Näytä tavallinen näkymä : 27,5+ renkaat
Kannattaa kuitenkin muistaa renkaita verratessa ja ennen kuin lyttää Nobby Nicit että Schwalben paras mallisto on Evolution. Performance on B-luokkaa.
Kannattaa kuitenkin muistaa renkaita verratessa ja ennen kuin lyttää Nobby Nicit että Schwalben paras mallisto on Evolution. Performance on B-luokkaa.Totta, itse vasrasin kysyjälle Fuelin ensiasennusrenkaista, joista itselläni kokemusta.
Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla
noniinno
05.03.2018, 16.52
Kannattaa kuitenkin muistaa renkaita verratessa ja ennen kuin lyttää Nobby Nicit että Schwalben paras mallisto on Evolution. Performance on B-luokkaa.No kuinkahan surkeat ne perfomancet sitten ovat, kun evolution pacestarit olivat luokattomat...
Eturenkaana tai sähkö/painovoimapyörässä lienee ihan hyvät.
Sanoisin että huonoa erää. Mulla ei ole ollut mitään ongelmaa vajaa -20 asteessa. Kannattaa reklamoida mun mielestä.
Lähetetty minun SM-G903F laitteesta Tapatalkilla
Ohhoh. Reklamoimaan vaan.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Myyjäliike ei suostunut vastaan reklamointiin, niin laitoin suoraan viestiä Schwalbelle, josta tulikin positiivinen vastaus.
Pyysivät lähettämään kuvat renkaiden sisäpuolen leimoista, jotta voivat lähettää uudet. Pahoittelivat vielä, että eivät kestä alhaista lämpötilaa.
Vakuuttivat, että uusi seos kestää paremmin.
Myyjäliike ei suostunut vastaan reklamointiin, niin laitoin suoraan viestiä Schwalbelle, josta tulikin positiivinen vastaus.
Pyysivät lähettämään kuvat renkaiden sisäpuolen leimoista, jotta voivat lähettää uudet. Pahoittelivat vielä, että eivät kestä alhaista lämpötilaa.
Vakuuttivat, että uusi seos kestää paremmin.
Hyvä, että Schwalbella palvelu pelaa mutta kerro nyt ihmeessä mikä oli myyjäliike, joka toimii noin.
Jotta siis osaa itse ostaa mieluummin muualta.
Hyvä, että Schwalbella palvelu pelaa mutta kerro nyt ihmeessä mikä oli myyjäliike, joka toimii noin.
Jotta siis osaa itse ostaa mieluummin muualta.r2-bikes. Mutta edellinen omistaja oli ostanut renkaat tuolta.
magic maryt 2,8 softina tulossa, jännityksellä odotellaan, saapi nähdä miten pyörivät sähköfillarissa, kun tahmaisuus ei niin haittaa. Talvi ajettu WrathChild edessä ja FatFreddie takana, vähän on tahmeat, mutta mukavat pudotella poluilla, takapää irtoaa kivasti, mutta hallitusti mutkiin, ja aika hyvä pito kevyillä paineilla ylämäkeen polkiessa, oikeen hyvä kombo, tykkään.
Nobby Nic 3.0 trailstar seoksella ei tykkää yli 10 asteen pakkasesta. Vai onko vain huonoa valmistus erää? Renkaat tubeleksena, ilmat pysyneet ainakin vielä. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180302/0ea213eb00309fb840b0bb0a2ecd98e9.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20180302/90cc90837748f4ef68535e6b256547ad.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20180302/3329e4d39720b1d588d8735833d4b7b8.jpg
Samat kokemukset viime viikon Ylläksen pakkaskeleissä ajelusta.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180314/5f8c0c83ea4904ee17c38f10c4702c1e.jpg
Takana Racing Ralph PaceStar ilman ongelmia.
Tänään tuli Schwalbelta paketti jossa uudet kumit Addix-seoksella. Saas nähä kestääkö paremmin.
Pakkasen kestävyys testailut tosin saattaa jäädä ensvuoden puolelle kun ehdin hommata tilalle nastarenkaat.
Hienosti kyllä toimi palvelu valmistajan puolelta
Tänään tuli Schwalbelta paketti jossa uudet kumit Addix-seoksella. Saas nähä kestääkö paremmin.
Pakkasen kestävyys testailut tosin saattaa jäädä ensvuoden puolelle kun ehdin hommata tilalle nastarenkaat.
Hienosti kyllä toimi palvelu valmistajan puolelta
Jep, sama juttu. Mulla reklamaatio meni maaliin fillarin myyjäliikkeelle kautta. Taisivat lähettää renkaan jo ennen kuin kävivät keskustelun Schwalben kanssa.
ei mittään kuvia sais o/
prkl ei to maxxis veny mihinkään ): mitatu ajopaineila 40mm id kehä
HR3” 13psi nappulasta on 0.5mm leveämpi kuin kylki
napulasta
https://i.imgur.com/uvtnzN7.jpg
kyljestä
https://i.imgur.com/CGhb8Qn.jpg
minion DHR2 2.8” 16psi nappulasta 68,5mm ja sekin on 0,5mm leveämpi kuin kyljestä mitattuna
napulasta
https://i.imgur.com/rAaOKYT.jpg
kyljestä
https://i.imgur.com/Hc9NcjG.jpg
Onko kukaan koittanut Schwalbe G-Oneja 2,8 tuuman levyisenä (70mm leveä eli 27,5+). Kesää varten mietin tuommoisia täysjäykkään. Miten toimivat ja rullaavatko yhtä hyvin kuin odottaa saattaa?
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Toimii ja rullaa hyvin. Työmatkapyörässä on tuollaiset. Voi ajaa asfalttia, hiekkatietä taikka metsää.
Tein näiden rullaavuudesta erittäin tieteellisen kokeen viime kesänä ja vertasin ajoaikaa tutulla asfalttipätkällä. Verrokkina oli katupyörä jossa 25mm GP4000+latex sisurit. katupyörällä ajoaika ko erikoiskokeella oli 10min 5sek ja työmatkaplussahybridillä 10min 18s
tuulen suuntaa, sykettä taikka muita epäoleellisia muuttujia en tässä ottanut ylös. muistelen, että ehkä se pätkä tuolla katupyörällä vähän kevyemmin kulki (vaikka saattoi olla vähän vastatuulta) mutta yhtäkaikki melkeinpä yhtä nopeita nämä oli.
J.Kottenberg
19.03.2018, 23.54
Tuli itsekin tehtyä tuttavuutta äsken Motonetista ostetun 27.5x3 Fat Freddien kanssa ja ainakin päällepäin runko näyttäisi aika hyvältä. Samoin kokeillessa nousi helposti vanteelle. Mutta kun päästi paineet pois niin melkein itsestään putosi vanteelta.
Onko ihan yleinen ominaisuus Fat Freddiellä? Vai onko löysästi vanteella olevana kumminkin toiminut ihan hyvin?
Tietysti voisi jollain virityksellä kasvattaa vanteen halkaisijaa, mutta ajattelin ensin kysyä miten muilla on pelannut, ennenkuin alan teippaamaan tms.
^Taitaa olla ihan ominaisuus, ei ole haitannut mitenkään käytännössä.
J.Kottenberg
20.03.2018, 08.38
Hyvä. Sitten ei muuta kuin rengas vanteelle ja ajoon.
Löysä oli Fat Freddie itselläkin mutta ei sentään itsekseen tipu ilmoitta XM1501/XM551 i40mm DT swissin kehältä jossa yksi kerros perus tubelessteippiä. Itse välttäisin noin löysää rengas-vannekomboa. Ainakin tubeless-paikkaus + pumppaus metsässä tuottaa varmasti ongelmia jos sellaisella meinaa talvella selvitä. Toinen Freddeistä oli vasta tyhjentynyt varastossa. Näkyi vuotavan yhdestä kohden vanteen ja renkaan välistä. Pumppaus ja hölskyttely lopetti vuodon. Tästä rengasyksilöstä en siistinyt reunan valujäämiä, voi olla syypää vuotoon. Tai muuten vain löysä istuvuus.
Magic Mary 2.8 softia oli nyt bike-componentsilla hyllyssä ja laitoin yhden tilaukseen eturenkaaksi. R2-bikesissäkin oli, mutta erä loppui jo. Kovasti on kehuttu pitoa sekä rullaavuutta pitoon nähden. Näkee nyt mitä iloa todella pitävästä renkaasta omaan ajoon. Terrene Chunk Tough 3.0 oli loppukesän käytössä, muuten hyvän oloinen rengas mutta märillä juurilla kuitenkin liukas. Kuitenkin yllättävän kova kumiseos siinä vaikka kuviota onkin.
Saunatonttu
21.03.2018, 11.31
Näkyi vuotavan yhdestä kohden vanteen ja renkaan välistä.
Itsellä tuli kanssa hommattua FF loppu talveen. Litkutus oli helppoa, eikä hikoillut kamaa läpi. Kärsin itsekkin tuosta yllämainitusta, tai ainakin oletan että tuli juuri vanteen ja kumin välistä hitaasti koska mistään ei litkua työntänyt ja venttiilit tarkastin. Mutta hyvin auttaa näihin kun on litkut sisällä, kumi nostettu vantteelle ja perus hölskyttelyt suoritettu niin päästää paineet ulos jonka jälkeen pursitaa kumin irti vannehuulesta ja pyöräyttää kerran ympäri. Menee litkua hyvin kumin reunaan ja vuotaminen loppuu, tai ainakin itsellä pysyneet ilmat sisällä ilman hävikkiä tämän jälkeen.
