PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mitä otettava pyörässä huomioon työmatkapyöräilyä aloittaessa?



abrotherus
15.08.2016, 12.11
Nyt on viimein aika ottaa tavaksi auton jättäminen talliin ainakin kesäkuukausien ajaksi - työpaikalle on vain 9km matkaa.

Pyöräilykokemukseni rajoittuu vain Jopolla cruisailuun keskustassa, ja nyt onkin edessä ostosreissu.

Onko jotakin erityistä, joka tulisi ottaa huomioon, kun pyörällä on tarkoitus kulkea vain tuollainen lyhyt päivittäinen matka asvaltilla?

Saa myös ehdottaa myymälöitä Helsingistä; kiertäminen alkaa nyt HUG Bike Shopista, josta Google vinkkasi.

perttime
15.08.2016, 12.20
Reitin valinta, jos on yhtään valinnanvaraa
Pyörän ja kuskin varustelu vähän vähemmän aurinkoisiksi päiviksi
Pyörän säilyttäminen työpaikalla
Mitä pitää kuljettaa mukana - ja miten
Tarviiko vaihtaa vaatteita.

msh
15.08.2016, 12.35
Nyt on viimein aika ottaa tavaksi auton jättäminen talliin ainakin kesäkuukausien ajaksi - työpaikalle on vain 9km matkaa.

Pyöräilykokemukseni rajoittuu vain Jopolla cruisailuun keskustassa, ja nyt onkin edessä ostosreissu.

Onko jotakin erityistä, joka tulisi ottaa huomioon, kun pyörällä on tarkoitus kulkea vain tuollainen lyhyt päivittäinen matka asvaltilla?

Saa myös ehdottaa myymälöitä Helsingistä; kiertäminen alkaa nyt HUG Bike Shopista, josta Google vinkkasi.
Perusasiat kuntoon, eli ketjussa rasvaa, renkaissa ilmaa, ajoasento sopiva. Vaihtovaatteet työpaikalla valmiiksi, mitä vähemmän tarvii roudata, sen parempi. Pyöräily on mielestäni parempaa ilman reppua, eli joku systeemi mikä kiinnittyy pyörään mielummin. Väistämissäännöt tutuksi. Riittävästi aikaa matkalle, suihkuun jne. Mihin saa pyörän työpäivän ajaksi, kunnon lukot jos tarvitsee. Nauti ajosta, fiilistele faktaa että olet säässä kuin säässä työmatkapyöräilijä, kunto kohenee kuin itsestään:)

Sent from my Che2-L11 using Tapatalk

nure
15.08.2016, 15.45
Ei oikeastaan mitään erityistä, pukeutuminenkin riippuu pitkälti pyörästä ja vauhdista...

Laroute
15.08.2016, 17.35
Kylmä kalja pitäisi odotella työpaikan jääkaapissa. Sillä on mukava aloittaa työpäivä, kun on kevyt herättelevä aamulenkki takana. Kotimatkalla voi autoa turvallisemmin ottaa muutamat terasseilla tai pubeissa. Sen takia kotimatkareitin suunnitteluun kannattaa uhrata aikaa.

Mohkku
15.08.2016, 18.07
Ei väkisin joka päivä pyörällä. Kannattaa antaa itselle lupa käydä jatkossakin autolla töissä esim. sadepäivinä. Muuten on vaarana, että kiinnostus pyöräilyyn lopahtaa.

Pyörissä on valinnan varaa ähkyyn saakka. Kannattaa miettiä, mitä kaikkea pyörältä nyt ja myös tulevaisuudessa haluaa. Esim. 50-100 km lenkit/päiväretket, muu hyötypyöräily kuten kaupassa käynti (20 kilon ostokset laukuissa), halu poiketa metsäpoluilla, osallistua pyöräilytapahtumiin/kilpailuihin jne. Ota huomioon, että mikä nyt tuntuu pyörällä kovalta suoritukselta, on ensi kesänä mitätön rutiinijuttu.

