Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : SLX säätöä



oppes
05.08.2016, 21.36
Haasteena kaverin White-hybridi. Ostettu ja ensihuollettu (tietysti) XXL:ssä. Vaihteisto toimii kuin porsas. Itellä alkaa olla neuvot lopussa. Omassa maasturissa on melkein identtinen SLX (3*10) setuppi, joka toimii kuin ihmisen mieli. Jokaisella eturattaalla voi kelata kaikki takarattaat läpi ilman sivuääniä ja kaikki toimii. Tää White on ihan *kele.

- Toki shimanon ohjeissa kerrotaan, että "älä nyt sillä isoimmalla eturattaalla käytä isoimpia takarattaita jne..." (kuten sanoin niin parissa omassa pyörässäni tuo kuitenkaan ei ole mikään ongelma)
- Keskimmäisellä eturattaalla (2) vaihtaminen toimii hyvin neljällä isoimmalla vaihteella (=pienimmällä) takarattalla. Sen jälkeen alkaa vaihtaa "yli" ja polkiessa sitten putoaa alemmalle rattaalle. Isoimpia takarattaita ei viitsi edes yrittää tuolla keskimmäisellä eturattaalla.
- Etuhäkki antaa ääntä kun ajellaan pienimmällä takarattaalla / keskimmäisellä eturattaalla. Jos häkkiä (vaijeria) säätää himpun kireämmälle (ääni veks), niin sen jälkeen ei enää vaihda pienimmälle eturattaalle jos takana ketju on pienimmällä rattaalla...

Eli tuolla pyörällä pitää opetella millä eturattaalla voi käyttää mitäkin takarattaita. En väitä olevani mikään polkupyörämekaanikko mutta omissa pyörissäni olen onnistunut tähän mennessä hoitamaan normaalit säädöt Shimanon huoltomanuaalin ohjeilla ja maalaisjärjellä. Toimivat hyvin ja säätö on helppoa. Eihän noi mitään avaruustekniikkaa ole. Joo Ja vaijerit on putsittu, voideltu moneen kertaan.... Ei vaan ymmärrä...

Mihinkäs tuo B-ruuvi vaikuttaa? Miten se säädetään? Shimanon manuaali ei mielestäni (minulle ymmärrettävästi) tuota selvittänyt?

TERU
05.08.2016, 22.31
B-ruuvin vaikutus lähinnä ettei rissat raapis pakkaan isoimmilla pakan rattailla.

Ota etuvaihtajan alarajoittimen säätö ensin ihan kohilleen, pienin vaihde päälle ja alarajoitinruuvilla häkin sisempi aisa ihan lähelle ketjua, saa vähän hipoaki, vaijerista vain löysät pois. Tuossa hyvä lähtökohta. Tietenkin vaihtajan pitää olla oikein suunnattu ja oikealla korkeudella.

nure
06.08.2016, 11.06
Jatka vaan samaan tapaan, teletappi meininki on usein paras vaihtoehto noissa hommissa. Todellisuudessahan tuollaisessa kombimaatiossa on noin 20 vaihdetta, ottaen huomioon välitysten päällekkäisyydet ja äärirajat joten aina paremmin ymmärrän 1x ja 2x systeemejä...

Ps. Pyörä kannattaa ostaa PYÖRÄLIIKKEESTÄ jo homma ei ole aivan hanskassa...

CamoN
06.08.2016, 12.08
Näillä pohjatiedoilla ei voi diagnosoida oikein mihinkään suuntaan. Tai voi, moneenkin suuntaan. Ensimmäisenä tulee mieleen tuo TERUn mainitsema etuvaihtajan asento & alarajoitin. Seuraavaksi kiinnostaisi minkälainen kiinnitys etuvaihtajassa on, koska se vaikuttaa säädettävyyteen. Panta, "braze-on" vai peräti jonkun tyylinen direct mount.

Toisekseen sanoisin että jos verrokkipyörässä tosiaan on 3x10 joka toimii kaikilla ratasyhdistelmillä rahnuttamatta, se toimii huomattavasti keskivertoa 3x10-voimansiirtoa paremmin. Ohjelehtinen on ihan oikeassa - ei sitä ole tarkoitettu ajettavaksi äärimmäisillä ketjulinjoilla. Vaihtamisen pitäisi kuitenkin onnistua koko pakan läpi kaikilla eturattailla.

