Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Ensimmäistä hybridiä



sammug
11.08.2016, 11.17
Tervehdys

Nyt kun 3-vaihteinen Helkama Kulkuri nyysittiin, ja akuutti vitutaatio selätetty, niin on aika siirtää keula eteenpäin. Koko kesä on tullut painettua työmatkaa päivittäin yhteensä n. 25km. Alustana pääasiassa asfaltti. Kyllä sitä hiekkatietäkin täältä Tampereelta löytyy, mutta pääosin kovalla mennään. Ja tulee sitä muutakin lenkkiä heitettyä kuin duunimatka. Ajattelin myös, että voisi ajaa talvella, pitääkö tämä ottaa valinnassa huomioon? Ajajan speksit 186/80.

Budjetti ”valitettavasti” n. 500e ja joustavalla maksulla pitäisi päästä. Olen katellu muutamaa XXL:n fillaria, noista osista ei mitään hajua, olisiko kommenttia näistä:


https://www.xxl.fi/scott-sub-cross-tour-md-hybridipyora-2016/p/1118181_1_style

https://www.xxl.fi/white-white-sc-comp-ff-16-hybridipyora/p/1117972_1_style

Mikähän rengaskoko tuossa Whitessa on?

Täältä löytyy aika iso valikoima tuohon budjettiin, olisiko kommentteja esim tuosta Tunturista?

http://www.bestbikes.fi/tunturi-rx300-2014-1

sammug
12.08.2016, 14.48
Mites tässä muokataan viestiä?

Eniveis, kävin eilen testaamassa tuota Whitea, eikä se oikeen vakuuttanut. Tällä hetkellä ykkösvaihtoehto on:

http://suomenpolkupyoratukku.fi/pyorat-tyypeittain/hybridi-pyorat/miesten-hybridit/insera-reflex-evo-28-miesten-27-v.html

Tämä on tulossa lähiaikoina hintaan 350e. Kävin kokeilemassa ja mukavan jämäkkä oli ajaa. Mitä mieltä olette, ei varmaan ihan metsään mennä tuolla summalla? Deoren takavaihtaja ja hydrauliset jarrut tuolla hinnalla taitaa olla ihan ok? Yleensä sitten Inseran rungosta tai muista osista ei tietoa.

Jos joku viitsisi heittää muutaman verrokin tässä max 500e hintaluokassa, niin olisin kiitollinen! Tukun ja http://www.bestbikes.fi/miesten-hybridit sivuilta kyllä meikäläisen tarpeisiin fillari löytynee.

SotkuPekka
12.08.2016, 15.07
Ihmeen paljon painoa noille tulee. Jos olisin hybridin tarpeessa saattaisin hankkia Jamiksen valikoimista jonkin kevyemmän teräsrunkoisen.

Esim. Jamis Coda Comp

https://www.evanscycles.com/jamis-coda-comp-2016-hybrid-bike-EV245099

Leewi
12.08.2016, 15.13
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/vitus-bikes-dee-29-vrs-city-bike-2016/rp-prod135367

Tohon mahtuis kai kunnon talvirenkaatkin.

hece
12.08.2016, 15.50
Ihmeen paljon painoa noille tulee. Jos olisin hybridin tarpeessa saattaisin hankkia Jamiksen valikoimista jonkin kevyemmän teräsrunkoisen.
Esim. Jamis Coda Comp https://www.evanscycles.com/jamis-coda-comp-2016-hybrid-bike-EV245099
Itse arvostaisin levyjarrujen helppoa ja harvaa huoltoa.


http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/vitus-bikes-dee-29-vrs-city-bike-2016/rp-prod135367
Tohon mahtuis kai kunnon talvirenkaatkin.
Ja lokarikiinnikkeet näkyy olevan mitä harvoista maastureista löytyy.

nure
12.08.2016, 21.47
^Lokasuojat saa pyörään kuin pyörään ja levyjarrut ei ole mikään välttämättömyys vaikkakin tätä päivää... Vitukselle ehdotetuista suosikki. En tosiaan hankkisi 15 kilon riippakiveä kuten tuo Insera ja sekin tod.näk. pienimmän rungon paino...

palikka
12.08.2016, 22.20
Inseran painossa varmaankin lokarit, polkimet ja seisontatuki mukana. Sitten kun tuommosen 400g säädettävän stemmin vaihtaan normaaliin saadaan neljänneskilo pois. Tuskin se ihan susi 350 eurolla on, kun käyty jo koeajamassakin..
Rungon heikkous lienee se, että siinä lukee Insera. Melko samaa tavaraa ne muutkin on tuossa hintaluokassa.

Miksi näin alhainen budjetti jos työmatkapyöräksi ympäri vuoden? Työmatkakaan ei lyhimmästä päästä ole. Tässähän säästyy pidemmällä ajalla selvää rahaa, kun ei autolla tai julkisella kulje.
Onko 186/80 pituus/paino? Paino ei juuri ketään kiinnosta vaan ilmoita inseam eli sisäjalan mitta. Pituudellasi se voisi olla noin 86-91cm. Epäilen että olisit noin persjalkainen.

nure
13.08.2016, 00.08
^Ei kai sitä sudeksi voi sanoa mutta jos tuolla keveimmällä painaa 15kg niin mitä painaa 56cm runkoinen? Itse rakensin vanhalle Kona Dew DeLux runkoon 1x10 "Hybridin" hieman suuremmalla budjetilla ja punnittu paino 11kg, toisaaltaan ei ole seisontatukeakaan eikä tosiaan tulekkaan...

sammug
13.08.2016, 15.46
Kiitos kommenteista! En näin pelkkiä citypyöriä ajaneena ala (uskalla) tässä vaiheessa netistä tilailemaan. Pitää päästä testailemaan ja päästä alaan vähän sisään ensin.


Miksi näin alhainen budjetti jos työmatkapyöräksi ympäri vuoden? Työmatkakaan ei lyhimmästä päästä ole. Tässähän säästyy pidemmällä ajalla selvää rahaa, kun ei autolla tai julkisella kulje.
Onko 186/80 pituus/paino? Paino ei juuri ketään kiinnosta vaan ilmoita inseam eli sisäjalan mitta. Pituudellasi se voisi olla noin 86-91cm. Epäilen että olisit noin persjalkainen.

Budjetti on se mikä on. Jos innostun tosissaan harrastuksesta, niin voin myydä tuon ensi kautena ja päivittää hommat. Ei tarvitse tarttua Inseran jälleenmyyntiarvoon. Niin taisinkin laittaa oman painon vanhasta tottumuksesta, naisia saisi olla enemmän.
Persjalka näyttäisi olevan 90cm. Testasin sitä 56 koon fillaria, ei se tanko munissa kiinni ihan ollut.

