Näytä tavallinen näkymä : Nishiki cross hybrid rh80 eturattaat
Morjesta kaikille, olen juuri aloittelemassa pyöräily harrastusta ja tuli hommattua otsikon mukainen menopeli, mutta pyörästä puuttuu 2 isointa eturatasta (elkää kysykö miksi). Mistähän siihen saisi hommaattua oikeanlaiset rattaat? Ja jos jollain sattuu samanlainen pyörä olemaan, niin olisin kiitollinen jos saisi tiedon moniko piikkiset nuo rattaat pitää olla? Ohessa muutama kuva pyörästä. http://i96.photobucket.com/albums/l196/akisaisa/Nishiki%20cross%20hybrid%20rh80/2456632840.jpg (http://s96.photobucket.com/user/akisaisa/media/Nishiki%20cross%20hybrid%20rh80/2456632840.jpg.html)
http://i96.photobucket.com/albums/l196/akisaisa/Nishiki%20cross%20hybrid%20rh80/2422539564.jpg (http://s96.photobucket.com/user/akisaisa/media/Nishiki%20cross%20hybrid%20rh80/2422539564.jpg.html)
http://i96.photobucket.com/albums/l196/akisaisa/Nishiki%20cross%20hybrid%20rh80/2460596503.jpg (http://s96.photobucket.com/user/akisaisa/media/Nishiki%20cross%20hybrid%20rh80/2460596503.jpg.html)
http://i96.photobucket.com/albums/l196/akisaisa/Nishiki%20cross%20hybrid%20rh80/2488446288.jpg (http://s96.photobucket.com/user/akisaisa/media/Nishiki%20cross%20hybrid%20rh80/2488446288.jpg.html)
BD104 taitaa olla jako neljällä pultilla ja tod.näk. 32 ja 42 piikkiset mutta ne menee ihan maun mukaan. Tarvit myös pultit rattaita varten.
BD104 taitaa olla jako neljällä pultilla ja tod.näk. 32 ja 42 piikkiset mutta ne menee ihan maun mukaan. Tarvit myös pultit rattaita varten.
Rattaiden piikit todennäköisimmin 26/36/48 ja hyvin sopisivat vieläkin kun kolmella jatkaa. Hyvää käyttölaatua saa lähimmästä pyörähuollosta. Saa noita saksalaiskaupoistakin, mutta yleensä kalliimman pään tavaraa.
On voineet olla myös 28/38/48 mutta voi ne nyt valita toisinkin. Pienin jäljellä oleva kertoo millaiset olivat nuo isommat.
^Jeps. Mutta niitä helppo vaihtaa oman maun, kunnon sekä mieltymysten mukaan. En muuten ole koskaan tuollaista 1x systeemiin muutosta kyllä nähnyt ;-)
Kiitos vastauksista. Pitää tarkistaa tuo pienen eturattaan piikkien määrä kun pyörä saapuu minulle matkahuollosta todennäköisesti maanantaina. Pitääkö nuitten rattaiden hankinnassa ottaa huomioon muuta kuin pulttijako esim. rattaan kuperuus tai paksuus/ketjun sopivuus?
Kiitos vastauksista. Pitää tarkistaa tuo pienen eturattaan piikkien määrä kun pyörä saapuu minulle matkahuollosta todennäköisesti maanantaina. Pitääkö nuitten rattaiden hankinnassa ottaa huomioon muuta kuin pulttijako esim. rattaan kuperuus tai paksuus/ketjun sopivuus?
Menet ammattilaisen luokse ja ei tarvitse kuin tilata ja maksaa,eikä murehtia.
Ysiketjulle sopiva tuon pulttijaon ja pulttien lukumäärän lisäksi. Vielä se, että jos ihan tarkasti ohjeen mukaan, niin keskimmäisen ja suurimman piikkiluvun eron pitäisi olla 12. Kymmenen erollakin pelaa, mutta etuvaihtajan joutuu asentamaan ohjearvoa korkeammalle.
^Jeps. Mutta niitä helppo vaihtaa oman maun, kunnon sekä mieltymysten mukaan. En muuten ole koskaan tuollaista 1x systeemiin muutosta kyllä nähnyt ;-)
Ghetto 1x modi? :)
Ei tuohon ammatilaista kummemmin tarvi, turhaa maksaa mitään extraa moisesta pulttien vääntämisestä.
Kun jo hyvään alkuun päästy, niin eikö kannattais harkita sitä 1x -systeemiä?
