PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mikä mittariksi?

juuha
05.08.2016, 18.38
Moikka,

Haluaisin käsittääkseni retkipyörääni mittarin, josta näkee selkeästi matkan ja nopeuden, jossa patteri kestää ja joka kestää säätä ja aikaa.

Sanoin käsittääkseni, koska olen kyllä hieman teknofriikki, ja jos joku osaa perustella, että oikeasti kannattaisi ostaa joku hienompi vehje, niin ties, vaikka innostuisin.

Lähtökohta on kuitenkin, etten tarvinne kuin matka- ja nopeusmittauksen, ja haluaisin hyvän ja huolettoman laitteen. Valitsenko langallisen vai langattoman, ja minkä valitsen, ja mistä sen saa edullisesti?

Yritin hakea foorumilta keskustelua aiheesta, mutta en onnistunut. Kiitos, jos joku osaa ja viitsii neuvoa!

Juha

Kalle H
05.08.2016, 20.18
Mulla ei noista perusmittareista ole juuri kokemuksia, mutta tuollaiseen käyttöön voisi sopia esim. tuo Garminin edullisin edge-malli.
Tämähän on varmaan vähän hienompi, kun mikä minimivaatimuksesi on, mutta mittarissa on hyvää, se että se ottaa nopeuden suoraan GPS-signaalista, joten yhtään piuhaa ei tarvitse vetää eikä mitään antureita tarvitse asennalla. Samalla mittari mahdollistaa sen, että ajetun reitin yms. tiedot pystyy tarkistamaan suoraan Garmin nettipalvelusta. Myös pyörästä toiseen siirtäminen on hyvin helppoa tämän tyyppisen mittarin kanssa.

Mittaria myy esim. Evans ja varmasti myös moni muu kauppa.
https://www.evanscycles.com/garmin-garmin-edge-20-EV248651

nure
05.08.2016, 22.24
Mielummin jokin ranteeseen, Polar M400 esim. halpa ja riittävä toiminnoiltaan...

TERU
05.08.2016, 22.43
"Lähtökohta on kuitenkin, etten tarvinne kuin matka- ja nopeusmittauksen, ja haluaisin hyvän ja huolettoman laitteen. Valitsenko langallisen vai langattoman, ja minkä valitsen, ja mistä sen saa edullisesti?"/ juuha

Jos nyt päädyt lähtökohtaratkaisuun, niin hommaa Sigman langallinen mittari, patteri kestää kolme vuotta ympärivuotista ajoa, on käytössä ongelmaton, siitä näkee kaiken mainitsemasi, vähän ylikin, kalibrointi on "metrintarkka", hinta on edullinen ja sen saa pyöräliikkeestä.

juuha
06.08.2016, 00.50
Jos nyt päädyt lähtökohtaratkaisuun, niin hommaa Sigman langallinen mittari, patteri kestää kolme vuotta ympärivuotista ajoa, on käytössä ongelmaton, siitä näkee kaiken mainitsemasi, vähän ylikin, kalibrointi on "metrintarkka", hinta on edullinen ja sen saa pyöräliikkeestä.

Kiitos kaikille vinkeistä! Langallinen Sigma 800 tarttui juuri Prismasta mukaan, 20 €. Aika lähellä oli myös, ettei jo ehtinyt lähteä tilaus Garmin Edge 25:stä, mutta ehkä jätän sen nyt kumminkin hankkimatta.

On ollut aiemmin käytössä useamman merkkisiä nopeus/matkamittareita, ja aina ne näköjään jossain vaiheessa tilttaavat. Edellisessä Equus-merkkisessä mittarissa tuli jostain syystä joku virrankulkuhäiriö anturin lähistölle, johto poikki tai liitos irti, ei näkyvää vikaa, mutta lopetti vain toimimisen. Arvelin sen kertovan kehnosta laadusta, mutta jospa Sigma nyt kestäisi muutaman vuoden.

Onnistuitte kyllä herättämään myös GPS-innostuksen, voipa olla, että tulee vielä joku semmoinenkin hankittua. Android-kännykkää ja sports trackeriä on tullut lenkeillä aika paljon BT-sykevyön kera käytettyä, mutta kännykän toiminta-ajan lyhyys ärsyttää. Kun nyt googlailin, tulin siihen tulokseen, että Garminin rannekellomalleissa (esim. Garmin Fenix 3) taitaisi akun kesto, paikannuksen nopeus ja luotettavuuus ja käyttömukavuus olla suunnilleen markkinoiden parasta laatua nykyisin, ja vissiin pariutuvat iOSin ja Androidin kanssa näppärästi myös? Mutta ei taida käydä yhteen esim. Sports Trackerin kanssa, eli harjoitukset pitänee tallentaa Garminin omaan nettipalveluun? Onko siitä nettipalvelusta hyvä ilmainen versio olemassa? Onko jollain sattumalta kokemuksia esim. juuri tuosta Fenix 3:sta tai jostain vastaavasta?

Suuntoa ei kenenkään tarvitse minulle suositella, niitä vehkeitä minulla on ollut useampi, ja ei tule enää. En nyt viitsi kotimaista yritystä tässä sen yksityiskohtaisemmin haukkua, mutta olen vain saanut oman mittani täyteen Suunto-laatua. Se lisämaininta tosin täytyy antaa, että perinteisiä, mekaanisia magneettikompasseja Suunto kyllä osaa tehdä, ne ovat toimineet hyvin minunkin käytössäni.

Juha

Laroute
06.08.2016, 10.17
Miksi et yksinkertaisesti lataa kännykkääsi Sporttrackeria ja laita sitä Squadlock kiinnikkeellä ohjainkannattimeen. Klikkaat sen sekunnissa kiinni tai irti. Näet nopeuden, matkan, sykkeet, kartan, ym, ym. Lisäksi kaikki menee automaattisesti harjoituspäiväkirjaan, jossa loistava seurata kehitystä, reittejä, korkeuskäyriä, sykkeitä, ym, ym, ym.

Näin et tarvitse mitään uutta laitetta, vaan käytät kännykkää, joka sinulla on todennäköisesti mukana. Ainoa minkä tarvitset on http://www.quadlockcase.com

Kännykän taakse liimataan vastakappale, joka varmasti pysyy, eikä vaikeuta kännykän arkikäyttöä mitenkään.

nure
06.08.2016, 10.53
^Jos nyt moisia haluaa ajaessa tuijottaa, itsellä ainakin kaikkea muuta kiikarissa...

wekkuli
06.08.2016, 11.05
Garmin Edgen akku kyllä kestää hyvin. Mulla varmaan tulee kymmenkunta n. 2 tunnin maastolenkkiä sillä aina ennen kuin pitää ottaa usbin päähän ladattavaksi. Muutenkin tuollainen on ehdoton, jos on useampi pyörä. Sama mittari joka pyörässä, eri pyörissä vaan omat kiinnitysvastakappaleet.

Paljon ja pitkään tuli eri sigmojen ja johtojen kanssa puljattua ja onhan se sigma varmaan tarkin matkamittari, mutta fättipyörään ei sellaista enää oikein fiksusti saanut viriteltyä aikoinaan, joten Garmin tuli tilattua. Maksoihan se, mutta tyytyväinen olen ollut ja lenkit on Garminin palvelimella tallella, jos niitä haluaa ihmetellä. Eikä se Sigman laatukaan loputonta ole, kyllä noi mulla alkoi hapertua, tuli kosketushäiriöitä, jotka ei oikein millään putsaamisella parantuneet. Nopeuden ja matkamittaroinnin lisäksi Garminilla onnistuu sitten navigointikin ainakin jotenkuten.

