PDA

Näytä tavallinen näkymä : 16 km työmatka ja cyclocross



Markuseliel
17.08.2016, 22.06
Vuosia ajanut surkeilla markettipyörillä ja nyt saanu herätteen kunnon pyörän ostoon. Työmatka on toi 16km joka ehkä puolittuu jossain välissä. Larun pyörässä oli tarjouksessa focus mares ax 4.0 disc. Onko hyvä? Kannattaako ostaa? Jos ostan niin mitä pitää ostaa lisäksi? Nyt suosituksia,ehdotuksia ja ohjeita otan mielellään vastaan. Nyt ajan autolla töihin ja pyöräily on aivan vierasta paitsi markettipyörillä. Tarkoitus on ajaa ympäri vuoden töihin ja ehkäpä tuosta muotoutuu jonkinlainen harrastus. Kiitos jo etukäteen.

Fuuga
17.08.2016, 22.21
Tuossa on kuule vaaransa. Siihen saattaa jäädä kiinni. Nimim. 5 v sitten saman tehnyt - > 10tkm/v - satoi tai paistoi. Pyörästä en uskalla sanoa mitään, mutta tarkoituksenmukaiset kamat auttavat mm. nopeamman kuivumisen myötä.

MacKonte
17.08.2016, 22.56
Ostin viime lokakuussa Cannondale CaadX:n, siihen lokarit (SKS Commuter 45), pullotelineet ja talveksi nastarenkaat (Schwalbe Marathon Winter). Ajoin muiden retkeilyjen lisäksi lyhyttä työmatkaa (5km) läpi vuoden. Kesän jälkeen työmatka kasvoi lukemaan 16km suuntaansa ja tarkoitus on polkea koko talvi.

Kunnon cyclo on oikein mainio työmatkapyörä ja sillä lähtee muillekin lenkeille.

henrit
17.08.2016, 23.08
Mulla on ollut nyt nelisen vuotta Focus Mares, ajona ajoittaista työmatkaa ja muuten vaan kuntoilua. Olen ollut ihan tyytyväinen, paitsi että ostin vannejarrullisen version, levyjarrut olisi paremmat huonolla säällä. Tosiaan jos meinaa ajaa vakinaisesti (kelissä kuin kelissä) niin vedenkestävät tai nopeasti kuivuvat vaatteet tulee tarpeeseen. Ainakin osassa cyclocross/maantiepyörissä satula on selvästi valittu sillä oletuksella, että ajajalla on pehmustetut housut. Kannattaa myös miettiä lokasuojien asentamista, tai ainakin tarkistaa että miten tuohon runkoon sellaiset halutessaan saisi kiinni. Kypärä toivottavasti löytyy jo?

Mun Focusessa oli vähän karkeat renkaat uutena, vaihdoin kapeammat ja sileämmät niin mielestäni kulkee vielä paremmin. Sit jos oikein innostuu niin lukkopolkimet on yksi hyvä hankinta, mahdollistaa oikeaoppisen pyörittämisen.

MacKonte
18.08.2016, 07.37
Satulan voi onneksi vaihtaa. Cannarin penkin tilalle laitoin Fizik Gobi XM:n, johon persaus on tottunut maantie- ja maastopyörissä. Renkaina esim. Continental Cyclocross Speed toimii hyvin asfaltilla ja hiekalla ja rullaa kevyesti.

Reiss
18.08.2016, 09.19
Rungosta en osaa sanoa.. Itse ostin alkukesästä crossarin lähinnä työmatkapyöräilyyn. Varusteina lukkopolkimet, juomapulloteline, satulaukku (sisuskumi, rengasraudat,minipumppu), aisalliset lokasuojat syksyksi ja talveksi. Eka fillari pöllittiin 2kk päästä, ja tilalle hankin samanlaisen uuden, mutta päivitin siinä yhteydessä kaikki varusteet pykälää paremmiksi. Myös satulan vaihdoin orkkiksesta kehuttuun Charge Spooniin johon olen ollut erittäin tyytyväinen hinta/laatusuhteen vuoksi.. Pientä lediä myös varuilta pimeneviin aamuihin ja iltoihin. Työmatkapyöräily onkin muuttunut aktiiviseksi harrastukseksi ja pidempiin maantielenkkeihin sekä harjoitteluun. Maantielenkit ja muu asfalttiajo sujuu mukavammin kun vaihdat alkuperäiset renkaat sliksimpiin pistosuojattuihin, joilla voi tykitellä huoletta myös hiekkatiet. Ajovaatetus onkin sitten oma lukunsa :) Sen huomasin, ettei välttämättä kannata alkaa säästelemään varusteiden kanssa, ettei tarvitse heti olla päivittämässä uusiin & parempiin.