Jos FF tippuu vanteelta ilman paineta niin laittaisin kyllä kierroksen tai pari Gorilla-teippiä vanteelle. Noin löysän rengas/-vanneyhdistelmän kanssa on aina riskinä se, että rengas tippuu vanteelta kun mutkaan taitaa vähän kovemmalla voimalla, etenkin jos käyttää plussarenkaalle soveltuvia paineita (~1bar).
Kronreif
23.03.2018, 09.43
FatFreddie ja WTB i40 Scraper istuu ainakin todella tiukasti toisiinsa; saa käyttää ihan kunnolla toimistotyöläisen näppivoimaa, että lähtee gummi pois vanteen hyllyltä. Kierros WTBn 45mm teippiä kiepautettu vanteen ympärille.
Tiedoks vaan jotta 2.8" Magic Mary addix soft ja speedgrip kumiseoksissa on eri kokoiset nappulat. Softissa on isommat, eikä tartte ees mittaa jotta eron huomaa.
ooho, laitoin alle 2.8" Magic Mary addix softit eteen ja taakse, ja muutoin tosi jees, mutta hiekalla ajaessa tn. kumi on sen verran tahmaista, että nostaa todella paljon kiviä ylös eli alaputkelle tulee kivisuihku, kun hiekalla ajeli. Siirtymää toki noi hiekkapätkät on, kun metsässä pääasiassa ajelee, mutta olipa kokemus. Hiekalla tässä tarkoitan 2-6mm raekoolla olevaa sirua.
Sama kokemus 3.0" Nobby Nicistä TrailStarina. Taisi kyllä pian vähentyä. Nyt tuo 2.8" MM soft odottaa myös jäiden sulamista ja eteen asennusta.
no-saint
11.04.2018, 17.14
Sama efekti oli aikanaan alkuperäis Läski Albertilla. Meinas hampaat mennä uusiks kun paisko kiviä naaman täyteen.
Magic Mary 2.8 softia oli nyt bike-componentsilla hyllyssä ja laitoin yhden tilaukseen eturenkaaksi. R2-bikesissäkin oli, mutta erä loppui jo. Kovasti on kehuttu pitoa sekä rullaavuutta pitoon nähden.
Tämä tilattu MM olikin runkovikainen :( Yhdessä kohden vispaa melkein sentin sivulle. Nousi kyllä ilman ongelmia DT XM1501 40 kiekolle. Saas nähdä kuinka kauan kestää uuden saanti, on taas BC:n varastosta loppuneet.
Kokemuksia Fast Trak 2.8 GRID? Rocket Ronin ja Fast Trakin välillä pallottelin päätyen Fast Trakiin. Nopea plus-rengas hakusessa ja Fast Trakista aikaisemmin hyvät kokemukset läskissä ja 29-tuumaisessa. Ei vaan löytynyt Fast Trak 2.8-renkaasta juttuja mistään.
Tiedoks vaan jotta 2.8" Magic Mary addix soft ja speedgrip kumiseoksissa on eri kokoiset nappulat. Softissa on isommat, eikä tartte ees mittaa jotta eron huomaa.
Selvishän se syykin, kun laatikossa luki 2.8" rengas, mutta sisällä olikin 2.6" ja oli avaamaton paketti vielä :(
Duutsoni
02.05.2018, 23.19
Moro
Olisin etsimässä pyörääni 2.3":n tilalle 3.0" eteen ja taakse välttäisi 2.8",kai?
Saa ehdottaa komboa,ja tartteisin vahvistuksen että käykö nuo yleensä vanteillenikaan!?
Edessä lukee 584x30 ja takana 584x25c.
Nobby niceistä hyvät kokemukset 29" kapeampana.. Ja nämä kiinnostaisi nytkin.
Pyörässä ns.boost navat yms..
Koittanu perehtyä aiheesee mut ei ole tullu hullu hurskaammaks tässä.. 🙈 😂
Kiitos jo etukäteen.
Teknisesti noille sun vanteille kyllä menee myös ns. 27+ rengas, mutta kyllähän nykyisin taitaa olla ainakin trendinä käyttää hieman leveämpää i30-40 vannetta.
Mutta mikä pyörä sinulla on? Paljonko siinä on leveys ja korkeus suunnassa ylimääräistä tilaa esim tuon 2,3" renkaan kanssa? Jos pyörässä on nyt vakiona 2,3" renkaat niin mahtuuko keulaan ja runkoon 27+ koon rengas?
Duutsoni
03.05.2018, 09.03
Tuollainen pyörä,olin mittailevani että siihen mahtuisi ainakin leveys suunnassa eteen ja taakse leveämpää..
http://www.lapierre-bikes.co.uk/gamme/2018/mtb/all-mountain/zesty-am-527-ultimate
Eipä ole tuo pyörä tuttu itselle, eikä suoraan spekseissä näkynyt Max rengastilaa. Kannattaa kuitenkin varautua siihen, että tuollainen 2,8" rengas on n. 7cm leveä (+/- 0,5cm) joten käytännössä takahaarukasta pitäisi löytyä tilaa n. 8cm tai vähän yli.
Tuo kapeahko vanne setti ei ole kyllä ihan optimi plussa renkaille, joten voi olla, että rengas rupeaa kaatumaan alle herkästi matalammilla paineilla, mutta jos hankit aluksi esim yhden 2,8" renkaan, niin sen avulla tuota pääsisi helposti testaamaan.
Duutsoni
03.05.2018, 12.06
Kävin vielä mittaamassa haarukat niin sekä edestä että takaa löytyy väh.tuo 8cm tilaa,keulasta vähän enemmän jopa..
Täytyy katsoa jos sattuis sopivasti vaikka vähän käytetyt 2.8" taakse ja 3.0"eteen niin kokeilee.
Taakse ei tuolle vanteelle ilmeisesti kannata suunnitella edes leveämpää kuin 2.8?
Taakse ei tuolle vanteelle ilmeisesti kannata suunnitella edes leveämpää kuin 2.8?
Vähän makuasia tuo on, itse laittaisin 3,0" rengasta vasta i35-40 vanteelle. Mielestäni plussa renkaan idea on juuri se, että vanne ja rengas yhdistelmä on riittävän leveä ja suunniteltu toimimaan yhteen. Eli esim. 3,0" rengas ei tuo mitään hyötyä 2,8" renkaaseen nähden, jos sen kanssa joutuu sitten käyttämään liian kovia paineita renkaan alle kaatumisen estämiseksi. Toisaalta kesä käytössä tykkään itse juuri tuosta 2,8" koosta, koska se ei ole vielä liian muhku. Täysjouston kanssa se itse jousitus tulee kuitenkin muualta, joten 2,8" piisaa ainakin itselle oikein hyvin vaikka omaan runkoon 3,0" mahtuisi myös ihan ongelmitta.
Duutsoni
03.05.2018, 12.46
Kiitos vastauksistasi,täytyy sovitella sillä 2.8":lla ens alkuun ja lähteä siitä liikenteeseen.
Eipähän tule liian isoja/sopimattomia nyt hankittua heti tuplana kapeille vanteille..
En niin proo kuski vielä oo että katsotaan huomaanko niitä renkaan taittumisia yms.. :)
Kiitos vastauksistasi,täytyy sovitella sillä 2.8":lla ens alkuun ja lähteä siitä liikenteeseen.
Eipähän tule liian isoja/sopimattomia nyt hankittua heti tuplana kapeille vanteille..
En niin proo kuski vielä oo että katsotaan huomaanko niitä renkaan taittumisia yms.. :)Itsellä 30mm sisäleveellä vanteella 2.8 nobbynic ja rocket ron ja sais olla leveempikin vanne jotta voisi ajaa matalammilla paineilla. Eturengas varsinkin burppaa yllättävän helposti vaikka apex kyljet onkin. Eli vaikka mahtuis isokin rengas niin ei välttämättä kannata laittaa liian leveetä kumia jos ei vanne ole sopiva.
Lähetetty minun SM-G903F laitteesta Tapatalkilla
Duutsoni
03.05.2018, 23.07
Ok,kiitos lisä-infosta.
Vahvistaa vain päätöstä.
On hapokkaan hintaisia nuo vanteet kun katselin äkkiseltään,race facea 250-350,- äkkiseltää..
Öhöm...
Uudessa pyörässä on alla Kenda Havok Sport 2.8" renkaat. Kendan omilla sivuilla on vain Pro versio kumista.
Aloittelijana mietin noiden hyvyyttä verrattuna muihin. Omaan ajoon tuntuu riittävältä, kun ei ole vielä kertaakaan jääny pidosta eteneminen kiinni. Meinasin myös vetästä lipat 29:llä kun otin kurvin kuin plussalla ja etunen oli karata alta.
Tässä nyt ihmettelen valtavaa eroa Schwalben Smart Sam Active Line renkaan ja tämän Kendan välillä. Onhan pyörissäkin aika paljon eroa. Cube Attention vs Orbea Laufey(oli Loki).
Miten paljon on taas eroa tämän Kendan ja jonkin "oikeasti hyvän" plus renkaan välillä? Ja mikähän semmoinen rengas tällä hetkellä olisi? Saisi olla ihan oikeasti vähintään 2.8" leveä, kun tuo Kendakin on aika tasan 2.7" noilla durok 40tr (sisäleveys 36mm) vanteilla. Pitäisi myös rullata sen verran, että viitsii ajaa kymmenisen kilsaa ihan teitäkin pitkin. Vai onke semmoisia.