Mulla sporttrackerointi jäi siihen, että Lumian akku lopahti parissa tunnissa kun sitä piti päällä. Toisin sanoen ko sovellus jäi mulle täysin turhaksi ja käyttökelvottomaksi.

Kalle H
06.08.2016, 11.15
Tästä saadaan aika äkkiä isompikin vänkääminen aikaan, kun langallista perusmittaria, gps-mittaria, gps-rannekelloa ja kännykän träkker sovellusta vertaillaan keskenään. Nää kaikki toki tekee samaa asiaa, mutta ovat toisaalta niin erilaisia, että keskenäinen vertailu on melko mahdotonta. Kannattaa miettiä, että mitä ominaisuuksia itse oikeasti arvostaa ja tehdä valinta sitten sen mukaan.

Itse olen kulkenut tien Samsungin S4 -puhelimen ja quadloack-kiinnikkeen käytöstä Garminin Fenix 3 HR -kelloon. Tilanne on nyt se, että träkkään kellolla fillarointi-, juoksu- ja vaellusharrastuksista varmaan 95% mutta edeleen kännykkää tullee käytettyä toisinaan rinnalla. Kännykkä on paljon parempin karttojen kanssa, mm. vieraassa kaupungissa sekä metsässä, mm. orux-maps sovelluksesta en ole luopunut ja toisinaan lähialueen palveluita yms. on kätevä tarkistaa esim. Google mapsista navigoinin rinnalla. Tosin kyllä tuohon Fenix 3 HR kelloonkin pystyy piirtämään valmiin reitin, jota on sitten helppo seurata tienpäällä ja metsässä, varsinaiseen navigointiin/suunnistukseen tuo kello ei kutenkaan ilman karttaa ole riittävä.

Monien kännyköiden akun saa muuten kestämään sellaisen 8-12h träkkäys käyttöä kunhan vaan napsii puhelimesta ylimääräiset palvelut pois träkkäyksen ajaksi ja laittaa sen offline-tilaan. Vertailun vuoksi Fenix 3 kello kestää perus tilassa n 16h GPS-träkkäystyä ja ultratrac-tilassa n. 40-50h. Kännykän rajat tulevat siis käytännössä vastaan vasta pitkissä brevet ajoissa tai pidemmillä pyöräretkillä, joilla luuria ei pääse lataamaan.

Garminin kellot synkataan oletuksena Garmin Connect -palveluun, mutta https://tapiriik.com/ palvelun kautta noita eri nettiportaaleita voi sitten synkkailla kätevästi keskenään, mikäli tuo GC ei ole mieleinen.

Piti vielä sen verran lisätä, että kyllä tuon gps-kellon käytön vaivattomuus on se ykkös juttu. Känykän kanssa oli aiva välillä vähän sellanen filis, että lähtiköhän se nyt träkkäämään vai ei, kun kännykkä oli telineessä oli tilanne helppo tarkistaa, mutta kovemmilla pakkasilla, vesi sekä loskakeleillä kännykkä on aina repussa tai taskussa jemmassa, joten mitään reaaliaikaista siitä ei oikein tule tuolloin katsottua.

wekkuli
06.08.2016, 11.26
Joo navigointihommiin mulla ainakin Garmin 810 Edge on vähän vajaa. Karkea ja pieni näyttö. Kännykässä on sitten sitä varten (maastoajossa) B-bark, joka on siinä ihan ykkönen, maastokartat parhaita mitä olen nähnyt.

Käytön vaivattomuudessa ja huolettomuudessa Garmin vie kyllä voiton. Ja jos neljään pyörään pitää hommata ja asennella sigmat, niin ei se enää niin älyttömän hintaiseltakaan tunnu.

juuha
06.08.2016, 11.31
Android-kännykkää ja sports trackeriä on tullut lenkeillä aika paljon BT-sykevyön kera käytettyä, mutta kännykän toiminta-ajan lyhyys ärsyttää.

Miksi et yksinkertaisesti lataa kännykkääsi Sporttrackeria ja laita sitä Squadlock kiinnikkeellä ohjainkannattimeen.

Kiitos vinkistä, ihan näppärän näköisiä näkyvät olevan merkkikohtaiset Squadlock-kiinnikkeet. En ole noin hyvän näköisiä nähnytkään. Ei vain sovi oikein tähän tarpeeseen tuo ratkaisu. Sigma 800 tuli siiis jo hankittua.

Sen verran tuli googlailtua vielä iltamyöhään, että Garminin Fenix 3 HR on saanut käyttäjiltä kaikkialla niin hyviä arvosteluja, että kenties se tulee nyt sitten hankittua lisäksi, kulkee näppärästi reissussa mukana, ei vaadi datayhteyttä käytettäessä, akku kestää, toimii lajissa kuin lajissa, opastaa kai myös lenkiltä takaisin lähtöpaikkaan (tähän tarkoitukseen hankin aikanaan Suunnon Core-kellon, jonka kompassilla löytäisin työreissujen kaupunkijuoksuiltalenkeiltä takaisin hotellille, mutta kun Suunnon sähköisellä kompassilla ei tee yhtään mitään, se ei käytännössä toimi).

Ja kun nyt seuraavaksi joku neuvoo ostamaan jonkun muun Suunnon, niin ei tarvitse sellaista neuvoa. Minulla on myös Suunnon sykemittarikello erillisellä GPS-podilla, ja silläkään systeemillä ei käytännössä tee hevon humppaa.

Vaikuttaisi siltä, että tuo Garmin käytännössä oikeasti toimii, eikä vain teoriassa ja optimaalisissa laboratorio-olosuhteissa. Perusajatuksena minulla on, että yksinkertainen on kaunista: nopeus/matkamittari, joka käytännössä oikeasti näyttää nopeuden ja matkan, eikä sano, että akku on loppu ja satelliitit kadoksissa, kompassi, joka oikeasti näyttää magneettisen suunnan, eikä sano, että suunta on suunnilleen sama riippumatta siitä, mihin nokka näyttää, ja satelliittipaikannnin, joka oikeasti löytää paikan ja mittaa kulkua realistisesti eikä kadota paikkaa tai järjestelmän sisäisiä yhteyksiä joka lenkillä ja vaadi joka lenkille lähtiessä vähintään vartin esivirittelyä.

maalinni
06.08.2016, 12.04
Mielummin jokin ranteeseen, Polar M400 esim. halpa ja riittävä toiminnoiltaan...

Tämä. Eipähän varasteta huoltiksen pihasta. Retkikäytössä ehtii rannetta vilkuilla. Itsellä käytössä Suunnon Traverse (made in Suomi).

juuha
06.08.2016, 12.11
Itse olen kulkenut tien Samsungin S4 -puhelimen ja quadloack-kiinnikkeen käytöstä Garminin Fenix 3 HR -kelloon. Tilanne on nyt se, että träkkään kellolla fillarointi-, juoksu- ja vaellusharrastuksista varmaan 95% mutta edeleen kännykkää tullee käytettyä toisinaan rinnalla. Kännykkä on paljon parempin karttojen kanssa, mm. vieraassa kaupungissa sekä metsässä, mm. orux-maps sovelluksesta en ole luopunut

Kiitos, tässä tulikin juuri sellainen kommentti kuin toivoin: käytännön havaintoja Fenix 3 vs. Samsung Galaxy, ja vaikuttaisi, että olen oikeilla jäljillä!

