkertaisesti tarvi... No toisaalta tällainen tuli hankittua itsekin kun nöösinä lähti kaupoille.
Ajat liian helpossa maastossa... Itsellä ajatuksissa vaihtaa edestä 32 -> 30 tai 28 kun tolla isoimmalla rattaalla tulee ajettua aika paljon ja välillä toivoisi jopa kevyempää välitystä. Tielle riittäisi 30 mutta 28 alkaa olemaan siinä rajoilla, kisoissa kun ei juuri tule käytyä niin eipä silläkään kai olisi niin väliä kun 28:kin saa vauhtia vähän yli 30.
Kai tähän voi sitten pistää omankin kyssärin eli mitähän muu voimansiirto sanoo jos eturattaan vaihtaa. Pakalla ajettu jotain 150 tuntia, kolmet ketjut kierrossa, niistä ekat toisella kierroksella. Vaihdettu noin 40 tunnin välein.
Näillä Oulun vuorilla ei noita kahta pienintä tartte :). Kokeilin virpiniemessä jyrkkiä nousuja ja kolmosella polkiessa pyörä joko alkaa keulia tai sitten sutia, tarkkaa hommaa missä painopiste tuolloin on että pääsee polkien eteenpäin ja pienempää vaihdetta en tuolloin edes tartte. Mutta kahdella pienimmällä "vauhti" menee semmoiseksi että on ihan sama jo kävelyttää. Tämä jääköön ihan omaksi mielipiteeksi, en tykkää homejuustoistakaan.
Mutta kommentoisiko joku tuota DT Swiss:n vapaaratasta? Onko passeli ja laadultaan hyvä?
J.Kottenberg
19.08.2016, 17.26
. En ihan ymmärrä mikä idea ylipäätään näissä 11 vaihteisissa on jos niissä on vaihteita joita ei yksinkertaisesti tarvi... No toisaalta tällainen tuli hankittua itsekin kun nöösinä lähti kaupoille.
Olen ymmärtänyt että noi vaihteistot on vähän niinku yhdenkoon sukkahousut. Pitäis käydä vähän kaikkiin fillareihin.
Jos esimerkiksi jollain on läskissä jotkut superhevikumit, vaikka Snowshoen 2XL matalilla paineilla tms ja tykkää mönkiä pehmeissä paikoissa, soissakin ajetaan, ja on asfalttisiirtymää lisänä niin voi hyvin kaikki pykälät olla tarpeen.
Ja niinkuin edellä sanottiin niin maastot ja ajotyyli sekä kyvyt vaikuttaa hyvin paljon mitä tarvitaan. Jonkun vuoden kuluttua sullekin voisi se isompi eturatas olla hyvä ja siirtymillä reidet riittää silti isompiin pykäliin.
J.Kottenberg
19.08.2016, 17.40
Kai tähän voi sitten pistää omankin kyssärin eli mitähän muu voimansiirto sanoo jos eturattaan vaihtaa. Pakalla ajettu jotain 150 tuntia, kolmet ketjut kierrossa, niistä ekat toisella kierroksella. Vaihdettu noin 40 tunnin välein.
Hyvä olisi mitata ketjujen venymää jolloin pystyy varomaan ettei kuluneilla aja takapakkaa loppuun ennen aikojaan. Mittatulkkeja saa joka pyöräkaupasta. Kun toi kuluminen on paljon kiinni missä ajaa. Jos hiekkakurassa aina ovat niin nopeampaa kuluu kuin liejussa.
Mutta jos olet ketjuja huoltanut ja voidellut niin ei noilla tuntimäärillä vielä pitäisi tulla ongelmia jos uutta eturatasta vaihtaa.
Kolmea ketjua kierrättäessä ei ne hetkessä kulu mutta yksillä on sitten toinen juttu. Vaimon hybridiin vaihdoin kuluneiden orkkisketjujen tilalle jotkun halpikset enkä muistanut mittailla ja ne pääsi kulumaan pahasti ja söi kerralla takapakan niin että kun vaihdoin uudet paremmat ketjut niin karmeasti rotisi keskirattailla.