Markuseliel
18.08.2016, 14.07
Täällähän onkin tullu hyviä vinkkejä näinkin lyhyessä ajassa. Kiitoksia asiallisesta kommenteista. Tästähän joutuu lähtee lähtemään pyöräkaupoille kun pyöräkuume vain kasvaa 😀 laittelen foorumille viestiä kunhan oon pyörän ostanut ja saanut kilometrejä taakse. Kiitos viellä kerran.

Mohkku
19.08.2016, 00.26
Kannattaa miettiä, tarviiko kuljettaa tavaraa ja jos tarvii, onko sen paikka repussa vai pyörässä. Itse en pidä repun kanssa ajamisesta, joillekin se on taas aivan ok. Eli kannattaa miettiä, onko tavaratelineelle tarvetta ja jos on, saako sen pyörään ilman isompaa virittämistä kiinni. Talvikäytössä kannattaa varmistua, mahtuuko nastarenkaat lokarien alle. Sinänsä olen samaa mieltä siitä, että krossari on hyvä valinta tuollaiselle matkalle. Täytyy vain hyväksyä se, että tietyt kelit on sillä aika hankalia ja sitten on olemassa tuo varkausriski. Jos saat pyörän kotona ja työpaikalla turvalliseen paikkaan, homma pysyy aika hyvin hallinnassa.

Markuseliel
19.08.2016, 01.06
Tarkotus onkin säilyttää ylimääräiset tavarat kotona tai työpaikalla niin ei tarvitse mukana kannella. Kotona ja työpaikalla on onneksi pyörä ainakin turvassa ja muualle ei uskalla viedäkkään 😂 Talven pyöräilyvaatetus on jäänyt viellä vähän epäselväksi tai oikeastaan housut että mitä kannattaa pitää? Itse käyn juoksemassa nii pelkät juoksuhousut on ok talvellakin. Mutta mites pyöräillessä? Vähän pyöräilyn aloitus nyt venyy vaimon synnytyksen johdosta mutta päivä kerrallaan 👍

Mohkku
19.08.2016, 01.51
Onnea perheen lisäyksen johdosta! Kyllä elämä kodin ulkopuolellakin jatkuu, vaikka vähään aikaan et sitä uskokaan. Kannattaakin valita riittävän tukevarunkoinen ja -kiekkoinen pyörä, johon uskaltaa parin vuoden kuluttua kiinnittää lastenistuimen tai peräkärryn. Voi olla, että Focus on sellainen. En tiedä, kun olen pyörään tutustunut 2-3 vuotta sitten vain hyvin pinnallisesti

Pesetkö pyykkiä työpaikalla vai miten ajattelit pyykit ja puhtaat vaatteet kuljettaa kodin ja työpaikan välillä? Itse en tuollaista matkaa pysty niin hiljaa ajamaan edes talvella, etteikö suihkua tarvittaisi.

Moska
19.08.2016, 07.25
Softshelliä pidän ite talvella, alle kerroksia lisää tarpeenmukaan. Hanskat pitää olla hyvät ja buffia kaulan, naaman ja pään suojaksi. Juoksu/hiihtopipo mahtuu kypärän alle. Samat kengät ollut kesät talvet, paksumpaa sukkaa alle ja päälle bilteman neopreeni suojat. Nuilla on mennyt 5.5-6 km työmatkat kovimmillakin pakkasilla. Pitemmille matkoille ei oikein vielä nuo piisaa jos enemmän pakkasta, mutta -10-15 vielä oikein hyvin.