Onko oikeasti tälläisessa käytössä muutaman kilon erot todella merkittävät? Painotan vielä, että olen alalla aloittelija. Kannattanee pitää tässä vaiheessa asiat yksinkertaisina.

nure
13.08.2016, 16.04
No tuskin mitään huomaat jos kokemus olematonta ja ei paremmasta tietoa... Yleensä huonolla kalustolla aloitettu harrastus tyrehtyy helpommin kuin kunnollisella...

orc biker
13.08.2016, 21.04
Onko oikeasti tälläisessa käytössä muutaman kilon erot todella merkittävät? Painotan vielä, että olen alalla aloittelija. Kannattanee pitää tässä vaiheessa asiat yksinkertaisina.
Eivät, eikä niitä eroja käytännössä tule kiloja samantasoisissa pyörissä. Nuo jotkut tyypit eivät tajua näistä asioista mitään. Olen kumonnut tuon painon merkityksen näissä yhteyksissä monta kertaa lähdeviittein, mutta samat tyypit jatkavat vain tuota "ankkuri, ei tee mitään" -linjaansa. Toivotonta. Sinun kannattaa tietää, että nuo tyypit ovat hifistelijöitä, he harrastavat pyöriä. Useita heistä hävettäisi ajaa "huonolla" pyörällä. Tuollaiset monen kilon painoerotkaan eivät vaikuta kuin muutamia sekunteja per tyypillinen lyhyt matka. Sama kuin vetäisi kunnon grillibileet ja seuraavalla viikolla olisi turvotusta ja paino noussut 2-4 kg. Ihan sama, paitsi, että olo on helpompi, kun ei ole sitä turvotusta.

4 kg painavampi pyörä tuntuu tuollaisella sinun 12,5 km:n pätkälläsi ehkä maksimissaan sellaista 15 s luokkaa. Ja tuo painon painottaminen on muutenkin niin hassua, kun renkaat ja ajoasento (ílmanvastus) vaikuttavat paljon enemmän. Mutta kuka ajaa aerokypärä päässä töihin? Tuollainen perushybridi menee ihan hyvin, mutta talvella kaipaisit leveämpää rengasta. Eli 29 olisi parempi, mutta sen ostaminen menee vaikeammaksi.

Mitä muuten pyörän toimivuuteen tulee, niin tuollainen Altus/Acera/Alivio-linja on täysin riittävä peruspyöräilyyn. Ja kuten sanoit, niin edellinen varastettiin. Ei näihin kannata satsata tarpeettomasti, jos hakee käytännöllisyyttä. Jos haluaa harrastaa pyöriä ja nauttii siitä, että hieno pyörä, niin sitten kannattaa satsata. Tai jos haluaa jonkin pyörätyypin, joka yksinkertaisesti maksaa enemmän, niin pakkohan siitä on sitten maksaa.

N-Man
13.08.2016, 21.13
Eivät, eikä niitä eroja käytännössä tule kiloja samantasoisissa pyörissä. Nuo jotkut tyypit eivät tajua näistä asioista mitään. Olen kumonnut tuon painon merkityksen näissä yhteyksissä monta kertaa lähdeviittein, mutta samat tyypit jatkavat vain tuota "ankkuri, ei tee mitään" -linjaansa. Toivotonta. Tuollaiset monen kilon painoerotkaan eivät vaikuta kuin muutamia sekunteja per tyypillinen lyhyt matka. Sama kuin vetäisi kunnon grillibileet ja seuraavalla viikolla olisi turvotusta ja paino noussut 2-4 kg. Ihan sama, paitsi, että olo on helpompi, kun ei ole sitä turvotusta.

Painolla ei ole niinkään merkitystä nopeuteen sinänsä vaan ajotuntumaan. Kevyt pyörä on kevyt ja herkkä käsitellä ja sellaisena hyvin erilainen ajaa kuin raskaampi. Voisi verrata siihen että toinen ajaa kevyttä pientä autoa ja toinen jotain Hummeria. Vaikka molempien mitattu suorituskyky voi olla ihan sama, ne ovat hyvin erilaisia ajaa. Joku ei välitä erosta kunhan pääsee eteenpäin, toiselle se on hyvin suuri.

orc biker
13.08.2016, 21.24
Painolla ei ole niinkään merkitystä nopeuteen sinänsä vaan ajotuntumaan. Kevyt pyörä on kevyt ja herkkä käsitellä ja sellaisena hyvin erilainen ajaa kuin raskaampi. Voisi verrata siihen että toinen ajaa kevyttä pientä autoa ja toinen jotain Hummeria. Vaikka molempien mitattu suorituskyky voi olla ihan sama, ne ovat hyvin erilaisia ajaa. Joku ei välitä erosta kunhan pääsee eteenpäin, toiselle se on hyvin suuri.
Mitä herkkyyttä 2 x 12,5 km töihin vaatii? Ei mitään. Mutta kuten sanoin, niin jos haluaa fiilistellä tavalla tai toisella, niin sitten kannattaa maksaa. Jos haluaa käyttökelpoisen ja täysin tarkoitukseensa toimivan pyörän, niin aika vähällä tuollaisessa pärjää. Tällä foorumilla ei oikein tajuta sitä, koska täällä ihmiset fiilistelevät niitä pyöriä. Täällä on ketjuja pyhitettynä pyörien fiilistelylle. Eikä voisi verrata mihinkään Hummeriin. Painoerot ovat yleensä parisen kiloa maksimissaan saman kategorian pyörissä. Noissakin tiedoissa aina valehdellaan ihan surutta ilmoittaen jonkin 13":n version paino ilman polkimia, kun toisessa voi olla reilusti mukana tarakkaa ja vaikka mitä. Jo renkaillakin saa usein puoli kiloa eroa. Ihan yksi lysti. Kun laitan omaan pyörääni 1,5 kg juomapulloja, niin ei se siitä miksikään Hummeriksi muutu, vaan pysyy ihan samana ajaa. Jos onnistun lihomaan/turpoamaan vielä 1,5 kiloa siihen päälle, niin ei se silti ole Hummeri, vaikka nyt on jo 3 kg eroa.

Tuntuu, että moni oikein uskottelee noiden painoerojen merkitystä perustellakseen itselleen, että on ok ostaa uusi ja kalliimpi pyörä, koska haluaa uuden ja kalliimman pyörän. Ei siksi, että tekisi jotain olennaisesti paremmin, vaan koska se on hienompi esine, koska tekee mieli. Enemmän hyötyy halvasta työmatkafillarista jo siksi, ettei tarvitse niin paljon stressata varastamisesta, uskaltaa jättää sen huolettomammin ja murehtii vähemmän sitä, että kylläpä harmittaisi, jos joku nyysisi itselleen niin rakkaan kulkineen.

Ja tässäkin ketjussa ihmisen budjetti on 500, niin hittoako tässä tuputtamaan noita parempia ja moittimaan, että "no, ehkä tuollakin voisi nipin napin ajaa, mutta eipä tuolla rahalla kelvollista kyllä vielä saa", kuten eräskin nurisija aina tekee. Säännönmukaisesti se on hänen antinsa näille keskusteluille. Mitä siitä kukaan hyötyy? Jos on 500 €, niin sillä saa oikein tarkoituksenmukaisesti etenevän pelin ja muuta ei tarvitsekaan siinä miettiä.