Harryupp
06.08.2016, 14.06
Oletko katsonut että se SLX vipu on asennossa 3X10? Siinä vivussa on sellainen pieni valitsinvipu josta voi laittaa 2X10 toimintamuotoon. Sitten luulen että sekä etuvaihtajan rakenteessa että etuvaihtajavivussa on ainakin yhdessä vuosimallissa heikkouksia koska kun minä tsekkasin tuoreempaa vuosimallia olivat muuttaneet vaihdevaijerin kiinnitys etuvaihtajassa. Minäkään en saanut mitään tolkkua vaihtajavivun toimintaan. Luulen että sisäkalut siinä olivat jotenkin saaneet kyytiä koska vaihdevaijeri oli tarttunut johonkin sojottavaan oksaan ja suurella voimalla vetäissyt vaihtavipua äärisaentoon.

oppes
06.08.2016, 16.27
Kiitokset vaan kommenteista. Joo - tiedän, että ei noita ole tarkoitettu ajettavaksi ketju ristissä / äärimmäisillä rattailla enkä itsekään ainakaan tietoisesti koskaan aja noin, mutta en ole tuollaiseen totaaliseen toimimattomuuteen törmännyt. Varsinkin kun ei suostu keskimmäisellä eturattaalla toimimaan kunnolla juuri sillä takarattaiden keskialueella. Tosin itellä on nyt sitten vissiin ainoana verrokkina tuo syystä tai kolmannesta oikein hyvin ja jouhevasti toimiva maasturi.

CamoN - se etuvaihtaja on kiinni pannalla, joka on nivelöity toisesta päästään vaihtajan runkoon. Toisessa päässä taas on normi M6-kuusiokolo, jolla panta kiristyy vaihtajan rungossa olevaan vastakappaleeseen. Eli tuota löysäämällä koko vaihtajapaketti varmaan liikkuu ylös/alas ja kääntyy.

CamoN
06.08.2016, 18.44
Pantakiinnitteinen vaihtaja ei ole ainakaan mitenkään rajoittunut asentosäädön suhteen. Jos/kun haluaa lähteä ihan puhtaalta pöydältä, vaijeri irti etuvaihtajasta ja vaihtajan asennon säätö asennusohjeen suosittamalle korkeudelle ja kulmalle rattaisiin nähden. Kun vaijeri on irti, samalla voi kokeilla vaijerin päästä kiinni pidellen että vivussa on kaksi selkeää naksua, joiden vetosuhde vaijerin päästä kokeiltuna on samaa luokkaa. Ja ennen vaijerin kiinnittämistä sen alarajoittimen säätö pienimmälle eturattaalle sopivaksi.

Noilla perusteilla pitäisi etuvaihtajan lähteä asentumaan oikein. Jos takavaihtaja edelleen takeltelee esim. toimien pakan laidalla hyvin mutta keskialueella ei, veikkaisin ensimmäisenä jostain syystä huonosti liikkuvaa vaijeria. Sen jälkeen epäilisin vaihtajankorvakkeen/takavaihtajan häkin suoruutta.

orc biker
06.08.2016, 19.16
Etuhäkki antaa ääntä kun ajellaan pienimmällä takarattaalla / keskimmäisellä eturattaalla.
Kuulostaa ihan normaalilta. Tuo on turhan ristissä, jotta sillä kannattaisi suuremmin ajaa, mutta jos täytyy välillä, niin ei se pieni rahina sitä estä. En tekisi tuolle mitään, eikä noille ihan äärimmäisille yhdistelmille aina voikaan tehdä huonontamatta hitusen jotain muuta näkökulmaa. Mutta tuo nyt toki on helppo hoitaa laittamalla rajoitinta kauemmaksi eli kääntää H-ruuvia. Jos se ei tunnu vaikuttavan, niin vaijeri on turhan kireällä.

B-ruuvi vaikuttaa vaihtamisen sujuvuuteen.