Markuseliel
19.08.2016, 12.25
Mulla on kuivauskaappi työpaikalla ja tulee muutenkin ajettua työpaikan ohi pari kertaa viikossa nii voi käydä autolla vaihtaa pika pikaa likaiset puhtaisiin. Käytäntö sit opettaa varmasti aika nopeasti mikä systeemi toimii parhaiten itselle. Jotain tuon tyylistä vaatetusta olin mielessä pyöritellytkin. Kiitoksia viellä kerran onnittelusta ja vinkeistä 😀

izmo
19.08.2016, 13.15
Softshelliä pidän ite talvella, alle kerroksia lisää tarpeenmukaan. Hanskat pitää olla hyvät ja buffia kaulan, naaman ja pään suojaksi. Juoksu/hiihtopipo mahtuu kypärän alle. Samat kengät ollut kesät talvet, paksumpaa sukkaa alle ja päälle bilteman neopreeni suojat. Nuilla on mennyt 5.5-6 km työmatkat kovimmillakin pakkasilla. Pitemmille matkoille ei oikein vielä nuo piisaa jos enemmän pakkasta, mutta -10-15 vielä oikein hyvin.

itte tehnyt sen huomion että 6 km matkalla ei palellu kun ajallisesti lyhyt että sen ajaa vaikka saunatakki päällä.... 16 km matkalla joutuu jo miettiin vaatetusta

izmo
19.08.2016, 13.16
Softshelliä pidän ite talvella, alle kerroksia lisää tarpeenmukaan. Hanskat pitää olla hyvät ja buffia kaulan, naaman ja pään suojaksi. Juoksu/hiihtopipo mahtuu kypärän alle. Samat kengät ollut kesät talvet, paksumpaa sukkaa alle ja päälle bilteman neopreeni suojat. Nuilla on mennyt 5.5-6 km työmatkat kovimmillakin pakkasilla. Pitemmille matkoille ei oikein vielä nuo piisaa jos enemmän pakkasta, mutta -10-15 vielä oikein hyvin.

itte tehnyt sen huomion että 6 km matkalla ei palellu kun ajallisesti lyhyt että sen ajaa vaikka saunatakki päällä.... 16 km matkalla joutuu jo miettiin vaatetusta

MacKonte
19.08.2016, 15.16
Vaatetus on varsin henkilökohtainen juttu. Omalla kohdalla samoilla kamppeilla, millä tarkenee hiihtää, tarkenee myös pyöräilemään.
Yli 15°C lämmöissä riittää lyhyet bibsit ja lyhyt ajopaita.
Alle 15°C laitetaan takki tai pitkähihainen ajopaita
Alle 10°C laitetaan pitkät bibsit
Alle 0°C laitetaan hiihtohousut ja hiihtotakki
Alle -10°C lisätään alle pitkä tekninen alusasu ja balaklava
Alle -20°C lisätään toinen balaklava, laskettelulasit, villapaita ja villasukat sekä vaihdetaan kunnon kintaisiin ja pyörä maasturiin :)

Vuoden kun ajaa läpi, alkaa hahmottua vaatetarve.

noniinno
19.08.2016, 15.24
Normi kerrospukeutuminen... eli päälle tuulisuojaa joka hengittää, alle merinovillaa tai keinokuituista kosteutta siirtävää joustavaa ohutta vaatetta niin monta kerrosta kun on tarpeellista. Aluskerroksien tulee olla hyvin istuvia, jotta kosteuden siirto toimii. Monesti ensikokeilulla jopa hieman epämukavan tiukoilta tuntuvat aluskerrokset toimivatkin parhaiten varsinkin kun ihon pinta on lämmin. Tarmokkaasti matkaa taitettaessa on kehon lämmöntuotto sen verran tehokasta, että yllättävän vähällä parjää jos ajoviima ei pääse suoraan jäähdyttämään ihoa. Niska on itselläni se heikoin lenkki: usein ajotakkien selkäosa on hengittävää materiaalia, joka ylettyy valitettavasti korkealle niskaan. Kypärän ja hartioiden takana pyörteilevä kylmä ilma on aika tehokas jäähdyttäjä, ja niska/päänsärkyongelmat ovat valmiit. Vallankin kun niskalihakset eivät juuri tee töitä, muuten kuin maastoajossa. Itse joudun pukemaan esim. tuulenpitävät kaulurit talviajossa "väärin" päin, eli se tuulisuojattu osuus, joka on tarkoitettu etupuolelle, onkin siellä niskaa suojaamassa. Takaa paremmin hengittävä takki on hyvä ratkaisu, vaatteiden sisään pesiytyvä kosteus on tehokas jäähdyttäjä. Myös väsyneenä ja heikoilla energiatasoilla matkaa tehdessä saattaa vilu iskeä yllättävän helposti.