N-Man
13.08.2016, 21.34
Mitä herkkyyttä 2 x 12,5 km töihin vaatii? Ei mitään. Mutta kuten sanoin, niin jos haluaa fiilistellä tavalla tai toisella, niin sitten kannattaa maksaa. Jos haluaa käyttökelpoisen ja täysin tarkoitukseensa toimivan pyörän, niin aika vähällä tuollaisessa pärjää. Tällä foorumilla ei oikein tajuta sitä, koska täällä ihmiset fiilistelevät niitä pyöriä. Täällä on ketjuja pyhitettynä pyörien fiilistelylle. Eikä voisi verrata mihinkään Hummeriin. Painoerot ovat yleensä parisen kiloa maksimissaan saman kategorian pyörissä. Noissakin tiedoissa aina valehdellaan ihan surutta ilmoittaen jonkin 13":n version paino ilman polkimia, kun toisessa voi olla reilusti mukana tarakkaa ja vaikka mitä. Jo renkaillakin saa usein puoli kiloa eroa. Ihan yksi lysti. Kun laitan omaan pyörääni 1,5 kg juomapulloja, niin ei se siitä miksikään Hummeriksi muutu, vaan pysyy ihan samana ajaa. Jos onnistun lihomaan/turpoamaan vielä 1,5 kiloa siihen päälle, niin ei se silti ole Hummeri, vaikka nyt on jo 3 kg eroa.

En minä väitä että ero on sellainen että se romuttaa pyöräilyn ilon kokonaan mutta kyllä se on ero jonka suuri osa havaitsee helposti, sinä ehkä et. Eikä tietysti herkkyys ole mikään välttämättömyys mutta moni nyt vain ajaa mielummin pyörällä joka tuntuu kevyeltä käsitellä. Työmatkankin ajo sisältää usein paljon mutkia, pysähdyksiä, väistöjä jne.
Pyörän ja ajajan välinen kontakti on hyvin suora ja herkkä. Kyllä siinä havaitsee melko pienetkin muutokset. Aivan kuin jos lisäät reppuusi muutaman kilon lisää, huomaat kyllä että se tuntuu erilaiselta selässä varsinkin jos kääntyilet nopeasti.
Ja luonnollisesti pyöriin tulee helposti lisää painoa pulloista, varusteista jne. Mutta se kevein pyörä on edelleen kevein vaikka siihen lisää painoa laitetaankin.
Ja edelleen, jokainen valitsee pyörän juuri niillä kriteereillä kuin haluaa. Mutta ei siitä nyt haittaakaan ole jos avoimin mielin kokeilee miten erilaiset pyörät sen oman takapuolen alla käyttäytyvät ja saako siitä erosta jotain hyötyä vai ei. Jos ei niin ei sitä vaakaa kannata sitten tuijottaa.

Tomy
13.08.2016, 21.50
Mitä herkkyyttä 2 x 12,5 km töihin vaatii? Ei mitään. Mutta kuten sanoin, niin jos haluaa fiilistellä tavalla tai toisella, niin sitten kannattaa maksaa. Jos haluaa käyttökelpoisen ja täysin tarkoitukseensa toimivan pyörän, niin aika vähällä tuollaisessa pärjää. Tällä foorumilla ei oikein tajuta sitä, koska täällä ihmiset fiilistelevät niitä pyöriä. Täällä on ketjuja pyhitettynä pyörien fiilistelylle. Eikä voisi verrata mihinkään Hummeriin. Painoerot ovat yleensä parisen kiloa maksimissaan saman kategorian pyörissä. Noissakin tiedoissa aina valehdellaan ihan surutta ilmoittaen jonkin 13":n version paino ilman polkimia, kun toisessa voi olla reilusti mukana tarakkaa ja vaikka mitä. Jo renkaillakin saa usein puoli kiloa eroa. Ihan yksi lysti. Kun laitan omaan pyörääni 1,5 kg juomapulloja, niin ei se siitä miksikään Hummeriksi muutu, vaan pysyy ihan samana ajaa. Jos onnistun lihomaan/turpoamaan vielä 1,5 kiloa siihen päälle, niin ei se silti ole Hummeri, vaikka nyt on jo 3 kg eroa.

Tuntuu, että moni oikein uskottelee noiden painoerojen merkitystä perustellakseen itselleen, että on ok ostaa uusi ja kalliimpi pyörä, koska haluaa uuden ja kalliimman pyörän. Ei siksi, että tekisi jotain olennaisesti paremmin, vaan koska se on hienompi esine, koska tekee mieli. Enemmän hyötyy halvasta työmatkafillarista jo siksi, ettei tarvitse niin paljon stressata varastamisesta, uskaltaa jättää sen huolettomammin ja murehtii vähemmän sitä, että kylläpä harmittaisi, jos joku nyysisi itselleen niin rakkaan kulkineen.

Ja tässäkin ketjussa ihmisen budjetti on 500, niin hittoako tässä tuputtamaan noita parempia ja moittimaan, että "no, ehkä tuollakin voisi nipin napin ajaa, mutta eipä tuolla rahalla kelvollista kyllä vielä saa", kuten eräskin nurisija aina tekee. Säännönmukaisesti se on hänen antinsa näille keskusteluille. Mitä siitä kukaan hyötyy? Jos on 500 €, niin sillä saa oikein tarkoituksenmukaisesti etenevän pelin ja muuta ei tarvitsekaan siinä miettiä.

Täyttä asiaa alusta loppuun!

N-Man
13.08.2016, 22.12
Täyttä asiaa alusta loppuun!

Kukin tulee autuaaksi tavallaan kuten sanotaan...

nure
13.08.2016, 23.56
Niinpä, kukin tulee autuaaksi mistäkin... Tohtori on "kumonnut" painon merkityksen kyllä useasti itselleen ja jaksaa moista jauhaa. Jokaisellahan meillä on joku missio mutta miksi intohimoisesti puolustaa huonompaa kalustoa kun hieman paremmallakin voisi ajaa ja nauttia enemmän?
Omista pyöristä löytyy kaksi suht samanlaisella geometrialla rakennettua joilla painoeroa kolmisen kiloa, osien taso tietty poikkeaa mutta esim. renkaat samanlaiset vaikka toisessa kevyemmät... Siis ei tarvi kahta kertaa miettiä että kumpi on parempi, kevyempi ja paremmin rullaava?

orc biker
14.08.2016, 01.29
Jokaisellahan meillä on joku missio mutta miksi intohimoisesti puolustaa huonompaa kalustoa kun hieman paremmallakin voisi ajaa ja nauttia enemmän?

500 euroa. Mikä tässä rahan rajallisuuden käsitteessä on sinulle niin vaikeaa? Ja mikä nauttia enemmän? Kaikki eivät nauti enemmän siitä, että pyörä kulkee 0,02 km/h nopeammin samalla teholla, kun sitä ei edes huomaa.



esim. renkaat samanlaiset vaikka toisessa kevyemmät... Siis ei tarvi kahta kertaa miettiä että kumpi on parempi, kevyempi ja paremmin rullaava?

Syytä olisi, jos kerran on samanlaiset renkaat, mutta luulet toisen rullaavan paremmin. Se ominaisuus ei nimittäin ole painosta riippuvainen.

Aja, millä lystäät, mutta älä nalkuta samaa väsyttävää virttäsi jokaiseen ketjuun, jossa ihminen ostaa rajatulla budjetilla pyörää ja yleensäkin "mieluummin halvempi" -periaatteella. On pyöräilijöitä ja pyöräharrastajia. Pyöräilijöille nämä asiat eivät ole usein niin tarkkaa, ellei ole kilpapyöräilijä.

"Riikonen on sen verran hurjapää, että hän päätti lähteä täyden matkan kisaan vanhalla armeijan polkupyörällä."
"Mies paukutteli 180 kilometrin pyöräreitin yli 26 kilometrin keskituntinopeudella."

http://www.iltasanomat.fi/muutlajit/art-2000001235200.html

Siinähän hinkkaat kilometrin promilleja kevyillä pyörilläsi. Tämän ketjun kontekstissa ei ole paskan väliä, mitä se pyörä painaa, vaan paljon tärkeämpää on esim. se, että sitä ei varasteta. Jos et kykene huomioimaan reaalimaailman ihmisten käytännön tarpeita, niin en voi sille mitään. En edes enää yritä.

Mohkku
14.08.2016, 08.56
Tässä keskustelussa aloittelijaksi itsensä määritellyt kaipaa työkaluja valinnan tueksi. Valintaa ei helpota se, että todetaan parin kilon merkityksettömyys. Pari kiloa vaikuttaa ja kuten N-man tavallaan sanoi, käyttäjästä riippuu, onko asia merkityksellinen vain merkityksetön. Kukaan muu ei sitä toisen puolesta voi sanoa, eikä asian hahmottamista pidä vaikeuttaa korostamalla 0,02 km/h:n eroa keskinopeudessa. Esim. kaupunkiajossa, jossa keskinopeus pysyy alhaisena millä pyörällä tahansa, ei ilmanvastuksellakaan ole sellaista roolia, mitä teoreettisista taulukoista voisi päätellä. Toisaalta sujuvammilla reiteillä tilanne taas muuttuu.

Itse en osaa antaa suosituksia sammugin spekseihin 500 euron pyörästä. Tarvetta ei ole avata budjetin perusteita, mutta minusta aloittelijan luokitus ei ole peruste valita halpaa pyörää. Tässä tapauksessa pyörä tulee kovaan käyttöön (työmatkat ympäri vuoden), joten pyörälle asetettavat vaatimukset ovat kovat. Toki jos 500 euroa on se mihin nyt on mahdollisuus, sillä mennään. Täytyy silti tiedostaa, että ajatus päivittämisestä tai vaihtamisesta vuoden päästä on kallein tapa pyöräillä.

Varkaudet on taas oma lukunsa, mille kannattaa antaa iso painoarvo valinnassa. Tästä voi johtaa ajatuksen, että uusi halpakin pyörä voi olla houkuttelevan näköinen. Siten yksi vaihtoehto olisi ostaa satasella käytetty ja uusia siitä tekniikka. Itse tehden ja osat Saksasta tilaamalla 300 eurolla saa sopivasta aihoista loistavan pyörän, joka ei kovin houkuttelevan näköinen ole. Esim. vanha täysjäykkä 26" maasturi voi olla loistava työmatkapyörä. Tällainen lähestymistapa tietysti vaatii hiukan aikaa ja vaivaa, sekä tuntumaa käytetyn valinnassa, joten sammug vain joko hylkää ajatuksen tai sitten alkaa pureskella sitä.

nure
14.08.2016, 10.46
Pyörän nopeus ei ole ainoa nautinto mikä pyöräilystä syntyy, tohtori... On muitakin referenssejä jotka kiellät omien masokististen taipumuksiesi vuoksi. Jokainen saa ostaa sellaisen pyörän kun haluaa jonka muka haluaa ja kukkaro kestää mutta en itse ainakaan suosita kenellekään noita halvimpia.
Siis "luulen" että toiset rullaa paremmin, kumma kaveri kun näin etänä tiedät toisen tuntemiset ;-) Mielestäni on juuri parasta vertailua pyörän vertailusta kun suht saman tyyppisillä sama kaveri ajaa eikä mikään insinöörien vertailu laboratoriossa...

Blackborow
14.08.2016, 10.50
Mitä väliä mikä pyörä kun ajosuoritus on kuitenkin sama :rolleyes:

N-Man
14.08.2016, 12.05
Tämän ketjun kontekstissa ei ole paskan väliä, mitä se pyörä painaa, vaan paljon tärkeämpää on esim. se, että sitä ei varasteta. .

Käsittääkseni pyörän painolla ei ole muutenkaan mitään suoraa kytköstä pyörän herkkyyteen tulla varastetuksi. Jos näin olisi, Jopo tuskin olisi Suomen varastetuin pyörä.
Joten painoa ja muita ominaisuuksia voidaan käsitellä ihan omana kysymyksenään,

orc biker
14.08.2016, 12.25
Käsittääkseni pyörän painolla ei ole muutenkaan mitään suoraa kytköstä pyörän herkkyyteen tulla varastetuksi. Jos näin olisi, Jopo tuskin olisi Suomen varastetuin pyörä.
Joten painoa ja muita ominaisuuksia voidaan käsitellä ihan omana kysymyksenään,
Luepa ajatuksen kanssa uudelleen ja pohdi, että miten ajatukseni "painolla ei ole merkitystä" loisi painolle merkitystä varastettavuuteen niin paljon, että sinun pitää tulla se esittämätön ajatus erikseen kumoamaan. Doesn't compute.

N-Man
14.08.2016, 12.38
Luepa ajatuksen kanssa uudelleen ja pohdi, että miten ajatukseni "painolla ei ole merkitystä" loisi painolle merkitystä varastettavuuteen niin paljon, että sinun pitää tulla se esittämätön ajatus erikseen kumoamaan. Doesn't compute.

Luen ajatuksesi aikaisempien mielipiteidesi valossa kyllä niin että kaikenlaista hienoutta tulisi välttää koska se on turhaa ja lisää vain riskiä että pyörä varastetaan. Ja näin on myös keveyden tavoittelun laita, varsinkin kun kevyemmät pyörät ovat yleensä kalliimpia -> ne varastetaan helpommin.
Tämän halusin kumota kertomalla että raskaampi peruspyörä, kuten vaikkapa Jopo, voi olla jopa halutumpi kuin kalliimpi ja kevyempi pyörä.
Näin ollen on minusta täysin relevanttia käsitellä pyörän ominaisuuksia jotka vaikuttavat ajettavuuteen, kuten paino, ja näillä on myös ihan käytännön vaikutuksia pyörän käyttöön. Sinä itse nostit "varastettavuuden" hyvin tärkeäksi ominaisuudeksi ja siihen minä kommentoin.

Mutta tämä nyt menee yleiseksi jankkaukseksi jossa jokainen haluaa olla oikeassa ja puhuu vuorollaan vähän ohi siitä mitä muut ovat sanoneet. Joten lopetan tähän että pysytään edes etäisesti alkuperäisessä aiheessa...

nure
14.08.2016, 13.07
Niinpä, ei oikein mene jakeluun että mitä pyörän ominaisuksilla on tekemistä varastettavuuden kanssa... Toisaaltaan joskus joku viisaampi kehoitti ostamaan Inseran kun se ei kelpaa edes varkaillekaan joten se kaiketi on paras vaihtoehto kysyjälle ja tohtorille!

Vivve
15.08.2016, 10.00
Kelpo peli tuohon 350€ hintaan. Painoo saa helposti karsittua jos haluaa. Jarrut ihan ok, kannattaa ne tarkistaa huolella ennen ostoa. Ite jouduin ilmaan omat melko pian oston jälkeen ja vaihtaan uudet jarrupalat.

sammug
15.08.2016, 10.35
Huomenta vaan!

Täällähän on virinnyt debattia, hyvä hyvä! Tuo onkin kätevä ja ehdottomasti plussaa, jos ei Insera kelpaa edes varkaille. Pitääkin noista jarruista sanoa myyjälle, että jos voisi tehdä pienen luovutushuollon, jos mahdollista.

Minkäs levysillä renkailla te sitten ajatte talvisin? Tuossa näyttäisi olevan 42-622, jääkö tuosta kiinni? Toki tuohon tsygeen saattasi leveämpääkin mahtua. Entä vaatetus, joku goretex ratkaisu päälle ja alle kerrosta?

peped
15.08.2016, 11.42
http://suomenpolkupyoratukku.fi/pyorat-tyypeittain/hybridi-pyorat/miesten-hybridit/insera-reflex-evo-28-miesten-27-v.html

Tämä on tulossa lähiaikoina hintaan 350e.

Mistäs tuollainen tieto että 350e hintaan tulossa? Itse kävin viime viikolla paikallisessa liikkeessä ja tuo 499e siellä oli hintana eikä ainakaan puhunut että edullisempi tarjous tulossa. Mutta jos pitää paikkaansa, niin täytynee vielä hetki toppuutella.

Itselläni aikalailla samanlaiset pyöränhaku-kriteerit kuin aloittajalla, joten lainataan röyhkeästi tätä ketjua. Parikymmentä kilsaa työmatka ja ajosta varmaan 99% tapahtuisi asfaltilla. Budjetti tosin voi tuosta 500 eurosta vähän venyä. Tässä muutama malli mitä katsellut:

http://www.bestbikes.fi/crescent-yokto-24v-2015
http://www.bestbikes.fi/felt-qx75-2016
(http://www.bestbikes.fi/felt-qx75-2016)http://www.bikeshop.fi/Kona_Dew_Plus_2016/ekauppa/pKODWP16/
https://www.canyon.com/en-fi/fitness/roadlite/roadlite-al-5-0.html
(https://www.canyon.com/en-fi/fitness/roadlite/roadlite-al-5-0.html)
Canyon tosin menee jo vähän yli budjetin... Felttiä saisi edullisesti esim bike-discountistakin, mutta tuo 58 lienee turhan pieni koko kun pituutta on kuitenkin se 190cm. Jalan sisämittaa en tosin ole mitannut. Mutta jos Inseraa saa tuohon 350e niin enköhän sen käy hakemassa.

edit: Tämmöistä vähän erilaistakin mallia löytyisi vielä tarjouksesta: http://www.bikeshop.fi/Kona_Rove_AL_2016/ekauppa/pKOROVAL16/
Eli ei nimenomaan hybridi mikään must ole.

edit2: Unohtui mainita, että itselläni ei ole tarkoitus talvella pyöräillä - eli ympärivuotinen käyttö ei ole pakollinen ominaisuus.

Jeppekoira
15.08.2016, 12.11
Menee hieman ohi aiheen mutta menköön. Sen verran usein sama tarina toistuu.

Eli ketjun aloittaja kyselee neuvoa työmatkapyörään jollain tietyllä budjetilla ja yleensä toiveena hybridi. Sitten tulee joukko pyöräilyn harrastajia sanomaan, että ei pidä ostaa hybridiä ja budjettia pitää reilusti nostaa. Perusteluina jotain todella hyödyllistä juuri siihen johonkin 30 min työmatkaan eli esim. pari kiloa kevyempi paino tai enemmän ajoasentoja (cyclocross). Tai se, että sitten kun kysyjä alkaa harrastamaan oikeaa pyöräilyä, niin joku hybridi ei siihen sitten soveltuisikaan. Miksi on niin vaikea ymmärtää, että monelle ihmiselle se työmatka tai muu vastaava paikasta toiseen kulkeminen on juuri se käyttötarkoitus, eikä mitään aikomusta tai tarvetta ole alkaa harrastamaan pyöräilyä yhtään sen enempää? Ja että tällaiseen tarkoitukseen hyvä hybridi (mitä se sitten milläkin budjetilla tarkoittaakaan) on ihan oikeasti monille juuri se ehdottomasti paras vaihtoehto.

Itse aiheeseen sanoisin neuvona, että kannattaa käydä kokeilemassa erilaisia pyöriä mahdollisimman paljon. Myös ehkä hieman eri tyyppisiä, mitä alun perin on ajatellut, jotta sitten ainakin saa varmuuden siitä, että jokin pyörätyyppi ei ole itseä varten. Miksei myös hieman sen alkuperäisen budjetinkin yläpuolelta, jotta saa varmuuden siitä, ettei lisäpanostuksella saa riittävästi paremman tuntuista pyörää. Mutta kaiken ydin on se, että kokeilee eri pyöriä ja antaa isoimman painoarvon sille, miltä pyörä tuntuu. Ja aina parempi jos jostain pyörästä tulee sellainen fiilis, että sillä vain syystä tai toisesta haluaa ajaa.

N-Man
15.08.2016, 12.21
Miksei myös hieman sen alkuperäisen budjetinkin yläpuolelta, jotta saa varmuuden siitä, ettei lisäpanostuksella saa riittävästi paremman tuntuista pyörää.

Tuo on kyllä lähes aina tuhon tie. Kokemuksen äänellä voin sanoa että ÄLÄ koskaan kokeile kalliimpaa pyörää jos et ole valmis myös kalliimpaa ostamaan [emoji6]
Muuten kyllä kirjoitat paljon ihan asiaa.

Padex
15.08.2016, 12.24
Mistäs tuollainen tieto että 350e hintaan tulossa? Itse kävin viime viikolla paikallisessa liikkeessä ja tuo 499e siellä oli hintana eikä ainakaan puhunut että edullisempi tarjous tulossa. Mutta jos pitää paikkaansa, niin täytynee vielä hetki toppuutella.

Itselläni aikalailla samanlaiset pyöränhaku-kriteerit kuin aloittajalla, joten lainataan röyhkeästi tätä ketjua. Parikymmentä kilsaa työmatka ja ajosta varmaan 99% tapahtuisi asfaltilla. Budjetti tosin voi tuosta 500 eurosta vähän venyä. Tässä muutama malli mitä katsellut:

http://www.bestbikes.fi/crescent-yokto-24v-2015
http://www.bestbikes.fi/felt-qx75-2016
(http://www.bestbikes.fi/felt-qx75-2016)http://www.bikeshop.fi/Kona_Dew_Plus_2016/ekauppa/pKODWP16/
https://www.canyon.com/en-fi/fitness/roadlite/roadlite-al-5-0.html
(https://www.canyon.com/en-fi/fitness/roadlite/roadlite-al-5-0.html)
Canyon tosin menee jo vähän yli budjetin... Felttiä saisi edullisesti esim bike-discountistakin, mutta tuo 58 lienee turhan pieni koko kun pituutta on kuitenkin se 190cm. Jalan sisämittaa en tosin ole mitannut. Mutta jos Inseraa saa tuohon 350e niin enköhän sen käy hakemassa.

edit: Tämmöistä vähän erilaistakin mallia löytyisi vielä tarjouksesta: http://www.bikeshop.fi/Kona_Rove_AL_2016/ekauppa/pKOROVAL16/
Eli ei nimenomaan hybridi mikään must ole.

Varmaan nuo kaikki soveltuvat hyvin työmatka-ajoon. Talvella hyvä olisi olla paksut renkaat nastoilla tai ilman. Keväästä alkaen, kun sorat on lanattu pyöräteiltä tuo Canyon varmaan olisi kivoin ajaa, nuo renkaat rullaavt ihan tutkitustikin ja omakohtaisella kokemuksella melkein kuin itsestään :).
Tärkeää on että ostat sopivan pyörän. Jos olet insinööri, niin tärkeää on, että runko on hyvä, kevyt ja sopiva. Osat voit kaikki myöhemmin vähän kerrallaan uusia. Harrastukseenhan kuuluu myös kaikenmaailman virittäminen. Esim. satulatolpan ja satulan vaihdolla voi olla iso merkitys.

Vaimolle kun olen katsellut pyöriä, niin Briteissä Evansilla on kivoja yksinkertaisia pyöriä suht halavalla.

Maastomainen ja iso, mennee sohjossa kuin juna, ja noin 400 euroon:

https://www.evanscycles.com/en-fi/pinnacle-lithium-two-2015-hybrid-bike-EV207268


Kevyt ja ketterä, asfalttiajoon, noin 400 euroa:

https://www.evanscycles.com/en-fi/pinnacle-neon-1-2016-hybrid-bike-EV244080


Tai Charge, jonkna satula ainakin on mukava,
https://www.evanscycles.com/en-fi/charge-grater-1-2016-hybrid-bike-EV240649

Tai levyjarrullinen, jossa lokaritkin, jännittävä runko:

https://www.evanscycles.com/en-fi/gt-traffic-2-0-2016-hybrid-bike-EV240496

Jeppekoira
15.08.2016, 12.33
Tuo on kyllä lähes aina tuhon tie. Kokemuksen äänellä voin sanoa että ÄLÄ koskaan kokeile kalliimpaa pyörää jos et ole valmis myös kalliimpaa ostamaan [emoji6]
Muuten kyllä kirjoitat paljon ihan asiaa.

Ymmärrän hyvin tämänkin puolen asiasta. Lopullinen "totuus" riippuu varmaan aika paljon siitä, onko alkuperäinen budjetti aivan ehdoton maksukyvyn yläraja, vai enemmän vain heitetty jokin summa minkä pyörästä voisi haluta maksaa (vaikka rahaa sinänsä lojuisi tilillä vielä pyörähankinnan jälkeenkin).

e. Lisätään nyt tähän vielä eräs taannoinen tapahtumaketju, mistä varmaan kumpusi kiinnostus tähän ketjuun kommentoida. Pyörän ostajan speksit juuri se perus setti eli "pyörä työmatkoihin ja muuhun kommutoimiseen, pääosin asfalttia, joskus hiekkateitä, mahdollisesti satunnaista pienimuotoista lenkkeilyä, ei kippuratankoa, perinteinen naisten malli vaakaputken osalta, budjetti 500e". Ostajalla ei mitään aiempaa kokemusta vähänkään jopoa ajettavimmista pyöristä. Kun oli kokeillut luokkaa 10 erilaista pyörää, alkoi mielipide tarkentumaan, eli naisten malli ei enään ollutkaan välttämätön, kun tajusi, että normi vaakaputkellisellakin pystyy ajamaan, kokotaulukon mukaan hieman pienehkö runko tuntui järjestään "oikeankokoista" paremmalta, ja joka kaupassa aina se hieman sporttisempi malli tuntui parhaalta ajoasennon ja -tuntuman osalta. Sitten erään tietyn hieman yllättävänkin pyörän kohdalla koeajolenkki venähti vähän pidemmäksi... pyörä tuntui sen astisista selvästi parhaalta. Vielä muutamassa paikassa pari koeajoa ja pari päivää pohdintaa, mutta kun toista samantasoista saati parempaa ei löytynyt, niin tämä pyörä tuli valituksi. Hieman eri spekseillä, kuin mitä alkuperäinen ajatus oli (toki isossa kuvassa ei isoa eroa) ja budjettikin ylittyi jonkin verran.

Mohkku
15.08.2016, 18.22
Miksi on niin vaikea ymmärtää, että monelle ihmiselle se työmatka tai muu vastaava paikasta toiseen kulkeminen on juuri se käyttötarkoitus, eikä mitään aikomusta tai tarvetta ole alkaa harrastamaan pyöräilyä yhtään sen enempää? Ja että tällaiseen tarkoitukseen hyvä hybridi (mitä se sitten milläkin budjetilla tarkoittaakaan) on ihan oikeasti monille juuri se ehdottomasti paras vaihtoehto.



Minusta ympärivuotinen työmatkapyöräily ei ole vain paikasta toiseen kulkemista. Siinä kertyy kilometrejä kohtuullisen paljon, mikä asettaa pyörälle kovat vaatimukset. Hybridi voi olla hyvä valinta, mutta etenkin painotuksista riippuen moni muukin pyörätyyppi.

Jeppekoira
15.08.2016, 19.31
Minusta ympärivuotinen työmatkapyöräily ei ole vain paikasta toiseen kulkemista. Siinä kertyy kilometrejä kohtuullisen paljon, mikä asettaa pyörälle kovat vaatimukset. Hybridi voi olla hyvä valinta, mutta etenkin painotuksista riippuen moni muukin pyörätyyppi.