Ihan vain mielenkiinnosta kyselen, sillä nuo Kendat tuntuu sen verran hyviltä, etten ihan heti ole vaihtamassa.
Onko kukaan mitannut 2.8 leveetä magic marya? Kuinka levee on oikeesti? Muistaakseni mittasin 2.8 nobbynicin 30mm vanteella 67mm leveeks ja mietin mahtuuko MM eteen.
Lähetetty minun SM-A530F laitteesta Tapatalkilla
Mihin keulaan tarvisi sopia ? Mulla oli talvella 2.8” MM id32 kiekolla -17 boost Pikessä. Leveyttä siinä n.70mm nappuloista. Pike oli siis sitä vanhaa mallia, ei 2,8” yhteensopiva...
Mihin keulaan tarvisi sopia ? Mulla oli talvella 2.8” MM id32 kiekolla -17 boost Pikessä. Leveyttä siinä n.70mm nappuloista. Pike oli siis sitä vanhaa mallia, ei 2,8” yhteensopiva...Mulla olis siis normi Pike. Eli 15x100 navalla. Siihen mahtuu just 2.8NN ja mudquard viel väliin. Nyt kun hissienduroo pääsee tykitteleen niin kaipais vähä paremmalla kanttipidolla olevaa plussarengasta eteen.
Korkeudesta jää tila naftiksi, kun se on melko lähellä tuos buustissakin
https://photos.app.goo.gl/hYjZ6jnfZGibQtv37
Korkeudesta jää tila naftiksi, kun se on melko lähellä tuos buustissakin
https://photos.app.goo.gl/hYjZ6jnfZGibQtv37Joo pitää harkita sitten 2.6 leveetä eteen
Se on MM soft kumina varsin passeli veto, jos tarviit isomman niin 2,6” spessun butchler on seuraava... cyclestore uk
butch (https://photos.app.goo.gl/HdzbLLeEFArZgQZH7)
Se on MM soft kumina varsin passeli veto, jos tarviit isomman niin 2,6” spessun butchler on seuraava... cyclestore uk
butch (https://photos.app.goo.gl/HdzbLLeEFArZgQZH7)Otin riskin ja ostin 2.8 leveen ja se mahtu tohon normi pikeen! Lokarikin mahtuu mutta kumin hapsut suhisee vähän :D eli 30mm leveellä vanteella 2.8 mahtuu.
Mitä porukka suosittelisi taakse jäykkäperäseen laitettavaksi? Edessä on Purgatory 3.0" griptonilla tubelessina. Takana sisurin kanssa Vee Trax Fatty 3.0" ensiasennuskumina. Purgatory meni helposti tubeless nöösinä ensikertalaisena jalkapumpulla paikoilleen gorilla teipatulle 50/i45 vanteelle ja oli miltei tiivis pelkän ilman kanssa.
Oon miettiny Ground Control griptonia taakse mutta oisko joku (mikä?) noista schwalben addix kumeista asiallinen? 3,0" siis hakusessa ja plussaa ettei tarttis kiikuttaa huoltsikalle/työpaikalle paineilmaa käyttämään. Ajo mulla on kuitenkin ympärivuotista. Kesällä polkuja ja sen semmosta hubaa... ei mitää taitoja vaativaa ja siirtymätkin on asfaltilla välillä turhan pitkiä. Talvella työmatkapyöränä mutta pääkallokeleille on toinen fillari nastarengastettuna.
Rocket Ron Addix Speedgrip on muuten oiva takakumi (nopea kuin mikäkin) mutta ainakin omani oli harvinaisen hankala saada nousemaan kehälle. Tuo Ground Control voisi olla kokeilemisen arvoinen rengas, ja toisaalta monet kehuvat Purgatoryakin takarenkaana.
Rocket Ron Addix Speedgrip on muuten oiva takakumi (nopea kuin mikäkin) mutta ainakin omani oli harvinaisen hankala saada nousemaan kehälle.
Mulla on 2.8" RR edessä ja takana ja voin myö suositella, rullaavat renkaat. Vanteelle nousee sisurin avulla helposti. Sisuri sisään, rengas vanteelle, toinen reuna auki, sisuri pois ja litkut sisään, tsup ja rengas paikallaan [emoji846]
Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla
Itellä tommosesta rokettironista lähti tänää nappula irti ja ilmat mukana, en voi suositella. Pito ei myöskään mikään päräyttävä. Kevythän sen kyllä on. Pienenä ooteena, saisko sisurin avulla jalkapumpulla tubeleksena vanteelle?
Onko kokemuksia maxxis high roller ll renkaista koossa 27,5x3,0?
Riittääks kokemukset samasta renkaasta 2.8-levyisenä? Sellainen on ollut takana nyt vuoden päivät. Ajo pääasiassa Helsingin keskuspuistoa täpärillä. Toiminnallisuus hyvä miltei kaikilla keleillä, jäätävä pito kuivalla ja hyvä märällä, rullaavuus odotettu eli ok muttei superhyvä. Pinch-flättejä tullut useita Huck Norriksesta huolimatta sekä yksi kivi kyljestä sisään, ei siis kaikkein kestävintä kamaa markkinoilla vaikken ole edes käyttänyt kovin matalia paineita.
Onko kokemuksia maxxis high roller ll renkaista koossa 27,5x3,0?
Riittääks kokemukset samasta renkaasta 2.8-levyisenä? Sellainen on ollut takana nyt vuoden päivät. Ajo pääasiassa Helsingin keskuspuistoa täpärillä. Toiminnallisuus hyvä miltei kaikilla keleillä, jäätävä pito kuivalla ja hyvä märällä, rullaavuus odotettu eli ok muttei superhyvä. Pinch-flättejä tullut useita Huck Norriksesta huolimatta sekä yksi kivi kyljestä sisään, ei siis kaikkein kestävintä kamaa markkinoilla vaikken ole edes käyttänyt kovin matalia paineita.
Kiitos, kelpaa tietysti!
Eli jäykkäperä plussaan pitäisi uudet kumit laittaa ja vinkkejä siihen kaipaisin! Pitoa märällä saisi olla enemmän kun vanhoissa ground controlleissa ja plussaa jos litkut pysyisi sisällä edes hetken!
HR II toimii tubeleksena tosi hyvin noin periaatteessa. Erittäin helppo asennus ja pitää kyllä ilmat sekä litkut, kunhan ei reikäänny ajossa. En tiedä onko mulla ollut tuon kanssa vaan huono tuuri vai miten, mutta Nobby Nic Snakeskin Apex tuntui kestävän paljon paremmin. Silloin alla oli vielä jäykkis eikä Huck Norrista, nyt täpäri ja Huck. Pitohan tuossa on loistava.
hphuhtin
10.07.2018, 10.43
WTB on päivittänyt renkaitaan (ja mietin sähkäriin renkaita), mitähän näistä ajattelisi.. onko 2.6” edes plussakoko vielä?
Vigilante eteen ja Judge taakse? [emoji4] Ja onhan nuo 29” tarjolla myös.
https://www.wtb.com/collections/new-wtb-tires
http://reviews.mtbr.com/2019-wtb-vigilante-trail-boss-and-judge-tires
Jossain testissä missä vertailtiin kokoja sanottiin että 3.0” levee ei tuo juurikaan pidossa etua suhteessa 2.8” mutta painoa tulee lisää ja epätarkempi ajettavuus. Testin tulema oli että 2.6” ois ihanteelinen suhteessa pitoon ja ajo-ominaisuuksiin.
3.0 Rocket Ronin addix speedgrip ollut vajaan vuoden alla ja kuivalle kelille mitä parhain. Vaikka on kevyt on kestänyt Kivikko rymistelytkin. Rullaa loistavasti. Märällä ei niin hyvä.. Siihen käyttöön ostin Spessun purgatory. On hyvä märällä
Jossain testissä missä vertailtiin kokoja sanottiin että 3.0” levee ei tuo juurikaan pidossa etua suhteessa 2.8” mutta painoa tulee lisää ja epätarkempi ajettavuus. Testin tulema oli että 2.6” ois ihanteelinen suhteessa pitoon ja ajo-ominaisuuksiin.
Jes! Mä olen sitten muodin aallonharjalla. Alla 2.6 leveät Maxxis DHF ja DHRII renkaat :)
No hyvältä ovat tuntuneetkin vaikka toisaalta kokemusta mulla ei ole leveämmistä, vaan aiemmat ovat olleet 2.4 leveitä maksimissaan.
J.Kottenberg
13.07.2018, 11.22
Toi on varmaankin aivan totta, jos on tarkoitus ajaa nopeasti, siis vaikka kilpailla tjsp. Niissä tilanteissa isommat pyörivät massat ei yleensä ole ollenkaan hyvä. Eikä isompi, vaikka vain vähän isompi, rullaamisvastus.
Mutta jos on tarkoitus vaan rennommin ajella ja halutaan myös mukavuutta kivikoissa ja juurakoissa, onkin 3" leveiden renkaiden huonommiksi rankkaaminen jo vähän vaikeampaa.
H. Moilanen
13.07.2018, 11.34
Onko joku hankkinut jo Continentalin 2,6" leveitä? Jos kyllä, todellinen leveys kiinnostaisi tietää.