Moska
16.08.2016, 00.38
Itelle oon ollut aika ehdoton, että töihin mennään pyörällä. Poikkeuksen on tehnyt parina aamuna nastarenkaiden odotus postista, vapaanavan jäätyminen ja aikataulun tiukkuus. Mää oon senverran laiska että muuten alkaisi varmasti lipsumaan, milloin satais, tuulisi liikaa, olis liian kylmä, liika kuuma.... ;-)

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

yannara
16.08.2016, 00.44
9km voi alussa ehkä tuntua raskaalta, varsinkin aamulla (riippuu toki kunnosta ja muusta urheilutaustasta), mutta aika lyhyeessäkin ajassa siihen tottu ja homma luistaa ihan huomaamatta, jopa ympäri vuoden. Just noi vara-vaatteet kannattaa pitää työpaikalla, koska yllätyksiä voi sattua sään suhteen. Työmatka-ajossa ikäviä ajankohtia ovat se sateinen kesä ja sateinen syksy, ei niinkään talvi, eli itse olen sitä mieltä että sade ja vesi ovat pahimmat viholliset. Paras on, että jos voi sateen yllättäessä mennä sittenkin autolla töihin tai pitää etäpäivän.

Hyvä juttu kun olet työmatkapyöräilyyn kääntynyt, ehdottomasti kannattaa! :)

nure
16.08.2016, 06.35
^Varavaatteetkin tilannekohtainen juttu, osa työskentelee sentään vielä työnantajan vaatteissa...

hannurs
16.08.2016, 06.44
9km menee kelissä kuin kelissä. Muistan aikanaan kun oli 7km siivu työmatkaa ja sahasin sitä 7 vaihteisella Tunturi Parkcafella, ei siinä oikeastaan muuta tarttenut kuin lukkopolkimet :D

jame1967
16.08.2016, 08.33
Kun pakkasta alkaa olla 25< saa laittaa muutakin kuin lukkopolkimet .

Takamisakari
16.08.2016, 09.57
Ajan itse 6-7km pätkää (reittivalinnasta riippuen) ympäri vuoden ja oman kokemuksen perusteella tekosyitä auton rattiin hyppäämiseen on helppo keksiä, erit huonommalla kelillä. Pakkanen ei haittaa kun on hyvät varusteet mutta se sade, se ei oo kivaa, etenkään aamulla.. Mulle toimii kanssa se että ainoat hyväksyttävät tekosyyt on välinerikko. Kamat aina illalla valmiiksi, muuten tulee kiire..

Vepa
16.08.2016, 10.21
Kiinteä valaisin napadynamolla, niin silloin on loisto mukana pimeän yllättäessä.

abrotherus
16.08.2016, 19.03
Kiitoksia, hyviä kommentteja!

Alla olevia asioita on tullut parin päivän opiskelun aikana mieleen:

- Lähtökohtaisesti yksinkertaisempi aina parempi
- Fiksi kuitenkin ilman muuta väärä valinta; sinkula tod.näk. oikea työmatkalla ilman mäkiä
- Lokasuojat tärkeät märillä keleillä, vaikkeivät visuaalisesti miellytäkään?
- Valot tärkeät, esim. USB:lla ladattavat Lezynelta
- Tankona esim. bullhorn sopiva kompromissi sporttisuuden ja kruisailun välillä

Tällä hetkellä katsonut jonkun verran netistä pyöriä (https://www.missionbicycle.com/ ym.) - mutta eihän tämä (sinkulan osto) kovin rakettitiedettä tunnu olevan.

nure
16.08.2016, 20.00
No, tuollaisen matkan kyllä ajaa jopa tuollaisella hipsterikapistusella... Ei kesäkuukausina valaisinta tarvi ellei vuorotöitä tee, itse aina huhtikuun puolella valaisimet irti...

Moska
16.08.2016, 20.32
Ainakin omassa käytössä vaihteet on tarpeeseen. Huonosti auratuilla sohjoisilla teillä tarvitsee aivan eri välitykset kun sulalla kelillä tai sileillä jäisillä teillä.