Oleellinen boldattu ja sama juttu minullakin.. Mutta ei se sitä faktaa muuksi muuta, että monille (työmatka)pyöräily ei ole muuta kuin juuri sitä paikasta toiseen kulkemista. Eikä edes ympärivuotista, mikä sinänsä on sääli, koska talvipyöräilyä pelätään pääosin ihan turhaan. Vaikka itse ei tätä filosofiaa jakaisikaan, niin mielestäni näissä pyöräsuositusketjuissa olisi hyvä yrittää ymmärtää ihmisten erilaisia, myös foorumistien mielestä "vääriä", tapoja harrastaa pyöräilyä.

Sinänsä samaa mieltä siitä, että varmasti moni muukin pyörätyyppi ajaa asiansa työmatkapyöräilyssä. Esim. itse ajan työmatkaa nykyään lähinnä täysjäykällä 26 maasturilla, koska suoralla tangolla ja hyvillä levyjarruilla on kiva ajella kaupungin ruuhkissa, siihen saa hyvät leveät nastarenkaat & on muutenkin hyvä talvipyörä, ja tärkeimpänä, koska sellaisen satun omistamaan.

Mohkku
15.08.2016, 23.11
No voi se tietysti olla vain paikasta toiseen kulkemista, mutta esim. tämän ketjun aloittajan päivittäinen matka on 25 km ja tarkoitus on ajaa myös talvella. Silloin valintaa ei mielestäni pidä tehdä ajatuksella "vain paikasta toiseen kulkeminen". Kun valinta on vapaa, on syytä tiedostaa rasittavuus, jonka pyörä kohtaa ja ottaa se huomioon valinnassa. Moni ei ota, vaan ostaa Tunturin lähimmästä pyöräliikkeestä, koska onhan se perinteinen suomalainen laatumerkki. Tai Prismasta Jupiterin, kun sellainen kauppareissulla eteen osuu ja esitteessä kerrotaan pyörässä olevan Shimanon vaihteet. Laatupyörä siis.

Mikäs siinä, mutta todennäköisesti paremminkin olisi voinut valita.

Tomy
15.08.2016, 23.31
Tuo linkittämäsi Insera on erittäin edullinen, jos sen 350 eurolla saat hankittua. Osta pois!

Se mikä tuossa pyörässä työmatka-ajossa ensimmäisenä todennäköisesti on huollon tai vaihdon tarpeessa on napojen laakerit, mahdollisesti keskiö ja tottakai jarrupalat. Myös jarrujen männät saattavat kerta pari vuoteen olla herkistelyn tarpeessa hyvän toiminnan takaamiseksi.

Jos talvella joudut ajamaan paljon auraamattomia tai huonosti aurattuja väyliä pitkin, harkitsisin hybridin sijaan maastöpyörää. Siihen saat paljon leveämmät renkaat, mikä mielestäni helpottaa lumessa ajamista.

Jeppekoira
15.08.2016, 23.37
No voi se tietysti olla vain paikasta toiseen kulkemista, mutta esim. tämän ketjun aloittajan päivittäinen matka on 25 km ja tarkoitus on ajaa myös talvella. Silloin valintaa ei mielestäni pidä tehdä ajatuksella "vain paikasta toiseen kulkeminen". Kun valinta on vapaa, on syytä tiedostaa rasittavuus, jonka pyörä kohtaa ja ottaa se huomioon valinnassa. Moni ei ota, vaan ostaa Tunturin lähimmästä pyöräliikkeestä, koska onhan se perinteinen suomalainen laatumerkki. Tai Prismasta Jupiterin, kun sellainen kauppareissulla eteen osuu ja esitteessä kerrotaan pyörässä olevan Shimanon vaihteet. Laatupyörä siis.

Mikäs siinä, mutta todennäköisesti paremminkin olisi voinut valita.

Mitenköhän lähikaupan tunturi tai prisman jupiter liittyy mihinkään? Hakusessa oli hybridi hintaluokassa noin 500e. Kyllä niillä spekseillä ihan kelpo työmatkapyörän löytää. Ei sen välttämättä tartte olla hybridi mutta tuossa hintaluokassa ja tuohon tarkoitukseen on sekin mielestäni ihan ok.

Luin vielä aloitusviestin ja siinähän oli ihan kelvollisen oloisia vaihtoehtoja. Jopa se tunturi.

Turhaa vääntöähän tämä on mutta tänäänkin tuli nähtyä työmatkalla kymmeniä ellei satoja ihan tyytyväisen oloisia hybridikuskeja.

Mohkku
16.08.2016, 00.15
Mitenköhän lähikaupan tunturi tai prisman jupiter liittyy mihinkään?

Jos ajatuksena on, että (työmatka)pyöräily ei ole muuta kuin juuri sitä paikasta toiseen kulkemista, on riskinä päätyä tuollaiseen ratkaisuun. Sikäli menee ohi tämän ketjun aiheen, että aloittaja haluaa kartoittaa tilannetta, jolloin tuo riski tuskin realisoituu.

Jeppekoira
16.08.2016, 12.34
Jos ajatuksena on, että (työmatka)pyöräily ei ole muuta kuin juuri sitä paikasta toiseen kulkemista, on riskinä päätyä tuollaiseen ratkaisuun. Sikäli menee ohi tämän ketjun aiheen, että aloittaja haluaa kartoittaa tilannetta, jolloin tuo riski tuskin realisoituu.

Jos näkee "500e hybridi" -speksissä riskin päätyä prisman jupiteriin, niin yhtä lailla voi vetää toiseen suuntaan överiksi ja sanoa, että "1000e cyclocross" -speksillä riskinä on päätyä johonkin kymppitonnin aika-ajo cerveloon.

Paikasta toiseen kulkemisella tarkoitan sitä, ettei sen enempää harrasta pyöriä tai pyöräilyä.. eikä suhtaudu pyöriin tai pyöräilyyn siinä määrin intohimoisesti, että ylipäätään tulisi mieleenkään ajatella, onko oma pyörä harrastajan mielestä johonkin trendikkääseen "genreen" kuuluva. Kunhan matkanteko on siinä määrin mukavaa, että kulkuneuvoksi tulee mahdollisimman usein valittua pyörä esim. auton sijaan.

Oma "työmatkapyöräni" on alkujaan noin 2000 e maskanut maasturi, joten ehkä en ole tässä asiassa kovin uskottava, mutta silläkin uhalla uskallan olla edelleen sitä mieltä, että 500 eurollakin voi löytää asiansa ajavan työmatkapyörän. Ei tästä tarvitse tietenkään samaa mieltä olla ja itsekin olen siis päätynyt ajelemaan paljon tuota kalliimmilla pyörillä lähinnä sillä ajatuksella, että maksaapa pyörä vaikka 500, 1000, 1500 tai jopa 2000e, niin se on silti suht edullinen esim. verrattuna autosta koituviin kustannuksiin.