Tuota Orux-mapsia en olekaan koskaan käyttänyt, mutta nyt taitaa tulla kokeiluun, kiitos vinkistä! Joskus aikanaan hankin Nokia N900 -puhelimen, koska siihen sai Suomen maastokartat ilmaiseksi, kun muihin puhelimiin ei käytännössä saanut. Sittemmin kehitys kehittyi huonompaan ja parempaan suuntaan, ilmaista, hyvää maastokarttapalvelua ei ollut käytännössä kännykkäyhteensopivana oikein saatavilla, mutta tuo Orux vaikuttaa ainakin ensi vilkaisulla aivan loistavalta! Pitää varmaan käydä nyt sitten ostamassa vielä isompi muistikortti puhelimeen, nykyiset 96 gigaa muistia tuntuvat ahdistavan koko ajan, kun aina tulee kaikkea uutta ja kivaa...

TemMeke
06.08.2016, 12.30
Garmin Edgen akku kyllä kestää hyvin. Mulla varmaan tulee kymmenkunta n. 2 tunnin maastolenkkiä sillä aina ennen kuin pitää ottaa usbin päähän ladattavaksi. Muutenkin tuollainen on ehdoton, jos on useampi pyörä. Sama mittari joka pyörässä, eri pyörissä vaan omat kiinnitysvastakappaleet.

Yritin guuglailla, mutta en ehkä tajua oikeaa hakusanaa. Tunnistaako tuo automaattisesti missä pyörässä se on kiinni, vai pitääkö se kertoa joka kerta käsin?

CamoN
06.08.2016, 12.54
Yritin guuglailla, mutta en ehkä tajua oikeaa hakusanaa. Tunnistaako tuo automaattisesti missä pyörässä se on kiinni, vai pitääkö se kertoa joka kerta käsin?

Edge-mallien välillä voi olla pieniä logiikkaeroja eikä tyhjentävää vastausta voi sen takia antaa, mutta ainakin uusimmissa "täysikokoisissa" (= 520/820/1000) voi muistaakseni määritellä ajon laadun toimintoprofiiliin (esim. Maastopyöräily = lajina maastopyöräily). Garmin Connectissa voi määritellä lajikohtaiset oletusvälineet, eli esim. maastopyöräilyajoon merkitään oletuksena maastopyörä.

Jos käyttää harjoittelun seuraamiseen vaikka Stravaa, tuota toiminnallisuutta ei ole. Muistaakseni Stravan puolella on valittavissa pyöräilylle yleisesti yksi oletusväline, juoksulle yksi jne. Mutta sen vaihtaminen suorituksen tiedoista jälkeenpäin esim. Stravan mobiilisovelluksessa on todella vaivatonta, jos on tapana muokata joka tapauksessa muokata otsikkotietoja ja lisätä päiväkirjamerkintöjä yms.

Alois Loyal
06.08.2016, 13.30

Kun profiili(t) on kerran luotu voi pyörää vaihtaa kolmella napin painalluksella. Mitään selailuja tms. ei vaadi lainkaan. Aikaa menee alle sekunti. Näin Edge 810/1000.

TemMeke
06.08.2016, 14.43
Tuota mainittua Edge 25:sta ajattelin. Taikasana näkyy olevan profiili ja ilmeisesti tuossa ei sitten ole moisia ollenkaan.

"Unfortunately, you are only able to have one bike profile per Edge 25 unit."
http://www.dcrainmaker.com/2015/06/garmin-edge-20-25.html

Kaipaisin vähän aloittajan tyylistä laitetta, josta näkyisi ajelun aikana perustiedot ja joka toimisi matkamittarina. Edge 25 näytti äkkiseltään just sopivalta, mutta sen tarttis toimia kolmessa pyörässä, mieluiten ilman jatkuvaa muistamisen tarvetta valita fillari käsin. Oikeaan loggailuun löytyy jo kello, mutta kaikkia lyhkäsempiä hyötyajoja ei tuu loggailtua, eikä siten oikein pysy perillä kilsoista. Oon nyt leikkiny halpojen kiinalaisten kanssa, jotka ei tunnu kestävän aikaa/kosteutta kovinkaan pitkään, eikä välttämättä talvella näytä yhtään mitään. Löytyykö satkun hintaluokasta laitetta, jota vois helposti siirrellä pyörästä toiseen ja se tunnistais missä kiinnikkeessä (=pyörässä) se milloinkin on? Vai oisko paras ratkaisu vaan ostella kolme hyvää mittaria, vaikka noita Sigmoja?

Kalle H
06.08.2016, 15.05
Aika hyvin olen pärjännyt tämän Fenix 3 HR -laitteen ja kolmen pyörän kanssa. Tässä ei siis pysty suoraan kellosta valitsemaan tuota fillaria, mutta Garmin Connectiin olen asettanut siten, että tuo mun GG-fillari menee aina oletuksena pyöräilyharjoituksiin (tällä ajan eniten, joten ~80% ajoista menee suoraan oikealle pyörälle). Itse en ainakaan ole löytänyt tapaa, jolla saisin vielä tehtyä suoraan kelloon erilliset profiilit Road- ja MTB-ajoihin, joihin siten menisi oikea pyörä oletuksena.

Käytännössä siis joudun vaihtamaan maantiepyöräilyn ja maastopyöräilyn jälkeen Garmin Connectista (joko WEB-sivulta tai Android-sovelluksesta) tuon fillari käsin. Samalla sinne tosiaan tulee syötettyä jäkevä otsikko treenille, joten aika hyvin toi toimii, eikä ole ainakaan mulle mikän deal breaker.

TERU
06.08.2016, 16.16
"Löytyykö satkun hintaluokasta laitetta, jota vois helposti siirrellä pyörästä toiseen ja se tunnistais missä kiinnikkeessä (=pyörässä) se milloinkin on? Vai oisko paras ratkaisu vaan ostella kolme hyvää mittaria, vaikka noita Sigmoja?"/ TemMeke

Sigmalla on mittari, joka toimii aidosti kahdessa pyörässä, kalibroinnit pyörän tunnistimet ynnä muut. Nykyisestä en tiedä mallinumeroa, kun oma on ollut yli viisi vuotta käytössä. Kolmannessa pyörässä minulla BBB. En ole halunnut mitään noita hienompia juttuja, niitähän nämä perusmittarit eivät sulje pois joka sellaisia haluaa.

Laroute
06.08.2016, 16.43
Itse olen Sportstrackeriin laittanut kolme pyörää, maantie-, maasto- ja cyclocrosspyörä. Kahdella napinpainalluksella vaihtuu pyörä. Akku kestää vähintään 5 tuntia Samsungissa, joten kaikki ajoni olen saanut talteen. Ilmainen ja toimii kuin junan vessa.

