Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Sisäkumi pullahtaa ulos

Mansen Masa
30.07.2016, 17.15
Jouduin vaihtamaan Solifer Classic -merkkiseen mummopyörään kumirikon jälkeen uuden sisäkumin. Uusi kumi pysyy paikoillaan viikon tai pari ja pullahtaa sitten päällyskumin välistä ulos. Tämä on käynyt monta kertaa. Pyörällä ajo loppui kesken talven, enkä ole sen koommin jaksanut tämän pyörän kanssa tapella. Minulla on 45 vuoden kokemus pyöränkumien laittamisesta, enkä ole moista ennen nähnyt. Ostettaessa mukana tulleesta päällyskumista löytyvät tiedot Rubena Flash, 28 x 1,75 sekä 47-622. Minulla on toisessakin erimerkkisessä mummopyörässä vastaavankokoinen päällyskumi (47-622; 28 x 1,75), jonka kanssa ei ole ollut ongelmia. Molemmissa olen käyttänyt tällaista sisäkumia:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/380884/Continental-Tour-28-polkupyoran-sisarengas-Dunlop-venttiililla-3247-622-D40.
Ei kai kyse voi olla siitä, että Solifer-pyörän sisäkumeissa oli ostettaessa autoventiilit, mutta käyttämässäni sisäkumissa on Dunlop-venttiili?
En käsitä. Tietäisikö joku, mitä tämä ongelma voisi johtua?
Kun panen kumin paikoilleen, se tuntuu normaalilta pari päivää (muutaman kilometrin matkan). Sitten pyörä alkaa selvästi pompahdella (sisäkumi on selvästi huonosti paikoillaan) ja venttiili kääntyy vinoon vanteeseen nähden. Parin päivän päästä sisäkumi sitten kampeutuu ulos.

maalinni
30.07.2016, 17.28
Ettei vaan ole jäänyt sisuri ulkokumin väliin? Venttiilistä ei ainakaan johdu. Minulla joskus maasturissa meni parin viikon ajon jälkeen venttiili vinoon, mutta silloin kumi repesi aina venttiilin juuresta. Syy oli epäsopivat ulkorenkaat, vaikka siis teoriassa piti olla sopivat, mutta ne vaan pääsi aina luistamaan vanteelta.

edit: voisiko siis olla vika ulkorenkaassa?

hannurs
30.07.2016, 17.48
Renkaan reunlanka poikki?

Hääppönen
30.07.2016, 17.48
Komps maalinnin näkemykseen. Eli ulkorengas voi olla viallinen. Tuon hintaluokan pyörissä ei kiekotkaan ole kummoiset, voi olla vika siinäkin. Ensimmäiseksi voisi kokeilla laittaa toisen vannenauhan.

Mansen Masa
30.07.2016, 21.31
tommi2:n vastauksesta tuli mieleen, että Soliferilla on ehkä huomattu, että vanne- ja kumikokonaisuus ei oikein toimi, ja on sen vuoksi käytetty autoventtiileillä varustettuja sisäkumeja, joihin on sitten autopumpulla pantu kovat paineet. Ongelmia ei tullut niin kauan kuin alkuperäinen sisäkumi kesti.

Minun on ehkä käsipelillä ja Dunlop-venttiileillä vaikea saada yhtä kovia paineita. Uudet vanteet maksaisivat toista sataa, viime kesän alenusmyynnissä siinä 150 euroa maksaneeseen pyörään. Ei ole Solifer Classic hääppönen muutenkaan - en todellakaan voi suositella - mutta menettelisi varapyöränä ruokaostosten haussa.

Kokeilen kyllä vielä teidän muidenkin vinkkejä, kiitos niistä.

rjrm
30.07.2016, 21.47
Vaihda sisurit joissa schraderit?

Fat Boy
30.07.2016, 21.48
Mulla on vanhassa maasturissa ehken hieman alamittainen vanne, joka yhditettynä bilteman kumeksiin oli liki mahdoton saada pysymään vanteella ilmaa pumppaillessa. Sekin toimi kovilla paineilla ok. Nykyisin päällä continentalin renkaat ja ne on sen verta tiukemmat, että ei tarvitse kummemmin leikkiä asentaessa ja paineetkin voi pitää järkevinä.

nih..