PDA

Näytä tavallinen näkymä : Windows 10

mrrw
31.07.2016, 13.34
Asensikko uuden vakoiluohjelman ...minä en olen niiiiiiin jämähtänyt 7pro:cool:

Blackborow
31.07.2016, 13.35
En tietenkään. OS X rules.

YT
31.07.2016, 13.37
En asentanut ilmaiseksi. Odotan parempaa tarjousta.

Kemizti
31.07.2016, 13.40
En asentanut ilmaiseksi. Odotan parempaa tarjousta.
Tuskin alkavat maksaa siitä että sen lataa :p

Asensin jo aikaa sitten, alun bugeista kun selvis, niin nopeampi&vakaampi tuo on kuin 7

HMK
31.07.2016, 13.52
En asentanut, mutta kun uusin koneen, niin sain sen valmiiksi asennettuna. Ei suurempaa moittimista hyvä käyttää, toimii ilman jumituksia, käynnistyy nopeasti. Firefoxissa ei jostain syystä Areenan videot pyöri hyvin, mutta käyttää niihin sitä Edgeä, muuten Firefoxia.

Puhelimeen asensin, siinä on ollut enemmän sanomista. Puhelinversiossa 8.1 oli monessa parempi. Ei niin suurta merkitystä. Puhelin on kuitenkin enimmäkseen vain puhelin, isommat hommat teen tietokoneella. Voisi tietysti palauttaa vanhan version, mutta eipä taida jaksaa.

Steni
31.07.2016, 14.01
Täällä kanssa Windows 7 Pro.
Kerran kokeilin kotikoneessa 10, mutta
heivasin pois. 7 metkut tietää jo aika hyvin,
uusia ei viitsi opetella varsinkin kun mitään
hyödyllistä en 10:stä itselleni löytänyt.
SSD-levyllä 7 Pro toimii riittävän nopeasti mun juttuihin.

mrrw
31.07.2016, 14.04
SSD teki pro;sta tarppeeksi nopean varsinkaan kun ei ole mihinkään kiirus:cool:

Jopotuinen
31.07.2016, 14.36
SSD + 7 Pro setillä täällä mennään myös.
Automaattipäivitykset toistaiseksi manuaaliasennossa varmuudenvuoksi, kohta varmaankin voi palautta automaatille ilman huolta 10 itsestään asentumisesta.
Vanha IT neuvo: Älä korjaa toimivaa laitetta.

tommi2
31.07.2016, 14.38
mulla on 10 monessakin koneessa ja kännyssä. oltiin tossa lomailemassa, niin hotellin wi-fiin ei mennyt mikään windows 10 kone.. onneks oli yks vanha puhelin mukana myös, nykyihminenhän on ilman nettiä ihan pulassa ;) . joku väitti että johtui win 10:n tarkkuudesta wifin suojauksessa, paha sanoa onko totta. mutta jäi fiilis että ei kauhean hyvä matkailukäytössä.

Hyötypolkija
31.07.2016, 14.54

Kun käynnistin seiskakoneen ekaa kertaa ilmaisen päivitystuputuksen päätyttyä, oli ensimmäistä kertaa neljään vuoteen ko. koneella ongelmia Excelin kanssa. Ajattelin jo, että nytkö se kympin tuputusohjelma sitten poistuttuaan pysäytti koko p**kan. No syy oli muissa päivityksiin liittyvissä jutuissa, mutta kyllä kävi jo mielessä, että seuraavaksi omppukauppaan ja ettei yhteensopivuus kärsi, kaikille työntekijöille sama setti. Tuollaisen mielentilan se kympin tuputus on ainakin saanut aikaan. Herkässä on MS:n lähtöpassit. Sitäköhän sillä haettiin?

Eli en asentanut. Voin sen tehdä, kun tuo (hih) tarjous paranee. Mutta pitäisi tulla aika hyvä tarjous, että viitsin sen vaivan(=rahan) maksaa ja riskin ottaa noinkin ikälopun koneen kanssa.