Olen ymmärtänyt että noi vaihteistot on vähän niinku yhdenkoon sukkahousut. Pitäis käydä vähän kaikkiin fillareihin.
Jos esimerkiksi jollain on läskissä jotkut superhevikumit, vaikka Snowshoen 2XL matalilla paineilla tms ja tykkää mönkiä pehmeissä paikoissa, soissakin ajetaan, ja on asfalttisiirtymää lisänä niin voi hyvin kaikki pykälät olla tarpeen.
Ja niinkuin edellä sanottiin niin maastot ja ajotyyli sekä kyvyt vaikuttaa hyvin paljon mitä tarvitaan. Jonkun vuoden kuluttua sullekin voisi se isompi eturatas olla hyvä ja siirtymillä reidet riittää silti isompiin pykäliin.
Saatat hyvinkin olla oikeassa... Tämä on kesä ajellessa vaan jalostunut tämä ajatus pakan vaihdosta joten ihan hetken mielijohteesta en tuota muutosta tee. Saattaisi olla hyvä mennä tämä tuleva talvi ja katsoa sitten uudestaan. Katsotaan miten tässä käy, voi olla että menee kamppeet tilaukseen piankin. Tai sitten ei. Kustannuksenahan tuo muutos maksaa palttiarallaa 100 euroa joten ihan hirveistä summista muutoksessa ei puhuta.
Ei noista isoista pykälistä jää vähälle käytölle kuin tuo ison, sitä melko harvoin tulee käytettyä. Noita kahta pienintä ei tähän mennessä ole kertaakaan ole tarvittu vaikka on suollakin koitettu mennä.
Itellä tuo takapakka ei lähde millään irti.
Osaako joku sanoa, miten tällä ohjeella pitäisi pakka lähtä vapaarattaan kanssa? Pelkästään vetämällä ei lähde.
https://www.youtube.com/watch?v=Qs9RbPIDfKA
Läskimasa
19.08.2016, 23.16
Noita kahta pienintä ei tähän mennessä ole kertaakaan ole tarvittu vaikka on suollakin koitettu mennä.
Erikoista on sun aju, olisit vaan pykältäny pienempää niin ei tarviis jäädä koittamisen asteelle suon ylitys. ;) Ja voi sillä pyörällä ajella alle kävelyvauhtiaki, vaikka et selvästi ole tottunutkaan semmoseen.
Mulla 28 eessä ja 11-45 pakka takana. Kaikki rattaat käytössä joka lenkillä, 50:lle takanakin olis varmaan käyttöä jos sellainen olis. Alla just nuo yllämainitut 2XL:t eli 26x5.05".
:D, yrittämiseksi se on useimmiten suolla jäänyt. Renkaat on nuo 3.8 tuumaa leveät ja etummaiseksi ei tuota uutta leveämpää saa kun ei Blutoon mahdu. Uppoaa kampe ja ei siinä pikkuvaihteet enää auta. Ja ihan oikeassa olet, en ole ihan ryömimiseen tottunut vaikka eilen meni ihan trial ajeluksi, tuolloin mentiin tuolla kolmosella. Vauhti ei päätä huimannu.
Mää en vaan osaa joten jotain on keksittävä :). Toivottavasti Läskijumalat ei minua tämmöisestä kerettiläisyydestä rankaise.
Läskimasa
20.08.2016, 01.55
Ei sitten muuta kun antaa mennä vauhdilla sitten vaan, tyylejä on monia, mää jään lyllertelemään hiippailuvälityksillä. Keskinopeus pyörii n. 9-11 km/h.
Jos itse tarvisin 45 hampaista taakse niin kyllä harkitsisin voimaharjoittelun lisäämistä... Nimim. "11-21" ;-)
Pääasia on että ajetaan ja nautitaan, ihan sama millä välityksillä.
