Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Seniori "pyörittäjän" Eka pitkä lenkki

lpjsalminen
09.08.2016, 12.07
Turku-Hki. Suunnitellulle reitille pituutta 170km.Keskinopeuden ollessa 15km/h, aikaa kuluisi n.12h. Miten jaksotan matkan? Tauot, energia ym. Miten Sinä rakentaisit tämän retken?

Lähetetty minun P01MA laitteesta Tapatalkilla

KriHa
09.08.2016, 12.33
Kuinka pitkiä lenkkejä olet tähän asti ajanut ja millaisilla keskinopeuksilla? Mikä on kuntotaustasi? Millainen suunniteltu reitti? Jos haluaa järkeviä vastauksia, tulisi ensin antaa perustiedot lähtötilanteestasi.

Puskis
09.08.2016, 12.51
Reittisuunnitelma kiinnostaa myös, koska noin lyhyt matka taitaa tarkoittaa 110-tietä. Aika tylsää ja ankeaa puurtamista tiedossa sitten.

Fuuga
09.08.2016, 12.51
Ja miten määritellään seniori?

The flying Chocobo
09.08.2016, 13.22
Reittisuunnitelma kiinnostaa myös, koska noin lyhyt matka taitaa tarkoittaa 110-tietä. Aika tylsää ja ankeaa puurtamista tiedossa sitten.
Ja osa 110 tiestä on minusta ainakin maantiepyörällä aika ikävän railoista ajettavaa. Minusta sinänsä tuo ei ole tylsimmästä päästä oleva tie

lpjsalminen
09.08.2016, 14.18
Kuinka pitkiä lenkkejä olet tähän asti ajanut ja millaisilla keskinopeuksilla? Mikä on kuntotaustasi? Millainen suunniteltu reitti? Jos haluaa järkeviä vastauksia, tulisi ensin antaa perustiedot lähtötilanteestasi.
40-43km/pv 3kertaa viikossa.Ikääni nähden (65) erittäinkin hyvässä kunossa. 190cm 84kg leposyke 54. Reittiä piirtelin: Turku,Salo,Kisko,Mustio,Kirkkonummi,Westend(Espoo) pyöränä Canyon cf 9,0.

lpjsalminen
09.08.2016, 14.25
40-43km/pv 3kertaa viikossa.Ikääni nähden (65) erittäinkin hyvässä kunossa. 190cm 84kg leposyke 54. Reittiä piirtelin: Turku,Salo,Kisko,Mustio,Kirkkonummi,Westend(Espoo) pyöränä Canyon cf 9,0.

lpjsalminen
09.08.2016, 14.35
40-43km/pv 3kertaa viikossa,kn 23km/h. Ikääni nähden (65) erittäinkin hyvässä kunossa. 190cm 84kg leposyke 54. Reittiä piirtelin: Turku,Salo,Kisko,Mustio,Kirkkonummi,Westend(Espoo) pyöränä Canyon cf 9,0.

lpjsalminen
09.08.2016, 14.40
40-43km/pv 3kertaa viikossa,kn 23km/h. Ikääni nähden (65) erittäinkin hyvässä kunossa. 190cm 84kg leposyke 54. Reittiä piirtelin: Turku,Salo,Kisko,Mustio,Kirkkonummi,Westend(Espoo) pyöränä Canyon cf 9,0.

lpjsalminen
09.08.2016, 14.57

KriHa
09.08.2016, 16.09
Tuskin isompaa ongelmaa matkasta tulee taustasi huomioiden. Riittävästi juomaa ja pikkupurtavaa mukaan sekä esim. kaksi ruokapaussia. Kelloa vastaan ei kannata lähteä kylmiltään ajamaan, alku mahdollisimman rauhallista vauhtia ja lopussa kiristystä jos siltä tuntuu.

lpjsalminen
09.08.2016, 17.51
Tuskin isompaa ongelmaa matkasta tulee taustasi huomioiden. Riittävästi juomaa ja pikkupurtavaa mukaan sekä esim. kaksi ruokapaussia. Kelloa vastaan ei kannata lähteä kylmiltään ajamaan, alku mahdollisimman rauhallista vauhtia ja lopussa kiristystä jos siltä tuntuu.
Patukat,geelit ja sykettä seuraamalla . Eikai reppua selkään 😈🚲

nure
09.08.2016, 19.19
Ei kai tuollaista aikaa saa tuohon millään kulumaan...?

