Näytä tavallinen näkymä : Pikalinkkunapojen huoltotarve?
debelici
06.08.2016, 11.11
Miten usein, vai pitääkö juuri laisinkaan, fatbiken linkkunavat pitäisi aukaista ja mahdollisesti huoltaa? Täällä on varmaan kokemusta jo asiasta, enkä viitsisi turhaan ryhtyä niitä aukomaan.
Laakeri kuin laakeri, jos se ei ole smoothi niin se tarvii huoltaa.
Napojen tarkistukseen kiekko irti pyörästä ja akselista (ei pikalinkusta) kiinnipitäen rengas pyörimään niin tuntee onko kaikki ok.
Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla
Paskaaks se noissa lösöissä enempää huoltoa vaatii kuin muissakaan, jos on aikaa niin purkaa ja voitelee useammin mutta jos ajelu maistuu niin huoltaa tarpeen vaatiessa.
orc biker
06.08.2016, 19.13
Kerran vuodessa?
^Jos on niin huonot navat...
orc biker
07.08.2016, 01.49
^Jos on niin huonot navat...
Joo, taas on huonoa. Kaikki on huonoa. Virvelitehtaan huonoja tuotteita. Jos tässä edes niistä puhutaan. En tiedä, kun ei tuossa avauksessa sanota, että ovatko nuo nyt Shimanon cup and conea vai jotain muuta. Ei sellaisia tiivisteitä kuitenkaan olekaan, ettei hiekkapöly pääsisi sisälle ajan myötä. Ne luultavasti toimivat monta vuotta koskematta, mutta jos haluaa huoltaa niitä, niin kerran keväällä on esim. hyvä aika putsailla pölyt ja laittaa puhtaat rasvat sisälle. Kyllä sieltä hiekkaa aina löytyy.
Ajelin Shimanon XT -takanavalla 10 vuotta ennen kuin se alkoi oireilla niin että huomasin. Avasin navan mutta mitään ei ollut enään tehtävissä. Kupit olivat kuluneet rosoisiksi pinnoiltaan. Jatkossa aion huoltaa kuppi/kartio -laakeriset navat kerran vuodessa, jotta ei tarvitsisi koko napaa vaihtaa.
Erityisesti, jos tykkää ruiskia vettä navoille, kannattaa vaihtaa rasvat kerran vuoteen.
nih..
Jotkut Virvelitehtaan perusnavat kannattaa voidella jo uutena, olleet aika vähässä rasvassa joskus... Tohtori varmaan voi kertoa eriävän mielipiteen...
orc biker
07.08.2016, 17.54
Jotkut Virvelitehtaan perusnavat kannattaa voidella jo uutena, olleet aika vähässä rasvassa joskus... Tohtori varmaan voi kertoa eriävän mielipiteen...
Ne kannattaa avata ennen yhtään metriä, koska ne ovat yleensä liian tiukalla. Siinä samalla voi työntää lisää rasvaa, jos siltä tuntuu.
Shimanon napaa ei välttämättä tarvitset purkaa uutena, sillä säätö riittää. Ja oikea säätö on kaiketi niin, että navassa on pieni välys, kun pikalinkku on auki. Tämä välys häviää, kun linkku kiristetään tiukalle. ( Lähde: ParkToolin ohjeet, Sheldon Brown, jne)
Kerran vuodessa kannattaa rasvat vaihtaa...
^Perusnapoja en ainakaan jättäisi avaamatta ja säätämättä. Toisaaltaan ei setä Sheldonkaan jumala ollut joten kannattaa säätää napa aina oikealle kireydelle jottei pikalukolla sitä tarvi tehdä... Enpä kyllä tuollaista ennen kyllä ole kuullut ja perusteluja kaipaan...
Niin kuin sanoin niin välys häviää kun pikalinkku on kiristetty ja kiekko on pyärässä paikallaan. Muuten napa olisi liian kireällä.
Perustelut: http://www.parktool.com/blog/repair-help/hub-overhaul-and-adjustment#article-section-6
"Quick release hubs have hollow axles that flex slightly when the quick release is closed. Hub bearing adjustments must account for this extra pressure. When a quick release hub is not clamped tight in the frame, there should be a slight amount of play in the axle. This play disappears when the hub and wheel are clamped in the frame."
^Perusnapoja en ainakaan jättäisi avaamatta ja säätämättä. Toisaaltaan ei setä Sheldonkaan jumala ollut joten kannattaa säätää napa aina oikealle kireydelle jottei pikalukolla sitä tarvi tehdä... Enpä kyllä tuollaista ennen kyllä ole kuullut ja perusteluja kaipaan...
Näin minullekkin on opastettu aikoinaan kun moisten napojen huoltoa olin tekemässä ja uusia osia hain kaupasta. En tiedä onko minun tapa se oikein mutta olen jättänyt sellaisen juuri ja juuri etusormi peukalo otteella tunnistettavan väljyksen, ei silminnähden edes näe mutta tuntuu sormenpäihin. Ja linkut kiinni ei sitten tunnu väljää.
Ei ole lyhytpinnaisen hommaa se hienosäätö mutta juuri minunlaiselle hifistille se juttu :)
Oon minäkin tuon lukenut joskus, mutta navoissa (tai tässä tapauksessa niiden akseleissa) tuntuu olevan eroa. Eli mun ikälopussa halpis-scotissa oli moinen ominaisuus, pikalinkku tiukkasi laakerointia, vaikka sen lukitukset kiristeli kuten kuuluukin. Sen sijaan tuoreemmassa, jos edesmenneessä, aika paljon kalliimmassa tötterössä tätä ominaisuutta ei ole. Sen alkuperäisvanteet on mulla yhä ajossa (2000-luvun taitteen XT navat) tuossa halpis-scotissa. Eli veikkaan, ontto akseli ei jousta, eikä sen pitäisikään, jos se on vähänkään kovempaa tavaraa kuin kiinantinaa, josta ne tuntuu tekevän kaiken halparoinansa, jos asiakas ei parempaa ymmärrä/halua pyytää.
^^ Kyllä minullekin opetettiin juuri noin ja on moneen kertaan havainnollistettukin, että pienen pieni, sormin tuntuva välys häviää kun linkku vedetään kiinni. Kunnolla putsattu ja rasvattu kiekko (virvelitehtaankin navalla) hakee vapaassa riipunnassa raskaimman kohdan alas.
Löytykös tästä nyt syy miksi nurella ei kalavehkeet kestä? Se ei vaan osaa!
^^ Kyllä minullekin opetettiin juuri noin ja on moneen kertaan havainnollistettukin, että pienen pieni, sormin tuntuva välys häviää kun linkku vedetään kiinni. Kunnolla putsattu ja rasvattu kiekko (virvelitehtaankin navalla) hakee vapaassa riipunnassa raskaimman kohdan alas.
Ja tietysti "pienen pieni" välys on vähän erilainen riippuen siitä, tuntuuko se akselin päässä vai esimerkiksi pelkästään kehältä kokeillessa, kun kiekko on haarukassa.
Mä tunne sen välyksen kehältä.haarukkaa vasten linkun ollessa puoliksi kiinni..kiinni väännettettynä se häviää.
Oon minäkin tuon lukenut joskus, mutta navoissa (tai tässä tapauksessa niiden akseleissa) tuntuu olevan eroa. Eli mun ikälopussa halpis-scotissa oli moinen ominaisuus, pikalinkku tiukkasi laakerointia, vaikka sen lukitukset kiristeli kuten kuuluukin. Sen sijaan tuoreemmassa, jos edesmenneessä, aika paljon kalliimmassa tötterössä tätä ominaisuutta ei ole. Sen alkuperäisvanteet on mulla yhä ajossa (2000-luvun taitteen XT navat) tuossa halpis-scotissa. Eli veikkaan, ontto akseli ei jousta, eikä sen pitäisikään, jos se on vähänkään kovempaa tavaraa kuin kiinantinaa, josta ne tuntuu tekevän kaiken halparoinansa, jos asiakas ei parempaa ymmärrä/halua pyytää.
Akselin jousto on riippuvainen sen valmistusmateriaalista. Eli yksinkertaistettuna teräsakseli joustaa, kun pikalinkku kiristetään, mutta alumiiniakseli ei (tai joustaa, mutta niin vähän ettei sillä ole merkitystä). Tietysti pikalinkun kiristysvoima vahtelee eri linkkujen välillä ja nimenomaan Shimanon linkut tuottavat muita suuremman puristuksen akselille.
Onko joku sanonut että ei kestä? Kunhan muistaa huoltaa ennen käyttöön ottoa huolella...
mhelander
09.08.2016, 12.17
Mulla oli jotakin virvelitehtaan ja muidenkin cup & cone napoja joiden säätö oli yhtä tuskaa jotta välyksen sai pois ja silti pyöri ilman kitkaa. Näitä sai myös yhtenään olla huoltamassa ja säätämässä muutenkin. Tahtoi akseleitakin mennä poikki.
Seuraavat kiekot olivatkin Campy Record ja mitään välyksiä tarvinnut jättää jotka pikalinkku kiristää. Huoltaakin tarvitsi kerran tai kahdesti vuodessa.
Sama homma nelikanttikeskiöillä... Eli jos oma (huolto-)aika on arvossaan tai tiukalla niin halpaan ei kannata sortua.
Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
Kannatteeko nuita suljettuja laakereita huoltaa jos homma toimii? Scoopista moiset ainaki löytyy. Aattelin että se pölysuoja ei varmaan enään pysy paikallaan jos aukonu.
Minäkin jätän pienen välyksen cup+cone virveleihin, se nimenomaan katoaa sitten sillä linkulla.
Alunperin lähde oli juurikin Parktool/Sheldon, mutta kun sen eron oikealla välyksellä ja valmiiksi kireällä olevan huomaa itsekin, niin ei tarvinnu miettiä kummin päin tekee.
Valmiiksi kiristetty ei pikalinkun jälkeen ole enää niin herkkä pyörimään.
Aikaa siihen kyllä palaa, että oppii sen oikean välyksen määrän.
Kävipä kerran niinkin, että huollossa olivat kiristäneet sen välyksen pois "sulla oli takanapa löysällä".
Tästä sitten käytiin hieman keskustelua ja kuulemma valmistajan ohjeet sanovat, että ei välystä löysänäkään.
Kannatteeko nuita suljettuja laakereita huoltaa jos homma toimii? Scoopista moiset ainaki löytyy. Aattelin että se pölysuoja ei varmaan enään pysy paikallaan jos aukonu.
Toistaiseksi ei itselle ole osunut sellaisia joissa ei pysyisi paikallaan, kokeiltu on mm. irrallisia konelaakereita ja keskiö- sekä ohjainlaakereita.
Oleellista lienee availla se ehjänä, itse olen suosinut motonetin tiivistepiikkejä (hankittu alunperin o-rengashommiin, joihin myös todella kätevät), hommaan voi käyttää myös pientä ruuvimeisseliä tms.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/771040/Koukku--ja-piikkisarja-2-osaa
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.