Irocci
06.08.2016, 17.35
Sigma 1200 langallinen ja toimii kuin junan vessa ja Samsung S5 Neo luuri SportsTrackerillä telineessä ja akku kestää pidemmälle kuin pyöräilijä. Tais tuota 5 tunnin lenkillä hurjat 1/3 virrasta kulua.
Jotenkin naurettavaa, jos itkee sen perään jotta joku absi kuluttas muka virtaa paljon, kun ei älyä sitä faktaa, että se oma kännykkä on vaan p...a ;)

SotkuPekka
06.08.2016, 17.53
Eilen kävi sellainen ihme, että Sports traker hävitti yhden lenkin. Noin 400 lenkkiä olen tallentanut onnistuneesti, että kai tuo on ihan ok. Virta riittää, muutaman tunnin lenkeillä virta on kännystä tippunut muutamia prosentteja mutta en jatkuvasti tuijota sitä, eli näyttö on ajossa pois päältä suurimman aikaa, eikä kännykkä ole Lumia.

juuha
06.08.2016, 18.10
Jotenkin naurettavaa, jos itkee sen perään jotta joku absi kuluttas muka virtaa paljon, kun ei älyä sitä faktaa, että se oma kännykkä on vaan p...a ;)

Jos jonkun mielestä Galaxy S5 neo & Sports Tracker kattaa kaikki tarpeet, se varmaan sitten hänelle kattaa. Sen verran on kertynyt kokemusta sen verran monesta lajista ja monenlaisista mittareista ja monenlaisesta elektroniikasta monenlaisessa käytössä, että sallin mielelläni yhden viisauden miesten naureskelun, itsekin tykkään salaa naureskella muiden hölmöydelle.

Minusta tuo Garminin Fenix 3 HR plus langallinen perusmittari fillarissa vaikuttaa paljon paremmalta ratkaisulta. Kiitos hyvistä vinkeistä, just asensin Sigman fillariin ja fillaroin kauppaan sovittelemaan Fenixiä ranteeseen. Tuntui sopivan hyvin. Ja Sigma-mittarikin näyttää toimivan hienosti!

TuriMaas
06.08.2016, 21.59
Itse käytin vielä keväällä iPhonea ja Sportstrackeriä sykevyön kanssa, mutta puhelimen akku meni tyhjäksi vähänkin pidemmällä lenkillä. iPhonen akkukesto ei ole maailman paras, jos lämpötila on alle 13 astetta...

Nykyään pyörissä on kiinnikkeet Garmineille. Vaimolla on Edge 20 ja itselläni Edge Touring. Kiinnitys on sama, joten laitteita voi tarpeen mukaan vaihtaa. Nämä ovat enemmänkin ajotietokoneita. Sykkeet ja muu data hoituvat saman valmistajan rannelaitteilla.

Tulipas tästä nyt melkoinen Garmin-mainos...

wekkuli
06.08.2016, 23.17

Joo, profiilit valmiiksi masiinaan ja sitten se on pari nappulan painallusta, kun vaihtaa pyörää.

Toisaalta, jos tuota käyttää vain nopeus- ja matkamittarina, niin miksipä sen tarvitsisi edes tietää millä fillarilla mennään. Olen minä tuota joskus pitänyt moottoripyörässäkin (810 Edge), koetin oisko navigointikäyttöön. Siitä voi sanoa, että positiivisia puolia olivat säänkesto ja akunkesto. Muuten kokolailla hyödytön kapistus tiesuunnistukseen.
:D

TemMeke
06.08.2016, 23.20
Edge Touring

Hyvä aihe, jo toinen laite, jota en etukäteen tiennyt tarvitsevani. :)

Tuossa on nerokkaan kuuloinen systeemi, että voi antaa matkan ja se ehdottaa sen mittasia lenkkejä. Ootko käytelly tuota ja miten se on toiminut?

...löytyykö tuollaista lenkkiehdottelua jostain muusta laitteesta? Tai edes netistä?

TemMeke
06.08.2016, 23.22
Toisaalta, jos tuota käyttää vain nopeus- ja matkamittarina, niin miksipä sen tarvitsisi edes tietää millä fillarilla mennään.

Oishan tuo kiva seurailla miten mikäkin fillari kerää kilsoja ja miten mitkäkin renkaat/osat kestää kilsoja. :)

nure
07.08.2016, 01.14
Hauskainen topic taas; Kysyjä on teknofriikki ja ostaa havimman toimivan mittarin ja sen jälkeen kaikki muut keskustelee omista mittareistaan... Tulee välillä sellainen olo että onkos teidän pyöräily kuin Pokemon Go:ta pelatessa, pelkkää jotain mittarin tuijottelua... Hei herätkää ja ajelkaa välillä!

TuriMaas
07.08.2016, 01.33
Hyvä aihe, jo toinen laite, jota en etukäteen tiennyt tarvitsevani. :)

Tuossa on nerokkaan kuuloinen systeemi, että voi antaa matkan ja se ehdottaa sen mittasia lenkkejä. Ootko käytelly tuota ja miten se on toiminut?

...löytyykö tuollaista lenkkiehdottelua jostain muusta laitteesta? Tai edes netistä?

Juu, ollaan käytetty tuota ominaisuutta. Ihan hyvin toimii ja ehdottaa käypäisiä lenkkejä kolme eri vaihtoehtoa +/-3 kilsan säteellä. Ainoa ongelma on laitteen hidas laskentateho. Siinä saa sormia naputella kotipihalla, kun laite laskeskelee reittejä :D

Laitteeseen saa ladattua itse tehtyjä reittejä, joita on kotikoneella luonut karttaohjelman kanssa. Todella hyvä ominaisuus. Laite sitten opastaa matkan edetessä, kuten autonavigaattori. Ainoa ongelma tässäkin on reitin laskentanopeus. 30 kilsan reitin lataaminen käyttöön saattaa kestää kymmenen minuuttia...

E: Osaa pienemmätkin "polut", joka oli minulle positiivinen yllätys.

TuriMaas
07.08.2016, 01.36
Hauskainen topic taas; Kysyjä on teknofriikki ja ostaa havimman toimivan mittarin ja sen jälkeen kaikki muut keskustelee omista mittareistaan... Tulee välillä sellainen olo että onkos teidän pyöräily kuin Pokemon Go:ta pelatessa, pelkkää jotain mittarin tuijottelua... Hei herätkää ja ajelkaa välillä!

Internettiä parhaimmillaan :)

Blackborow
07.08.2016, 09.02
Lähes yhtä hauskainen kuin sun replyt.

wekkuli
07.08.2016, 10.35
No oma asiantuntemus ainakin rajoittuu niihin värkkeihin, joita itsellä on ollut. Ja kun kokemuksia ja mielipiteitä kysytään, niin en minä rupea pätemään sellaisten härveleiden osalta, joista en tarpeeksi tiedä.

Kalle H
07.08.2016, 15.18
Onhan se tiestysti ihan täysin kohtuutonta, että Fillarifoorumin varusteet-osion Mikä mittariksi? -topikissa keskustellaan mittareista. Topikin aloittahan tässä taisi toisaan jo mittarin ostaa, mutta rupesi vielä miettimään/kyselemään kokemuksia myös muista laitteista. Fenix 3 topikin puolelta ilmeneekin, että Juuha on myös laitanut tuon Fenix 3 HR bundlen tilaukseen, joten ilmeisesti tässä jotenkin osattiin kysyjälle vastata.

juuha
07.08.2016, 16.56
Kyllä, omasta puolestani kiitän hyvistä vastauksista, ja keskustelu jatkukoon!

Vehkeet kehittyvät semmoista haipakkaa, että parhaan käsityksen nykyvalikoiman fiksuimmista vaihtoehdoista luultavasti saa juuri näin, kun innokkaat harrastajat intoutuvat kertomaan kokemuksiaan ja näkemyksiään nykyisestä valikoimasta.