lpjsalminen
09.08.2016, 19.34
172 km keskinopeudella 15 km/h tekee 11.30h. Toki Keskin on asetettu alhaiseksi, mutta välillä lounasta..ei matka tapa vaan vauhti. Mulla se on noin.

tempokisu
09.08.2016, 20.03
Minä tekisin jonkun hieman pidemmän lenkin ensin ja nostaisin perusvauhtia. Ja tuo 15km/h tuntuu kyllä kesällä maantiepyörällä, anteeksi, mutta aika hitaalta (...mietin että ite ajan sitä vauhtia jonkun lenkin ison mäen loppuosassa jos hapottaa). 11 tuntia pyörän satulassa on pitkä aika, vaikka se miten rauhallista menoa olisikin, peppu on kuitenkin satulassa 11 tuntia.
Mä en usko tätä yhtälöä; jos edes uskaltaa miettiä 170km lenkkiä, vauhti on takuuvarmasti vähän reippaampi, ainakin 20km/h.

Ajelee ensin sen satasen, vähän tietää missä vaiheessa pitää ottaa lisäravintoa. Ei se sillä selviä että kuuntelee mitä muut syö/juo matkalla, meillä on usein aivan erilaiset jutut.
En myöskään pitäisi mitään ihmeempiä taukoja, mitä pidempi tauko - sen vaikeempi se on siittä taas lähteä. Mieluummin jotain pientä ja kevyttä hyvin sulavaa energiaksi, kun mitään "lounasta ja päivällistä".
Kannattaa valita poutapäivä ja myötätuulinen..

Miten se takaisitulo on? Myöskin pyöräillen vai onko tähän vaan "menolippu"?

ps. seniori taikka "veteraani" on yli 30-vuotias. Myös nimityksiä ikänainen ja ikämies käytetään :D niin ja "koukkupolvi". Omasta mielestäni "veteraanipyöräilijä" on jos on harrastanut lajia aikuisena yli 10 vuotta.

lpjsalminen
09.08.2016, 20.26
Minä tekisin jonkun hieman pidemmän lenkin ensin ja nostaisin perusvauhtia. Ja tuo 15km/h tuntuu kyllä kesällä maantiepyörällä, anteeksi, mutta aika hitaalta (...mietin että ite ajan sitä vauhtia jonkun lenkin ison mäen loppuosassa jos hapottaa). 11 tuntia pyörän satulassa on pitkä aika, vaikka se miten rauhallista menoa olisikin, peppu on kuitenkin satulassa 11 tuntia.
Mä en usko tätä yhtälöä; jos edes uskaltaa miettiä 170km lenkkiä, vauhti on takuuvarmasti vähän reippaampi, ainakin 20km/h.

Ajelee ensin sen satasen, vähän tietää missä vaiheessa pitää ottaa lisäravintoa. Ei se sillä selviä että kuuntelee mitä muut syö/juo matkalla, meillä on usein aivan erilaiset jutut.
En myöskään pitäisi mitään ihmeempiä taukoja, mitä pidempi tauko - sen vaikeempi se on siittä taas lähteä. Mieluummin jotain pientä ja kevyttä hyvin sulavaa energiaksi, kun mitään "lounasta ja päivällistä".
Kannattaa valita poutapäivä ja myötätuulinen..

Miten se takaisitulo on? Myöskin pyöräillen vai onko tähän vaan "menolippu"?

ps. seniori taikka "veteraani" on yli 30-vuotias. Myös nimityksiä ikänainen ja ikämies käytetään :D niin ja "koukkupolvi". Omasta mielestäni "veteraanipyöräilijä" on jos on harrastanut lajia aikuisena yli 10 vuotta.
No asetin tähän reissuun tuon nopeuden ihan vaan laskeakseni ajankulun ns. VARMANPÄÄLLE. Noissa 40 lenkeillä Keskin. on ollut 21km/h.