Mutta jos palattaisiin asiaan - mitä tuossa linkkaamassani vapaarattaassa tarkoitetaan tuolla 142:lla (tyyppi on "12x142 Thru axle")? 12mm on tietysti läpiakselin halkaisija. Osaako joku kertoa onko tuo sopiva korvaamaan tuon XD vapaarattaan?
Tässä vielä tuo linkki tuohon DT swissin käikäleeseen: https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=155964;menu=1000,4,32;page =3
Vastaan itselle että tuo 142 on tietysti akselin pituus.
Jos tämä nyt jää jonkun simmaustarpeen tai holkin pituudesta kiinni niin pyöräytän moisen sitten sorvilla. Hämäriä nämä fillarihommat, räjäytyskuvia esimerkiksi tuosta Bontragerin navasta ei ainakaan suoraan Trekin manuaaleista löydy. Ihmetyttää myös miksei tuohon XD kiinnitysmekanismiin ole tarjolla mitään muita pakkavaihtoehtoa kuin tuo 10-42 (taisi siellä olla yksi 11-42 mutta eipä tuo mitään suurta eroa nykyiseen tuo).
^Noi vapaarattaat on siis valmistaja- ja mallikohtaisia. Tuo vapari menee DT Swissin tiettyihin napoihin, mutta ei kaikkiin (tuossa linkissäsi on lista niistä). Sopiiko pyörässäsi olevaan Bontragerin napaan, niin enpä tiedä. Kun kyseessä on Trekki, niin mä lähestyisin asian kanssa jotain osaavaa jälleenmyyjää joka voisi asiassa auttaa, eli löytyykö varaosana Shimanon vapaaratasta. Jos se nyt siis on pakko saada vaihdettua.
tirsintarsi
20.08.2016, 21.11
Vastaan itselle että tuo 142 on tietysti akselin pituus.
Jos tämä nyt jää jonkun simmaustarpeen tai holkin pituudesta kiinni niin pyöräytän moisen sitten sorvilla. Hämäriä nämä fillarihommat, räjäytyskuvia esimerkiksi tuosta Bontragerin navasta ei ainakaan suoraan Trekin manuaaleista löydy. Ihmetyttää myös miksei tuohon XD kiinnitysmekanismiin ole tarjolla mitään muita pakkavaihtoehtoa kuin tuo 10-42 (taisi siellä olla yksi 11-42 mutta eipä tuo mitään suurta eroa nykyiseen tuo).
Kuten jo Aakoo jo totesikin, että tarttet nimenomaan tuohon napaan käypäsen vapaarattaan. Pikaisella Googletuksella ainakin Jackalope-kiekkoihin saa myös Shimanon vapaaratasta, mikäli ne nyt sattuvat sinun Farleyssasi olemaan... Leveys säädellään napojen päätyholkeilla, jotka nekin ovat napakohtaisia settejä.
XD-vapaaratashan on nimenomaan kehitetty, jotta saadaan aikaisempaa standardia pienempi pikkuratas 11->10, koska sitä on fyysisesti mahdoton saada aikaisempiin vapaarattaisiin. Koko kyseisen keksinnön idea ymmärtääkseni oli tehdä mahdollisimman laajoilla ääripäillä oleva takapakka, jonka vuoksi toinen ääripää on sitte se 40- tai 42- hammasta, korjatkaa viisaammat, jos olen väärässä.
Itse käytän omaa 10-42 pakkaani 32 eturattaan kanssa - 29+ pyörässä- täysin laidasta laitaan, eikä käyttämättömiä ääripäitä ole, joten voisin vastavuoroisesti ihmetellä kuinka voit olla niitä käyttämättä ;)
Läskimasa
20.08.2016, 21.44
Jos itse tarvisin 45 hampaista taakse niin kyllä harkitsisin voimaharjoittelun lisäämistä... Nimim. "11-21" ;-)
Tasaisia latuja ajelee nurekin rautareisillään. Ei oo aina mielekästä että pyörä liikkuu 2 metriä kammenkierroksella, menee liian kovaa.