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

Aflakorppi
16.08.2016, 20.38
Ajat kovempaa kuin muut työmatkatempoilijat.

lai
16.08.2016, 21.17
Tällä hetkellä katsonut jonkun verran netistä pyöriä (https://www.missionbicycle.com/ ym.) - mutta eihän tämä (sinkulan osto) kovin rakettitiedettä tunnu olevan.
Tuolla kun kyntää aamulla töihin sellaista huonosti aurattua ja upottavaa pyörätietä on bullhorn otsassa.

Jopoman
16.08.2016, 21.28
Sinkulalla kyllä pärjää tuollaisella matkalla kesät talvet, jos ei nyt ole ihan tissiposki. Varmista kuitenkin että takahaarukassa on tarpeeksi tilaa haluamallesi talvirenkaalle. Jollain 23mm sliksillä tulee vähän ankeeta kun lumet on maassa.

nure
16.08.2016, 21.29
^Kysyjä ajattelikin vain kauniita kesäpäiviä, ei todellisia treenikelejä...

Vaihtaja
16.08.2016, 21.30
Tällä hetkellä katsonut jonkun verran netistä pyöriä (https://www.missionbicycle.com/ ym.) - mutta eihän tämä (sinkulan osto) kovin rakettitiedettä tunnu olevan.

Hipster-tyylikkäiltä nuo näyttävät, mutta ainakin bullhorn-mallien geometria on aika jäätävää maantieosastoa. Voi olla, että leppoisa cruisailu jää vähemmälle.

Jopoman
16.08.2016, 21.38
^Kysyjä ajattelikin vain kauniita kesäpäiviä, ei todellisia treenikelejä...

Jep, hämäännyin kysymyksen ajankohdasta kun alkaa ne kauneimmat kesäkelit näköjään olemaan takanapäin.

alli
16.08.2016, 22.31
Itse suosin lokareita, tarakkaa ja vedenpitävää takasivulaukkua. Omat vaihtovaatteeni saan hyvin kuskattua tuossa, miesten puku voi olla vaikeampi pakattava. Sadekeliä varten on ohut packlite-sadetakki ja kypäränsuojus, hätätilassa vain jälkimmäinen. Pikku puikkovalo ja tarrateline kesälläkin mukana, kun työpäivät tuppaavat joskus yllättäen venymään.

Joskus takavuosina yritin ennakoida sadekelejä, mutta minulle on paljon rennompaa, kun en stressaa mahdollisesta kastumisesta. Jo yhdeksän kilometrin matkalle voi osua monenlaista säätilaa.

Velo&Oxygenin tarjonta kannattaa tsekata, jos osuu reitille.

nure
16.08.2016, 22.37
Itse taas pelkästään reppua, toisaaltaan ei ole 4kymmeneen vuoteen juolahtanut laittaa pyörään tavaratelinettä (makuasia puhtaasti...). Kesäsateita vastaan mielestäni turha suojautua, yleensä kuitenkin joka sadeasu hikoilee saman verran lämpimällä että joka tapauksessa kastuu.
Tangoksi laittaisin jonkin lowriserin, paljon rennompi kuin tuollainen kapeahko bullhorn...

Hapro
17.08.2016, 11.03
Aloitin säännöllisen työmatkapyöräilyn vuosi sitten (14-15km/suunta, ajoin myös talvella), ja samalla tavalla pohdin etukäteen että mihin kaikkeen tarvitsee varautua. Tiivistäisin kuitenkin neuvoni tähän: 8-9 km/suunta tulee ajettua kunnosta ja tiestä (liikennevalojen määrästä) riippuen 20-30 minuutissa, joten on aivan turha etukäteen hankkia kaikenlaisia varusteita jokaiseen mahdolliseen tilanteeseen. Lähdet vain ajamaan päivittäin, ja worst case on se, että sinulla on 20-30 minuuttia vähän kurjaa jos varusteet eivät aivan sovi kohdalleen. Sittenpä tiedät mitä tarvitset, ja osaat ostaa vain tarpeeseen.