Steni
31.07.2016, 15.28
Jos Windows 10 olisi voinut muokata haluamallaan tavalla,
olisin saattanut ehkä kiinnostua telemetry ym. jutuista huolimatta...
mutta tämä suuntaus on hyvin huolestuttava:
http://www.infoworld.com/article/3101947/microsoft-windows/more-forced-advertising-creeps-into-windows-10-pro.html

nure
31.07.2016, 16.41
Meidän huushollissa kaikissa koneissa 10, yhdessä ensiasennus ja muihin ladattu eikä ainakaan tälläisellä normikäyttäjällä mitään ongelmia, puhelimet ja tabletit Androidia, mitään Windowsia en kyllä liikkuvaan ottaisi, katoava luonnonvara.

Läskimasa
31.07.2016, 17.37
Sama. Pysyttelen samalla etäällä Androidista.

Smo
31.07.2016, 21.07
Uteliaisuus voitti niin tuli laitettua, saa nähdä paljonko tulee OS X:n, Ubuntun ja Win 7 Pro:n rinnalla käytettyä ..

kaakku
31.07.2016, 21.57
Työkoneeseen päivitin jonka jälkeen totesin ettei mokomaan saa kympissä toimivaa näytönohjaimen ajuria. Siinä hetkessä ihmisen mieli lepäsi.

pirkkob
01.08.2016, 05.37
Meillä on myös 7 Pro. Kymppiin olis joutunut ostamaan jotain ohjelmia, kun vanhat ei päivity siihen.
Sitten oli ne yksityisyysjutut yms. Eniten otti päähän, kun yrittivät pakolla saada siihen vaihtamaan. Tuli päivitys toisensa jälkeen, mikä sisälsi kymppiasennustavaraa.
7 Pro ja sillä siisti.

TemMeke
01.08.2016, 06.18
Ilmeisesti kaikki ei tiedä, että Seiskaan tuli päivityksinä jo viime kesänä ihan samat "vakoilujutut" ku Kymppiin? :)

kolistelija
01.08.2016, 06.27
Kahta en vaihda: Win10 ja di2

Steni
01.08.2016, 06.39
Ilmeisesti kaikki ei tiedä, että Seiskaan tuli päivityksinä jo viime kesänä ihan samat "vakoilujutut" ku Kymppiin? :)

Tiedän, ja noita päivityksiä ei löydy mun 7 Pro:sta.
ei ole ollut automaattiset päivityksiä asetuksissa päällä.
Kyseisten päivitysten listauksia ja softia niiden poistoon löytyy
ihan riittävästi.

brilleaux
01.08.2016, 06.54
En ottanu. Kokeilin aiemmin ja poistin roskan samointein.
Jaskahan toi 8 on myös, mutta jos päivitystarvetta tulee saanpahan syyn siirtyä OS-käyttäjäksi.

Pekka L
01.08.2016, 07.23
Oliko se perjantaina kun iltapulu kirjoitti että jos et iltaan mennessä päivitä, niin joutuu maksamaan 139€. Koskas se lasku tulee?

wekkuli
01.08.2016, 07.59
10 tuli laitettua ja onneksi meni ilman ongelmia. Tällaiselle perusnettikäyttäjälle ei paljon edellisestä kasista poikkea, ihan ok. Jotenkin kyllä haluaisi jotain yksinkertaista peruskäyttistä, Chrome?

Irocci
01.08.2016, 09.56
Oliko se perjantaina kun iltapulu kirjoitti että jos et iltaan mennessä päivitä, niin joutuu maksamaan 139€. Koskas se lasku tulee?
Ei ole noin kyllä missään kirjoiteltu tai väitetty olevan.

Chrome on kyllä selain eikä käyttis.

Kemizti
01.08.2016, 10.07

Kyllä juurikin noin, jos viime perjantain jälkeen päivität, on softan hinta tuon vähä toistasataa.. Ilmaisjakelu päättyi.