27,5-2,6 Magic Maryn ajettu 506 km ja vanne sisäleveys 32 mm on 27,5-2,8 uuteen kumiin joka 35mm sisäleveyksisellä vanteella korkeudessa eroa 12mm eli säteessä 6mm.
Ja nyt kun kumilla ajettu pari lenkkiä on tuo 2.8 venynyt varmaan ainakin sentin lisää. Eli aluksi mahtui vielä sormi väliin tiukimpaan kohtaan, nyt hipsii jo kiinni eli siinä ja siinä mahtuuko ollenkaan ko pyörään.
Ja nyt kun kumilla ajettu pari lenkkiä on tuo 2.8 venynyt varmaan ainakin sentin lisää. Eli aluksi mahtui vielä sormi väliin tiukimpaan kohtaan, nyt hipsii jo kiinni eli siinä ja siinä mahtuuko ollenkaan ko pyörään.Pakko kysyä, miksi ajat niin kovilla paineilla? (paine luki toisaalla)
Mitäpä vielä?
Se tuntuu omaan ajoon itsestä hyvältä. Kovapintaisilla poluilla, hiekkateillä ja asfaltilla kovempi non 2bar ja juurakossa ja muuten metsässä sitten reilu 1bar. Ja ukko siis 150kg.
Syksy tullee taas kohta ja voisi alkaa miettimään NoNi/RoRo-settiä pitävämpää rengastusta juurakkolipsutteluun. Magic Mary kiinnostaisi, mutta riittääköhän rullaavuus lihasvoimaiseen polkuajeluun? Purgatory Grid voisi olla ns. varma valinta mutta painavathan nuo ovat. Sitten olisi vielä WTB Ranger Light/High Grip mikä muuten vaikuttaa lupaavalta mutta mitenkäs kuvion riittävyys ja seoksen toimivuus kylmässä? Maasto siis tyypillistä Uusimaalaista kivikkojuurakkokalliopolkua.
Magic Mary taitaa olla pitävin mahdollinen mutta edessä Minion DHF WT 2.6" on ollut perusvarma joka kelillä vuoden ympäri. Takarenkaan kanssa on ollut vaikeampi löytää mieluista, taisi DHR II 2.5 WT olla pisimpään alla syksyllä.
Mulla vastaava settiä kuin Marco1:dellä tosin 2,8" koossa ja takana välillä Recon+. Toimii mielestäni hyvin märillä ja teknisillä poluilla.
Syksy tullee taas kohta ja voisi alkaa miettimään NoNi/RoRo-settiä pitävämpää rengastusta juurakkolipsutteluun. Magic Mary kiinnostaisi, mutta riittääköhän rullaavuus lihasvoimaiseen polkuajeluun? Purgatory Grid voisi olla ns. varma valinta mutta painavathan nuo ovat. Sitten olisi vielä WTB Ranger Light/High Grip mikä muuten vaikuttaa lupaavalta mutta mitenkäs kuvion riittävyys ja seoksen toimivuus kylmässä? Maasto siis tyypillistä Uusimaalaista kivikkojuurakkokalliopolkua.
Ranger light ei tahdo kestää kuvaamasi kaltaista maastoa jota itsekin ajelen. Siis kylki menee rikki tosi nopeasti. Itsellä erittäin hyvät kokemukset continental trail king protectionista 2.4" koossa. Joten kokeilisin sitä 2,6" koossa jos olisi vielä 27,5(+) fillari.
Minulla on alla nyt 2.8” Rocket Ronit. Toinen on ADDIX Speedgrip ja toinen pre-addix. Rullaavat kumit ja kuivalla pitääkin mutta karmeen liukkaat märällä, etenkin juurakoissa. Jotain pitävämpää kaipaisin. Koko voisi olla edelleen 2.8”.
Edellä näyttäisi olevan kuskeja, joilla on kokemusta erinäisistä Maxxis nakeista. Onko esim 3C seos märällä parempi? Ja mikähän kombo ois hyvä ? Eteen tuumailin Minion DHF:ää. Taakse Minion DHR/Rekon+/High Roller II? Vai esim HR II kumpaankin päähän. Kovin samanoloisia osa kun kuvia/speksejä katsoo. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180809/2648ce478619aae1f904f1424af94162.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180809/b25935e6cdc79adecde245f89fb5208c.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180809/0385b4553fbecdee85a09f591d561cba.jpg
^Kuvat valehtelee, Rekon on muuten mainio kumi mutta itse kaipaan syssyllä enempi vetopitoa kuin mitä ne rampitetut keskinappulat tarjoaa. Se kyllä rullaa kuin hirvi noihin muihin verrattuna.
Ja tietysti mainittava että oma ajo on kökköä setäputtailua, mielipiteet vaihtelee ajotyylin mukaan.
Onko esim 3C seos märällä parempi? Ja mikähän kombo ois hyvä ? Eteen tuumailin Minion DHF:ää. Taakse Minion DHR/Rekon+/High Roller II?
Tuota High Rolleria en ole itse päässyt testaamaan, mutta muuten minulla on juuri tuo setti käytössä. Renkaani ovat 3C-seoksella, kun se tuli aikanaan ensimmäisenä saataville. Lähipoluilla (juurakkoa, kivikkoa ja kosteutta) nuo ovat toimineet hyvin kuten myös parina Bike park -päivänä. Mikään pro-kuski en ole, mutta en ole itse saanut noita koskaan lähtemään yllättäen alta, ja myös mm. mudassa noi etenee mielestäni hyvin, vaikka leveän renkaan ei siellä juttujen mukaan pitäisi toimiakaan.
Kyljet ovat myös kestäneet kivikko raapimista hyvin.
Recon+ vaihtuu aina jossain vaiheessa syksyä/talvea HDR-renkaaseen kun se "kauhoo" vielä paremmin mudassa ja ensi lumessa, kun sitä vertaa hillitympään Recon+ renkaaseen.
Edit: marco1:llä ihan samat kommentit yllä =)
Recon+ on tosiaan enemmän traili rengas, kun dhr on jo isompi kuvioinen enduro rengas.
Recon+ toimii muuten myös edessä hyvin kesällä kuivemmassa polkuajossa, jolloin takana voi olla hyvin rullaava xc-rengas.
Kiitoksia kommenteista. Voisi olla Minion DHF ja DHR kombo sopiva, koska minulla on jo nuo Rocket Ronit. Toki vain yhdet kiekot, joten ei renkaita ihan helposti tule vaihdettua :)
pturunen
09.08.2018, 17.12
2.8 Minion DHF/R on aika hyvä. Pitoa löytyy märällä hyvin kantavien reunanappuloiden ansiosta ja käyttäytyminen vastaa pitkälle 29" versiota. Oli iso parannus maastoajossa pyöreäprofiilisiin plussagumeksiin (e.g. Nobby Nic) verrattuna.
Minionit voisi tietty myös olla kokeilemisen arvoiset mutta toisaalta Magic Maryja saa Saksasta melkein kaksi yhden Maxxiksen hinnalla. MM on ilmeisesti myös yksi korkeimmista 2.8 kumeista halkaisijaltaan joten keskiökin pysyisi kohtalaisella korkeudella. MM Soft eteen ja Speedgrip taakse houkuttelisi, tai MM Soft/Nobby Nic Speedgrip jos ei luotto reisivoimiin riitä.
MM on ilmeisesti myös yksi korkeimmista 2.8 kumeista halkaisijaltaan joten keskiökin pysyisi kohtalaisella korkeudella. MM Soft eteen ja Speedgrip taakse houkuttelisi, tai MM Soft/Nobby Nic Speedgrip jos ei luotto reisivoimiin riitä.
Vertailin irtokiekolla olevaa Terrene Chunk 3.0 Toughia pyörän alla oleviin enkä huomannut korkeuseroa sen ja MM Soft 2.8 tai Purgatory Grid 3.0:n välillä. Eli minunkin mielestä MM 2.8 on normaalin 3.0 korkuinen. Nuo Chunk ja Purgatory ovat leveydeltään toki isompia, noin 78 ja 76mm vs MM 70mm. Fat Freddien on sitten oma lukunsa, siinä säde sentin(!) noita enemmän.
Tämän kesän vähäiset ajot jäykkäperällä on menneet MM soft 2.8 edessä (ennen oli tuo Terrene Tough) ja ei rullaus ainakaan huonontunut. Pito-ongelmia ei ole ollut, mutta ei kelikään ole ollut haastava. MM on mieluisin etukumi tähän mennessä, ajossa on ollut Purgatory, Nobby Nic Trailstar, Chunk ja Rocket Ron Pacestar. Märällä olen välillä kaivannut taakse Purgatorya enemmän pitoa. Juuri MM 2.8 speedgrip on ollut mielessä. Tai uusi Hans Dampf, mutta taitaa sen 2.8 tulla vasta myöhemmin. Toisaalta olen odottanut CushCoren plussaversiota kauppoihin. Valmistaja sai ensimmäisen erän käsiinsä pari viikkoa sitten mutta vielä en ole kaupoista bongannut.
Muita keskusteluja vielä selailin ennen tilaa-napin painamista. Sellainen tuli vastaan, että 3C MaxxTerra -seos olisi saippuaa kylmällä. Onko tosiaan näin? Renkaille olisi tarkoitus ajella syksyllä niin pitkään kuin mahdollista ennen nastojen alle laittoa.
pturunen
10.08.2018, 16.21
3C MaxxTerra -seos olisi saippuaa kylmällä. Onko tosiaan näin? Renkaille olisi tarkoitus ajella syksyllä niin pitkään kuin mahdollista ennen nastojen alle laittoa.
