Näytä tavallinen näkymä : 27,5+ renkaat
Enemmän siinä saisikin olla rakoa, tosin jonkunverran jo kasvanut kun kuvio kulunut keskeltä. Sillä minä tässä kyselin seuraavaa rengasta varten, jos joku tietäisi noiden korkeudesta
Yhdistelmästä 3" Maxxis High Roller II / 2.8" Maxxis Rekon+ tekisi mieli ottaa kaksi napsua rullaavampaan suuntaan, varmaan 2.8" koossa molempiin päihin. Kuitenkin ihan rehellistä maastorengasta. Ajo pääasiassa näitä pk-seudun polkuja, eli ei nyt varsinaisesti mitään kangasmetsää vaan savipohjaista ja välillä vähän märkääkin. Kuski ei ole mikään taidolla pilattu näissä hommissa, ja kysymyksen asettelusta huomaa, ettei liiemmin tiedolla tai kokemuksillakaan. Eli mistä liikkeelle?
Muutama lenkki vaihtelevissa olosuhteissa alla Nobby Nic/Rocket Ron yhdistelmällä (2.8"). Siirtymillä ero edellä mainittuun yhdistelmään on merkittävä, rullaa verraten vaivattomasti. Maastossakin eron tuntee ja myös näkee kellosta, etenkin kuivissa olosuhteissa ja hieman helpommalla polulla. Teknisemmässä maastossa ja märällä alkaa hiipiä mieleen, josko Nobby Nicin rouheampi kuvio tarjoaisi takarenkaanakin hieman lisää vetopitoa ilman liian suurta lisäystä vierinvastuksessa. Kokonaisuutena High Roller/Rekon+-yhdistelmä tarjosi ehkä hippasen enemmän pitoa, mutta NoNi/RoRo vaikuttaa sangen toimivalta kompromissilta.
En kyllä itse saanu nobbyjä pitämään oikeen millään kelillä. Misukoilla alko nousemaan ihan uusia teknisiä mäkiä ja alas päinki uskaltaa nykyää vapaammin tykitellä. Rullauksessa en huomaa eroa, vaikka nykyään takanakin huck norris. Viime vkl oli noin 20km siirtymää ja en kyllä niin kevyesti ole rullaillu edes mummopyörillä :D Ite kyllä poljin pitkää huonokuntoisella navalla, nyt kun uusi parempi ni tuntuu niin kevyeltä ajo että ihan kun melkeen huijais jotenkin :D Paitsi jos jalat aivan loppu eikä ole palautunu niin sillon tuntuu että ei rullaa :D
@Sambolo: Oliko kuitenkin sama SpeedGrip-versio kyseessä?
Trail star evot oli mulla nobby nicit. Kaiken lisäks kaikki swalpet ollu iha hirveitä asentaa ja ottaa pois :D
Sähkärissä on ensiasennusrenkaina Minion DHR II takana ja Rekon+ edessä. Molemmat 2.8-koossa. Nyt pikkuhiljaa olisi aika ostaa uudet ja olen miettinyt, että pitäisikö jatkaa samalla mallilla - olen ollut näihin varsin tyytyväinen - vai ottaa DHF eteen? Jos jotakin on nyt kaivannut, niin ehkä etupään sivuttaispitoa märällä kelillä.
Vähän kyllä kuulostaa hassulta että edessä miedompi rengas, varsinkin kun sähkiksellä ei liiemmin rullaavuutta tarvi hakea? DHF tai High rolleria vaa eteen :)
^Joo, vaikea sanoa, että millä perusteella ovat tuollaiseen komboon päätyneet. Mutta laitetaan DHR/DHF-kombo tilaukseen.
maustevoi
14.06.2019, 11.38
Tehdäänkö näihin nastarenkaita näihin + kokoisiin? 2.8 kokoiseen?
Tehdäänkö näihin nastarenkaita näihin + kokoisiin? 2.8 kokoiseen?
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54745-Nastarenkaat-27-5-py%F6r%E4%E4n/
Onhan näitä. Suomi Tyres-vainaan Fat Freddie oli 3". Ice Spiker Pro 2.6". Mutta siis juuri 2.8" koossa ei taida olla... jaa-nii, Terrenet.
Mutta tuolta hecen linkkaamasta ketjustahan noita löytyy. Voi olla liikkeiden varastotilanteet tällä hetkellä vähän mitä on...
^45nrth 3.0" Wrathchildit ovat vissiin oikesti 2.8"
^45nrth 3.0" Wrathchildit ovat vissiin oikesti 2.8"
Tämän mukaan ero 2.6 ISP:n ja 3.0 wrathchildin välillä on vain 2 mm
https://www.youtube.com/watch?v=wfYe4UicOvE
35 mm rim: 45nrth wrathchild 3.0" 67 mm, ISP 2.6" 64mm, Fat freddie 3.0" 75mm
Laittelin Maxxis Rekon+:n 30mm sisäleveyksiselle vanteelle ja rengas tuntuu ihan erilaiselta kuin 5 mm leveämmällä vanteella. Eikä mitenkään hyvässä mielessä, vaan nyt se varsinkin takana nuljahtelee sopivilla juurakkopaineilla, muttei myöskään yhtä hyvin vaimenna epätasaisuuksissa tuntuen ilmapallomaiselta. Voiko näin pienet muutokset vaikuttaa noin paljon vai onko tuntemus vain omassa päässä?!
Yhdistelmästä 3" Maxxis High Roller II / 2.8" Maxxis Rekon+ tekisi mieli ottaa kaksi napsua rullaavampaan suuntaan, varmaan 2.8" koossa molempiin päihin. Kuitenkin ihan rehellistä maastorengasta. Ajo pääasiassa näitä pk-seudun polkuja, eli ei nyt varsinaisesti mitään kangasmetsää vaan savipohjaista ja välillä vähän märkääkin. Kuski ei ole mikään taidolla pilattu näissä hommissa, ja kysymyksen asettelusta huomaa, ettei liiemmin tiedolla tai kokemuksillakaan. Eli mistä liikkeelle?
Alkukesä ajettu nyt tuolla Nobby Nic/Rocket Ron yhdistelmällä. Molemmissa siis leveys 2,8" ja seoksena se sininen, eli SpeedGrip. Tuntuu siltä, että pito on selkä edessä että takana aika samoissa tuon aikaisemman yhdistelmän kanssa, mutta rullaavuus selvästi parempi. Sitä siis saatiin mitä haettiinkin. Lisäpitoa jos lähtisi hakemaan, niin sitten varmasti jotain muuta alle.
Tarttis löytää etunen Michelin E-wild Rear 27,5x2,8 kaveriksi?
Nykyinen Minion DHF 29x2,5WT i30 vanteella ei herätä luottamusta äkkipikaisuudellaan. Pitää yleensä, mutta tuntuma on huono ja useamman kerran pettänyt alta yllättäen. Paineita haettu, nyt mennään 1,2bar tuntumassa. Keulaan mahtunee 2,8 leveä.
Ajot nopeaa polkua sähköavusteisella ja kovaa pitoa neulaspolulla yms. kuivalla alustalla hakusessa, vierintävastuksesta viis.
Toisaalla kysyttiin Misukan E-wild 27,5x2,8 renkaasta ja eiköhän keskustelu kuulu tänne.
Minion DHR II saman kokoiseen verrattuna käytös on vähemmän jyrkkää, ei petä niin nopeasti vaan sillai mukavasti antaa tuntumaa. Eikä se ole niin rouhean näköinen mitä kaikista kuvista näyttää.
Asennettaessa tuntui tosi jäykälle, enemmäm muovisen tuontuiselle kuin Maxxis.
Kronreif
12.07.2019, 23.40
Tarttis löytää etunen Michelin E-wild Rear 27,5x2,8 kaveriksi?
Nykyinen Minion DHF 29x2,5WT i30 vanteella ei herätä luottamusta äkkipikaisuudellaan. Pitää yleensä, mutta tuntuma on huono ja useamman kerran pettänyt alta yllättäen. Paineita haettu, nyt mennään 1,2bar tuntumassa. Keulaan mahtunee 2,8 leveä.
Ajot nopeaa polkua sähköavusteisella ja kovaa pitoa neulaspolulla yms. kuivalla alustalla hakusessa, vierintävastuksesta viis.
27.5 x 2.8 Schwalbe Magic Mary Softina
Yritin ottaa mahdollisimman todenmukaisen kuvan misukasta näyttää silti rajummalta mitä on...
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190712/9a2fae26fbda554b8d09c905fdacfbb9.jpg
Sent from my iPad using Tapatalk
Misukassa on kyllä suht looginen pito, välillä kun ajanu yli taitojen niin lähteny pelottavia ja näyttäviä luisuja :D mutta saanu hallinnan takas, ei ole pyörä lähteny äkisti alta niin kuin nobby niceillä. Pitäsköhän kokeila tota E versiota jos kerta jäykempi? Noissa wild am competitioneissa aika pehmeä runko mikä ainoa miinus näissä. Tai oisko enduro malli myös jämäkämpi? Kohta alkaa olla taka rengas ajettu, vois siirtää nykyisen etusen taakse ja kokeilla toista mallia eteen.
Juurikin tuota loogisuutta haluan renkaalta, pidon irtoamisen voi vielä saada kiinnikkin kun se eds pikkasen varoittaa.
Magic Maryä ei saa 29" kuin 2,6 levyisenä, pitäsiköhän sitä kokeilla... Minion renkaan hinnalla saa 2kpl melkein mitä vaan muuta merkkiä, vois vielä misukan 29x2,4 Wild Enduron testata. Se mahtuis pyörimään luomutäpärissani kans.
Ilmeisesti mahtuisi keulaan 2.8" rengas, ja taakse 2.6", niin onko vaarana saada jotain negatiivisia uusia ominaisuuksia, kun vertaa 2.5"/2.4" comboon mikä nyt alla. 160mm edestä ja 140mm takana joustava täpäri kyseessä, ja polttelis kokeilla.
Ilmeisesti mahtuisi keulaan 2.8" rengas, ja taakse 2.6", niin onko vaarana saada jotain negatiivisia uusia ominaisuuksia, kun vertaa 2.5"/2.4" comboon mikä nyt alla. 160mm edestä ja 140mm takana joustava täpäri kyseessä, ja polttelis kokeilla.
On:
- mitä isompi rengas, sitä vaativampi se on ajopaineiden suhteen: matalat paineet ovat asfaltilla nihkeät sekä kovissa mutkissa tulee 2.8'':lla helposti muljahtelufiilistä. Kivikossa ja juurakossa taas liian kovaksi pumpattu rengas tuntuu pingispallolta.