Poy
01.08.2016, 10.33
Tarkoitettiin varmaan tätä:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Chrome_OS

Kotona 4 OSX konetta. Töissä Ubuntu ja pakollisiin juttuihin Win7. Eli ei tule windows 10.

wekkuli
01.08.2016, 11.41
Tarkoitettiin varmaan tätä:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Chrome_OS

Jep.

TemMeke
01.08.2016, 11.54
Nörttisaiteilla ainakin uutisoitiin, että vielä saapi ilmaseksi, jos kertoo käyttävänsä noita "vammaisjuttuja", mitä ikinä onkaan suomeksi..

http://www.howtogeek.com/265409/you-can-still-get-windows-10-for-free-from-microsofts-accessibility-site/

TemMeke
01.08.2016, 11.58
Jotenkin kyllä haluaisi jotain yksinkertaista peruskäyttistä, Chrome?

Mä oon tota käytelly jonkun aikaa. Tavallaan ihan hieno ja toimii perusnettailussa, mut sit siinä on se aika iso mutta, että jos netti ei toimi, niin sitten ei tehdä yhtään mitään.

Mä ehdottaisin koittamaan suoraan itselle maistuvaa Linuxia (sen pohjallahan tuokin on), ne on nykyään hyvinkin käyttäjäystävällisiä, ei peruskäytössä tarvii pätkääkään datanörtteilyä ja keskimäärin asiat toimii suoraan asennuksen jälkeen paremmin ku Windowsissa.

Noitahan on älyttömän helppo kokeillakin nykyään, lataat vaan usbitikulle live-cd:n ja buuttaat siitä, ni sulla on täysin toimiva Linux käytössä. Sen voi myöhemmin asentaa levylle, tai olla asentamatta, toimii siitä tikultakin maailman tappiin.

tommi2
01.08.2016, 12.20
^joskus vuonna miekka ja kilpi kokeilin linuxia mutta mokkula, eikä oikeastaan mikään oheislaite ei toiminut, videot ei näkyneet.. ovatko nuo hommat nykyään kondiksessa?

Pekka L
01.08.2016, 12.21

"Windows 10 -päivityksen voi asentaa koneille ilmaiseksi vielä ensi perjantain keskiyöhön mennessä. Tämän jälkeen koneille on ostettava uuden Windows 10 -käyttöjärjestelmän lisenssi, joka Microsoftin omassa kaupassa maksaa 129 euroa."
Tämän tekstin perusteella olet pakotettu hankkimaan kympin em. hintaan, hankkimatta jättäminen ei tekstin mukaan ole vaihtoehto.
http://www.iltasanomat.fi/digi/art-2000001229286.html

TemMeke
01.08.2016, 12.29
^joskus vuonna miekka ja kilpi kokeilin linuxia mutta mokkula, eikä oikeastaan mikään oheislaite ei toiminut, videot ei näkyneet.. ovatko nuo hommat nykyään kondiksessa?

Keskimäärin kyllä, on ne aika paljon menny eteenpäin tässä vuosien aikana, uskaltaa jo usuttaa normikäyttäjiäkin kokeilemaan. :)

Ei yhdestäkään Linux-distrosta tietty kaikelle maailman raudalle löydy tukea, jos sattuu jotain erikoista olemaan. Jos mokkula on vaan Windowsille, ni sitten se on vaan Windowsille, eikä toimi muualla. Mut tosiaan, kokeilu ei oo sen suurempi vaiva, ku ladata paketti usbitikulle ja buutata siltä, ni tietää just miten se pelaa omassa koneessa.

nure
01.08.2016, 17.23
Hauskaista tämä Windows kirjoittelu, itse aloin 3.1:llä ja aina kun on tullut uusi versio niin vastustusta on riittänyt ja silti suurin osa silti käyttää... ME, Vista ja kasi viihtyneet vain hetken koneissa, muista ei kovin paljoa pahaa sanottavaa.