Ei ole mikään unelma lumessa.
Muita keskusteluja vielä selailin ennen tilaa-napin painamista. Sellainen tuli vastaan, että 3C MaxxTerra -seos olisi saippuaa kylmällä. Onko tosiaan näin? Renkaille olisi tarkoitus ajella syksyllä niin pitkään kuin mahdollista ennen nastojen alle laittoa.
Alle plus 5 niin alkaa mennä kovaksi ja ominaisuudet romahtaa totaalisesti. Schwalben Addix kai toimii kylmässä. Ja maxxis dual seos myös mutta ei pidä märällä niin kuin Maxx Terra. Black Chili toimii märällä ja kylmässä mutta ei kukaan oikein tahdo uskoa... Toki ei contilta löydy varsinaista plussakokoa.
Joku hämärä muistikuva, että olisin lukenut jostain 3C seosta päivitetyn toimimaan paremmin kylmässä. Joko keväällä tai kesällä muistelen törmänneeni juttuun.
Tai sit se oli vaan unta.
Joku hämärä muistikuva, että olisin lukenut jostain 3C seosta päivitetyn toimimaan paremmin kylmässä. Joko keväällä tai kesällä muistelen törmänneeni juttuun.
Tai sit se oli vaan unta.
Mä oon tuolla 3C seoksen DHR renkaalla ajanut jopa yhden talven (edessä oli nasta) ja ihan hyvin se mielestäni toimi takarenkaan. Tosin en ole tätäkään päässyt vertailemaan sen perus seoksen kanssa ristiin, mutta näppi tuntumalla se pystyi mielestäni ihan mukavan pehmoisena ainakin -5C asti. Samalla lenkillä lenkkikaverin Trailstar rengas oli näppitutumalta kovempi - eli ei tuo nyt mielestäni aivan kelvoton ainakaan ole
Tiedä sitten, että onko joku muuttunut vai johtuuko koko homma siitä, että vähän leveämpi ja matalammilla paineilla oleva rengas toimii kuitenkin paremmin vähän kosteassa ja lumessa. Itse kuitenkin ajattelin ajaa taas näillä 3C renkailla pitkälle syksyyn.
Mistä 3C seoksesta on kyse? http://international.maxxis.com/other-bicycle-information/technology/compounds
Ikon+:ssa näyttäisi löytyvän MaxxSpeediä, muissa plussissa MaxxTerraa ja normirenkaissa lisäksi MaxxGrippiä. Kaikki kolme käyttäytyvät nimittäin kylmässäkin aivan eri tavalla... :rolleyes:
Mistä 3C seoksesta on kyse? http://international.maxxis.com/other-bicycle-information/technology/compounds
Ikon+:ssa näyttäisi löytyvän MaxxSpeediä, muissa plussissa MaxxTerraa ja normirenkaissa lisäksi MaxxGrippiä. Kaikki kolme käyttäytyvät nimittäin kylmässäkin aivan eri tavalla... :rolleyes:
Maxx Terra ja Grip ovat olleet niitä jotka ei tykkää kylmästä. Mutta hyvä jos ovat kehittäneet tuotetta. Muuten kyllä tykkään maxxiksen renkaista Dualina ja Maxx Terrana mutta ongelma on ollut kylmät kaudet näiden pehmeiden seoksien kohdalla.
Mistä 3C seoksesta on kyse?
Ainakin dhf/r ja rekon+ on saatavilla käsittääkseni vain MaxxTerra seoksella.
Maxx Terra ja Grip ovat olleet niitä jotka ei tykkää kylmästä. Mutta hyvä jos ovat kehittäneet tuotetta. Muuten kyllä tykkään maxxiksen renkaista Dualina ja Maxx Terrana mutta ongelma on ollut kylmät kaudet näiden pehmeiden seoksien kohdalla.
Rosmoliini
11.08.2018, 17.11
Ainakin dhf/r ja rekon+ on saatavilla käsittääkseni vain MaxxTerra seoksella.
Plussa Sparkissa tuli ensiasennus takarenkaana MaxxSpeed Rekon+. Maxxiksen sivuilta moista kyllä ei löydy.
Reiska79
18.08.2018, 12.56
Morjens. En kahlannut koko puuta läpi, mutta minulla ongelmana että Fusen mukana tulleet Ground Zerot (27,5*3,0") vuotavat läpi kyljistä tubeleksina. Sen verran kivikossa ilmeisesti rymyän, ettei kauaa kestänyt ennen kuin tämä alkoi. Olisko suositella kuntoilijalle (ei kisaajalle) mukavasti rullaava kumia, jossa kyljet kestää ja tomii tueleksena 45 mm vanteilla? Varmaan tuo 3,0" ainoa järkevä koko noilla vanteilla, vai? Etupäässä on menneet ihan ok nuo Geound Zerot, kun en paremmasta tiedä. Mutta olisko etupäähän muuta suositusta? Siellä ei ongelmaa tuon kulumisen kanssa ole ainakaan vielä havaittu. Toki vaihtoehtoisiakin ongelmanratkaisuja saa esittää, mutta uuden kumit tulivat ensimmäisenä mieleen. Ajot enimmäkseen semi-leppoisaa menoa lähipoluilla, ehkä teknispainotteista maastoa on, eli juurakkoa ja kivikkoa jonkun verran. Ja sulalle kelillä etupäässä kumia hakusessa, mutta ei toki haittaa jos toimii talvellakin takana. Kiitoksia jo etukäteen mahdollisista vastauksista!
Schwalben Snakeskin-kylkiset tuntuvat kestävän ihan hyvin kivikkohierontaa ja ovat Saksassa halpoja. Nobby Nic, Rocket Ron tai sekoitus noista.
Mä tilasin just saksasta 2.8 nobby nicin trailstar ss ja 2.6 magic maryn addix soft apex, 60e posteineen. Koska sai halvalla.
Vähän liian heppoiset noi 2.8 wtb rangerit, 1.8 bar takana nyt kun 1.5 bar löi läpi jäykkäperällä. Tod.näk. täytyy jotain jäykkäkylkisempää kumia ostaa taakse, tai laittaa huck norris.
Reiska79
18.08.2018, 14.29
Kiitos näistä! Kannattaako i45:n päälle harkitakaan kapeampaa kuin 3,0", miten istuu? Jos jotenkin vaikuttaa, niin Fusen Expert Fattie 82 kg kuskin alla. Sellaista normaalin kuntoilijan ajoa, ei mitään kisailua. Ei nyt ihan mummoilua kuitenkaan...
Kiitos näistä! Kannattaako i45:n päälle harkitakaan kapeampaa kuin 3,0", miten istuu? Jos jotenkin vaikuttaa, niin Fusen Expert Fattie 82 kg kuskin alla. Sellaista normaalin kuntoilijan ajoa, ei mitään kisailua. Ei nyt ihan mummoilua kuitenkaan...
Mun mielestä voi laittaa 2.8 leveät, mutta ota vahvakylkiset kumit, kun on kyljet aika esillä leveällä kehällä. Mul on 2.8 i40 kehillä. Toki jos ei kivikoita tule hierottua niin hennompikin kylki riittää.
Kyllä taitaa näin olla että 45mm kehät pullottaa niin ulkona kapeammilla kumeilla että kolhii helposti kiviin ja muokkaa kumin profiilin hassun malliseksi.
Mutta se että jos sulla vähän tihkuu litkua kyljistä läpi ei välttämättä haittaa mitään, mulla muutama sellainen rengas ollut eikä käytännössä ole haitannut mitenkään.
Spessun Ground Control 2.6” koossa on täyttänyt osittain toiveeni pikkuisen Rekon 2.6”sta pitävämmästä kumista. Miinuspuolelle se että 35mm sisäleveällä DT:n vanteella kylki tulee kuviota leveämmäksi ja kyljet on ottaneet osumia aika paljon. Ja reunanappulat on toki Rekonia hennommat.
Reiska79
18.08.2018, 19.00
Kyllä taitaa näin olla että 45mm kehät pullottaa niin ulkona kapeammilla kumeilla että kolhii helposti kiviin ja muokkaa kumin profiilin hassun malliseksi.
Mutta se että jos sulla vähän tihkuu litkua kyljistä läpi ei välttämättä haittaa mitään, mulla muutama sellainen rengas ollut eikä käytännössä ole haitannut mitenkään.
On tuossa se harmi, että kumi tyhjenee jopa lenkin aikana jo häiritsevästi, viimeistään seuraavalla lenkillä paineet on tullut puoleen. Ja olen yrittänyt litkutella lisää kylkiä, nyt jo toinen Ground Control menossa (otin emännän pyörän muutaman kympin ajetun etukumin itselleni taakse) pyörässäni ja sama ilmiö alkoi heti käyttöön otettuani. Eka kumi meni entiseksi muutamassa satasessa iteltä takaa. "Jonkun verran" kivikkoa kotikontujen poluilla.
Itse tullut myös siihen tulokseen, että taitaa olla fiksuin ajella 3,0"lla noilla vanteilla - vaikken mikään ammattimies pyörätuhuissa olekaan, varsinkaan maaston puolella.
hphuhtin
18.08.2018, 21.08
Hmm, mites tämä vanteen leveys, jos 45mm on noin, niin onko 40mm kuitenkin sopivan leveä 2.4”-2.6” renkaille?
pturunen
18.08.2018, 21.18
En laittaisi 2.4:lle 35mm suurempaa.