- itseohjaavuus / ohjaustuntuman turtuminen - riippuu tosin renkaasta, mitä isommat nappulat ja isommat välit nappularivien välissä sitä nihkeämpää; 2.8'' DHF:t tuntuvat melkein läskirenkailta kovilla paineella asfaltilla
- lisääntynyt rullausvastus
2.5-2.6'' on omien testien mukaan (2.6 DHF, 2.5 WTB Convict) huomattavasti vähemmän herkkä ym. huonoille ominaisuuksille kuin 2.8'' eli jos ei voi sietää ym. miinuksia ollenkaan niin suosittelen siinä max 2.6'' haarukassa pysymistä.
Itse pysyttelen ainakin toistaiseksi 2.5-2.8'' renkaissa, koska lisääntynyt jarrutusteho, kontrolli kallioilla rullatessa että vinoilla linjoilla sekä oikeilla paineilla syövät paremmin juurakkoa yms. tärinää.
Mun mielestä 2.8 toimii ihan hyvin kaikessa perusajossa. Jos nyt todella hurjaa deehoota/enskaa paukuttaa vauhdilla niin muljahtelu voi olla ongelma. Ohjaustuntuman heikkenemistä tai huonoa rullaavuutta en ole huomannut. Ite meen sormituntuma paineilla, ei liian kovat mutta ei liian pehmeetkään, pompin vähän pyörän päällä ja katon miten kumi joustaa. Sopivilla paineilla juurakkokivikot on erittäin mukava paukuttaa menemään.
Jos kierrättäisi pölyä keräävät 27.5+ kiekot satunnaiseen bikepark-käyttöön. Mitäs renkaiksi? Eddy Current F/R? Vigilante 2.8 Tough? Magic Mary?
Michelin Wild AM competition 2.8"
Michelin Wild AM competition 2.8"Mietin että parkissa kannattaisi varmaan samoin tein laittaa paksut kyljet pitämään pompotusta kurissa, Wild AM 890 grammaisena ei heti vakuuta. Tuskin 27.5+ ylipäänsä on mikään optimaalinen ratkaisu mutta kun nyt kerran nurkissa pyörivät.
Mietin että parkissa kannattaisi varmaan samoin tein laittaa paksut kyljet pitämään pompotusta kurissa, Wild AM 890 grammaisena ei heti vakuuta. Tuskin 27.5+ ylipäänsä on mikään optimaalinen ratkaisu mutta kun nyt kerran nurkissa pyörivät.Noh, kaks kesää nyt vetänyt kyseisillä kumeilla bikeparkkia evolinkillä, ei oo kyl pahaa sanottavaa. Hukit sisällä ja sopivat paineet, nii ei pompota ja pito on loistava..
Mulla kans hukki takana misukas, muuten ei toimis mulla jäykkäperässä rajummassa ajossa, on aika pehmeäkylkinen niin terävät iskut tulee herkästi läpi. Muuten kyllä tyklään kaikessa ajossa. Seuraavaks ehkä enduromallia alle. On noista myös e-pyörä mallit.
Millaisilla paineilla ajatte plussakumeilla? Rengastus-paineet-kuskin paino ym. tietoja otetaan kiitollisena vastaan. Olen nyt arponut olosuhteista ja reitistä riippuen, alimmillaan 0,9/1,1 bar ja enimmillään 1,2/1,5 bar. Edessä siis 2.8" Nobby Nic SpeedGrip ja takana 2.8" Rocket Ron SpeedGrip. Tubeleksina molemmat. Kuski 85 kg paikkeilla.
Etu Minion DHF 29x2,5wt 1,2bar, taka Michelin E-Wild 27,5x2,8 1,3bar. Kuski 78, pyörä 23kg. Takapaine ehdoton minimi, muuten ei kestä. Molemmat tubeles.
Ajot neulaspoluista mahdottomiin kivikkoihin.
Minä ite 88kg.
Schwalbe Magic Mary 2.8 leveenä edessä = 1 - 1,2 bar
Maxxis Rekon+ (ei 3C) muka 2.8 leveenä, oikeasti lähempänä 2.6, takana = 1,3 - 1,5 bar
Talvella Suomi Tyres Fat Freddie, edessä 0,8 - 1 bar ja takana 1 - 1,2 bar
Itse asiassa mullahan oli apaut samat paineet kun painoin 106 kg... pitäsköhän vähän laskea?
Gargamel
13.08.2019, 08.29
Kuorma 70kg. Renkaat 2.8 Butcher/Slaughter tubeleksena, paineet 0,8bar.
Paineet sillee sopivasti mutulla, renkaan ”sägillä” ja sormituntumalla mitattuna :D
Millaisilla paineilla ajatte plussakumeilla? Rengastus-paineet-kuskin paino ym. tietoja otetaan kiitollisena vastaan.
Kuski 95, pyörä 22.22, renkaat edessä Rekon+ ja takana DHR II, molemmat 27.5 x 2.8 ja 3C MaxxTerra TR EXO+, litkutettu. Niin pitkään oli takana 8 PSI ja edessä 6 PSI. Hakkasi aika luokattomasti vanteille, mutta ei mitään jälkiä kumeissa tai vanteissa. Nyt laitoin taakse 12 PSI ja eteen 8 PSI. Ei hakannut enää juurakko. Joku terävä kivenharja löi läpi, mutta sen verran nyt aina pitää... eli olisko noi nyt 0.8 ja 0.5 bar?
Mutta fillarina siis sähkäri, joten rullaavudelle en anna mitään painoa.
Juha Jokila
22.08.2019, 19.45
Onkohan jotain syytä olla kokeilematta Specialized Purgatory Grid 3.0" kumia?
Tuolla aiemmin ketjussa oli mitattu 77 mm leveyttä. Ei taida juurikaan pulleampia löytyä?
Välillä on tehnyt mieli käydä kokeilemassa vierasta mutta en ole nähnyt syytä vaihtaa pois kyseisistä kumeista, kun niitä on vielä sattunut saamaan lähikaupasta kohtuu hintaan. On ne ainakin selkeesti paremmat kuin Spessun control versiot ja trailstar NN.
Ruskeakylkiset polttelisi laittaa seuraavaksi alle
Nyt alla NoNi/RoRo, on toimineet sekalaisessa ajossa hienosti.
Tilalle Rekon+ tai Onza Canis ehkä, onko mielessä muita vaihtoehtoja?
Saisi olla lähemmäs 3" leveät, vaihtoehdot taitaa vaan olla aika ohuet
Lähetetty minun SM-A605FN laitteesta Tapatalkilla
Juha Jokila
29.08.2019, 01.03
Kunnon 3":sia on vähän tarjolla. Recon on muuten hyvä, mutta käytännössä vaan 2.6". En mäkään ole vielä ostanut, kun ei osaa päättää mitkä.
Juha Jokila
29.08.2019, 18.48
Onko 3" Maxxis Highroller II liian hidas ja raskas polkea normi polkulenkeillä?
Maxxiksen katalogi ei tälle vuodelle enää sisältänyt 3.0" kumeja, eli jos sellaista haluaa kannattaa ostaa pian. Ainakin R2-kaupassa on varastossa.
Juha Jokila
29.08.2019, 22.06
^Sepäs siinä, loppuvat kohta. Oliko se niin huono, ettei kukaan ostanut vai onko kaikki päivittäneet jo 29" kiekoille?
KotooTöihin
29.08.2019, 23.21
Me oikeasti lyhyet ei oikein sovita 29 fillarin selkään... RASISMIA JA SYRJINTÄÄ
Kohta on Surplussassa kapeet Fulcrumin 29-kiekot ja meinasin Challengen Gravel Grindereita kokeilla ennen ISPien asennusta.
Tuleeko jotain haitallisia sivuvaikutuksia, jos edessä 2.8 Minion dhf, ja takana 2.5 high rolleri? Keulaan kyllä mahtuis melko varmasti plussa, mutta taakse tuskin.
Osta eteen sen sijaan vain 2.6 Minioni tai vaihtoehtoisesti taakse 2.6 rengas jos edessä on 2.8 ja jos 2.6 taakse mahtuu.
2.5 rolleri takana, jää sivuille joku kuutisen milliä puolelleen tilaa. Kun nuo ardentit menee toiselle vanteille kun ne saapuu, niin heitän ton high rollerin taakse, ja tarkoitus nyt joku pitävämpi rengas hommailla eteen. Eli 2.6" pitää laittaa tilaukseen nyt syksyn keleille.
Ei vissiin minionille vaihtoehtoa maxxiksella?
Vikaa lausettasi en ymmärtänyt. Mutta Schalben Magic Mary addix 2.6 soft tai Minion DHF 2.6 maxterra exona tai exoplussana eteen. Tai Michelin wild enduro front 2.6 leveänä vois olla kiinnostava.
DHR 2.6 on myös aika hyvän oloinen rengas eteen, vasta jokunen lenkki kokemusta mutta toistaiseksi melkeinpä DHF:ta enemmän pidän tästä.
Vikaa lausettasi en ymmärtänyt. Mutta Schalben Magic Mary addix 2.6 soft tai Minion DHF 2.6 maxterra exona tai exoplussana eteen. Tai Michelin wild enduro front 2.6 leveänä vois olla kiinnostava.
Nii sitä tarkoitin, että maxxiksen rengas on jo taakse, niin onko maxxiksella muuta varteenotettavaa kumia syksyksi 2.6" rengaskoossa. Keväällä sit pitää misukat ottaa kokeiluun :)
DHR 2.6 on myös aika hyvän oloinen rengas eteen, vasta jokunen lenkki kokemusta mutta toistaiseksi melkeinpä DHF:ta enemmän pidän tästä.
Mitä erilaista koet siinä, vrt dhf?
Tasaisempi jarrutuspito vs muu pito. Ja tämä 35mm vanteella 2.6" versiossa minun ajossa.
Joku muu yhdistelmä varmaan parempi jollekin toiselle kuskille :)
Ruskeakylkiset polttelisi laittaa seuraavaksi alle
Ale-Caniksiin päädyin: just nyt hyvässä tarjouksessa 31,25€/kpl @bike-components.de
https://www.bike-components.de/en/Onza/Canis-Skinwall-B-27-5-Folding-Tyre-p51843/
Millaisia kokemuksia tai näkemyksiä Hans Dampfista (eritoten SpeedGrip tai PaceStar) eturenkaana, ja mitä sen kanssa kannattaisi laittaa taakse?