Mohkku
16.08.2016, 19.08
Jos näkee "500e hybridi" -speksissä riskin päätyä prisman jupiteriin, niin yhtä lailla voi vetää toiseen suuntaan överiksi ja sanoa, että "1000e cyclocross" -speksillä riskinä on päätyä johonkin kymppitonnin aika-ajo cerveloon.

499 euron Jupiter menee aika kivasti 500 euron budjettiin.


Paikasta toiseen kulkemisella tarkoitan sitä, ettei sen enempää harrasta pyöriä tai pyöräilyä.. eikä suhtaudu pyöriin tai pyöräilyyn siinä määrin intohimoisesti, että ylipäätään tulisi mieleenkään ajatella, onko oma pyörä harrastajan mielestä johonkin trendikkääseen "genreen" kuuluva.

Ei ole kyse trendeistä tai genrestä, vaan tarvetta vastaavista ominaisuuksista ja ne sisältävän pyörän löytämisestä.

Jeppekoira
16.08.2016, 22.30
tarvetta vastaavista ominaisuuksista

Siitä lienemme samaa mieltä, että on ainakin jossain määrin subjektiivista, mitä ominaisuuksia minkäkin käyttötarkoituksen pyörältä kukin vaatii.

Toivottavasti tämän ketjun kyselijät ja muutkin löytävät itselleen mieluisan ja tarkoitukseensa sopivan pyörän huolimatta näistä väännöistä. Tai juuri niiden ansiosta!

peped
17.08.2016, 15.07
Crescentiltä tuli mainittua tuo Yokto aiemmin, mutta mites olisi Atto: http://www.sportia-pekka.fi/polkupyorat/cres-atto-mi-2824v-p-11671.html

(http://www.sportia-pekka.fi/polkupyorat/cres-atto-mi-2824v-p-11671.html)Vain 50e lisää hintaa Yoktoon verrattuna ja löytyy hydrauliset levyjarrut ja valmiina lokasuojat, seisontajalka, etuheijastin ja soittokello niitä arvostaville. Vaihteet tais olla perus Alivio/altus -tasoa. Kysäisin, niin kyseessä on 2015 malli.

Toki jos Inseraa saa 350e niin...

orc biker
18.08.2016, 00.48
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/vitus-bikes-dee-29-vrs-city-bike-2016/rp-prod135367

Tohon mahtuis kai kunnon talvirenkaatkin.
Kyllä, mutta vaatii etuvaihtajan vaihtamisen, jotta saa pitkät lokarit mahtumaan. Jos joku ei aja kuravaatteissa, vaan samoissa kuin aikoo pitää työpäivänkin, niin kunnon lokarit ovat ehdoton vaatimus. Muuten aika ok hintaansa nähden, mitä nyt yksi eturatas puuttuu. 34 on liian iso, jos pitää ajaa hikeentymistä vältellen yhtään isompia mäkiä ylös. Siihen on hyvä olla 24, niin voi ajaa ihan kävelyvauhtia kevyesti pyöritellen.

500 eurolla saa oikein hyvän pyörän. Hybridit on helpompi varustella ja saa helpommin ilman huollettavaa etuhaarukkaa, mutta talvella häviävät. Konan Big Rove AL:ssä on sopivat renkaat vakiona, mutta se on turhan hintava pyörä. Minä ostaisin omaksi työmatkapyöräkseni Radon 29 Team 5.0:n ja vaihtaisin tarvittaessa tai vaikka heti kättelyssä etuhaarukan jäykkään. Senhän voi myös hommata itse ja vaihdattaa liikkeessä, mikä ei kovin montaa kymppiä maksa. Siinähän muistaakseni tuli tapered-keulaputkesta huolimatta mukana 1 1/8":n haarukka ja siten sille sopiva alalaakeri, joten sitäkään ei tarvitse vaihtaa, vaan hommaa vain esim. bike-componentsista jäykän sopivan mittaisen keulan. Kyllähän sen osaa itsekin pienellä tutustumisella vaihtaa, jos yhtään on tottunut työkaluja kädessään pitelemään Siinäkin saattaa renkaista riippuen joutua vaihtamaan etuvaihtajan toisenlaiseen malliin (side swing), että saa pitkät lokarit kiinni. Mutta silloin tulee loistava työmatkapyörä, parempi kuin hybridit etenkin talvella. Ja isojen renkaiden mukavuus on kesälläkin todella huomattava. Minun mielestäni on mahtavaa ajaa, kun meno on pehmeää. Kuopat eivät lyö läpi, eikä tarvitse ujostella katukiveyksiin törmäämistä.

Oma yleispyöräni on vanha 26" maasturi. Niihinhän mahtuu usein helposti pitkät lokaritkin. Niitäkin kannattaa katsella käytettynä, jos on itsellä kykyä tarvittaessa ehostaa. Pyörän vanhuus on myös etu, jos pyörä on vain muuten kunnossa. Sen jälleenmyyntiarvo on nimittäin huomattavasti alhaisempi ja siten pyörä houkuttelee vähemmän varkaita. Jos vain löytää hyväkuntoisen 26":n maasturin edullisesti, niin kannattaa hommata.

peped
19.08.2016, 16.14
No nyt on sitä Inseraa 349e (aiempi hinta siis 499e). Esim. Facebookista löytyy SPPT:n mainos. Kävin tänään itse ostamassa omani kun oli myös 60 kokoa (olen 190cm), huomenna haen pois. Ostin samalla myös sen ensihuollon kun hinta oli vain 40e. Lokarit tuossa on siis valmiina, lisäksi otin runkolukon ja pullotelineen.

sammug
19.08.2016, 23.33
Minäkin kävin nyt sen sitten hakemassa. Sain ensihuollon kolmeenviiteen ja muutenkin palvelu Lielahdessa oli asiallista ja rentoa. Runkolukko sillä vahvalla ja paksulla vaijerilla, jalka, öljypurkki ja satulalaukku lähti matkaan. Kaikista sai sen 3-5e pois. Näin se pitääkin mennä. Klassiset viimeiset sanatkin sieltä tuli, ei tarvitse varmaan sanoa.

Noin 30km ensiajo suoritettu ja meno Inseralla ainakin meikäläiselle maistuu. Keula (vai sanotaanko haarukka?) on mielestäni sopivan jäykkä ja ohjaus "löysä". Siis ei niin tarkka. Johtuu vissiin siitä haarukan loivahkosta kulmasta. Sopii ajotyyliini. Vakiopenkki tuntu pirun hyvältä, hyvä on persekin kyllä.

Vähän alkoi loppumatkasta oikea käsi puutuilemaan, niskatkin vähän jäykkänä. Kertooko joku tietty oire jostain tietystä väärästä säädöstä? Jalka ei ole täysin suora alapolkimella ja kun istuu selkä suorana, niin sormen päät ylettyy gripeille.