Blackborow
20.08.2016, 21.51
Eiköhän se nyt ole ajomaastoista ja lenkeistä kiinni, että minkälaisia välityksiä tarttee. Nurekin voisi mennä 11-21 pakkoineen Saariselkä Stagesia kiertämään ensi viikonloppuna niin katotaan vieläkö riittää.
Mulla on 11-42 pakka takana ja 30t edessä. Ei tuota 42:sta Oulussa koskaan kesäaikaan tarvi ja 37:aakin harvakseltaan. 42:lle on käyttöä joskus upottavassa lumessa tai muuten pöpperössä, mutta tuolla Kainuun ja Koillismaan kairoissa sille on retkeilyvauhdeissa ihan oikeaa käyttöä kesälläkin, kun ei kiinnosta vetää hapoille joka nousussa. Lienee väärin ajettu.
Liikuva shikaani
20.08.2016, 22.25
Ketjun aloittajalta kysyisin että mitä haittaa on siitä jos on reservissä muutama vaihde? Tuosta nyt jonkun euron joutuu maksamaan kun vaparin rungon ja pakan vaihtaa vain sen takia että pääsee eroon "ylimääräisistä" vaihteista.
Jokainen tietty tyylillään mutta minäkin voisin vaihtaa vielä tiuhempaan kuin 42 takana/28 edessä, luvattoman paljon tulee käytettyä kevyintä. Toki rengas koollakin on merkitystä.
Farley 9;iin käy Bontragerin rxl vapari jota löytyy shimano sopivana.
Juuri 3 viikkoa sitten vaihdoin sram ja shimano vapareita ristiin kun piti saada spekseihin passelit yhdistelmät.
Läskimasa
20.08.2016, 23.13
Vielä itse aiheeseen palaten, jäin myös miettimään että tarviitko oikeesti zeppo 11-32 pakkaan 11 erilaista välitystä? Näinköhän on jokaiselle aktiivista käyttöä niin että viereisellä ei pärjäis tai menis kadenssi huonoks? Luulis vähemmälläkin pärjäävän kun nopeemmin pyörittely ei selvästikään oo sun makuun. Parempi olla reservissä muutama tiheempikin väli, jos vaikka Oulun seudultakin joku jyrkempi pikku kinkama löytyis niin ei menis tunkkaamiseks.
^Ainakin löytyy vanhat maankaatopaikat ja motarin reunavallien alku jyrkänteet. Hiekkarannallakin mielellään polkee pienimmällä välityksellä kuten myös suollakin. Kivikasojen päällä ei vitti kovin nopeaa polkea, niin siinäkin tulee vähän pienempää välitystä käytettyä, tosin kiireisempi polkija kietää ne.
Itsellä tuli tänään ajettua lyhyt pätkä umpimetsää 32 edessä ja 42 takana.
Ensinnäkin zipolle suurkiitokset, pitää kysäistä mitä tuo Bontragerin rxl vapari maksaa. Nettikaupoista ei löydy ja ennustan että tulee kalliiksi tuo vapari... Tiheämpi pakka on huimasti halvempi kuin tuo 10-42 ja kuutioin että palttiarallaa 100 euroa voisin tähän muutokseen sijoittaa. No kysymällä selviää.
Muutoksen järkevyydestä on yllä hyviä kommentteja, kiitos niistä. En osaa paremmin selitellä miksi nuo ääripäät jää käyttämättä, etenkin nuo pienimmät vaihteet. Jos tuo vapari osoittautuu kalliiksi niin teen muutoksen sitten kun esim takapakkaa pitää muutenkin vaihtaa (mikä ei ihan heti tapahtune).