Jalmari1969
07.08.2016, 13.27
Tyhmä kysymys tietäjille, voikos ketjut vaikuttaa tähän? Jos huonommin toimivassa setupissa on kierto jäykemmät ketjut.

das_rad
08.08.2016, 01.34
Onko takavaihtajan drop-out päässyt mahdollisesti vääntymään (pyörävarastossa kaatunut kunnolla, ja kaataja nostanut takaisin pystyyn - itseltähän noi pyörät ei pääse koskaan kellahtamaan :-)? Jos dropout on suora, ja häkkikin kulkee rattaiden suuntaisesti ylhäältä katsottuna, niin pitäisihän noiden vaihteiden paikoilleen asettua. Vinossa oleva etuvaihtaja myös kaventaa ikkunaa sivuvuunnassa, jossa ketjut pääsee kulkemaan ilman ääntä, eli tuo kannattaa myös katsoa - kuten tuossa edellä jo vinkattiin. Jos pyörässä menee muuten kaapelit keskiön alapinnan kautta, niin tarkasta vielä että lepäävät kunnolla urissaan, ja että urat ovat päällisin puolin kunnossa.

N-Man
08.08.2016, 10.01
Taitaa olla ihan ominaisuus tuo vaiva tuossa pyörässä. Pojallani on myös Whiten hybridi vastaavilla vaihteilla ja ihan sama ongelma. Takarattaiden käyttöalue on varsin rajoitettu ja etuvaihtajan asennosta riippuvainen. Itsekin yritin noita säädellä mutta luovutin kun suurta vaikutusta en saanut yrityksistä huolimatta.
Tuo on varsin ärsyttävä ajaa kun etuvaihtajaa joutuu käyttämään huomattavasti normaalia aktiivisemmin.
Itse mietin, onko tuon pyörän ketjulinjassa jotain normaalista poikkeavaa joka tuon aiheuttaisi. Tai onko noissa etuvaihtajan häkeissä pientä eroa leveydessä joka yhdessä maasturia pidemmän akselivälin kanssa voisi aiheuttaa tämän?

maalinni
08.08.2016, 10.17
^ Ketjulinjaa epäilisin minäkin, jos ei säätämällä asetu.

Phix174
08.08.2016, 11.27
Tämä kuullostaa hiukan epätodennälöiseltä, mutta kannattaa ehkä kuitenkin tarkistaa. Katso, että sielä takana on oikea takavaihtaja - siis 10 spd eikä 8 spd tai 9 spd. Omassa citypyöräprojektissa tuli vahingossa tilattua ja asennettua 9 spd SLX-vaihtaja 10-lehtiseen pakkaan ja oireet olivat hyvin samankaltaisia. Siinä epäiltiin myös ketjulinjaa, korvakkeen suoruutta etc. etc. kunnes lähihuollon kaveri tajusi katsoa vaihtajan mallinumeroa. Tämä tuli mieleen siksi, että niistä Whiten hybrideistä löytyy myös 8-lehtisellä pakalla olevia pyöriä ja jos pyörän kokooja on hiukan aamupöhnässä laittanut väärän vaihtajan pyörään kiinni.

oppes
08.08.2016, 19.23
Tämä kuullostaa hiukan epätodennälöiseltä, mutta kannattaa ehkä kuitenkin tarkistaa. Katso, että sielä takana on oikea takavaihtaja - siis 10 spd eikä 8 spd tai 9 spd. Omassa citypyöräprojektissa tuli vahingossa tilattua ja asennettua 9 spd SLX-vaihtaja 10-lehtiseen pakkaan ja oireet olivat hyvin samankaltaisia. Siinä epäiltiin myös ketjulinjaa, korvakkeen suoruutta etc. etc. kunnes lähihuollon kaveri tajusi katsoa vaihtajan mallinumeroa. Tämä tuli mieleen siksi, että niistä Whiten hybrideistä löytyy myös 8-lehtisellä pakalla olevia pyöriä ja jos pyörän kokooja on hiukan aamupöhnässä laittanut väärän vaihtajan pyörään kiinni.

Pänks vinkistä! Menee tarkistelut ja kaikki hyvät vinkit ensi viikonloppuun mutta nyt on hyvä lista asioita tarkastettavaksi ja tehtäväksi :)