Millaisia kokemuksia tai näkemyksiä Hans Dampfista (eritoten SpeedGrip tai PaceStar) eturenkaana, ja mitä sen kanssa kannattaisi laittaa taakse?Pacestar on vanhaa mallia, siihen en sotkeutuisi. 2.8 speedgrip pyöri kesäkauden takana, sinne oiva joskin syksyn märät juuret jo kaipasi välillä vähän lisäpitoa. Miksei edessäkin toimi kuivemmalla.
Hakusessa olisi rullaavammat 27.5 x ~2.6 kumit vanhojen Minion DHF:ien tilalle. Ehdotuksia tai kokemuksia otetaan ilolla vastaan.
Minionit tuli pyörään aikoinaan enduro/alamäkipainotteinen ryntyyttely mielessä mutta ajopiireissä joutuu sosiaalisen paineen vuoksi kärsimään välillä myös XC-tyyppistä ajoa ja jopa työmatkaa välillä talvella kun cyclo ei taivu olosuhteisiin, ei onneksi kelloa vastaan mutta omaan päähän ottaa välillä tuo Minionin rullaavuus tai siis sen puute. Siitä huolimatta välillä täytyisi pystyä ajamaan bike parkissa ja alamäkipainotteista metsäajoa. Olen tullut siihen lopputulokseen että pystyisin karsimaan Minionin pidosta jonkin verran paremman rullaavuudeen saavuttamiseksi, mutta edelleen tulisi pysyä "enduro/trail" kategoriassa jotta ei rajoita itseään liikaa pidon kannalta. Eikä haittaa jos kumeista lähtisi samalla vähän painoakin.
Kiinnostavia renkaita olisi ainakin:
Maxxis Forekaster (kiinnostuslistalla ykkösenä tällä hetkellä)
Maxxis Aggressor
WTB Trail Boss
Michelinin ja Onzan malleja en tunnekaan mutta tuntuvat olevan suosittuja...
Ideoita?
Onko haussa plussa renkaat (2,8-3,0") vai semi-plussat (2,5-2,6")?
Itse katsoisin ainakin näin syksyksi/talveksi eteen vähän tukevampaa nappulaa ja taakse sitten vähän rullaavampaa. Esim rekon+ on mielestäni sellainen joka toimii vähän järeämmän renkaan kanssa takarenkaana tai vastaavasti pikkunappulaisen "xc-nakin" kanssa eturenkaana.
Millaisia kokemuksia tai näkemyksiä Hans Dampfista (eritoten SpeedGrip tai PaceStar) eturenkaana, ja mitä sen kanssa kannattaisi laittaa taakse?
Pacestar on vanhaa mallia, siihen en sotkeutuisi. 2.8 speedgrip pyöri kesäkauden takana, sinne oiva joskin syksyn märät juuret jo kaipasi välillä vähän lisäpitoa. Miksei edessäkin toimi kuivemmalla.
PaceStarin otin keskusteluun sillä ajatuksella, että jos on aikaisempia kokemuksia PaceStar/TrailStar-ajoilta, niin ensimmäinen vastannee paremmin SpeedGrippiä kun taas jälkimmäinen lienee löyhästi Soft-seokseen verrattavissa.
Nyt siis itselläkin tuo 2.8 Hans Dampf SpeedGrip takana. Kokeilin aluksi samanlaista myös eteen, mutten saanut HD/HD-yhdistelmällä etupäähän mitään luottoa. Johtuneeko sitten takarenkaan paremmasta pidosta vai mistä, mutta jopa Nobby Nic/Rocket Ron (molemmat 2.8/SpeedGrip) yhdistelmään oli paljon paljon parempi luotto liukkaallakin. Magic Mary Soft edessä ja Hans Dampf SpeedGrip tuntuvat taasen muodostavan varsin soivan pariskunnan syysliukkailla.
Pyöräilevä Hullu
01.01.2020, 18.33
Kumpaan päähän kannattaa laittaa leveämpi rengas, jos ajatellaan helpompaa etenemistä upottavalla pinnalla (hiekka&lumi)? Jäänyt ylimääräiseksi 2.8" ja 3.0" -kumit ja mietin kumminpäin laitan nuo.. Rullaavuudella ei oo merkitystä, ainoastaan että pääsis ajamalla eteenpäin upottavassa hiekassa :)
Jami2003
01.01.2020, 19.25
Tuski mitään käytännön merkitystä mutta leveämpi perseen alle.
Leveämpi taakse, koska massasta palttiarallaa kaksi kolmasosaa tuppaa painumaan takarenkulalle.
jusutus-
01.01.2020, 22.22
Kellään kokemuksia Teravail Coronadosta?
Onko kellään Continentalin renkaita 2.8 x 27.5 koossa? Esim Cross king, mountain king jne.
Kiinnostaisi tuo todellinen leveys. Ja kokemukset muutenkin.
Mulla oli aikasemmin 29" Mountain King ja oli hyvät ja kestävät. Nyt vaan on jo pari hutilaukausta noiden 27 puolikkaiden kanssa renkaiden suhteen ettei enää viitsisi tehdä kauheasti vääriä valintoja.
Onko kellään Continentalin renkaita 2.8 x 27.5 koossa? Esim Cross king, mountain king jne.
Kiinnostaisi tuo todellinen leveys. Ja kokemukset muutenkin.
Mulla oli aikasemmin 29" Mountain King ja oli hyvät ja kestävät. Nyt vaan on jo pari hutilaukausta noiden 27 puolikkaiden kanssa renkaiden suhteen ettei enää viitsisi tehdä kauheasti vääriä valintoja.
On, trail king. Leveys varmaan aika jetsulleen 2,8. Mutta korkeutta, eli ilmatilaa, reippaasti enemmän kuin vaikka 2,8 magic maryssä. Veto- ja jarrutuspito tuttua black chiliä. Eli hyvää tasoa varsinkin märällä. Ja kietoutuu maastonmuotoihin kun pitää paineet alhaalla. Sivuttaispito ehkä suhteessa vähän heikompi.
On, trail king. Leveys varmaan aika jetsulleen 2,8. Mutta korkeutta, eli ilmatilaa, reippaasti enemmän kuin vaikka 2,8 magic maryssä. Veto- ja jarrutuspito tuttua black chiliä. Eli hyvää tasoa varsinkin märällä. Ja kietoutuu maastonmuotoihin kun pitää paineet alhaalla. Sivuttaispito ehkä suhteessa vähän heikompi.
Hei jees! Kiitti vastauksesta, noita 2.8 leveitä ei tunnu oikein monilla olevan.
Eli joku 70mm olis leveys? Minkä levyisellä vanteella sulla on? Itellä Sisä 35mm.
Parasta olis jos conti tekis 3" leveenä ni ostaisin heti. Mut 2.8 kin on ok jos leveys on todellinen. Esim mun bontrager xr4 2.8 x 27.5 ei ole kuin jotain 65-67 mm levee ja sekös harmittaa.
Hei jees! Kiitti vastauksesta, noita 2.8 leveitä ei tunnu oikein monilla olevan.
Eli joku 70mm olis leveys? Minkä levyisellä vanteella sulla on? Itellä Sisä 35mm.
Parasta olis jos conti tekis 3" leveenä ni ostaisin heti. Mut 2.8 kin on ok jos leveys on todellinen. Esim mun bontrager xr4 2.8 x 27.5 ei ole kuin jotain 65-67 mm levee ja sekös harmittaa.
Taitaa olla yli 70 mm, voin mitata huomenna jos haluat tarkkaa dataa. Mulla on tosin 44 mm sisäleveä vanne. Mutta se on ehkä hiukan turhan leveä. Kylki on tarjolla hieroutumaan kiviin ennen sivunappulaa. Toisaalta mun ajoissa Contin kylki kestää silti hamaan tappiin.
Mitkähän 27.5+ Renkaat ois kesäks kaikista rullaavimmat, nyt haettaisiin maksimaalista rullausta. 2.8 kokoset
^Schwalbe Rocket Ron Evolution vois olla rullaavimmasta päästä.
Mites onko Maxiss ikon+ millainen rengas, onks hajuu?
Veikkaisin jotain tämmöstä https://www.bike-discount.de/en/buy/schwalbe-g-one-allround-performance-snakeskin-27.5x2.80-folding-611498?delivery_country=39&gclid=EAIaIQobChMI1trHwMK35wIViFQYCh0pWQwQEAQYASAB EgJGt_D_BwE
Mutta onko sitten järkeä, siitä en tiedä.
Olikos siitä jollain täällä kokemusta miten toimii maxxin rekon eteen ja ikon taakse ”27,5 2.8” kokona
Mulla oli moiset mondrakerissa alkuperäisrenkaina. Omaan makuun ihan toimiva rengastus noin päin. Keväällä kohelsin renkaat ristiin, ei ollu ollenkaan hyvä. Ajo pääasiassa kangasmetsässä, mutta juurakoitakin piisaa.
Tuntuko rullaavalta combolta?
Ei ollu hirveän hyvää verrokkia, mutta perstuntumalla rullasi kohtuu hyvin renkaan koon huomioiden. Se jäi pyörästä ja renkaista mieleen, että mutkassa perä alkoi irrota ensin joka varoitteli siten ennen kuin oli myöhäistä.
Juha Jokila
04.02.2020, 23.34
^Recon on hyvä yleisrengas molempiin päihin. Näyttää kuvassa rouheamalle kuin luonnossa. Ei ole tosin tullut ajettua tuota 27.5+ pyörää muilla renkailla, niin vaikea arvioida onko joku nopeampi. WTB Ranger toimii myös hyvin. Ne mulla on täysjäykässä 29+ pyörässä ja tuntuu hieman herkemmin rullaavilta kuin Recon. Nuo pyörätyypit on vaan niin erillaisia joka tavalla, että renkaan osuuden eristäminen näppituntumalla ei onnistu.
Rekon on kyllä 27+ koossa aika nopea rengas, mutta ei se kyllä kovin rouhea ole ainakaan minun mielestä. Matalat nappulat ja pehmeässä maastossa pito kyllä katoaa, mutta en ole kyllä kokeillut edessä. Takana huomaa kuitenkin että ei pääsee pehmeässä mäkimaastossa yhtä hyvin ylöspäin kuin jollain rouheammalla kuviolla ja mutkissa alamäkeen on todella tarkka että paineet on just eikä melkein. Ajelen 1-1,2 bar paineilla, tuosta yhtään vähääkään korkeammat paineet niin kuin luisteluradalla kulkisi.