EDIT: Zipolta vielä kysyisin että mikä noissa vapareissa tekee tuon yhteensopimattomuuden? Päätyholkit? Nettisurffailun perusteella olen saanut sen käsityksen että nuo on loppujen lopuksi aika standardeja. Lienen väärässä koska eri mallisia vapareita on todella montaa mallia.. Noita holkkeja tulee sorvista ulos helposti joten kaikki simmailu onnistuu.
Läskimasa
21.08.2016, 13.20
pitää kysäistä mitä tuo Bontragerin rxl vapari maksaa. Nettikaupoista ei löydy ja ennustan että tulee kalliiksi tuo vapari... Olisko tää käypänen: http://www.pedalon.co.uk/acatalog/bontrager-rxl-11-speed-freehub.html
Olisko tää käypänen: http://www.pedalon.co.uk/acatalog/bontrager-rxl-11-speed-freehub.html
No hitto, jotkut vaan on etevämpiä löytämään. Kiitos! :) Pitää varmistaa että on käypänen 12mm akselille.
No hitto, jotkut vaan on etevämpiä löytämään. Kiitos! :) Pitää varmistaa että on käypänen 12mm akselille.
Väittäisin, että tuo ei sovi Bontragerin fatbike napaan. Hae paikallisesta trekkikaupasta oikea osa, niin pääset helpoimmalla.
Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla
Väittäisin, että tuo ei sovi Bontragerin fatbike napaan. Hae paikallisesta trekkikaupasta oikea osa, niin pääset helpoimmalla.
Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla
Tuohan se olisi helpoin ja kenties viisain ratkaisu. Ei tulisi hutiostoksia.
Pikkasen hämääviä nuo Bontyn vapari/napa merkinnät ja muistaakseni bontyn fatvapari oli lähinnä tämän näköinen eikä tuo roadversio.Sopivuustauluikoissa on näemmä RL ja RLX:ää: http://www.pedalon.co.uk/acatalog/bontrager-rl-11-speed-freehub.html#SID=1236?aW431450inta
Hitto kun ei ole tallessa se Trekin varaosanumero mutta jokaisesta Trek-kaupasta löytyy suoraan hyllystä oikea osa.
Mä olen ostanut Trek specific osat kotikylän kaupasta,hintakin kun on ollut samoissa kuin ulkomailla eikä tule niitä a-o mainitsemia hutiostoksia.
Ööö vapaaratas standardeista?Tietysti samaa vapaaratasta voi löytyä usealla eri merkillä varustettuna mutta silloin pitää saada kokeilla sopivuus paikanpäällä.
esim kynsien koko ,määrä jne vaihtelee.
http://blog.artscyclery.com/science-behind-the-magic/science-behind-the-magic-drivetrain-compatibility/
No selvispä tämäkin. Tuossa linkissä on selitetty näitä yhteensopivuuksia ja 11 vaiteiseen X1 systeemiin ei saa muita kasetteja kuin noita shimanon 11-40 ja 11-42 (sekä muita joissa tuo suurin rataskoko kasvaa). Lisäksi tietysti passaa nuo Sramin mtb pakat jotka on kaikki 10-42. Maantiepakat ei passaa ollenkaan. Että se siitä päivityksestä... Pitäis vaihtaa kaikki vaihdesysteemit ja siihen en ala.
Shimanon vapaarattaastakaan ei ole siis mitää n hyötyä, shimanon pakat ei juuri sramin pakoista eroa.
Pah.
Niin, 11-lehtisissä maantie- ja maastopakoissa rattaiden välisessä etäisyydessä on 0,2mm ero. Paljon vai vähän? Jos takavaihtajan hienosäätää pakan keskimmäiselle rattaalle, se on millin liian pitkällä kummassakin päässä. Ainakin pienimmän (uloimman) rattaan virheen voi pelata pois rajoitinruuvilla. 11-lehtistä maastopakkaa saa ainakin 11-32 välityksillä (SRAM PG-1130), siitä kapeammat taitaa kuulua maantieleiriin.