Oliko nyt niin ett maxxikset on kaposampia samassa koossa vs esim swalpe? Mitenkäs korkeus? Ja oisko tommone rekon+ hyvä all round rengas polkuajorymistelyyn ja satunnaisiin bike park käynteihin, millä kehtais asfalttisiirtymiäkin ajella :D Nyt alla nobby nicit 2.8 koossa, ihan mukavasti rullaavat mutta pitoa, varsinkin spooreissa kaipais vähän enempi. En haluaisi kuitenkaan että keskiö laskee yhtään, ei haittais vaikka nousisi. Vanteet 35mm sisäleveydellä jos sillä väliä.
Nyt ei ole kovin paljon luettu aikaisempia viestejä, taitaa löytyä vastaukset tuolta ylempää.
Niinno puhuttiinhan tuossa ylempänä seoksista ja kylmästä säästä. Pitää vielä tarkistaa koko lanka ;)
edit: pari sivua selattu ja löytyhän sieltä jotain, rekon ilmeisesti siis pienehkö kumi.. kuvia kattelemalla näyttää tosin vain että kuvio olisi suht kaposa mutta muuten muhkea kumi, näyttä varsinkin kuvissa korkeaprofiiliselta. Ehkä tuota uskaltais kokeilla seuraavaksi, saa vielä hienona skinwallina :D
Rekon+ (3C version) i35 vanteella:
Leveys ~67,5mm
Korkeus ~60mm (mitattu vanteen reunasta)
Nämä n. 1v ajon jälkeen 1bar paineilla. Runko ja reunanappulat saman levyiset tällä vanne-/rengas-kombolla.
Rekon+ (3C version) i35 vanteella:
Leveys ~67,5mm
Korkeus ~60mm (mitattu vanteen reunasta)
Nämä n. 1v ajon jälkeen 1bar paineilla. Runko ja reunanappulat saman levyiset tällä vanne-/rengas-kombolla.
Kiitos, täytyy verrata omaan nykyiseen settiin.
edit: 2.8 nobby nic 35 vanteella 70mm levee ja korkeus nappulan päältä vanteen reunaan noin 63mm. Eli ei nyt niin isoja eroja mutta pitää vielä harkita.. Oispa tuosta 3.0 kokoinen versio niin sais keskiötä ehkä vähän ylemmäs..
Nyt kaivataan hyvin rullaavaa pitävää rengasta. Nyt nobby nicit alla ja tuntuu kuin suorastaan tahmaisi kiinni vähänkin pehmeempään neulaspolkuun.
Mitä suosittelette?
Ps. Laiskottaa enkä jaksais millaan selata viittä viimistä sivua tätä ketjua :)
Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
Nyt kaivataan hyvin rullaavaa pitävää rengasta. Nyt nobby nicit alla ja tuntuu kuin suorastaan tahmaisi kiinni vähänkin pehmeempään neulaspolkuun.
Mitä suosittelette?
Ps. Laiskottaa enkä jaksais millaan selata viittä viimistä sivua tätä ketjua :)
Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta TapatalkillaVaikea yhtälö. Jommastakummasta joutuu tinkimään. Rocketron vois olla tuosta rullaavampi tai sitten muut xc renkaat joita saa tahmeilla kumiseoksilla. Maxxiselta maxxgrip tai schwabelta addix softi kumit. Spessun griotonia on kans kehuttu mutta itsellä ei siitä kokemusta.
NoordMan
11.09.2018, 22.39
Spessun Purgatory Grid Gripton 27,5 x 3,0. Pitää ja rullaa, voin suositella. Kannattaa varmistaa että mahtuu, i45 vanteella leveys 77 mm.
Juha Jokila
11.09.2018, 23.05
^^Maxxis Ikon
Oman kokemuksen mukaa kaikki tahmaa pehmeellä.. myös rocket ron. Onko muilla kokemuksia nobby nicin liukkaudesta kuivalla pakkaantuneella polulla, vai pitääkö mikään siinä? Jokunen tukala tilanne ja kaatuminenki ollu spooreissa, toki osittain ajovirhettä, mutta vaikee jotenki luottaa noihin.. Nyt miettiny minioneja tilalle.
Oman kokemuksen mukaa kaikki tahmaa pehmeellä.. myös rocket ron. Onko muilla kokemuksia nobby nicin liukkaudesta kuivalla pakkaantuneella polulla, vai pitääkö mikään siinä? Jokunen tukala tilanne ja kaatuminenki ollu spooreissa, toki osittain ajovirhettä, mutta vaikee jotenki luottaa noihin.. Nyt miettiny minioneja tilalle.Oman kokemuksen mukaan kovalla alustalla ajaessa pito löytyy kapeemmasta renkaasta. Plussakumin pintapaine on niin pieni että sitä myöten pito katoaa kovalla alustalla lujaa ajaessa.
Voipi olla, eli kuvalla kuivalla vois kokeila pienempiä paineita. Tänää märällä ei kyllä myöskään herättäny luottamusta renkaiden sivuttaispito..
Magic Mary soft edessä, speedgrip takana tuntuu omaan ajoon kohtuu pitävältä kutakuinkin kaikissa eteen tulleissa olosuhteissa. Kauheasti ei kyllä ole tullut ajettua markää kivikkoa. 2.8 ja 2.6 on mitä kokeillut ja 2.8 mielyttää itseä enemmän tuntumaltaan. Takana ollut myös 2.6 Nobby Nic ja siihen nähden elvästi pitävämpi joka suuntaan. Toki rullaavuus lie heikompi mm:llä.
Ainakin procoren kanssa voi ajella kohtuu pienillä paineilla (kuskin painoeroista johtuen turha vertailla absoluuttisia arvoja kuten myös mittareiden epätarkkuuksien takia mutta mulla luokkaa 1bar edessä ja takana 1,5) jolloin kumi jo melko selvästi painuneena paikallaan tasaisella seisten kun ukkeli 150kg kyydillä.
Keskiäkäinen lohjalainen
29.09.2018, 14.14
Nopea mutta tyhmä kysymys: 2.8" leveä gummi (esim. Maxxis Ikon) 30 milliä leveällä kehällä - uhka vai mahdollisuus? Taittuuko kantatessa alle, jos paineet on juurakkorullaavuuden mukaan optimoitu, eli aika alhaiset?
Ihan hyvä on. En ole vielä törmännyt +kumiin (2,6-3,0") mikä ei olisi toiminut 30mm kehällä..
Gargamel
29.09.2018, 15.30
Eipä minullakaan ongelmaa 2.8" i29-vanteella. Nyt 0,6bar paineella eikä siinä alaraja ole vielä löytynyt. Tosin olenkin kevyt hupiukko.
25 leveelle vanteelle - mikä on levein kumi minkä siihen uskaltaa pistää? Onko 3.0" ihan liikaa?
25 leveelle vanteelle - mikä on levein kumi minkä siihen uskaltaa pistää? Onko 3.0" ihan liikaa?Kyl se on siinä ja tässä.. 2.8" ehkä vielä, mutta rajoilla..
Muistaakseen tuossa Whiten plussatäpärissä oli 25mm leveällä(kapealla) kehällä 3.0" että kyllä se periaatteessa onnistuu mutta vähän omituisen pyöreä profiilista tulee.
Onko olemassa 27.5x3.0" koossa asfaltille sopivaa rengasta esim. tyyliin schwalbe super moto x tai g one? Noita näkyy löytyvän lähinnä 2.8" koossa. Tulisi 45mm vanteelle, sähkökäyttöiseen pyörään kesärenkaaksi.
Miksi tuo 2,8 ei kävisi ?
Ite ole tykännyt 2,8" ja 3,0" kumeista i35 ja i36 vanteilla. Täysikokoiselle 3,0" nakille (mm. Fat Freddie nasta) voisi olla joku i40 vannekin ihan paikallaan.
Jos vanne on vain i25-30 niin laittaisin varmaan itse vain 2,4-2,6" kumia, koska mulle se juttu on juuri se, että vanne on suhteessa riittävän leveä, jolloin se tukee rengasta hyvin, mikä mahdollistaa sen "plussa fiiliksen" eli sopivan matalien paineiden käytön. Jos rengas on vanteeseen nähden ylikokoinen, niin valtaosa hyödystä/mahdollisuuksista menee mielestäni hukkaan, jolloin kapeempi nakki toimii paremmin.
Magic Mary soft edessä, speedgrip takana tuntuu omaan ajoon kohtuu pitävältä kutakuinkin kaikissa eteen tulleissa olosuhteissa. Kauheasti ei kyllä ole tullut ajettua markää kivikkoa. 2.8 ja 2.6 on mitä kokeillut ja 2.8 mielyttää itseä enemmän tuntumaltaan. Takana ollut myös 2.6 Nobby Nic ja siihen nähden elvästi pitävämpi joka suuntaan. Toki rullaavuus lie heikompi mm:llä.
Ainakin procoren kanssa voi ajella kohtuu pienillä paineilla (kuskin painoeroista johtuen turha vertailla absoluuttisia arvoja kuten myös mittareiden epätarkkuuksien takia mutta mulla luokkaa 1bar edessä ja takana 1,5) jolloin kumi jo melko selvästi painuneena paikallaan tasaisella seisten kun ukkeli 150kg kyydillä.