Työmatkapyöräilyssä on riskinsä, se muodostui ainakin itselleni pakkomielteeksi ja omaa mielenlujuuttaan tuli mitattua aika extreme -olosuhteissa välillä. No nyt kun työmatka on nykyään neljä kilsaa, ajan matkat autolla tai juoksen... tuollaista pätkää varten ei viitsi alkaa pukeutumaan asiallisesti ja farkuissa pyöräily ei maita.

Itselläni oli myös edellinen työmatka 16km, ja sen taittamiseen meni aikaa kesäkelien puolesta tunnista pahimpien talvimyräköiden vähän vajaaseen puoleentoista tuntiin. Vanhasta työpaikasta jäin nimenomaan kaipaamaan työmatkapyöräilyä. Neljän kilometrin työmatkan pidentäminen sakkolenkeillä on älytön ajatus, joka kaikessa epäaitoudessaan ei innosta yhtään.

henrit
19.08.2016, 15.30
Mä oon kokenut (vähän paksummat) irtohihat käytännölliseksi lyhythihaisen ajopaidan kanssa. Varsinkin silloin kun vaikka aamulla on viileämpää kuin iltapäivästä. Mahtuvat näppärästi kassiin tai ajopaidan taskuun.

MacKonte
19.08.2016, 15.53
Neljän kilometrin työmatkan pidentäminen sakkolenkeillä on älytön ajatus, joka kaikessa epäaitoudessaan ei innosta yhtään.
Viime kevääseen asti oma työmatka oli 5km ja joskus venytin sitä ajamalla pidemmän kautta. Ei se oikein ollut mielekästä. Syksystä alkaen matka kasvoi 16km:iin. Tänään oli niin hieno keli, että kiersin pienen mutkan ja sain kotimatkalle pituutta 42km. Joskus ja usein se on vaan niin hienoa polkea maalaismaisemissa :)

Jami2003
19.08.2016, 15.55
Izmohan ajaa vaikka lyhyissä housuissa talvellakin että on väärä henkilö antamaan talvipukeutumisvinkkejä meille normaali kuolevaisille :)

lastumaki
19.08.2016, 16.21
Työmatkapyöräilyssä on riskinsä, se muodostui ainakin itselleni pakkomielteeksi ja omaa mielenlujuuttaan tuli mitattua aika extreme -olosuhteissa välillä.
Liittyy vielä työpaikan Kilometrikisajoukkueeseen, niin tuska on taattu.

JaniM
19.08.2016, 16.28
Ostin viime lokakuussa Cannondale CaadX:n, siihen lokarit (SKS Commuter 45), pullotelineet ja talveksi nastarenkaat (Schwalbe Marathon Winter). Ajoin muiden retkeilyjen lisäksi lyhyttä työmatkaa (5km) läpi vuoden. Kesän jälkeen työmatka kasvoi lukemaan 16km suuntaansa ja tarkoitus on polkea koko talvi.

Kunnon cyclo on oikein mainio työmatkapyörä ja sillä lähtee muillekin lenkeille.

Lainaan ketjua kun vähän sama tilanne kuin aloittajalla. Olisiko hyviä arvauksia menisikö tämä lokarisetti: http://www.motonet.fi/fi/tuote/381202/Zefal-Paragon-lokasuojasetti-26-ja-28-pyoriin-40-mm-levea

tähän peliin: http://www.cube.eu/en/products/road-race/cross-race/cube-cross-race-pro-rednblack-2016/

TERU
19.08.2016, 17.57
Paremmat olis, etusuojassa myös kaksi aisaa, ei rämise herkästi.

http://www.bikester.fi/sks-bluemels-b45-lokasuojat-28-tuumaa-musta-361122.html

paaton
19.08.2016, 19.12
Pesetkö pyykkiä työpaikalla vai miten ajattelit pyykit ja puhtaat vaatteet kuljettaa kodin ja työpaikan välillä? Itse en tuollaista matkaa pysty niin hiljaa ajamaan edes talvella, etteikö suihkua tarvittaisi.

Hä? Työpaikalla vedetään siniset haalarit niskaan ja laitetaan märät kamat kuivauskaappiin. Puhtaat kalsarit kulkevat kyllä pienessäkin repussa mukana.