Niin, 11-lehtisissä maantie- ja maastopakoissa rattaiden välisessä etäisyydessä on 0,2mm ero. Paljon vai vähän? Jos takavaihtajan hienosäätää pakan keskimmäiselle rattaalle, se on millin liian pitkällä kummassakin päässä. Ainakin pienimmän (uloimman) rattaan virheen voi pelata pois rajoitinruuvilla. 11-lehtistä maastopakkaa saa ainakin 11-32 välityksillä (SRAM PG-1130), siitä kapeammat taitaa kuulua maantieleiriin.
Mielestäni asia ei ole näin. Kaikissa Shimanon ja Sramin 11-pakoissa (maantie ja maasto) on sama jako, eli etäisyys rattaasta toiseen. Näin ainakin itse olen käsittänyt asian, kun olen sitä tutkinut. Shimanon 11-lehtinen maastopakka menee 10-vapaarattaaseen siksi, että isoimmassa rattaassa on pari milliä offsettiä sisäänpäin. Tämä on mahdollista siksi että isoin ratas on melko suuri, eivätkä pinnat ole tällöin rattaan tiellä. Sramin 11-maastopakka on myös samalla jaolla vaikka se tarvitsee oman vapaarattaan. Joku voisi korjata jos olen väärässä?
^Eikös se ole selitetty tuossa zeppon linkkaamassa jutussa? Eli 0.18mm on eroa rattailla. Se, onko tuolla käytännön merkitystä, niin enpä tiedä. Ehkä joku joka on kokeillut osaa valaista, eli toimiiko SRAM 11s maantiepakka maastovaihtajalla tai toisinpäin.
mhelander
09.10.2016, 11.53
Niissä on ilmeisesti ihan pieni jakoero, siis simpan maasto- ja maantie 11-pakkojen välillä. Itse sain 6800-vaihtajalla joka oli säädetty 11-25 pakalle myös M9000 11-40 pakan toimimaan pienellä säädöllä koko skaalalla.
Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
Pieni ristariita noissa sramin pakoissa... Sramin sivujen mukaan xg-1150 pakka on Rival 1 yhteensopiva (ei esim X1 yhteensopiva) mutta tuopa on Farley 9:ssä alkuperäisenä paikallaan jossa on siis X1 takavaihtaja. PG-1130 pakkaa saa 11-36 rattailla ja myös se on Rival 1 yhteensopiva.... Vaatii tosin Simano vapaarattaan.
Otappa näistä ny selvää.. Taidan tilata tuon PG-1130:n (11-36) ja kokeila. Sramin speksien mukaan pitäis toimia.
^Eikös se ole selitetty tuossa zeppon linkkaamassa jutussa? Eli 0.18mm on eroa rattailla. Se, onko tuolla käytännön merkitystä, niin enpä tiedä. Ehkä joku joka on kokeillut osaa valaista, eli toimiiko SRAM 11s maantiepakka maastovaihtajalla tai toisinpäin.
Niinpä tuo näyttäisi olevan tuon linkin kirjoituksen mukaan. Täytyypä googlailla lisää kun on aikaa. Yritin mitata Sramin maasto- ja maantiepakat, enkä saanut niihin millään 2mm leveyseroa, tosin pakat olivat kiinni pyörässä. Olisiko kenelläkään irrallisia pakkoja jotka voisi mitata.
^Pyörässä ne on varmaan mitattava, koska siinähän niitä käytetään. Eli kiristettynä vapaarataaseen. Mutta samaa XG1150 pakkaa SRAM näköjään suosittelee maastopuolen GX sarjaan ja maantielle Rival 1:een. Ja uskotaan mhelanderia, joka on shimanon tuotteilla asiaa menestyksekkäästi kokeillut.
Zeppo,milläs vivulla sä komennat sit takavaihtajaa ?Toi sopivuus kait tulee siel hallintapuolen kautta,luulisin mä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.