MM soft & speedgrip 2.8 -kombo nyt itselläkin alla ja kyllä tykkään. Rullaa hyvin ja pitoa riittää, tuntuma muutenkin mieleinen. Eilisellä märillä juurakoilla ja kivillä takapään välillä vähän kuitenkin luiskahteli, eittämättä soft takana toimisi silloin vielä paremmin. Paineita olen noilla 2.8:lla käyttänyt nyt 0.2 bar enemmän kuin 3.0 renkailla, eli nyt 1 / 1.2 bar i40 kehillä jäykkäperässä 105kg kuskin alla. Cushcore taakse olisi kiva, vielä ei vain ole kauppoihin tullut plussaversio. Enkä sitä enää talvea vasten muutenkaan laita, katsellaan keväällä sitten.
Tähän mennessä on kokeiltu Terrene Chunk Tough 3.0, Rocket Ron 3.0, Specialized Purgatory Grid 3.0, Ground Control Grid 3.0, Nobby Nic 3.0 sekä talvella Fat Freddie 3.0:aa. Magic Maryt suosikit tähän astisista. Purgatory on oiva taakse myös.
Michelin Wild AM Competition line 2.8, just saying..
Tilasin ikon+ taakse ja rekon+ eteen.
Tilasin ikon+ taakse ja rekon+ eteen.
Eturenkaaksi näillä syyskeleillä ehdottaisin jotain muuta, ainakin Suomeen.
Ite ole tykännyt 2,8" ja 3,0" kumeista i35 ja i36 vanteilla. Täysikokoiselle 3,0" nakille (mm. Fat Freddie nasta) voisi olla joku i40 vannekin ihan paikallaan.
Jos vanne on vain i25-30 niin laittaisin varmaan itse vain 2,4-2,6" kumia, koska mulle se juttu on juuri se, että vanne on suhteessa riittävän leveä, jolloin se tukee rengasta hyvin, mikä mahdollistaa sen "plussa fiiliksen" eli sopivan matalien paineiden käytön. Jos rengas on vanteeseen nähden ylikokoinen, niin valtaosa hyödystä/mahdollisuuksista menee mielestäni hukkaan, jolloin kapeempi nakki toimii paremmin.
Mulla on 2.6 magic mary i40 kehällä, toimii oikein mainiosti, eli homma skulaa myös toisinpäin (levee kehä, ei niin levee gummi).. Mutta makuasioita pitkälti nämä..
Eturenkaaksi näillä syyskeleillä ehdottaisin jotain muuta, ainakin Suomeen.Höpöhöpö :) rekonistakin jo löytyy ohjaavuutta mutta ei se nyt mikään mutarengas ole, eikä tarvikkaan olla.
Michelin Wild AM Competition line 2.8, just saying..
Olisko yhtään tarkempaa analyysia tarjota? Mitä muita renkaita olet kokeillut ja miten vertautuu? Nuo ovat itsellä olleet mietinnässä, mutta vähän tuntuu olevan käyttökokemuksia saatavilla ja testeissä ei mitään erityistä hehkutusta ole saaneet.
Eturenkaaksi näillä syyskeleillä ehdottaisin jotain muuta, ainakin Suomeen.Perustelu olis paikallaan, muutoin kommentin arvo on 0. Suomessakin syksyn ajo-olosuhteet vaihtelee melkoisesti jo alueellisen maaperän mukaan.
No miten olisi sellainen että olen ajanut kaikkina vuodenaikoina Rekonilla ja se sopii parhaiten kuivalla kaudella nopeille poluille (nopein 2.6” rengas mitä olen testannut) mutta siinä on liian rampitetut nappulat hyvän pidon saavuttamiseksi normaaleissa maasto-olosuhteissa syyskeleillä.
Olisko yhtään tarkempaa analyysia tarjota? Mitä muita renkaita olet kokeillut ja miten vertautuu? Nuo ovat itsellä olleet mietinnässä, mutta vähän tuntuu olevan käyttökokemuksia saatavilla ja testeissä ei mitään erityistä hehkutusta ole saaneet.Tuntuu toistaiseksi pitoa löytyneen niin lenkki, kuin bikepark hommista ja kaikesta siltä väliltä ja rengas myös rullaa hyvin pitoonsa nähden (jos takarenkaaksi haluaa rullaavampaa, niin Force AM Competition line 2.8)
Muita koitettuja;
Swalbe Nobbynic 2.8 ja 3.0 TS ja PS
Rekon+ 2.8 (3c maxxterra ja dualply)
WTB Bridger 2.8
WTB Trailblazer 2.8
Onza Canis 2.85
Swalbe RocketRon 2.8 PS
WTB breakout 2.5
Ja varmaan jotain muita mitä unohdin..
Edit: ja marco1 kanssa samaa mieltä, Rekon+:t on hyvät yleis renkaat, etenkin 3C maxxterra Exo TR edessä, Dualply Exo TR takana yhdistelmänä.
@marco1, kannattaa koittaa Misukkaa, Wild eteen, Force taakse, molemmista löytyy myös 2.6 AM Competition line, jos 2.8 ahistaa..
Kyllä Rekon+ (3C) on tosiaan ihan jeppis rengas eteen myös helpommalle syyskelille, mutta kun tilalle vaihtaa DHF (3C) renkaan on luotto/pito kyllä eri luokkaa, etenkin jos sitä vettä tai mutaa sattuu olemaan poluilla.
Itse ajelen joskus teen syksyisin siten, että laitan tuon Rekonin taakse, siellä se toimii oikein hyvin ja on sopiva pari tuon DHF-renkaan kanssa. Tosin HDR puree takana sitten pehmeässä vielä paremmin, joten pääosin se on kyllä takana syksyisin.
Dhf/dhr compon olisin pistänyt jos pelkkää pitoa hakusessa, nyt ainakin toiveissa olisi saada hyvää rullausta vaikka pidosta vähän joutuukin tinkimään rekon+/ikon+ compolla. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin ajaa pyörällä minkä oikeen tuntee laahavan/junnaavan ja laakerit on kunnossa :D alla nobbynicit
no-saint
08.10.2018, 06.51
Kellään oman käden tietoa miten käy FatFreddien 80mm Mule Futilla? Onko ajokelpoinen? Ehtii sitten vielä miettiä plan B:tä jos ei naittaminen noiden välillä tuota tulosta...
Vannetta kapeampi rengas on lähtökohtaisesti melko katastrofaalinen idea [emoji44]
no-saint
08.10.2018, 13.24
Niinpä. Sillä lähdin kuitenkin kyselemään jos joku olisi kokeillut.
Joskus laitoin 26" läskiin vanhat Gazzalodit. Vaikka tuolloinkin oli samat nimelliset mitat niin lopputulos oli ihan ajettava. Täytynee itse kokeilla miltä näyttää ja rapsutella hetki päätä joyya mitäs sitten keksis 😁
Kovasti oli jo aikomus lähteä rengaskaupoille mutta nyt tuolla niljakkaassa metsässä ajellessani totesinkin 3" Speedgrip Rocket Ronin pitävän erittäin hyvin kunhan vain paineet ovat tarpeeksi alhaiset (~0.7-0.8 bar / 80kg kuski). Vieläkin voisi mennä vähän alemmas mutta sitten alkaa vanteelle lyönti olemaan jo todellisena riskinä - onko kokemuksia DIY tai kaupallisista rengasinseteistä plussakumien kanssa? Tieteen nimissä voisi käydä hakemassa vaikka tällaista https://saumaustarvike.fi/verkkokauppa/kauppa/tuotteet/tuotealueet/saumanauhat-pohjanauhat/nmc-nomatec-saumanauha-pohjataytenauha-6mm-60mm/ ja vääntää siitä tee-se-itse Cushcoret. Oliskohan 50 vai 60 millinen parempi aihio 3" renkaalle 35mm kehällä?
Huckin DIY-hommia on käsitelty täällä: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?55905-Huck-Norris
Äkkiseltään veikkaisin yo. putkilon olevan turhan heppoista.
Ja noin sitä ihminen unohtaa itse aloittamansa ketjun :) Toki voisi myös Huck Norriksen laittaa jos sattuisi largea olemaan singleinä jossain PK-seudun kivijalassa. Toisaalta noita saumanauhavirityksiä löytyy myös internetin syvyyksistä ihan kai periaatteessa onnistunein tuloksin - itselläni mielessä kävi jos tuota heppoisuutta kompensoisi vaikka strategisilla gorillateippauksilla.
Largea ei singlenä myydä edes "virallisesti", vaan ne on M kokoo..
BB Holland
08.10.2018, 19.02
Tuo Ranger 2,8. Mulla on sitä kakskutosena varhaisia kappaleita ja korkeus on vain 58mm. Ilmeisesti uudet ovat luokkaa 68mm sekä kakskutosena että 650b:nä? Vanteethan ei korkeuteen paljon vaikuta. Vai onko tuo 68 kirjoitusvirhe?
BB Holland
10.10.2018, 08.43
Toi olis aika metka jos 58mm pitäis paikkansa 27,5 koossa, mahtuis vanhaan 26er Vanillaan. Pitää kokeilla.
Yllättävän hyvä pito oli ikon/rekon combolla vaikka olikin tosi liukas keli, rengaspaineet kun sai jokseenkin kohdilleen ja vähän kun sai luottoa niin ajaminenkin alkoi sujumaan.