Jartsu01
08.08.2016, 21.52
Jatketaan keskustelua (omista) mittareista 😎

Eli itsellä on Trekin Domanessa integroitu Bontragerin mittari jossa on perus toiminnot eli matka, nopeus ja kadenssi.

Ranteessa sykkeen mittaukseen Polar M400 ja puhelimessa Sport tracker.

Tuossa saa aika hyvin dataa tosin wattimittari uupuu.

Maastopuolella olen tyytynyt Polarin ja Sport trackerin tietoon

Lähetetty minun SM-G925F laitteesta Tapatalkilla

Jartsu01
08.08.2016, 23.01
Poistin tuplaviestin

alli
09.08.2016, 12.14
Sigma 1200 langallinen ja toimii kuin junan vessa

Oletko käyttänyt / säilyttänyt kovemmilla pakkasilla? Oma perusmittari hyytyi viime talvena, kun oli alle -20 ja vähän lämpimämmälläkin toimi huonosti, muutamassa pakkasasteessa sitten taas virkistyi normaaliksi. Näistä vanhanajan mittareista voi täältä olla vaikea saada tietoa, mutta kyselen nyt varmuuden vuoksi...

Viltro
09.08.2016, 12.48
Itsellä ainakin Sigman bc 12.2 sts langaton mittari http://www.bikeshop.fi/Mittari_Sigma_BC_12_12_STS/ekauppa/pSIG02130/ toimi oikein hyvin vielä -25 asteessa.
Muutenkin mittariin tuollaisena perus mittarina oikein tyytyväinen mutta viime syksyn ja talven pimeillä huomasin että kun laittoi tehokkaan Led lampun päälle ei mittari enään ottanut yhteyttä anturiin. Tämä jotenkin sekoitti yhteyden, valo pois päältä ja taas toimi oikein hyvin... Tämä lamppu kyseessä http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/smart-bl-185-700l-front-light/rp-prod123967

TERU
09.08.2016, 13.05
Oletko käyttänyt / säilyttänyt kovemmilla pakkasilla? Oma perusmittari hyytyi viime talvena, kun oli alle -20 ja vähän lämpimämmälläkin toimi huonosti, muutamassa pakkasasteessa sitten taas virkistyi normaaliksi. Näistä
vanhanajan mittareista voi täältä olla vaikea saada tietoa, mutta kyselen nyt varmuuden vuoksi...

Nestekidenäyttö hyytyy noin pakkasessa, mutta jatkaa duunia muilta osin, mittaa matkat ja tripit ja kello käy muttei näy.

jumbojussi
09.08.2016, 17.28
Mites halvimmat langattomat ovat toimineet teillä? Vaikka se Sigman kolmenkympin hutale.

putki
10.08.2016, 00.10
Nure on hahmo ja itse ajan puhelin taskussa Sportstracker päällä musiikkia kuunnellen. En kaipaa ollenkaan silmiini sen hetkistä dataa.

Luulen tiedostavani riittävät kadenssit ja miltä sopivat syketasot tuntuvat maantiellä ja poluilla aiempien vuosien mittailuihin perustuen.

Mutta aina mitataan aikaa, matkaa ja nopeutta luurilla joka kuitenkin on. Satulalaukussa on kaksi varavirtalähdettä joka lenkillä.

alli
16.08.2016, 21.19
Nestekidenäyttö hyytyy noin pakkasessa, mutta jatkaa duunia muilta osin, mittaa matkat ja tripit ja kello käy muttei näy.
.
Ei mulla mitannut, vaan reilun 18 km matkalla mittariin tuli ehkä 270 metriä tms, tämä vähän vaihteli pakkasen mukaan :). Kello toisaalta taisi pysyä ajassa.

TERU
16.08.2016, 21.26
Olihan kyseessä langallinen mittari? Minulla Sigma 1606 L ja toimii pakkasessakin, vaikka näyttö hidastelee tai ei näytä ollenkaan. On jo monta talvea vanha.

alli
16.08.2016, 22.02
Langallinen kyllä, ja iäkäs. En muista tällaista ongelmaa aikaisempina talvina olleen (paitsi juuri näytön hiturointia), ja nytkin vain niillä kovemmilla pakkasilla tammikuussa.

Sigma sitten seuraavaksi (eipä Union10 taida enää myynnissäkään olla :)).

N-Man
16.08.2016, 22.54
Mites halvimmat langattomat ovat toimineet teillä? Vaikka se Sigman kolmenkympin hutale.

En enää muista tarkkaan mikä malli mutta noin vuosi sitten yritin kovasti ostaa Prismasta Sigman suunnilleen tuon hintaisen mittarin. Ensimmäinen meni sekaisin päivässä, toinen vaihdossa saatu parissa päivässä. Kolmatta mittaria en enää halunnut ja antoivat suosiolla rahat takaisin. Eli ainakaan tuo malli ei vakuuttanut..,

TERU
17.08.2016, 06.44
Langattomat ovat olleet herkkiä kaikelle mitä anturin ja mittarin välisellä matkalla on. Kuulopuhetta kylläkin kun yhtään langatonta ei ole ollut, mutta kylläkin ensikäden tietoa tien päältä. Samoin noita Sigmoja on ainakin kahta sarjaa, alempaa myyvät tavaratalotkin, omani 1606 L hommasin pyöräliikkeestä se toimii kahdessa pyörässä ja maksoi lähemmäs 50,- Uusia numeroita en tunne, mutta jos tällainen perusmittari riittää ja mittari on läpi vuoden käytössä ja ajoakin tulee runsaasti, niin hyvä toimiva mittari on paikallaan, vaikka maksaisi kympin pari enemmän.

Piti käydä opintomatkalla Salossa saakka mittarin oikean asennuksen vuoksi. Sikäläisessä pyöräliikkeessä opin miten mittarin pohja kiinnitetään stemmiin tai tankoon niin ettei se herkkä johto kohtuullisesta nykäisystä kärsi, sehän on heikko kohta noissa langallisissa. Johtoon vedonpoistajaksi ylimääräinen mutka heti siihen pohjan jälkeen kiinnityskumpparin alle. Yksinkertaisuudesta huolimatta toimii!

Kun mittarin paikka on lopullinen vedän parilla kapealla nippusiteellä pohjan kiinni, johdot jäävät kumilenkin alle niitä en ole nippusiteellä litistellyt.

jumbojussi
22.04.2017, 14.27
Yksi mittari kolmelle mankelille.

Mahtaako saada suoraan kaupan hyllyltä?

Kemizti
22.04.2017, 14.34
Yksi mittari kolmelle mankelille.

Mahtaako saada suoraan kaupan hyllyltä?
Garmin.

jone1
22.04.2017, 16.53
3 fillaria itellä ja garmin edge 1000. Hyvin pelaa kaikilla.

mkp
23.04.2017, 01.04
^kolmessa fillarissa käytän edge tonnista myös. Jokaiseen hommattu omat anturit, valitsee vaan profiilin mittarista ja se on siinä. Suosittelen. Helppoa kuin mikä.

jumbojussi
23.04.2017, 13.56
Tulipas hötkyiltyä. Unohtui mainita maniraja: 99€.

Mika_koo
23.04.2017, 14.03
Tulipas hötkyiltyä. Unohtui mainita maniraja: 50€.

Puhelinteline pyöriin ja puhelimeen sitten haluamasi softa?

Sent from my iPad using Tapatalk

jumbojussi
23.04.2017, 15.07
^Joku dedikoitu simppelimpi ratkaisu kiinnostaa enemmän.