Ite en ole vielä huomannu rullaavuuksissa eroa yhissäkään omissa renkaissa. Tosin ollu vaa rocket ron, nobby nick, michelin wild am ja nyt tuo spessun butcher. Pidossa ja ajettavuudessa muuten kyllä.
Itellä aika rajua ajoa niin tuo michelin ja butcher noista suosikkeja. Michelinissä ollu paras pito noista, mutta kyljet vähän turhan löysät kovaan ajoon. Butcherissa taas tosi vahva ja tukeva kylki ja pitokin ihan jees. Rocketilla en kauaa ajanu kun ei kestäny maastoa, repes nappula irti, nobby nikit oli turhan liukkaat kuivalla kaarteissa ja oikeestaa vähä joka paikassa :D Michelin ja spessu oli paljon mukavempi asentaa ja ottaa pois.
Taitaa olla yli 70 mm, voin mitata huomenna jos haluat tarkkaa dataa. Mulla on tosin 44 mm sisäleveä vanne. Mutta se on ehkä hiukan turhan leveä. Kylki on tarjolla hieroutumaan kiviin ennen sivunappulaa. Toisaalta mun ajoissa Contin kylki kestää silti hamaan tappiin.
Kyllä kiinnostaisi tarkat mitat, jos vaan viitsit ja ehdit mitata. Leveys ja korkeuskin vaikka
michelin wild enduro 27.5 x 2.8
Onkos jengillä näistä renkaista kokemuksia?
maustevoi
12.02.2020, 23.41
Rekon on kyllä 27+ koossa aika nopea rengas, mutta ei se kyllä kovin rouhea ole ainakaan minun mielestä. Matalat nappulat ja pehmeässä maastossa pito kyllä katoaa, mutta en ole kyllä kokeillut edessä. Takana huomaa kuitenkin että ei pääsee pehmeässä mäkimaastossa yhtä hyvin ylöspäin kuin jollain rouheammalla kuviolla ja mutkissa alamäkeen on todella tarkka että paineet on just eikä melkein. Ajelen 1-1,2 bar paineilla, tuosta yhtään vähääkään korkeammat paineet niin kuin luisteluradalla kulkisi.
Maxxis Rekon 2.8 3C EXO TR, 27.5"
Mulla on just tää rengas. Omakin fiilis, et luistelee. Paineet on kyllä kovat.. ISP toki nyt talvella ja ne on ok.
Maxxis Rekon 2.8 3C EXO TR, 27.5"
^Sambololla?
Ei ole mulla vielä endurosta kokemusta. Piti ne laittaa viimeksi, mutta en jaksanut tilata niin hain butcherin paikallisesta kokeiluun.
Kyllä kiinnostaisi tarkat mitat, jos vaan viitsit ja ehdit mitata. Leveys ja korkeuskin vaikka
Leveys kyljistä 75 mm, nappuloista 72. Eli turhan leveä vanne. Korkeus n. 68.
Nyt kun kesäkin on tulossa piakkoin niin kertokaapa kannattaako WTB Ranger 2.8:ja korvata millään leveämmillä ja pitävemmillä (millä), vai pitäisikö vaan ajella pois...
Leveys kyljistä 75 mm, nappuloista 72. Eli turhan leveä vanne. Korkeus n. 68.
Ton perusteella just passeli 35mm vanteelle. Kiitos mitoista!
Tilaukseen lähtee, ehkäpä tuo tuttu mountain king.
Kerrottakoon, että Continental Mountain Kingit 2,8" x 27,5 ovat nyt alla ja ovat, kuten olivat aiemmat 29"nikin, erittäin hyvät ainakin omaan käyttööni.
Kevyet, hyvin rullaavat ja pito on hyvä myös märällä. Mulla on siis Black chili kumiseos ja protection kyljet.
Edelliset kestivät oikein hyvin (puhkeamatta ja kulutusta) toivottavasti nämä uudetkin. Uusiin oli ilmestynyt e-bike merkkikin.
Mitattu paino oli muuten 831 g ja toisessa 822 g eli melko kevyet.
Leveys i35 vanteella n. 72 mm ja korkeus vanteen ulkokehästä mitattuna n. 68 mm.
Pysty ajelemaan n. 1,0 bar paineilla (itellä vähän enempi) ja ison ilmatilan ja pyöreän profiilinsa ansiosta nielee juuret ihan kivasti.
Uskon et hyvä ostos. Ajan maastossa yhden pyörän taktiikalla ja nää kyllä sopii moneen menoon.
Enduro ja dh hommiin valitsisin sitten jotkut ronskimmat renkaat.
Ja niistä edellisistä 29" kokoisista semmonen kokemus etteivät tamppautuneella lumipolulla pitäneet erityisen hyvin, vaikka muuten pito hyvä onkin myös märässä.
Nämähän muuten maksaa joissain paikoissa jopa 70 euroa mutta esim bike-componentsilta sai 39 e kpl.
^ Suht kevyt, mitenhän kylkien kantavuus? Eli lyökö helposti läpi vanteelle niinkuin monilla plussakoon renkailla tapana.
MikkoJKL
27.02.2020, 19.14
onko kellään kokemusta vittoria martelloista 2,8" lähinnä paljon se on korkea?
^ Suht kevyt, mitenhän kylkien kantavuus? Eli lyökö helposti läpi vanteelle niinkuin monilla plussakoon renkailla tapana.
Näin lyhyen, suunnilleen sadan kilsan kokemuksen jälkeen, en ole huomannu tämmöistä tapahtuvan. Ajot on ajeltu kovaksi jäätyneellä lumettomalla juurisellakin polulla. Kuski on yli 90 kg.
Mutta ilmanpaine saa olla kyllä just sopiva, alkaa takarengas "joustamaan" turhan paljon semmosessa pidemmässä kuopassa liian pienellä paineella ajettaessa, esim pumptrack tyyppiset pitkät kuopat. Ei se silti läpi lyö. Oikeella paineella toimii hienosti.
Mutta nämähän on aina mielipidekysymyksiä. Mulle on tärkeää renkaassa rullaavuus, mutta pitoa pitää olla myös. Tämä tuntuu olevan sopiva sekoitus molempia mun ajoihin.
Profiili on melko "pullea". Siitä ei ehkä kaikki tykkää mutta mulle toimii.
michelin wild enduro 27.5 x 2.8
Onkos jengillä näistä renkaista kokemuksia?On, hemmetin hyvä rengas, josko Magi-X seoksella kuluu hätäisesti, Gum-X3D ei niinkään, pitoa on vaikka torilla myydä, silti rullaa hämmentävän hyvin..
Mitkähän 27.5+ Renkaat ois kesäks kaikista rullaavimmat, nyt haettaisiin maksimaalista rullausta. 2.8 kokoset
Michelin Force Am.
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=273395;menu=1000,2,103,317 ;mid%5B5%5D=1
Nappularenkaaksi rullaa mielestäni ihan hyvin.
Rocket Ron (https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/schwalbe-rocket-ron-tle-addix-speedgrip-2017) on SpeedGrippinä saatavilla koossa 2.8 x 27.5". Toki vähän enemmän xc-tyylinen rengas. Tuossa vertailu Force AM:ään. (https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/compare/michelin-force-am-2017-vs-schwalbe-rocket-ron-tle-addix-speedgrip-2017)
Takarenkaana ainakin kuivalla ihan riittävän pitävä rengas omaan, ei niin kummoiseen, taitotasoon. Eteen ehkäpä vähän rouheampaa kuviota.
Mä ostin rullaavuutta ja kanttipitoa silmällä pitäen Spessun Slaughterin 2.8" viime kesänä. Varsin oiva gummi: rullaa hyvin, kanttipitoa piisaa, vetopito hyvä (verrrattavissa paljon karkeampaan kapoisempaan kumiin), samoin jarrupito. Ajoin sillä joulukuuhun asti enkä sanoisi rengasta märällä pidoltaan ihan huonoksi, tottakai se menee tukkoon jossain vaiheessa kun on riittävän mutaista, mutta esim. märässä juurakossa ja märillä kallioilla pitää ihan hyvin.
Petteri_13
24.08.2020, 21.05
Pyörän ensiasennusrenkaat MAXXIS REKON+ EXO TR 27.5×2.80 alkaa olemaan vaihtokunnossa. Olen ollut ihan tyytyväinen rekoneihin, pitoa saisi olla tosin hieman enemmän mutta rullaavuus ei saisi huonontua. Onko suositella korvaavaa rengasta vai ostaakko tutut ja turvalliset samanlaiset?
Kuminauha
25.08.2020, 09.19
Onko nuo olleet 3C seoksella? Jos eivät niin 3C kumiseos varmaan toisi hieman lisäpitoa.
Petteri_13
25.08.2020, 16.53
Ilmeisesti ei, kun kylkestä ei löydy 3C merkintää.
Kuminauha
26.08.2020, 07.03
Paitsi ei reconeissa, kaikissa malleissa 3C maxterra, mikäli 3C on.
Talvea vasten pysyisin dual compound renkassa jos maxxiksen renkaista puhutaan, 3C kumiseos kovettuu nollan tietämillä ja on selkeesti liukkaampi kuin dual-seos
Oheisen linkin osoittamaan täysjäykkään 27,5 plussaan kiinnostaisi ostaa nastarenkaat https://www.marinbikes.com/fi/bike-a...ine-mountain-3 (https://www.marinbikes.com/fi/bike-archive-bikes/2018-pine-mountain-3)
Nykyiset renkaat on Vee Tire 27,5x2,8"
Vanteen sisämitta 38 mm. Olisiko suosituksia?
Oheisen linkin osoittamaan täysjäykkään 27,5 plussaan kiinnostaisi ostaa nastarenkaat https://www.marinbikes.com/fi/bike-a...ine-mountain-3 (https://www.marinbikes.com/fi/bike-archive-bikes/2018-pine-mountain-3)
Nykyiset renkaat on Vee Tire 27,5x2,8"
Vanteen sisämitta 38 mm. Olisiko suosituksia?