Smo
01.08.2016, 17.50

Keskimäärin kaikki toimii suoraan, tarvi alkaa mitään ajureita metsästää .. yritin saada Windowssissa selville mitä laitteistoa koneessa on mutta ei tuntunut Windows tietävän niin piti boottaa Ubuntu-tikulle että osas windowssiin ladata oikeaa driveria :rolleyes:

Reivi
01.08.2016, 18.10
Meillä päivittyi molemmat talouden koneista W7:sta suoraan Minttiin. Ei ole tarvinnu katua päätöstä. Töissä joutuu turaamaan kympin kans ja kyllähän noiden päivitysten kanssa on jo useamman kerran huudettu perkelettä ja muita voimasanoja. Varsinkin kaikki langattomat asetukset tuntuu olevan aina enemmän tai vähemmän päin helvettiä kun koneen päivityksen jälkeen aukaisee, meillä kun tuotantoromuja ohjaillaan langattomasti.

Smo
01.08.2016, 19.09
Kävin välillä WintoosastaUbuntun puolella ja nyt takas Windowssista niin soittaa mystisesti Radio Helsingin striimiä vaikkei ikkuna oo auki .. kun jouduin aiemmin kuuntelemaan selaimella kun en löytöänyt tuosta Win Groove Musicista kuinka sillä voisi toistaa nettiradiota eikä internetkään osannut siinä parilla ekalla googlesivulla auttaa :rolleyes: .. pitäskö tästä tehdä Win 10 valitustopiikki :D

HMK
01.08.2016, 19.10
.. yritin saada Windowssissa selville mitä laitteistoa koneessa on mutta ei tuntunut Windows tietävän niin piti boottaa Ubuntu-tikulle että osas windowssiin ladata oikeaa driveria :rolleyes:

Ilman sen kummempaa ammattilaisuutta tai edes vakavampaa harrastuneisuutta voin mennä Windowsissa katsomaan laitteiston kokoonpanoa ja jopa klikata yksittäisen laitteen kohdalla oikean napin takaa ohjainohjelmiston päivitystä, jolloin Windows etsii ja kertoo minulle, onko uutta versiota saatavilla.

TemMeke
01.08.2016, 19.15
Ilman sen kummempaa ammattilaisuutta tai edes vakavampaa harrastuneisuutta voin mennä Windowsissa katsomaan laitteiston kokoonpanoa ja jopa klikata yksittäisen laitteen kohdalla oikean napin takaa ohjainohjelmiston päivitystä, jolloin Windows etsii ja kertoo minulle, onko uutta versiota saatavilla.

Noinhan se toimii, sitten kun Windows on ensin tunnistanut sen ja ladannut yhden toimivan ajurin, niin siihen voi haeskella päivitystä. :)

HMK
01.08.2016, 19.32
Noinhan se toimii, sitten kun Windows on ensin tunnistanut sen ja ladannut yhden toimivan ajurin, niin siihen voi haeskella päivitystä. :)

Ei ole testikappaletta käytettävissä, jotta voisin muistella uuden laitteen asennusta. Sinä aikana minkä olen näiden toosien kanssa tuhrannut, ei kuitenkaan yksikään laite tai uusi komponentti ole jäänyt käyttöön ottamatta, vaikka en omistakaan Linux-tikkua. Muistelen, että kone on usein jopa osannut kertoa havainneensa uusia osia, ja opastanut eteenpäin. Varmaksi en nyt muista, miten tuo menee. Varmaan täältä löytyy osaavampia, jotka voi kertoa.

TemMeke
01.08.2016, 19.38
Ei ole testikappaletta käytettävissä, jotta voisin muistella uuden laitteen asennusta. Sinä aikana minkä olen näiden toosien kanssa tuhrannut, ei kuitenkaan yksikään laite tai uusi komponentti ole jäänyt käyttöön ottamatta, vaikka en omistakaan Linux-tikkua. Muistelen, että kone on usein jopa osannut kertoa havainneensa uusia osia, ja opastanut eteenpäin. Varmaksi en nyt muista, miten tuo menee. Varmaan täältä löytyy osaavampia, jotka voi kertoa.