Pääasiallinen tarkoitus ois mitata kunkin sykkelin kuljetut matkat lähinnä huoltotarpeen tähden.

3 mittaria sais alle satkulla mut se ei oikein tunnu "iteltä". Joku satelliittipohjainen ei tartteis erillistä anturia kuten Garminin halvin Edge 20 mut mites pyörien yksilöinti?

jumbojussi
23.04.2017, 17.48
Satkulla sais Sigma ROX GPS 7.0 mittarin ilman turhia krumeluureja eikä tarttis ostaa ku yks alle kympin kiinnike lisäks.

Koppi
13.05.2017, 16.12
Ensimmäinen viesti foorumilla, tästä se lähtee...

Olisiko ehdotuksia edulliseksi mittariksi, vaatimukset olisi: ANT+:aa ymmärtävä, nopeus, matka ym. perusjutut, myös kadenssi. GPS:ää ei tarvi. Tarinan tausta on se, että ennestään on Ambit3, jota ajattelin käyttää myös pyöräillessä kaiken datan tallentamiseen ja siirtämiseen. Tätä varten tarvin nopeus/kadenssianturin, joka olisi tässä skenaariossa siis BTLE & ANT+, vai mitä? Mittaria käyttäisin siis vain ajon aikana koska Ambitin näyttö on turhan pieni vanhoille silmille fillarin selässä, enkä varmaan siirtäisi mittarista edes mitään talteen.

Saa myös ehdottaa muita tapoja toteuttaa tämä yhtälö näiden laitteiden kanssa, fillarimittarit kun ovat mulle ennestään tuntematon alue. Ja meikäläinenhän polkee maantiellä, jos sillä nyt on mitään merkitystä.

HeZaH
18.05.2017, 22.21
Omistan jo Garmin Etrex Touch 35:n. Kiinnostaisikin tietää, voinko siirtää Forerunner 735xt:n mittaamat syketiedot Etrexin piirtämään karttaan@Garmin Connect?

Toki Forerunner 735xt:ssä on myös gps, muutta Touch 35 on näppärämpi maastonavina sekä tolla säästäis sit taas 735xt:n akkua kun gps:ää ei tarvitse pitää päällä. Tarkoituksena olisi, että 735xt olisi 24/7 ranteessa.

Fillanisti
23.05.2017, 11.51
Itselläni on ollut kaksi mittaria, enkä ole ollut tyytyväinen kummankaan kestävyyteen. Ensimmäinen oli sigma 1200 langallinen malli. Se toimi hyvin pari vuotta, mutta sen jälkeen ei ole enää näyttänyt nopeutta. Uuteen pyörään en halunnut lankavirityksiä, joten ostin anttilan alesta jonkun aika heppoisen näköisen karhun langattoman mittarin, johon tuli sykevyö mukana. Mielestäni aika kiva lisä tuo sykeominaisuus ja kesän sen kanssa ajelin ja toimi hyvin. Sitten alkoi tulemaan kylmät kelit ja mittari alkoi hukkaamaan signaalia. Olin pyöräilemässä pari viikkoa sitten ja kun tulin kotiin, niin huomasin, että mittaria ei enää ollut. Ilmeisesti ei ollut pysynyt kiinikkeessään keskustan mukulakivillä. Kävin pyörähtävämässä osan reitistä uudestaan, mutta ei löytynyt enää mistään.

Nyt mietin, että lähtisinkö gps-mittaria hankkimaan vai mitä. Kännykän ohjaustankoon laittamalla saisi tietenkin parhaan laitteen käyttöön ja halvalla. Lähinnä mietityttää se, että onko tuollainen iso ruutu sitten kuitenkaan kovin mukava ja puhelimen tippuminen kovassa röykytyksessä pelottaa vaikka kiinnikkeen pitäisi olla kuinka luotettava. Etenkin siinä vaiheessa kun viritykselle alkaa tulemaan ikää. Aika iso rahallinen menetys jos puhelin tuosta tippuu. Tuollainen pyörän gps-mittari voisi olla hyvä vaihtoehto, mutta onhan niillä hintaa ja jos joskus sen paikalleen unohtaa ja se viedään, niin kyllähän se ärsyttää. Pyöräilyni on enemmän hupiajelua kuin lenkkeilyä, joten en tiedä onko noista reittien tallentamisesta kovin paljon hyötyä. Puhelinhan ne talteen ottaa taskussakin, kunhan laittaa trackerin päälle. Mietinkin siis, että pitäisikö laittaa vain halpa langallinen mittari näyttämään nopeutta ja matkaa ja käyttää sitten tarkempaan mittaukseen puhelinta taskussa, jotta saa lenkit talteen helposti käytettävässä muodossa.

Kelloa en henkilökohtaisesti näe kovin järkevänä ratkaisuna ellei sitten tarvitse sitä muissa urheilumuodoissa, eikä halua kantaa puhelinta mukana. Etenkin maantiepyörässä nopeuden katsominen kellosta on aika hankalaa.

Auvo
23.05.2017, 23.24
Kelloa en henkilökohtaisesti näe kovin järkevänä ratkaisuna ellei sitten tarvitse sitä muissa urheilumuodoissa, eikä halua kantaa puhelinta mukana. Etenkin maantiepyörässä nopeuden katsominen kellosta on aika hankalaa.

Itselläni tämä kelloratkaisu juuri mainitsemastasi syystä, yksi laite kaikkiin lajeihin. Mutta eihän sitä pyöräilyssä toki ranteessa pidetä, vaan muutaman euron pidikkeellä ohjaustankoon, jolloin kaiken haluamansa datan näkee oikein hyvin.

Edit: Ei tietysti ison gps-mittarin veroinen viritys.

arctic biker
25.05.2017, 13.44
Ciclosport CM 4.11 perusmittari kahdessa pyörässä ja paria pykälää fiinimpi CM palvelee kahta pyörää. Langattomina tetysti kaikki, hyvin myös talven kestäneet.

Kaksi pyörää on kolmen ketjun kierrätyksessä joten helpoimmin pysyn tälviisii kärryillä milloin on ketjunvaihdon aika. Yhdellä mittarilla ja mun kirjanpitotaidoilla homma ei suju. Eikä Polar ihan joka kauppareissulla ranteessa ole, kilsakisaankin helppo katsoa päivän saalis.

Mullon tallilla huoltovihko johon merkkaan myös ketjunöljyämiset , jos sattuu joku pyörä pidempään rokulissa olleen niin katson jotta oisko aihetta vaiko vanhoilla.

TERU
25.05.2017, 14.16
Hyviä keinoja pysyä mukana, ei noita ihan muistinvaraisesti...
Vähän samoja omissani, aidosti kahden pyörän langallinen Sigma 1606 L mittaa kahta ja paperilla tietty ketjunvaihdot, maantiepyörässä oma langallinen BBB ja ketjunvaihto vain vuosittain, kun ainoastaan pari tonnia kesässä. Langattomista ei kokemuksia. Hyvin jo monia vuosia palvelleet eikä tarvetta nostaa tasoa.

alli
26.05.2017, 00.49
Piti käydä opintomatkalla Salossa saakka mittarin oikean asennuksen vuoksi. Sikäläisessä pyöräliikkeessä opin miten mittarin pohja kiinnitetään stemmiin tai tankoon niin ettei se herkkä johto kohtuullisesta nykäisystä kärsi, sehän on heikko kohta noissa langallisissa. Johtoon vedonpoistajaksi ylimääräinen mutka heti siihen pohjan jälkeen kiinnityskumpparin alle. Yksinkertaisuudesta huolimatta toimii!