Terrene Cake Eater https://www.verkkokauppa.com/fi/product/79407/qbfbb/Terrene-Cake-Eater-27-5-x-2-8-Light-nastarengas?list=OZCYkRN6KENhYuushYXvjN6KYFhEcf0qn 0ywqQAFvqQAfDiH7b3hgIeFhgAen9HCSn9
Vähän kapoisempi Schwalbe 27,5 X 2,6 https://www.verkkokauppa.com/fi/product/21334/nbrmf/Schwalbe-Ice-Spiker-Pro-nastarengas-27-5-x-2-6?list=OZCYkRqQuxKh6RC1Z1b45O0632hgEesiLTUEhYCTbO0 83ch1pryZYWd9qQ82thY6mWD
Mahtaakohan Fat Freddie mahtua?
Mnederst
20.10.2020, 19.30
Näyttää olevan Schwalbe 2,6” koossa halvin just nyt XXL:ssä, 69,90€. Taitaa olla vanhempi versio. Täytynee punnita vielä varmuudeksi. Ainakaan noilla ei kaadu, vaikka olisi millainen jäätikkö.
Cake eateria myös mietin, mutta turhan tyyris, vaikka voisikin olla ISP:ta parempi.
Oheisen linkin osoittamaan täysjäykkään 27,5 plussaan kiinnostaisi ostaa nastarenkaat https://www.marinbikes.com/fi/bike-a...ine-mountain-3 (https://www.marinbikes.com/fi/bike-archive-bikes/2018-pine-mountain-3)
Nykyiset renkaat on Vee Tire 27,5x2,8"
Vanteen sisämitta 38 mm. Olisiko suosituksia?
Oletko 45nrth WRATHCHILD TRAIL - 27.5 kattonu? Löytyy 3” koossa
Juha Jokila
20.10.2020, 20.21
Oheisen linkin osoittamaan täysjäykkään 27,5 plussaan kiinnostaisi ostaa nastarenkaat https://www.marinbikes.com/fi/bike-a...ine-mountain-3 (https://www.marinbikes.com/fi/bike-archive-bikes/2018-pine-mountain-3)
Nykyiset renkaat on Vee Tire 27,5x2,8"
Vanteen sisämitta 38 mm. Olisiko suosituksia?
FatFreddie on pehmeä ajaa ja kumi vääntyy alle jos kanttailee lähellä minimipaineita. Nastapito jäällä on ok, mutta ei mikään seinäpito, kuten kapeammilla nastarenkailla on. Kestää kuitenkin ajaa myös välikelillä, missä maa on osin paljaana ja osin jäässä. Pito märällä kalliolla on hyvä. Paljonko sulla on haarukoissa tilaa? Freddie on helvetin iso rengas, vaikka ei siitä läskirenkaan korvikkeeksi ole ainakaan tuollaisen 40 mm vanteen kanssa. Onkohan kukaan venyttänyt Freddietä läskin tyypilliselle i75 mm vanteelle?
Laitoin Motonetistä yhden FatFreddien tilaukseen. Sopii ainakin eteen, täytyy tutkia ja mittailla sopisiko taaksekin. Hiukan epäilen. Scwalben 2,6" leveä voisi olla sitten vaihtoehtona.
Oheisen linkin osoittamaan täysjäykkään 27,5 plussaan nastarenkaat https://www.marinbikes.com/fi/bike-a...ine-mountain-3 (https://www.marinbikes.com/fi/bike-archive-bikes/2018-pine-mountain-3)
Löytyykö mistään vielä 27.5+ renkaita 3.25" leveänä? 27.5 3" mahtuu, ja tilaa olisi isommalle, 3.8" läski kokeiltuna kuitenkin liian leveä.
Juha Jokila
25.02.2021, 16.06
Löytyykö mistään vielä 27.5+ renkaita 3.25" leveänä? 27.5 3" mahtuu, ja tilaa olisi isommalle, 3.8" läski kokeiltuna kuitenkin liian leveä.
En tiedä kuin harvinaisen Crux Duron 3.25" koossa. Ja se vähä mitä olen niistä lukenut, ei ole rohkaissut hankintaan.
Vee Tiresilla oli myös useita vuosia sitten Trax Fatty / T-Fatty 3,25" levyisenä ja 120 tpi kudoksella taittuvakylkisenä, mutta ei näytä sitäkään enää löytyvän mistään verkkokaupasta. Vaijerikylkinen 72 tpi variantti näkyy sekin lähinnä vain olevan enää valmistajan omilla sivuilla:
https://veetireco.com/product/plus-size-t-fatty/
Löytyy joitain vanhoja revikoitakin:
http://twentynineinches.com/vee-tire-trax-fatty-27-5-x-3-25-tires-quick-review/
https://www.singletracks.com/mtb-gear/review-vee-trax-fatty-27-5-mountain-bike-tire/
StevieRayVehkakoski
09.03.2021, 14.17
Samaan aiheeseen vielä että onko mikään kesärengas yhtä iso kuin Fat Freddie? Sen runko on palttiarallaa 76mm leveä 40mm vanteella ja korkeus noin 740mm eli just sen 3 tuumaa niin kuin pitäisikin mutta mikäs noista 27.5x3.0 kumeista olisi vähiten alamittainen?
EDIT: Tämä olisi tulossa kesäksi läskipyörään eturenkaaksi 45mm vanteelle, eteen 27.5x30 ja taakse jää läskin oma 26" rengas, todennäköisesti Jumbo Jim 26x4.0. Jos nämä kolmetuumaiset on keskimäärin kovin kapeita niin hirvittää tuolla 45mm vanteella jos kyljet pullottaa kuvion ulkopuolella puoli senttiä kun rysäyttää kivikkoon?
Marsusram
09.03.2021, 18.15
Ainakin 29x3.0" koossa on Chronicle ollut rungoltaan muhkummasta päästä.
Hieman tukkoon menevä kuvio, mutta muuten ihan ok.
https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/maxxis-chronicle-exo-tr-27-5x3-0-120tpi/
StevieRayVehkakoski
09.03.2021, 20.01
Onko 45mm jo liian leveä vanne näille 3,0 leveille renkaille, minkäköhän levyisille vanteille nää keskimäärin on suunniteltu? Tässä mun sekasikiössä 45mm etuvanne kyllä siinä mielessä puolustaisi paikkaansa kun takana on 85mm leveä fatbike-vanne.
Normivanne 3.0" leveille on 50 mm ulkoleveys, eli i46.
StevieRayVehkakoski
09.03.2021, 22.05
No teoriassa joo mutta kun noi tuppaa olemaan aika lailla alamittaisia ja nappulat on kapealla niin tuleeko kylkirikkoja? Taitaa olla turha murhe. Mutta mikä olis se isoin noista kolmetuumaisista?
Sotanorsu666
10.03.2021, 06.58
^ Mulla oli 2.8" leveät rocket ronit i45 vanteilla ja ei yhtään kylki tai rengasrikkoa.
Samaan aiheeseen vielä että onko mikään kesärengas yhtä iso kuin Fat Freddie? Sen runko on palttiarallaa 76mm leveä 40mm vanteella ja korkeus noin 740mm eli just sen 3 tuumaa niin kuin pitäisikin mutta mikäs noista 27.5x3.0 kumeista olisi vähiten alamittainen?
Specialized Purgatory on ainakin leveyden puolesta täysimittainen 3.0, en muista kuinka korkea mutta ei ainakaan erikoisen matala kuten Terrene Chunk joka myös kuvioista leveä. En vain tiedä saako Purgatoryä enää, harmi sillä se on pätevä yleisrengas täydessä 3.0" -koossa. 2.8 -koossa oikeaan maastoajoon Magic Mary saa multa vahvat suositukset, tai taakse Hans Dampf.
Teravail Coronado on muhkee kolmituumane.
StevieRayVehkakoski
12.03.2021, 14.39
Onkos jollekin sattunut lähiaikoina silmiin kivijaloissa tai nettikaupoissa järkihintaan jotain 3,0" kumeja, aika lailla ei-oota on joka paikassa?
StevieRayVehkakoski
18.03.2021, 13.17
Saksan Amazonilta löytyi edullisesti 27.5x3.5 Panaracer Fat Nimble jonka kääräisin jo 40mm vanteelle ja nyt taitaa olla ennätys ilmoitetun ja todellisen koon välillä, tämä on kyljestä noin 72mm leveä ja halkaisija vähän vajaa 730mm. Osasin tätä kyllä nettikirjoitusten perusteella jo odottaakin mutta on se vähän erikoista että 3.5 leveä rengas on 2.8 leveä todellisuudessa? Tämä siis juuri vanteelle nostettuna ja 2bar paineilla mutta tuskin tuo tuosta isommin kasvaa vaikka renkaan kyljet on aivan tolkuttoman ohuet. Leveämmät vanteet tietysti levittäisi mutta näissä on nyt jo reunimmaiset nappulat noin 70mm leveydellä eli kylki on levein kohta ja vähän hirvittää miten noilla mahtaa kivikossa käydä. Ei taida Fat Freddien kokoista 3.0 kesäkumia ollakaan?
EDIT: Kuinkakohan leveä 27,5x3,8 läskin rengas olisi 40-50mm vanteella ja meneeköhän profiili jo ihan älyttömäksi?
Kyllä Hodaggi vois ihan toimiakkin kapeella vanteella, mutta on varmaan silti yli 3". Ainakin oma muistikuva on että trekin 80mm vanteella hodagit oli niinku pyöräkuormaajan renkaat.
StevieRayVehkakoski
19.03.2021, 22.42
Haarukassa on noin 91-92mm tilaa renkaan leveimmällä kohdalla ja korkeussuunnassa noin 375mm. Laskeskelin että toi 27,5x3,8 Hodag vois olla jotain 83-85mm leveä 40mm vanteella mutta korkeus voi tulla vastaan. Nyt pitäisi vaan löytää sellainen jostain testattavaksi kun ei viitsisi sokkona mennä ostamaan.
Pyöräilevä Hullu
20.03.2021, 22.43
Haarukassa on noin 91-92mm tilaa renkaan leveimmällä kohdalla ja korkeussuunnassa noin 375mm. Laskeskelin että toi 27,5x3,8 Hodag vois olla jotain 83-85mm leveä 40mm vanteella mutta korkeus voi tulla vastaan. Nyt pitäisi vaan löytää sellainen jostain testattavaksi kun ei viitsisi sokkona mennä ostamaan.
Hodag oli muistaakseni noin 90mm leveä i45 kiekolla.
EDIT: Kuinkakohan leveä 27,5x3,8 läskin rengas olisi 40-50mm vanteella ja meneeköhän profiili jo ihan älyttömäksi?
