Näytä tavallinen näkymä : Takavaihtajan b-säätö ongelma
alteregoni
28.07.2016, 23.34
Hola!
Seuraavanlainen ongelma. B-säätö ei vaikuta mitenkään vaihtajan toimintaan, ja lisäksi siis vaihtaja pääsee heilumaan myös eteenpäin. Niinkuin kuvassa näkyy tuo pieni metalli lirvakehan pitäisi osua siis vaihtajan runkoon, mutta ei tässä tapauksessa ole lähelläkään, ja siis ruuvi on täysin auki.
Voiko olla siis niin, että fillariin on laitettu vääränlainen vaihtajan korvake, vai vaihtajan kiinnitys kasattu jotenkin väärin?
http://i1102.photobucket.com/albums/g444/alteregoni/DSC_1176.jpg
http://i1102.photobucket.com/albums/g444/alteregoni/DSC_1179.jpg
Ettei sulla ole vaihtaja väärin kiinnitetty korvakkeeseen kun kerta pääsee heilumaan edes takaisin? Sen metallisen "lirvakkeen" pitäisi osua korvakkeeseen, tähän malliin
http://www.parktool.com/assets/img/repairhelp/der117.jpg
Marsusram
29.07.2016, 01.33
Ominaisuus taitaa olla joissakin Shimanon takavetoisissa, että runko kääntyy jousikuormitteisesti eteen päin.
Ainakin vanhan XTR vaihteensiirtäjän runko pääsee kiertymään eteenpäin, ketjun ollessa kireällä, häkin jousen voimalla rungon jousta vastaan.
Ottaa ketjun pois eturattailta, niin vedon poistuessa pitäisi B-ruuvin ottaa korvakkeeseen. Siinä voipi kokeilla käännellä ja ihmetellä ruuvin tarpeellisuutta.
alteregoni
29.07.2016, 09.41
Gibsy: kyllä b tension ruuvi osuu tuohon hahloon.
Eli kyseessä siis ominaisuus. Saan kyllä vaihteet toimimaan ihan ok. Mutta tahtoo olla velipojalla sen verta kovat betonireidet, että ketju hyppää pienillä rattaalta toiselle kun oikein runttaa...
orc biker
29.07.2016, 15.23
Onko ketju sopivan mittainen? Liian pitkä, niin b-ruuvi ei vaikuta. B-ruuvin ei pitäisi ketjun hyppimiseen varsinaisesti vaikuttaa, vaan ennemminkin liian pitkä ketju tai muuten huonosti säädetyt tai kuluneet osat.
Tiukka rajaus kuvissa, mutta ketju voisi olla muutaman nivelen verran liian pitkä. Osat näyttävät hyväkuntoisilta. B-ruuvin vaikutus enemmän pakan isoimmilla rattailla?
alteregoni
29.07.2016, 16.13
Aivan... Sitä vaan ihmettelen, että kun vaihtaja kiertyy tuon kiinnitys pisteestä myös eteenpäin. Eli tuossa asennossa häkki pääsee osumaan chain stay:hyn kun vaihtajaa työntää eteenpäin. Voisin kokeilla siis ketjun lyhentämistä.
Pääseekö se osumaan vaihtaessa vai vain kädellä (väkisin) vääntäessä?
Jos kädellä väkisin vääntäessä niin ole vääntämättä ja anna sen olla. Vaihtaessa ketju vetää myös vaihtajaa vähän eri kulmaan eikä osumista tapahdu...(?)
maalinni
29.07.2016, 18.05
Meinasin kanssa vastata, että älä väännä sitä kädellä :D
Täältä löytyy b-ruuvin funktiosta http://www.sheldonbrown.com/derailer-adjustment.html
Jos olet nyt löysännyt sen kokonaan, niin kannattaa varmaan kokeilla miten pienin takavaihde (isoin ratas) toimii ja kiristellä sitä ruuvia tarpeen mukaan.
alteregoni
30.07.2016, 00.23
Kiitos vastauksista. Ei siis tarvitse mitään suurta voimaa liikutella vaihtajaa, ihan sama vastus on eteen ja taakse. Mutta en ole lyhyellä ja vaatimattomalla pyöräily urallani törmännyt vaihtajaan joka on ikäänkuin heiluri...
Tarkkailepa tekniikkaa, se toimii kuin koura, ei heiluminen haittaa mitenkään. Sen tosin pitääkin heilua kun mennään pienimmältä rattaalta suurimmalle. Vaijeri ja sen kuori muodostavat kouraotteen.
alteregoni
01.08.2016, 15.35
Kiitos kaikista vastauksista! Kyllä näytti siltä, että ketju oli hieman liian pitkä. Nyt homma toimii! Turhaan ihmettelin vaihtajaa :)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.