Oma kokemus on, että pyörällä töihin menemisestä tulee yllättävän nopeasti rutiinia, kun vain tekee sitä riittävän usein eikä käytä jokaista mahdollista tekosyytä lähteä taas autolla töihin. Käytännössä kun pyöräilystä on tullut se yleisempi kulkuneuvo, niin autolla lähteminen tuntuu nykyään jotenkin hankalalta: tuntuu kömpelöltä raahata 1,5 tonnia rautaa mukana yhden ihmisen töihin menon takia...

oem
17.08.2016, 12.58
Tärkeintä on aloittaa. Pyörä alle vaika lainaksi. Muutamassa viikossa tiedät minkälainen pyörä sopii käyttöösi parhaiten ja mitä varusteita tarvitset.

jj-60
19.08.2016, 20.46
Keskimoottori tietenkin.

Jami2003
20.08.2016, 11.37
. Lähdet vain ajamaan päivittäin, ja worst case on se, että sinulla on 20-30 minuuttia vähän kurjaa jos varusteet eivät aivan sovi kohdalleen. Sittenpä tiedät mitä tarvitset, ja osaat ostaa vain tarpeeseen....

Tämä pätee kaikenlaisiin varustehankintoihin, myös treeni puolella.

oppes
20.08.2016, 12.06
Kaikki relevantit kommentit tuossa jo tulikin. Ite sotken 15km:n matkaa, mutta varsinkin kesällä kotimatkasta on usein tullut hämmästyttävästi pidempi :) - erinomainen tapa nollata työpäivän turhaumat. Pikkutakki ja työpöksyt & kengät säilyy töissä pukukaapissa. Repussa kulkee läppäri, alusvaatteet ja paita. Jos joudun autolla käymään töissä, vien sillä sitten useamman päivän vaihtovaatteet kaappiin valmiiksi. Ainakaan ite en osaa ajella niin rauhassa, että viittisin suihkun jälkeen hikisiä kalsareita kiskoa jalkaani. Monta kertaa olen miettinyt tavaratelineen ja sivulaukun asentamista, mutta en ole raaskinut pyörää noilla rumentaa. Ainoa jatkuvasti mietintää aiheuttava asia on talvella toimiva pukeutuminen eri säissä. Tuohon en vielä ole toimivaa ratkaisua löytänyt. Tuo Bullhorn kasvaa otsaan oikeastaan Marras-joulukuun myrskyissä kun tunkkaa vastatuuleen 10cm loskassa ja räntäsateessa. Homman hyvä puoli on se, että saa kelveillä ajella aika rauhassa.

Marsusram
20.08.2016, 12.16
Monta kertaa olen miettinyt tavaratelineen ja sivulaukun asentamista, mutta en ole raaskinut pyörää noilla rumentaa.

Jos ei painoa tule normi 5kg repullista enempää, niin joku helpommin kiinnitettävä kevyttarakka voi olla ratkaisu irtolaukulle.
esim: http://www.topeak.com/products/BeamRacks-MTX

thunder
21.08.2016, 13.31
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Lisavarusteet/Tuet-ja-tavaratelineet/Tavarateline-satulaputkeen-2000019091/

Bilteman tarakka on halpa ja toimiva ratkaisu. Kuivapussissa kulkee mukavasti työmatkalla vaatteet. Olen kuljettanut myös tietskaria tuolla. Oma työmatka on 20-50 km päivässä. Painava reppu ei toimi, koska persaus kipeytyy, kokeiltu on. Tarakalla kamat kulkee mukavasti. Tankoon kun laittaa vielä toisen kuivapussin, niin melkoisen määrän kamaa saa kuljetettua iman reppua.

orc biker
21.08.2016, 14.39
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Lisavarusteet/Tuet-ja-tavaratelineet/Tavarateline-satulaputkeen-2000019091/