Maxxis fbr 27.5 3.8 i45 vanteella renkaasta 86mm, nappuloista 91mm
Tuossa on hodag 46mm id (mulefut 50) vanteella. 42mm myös ihan toimiva vielä.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210325/369fb53aecd8512175865fd91cd10342.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20210325/5587595057535b9ce673fc8bd4fc0170.jpg
Siinä verrokkina 80mm vanteella ja 42mm vanteella.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210325/3a38f4bfc2b8e15af4bb057e9a849ba8.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20210325/4e09948366bd14a087c80caf9142a89c.jpg
Kysyn nyt kuitenkin epävarmana aloittelijana, vaikka olen yrittänyt näitä täältä lukea. Alla siis ensimmäinen pyörä, Kona Big Honzo. Onko nyt niin, että metsässä voi ja ehkä kannattaakin ajaa suosituspaineita alhaisemmalla paineella (renkaassa min 1.6)? Mitä olen ymmärtänyt, niin monella on noissa 27.5+ renkaissa 1.2 paikkeilla paine.
Kyllähän se alhaisempi paine vähentää huomattavasti sitä renkaan pomppimista juurakossa ja helpottaa ajamista. Kyllä mää ainakin laitan alle 1 barin 3.0" renkaalle metsään tubelessina. Periaatteessa alarajanahan noille on se että ennenkuin alkaa vanteelle hakkaamaan tai rengas muljuaa ikävästi vaikeuttaen ajoa.
Kokeile. Sisurin kanssakin voi ajaa matalilla paineilla mutta riskinä on ns. snake-bitet eli sisurin puhkeaminen johtuen sisurin litistyessä vanteen ulkoreunan ja renkaan väliin.
Ei tuo 1.2bar kuulosta mitenkään pahalta. Siitä en tiedä miksi renkaassa lukee min 1.6 bar. Onko sitten joku halvempi teräsvaijerillinen versio renkaasta joka ei ole niin notkea.
Marsusram
25.06.2021, 10.44
Tuo 1.2bar on 2.8" renkaalle hyvä lähtökohta jos kuski varusteineen on normaalipainoinen. Vähentää pompotusta kun rengas nielee epätasaisuudet paremmin.
Sopiva rengaspaine riippuu monesta tekijästä, minimipaine on se mikä kuskin ajopainolla ja nopeudella kyseisessä maastossa ei pääse lyömään vanteelle, ei löysänä aiheuta aliohjautuvuutta, eikä kurvissa väännä rengasta vanteelta.
Alkuun uuden renkaan nyrkkisääntö on omalla kohdalla 4" läskikumeilla 0.5bar, 3" plussakumeilla 1.0bar, normaaleilla 2" maastorenkailla 2.0bar ja 1" maantierenkailla 4bar. Sisärenkaallisena on käytettävä hieman enemmän painetta kuin tubelessina.
Yleensä kuitenkin kokeilen peukalolla ja satulaan nousemalla onko tarpeeksi kova tuntuma.
Kuten muutkin jo sanoneet, niin sopiva rengaspaine riippuu monista tekijöistä ja on lopulta aina hieman kompromissi mukavuuden, rullaavuuden ja pidon ja kestävyyden tasapainoilun välillä. Yleensä maastoajossa renkaalle ilmoitettu minimipaineen seutu on melko hyvä paikka aloitella paineiden säätämistä ja tubelessilla voidaan mennä useasti sen alle. Itse olen Ranger 2.8 tubeless renkailla käytellyt maastossa melko rauhallisessa ajossa noin 15 - 19 psin / 1 - 1,3 barin paineita (elopainoa 70 kg kamat mukana). Näin nyrkkisääntönä rauhallisessa ja varovaisessa ajossa, märällä kelillä ja pehmeällä alustalla voi mennä pienemillä paineilla, kun taas nopeammassa ja agressiivisessa ajossa, kuivalla, kovapintaisella ja kivisellä alustalla korkeammat paineet ovat usein suotavampia. Jos on paljon esim. siirtymäajoa asfaltin kautta eikä viitsi pumppailla renkaita lenkin aikana, lähtisin aluksi korkeammista paineista liikkeelle. Plussarenkailla optimaalinen paine-alueen katve tuntuu olevan usein myös melko pieni, 1 - 2 psin erot paineissa tuntuvat jo melko selvästi. Jos lähimaastossa on jokin lyhyt ympyräreitti, niin siinä voi kokeilla miten vaikkapa tuo 1 psin pudotus vaikuttaa ajokokemukseen eri kierroksilla.
Näin sivumainintana tuon 2021 Big Honzon renkaat taitaa olla jotkin OEM-versiot, jotka eivät välttämättä ole ihan yhtä laadukkaita kuin kuluttajille erikseen myytävissä renkaissa - esim. WTB:n TCS (Tubeless Compatible System) -merkintä puuttuu eli ei taata varmaa toimivuutta tubelessina ja reunavaijerit ehkä painavampaa terästä. Ehkä tuosta syystä minimipaine suositus on noissa OEM-renkaissa myös suurempi, omissa WTB Ranger 2.8 TCS kumeissa se on muistaakseni 15 psi eli hieman päälle 1,0 bar.
WTB:llä nuo renkaat tunnistaa päältä päin värityksestä, harmaalla painetut tekstit on jälkimyyntirenkaita:
https://images.konaworld.com/2021/med/big_honzo_dl.jpg
ja nämä valkoisella printillä olevat halvempia ensiasennusrenkaita, joita ei käsittääkseni kuluttajille myydä erikseen: https://images.konaworld.com/2021/med/big_honzo.jpg
Onko paksummat renkaat yleisesti vaikeampi saada vantellee kun laittaa tubeless. Just yritin laittaa spessun butcher rengasta takaisin vantteelle ja se on niin väljä, että ei pysty pumppaamaan. Kyseessä siis 27.5 2.8" rengas. Pitää varmaan käydä huomenna hakemassa lisää teippiä ja vetää 3 kerrosta molempiin vanteisiin.
Onko muilla ollut vaikeuksia paksujen renkaiden kanssa?
Minulla on kolmen vuotta vanhat 3.0" Purgatory ja Ground Control-renkaat gripton-seoksella menneet naurettavan helposti tubelessina kahdelle eri kiekkoparille. Onhan ne tosi väljät asentaa vanteelle mutta teippinä on yksi kierros gorillaa ja kun niitä hieman on vetänyt keskiurasta laitoja kohden sormin, on kyllä ihan jalkapumppu riittänyt näiden nostamiseen ilman älytöntä pumppaamista. Litku laitettu viimeisenä venttiilin kautta. Stania ja Joeta olen käyttänyt.
Muutenkin todella helpot ovat olleet ja ilmatkin pysyy yli puoli vuotta. Kesällä toki tulee paineita säädeltyä jonkin verran mutta talvella kun ajot ollut lähinnä työmatkaa niin tämänkin ilmojen pysymisen huomannut...
Noin 2h säädin ja vihdoin sain nousee vanteelle. Mulla on tossa lattiapumpussa vielä säiliö et saa nopeasti humautettua ilmat sisään mut silti oli jotenkin todella vaikee. Piti tarkkaan asetella se kumi ja sit vaan monta yritystä. Litkua laitoin myös venttiilin kautta.
Miten paljon litkua olette laittanu 2.8 rekaisiin?
Joe-poika
08.07.2021, 21.30
Näiden paineet on kyllä jännä asia. Oli ilmeisesti vuotanut hiljalleen etenkin takarenkaan paineet naurettavan alas enkä jotenkin tajunnut/huomannut eikä ollut mittaria saatavilla, joten ajoin yhden lenkin aivan jäätävän löysillä kumeilla. Sellaiselle kikkelin kokoisella pikkupumpulla sitten nytkyttelin kesken lenkin vähän lisää ilmaa ettei nyt ihan koko ajan vanteelle kolise. Oli muuten myös jännä fiilis kun sivukallistusta ajaessa rengas ikään kuin rullaa sivuttain; ei siis luista, mutta perä kulkee silti ihan omituisesti alaviistoon.
Tästä viisastuneena ostin nyt sitten kunnon painemittarin ja aloin testailla että mikä nyt olisi se järkevä paine. Olen vähän alta 90kg ja taidot ja uskallus ei riitä mihinkään kovin eeppisiin suorituksiin, eli rauhallista polkuajoa. i30 vanteilla edessä 2.6 ja takana 2.8 leveät gummit jäykkäperässä ja kokeilin laittaa Honestilla mitattuna taakse 1.2 ja eteen 1.0. Kävin rytkyttämässä melkoista kivikkoa pari tuntia enkä kyllä voi sanoa että toi olis mitenkään liian matalat paineet. Tää vähän yllättää kun suht läski kuski ja noi renkaatkin on plussan ja tavallisen rajamailla, ja silti noin vähillä tuntuu pärjäävän. Ilmeisesti kun ei oo taitoa eikä uskallusta mennä pahoihin paikkoihin mitenkään sairaan kovaa, niin mihinkäs sitä ilmaa tarvisi...
Toki jos ajais 2m droppeja ja paukuttais kivikossa kuuttakymppiä alamäkeen niin kuin keskivertotestissä nykyisin tunnutaan tekevän niin varmaan kaipais enemmän.
edit: uusintamittaus seuraavana päivänä antoi eteen ja taakse 0,9 bar. On kyllä yllättävän vähän :P
Milläs plussakuskit ajaa syksyn märillä? Takana rekon 2.8 että jonkinlainen rullaus säilyy, mutta mites etunen. High roller 3.0 vai assegai 2.6?
^ Oiskohan WTB Vigilante 2.8 yks varteenotettava vaihtoehto myös eteen. Tosin vaikuttaa tuumakokoaan kapeammalta ETRTO-luokituksen perusteella (67mm), joskin WTB:n GMS-luokitus 67/71. Saatavuus varmaan heikohko vahmemmmalla kudoksella.
Eteen oli tarkoitus laittaa samainen joskin 2.6" kokoisena, vielä ei ole ehtinyt vaihtamaan ja testaamaan.
Sambololla tais olla kans Michelinin plussarenkuloista hyviä kokemuksia...
Näiden paineet on kyllä jännä asia. Oli ilmeisesti vuotanut hiljalleen etenkin takarenkaan paineet naurettavan alas enkä jotenkin tajunnut/huomannut eikä ollut mittaria saatavilla, joten ajoin yhden lenkin aivan jäätävän löysillä kumeilla. Sellaiselle kikkelin kokoisella pikkupumpulla sitten nytkyttelin kesken lenkin vähän lisää ilmaa ettei nyt ihan koko ajan vanteelle kolise. Oli muuten myös jännä fiilis kun sivukallistusta ajaessa rengas ikään kuin rullaa sivuttain; ei siis luista, mutta perä kulkee silti ihan omituisesti alaviistoon.