Reiss
19.08.2016, 21.13
Cubessa itellä nämä : http://webshop.velo-oxygen.fi/tarvikkeet/lokasuojat/sksfirstgear-lokasuojapari-28-aisallinen.html

Pientä aisan taivutusta vaatii taakse, ja edestä pätkät aisoista pois niin ei tule kengille..

MacKonte
19.08.2016, 22.02
Ehdoton suosikki nämä: https://www.velobia.fi/sks-commuter-mudguards

Neljässä fillarissa tälläiset. Asennus helppoa, ei rämise eikä heilu ja pysyy vedet lokasuojan sisällä.

JaniM
20.08.2016, 20.04
Lainaan ketjua kun vähän sama tilanne kuin aloittajalla. Olisiko hyviä arvauksia menisikö tämä lokarisetti: http://www.motonet.fi/fi/tuote/381202/Zefal-Paragon-lokasuojasetti-26-ja-28-pyoriin-40-mm-levea

tähän peliin: http://www.cube.eu/en/products/road-race/cross-race/cube-cross-race-pro-rednblack-2016/

Motonetin lokarit saa unohtaa...tosi letkeää muovia. Kiitos lokarivaihtoehdoista :)

Juha_H
20.08.2016, 21.12
16km alkaa olemaan jo sellainen matka että sitä ei tahdo jaksaa ilman yhtä (tai alkuun kahta) palauttavaa päivää, tai ainakaan se ei ole loppuviikosta väsyneen kropan kanssa kivaa. Jos pukkarista löytyy kaappi, niin sinne voi välipäivinä heittää vaihtovaatteet ja viedä likaset pois niin noita ei tarvitse kuskata fillarilla. Cyclo voi olla vähän haastava talvipyörä riippuen lumen määrästä ja talvikunnossapidon laadusta, mutta jos töihin voi liikkua muutenkin niin fillarin voi jättää hankalina päivinä kotiin.

Kylmiin ja kosteampiin keleihin multakin iso suositus softshell-windstopper yhdistelmälle. Varsinaiset sadevaatteet olen hikiurheilussa havainnut ainakin omalla kohdalla täysin turhiksi. Varpaat ja sormet on kylmillä keleillä yleensä se hankalin rasti, kropan saa kyllä yleensä pidettyä lämpöisena lisäämällä kierroksia kampiin :)

Toivottavasti en sohi paljoa muurahaispesää mutta oma valintani tuollaiseen ajoon olisi täysjäykkä 29er johon talveksi ~50mm leveät kumit ja kesäksi 28mm contin 4seasonit tms. Sitten jos ja kun harrastus lähtee käyntiin, niin myöhemmin rinnalle 'kesäfillariksi' puhdas maantiefillari. Mut makuasioita, ja toiset vannoo noiden cyclojen nimeen.

rjrm
20.08.2016, 21.25
MULLA On tuo 17km työmatkaa. Kesäkelillä sen ajaa mielellään joka päivä ees taas. Talvikaudella 1-4 kertaa viikossa. Työn luonne ja kuormittavuus vaikuttaa asiaan. Cyclocrossilla olen pääasiassa ajanut.Softshelltakki ja 1-2 villakerrosta riittää ylävartaloon. Alavartalossa palliosasto ja varpaat on haasteellisemmat.

noniinno
20.08.2016, 21.48
^Itsellä meni vähän toisinpäin. Talvella joka päivä kelissä kuin kelissä, lämpimillä säillä autolla ja lenkit sitten erikseen.

MacKonte
20.08.2016, 22.31
Talvikelillä cyclolla selviää mainiosti, jos voi ajaa aurattua kelviä tai tienlaitaa. Umpihankeen ja paksuun sohjoon tahtoo ainakin oma vauhti hyytyä ja silloin vaihdetaan fillaria. Oma kakkosvaihtoehto on vanha täysjäykkä 26" maasturi, jossa Ice Spiker Prot alla. Matkan pituus ja palautumispäivien tarve on yksilöllistä. Toiset voi ajaa tuon 32km päivässä ja vielä toinen mokoma lenkkejä päälle, toisille riittää 2-3 kertaa viikossa ja loput autolla. Tärkeintä, ettei töihin polkemisesta tule "pakkopullaa" joka tappaa pyöräilyinnostuksen. Omat työmatkat tuottaa 160km viikossa ja toinen puoli viikottaisesta 300km kilometrimäärästä tulee ilta- ja viikonloppulenkeistä - nykyisin. Joskus kymmenen vuotta sitten 160km saattoi tulla täyteen, jos oli oikein hyvä pyöräilykuukausi....