Suurin osa tosiaan menee noin, aikalailla ittekseen. Sitten on niitä poikkeuksia, mistä Windows osaa sanoa vain, että uusi laite, mille ei löydy mitään ja mistä ei kerrota mitään. Jos tietää mistä on kyse, niin luultavasti osaa kaivaa sille ajurin ja jos kyseessä on just hommattu ja kytketty/asennettu uus laite/osa, niin ajuri on luultavasti tullut laitteen mukana. Johonkin vanhempaan koneeseen asentaessa voi vaan yrittää arvailla mitähän mikäkin kysymysmerkki saattais olla. :)

wekkuli
01.08.2016, 19.40
Mä oon tota käytelly jonkun aikaa. Tavallaan ihan hieno ja toimii perusnettailussa, mut sit siinä on se aika iso mutta, että jos netti ei toimi, niin sitten ei tehdä yhtään mitään.

No joo, kyllähän toi Chromet hautaa. Ja pilvijutskat, kyllä minä haluan pitää valokuvat, dokumentit ja kaikki omilla kopiovarmistetuilla kovalevyillä.

Toki kai sellaiset Chromebookkiinkin saisi kytkettyä.

pulmark
01.08.2016, 19.51
Kyllä laitteet yleensä saa toimimaan, joskus se tosin kestää. Win10 Insider Preview kanssa oli ongelmia IrDA-USB adaptereiden kanssa. Melkein vuosi siinä kului kun siihen saatiin ratkaisu ja kait se nyt toimii, en ole itse uskaltanut kokeilla mutta raportit kertovat myönteisiä tuloksia eli dataa saadaan taas ulos sukelluskelloista ja Polarin vanhemmista sykemittareista.

Linuxissa tuo IrDA-USB adapteri on toiminut kuin ns. junan vessa:

Ohessa asiaan liittyvää keskustelua:

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-hardware/windows-10-pro-usb-irda-adapter-driver/9d5e73cf-7a1a-4633-b6e1-186d8b42f97b?auth=1

Itselläni kamelinselkä katkesi lopullisesti Win8 jälkeen. Suurin epäkohta Windows on mielestäni se, että sitten kun tulee ongelmia niin niiden selvittäminen on todella työlästä ja aikaa sekä kahvia kuluu todella paljon. Linux on ns. ketterämpi johtuen avoimesta yhteisöstä ja ongelmien ratkaiseminen on helpompaa kun tietoa on saatavilla ja kysymällä saa lisää. MS yrityksenä koen suljetuksi ja byrokraattiseksi.

Irocci
01.08.2016, 20.06
Hauskaista tämä Windows kirjoittelu, itse aloin 3.1:llä ja aina kun on tullut uusi versio niin vastustusta on riittänyt ja silti suurin osa silti käyttää... ME, Vista ja kasi viihtyneet vain hetken koneissa, muista ei kovin paljoa pahaa sanottavaa.

Sama homma, kun tietsikka tuli hommattua 90 luvulla. Pc 286 ja win 3.1. Ja siitä sit kaikkee Windows 2000, XP, 98 jne. jne. Ainut winukka mitä ei mulla ole ollut on 8.
Ps: Edelleen kaapissa alkuperäinen malli ja toimiva Commodore 64 :D :D

Teemu H
01.08.2016, 21.12
Aika hyvin, jos Commodore 64 pyörittää Windows 10:iä :D

Päivitin kotikoneeseenkin nyt Windows 7:n päälle Win 10:n, aika helposti meni. Oracle Virtualbox piti tosin asentaa uudelleen, muita vikoja en ole löytänyt. Minulla pyörii siinä Linux Debian virtuaalipalvelimena.

Parissa työläppärissä on ollut 10 jo pitkään, ihan hyvä se on. Windows 8:n yli hyppäsin kokonaan, yök.