Tästä viisastuneena ostin nyt sitten kunnon painemittarin ja aloin testailla että mikä nyt olisi se järkevä paine. Olen vähän alta 90kg ja taidot ja uskallus ei riitä mihinkään kovin eeppisiin suorituksiin, eli rauhallista polkuajoa. i30 vanteilla edessä 2.6 ja takana 2.8 leveät gummit jäykkäperässä ja kokeilin laittaa Honestilla mitattuna taakse 1.2 ja eteen 1.0. Kävin rytkyttämässä melkoista kivikkoa pari tuntia enkä kyllä voi sanoa että toi olis mitenkään liian matalat paineet. Tää vähän yllättää kun suht läski kuski ja noi renkaatkin on plussan ja tavallisen rajamailla, ja silti noin vähillä tuntuu pärjäävän. Ilmeisesti kun ei oo taitoa eikä uskallusta mennä pahoihin paikkoihin mitenkään sairaan kovaa, niin mihinkäs sitä ilmaa tarvisi...
Toki jos ajais 2m droppeja ja paukuttais kivikossa kuuttakymppiä alamäkeen niin kuin keskivertotestissä nykyisin tunnutaan tekevän niin varmaan kaipais enemmän.
edit: uusintamittaus seuraavana päivänä antoi eteen ja taakse 0,9 bar. On kyllä yllättävän vähän :P
Itsellä sähkötäpärissä takana 27,5"/2.60 ja edessä 29"/2.60. Nyt alla nobby nickit ja vedin 1.20 paineilla edessä/takana. Otin vähän rankemman maaston ja vauhti kuitenkin alle 20km/h kokoajan, mutta sain silti takavanteen vähän kieroon. Rihtasin suoraksi ja nyt olen vetänyt 1.50bar tietämillä edessä/takana ja hyvin on pysynyt vanne suorassa. Kuskilla varusteineen painoa ~88kg ja tietty sähköfillari painaa sen ~25kg.
Milläs plussakuskit ajaa syksyn märillä? Takana rekon 2.8 että jonkinlainen rullaus säilyy, mutta mites etunen. High roller 3.0 vai assegai 2.6?
Laita Michelin :) Wild AM tai enduro.
^ Oiskohan WTB Vigilante 2.8 yks varteenotettava vaihtoehto myös eteen. Tosin vaikuttaa tuumakokoaan kapeammalta ETRTO-luokituksen perusteella (67mm), joskin WTB:n GMS-luokitus 67/71. Saatavuus varmaan heikohko vahmemmmalla kudoksella.
Eteen oli tarkoitus laittaa samainen joskin 2.6" kokoisena, vielä ei ole ehtinyt vaihtamaan ja testaamaan.
Vigilante 29x2.6 on ainakin rungosta kapeahko (olisko 62mm) mutta nappuloista leveä 67-68mm. Olisiko 2.8:n kanssa sama juttu, kapea runko mutta kuviossa leveyttä.
Milläs plussakuskit ajaa syksyn märillä? Takana rekon 2.8 että jonkinlainen rullaus säilyy, mutta mites etunen. High roller 3.0 vai assegai 2.6?
Hr2 3.0 oli foxcompin hyllyssä niin päädyin siihen. Aika luottamusta herättävä, ei lipsunut. Hurisee siirtymillä ja aika tahmee rullaamaan mut metässä ei haitannu.
Ohiampuja
22.10.2021, 23.15
Nyt on käytössä normi 29” jäykkäperä ja uteliaana mietin että millainen tuo olisi talvella, jos eteen laittaisi 27,5 plus kiekon ja niin ison renkaan kun mahtuu. Auttaako se mitään lumispooreissa?
Vaikka 3” Fat Freddie?
Nyt on käytössä normi 29” jäykkäperä ja uteliaana mietin että millainen tuo olisi talvella, jos eteen laittaisi 27,5 plus kiekon ja niin ison renkaan kun mahtuu. Auttaako se mitään lumispooreissa?
Vaikka 3” Fat Freddie?FF on kyllä hyvä lumella. Maastossa toimii tosi hyvin tampatuilla poluilla. Kelviajosta ei ole kokemusta, mutta varmaan toimii sielläkin 29" paremmin, nastat noissa on joillakin uponnut varsinkin jos paljon ajoa kovalla alustalla.
Ehkä vähän off topik mutta kysyn silti tästä eloisasta threadista. Jos nyt hommaisin 27.5 plussakiekot tarkoituksena ajaa 2.8 ja 3.0" kokosilla renkailla, niin oliskos optimaalinen vanteen sisäleveys 40, 45mm vai jotain muuta? Meneekö 3" rengas ihan ilmapalloksi 40mm vanteella? Nythän ei ihan hirveästi välttämättä valinnnanvaraa ole kehien suhteen kaupoissa.
ruuduntakaa
01.12.2021, 11.30
Onko Surly Knard 3" yhtä ihku ominaisuuksiltaan kuin sama läskipyörän rengas?
https://surlybikes.com/parts/knard
On se mukava rengas, mutta ei se tietenkään yhtä pehmeä kuin tuo 4.8" ole. Minulla on setti 29x3" koossa ja yksi 26x4.8" takarenkaana. Aika vähän on tullut käytettyä tuota 29x3" settiä mutta mielestäni ihan toimiva rengas.
ruuduntakaa
02.12.2021, 09.25
Maxxis Rekon 2.8 ensikertaa ajossa tänään. Varsin positiivinen yllätys kun poluilla hiukan lunta jo.
Kelvillä oikein hyvät myös.
Toki Fat Freddiet on mielessä, koska se jää...
ruuduntakaa
03.12.2021, 09.28
On kyllä kapoiset nämä Rekonit:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211203/c1506d6bb83ce6c7a17a46a35ed9c7ab.jpg
Mutta johan oli helppo tubeless-asennus! Ei ole aikoihin ollu näin helppoa rengasta.
ruuduntakaa
03.12.2021, 14.42
Onko WTB lopettanut Ranger 27.5 3.0 TCS Tough fast rolling-mallin valmistuksen?
Light version vielä löysin, mutta Tough-versioo en.
ruuduntakaa
12.12.2021, 18.16
Himottaisi löytää jotain leveää alle talveksi.
Surly Knard 3.0 kiinnostaisi mut hinta on älytön ja pito lumessa epäilyttää.
Rullaavuuttakin saisi vähän olla koska työmatkat. Vetopito lumella ois kiva myös, mutta kaikkeahan ei voi saada.
Ehdotuksia oikeasti isoista renkaista? Tilaa on sen lähes 90mm.
Fat Freddie on tietty olemassa mutta en ole vakuuttunut nastojen tarpeesta tuossa luomussa.
Tätä en enää löytänyt kaupan, saattaisi mahtua:
http://twentynineinches.com/vee-tire-trax-fatty-27-5-x-3-25-tires-quick-review/
Myös Spessun Ground Controlia näyttää saavan 3.0 koossa. Saattais olla vaihtoehto.
ruuduntakaa
09.01.2022, 08.10
WTB Bridger 3.0 oli Wigglessä 12,48e/kpl, oli pakko tilata luomuun kokeeksi. TCS Light-versio tosin, eli heppoisilla kyljillä. Josko noi luomussa kestäis.
WTB Bridger 3.0 oli Wigglessä 12,48e/kpl, oli pakko tilata luomuun kokeeksi. TCS Light-versio tosin, eli heppoisilla kyljillä. Josko noi luomussa kestäis.
Kysymys ohi aiheen. Miten tänäpäivänä wigglestä tilatessa menee nuo verot, tullit sun muut?
ruuduntakaa
09.01.2022, 11.29
Kysymys ohi aiheen. Miten tänäpäivänä wigglestä tilatessa menee nuo verot, tullit sun muut?
Ihan kuten ennenkin.
ruuduntakaa
10.01.2022, 18.43
Alamittaisia näyttää olevan sekä Maxxis että Schwalbe.
Miksi eivät markkinoi näitä 2.6" ?
Perkele sanon.
Muoks: 2bar jätin yöksi, oli siihen milli tullu lisää. :rolleyes:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220110/0dcfb5395579cf51481f6d6e6b1d72de.jpg
ruuduntakaa
12.01.2022, 07.51
Melko kehnot oli lumella 27.5 2.8 MM/BB Soft jos vertaa 29 2.6 Piikkisikaan. Tai sanoisko niin päin että Piikkisika on aivan helkkarin hyvä talvirengas. Lumelle ja jäälle.
WTB Bridger 3.0 oli Wigglessä 12,48e/kpl, oli pakko tilata luomuun kokeeksi. TCS Light-versio tosin, eli heppoisilla kyljillä. Josko noi luomussa kestäis.
Bridgeriä ei ole liiemmin näkynytkään myynnissä, tainnut olla jo pitkään poistuva malli. Minkähänlainen kumiseos tuossa on? Miettinyt saisko tuosta väkerrettyä "halvan" nastarenkaan taakse rospuuttokeleille, nappuloilla kuitenkin ihan kohtalaisesti kokoa nastoja ajatellen. Muutoin laittaisi FF:n, mutta sehän ei tietysti vanhempaan 19' Unitiin aivan mahdu vaihteiden kanssa - ketju hinkkaa renkaan runkoon n. kahdella pienimmällä vaihteella. Bridger lienee i35mm vanteilla juuri sopivasti FF:ää pienempi (n. 72mm vs 75mm?) että juuri mahtuisi.
Tarvis hardtailiin kesäksi uutta rengastusta. Oon ajellut 2.6' Forekastereilla ja todennut ne helkutin hyviksi trailrenkaiksi jotka rullaa kevyesti mutta silti pitoja tuntuu olevan riittämiin. Kirjaimellisesti ainut huono puoli noissa on pieni koko. "2.6" näyttää enemmänkin olevan 2.4 oloinen, rengastilaa jää käyttämättä ja meno on kovaa koska runkokin on kova kuin perkele. Isompana noita ei saa.
Nyt olisi tarkoitus hommata mahdollisimman iso rengastus mitä sisältä 30 milliselle DT-swissin kehälle uskaltaa laittaa. 2.8 vai menisikö jopa 3.0, tietääkö tietäjät? Rungon puolesta tiloja kyllä löytyy. Renkaan ominaisuuksien puolesta tuollainen Forekasteria vastaava "aggressive XC/Trail/whatever" kategoria on tässä se mitä haetaan.