Bilteman tarakka on halpa ja toimiva ratkaisu.
Minulla oli tuo, enkä pitänyt yhtään. Kyllähän se kesti auton akun (painava!) kuljettamisen nipin napin, heiluen joka suunnassa, ja sai ajaa kieli keskellä suuta ja toinen käsi tarakalla, mutta tuollainen tarakka on huono, koska ei sitä ole mukava käyttää. Tuo tulee liian ylös, siihen on hankala kiinnittää mitään. Porasin tuohon reikiä, että sai edes mustekaloja järkevästi kiinni. Mutta loppupelissä takaputkiin kiinnitettävä perinteinen tarakka on tukevampi, parempi käyttää, siihen mahtuu helpommin, siihen saa sidottua helpommin, on leveämpi jne. Jos on muita vaihtoehtoja, niin Biltemasta löytyy sellainen perinteinen hyvä tarakka myös kympillä tai oliko se viisitoista, mutta kuitenkin ihan pilkkahintaan. Ja se myös näyttää paremmalta. Tuo linkittämäsi on oikeasti todella ruma pyörässä kiinni. Sen takia oikeastaan pidinkin, kun tuumin, että se vähentää pyörän houkuttelevuutta varkaille.

noniinno
21.08.2016, 15.08
^Allekirjoitan joka sanan. Noiden kahden alapuolella olevan pultin kanssa saa olla tarkkana, etteivät halkaise kappaletta johon kiinnittyvät. Suunnitetteluvirhe, pultin reikä heikentää kappaletta merkittävästi. Palautin kaksi tarakkaa liikeeseen kun osat halkesivat. Ilmeisesti tuossa tuotantoerässä oli lämpökäsittely epäonnistunut tai jotain.

latuman
21.08.2016, 15.19
Ympäri vuoden? Sataako helsingissä lunta? Jos vastaukset kyllä, 27,5 tai 29 täysjäykkä maasturi mahdollisimman paksuilla renkailla ja talvella nastat. Vaihteina 1x setuppi tai jos on paksut reidet kevyen välityksen sinkula.

Jenkka
21.08.2016, 15.54
Mää luulin et noi bullhornit olis kuollu jo sukupuuttoon...

Jpanu
21.08.2016, 21.19
eka talvi oulussa ympäri vuoden poljettuna(10 kilsaa suunta). Pyöränä nishikin 601. Kesänakit schwalben 37mm, talvinakki 34mm 110 nastainen schwalbe.
Varustus piti täydentää salomonin housuilla, sitten tarkeni ihan kelissä kuin kelissä(kerran meinas munat jäätyä, ennenkuin ostin). . Sadekausille soft shelliä päälle, niin ei heti kastu.
Pyörässä lähinnä vaihdevaijereiden kanssa pientä säätöä, kovilla pakkasilla ei oikein vaihda. Levyjarrut(neste) toimii ilman mitään nikotteluja (ainakin -28C).
Käytin kypärälakkia, ja kovilla pakkasilla kommandopipoa lisänä.

peped
24.08.2016, 12.31
Löytyykö mitään fiksuja (ja kohtuuhintaisia) laukkuratkaisuja, jotka ei vaadi tavaratelinettä tai vastaavaa? Laukkuun pitäisi mahtua ainakin vaihto alusvaatteet ja jotain muuta pientä, mahdollisesti esim. lounaseväät. Ainakin osittainen sateenpitävyys olisi myös jees.

Ensituntumalta reppu selässä -vaihtoehto ei miellytä, ei se ainakaan hikoilua helpota vaan päinvastoin. Siksipä ryhdyin pohtimaan vaihtoehtoisesta ratkaisua. Käytössä hybridi jossa on lokarit, mutta tarakkaa siis ei ole.