Toiset pitää maasturia hyvänä, toiset cycloa, kolmas ajaa työmatkat maantiepyörällä. Kun tallissa on kaikkia noita, saa matkaan vaihtelua vaikkapa kelien mukaan :)

Mohkku
21.08.2016, 02.49
Toiset pitää maasturia hyvänä, toiset cycloa, kolmas ajaa työmatkat maantiepyörällä. Kun tallissa on kaikkia noita, saa matkaan vaihtelua vaikkapa kelien mukaan :)

Tuohan se isoin riski on ja sitten voikin ihmetellä, miksi työmatkat autolla tuli paljon halvemmaksi, kun varusteisiinkin on helppo polttaa rahaa yhden kohtuullisen pyörän verran.

Jami2003
21.08.2016, 09.07
Riippuu onko työmatka kortteli- vai kelvi voittoista. Ekaan maastopyörä ja jälkimmäiseen cyclo.

Smo
21.08.2016, 10.59
Jos laiskottaa voi toiseen suuntaan mennä bussilla/autolla

Jenkka
21.08.2016, 11.23
Oma työmatka 20 km suunta. Kesällä ajan 3-4 x viikossa ja ajot loppuu yleensä hiihtokauteen. 3 kk taukoa ajamisessa tekee mielelle ja ropalle terää, vaikka mulla on varmaan pk seuduin parhaita reittejä keskuspuiston ja keravanjoenvartta asfaltti minimissään.

Yleensä cyclolla nappulakumilla ja aika ajoin jäykkäperällä kun paluumatkalla kikkailee keskuspuiston polut ja heittää sokeriksi muutaman kierroksen Malminkartanon jätemäen ympyrää.

Joskus maantieyörä autoon ja töistä itäpuolle lenkille ja hinkkaa himaan ja seuraavana päivänä cyclolla duunin ja auto kotiin.

En vaihtaisi....

Markuseliel
21.08.2016, 17.26
Jälleen kerran ilo tulla lukemaan foorumia kun on aktiivisia jäseniä. Kiitos siitä. Itsellä tarkotus ajaa ympärivuoden ja pääpaino on kuntoilussa jonka kylkiäisenä tulee säästö bensoissa. Auto on onneksi olemassa ja työkaveri ajaa lähes samaa matkaa (voi ottaa kyytiin) huonon päivän sattuessa. Minää pakkopullana en aikonut tätä pitää 😀 mutta suomalainen sisu "poljenhan prkl" voi toki ottaa yliotteen. Itsellä 15km on vanhaa moottoritien vartta jossa on pyörätie ja talvikunnossa pito. Niin tiet pitäisi olla kunnossa lähes koko vuoden ja etelän talvet on mitä on 🤔. Huomenna vihdoin viimein pyöräkauppaan tunnustelemaan menopelejä ja toivottavasti tarttuu jotain mukaankin. Oliko kellään shimano tiagrasta kokemuksia vai kannattaako suosiolla ottaa parempi?

oil
21.08.2016, 17.50
Toivottavasti en sohi paljoa muurahaispesää mutta oma valintani tuollaiseen ajoon olisi täysjäykkä 29er johon talveksi ~50mm leveät kumit ja kesäksi 28mm contin 4seasonit tms. Sitten jos ja kun harrastus lähtee käyntiin, niin myöhemmin rinnalle 'kesäfillariksi' puhdas maantiefillari. Mut makuasioita, ja toiset vannoo noiden cyclojen nimeen.

Yhdyn tähän näkemykseen. Aloitin oman ympärivuotisen työmatkailun cyclolla. Talven loska, syvä lumi ja loskaan jäätyneet "jäärännit" lämpötilojen vaihdellessa ovat hankalia cyclolla, 29" leveillä mtb nastakumeilla kulkee ne huomattavasti rennommin. kevyempiä välityksille tilanteisiin, joissa lumikasat pyrkivät lannistamaan loppuviikon puhkiajetut reidet.
Toki fatbike olisi vielä nohevampi auraamattomille päiville...

Yhden pyörän politiikassa on aina kompromissia, ja riippuu omista painotuksista ottaako cyclon hiukan liukkaamman liikkumisen kesällä ja ehkä tahmeammat/harvemmat ajopäivät talvella vs 29":n.
Todennäköisesti 29" tarjoaa myös kevyempiä välityksiä, niitä voi kaivata kun lunta on aurattu maantieltä kasaksi KLV:n puolelle.

Huonoa valintaa ei olekaan kun valinta kuitenkin on _pyörä!



Sent from my iPhone using Tapatalk

MacKonte
21.08.2016, 19.12
Tiagra on ihan toimiva setti. Jos budjetti antaa myöten, etsisin 105-sarjalla varustettua pyörää.

paaton
21.08.2016, 19.24
Kai sen 29":n voi ostaa talvea vasten, mikäli on tarkoitus ajaa pelkkää työmatkaa ja maantiellä lenkkeily ei oikeasti kiinnosta lainkaan. Mutta eipä tuolla mitään merkitystä ole ostatko 29n vai cyclon nyt, sillä tulet kuitenkin ostamaan myöhemmin sen puuttuvan.

stumpe
21.08.2016, 22.25
Uudistuneella tiagralla pärjää hienosti, vaihtaa herkästi ja pysyy säädöissä.

pyöräsimo
22.08.2016, 18.11
Sama kokemus Tiagrasta täällä. Epäröinkin vielä ennen Graden ostoa, kun ei noista kokemusta ollut ja 105:n perässä menin, mutta minua opastettiin, että 2016-Tiagra olisi lähempänä 105:sta kuin ennen. En tiedä, mutta hyvin tuntuu toimivan.

gzmi
28.08.2016, 19.57
Tommonen olisi tänään tarjouksessa. Harkihten.

https://www.xxl.fi/white-white-cx-killer-16-cyclocross-pyora/p/1118214_1_style

StringBet
29.08.2016, 13.16
Mulla on joku 2011 vuoden Focus crossi. Taitan sillä yleensä työmatkat päivittäin säässä kuin säässä. Tosiaan lumessa ja etenkin jäätyneessä sohjossa joku maastopyörä olisi parempi, mutta kyllä niitä päiviä aika vähän oli viime talvenakaan, että homma olisi ollut pyörästä kiinni. Aloittajallakin kun tuota perhettä kuulemma on, niin kannattaa miettiä mahdollista kärryn vetämistä. Itse siis omistan vain yhden pyörän ja tuon nykyisen maantievaihteet eivät todellakaan sovellu kärryn vetämiseen. Kyllä sillä selviää, mutta ylämäkiin tarvitsisi paljon pienempää. Nyt kun siis pienin vaihde on sellainen, että sillä helposti ajaa kohtuullisella kadenssilla jotain 15 km/h. Toinen vika nykyisessä on kunnollisten lokareiden kiinnityspaikkojen puute. Taakse ei mahdu edes virittelemällä mikään täyspitkä lokari, joten takarengas heittää sitten kaikki suolavedet suoraan poljinkeskiöön, joka sitten tuppaa tietenkin ruostumaan. Itse haaveilen tällä hetkellä teräsrunkoisesta Kona Rovesta. Ja mitä tiagraan tulee niin en ymmärrä mitä vikaa tuossa vanhassakaan tiagrassa on (paitsi 9-lehtinen pakka ehkä). Toiminut kuin junan vessa joka kelissä. Aina vaihtaa hyvin. Ajettu sillä on nyt semmonen 7000 km ja nykytahdilla tuleekin toinen 7 tonnia jo vuodessa.

paaton
29.08.2016, 14.40
Pakko kompata lokareiden- ja tarakankiinnikkeiden tarpeellisuutta, jos haluaa monikäyttöisen cyclon. Se tubuksen akseliin ja yhteen ylä pulttiin kiinnittyvä tarakka on kaikkea muuta kuin tukeva ja näppärä käytössä.

34/30 välitykset kyllä piisaavat kärryn vetämiseenkin. Pelkäsin noita itsekkin aluksi, mutta äkkiä sitä voimaa jalkoihin tulee.

gzmi
29.08.2016, 19.48
Jos kaipaa pyörältä monikäyttöisyyttä ja erilaisuutta löytyy myös tämä https://www.pelagobicycles.com/bicycles/stavanger.html Laitoin emännälle Pelago Brooklynin kesälahjaksi ja viehätti jo ennen ostoa Pelago kokonaisuutena. Nyt harkihten ittellenikin joko täysin pelkistettyä Bristolia ja kelpuutan siihen tarakan ja käsijarrun jos tulee mukana. Kun hain emännän pyörän sanoin, että ottakaa nyt valikoimiin muitakin osasarjoja ja tiedän, että 105:n keskiön leveys on kapiampi mitä muilla sarjoilla, en tiedä onko aina, mutta sanotaan, että voi olla, mutta silti tämä Stavanger viehättää, että saatan jopa laittaa sen kaikilla tarakoilla jos saa eteenkin.

On jo kolme pyörää, alkaa kaipaa erilaisuutta.

Karverini sanoi tänään, että kun jutusteltiin hiilari- ja alurunkojen eroista niin alkaa painot olla aika lähellä toisiaan ettei se hiilarirunko tuokaan enää sitä bling blingiä ja etumatkaa kuten ennen.

Mohkku
29.08.2016, 20.04
Pakko kompata lokareiden- ja tarakankiinnikkeiden tarpeellisuutta, jos haluaa monikäyttöisen cyclon. Se tubuksen akseliin ja yhteen ylä pulttiin kiinnittyvä tarakka on kaikkea muuta kuin tukeva ja näppärä käytössä.

34/30 välitykset kyllä piisaavat kärryn vetämiseenkin. Pelkäsin noita itsekkin aluksi, mutta äkkiä sitä voimaa jalkoihin tulee.

Samaa mieltä monikäyttöisyyden kriteereistä.

Itselläni on rattaina edessä 36/46 ja takana 11-32. Noillä pärjään 50 kg kuorman kanssa isommassakin ylämäessä, vaikka mikään kovakuntoinen polkija en olekaan. Maantielenkit menee n. 23-25 km/h keskinopeuksilla, kun monille 28-30 on tavanomainen nopeus. Jos tuosta siis jotain referenssiä saa.

Aion kuitenkin vaihtaa taakse 12-36 pakan, jolloin mukavuus paranee.

paaton
29.08.2016, 20.29
Aion kuitenkin vaihtaa taakse 12-36 pakan, jolloin mukavuus paranee.

Näinhän se on. Tajusin oikeastaan heti tuon kirjoitettuani, että otan käytännössä aina taakan vedotkin kuntoiluna.
Jos on tarkoitus hinata tenavia tarhaan ja muualle mukavasti puolison kanssa rupatellen, niin cyclon normi välitykset eivät tosiaan riitä tähän.

StringBet
30.08.2016, 00.31
Jos kaipaa pyörältä monikäyttöisyyttä ja erilaisuutta löytyy myös tämä https://www.pelagobicycles.com/bicycles/stavanger.html Laitoin emännälle Pelago Brooklynin kesälahjaksi ja viehätti jo ennen ostoa Pelago kokonaisuutena. Nyt harkihten ittellenikin joko täysin pelkistettyä Bristolia ja kelpuutan siihen tarakan ja käsijarrun jos tulee mukana. Kun hain emännän pyörän sanoin, että ottakaa nyt valikoimiin muitakin osasarjoja ja tiedän, että 105:n keskiön leveys on kapiampi mitä muilla sarjoilla, en tiedä onko aina, mutta sanotaan, että voi olla, mutta silti tämä Stavanger viehättää, että saatan jopa laittaa sen kaikilla tarakoilla jos saa eteenkin.

On jo kolme pyörää, alkaa kaipaa erilaisuutta.

Karverini sanoi tänään, että kun jutusteltiin hiilari- ja alurunkojen eroista niin alkaa painot olla aika lähellä toisiaan ettei se hiilarirunko tuokaan enää sitä bling blingiä ja etumatkaa kuten ennen.

Stavanger vois muuten ollakin harkitsemisen arvoinen, mutta nuo vaihteet on siinä aivan dorkat. Mun ei todellakaan tarvi pystyä polkemaan tommosella joka paikan pyörällä mukana 60 km/h vauhdissa. Sen sijaan mun pitää kiskoa kärryä 5 km/h ylämäkeen.