Hankin varapyörään alkuviikosta Sigma 1200 -mittarin, ja otin tuon asennusvinkin pienine langan mutkineen käyttöön. Sittenhän tuon mittarin kestävyyttä täällä jo moitittiin, mutta itsestäni se vaikutti napakasti asentuvalta ja hyvältä näin alkuun. Numerot on vähän eri muotoiset, kuin mihin olen tottunut, ja punainen rengas mittarin ympärillä pisti silmään mustassa pyörässä, mutta toivottavasti ajaa asiansa.

Myös käyttöpyörän mittari on kohta vaihtokunnossa, kun ehkäpä sen lanka alkaa hapertua. Siinä ei vedonpoistoa ole ollut. Huollossa olivat kyllä hirmu nätisti sen kiertäneet vaijerin ympärille ja kiristäneet tankoon, kun asennus oli päässyt "hieman" löystymään. Mulle langallinen perusmittari on kätevin kuitenkin, puhelimen GPS-sovelluksen kanssa ainakin oli ihan tuskaa omassa käytössäni, ilman eri telinettä tuon varapyörän kanssa. Ehkä pitää noita parempia Sigmoja koittaa selvittää, tai sitten vaikka sama 1200, jos en muuta keksi.

Minkälaista vaihtoväliä ketjuille olette siis pitäneet, matkamittarilla sitä mittaavat? Olin taas ajanut omat ketjut ylipitkiksi ja rattaat vaihtokuntoon, siksi kyselen.

Moska
26.05.2017, 00.57
Minkälaista vaihtoväliä ketjuille olette siis pitäneet, matkamittarilla sitä mittaavat? Olin taas ajanut omat ketjut ylipitkiksi ja rattaat vaihtokuntoon, siksi kyselen.
Vaihtoväli riippuu niin paljon olosuhteista, välityksestä, huollosta ja osien laadusta yms asioista, että kannattaa hommata ketjumitta ja tarkkailla sen avulla venymää.

alli
26.05.2017, 01.15
Vaihtoväli riippuu niin paljon olosuhteista, välityksestä, huollosta ja osien laadusta yms asioista, että kannattaa hommata ketjumitta ja tarkkailla sen avulla venymää.

No epäilinkin, että varmaan pitää perehtyä sen käyttöön. Riittääkö yleensä kumminkin muutama sata km mittausväliksi vai miten;). Pyörä kun on päivittäiskäytössä ja tulee tyypillisesti lykättyä tälläisia aina seuraavaan päivään... joku fiksattu tarkkailuväli voisi toimia.

TERU
26.05.2017, 08.06
Minulla ollut pitkään tapana ketjunkierrätys käyttöpyörässä, kolme ketjua kerralla kierrätyksessä, uutena noin tonnin ylittäessä ensimmäinen vaihto ja siitä eteenpäin tonnin ja kahden välillä. Ketjua en pese, vain liiat pyyhin sanomalehdellä tai rätillä, vapautuva ketju muovipussiin ja suhautus öljyä. Ketjuina KMC ysiketju heidän pikaliittimellään. Ei mitään valkohanskahommaa ja vähän vie vaihto ja kirjanpito aikaakin, mutta tuolla menee rattailla ja ketjusarjalla yli 50 tkm.

TERU
26.05.2017, 08.30
Noita Sigman mittareita on tavarataloissa ja pyöräliikkeissä. Olen ymmärtänyt niitä olevan kahta sarjaa. Tuosta voi katsella noita pyöräliikkeissä myytäviä

http://www.fillarikellari.fi/oheistuotteet/ajotietokoneet/matkamittarit

TERU
26.05.2017, 08.43
Eipä ole huono, tuomittava tapa ajaa pakka, ketjut ja kammenrattaat alusta loppuun enempi mietiskelemättä tai ketjua mittailematta, etenkään arkisessa käyttöpyörässä ja sitten uutta tilalle. Noin menee kymppitonni vaikka ajo olis väliin loska-ajoa vuodenaikoje vaihdellessa. 😑

alli
26.05.2017, 11.19
Kiitos vinkeistä. Mittari löytynee, kun valikoimaa ei ole liiaksi näillä spekseillä :).

Itse en ole kymppitonniin päässyt nykyisellä "aja ja vaihda" -tekniikalla ketjuissa ja rattaissa, joten ajattelin nyt kokeilla kahden ketjun systeemiä uusilla palikoilla. Joitakin valaisevia videoita katselin YT:stä yöllä. Vaikka ruutupaperi varaston seinälle km-tsekkausten muistin tueksi.

Ari H
30.05.2017, 18.18
Ehkä ot, mutta onko kenelläkään tietoa mitä kuuluu OMATA one -mittarille? Sille analogiselle GPS-mttarille.

magnuken
30.05.2017, 18.53
Ehkä ot, mutta onko kenelläkään tietoa mitä kuuluu OMATA one -mittarille? Sille analogiselle GPS-mttarille.

Omata kertoi viime vuonna sen tulevan markkinoille helmikuussa 2017, mutta ei ole näkynyt. Yhtiön sivut eivät kerro nyt mitään markkinoilletulotietoja ja muutenkin hyvin hiljaista tämän vehkeen osalta.

Asiaa voisi vaikkapa tiedustella heidän oululaiselta yhteistyökumppanilta Haltianilta, joka mittarin on designannut. Haltian edelleen sivuillaan kehuskelee tätä analogisella näytöllä varustettua mittaria:

https://www.haltian.com/Device-Design/OMATA-Speedometer

devon
13.07.2017, 12.35
Täällä pähkitään samaa aihetta: mikä mittari. Tähän asti olen pärjännyt sigman langallisilla mittareilla, joita vilkuilen harvakseen ajaessa ja rinnalla Endomondo ajojen arkistointiin. Läskissä on sigman 1600-sarjan mittari vuodelta 2004/5, kestävyydestä en siis voi tuota moittia, maantiekonkelissa joku uudempi sigma kadenssianturin kera. Nyt kuitenkin kun uusin maantiepyöräni totesin, että en halua enää virittää yhtään johtoa uuteen pyörääni. Toisin sanoen tavoitteena olisi mittari, joka pelittää useammassa pyörässä, joka osaa mitata kadenssin ja joka taltioi ajot myös arkistoon. Ajot olisi mukava saada raportoitua pyörittäin = lajeittain ja akku saisi kestää enemmän kuin yhden parin tunnin lenkin.

Yritin tutustua Sigman ROX-mallistoon, Polarin tarjontaan ja Garmineihin, mutta tuo ajojen tallentuminen pyöräkohtaisesti jäi mietityttämään, taipuuko noista kaikki siihen. Garminista ilmeisesti saa ajot synkronoitua Endomondoon eli siellä saisi säilytettyä tähänastiset ja tulevat ajot, mutta kuinkas nuo muut?

Apua! Pientä hirvittää tuo valikoima! ...ja hintaraja mielellään max 300-400 euroa, tuohon hintaa mittari saisi myös kestää vuosia, ei kuukausia.

Il ciclista di Roine
17.07.2017, 22.45
Tämän hetkinen paras Sigma-mittari ilman GPS:ää (siis joka-toinen-päivä lataamista) on langaton BC 23.16 STS. Rosen sivuilta se näyttää löytyvän.