Ainakin satulalaukut vaikutti tosi pieniltä, mutta olisko sitten joku tämmöinen toimiva:
http://www.bikeshop.fi/Banjo_Brothers_runkolaukku_Lar/ekauppa/pBG8113/&listpos=6

paaton
24.08.2016, 12.55
Ortliebin tankolaukku on hyvä. Nopea käyttää ja pitää vettä täysin.

http://www.bikeshop.fi/Ortlieb_Ultimate_6_M_classic/ekauppa/pF310/&listpos=3

viivi
24.08.2016, 13.33
Reppu ei välttämättä ole huono jos se pyöräilyyn suunniteltu. Deuter Transalpine petti kahdeksan vuoden rankan käytön jälkeen, nyt käytössä Osprey Espapist. Molemmat hyviä, saa esim Partioaitasta.
Vaihtoehtona tyylikäs ratkaisu:
https://www.pelagobicycles.com/store/accessories/bags/carradice-nelson-longflap.html
ja siihen lisäksi:
https://www.pelagobicycles.com/store/accessories/bags/carradice-bagman-quick-release-sport.html

Reppu vai iso satulalaukku riippuu pyörästä, tavaran määrästä ja kuinka pitkällä työmaa sattuu olemaan. Jos kamaa on vähänkin enemmän ja ajoasento muistuttaa maantiepyörää niin painava reppu on huonompi vaihtoehto.

peped
24.08.2016, 13.52
Tosiaan työmatka on vajaa 10km suuntaansa ja hybridillä mennään. Olen yleisesti ottaenkin todella kova hikoilemaan (valitettavasti), ja esim. tänä aamuna lämpötilan ollessa jossain 12-14C hujakoilla oli selkä(kin) kivan märkä työpaikalle saapuessa. Jo matkalla tuntee "tunkkaisen" fiiliksen yläkropassa ja uskoisin että ilman reppua olisi mukavempaa, joten aloin noita pyörän runkoon kiinnitettiä ratkaisuja miettimään. Talvella ei ole tarkoitus fillarilla kulkea.

Asiasta toiseen, kannattaako hommata kotiin joku tyyriimpi jalkapumppu tai vastaava että saa renkaihin oikeat paineet helposti ja mukavasti? Matkalle varmaan joku perus minipumppu runkoon/laukkuun olisi fiksu?

MacKonte
24.08.2016, 13.55
Kuskasin viime talven Ogio Baja -reppua selässä, mutta kun matka piteni kolminkertaiseksi, reppu alkoi olla se eniten hikoilua aiheuttava (vaikka todella hyvä pyörä/juomareppu onkin). Mukana kulkee pääasiassa vain eväsrasia.

Käsistään kätevä vaimoni napsaisi hiihtoon hankitusta Retki Drinkbeltistä juomapullon pussin pois ja ompeli vyötäröhihnan pään uudelleen kiinni - tuloksena 1980-henkinen vyölaukku, joka kulkee mukavasti selkäpuolella ja yläkropan asusteet saa vapaasti hengittää.

Vaatteidenvaihtopäivinä sitten isompi reppu selkään ja kylmempää ilmaa toivomuslistalle :)

viivi
24.08.2016, 15.02
kannattaako hommata kotiin joku tyyriimpi jalkapumppu tai vastaava että saa renkaihin oikeat paineet helposti ja mukavasti

Ei ainoastaan kannata vaan pitää, varsinkin jos paino on sanoilla helposti ja mukavasti. Matkalle mukaan Topeak minimorph, varma valinta. Minipumpun hankinta on mielestäni enemmän onnenkauppaa kuin jalkapumpun.

Moska
24.08.2016, 16.07
Eikä parempi olla aina kalliimpi. Ostin lidlin poistokorista tornipumpun vitosella ja se syrjäytti vanhemman. Lähinnä paremman suuttimet (jossa molemmat päät) ja hiukan pienempi halkaisija, niin saa paineet maantiepyöräänkin.

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

rjrm
24.08.2016, 18.34
Lidlin pumppu ei oo läheskään yhtä hyvä ku kaks muuta käytämääni.

Moska
24.08.2016, 19.33
Eihän siinä laadun tuntua ole, mutta vitosen pumpuksi hyvä :-D

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla