PDA

Näytä tavallinen näkymä : Uusi etujarru vanhaan Jupiteriin



hundis
03.08.2016, 17.52
Terve,
kunnostan tuollaista vanhaa Jupiter-mummista ja haluaisin vaihtaa tuon etujarrun johonkin oikeasti toimivaan ratkaisuun. Tuo nykyinen ei toimita jarrun virkaa mitenkään, vauhdin saa kyllä hidastumaan hieman. Suurin ongelma on jarrulänkien mahdoton jousto jarruttaessa, mistä seuraa väkisinkin jarrupalojen hankautuminen renkaaseen.
Olisiko täällä kenelläkään kokemusta vastaavasta toimenpiteestä? Alla muistaakseni 47 mm kumit, joten sellaisten täytyisi mahtua pyörimään.

Tässä kuva paskaisesta jarrusta ennen projektin aloitusta.
http://i.imgur.com/37TjRdV.jpg

Tässä kuva internetin syövereistä, jossa näkyy tuo jarrun tyyppi yms. paremmin.
http://www.retrobike.ro/biciclete/puch-man/33-frana-spate-bicicleta-weinmann-tip-810.JPG

Matti Heikkinen
03.08.2016, 18.32
keskivetojarru sopivilla paloilla on huomattavasti pitävämpi ratkaisu,sivuvetojarruja käytettiin aikanaan niiden halvemman hinnan takia.Kysyjä ei kerro asuinpaikkakuntaansa joten ei voi neuvoa paikkaa mistä löytyy,pk-seudulla pyöräilijän aarreaitta Kyläsaaren kierrätyskeskuksen pyöräpaja,muualla kierrätyskeskuksista ja pitempään toimineista pyöräliikkeista yleensä löytyy

Matti Heikkinen
03.08.2016, 18.43
jarruvaijeria joudut myös virittämään,tarvitset vaijerinkuorelle pidikkeen esim ohjauslaakerin yhteyteen ja kuoren lyhennyksen,vaijeri tulee siitä paljaana jarruun asti

hundis
03.08.2016, 18.48
Kiitos vastauksesta. Turussa ollaan.
Tarkoitatko tämän tyyppistä jarrua?
http://i131.photobucket.com/albums/p286/deerslayer1961/IMG_3191.jpg

Tuohon tarvinnee jonkinlaisen stopparin kaapelikuorelle ohjainkannattimeen. Toimiiko vanha kahva tuollaisen kanssa ongelmitta?

viivi
03.08.2016, 19.33
Tässä pari kauppaa joissa hyvä valikoima vanhempiin projekteihin
https://www.sjscycles.co.uk
http://www.singlespeedshop.com

Mittaa jarrun reach, eli siitä pultin keskeltä vanteen jarrupinnan keskelle. Keskivetojarru pitkällä reachillä on yllättävän kallis mutta dual pivot lähtee yleensä halvemmalla eikä tarvitse mitään vaijerin stopparia ohjainlaakerin alle. ( toi jupiterin jarru on ns single pivot eli yksi nivel )
Huomioi myös että uudessa jarrussa on tarpeeksi pitkä pultti joka tulee haarukan läpi niin saat myös sen lokarin kiinnitettyä.
Uudemmissa etujarruissa se pultti ei aina tule haarukan läpi vaan haarukan takapuolella on sellainen holkkimutteri joka täytyy vaihtaa toisenlaiseen jotta saa sen lokarin kiinnitettyä.

Marsusram
03.08.2016, 19.56
Toinen ongelma tuon Jupiterin ikäisissä pyörissä oli niklatut/kromatut peltivanteet, joilla jarrupalan kitkakerroin on huomattavasti heikompi kuin alumiinivanteilla.
Vanteessa näyttäisi olevan kuviointi, joka viittaisi tähän. Aluvanteilla paloihin saisi pitoa enemmän.

hundis
03.08.2016, 20.19
Maksoin fillarista 30 euroa ja olen nyt huotanut sen kauttaaltaan nollabudjetilla (voitin myös pelkoni ja purin/huolsin torpedo 3-speed takanavan), joten en mielelläni kyllä lähtisi ulkomailta tilailemaan mitään osia. Cycloon on uponnut rahaa jo ihan kiitettävästi. :)
Täytyy mitata tuo reach ja käydä jossain ekotorilla pyörimässä jos löytyisi sopivaa palikkaa. Kaikki muu fillarissa toimii loistavasti tuota etujarrua lukuunottamatta. Luin myös juttua, että koolstopin punaiset palat voisivat olla noille vanteille paremmat kuin alkuperäiset.

http://i.imgur.com/9LFMOYI.jpg

TERU
03.08.2016, 20.34
Uudet jarrupalat, kunnollinen putsaus mekaniikalle, voitelu, myös jarruvaijerille. Noissa ei uutenakaan ollut hyvä teho juuri teräsvanteista johtuen. Keskivetojarruilla vähän parempaan pääsee, jos jostain ihan uutena saa.

Noihin projekteihin saa osia kierrätyskeskuksesta, purkavat laatikoihin osia, joskus hyviä löytöjä. Melkoisen kulumattomiakin voi löytää, jos tavoite ei ole ihan toisella tasolla.

TERU
03.08.2016, 20.40
Hiton hieno! Lähes ajamaton ja hyvin säilytetty.

Ei tuon etujarrun merkitys ole iso mielestäni, vaihda vaan uudet jarrupalat ja säädä huolellisesti palojen korkeus niin ettei jarruttaessakaan mene kumiin saakka. Tuollainen se oli jo uutena, tuo jarru meinaan.

nure
03.08.2016, 21.15
70-80 luvun tavaraa, tuohon saa kyllä huomattavasti paremmat palat kiinni kuin alkuperäiset mutta tuon ajan vanteilla pito surkeahkoa. Mutta kuten TERU sanoo, ei etujarrulla suurtakaan roolia tuollaisessa pyörässä jarruttaessa.

hundis
03.08.2016, 21.41
Kiitos jälleen vastauksista ja ajatuksista!
Jarru on jo huollettu perusteellisesti, voisin ostaa ne uudet palat ja tyytyä niihin. Jalkajarru tuossa toimii aivan loistavasti, varsinkin navan huollon jälkeen, joten ei tuolla etujarrulla saisi kuin vähän hallitumpaa pysähtymistä.
Tavoitteet eivät varsinaisesti ole korkealla, halusin vaan tuollaisen "klassisen" pyörän arkiajoon. Samalla oli tarkoitus opetella noiden vanhojen mankeleiden huoltoa, vain uudempaa kamaa tullut aikaisemmin nyplättyä.

Olisivatko nämä hyvä diili?

http://www.ebay.com/itm/Kool-Stop-Continental-Pads-Salmon-Compound/252480272045?_trksid=p2045573.c100033.m2042&_trkparms=aid%3D111001%26algo%3DREC.SEED%26ao%3D1% 26asc%3D35375%26meid%3D913fe3b8e11349a9805c30bcd5c 0340e%26pid%3D100033%26rk%3D1%26rkt%3D1%26sd%3D252 480272045

Toimiikohan tuo linkkihirviö...

viivi
03.08.2016, 22.10
Onhan se hyvä diili jos et lähempää löydä mutta ilmainen toimitus niin mitä sillä väliä.
Onko ketjusuoja oikeasti tuon värinen vai onko siinä vielä se suojamuovi tallella?
Mistä löysit sinisen venttiilin hatun?

Torpedo dreigang on hyvä napavaihde. Varaosien saatavuus on hyvä jopa kotimaassa ( Fillarikellari ).

hundis
03.08.2016, 22.51
Ketjusuojassa on suojamuovi päällä. En halunnut poistaa sitä, koska on mielestäni hienomman näköinen tuollaisena. Venttiilihatut olivat paikallaan jo ostohetkellä, eli en osaa sanoa mistä ovat peräisin.