Eräs pommi on tosiasia olevani hukassa, mikäli nykyinen mittari/sensori katoaa tai vahingoittuu. Tuo mittari olisi vahva ehdokas korvaavaksi puolijohdepiirilevy-tuotteeksi.

H. Moilanen
18.07.2017, 11.08
...Garmineihin, mutta tuo ajojen tallentuminen pyöräkohtaisesti jäi mietityttämään

Garminista ilmeisesti saa ajot synkronoitua Endomondoon...

En tiedä miten nuo halvemman pään Edget toimivat, mutta ainakin paremman pään laitteisiin saa tallennettua pyöräkohtaiset profiilit ja määriteltyä niille esim. pyöräkohtaiset sensorit. Connectissa tallennettuihin suorituksiin voi määritellä käytetyt varusteet, jolloin siellä tilastointi per pyörä onnistuu viimekädessä.

En ole Endomondon käyttäjä, mutta en myöskään ole kaivannut Connectiin mitään lisäominaisuuksia - eli miksi ajot pitäisi siirtää Endomondoon? Jos historian siirtäisi Connectiin, toimisiko se tästä eteenpäin?

Googleen hakusanaksi bicycle gps buyers guide tarjoilee lukemista aiheesta noin kahden miljoonan osuman verran.

CamoN
18.07.2017, 12.08
En tiedä miten nuo halvemman pään Edget toimivat, mutta ainakin paremman pään laitteisiin saa tallennettua pyöräkohtaiset profiilit ja määriteltyä niille esim. pyöräkohtaiset sensorit. Connectissa tallennettuihin suorituksiin voi määritellä käytetyt varusteet, jolloin siellä tilastointi per pyörä onnistuu viimekädessä.

Logiikka ei ole nykyään tuollainen ainakaan Edge 1000:ssa, aikaisemmin oli. Profiileja voi tietysti käyttää pyöräkohtaisina, mutta logiikka on tarkoitettu toimintokohtaiseksi (kilpailu, harjoitus, maasto, maantie jne.). Muutos tehtiin varmaan sen takia, kun jotkut sensorit (esim. sykevyö) ovat joka tapauksessa yhteiskäyttöisiä. Eikä tilanne muutu ajotietokoneen kannalta riippumatta siitä, onko etsittävien ja tallennettavien sensoreiden lista yksi vai kahdeksan sensoria pitkä. Profiileihin voi määrittää oletussuoritustyypin (esim. maantiepyöräily), ja Garmin Connectissa suoritustyyppiin voi linkittää oletusvarusteita.

Silloin päästään erikoiseen tilanteeseen, jos perheessä on esimerkiksi kaksi samankokoista ajajaa, joilla on kaksi samankokoista pyörää, jotka ovat vielä siten samanlaisia että ne voivat olla samaan aikaan liikkeellä samassa paikassa.

jhalmar
18.07.2017, 23.05
Kovin monet ovat kehuneet Wahoo Elemnt Bolt -mittaria ja itsekin uskon siirtyväni Garminista (tällä hetkellä Edge 810) kyseiseen laitteeseen jossain vaiheessa. Ellei nyt Garmin tai joku muu merkki yllätä ennen vaihtotarvetta.

Moska
19.07.2017, 00.19
Itse mietin garmin 520 mittaria pitkään 500 mallin seuraajaksi mutta bolt tuli ostettua ja olen kyllä pitänyt siitä. Kerran meni nopeusanturin (garmin) kalibrointi sekaisin mutta se korjaantui laittamalla kehämitta manuaalilla ja takaisin automaatille.

devon
19.07.2017, 09.27
En ole Endomondon käyttäjä, mutta en myöskään ole kaivannut Connectiin mitään lisäominaisuuksia - eli miksi ajot pitäisi siirtää Endomondoon? Jos historian siirtäisi Connectiin, toimisiko se tästä eteenpäin?

Lähinnä koska muu historia on jo Endomondossa.

Pitää tutustua tuohon Bolttiin.

Joliet
27.07.2017, 10.27
Käyttääkö joku Androidia mittarina, esim:
http://www.ebay.co.uk/itm/Sunding-Bike-Bluetooth-4-0-Wireless-Computer-Speedometer-Cadence-Sensor-with-APP-/201884284258

Ja puhelimelle pehmeä teline esim:
http://www.ebay.co.uk/itm/252983846995?var=552022176587

Lähinnä mietityttää yhteensopivuus Sports Trackerin (ilmaisen) kanssa ja luotettavuus.

Ei oikein ole hyvä, jos homma menee bugittavien laitteiden kanssa pelaamiseen.

Moska
27.07.2017, 11.02
^ olen käyttänyt lumiaa ja androidia, kylläkin hiihdossa, mutta suurin ongelma oli virran piisaaminen varsinkin kylmimmillä keleillä.
Pyörällä lenkit on vielä huomattavasti pitempiä niin mieluummin säästän puhelinta mahdollista tarvetta varten ja käytän pyörässä oikeaa mittaria.

Joliet
27.07.2017, 12.54
Toistaiseksi on riittänyt hyvin virta luurissa, kun pitää pääosan ajasta näytön pimeänä. Puhelin hyvillä virransäästöominaisuuksilla ja isolla akulla auttavat.

Tuo stemmiin tuleva pussukka on suht paksu. Sinne mahtuu 18650 litiumpaketti kaveriksi, jos haluaa pitää näytön jatkuvasti päällä.

nakamura10
11.08.2018, 15.00
Sanokaas saatteko nollattua kellonajan joka lähtee autom. kulumaan kun pariston laittaa, ollen nyt 0:26. Ohje kehottaa painamaan tausta set näppiä 3k kellonaika näytöllä. Mitään ei näy tapahtuvan. Eli viallinen tuote lie sitten. (Sigma 500)

nakamura10
11.08.2018, 15.01
^ olen käyttänyt lumiaa ja androidia, kylläkin hiihdossa, mutta suurin ongelma oli virran piisaaminen varsinkin kylmimmillä keleillä.
Pyörällä lenkit on vielä huomattavasti pitempiä niin mieluummin säästän puhelinta mahdollista tarvetta varten ja käytän pyörässä oikeaa mittaria.

Millä sovelluksella lumian akku pysyy 5h tallentaen reittiä, itsellä heremapsiä käyttäen kesti vain 3,5h akku. Ja akku/puhelin on vähän käytetty.

Moska
11.08.2018, 15.07
Millä sovelluksella lumian akku pysyy 5h tallentaen reittiä, itsellä heremapsiä käyttäen kesti vain 3,5h akku. Ja akku/puhelin on vähän käytetty.Pyörällä en ole kokeillut, mutta hiihdossa, puhelin viileässä ei varmaan onnistu. Oli kylläkin varmaan vuoden ikäinen 920.
Nykyään on elemnt Bolt ja garminin active hr

nakamura10
11.08.2018, 19.32
Sanokaas saatteko nollattua kellonajan joka lähtee autom. kulumaan kun pariston laittaa, ollen nyt 0:26. Ohje kehottaa painamaan tausta set näppiä 3k kellonaika näytöllä. Mitään ei näy tapahtuvan. Eli viallinen tuote lie sitten. (Sigma 500)

Eipä tuo mittaa edes nopeutta vaikka magneetti millin päässä anturasta ja just ohjeen mukaan tehty. Ollut jonku aikaa kaapissa käyttämättä.