^Täysin varteenotettava ajatus, ainakin jos ajo normaalia lenkkeilyä ja työmatka ajoa.
En tiiä miksi siitä on rävelletty nuo rattaat pois, mutta ajattelin kuitenkin laittaa pyörän orkkis kuntoon niin kuin se on tarkoitettu.
Onnea ja kyllä löytyy ohjeita valmistajien sivuilta ja jopa täältäkin...
En tiiä miksi siitä on rävelletty nuo rattaat pois, mutta ajattelin kuitenkin laittaa pyörän orkkis kuntoon niin kuin se on tarkoitettu.
Hyvä ajatus. Pyörä on ollut alkujaan tieajoon suunnatun kaltainen ja sellaiseen ihan kelpopeli edelleen. Näyttää saksankaupoistakin löytyvän myös edullisempia rattaita. Pulteiksi olis hyvä valinta sellaiset, joissa kuusiokolo molemmilla puolilla.
Tuosta penkomaan nettikaupan hyllyjä.
https://www.bike-components.de/en/Chainring/MTB-4-Arm/?filter_manufacturer_id=29
Saakohan nuo rattaat pujotettua suoraan tuon kammen läpi vai pitääköhän rueta purkuhommiin?
Menee paikoilleen mitään purkamatta. Ruuvit kunnolla kiinni ja vielä kireyden tarkistus lenkin parin jälkeen.
Tarkista että nuo rattaiden pultit ovat oikean pituiset... Taitaa löytyä kahta pituutta, lyhyempi tarkoitettu noille single systeemeille. Jos väärässä niin joku voi tarkentaa...
Elikkä paikallaan oleva eturatas on 26 piikkinen, eli pitää ostaa siis 36 ja 48 piikkiset?
Elikkä paikallaan oleva eturatas on 26 piikkinen, eli pitää ostaa siis 36 ja 48 piikkiset?
Noilla pääsee alkuperäiseen yhdistelmään. Vaikka kammet ovatkin Truvativ, niin shimanoyhteensopiva on sana jolla pelataan rattaita valitessa.
Meinasin laittaa myös isoimman rattaan kylkeen semmosen ketjusuojan, niin tuleeko semmonen kiinni niillä rattaankinnitys pulteilla vai miten? Ja jos pulteilla niin pitääkö ottaa huomioon pulttien pituus?
Omista pyöristä puuttu nuo suojat ja vähän heikkoa tietämys noista, mutta näyttä olevan omilla ruuveillaan ja vaatii sopivan rattaan mihin kiinnittyvät. Toisella saksalaiskaupalla noita suojia, rattaitakin edullisesti ja rattaanpultteja näytti myös olevan. Molemmat mainitut kaupat ovat hyviksi koettuja. Tarkkana oltava tilattaessa ettei tulisi yllätyksiä!
http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-chain-protection-ring-for-fc-m532-48-t-33933/wg_id-423
Voisko tuohon ottaa nuo rattaat ja ketjusuojan jostain shimanon halvasta kampisarjasta jossa jako ja vaihde määrä täsmää, kun näkyy olevan hankala löytää isoa ratasta johon ois sopiva suoja. Nuita yleismallin ketjusuojia kyllä on mutta ovat aika rumia.
BC hyllystä löytyy M590 ratas ja siihen löytyy ketjusuoja
https://www.bike-components.de/en/Shimano/Deore-Kettenblatt-FC-M590-9-fach-fuer-Kettenschutzring-p38015/
https://www.bike-components.de/en/Shimano/Kettenschutzring-fuer-FC-M590-FC-M670-FC-T551-p39623/
Keskimmäiseksi joku noista 36 piikkisistä ja pultit kahdelle rattaalle. Halvan pään tavaraa kylläkin. Vastuu jää edelleen tilaajalle onnistumisesta...
Nämä rattaanpultit on olleet jonkun vuoden käytössä, noita tulee viisi mutta jääpä yksi varalle. Omassani nuo tarvitaan kaikki.
https://www.bike-components.de/en/BBB/HexStars-BCR-51-Kettenblattschrauben-p27650/
Kiitoksia paljon. Nyt ois saatu rattaat ja ketjusuoja valittua, mutta vielä pitäis osata nuo pultit valita.. Mittasin kammesta että pulttien reiät on n.9,5mm ja reiän kohdan paksuus 4mm ja pienen rattaan paksuus 2mm, niin pitääkö nyt laskea niin että 4mm+2mm+2mm(2 ratasta)=8mm pitkä pulttiko? ja kaikki nuo myytävät näkys olevan 8mm paksuja ja niin nehän jää väljäksi tuohon 9,5mm reikään? Menipä tämä nyt hankalaksi.. Meneeköhän nämä liian pitkäksi https://www.bike-components.de/en/Shimano/Kettenblattschrauben-4-Arm-XT-FC-M770-p21132/
Ja nämä lyhyeksi https://www.bike-components.de/en/Shimano/Kettenblattschrauben-4-Arm-XTR-FC-M985-p36882/
Reijän halkaisija on vakio, pituus valitaan pulteilla kiinnitettävien rattaiden lukumäärän mukaan. Lyhemmät noista käynee, mutta ovat torks avaimelle, M985 kampisarjan rakennekin on vähän erikoinen. Katso noita BBB pultteja joita tuossa ylempänä ehdotin, nuo ovat kuusikoloavaimelle, noiden pitäisi kuitenkin käydä... tiedä näistä koskaan.
Ok, nyt ois osat tilattu, että ei muuta kun jännityksellä odottamaan käykö ne paikalleen :).. Kiitoksia kaikille vastanneille ja auttaneille!
Tällaista pähkäilyä se on kun itsellenikin tilaan. Nyt ei olekaan heti mielessä mitään tuolta netin maailmasta, joten mukavaa osallistua toisten osien etsimiseen. Monia kertoja noilta saksalaisilta kuin myös briteiltä tullut tilatuksi ja omissa tilauksissa kaikki mennyt hyvin. Ei ole romulaatikkoon kertynyt sopimatonta. Peukut pystyyn että osat passaavat!
taavetti
19.08.2016, 23.23
Mahtaisiko samat rattaat sopia Nishiki 501? Isoin ratas on 48 ja selvästi kulunein. Pienintä ratasta oikeastaan tarvitsekaan. Pulttijaoksi mittasin 103, mutta on todellisuudessa varmaankin tuo 104. Kaksi ratasta jos tarvitsee vaihtaa, niin kannattaa jo harkita kampisarjaa? Silloin taitaa kyllä keskiökin usein mennä uusiksi ja hintaa tulee lisää. Tietysti etupää on sitten kokonaan uusi. Onko kampisarjoissa isoja eroja? Esim. Altuksen ja Deoren hintaero on huima. Samaiseen laitteeseen pitäisi vaihtaa takarataspakka ( 8 lehteä 32/14 ). Noissakin selkeitä hintaeroja. En hae kalleimpia mahdollisia komponentteja, mutta en halua myöskään hinnat alkaen vaihtoehdoilla mennä. Ketju pitää tietysti myös vaihtaa. Kampisarja on tässä myös Truvativ ja takavaihtaja Deore XT.
Samat osat käyvät kampiin vaikka kasipakka takana onkin, nykyinen Altus on muutaman vuoden takaisen Deoren laatuinen sanoi pyöräliikkeen huoltomies. Hyvää käyttölaatua ovat alkaen hintaisetkin, vähän painavampia vaan. Jos runko on sopiva ja miellyttää ajossa, niin siihen voi ruuvata uusia osia, parempia kuin entiset, jos niin haluaa, ei oikeastaan rajaa. Ysiksi nostaminen vaatisi pakan ja ketjun lisäksi kahvojen uusimisen, joka sekään ei kallis juttu, kun noita nettikauppoja käyttää ja itse asentaa.
Kah ku en oo tällaista keskustelua huomannu. Olisin voinu käydä takapihalta tarkistamassa oikeat piikit. Itsellä on kaikki 3 tallessa. Asentelin juuri kuukausi sitten kyseiseen pyörään sähkökitin. Kiva kuskailla jälkikasvua peräkärryllä.
Lähetetty minun SM-G900F laitteesta Tapatalkilla
Laitan ny kuitenki orkkisten piikkien määrät vaikka tilauksenkin oot jo tehnyt. 26, 36 ja 48. Fillari ollu mulla uudesta joten lukemat on faktaa.
Lähetetty minun SM-G900F laitteesta Tapatalkilla
joo, nyt ois rattaat paikallaan ja juurikin nuo 26, 36 ja 48, keskimmäiselle rattaalle piti näyttää vähän viilaa kiinnitys kohtiin, kun ei mahtunut ihan suoraan nuihin truvativin kampiin. Hyvin tuntuu pelittävän. Kiitoksia paljon kaikille auttaneille!
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.