Olisiko suosituksia?
Tarvis hardtailiin kesäksi uutta rengastusta. Oon ajellut 2.6' Forekastereilla ja todennut ne helkutin hyviksi trailrenkaiksi jotka rullaa kevyesti mutta silti pitoja tuntuu olevan riittämiin. Kirjaimellisesti ainut huono puoli noissa on pieni koko. "2.6" näyttää enemmänkin olevan 2.4 oloinen, rengastilaa jää käyttämättä ja meno on kovaa koska runkokin on kova kuin perkele. Isompana noita ei saa.
Nyt olisi tarkoitus hommata mahdollisimman iso rengastus mitä sisältä 30 milliselle DT-swissin kehälle uskaltaa laittaa. 2.8 vai menisikö jopa 3.0, tietääkö tietäjät? Rungon puolesta tiloja kyllä löytyy. Renkaan ominaisuuksien puolesta tuollainen Forekasteria vastaava "aggressive XC/Trail/whatever" kategoria on tässä se mitä haetaan.
Olisiko suosituksia?
Dt:llä on netissä ihan taulukko mistä näkee mitä leveyksiä suositellaan. Vanteen kyljessäkin todennäköisesti lukee "max tyre widht".
Mulla oli 22.5mm sisäleveellä DT:n XM1501 kehällä 2.6" Hans Damft ja hyvin pysyi vanteella. Ilmoitettu maksimi leveys tuossa vanteessa oli 2.5". Kaukana optimaalisesta tuo renkaan muoto kyllä oli, en voi kyllä suositella.
Nyt on stanin 32mm sisäleveillä kehillä tuo 2.6" rengas ja toimii paljon paremmin. Noissa kehissä ilmoitettu max leveys on 3".
Voisin kuvitella, että ainakin tuo 2.8" kumi toimii 30mm kehällä ihan hyvin.
Tarvis hardtailiin kesäksi uutta rengastusta. Oon ajellut 2.6' Forekastereilla ja todennut ne helkutin hyviksi trailrenkaiksi jotka rullaa kevyesti mutta silti pitoja tuntuu olevan riittämiin. Kirjaimellisesti ainut huono puoli noissa on pieni koko. "2.6" näyttää enemmänkin olevan 2.4 oloinen, rengastilaa jää käyttämättä ja meno on kovaa koska runkokin on kova kuin perkele. Isompana noita ei saa.
Nyt olisi tarkoitus hommata mahdollisimman iso rengastus mitä sisältä 30 milliselle DT-swissin kehälle uskaltaa laittaa. 2.8 vai menisikö jopa 3.0, tietääkö tietäjät? Rungon puolesta tiloja kyllä löytyy. Renkaan ominaisuuksien puolesta tuollainen Forekasteria vastaava "aggressive XC/Trail/whatever" kategoria on tässä se mitä haetaan.
Olisiko suosituksia?
Continental trail king 2,8". On ehkä siellä aggressive trailin puolella. Ilmatila on iso ja leveys todellinen 2,8". Paljon kehuttu Black chili kumiseos toimii kelillä kuin kelillä. Rullaa myös hyvin. Ftorilla taisi olla muuten myynnissä yhdet.
sisurisampsa
13.03.2022, 17.40
Ftorilla taisi olla muuten myynnissä yhdet.
Taisi olla? Kai sä muistat mitä ite oot myymässä?
Eipä noin käytetyistä saa rahaa juurikaan, kyljet menneet aika irvokkaan näköisiksi.
Kiitos vinkeistä. Contin trail king toki voisi olla vaihtoehto. Onko kellään vinkata yllämainitun kategorian renkaista jotka eivät olisi alimittaisia ja muutenkin asiallisia?
Taisi olla? Kai sä muistat mitä ite oot myymässä?
Eipä noin käytetyistä saa rahaa juurikaan, kyljet menneet aika irvokkaan näköisiksi.
Juu, tämä kun ei ole myyntipalsta, niin ilmaisin asian noin niinkuin vähän epäsuorasti.
Kyljen ulkonäöllä ei nyt juurikaan ole merkitystä. Se teksti on vain kulunut. Kyljet on priimakunnossa.
Mutta vaikka et voikaan varmaksi tietää kuinka paljon joku niistä olisi valmis maksamaan, niin olet tavallaan oikeassa. Kukaan nimittäin ei ole niitä kysellyt... Osittain voi johtua Continentalin maineesta. Yllättävän harva käyttää tai suosittelee Conteja. Ehkä ne halpismallit ovat pilanneet yleisen mielikuvan koko merkistä. Noi Black chilit ovat joka tapauksessa huippukamaa.
Tuli laitettua spessun butcher 2.8 blck dmnd kyljellä eteen, 1300g kumi. On kyllä överi trailiajoon, mutta kun sai 33 eurolla.
Joskus mulla oli wtb vigilanten vastaava eli tough versio plussana ja wtb kehällä vuosi litkua joka lenkillä reunalangan alta. Olisiko ollut niin että jäykkä kylki pakottaa reunalankaa keskemmälle vannetta, no en keksi muutakaan selitystä.
Meinaan tää butcher ei päästänyt napsahdustakaan kun nousi hyllylle.
Jatkan yksinpuhelua, onkohan porukat siirtyny kaksysiin.
Spessun 2.8 slaughter grid on ollu loistava kumi taakse, pito ja rullaus hyvin balanssissa. Ilmeisesti valmistus lopetettu kun ei mistään saa.
Mikä olisi vastaava kumi taakse? 2.8 koossa. Painoa pitäisi olla varmaan 900g-kilo jotta kestää kovatarakassa. Kuitenkin kuvion oltava suht rullaava.
2.8 wild am ollut edessä ja takana. eihän tuo varsinaisesti rullaa, mutta eipä ole ollut tarvettakaan kun vain lähipoluilla tulee kuntolenkkiä ajettua enkä vauhtia hae. Mutta vähän ollut ajatuksissa hommata joku rullaavampi ainakin taakse siltä varalta että tässä innostuu piiriä laajentamaan ja päätyy siirtymiä ajamaan. Eli yksipuhelukin aiheesta kiinnostaa.
2.8 wild am ollut edessä ja takana. eihän tuo varsinaisesti rullaa, mutta eipä ole ollut tarvettakaan kun vain lähipoluilla tulee kuntolenkkiä ajettua enkä vauhtia hae. Mutta vähän ollut ajatuksissa hommata joku rullaavampi ainakin taakse siltä varalta että tässä innostuu piiriä laajentamaan ja päätyy siirtymiä ajamaan. Eli yksipuhelukin aiheesta kiinnostaa.
Laita Force Am taakse.
Onko tämä 27.5+ koko jo haudattu ihan täysin? Keskustelua ei ole, uusia pyöriä ei taida juurikaan olla enään 27.5+? sekä minulla oleva ajamaton dhf kumi ei mene kaupan, ei kyselyn kyselyä.
Chat GPT
02.10.2023, 07.40
Ei ole haudattu. Mullet pyöriä sähköissä on paljonkin.
^eikö mulleteissa ole yleensä normi 27.5? 2.3-2.6 leveä.
Chat GPT
02.10.2023, 10.17
En osaa sanoa onko yleensä, lasken kuitenkin 2.6 renkaan jo plussaksi.
Kuminauha
02.10.2023, 11.59
Minä en. 2,8" on mielestäni ensimmäinen plus koko.
Ekat plussakiekot ikinä tulossa alle ja ensin alkuun taakse tulee Misukan Wild GUM3 Comp Enduro 2,8, eteen Onzan Canis 2,85".
2.8 misukat i30 vanteilla on olleet ihan järkyttävän huonot, pientäkin bermiä ja tuntuu vaan pahalta kun taittuu alle. Ei ole päässyt isosta ilmatilasta nauttimaan, kun on joutunut pitämään selvästi korkeampia paineita kuin esim. Argotal/Xynotal enska tai missään Maxxis DD kumeissa, eli paljon painoa, paljon painetta, surkeat kaikessa - pl. perus polkulenkit, joilla voi tiputtaa paineet, kunnes jossain taas muljahtaa, huolella.
Nyt sitten i40 vanteille uudella yrityksellä, ison maailman foorumien perusteella pitäisi taittumisen loppua ja autuuden avautua matalampien paineiden myötä.
Mitä sitten odottaa tuolta Misukka+Onza yhdistelmältä?
Mitä parempaa tarjoaisi ja mikä Spessun setti? Tai jokin muu? Ja mahtuuko enää Statuksen takahaarukkaan?
- 3C ja vastaavat ei ole vaihtoehto, pitää toimia myös pakkasessa... Onzan otin, koska Ibexit ovat käyttäytyneet kohteliaasti kylmemmässäkin...
Tai jos ihan vapaasti valitsisi, kuinkas Surly Dirt Wizard 27,5x3, millaiset on mitat i40 vanteella? Mahtaako mahtua enää Statuksen takahaarukkaan?
Itse itselleni vastaten: DW Foxcomp antamien mittojen perusteella mahtuu Statukseen i40 vanteella, verrokkina Canis ja misukka.
Misukan käytös muuttui oleellisesti, jopa 0,95 bar oli ajettava, mutta jo 56 kg alla 1,1 bar oli likimain raja, jolla rullaavuus siirtymillä muuttui siedettäväksi ja metelöinti loppui (aivan kamala 0,95 bar). Canista testasin edessä myös 0,65-0,70 bar paineilla ja niin ikävän näköisesti kylki "ruttaantui" vinoon kiveen (rotwalliin), etten niillä maastossa edes kokeillut. 1,0 bar Canis rullasi, ei äännellyt, mutta vähänkin mutaisessa meno mutkissa oli suoraan sanoen epävarmaa ja iljettävän huojuvaa.
Huomenna kokeilemaan bermejä parkkiin, misukka takana 1,15 bar ja Canis edessä 1,05 bar. Tämän illan ajojen perusteella en saanut asfaltillakaan (ainakaan häiritsevää) alle taittumista aikaan - eikä tullut litkujakaan ulos tai peineetkaan pudonneet, joten hyvältä vaikuttaa tähän asti.
Rengastusta kevääksi vielä haarukoin, josko joku osaisi kertoa GumX3D talvi/pakkasominaisuuksista? Tai Canis? Jos rullaa ja pitää, kestääkö tallattuja polkuja / jäisiä reunoja?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.