Jältti
09.08.2016, 20.44
-Ainakin pikkupullo jtn öljyä ketjuille. Renkaanpaikkavehkeet.
-Muovipussia tai jotakin millä saat suojattua kamat sateen varalle jos sellaisia on, sano säätiedotus mitä tahansa.
-Selkään ei kannata painoa laittaa ellei halua että selkä menee. Ja reppu selässä selkä ei hengitä.
-Isommat tauot (kahvi/evästä) n. 50km välein eli kolme. Yli 70km en ajelisi putkeen jos ei ole ennen ajellut.
-lisätaukoja fiiliksen mukaan, jaloittelu välillä tekee hyvää. Taukopaikkoja kannattaa tutkia etukäteen. Sekä reittiä jos jokin pätkä on kovin mäkinen tai vaikka tietyömaa.
-Jotakin pikaevästä, energiapatukkaa tai vaikka karkkia jos se tuntuu hyvälle. Voi napsia ajellessa jos tuntuu että taju lähtee ja energia loppuu.
-Vettä mielummin liikaa kuin liian vähän.
-Pidä huoli että puhelimessa on virtaa jos jotakin sattuu. En tiedä reittiä muttei ole kiva olla jossain hevonkorvessa puhelimesta akku loppu, juuri kun olet heittänyt lipat tiessä olleen kuopan takia.

Mä heitin vähän aikaa sitten kylmiltään 150km ja ihan hyvin se meni. Uutisten mukaan kesän kuumin päivä oli ja lopussa vähän heikotti. Ajelee rauhassa maisemista nauttien. Viimeset 50km voi jo vähän kiristää. Nää on tämmösiä nöösin neuvoja. :)

Esa S
09.08.2016, 20.55
^ Ainakin ketjuöljypullon voi jättää kotiin tuollaisella matkalla. Jos esim. 60 km välein tauko, niin kaksi riittää.

Jältti
09.08.2016, 21.14
Se riippuu minkälaista öljyä käyttää. Jos vesiliukoset niin kuuro ja kuivat ketjut. Ei se 5-10ml kuitenkaan paljoa paina.

lpjsalminen
09.08.2016, 21.15
-Ainakin pikkupullo jtn öljyä ketjuille. Renkaanpaikkavehkeet.
-Muovipussia tai jotakin millä saat suojattua kamat sateen varalle jos sellaisia on, sano säätiedotus mitä tahansa.
-Selkään ei kannata painoa laittaa ellei halua että selkä menee. Ja reppu selässä selkä ei hengitä.
-Isommat tauot (kahvi/evästä) n. 50km välein eli kolme. Yli 70km en ajelisi putkeen jos ei ole ennen ajellut.
-lisätaukoja fiiliksen mukaan, jaloittelu välillä tekee hyvää. Taukopaikkoja kannattaa tutkia etukäteen. Sekä reittiä jos jokin pätkä on kovin mäkinen tai vaikka tietyömaa.
-Jotakin pikaevästä, energiapatukkaa tai vaikka karkkia jos se tuntuu hyvälle. Voi napsia ajellessa jos tuntuu että taju lähtee ja energia loppuu.
-Vettä mielummin liikaa kuin liian vähän.
-Pidä huoli että puhelimessa on virtaa jos jotakin sattuu. En tiedä reittiä muttei ole kiva olla jossain hevonkorvessa puhelimesta akku loppu, juuri kun olet heittänyt lipat tiessä olleen kuopan takia.

Mä heitin vähän aikaa sitten kylmiltään 150km ja ihan hyvin se meni. Uutisten mukaan kesän kuumin päivä oli ja lopussa vähän heikotti. Ajelee rauhassa maisemista nauttien. Viimeset 50km voi jo vähän kiristää. Nää on tämmösiä nöösin neuvoja. :)
Hyviä vinkkejä tulee,kiitos. Mitä tarkoitat kun sanot "kylmiltään".

Jältti
09.08.2016, 21.18
Kylmiltään eli ekaa kertaa ilman sen kummempia reenejä. Yhden yli 60km kävin kokeilemassa reissupainot päällä ennen reissua. Lisää löytyy tuolta:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?55809-Ensimm%E4inen-150km-quot-kylmilt%E4%E4n-quot

Munarello
09.08.2016, 21.24
Ketjuöljyä höhö. :) No kukin tekee kuinka parhaaksi näkee. Itse ajelin eilen ja tänään yhteensä reilut 220km eikä ollut edes varasisureita mukana. Olisi kyllä voinut sylettää jos olisi rengas mennyt vaan ei mennyt. Pari juomapulloa ja vähän patukoita taskussa varuilta. Patukoitakaan en tarvinnut, koska bullakaffea sai riittävin välein. Ja kun tuota aloittajan reittiä silmäili niin tuollahan on huoltopaikkoja melkein parinkympin välein joten turha kai mitään ihmeempiä on kantaa mukana. Pysähtyy kaffelle/kaakaolle kun siltä tuntuu. Ja ottaa ne renkaanpaikkausvälineet mukaan jos siltä tuntuu. Tuulitakki ja ehkä sadetakkikin jos viitsii.

TemMeke
09.08.2016, 21.25
-Taukopaikkoja kannattaa tutkia etukäteen. Sekä reittiä jos jokin pätkä on kovin mäkinen tai vaikka tietyömaa.

- En tiedä reittiä muttei ole kiva olla jossain hevonkorvessa puhelimesta akku loppu, juuri kun olet heittänyt lipat tiessä olleen kuopan takia.

Ei tuolla reitillä muistaakseni mäkiä juur oo, ehkä enemmänkin tylsän tasaista, vaikka muuten mukava reitti. Omasta reissusta tosin on jo pari vuotta, jos nyt ihan samoja teitä edes mentiin.

Ja kohtuurauhallisia maalaisteitä, mut ei kuitenkaan mitään korpea. Yöllä ei välttämättä tuu heti ketään paikalle, mut päivisin ohimenijöitä piisaa. Toki se akku kannattaa silti pitää ladattuna.

Hyviä vinkkejä, ei sillä, halusin vaan tarkentaa vähän reitin yleiskuvaa. :)

tempokisu
09.08.2016, 21.40
? No ei sinne turhia kamoja kuten ketjuöljyjä tartte. Renkaanvaihtopussukka vararenkaalla kannattaa olla VAKIONA mukana vaikka ajaisi vaan työmatkaa. ( eilen viimeksi tarvittiin sitä huoltopussukkaa).
Eikä reppua...ajattelin että kyse olisi pitkästä lenkistä otsikon mukaan, ei pyöräretkeilystä ( tosin topicin mukaan).
Jältti, ei noin usein taukoja ja syömistä, liika syöminen vaikeuttaa matkantekoa monella tapaa. Juurikin siksi suosittelen ensin pidempiä lenkkejä että kroppa tottuu ja ajaa vaikka satasen taskuravinnolla. Juotavaa pitää olla mukana, ja vaikka vettä saa huoltoasemilta täydennykseen.

Itse olen toki ajanut noita pitkiä matkoja, mutta nyttemmin vaan satasta. Ja satanen menee ihan vedelläkin ja ilman taukoja. Nyt jos pitäisi yrittää 170km,suunnittelisin varikkokäynnin 90km kohdalle, syön ison leivän ja juon kaffetta, täytän juomapullo/pullot ja taskuun hedelmää. Taidan ottaa myös karbonaatit eli ruokasoodaa pari lusikkaa ja vettä, niin ei loppumatkasta hapota niin paljon.
En myöskään tekisi matkaa paikasta A paikkaan B, vaan kiertelisin pienempää ympyrää, jos jotain ongelmaa tulee niin apu on lähellä.

Mutta ihan oikeasti, suosittelisin lämpimästi ensin ajaa vaikka tupasti vakiolenkki ( 40km?) ja satanen, ennekuin sitä 170km lenkkiä. Itse aloittelin näin, ensimmäisen satasen lenkkini 1999 ajoin Säijää ympäri ( lenkki on noin 40km) ja pian siittä menin Pirkan pitkän, harhapolkuineen 217km. Sillä lenkillä join vettä ja epäonnekseni myös järjestäjien urheilujuomaa...joten puolivälin jälkeen vaikka oli suunnitelmissa syödä jotain niin en syöny, enkä juonukaan enää. Olihan se myös opettavaista, että luottaa omaan tuntemukseen ja käytäntöön lenkeillä.

paaton
09.08.2016, 22.18
Ei tuo ketjuöljy ole ollenkaan huono vinkki pitkälle lenkille, jos tosiaan käyttää dry lubea ja luvassa on sadetta.

Minkälaisilla sykkeillä porukka muuten ajelee näitä päivän mittaisia lenkkejä? Alle 130?

Munarello
09.08.2016, 22.30
Minun eilinen 6h45min retkipyöräreissu kaikkine taukoineen meni polarin mittarin mukaan keskisykkeellä 129. Pitää kylläkin muistaa, että nämä sykejutut on yksilöllisiä.

paaton
09.08.2016, 22.43
Minun eilinen 6h45min retkipyöräreissu kaikkine taukoineen meni polarin mittarin mukaan keskisykkeellä 129. Pitää kylläkin muistaa, että nämä sykejutut on yksilöllisiä.

Eli ihan oikeaa polkemista mäissä, koska keskisyke on noinkin suuri. Mutta tuolla sykkeellä jaksaisin varmasti itsekkin ajaa päivän ongelmitta.
Jospa tämä syksy ei ihan vielä painaisi päälle, jotta pääsisi vielä ajamaan parilla yöpymisellä välin helsinki-kuopio.

Hebe
09.08.2016, 22.45
eh meneepä vaikeaksi. 170km / 15h suoritus ihmisten keskellä ei vaadi ihmeempiä. Jos aloittaja ajaa mainitsemiaan matkoja, niin heittämällä menee. Vauhti tappaa, ei matka. Jonkun pitkän matkan olen ajanut ja olen todennut että n.100km välein lämmin ateria ja välillä ehkä kahvi niin mennään maailman tappiin. No, pidemmillä reissuilla pitää nukkua välillä muttei 170km matkalla. Taas tehään rakettitiedettä yksinkertaisesta asiasta.

Juu, perusasiat pitää olla kunnossa, sopivan kokoinen pyörä, vähän kuntoa. 1 juomapullo riittää em. alueella. varasisuri on tietenkin aina mukana, vaikka menet vain siihen 1km päähän lähikauppaan.

Jami2003
09.08.2016, 23.20
Joo ei mokomasta kannata liian vaikeaa tehdä.

Tärkein on mainitsematta. Eli valitsee sellasen päivän jolloin on kuivaa, vajaa parikymmentä astetta lämmintä ja tyyntä tai tuuli sopivasta suunnasta. Ei ole homma eikä mikään ajaa tuota matkaa kun aamulla aloittaa :)

Esa S
09.08.2016, 23.53
Voihan sen illallakin aloittaa, kun vaan muistaa ottaa valot mukaan. Yöllä on usein tyyntä, ja liikenne olematonta. Pari kertaa tullut ajettua tuo 110 tie, molemmat kerrat yöllä. Toki taukopaikkoja vähemmän, mutta on sentään Suomusjärven TB.

Oatmeal Stout
10.08.2016, 11.54
Ei sitä tarvitse uskoa, mutta tämän vuoden Vätternrundassa 2946 ihmistä ajoi yli 15 tuntia ja minäkin olen tainnut ajaa niin ainakin 18 kertaa sen enkä ole edes ajatellut lopettaa. Tour de Helsinki on mennyt toki nopeammin, mutta sen on joutunut ajamaan viran puolesta ja pakon edessä yli 20km/h keskaria.

The flying Chocobo
10.08.2016, 13.08
Hyvin menee kun malttaa ja asetettu tavoitevauhti on hyvinkin maltillinen. Itse suosittelen satasen testiajoa alle niin saa tuntumaa. Reittisi minusta ihan ok. Tuo Turku-Salo -väli ainakin viimeksi kun siitä ajoin oli ihan ok kunnossa. On siellä jokunen mäkikin minun mittakaavan mukaan, mutta ei mitään pahoja. Tuulen suunta kannattaa ottaa kyllä huomioon eli jos on läntiset ilmavirrat niin saatat päästä joutuisammin kuin arvaatkaan. Syömisestä sen verran, että minun mielestä pitkillä matkoilla kunnolla syöminen on se juttu. Vauhti ainakin itsellä on yleensä sen verran rauhallinen että kyllä se reilumpikin satsi ruokaa mahassa kulkee ongelmitta. Joskus reilu tauko voi myös antaa ihan uutta virtaa.

Mohkku
13.08.2016, 08.54
Turusta lähtiessä Paimion kohdalla tulee ensimmäinen mahdollisuus reitinvalintaan. Viikonpäivästä ja kellonajasta riippuen mielestäni kannattaa siirtyä tielle 2351 joko Tammisillan kohdalta Paimion keskustan kautta tai sitten vanhalta ykköstieltä Paimion jälkeen (kartassa lukee tuossa kohdassa "Kevola"). Seuraava vaihtoehto on ajaa Salosta Kiskontien tai vanhan ykköstien sijaan Someron kautta Vihtiin, mutta noista reiteistä ei minulla ole kokemusta. Itse hakisin mukavuuden takia tuollaiselle matkalle hiljaisempia teitä kuin mt110.

Matti J
13.08.2016, 13.00
Täytyy tuoda tähän lisää nöösin näkemystä aiheesta. Itsellä tulee pidemmällä matkalla ongelmaksi puutuminen, perse puutuu, niska puutuu, hartiat, ranteet jne. Tämä tulee parin kolmen tunnin jälkeen vaikka kuinka pitäisi pieniä taukoja ja venyttelisi. Lopulta ajo menee sellaiseksi puutumista vastaan taisteluksi että tekee mieli lopettaa siltä kertaa. Meinaan tuo on aikana pitkä vaikka kunnon puolesta tuollaisen siivun ajaisikin. Kysymys on tietenkin tottumisestä, mutta tuollainen ongelma ainakin itsellä tulisi vastaan.

Jältti
17.09.2016, 20.23
Tulikos tästä mitään vai jäikö suunnittelun asteelle?

tempokisu
17.09.2016, 23.38
No..."se heittämällä menee". Ei välttämättä mene, oletin itsekin että olisi peruskuntoa ja kestävyyttä, mutta niin vaan tuli 141km lenkistä niin vaikee että pitempään olisi tarvittu autokyyti.
Ja Matti J:lle, itellä puutuu kankut ( pitää vaihtaa puolia) puutuu kädet ja sormet ( ravistelen ja kyllä se siittä) ja niskalihakset on varmaan kroonisjännittyneet. Eikä tarvi ajaa kovinkaan pitkään, mutta ei tuo nyt merkittävästi haittaa.
Syömiset ja sykkeet on niin yksilöllisiä että ei todellakaan voi vertailla tai ottaa ohjeita joltain toiselta, ite pitää oppia ne asiat.

_ava_
07.10.2016, 20.48
Köyhänmiehen kätevä sykemittari ainakin itselläni on ollut purkkapaketti. Jos tuollaista kykenee hyvin ja helposti jauhamaan, niin mennään pitkälle matkalle sopivalla sykkeellä.

noniinno
08.10.2016, 08.04
Ja kun purkan imaisee henkitorveensa, tietää ajaneensa liian kovaa. 😀

villeton
27.10.2016, 08.37
Olen ajanut hitaasti kiiruhtaen toistakymmentä vastaavaa matkaa. Kertaakaan ei ole voimat täysin loppuneet. Ja keskari on ollut 15-20km/h välillä retkipyörällä ajettuna. Itse en miettisi sitä nopeutta tai sykettä ollenkaan. Pyrkisin menemään omaa sopivaa vauhtia. Enkä miettisi miten kovaa toiset menee.
Jokainen taaplaa tyylillään. Itse tykkään ajaa rauhallisesti. Sopiva fiilis päällä, niin tuntuu että voi ajaa maailman tappiin asti.
Pientä venyttelyä voisi harrastaa kerran tunnissa, samalla kun ottaa juotavaa.
Menee tuohon aikaa 10,12 tai 16 tuntia, mitä sen on oikeastaan väliä. Pääasia että voimat riittää ja että matka tulee ajettua.
Pientä evästä mukaan. Urheilujuomaa ja patukoita. Ainakin kerran lämmin ruoka ja kahvit päälle. Sisäkumi, tarvittavat työkalut ja pumppu.
Sopivat olosuhteet: sää 15-20 astetta, myötätuuli ja pilvipoutaa voisi olla kaikista optimaalisin.....

Tuliko muuten reissu tehtyä jo? Jos tuli, niin miten onnistui?