Oon tykänny kans noista. Ja noin ylipäätään, perä irtoaa liki poikkeuksetta ennen keulaa jos sattuu olemaan liukkaampaa kuin kuvittelu.
Eli myös rekon+ edessä ja takana vois toimia:rolleyes: t: skinwallit kuumottelee vieläkin :D
Eli myös rekon+ edessä ja takana vois toimia:rolleyes: t: skinwallit kuumottelee vieläkin :DToimii ne, kuten aiemmin kirjoitin, etenkin niin että pitävämpi seos edessä (3C Maxxterra Exo TR) ja takana rullaavampi (Dualply Exo TR)
Uutuutta pukkaa Schwalbelta 27.5x2.8 koossa.
Eddy Current front & Eddy Current rear. https://www.schwalbe.com/en/neuheiten.html
https://www.youtube.com/watch?time_continue=12&v=5aKAKFi1DZI
https://www.schwalbe.com/files/schwalbe/layout/landingpages/neuheiten/images/cuts/schwalbe_HS496F_eddy_current_62622_line-orange.jpghttps://www.schwalbe.com/files/schwalbe/layout/landingpages/neuheiten/images/cuts/schwalbe_HS497R_eddy_current_70584_line-orange.jpg
Fatfreddy niin kuinkahan korkea se on, eli jos 2,8 magicmary mahtuu juuri ja juuri korkeudesta, leveydestä reilusti varaa niin onko toivoakaan saada ff sopimaan. Tai mistä olette saaneet ISP 2.6 leveydestä hankittua.
Fatfreddy niin kuinkahan korkea se on, eli jos 2,8 magicmary mahtuu juuri ja juuri korkeudesta, leveydestä reilusti varaa niin onko toivoakaan saada ff sopimaan. Tai mistä olette saaneet ISP 2.6 leveydestä hankittua.Varmistan vielä kun saan toiselle kiekolle freddien asennettua, mutta lähes varmasti ei mahdu. Esim Terrene Chunk 3.0:aan verrattuna freddie noin sentin suurempi säteeltään. Ja magic mary noin yhtä korkea kuin chunk.
27+ nastarenkaista löytyy asiaa tuolta ja sillä on myös tuota ff-rengasta useimpien toimesta mittailtu.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php%3F54745-Nastarenkaat-27-5-py%25F6r%25E4%25E4n&ved=2ahUKEwiQ-ZvWrqTeAhXKjCwKHTSACzkQFjADegQICRAB&usg=AOvVaw0jMlFfetbxnlQIvLUgGnyx&cshid=1540565912785
Lakuduunaa
13.11.2018, 12.24
Ei kyllä ole minun rengas maxxis rekon exo tr maxxterra 2.6" koossa takana, mitäs tilalle ? Ikon, Chupacabra, Rocket Ron, Nobby Nic..
Ei kyllä ole minun rengas maxxis rekon exo tr maxxterra 2.6" koossa takana, mitäs tilalle ? Ikon, Chupacabra, Rocket Ron, Nobby Nic..
Mitkä ominaisuudet tuossa ei maistu? Mihin suuntaan haluaisit rengasta muuttaa? Kaipaatko lisää pito vai rullaavuutta vai jotain muuta?
Itse olen tykännyt kovastikin tuosta Rekon+ 2,8" MaxxTerra 3C Exo -rengaasta sekä taka- että eturenkaana. Tosin nyt syksyllä koskeassa ja vaihtelevan muttaisessa maastossa harvempi ja isompi nappula (mm. DHR/DHF) toimii kokonaisuutena paremmin. Chupacabra on mulla ollut myös käytössä, se toimii kyllä koskealla kivikolla ja juurakolla ihan hyvin, mutta mudassa ja pehmeässä maastossa se on vielä Rekoniakin hengettömämpi matalien nappuloiden johdosta.
Lakuduunaa
13.11.2018, 13.57
Mitkä ominaisuudet tuossa ei maistu? Mihin suuntaan haluaisit rengasta muuttaa? Kaipaatko lisää pito vai rullaavuutta vai jotain muuta?
Jotenkin se vain tuntuu raskaalta, painetta on ollut luokkaa 1.2-1.3, olisko siinä säätämisen varaa ? (kuskin läskit painaa n.80kg). Ja kertaalleen on tämä rengas jo paikattu reikääntymisen johdosta alta 100 km ajon, siitä on myös maailmalla kerrottu ettei ole kovin kestävää mallia nämä rekonit. Ardent dual compound 2.6" olis heti tarjolla jos viitsisi kokeilla ? Kelit on kyllä nyt haastavat, on helvetin liukasta juurta ja kalliota eikä metsässäkään mudasta ole puutetta joten tähän hätään kun kaipaa jumbo jimin kaltaista rullaavuutta niin taitaa olla parempi vaan jatkaa ajoa ja odotella kuivempia kelejä.
Mulla itsellä on muutama eri rengas/-vannesetti kierrossa, mutta kaikkiaan tuo Rekon+ on ollut nyt ajossa kaikkiaan pari vuotta. Hyvin tuo on tuntunut kestävän myös kivikossa hieromista, yhtään puhkeamista ei ole tullut - tuuristahan nämä toki on monesti kiinni. Mun oma fiilis on se, että tuo Rekon on itseasiassa hyvin saman tapainen kuin esim. tuo Ardent, joten suurta eroa tuskin tuleee jos siihen vaihtaa. Rekon+ helpossa ja kuivassa maastossa varmaan ihan marginaalisesti raskaampi kuin esim. Chupacabra, mutta tuo ero kyllä häviää nyt syksyn kosteassa maastossa aivan täysin.
Toisaalta mä nyt ajelen tuolla DHR-/DHF -parillakin ihan mukavasti näidä sade/-mutalenkkiä, eikä se teknisessä maastossa tuntu mitenkään erityisen raskaalta kombolta tuokaan.
Syksyisin siis suosin seuraavaa kavaa renkaiden valinnassa
pito > rullaavuus
Uutuutta pukkaa Schwalbelta 27.5x2.8 koossa.
Onko näistä kenelläkään IRL-kokemuksia? Varsinkin suhteessa Maxxis DHR/DHF-komboon?
Miksi ajaa millään muulla, kun voi ajaa Michelinillä [emoji6]
Miksi ajaa millään muulla, kun voi ajaa Michelinillä [emoji6]Kerro toki lisää.
Mistä te noita Micheliinejä olette ostaneet ja miten niissä on ne seokset verrattuna esim Schwalben ja Maxxiksen vastaaviin? Niistä on vähän huonosti tietoja saatavilla tai lähinnä sekavasti. Tuntuvat esittelevä aina uusia renkaita tuon tuostakin, mutta mistään niitä ei tunnu löytyvän vain jotain vanhoja versiota on saatavilla. Joskus muinoin Michelinillä oli hienon vihreät renkaat. Sellaiset plus versiona olisi varmaan hienot:)
Kerro toki lisää.Näin kirjoittelin tuolla aiemmin, nyttemmin on kilsoja tullut vielä lisää, eikä edelleenkään ainuttakaan pettymystä tai huonoa kokemusta..
Täpärissä Wild AM Comp molemmissa päissä, jäykkäperässä Wild edessä ja Force AM Comp takana.. 2.8" kaikki..
Tuntuu toistaiseksi pitoa löytyneen niin lenkki, kuin bikepark hommista ja kaikesta siltä väliltä ja rengas myös rullaa hyvin pitoonsa nähden (jos takarenkaaksi haluaa rullaavampaa, niin Force AM Competition line 2.8)
Muita koitettuja;
Swalbe Nobbynic 2.8 ja 3.0 TS ja PS
Rekon+ 2.8 (3c maxxterra ja dualply)
WTB Bridger 2.8
WTB Trailblazer 2.8
Onza Canis 2.85
Swalbe RocketRon 2.8 PS
WTB breakout 2.5
Ja varmaan jotain muita mitä unohdin..
Mistä te noita Micheliinejä olette ostaneet ja miten niissä on ne seokset verrattuna esim Schwalben ja Maxxiksen vastaaviin? Niistä on vähän huonosti tietoja saatavilla tai lähinnä sekavasti. Tuntuvat esittelevä aina uusia renkaita tuon tuostakin, mutta mistään niitä ei tunnu löytyvän vain jotain vanhoja versiota on saatavilla. Joskus muinoin Michelinillä oli hienon vihreät renkaat. Sellaiset plus versiona olisi varmaan hienot:)Saksasta ja paikallisista Mansen pyöräkaupoista ainakin saa.. Gum-X3D seos ja Competition line, niin hyvä tulee.. [emoji6]
Miksi ajaa millään muulla, kun voi ajaa Michelinillä [emoji6]
Miksi ajaa millään, kun voi lentää LSD:llä? (lainattu jonkun .sig:istä)
Vaihdoin eteen Kenda Havokin tilalle Maxxis High Roller II:sen. Vaikka on vain sitä tuplaseosta on ero kuin yöllä ja päivällä. Lipsahtelee vielä juurilta jos ei yhtään kevennä, mutta jos vähänkään kaarnaa jäljellä niin tuntuu löytävän pitoa.
Parasta on kun polku yhtä mutavelliä. Ennen piti ajaa hissukkaan ja tarkasti. Nyt etupäästä löytyy pitoa niin että voi vetää mutkat hauskasti kahvassa. Etupäällä pystyy vielä ohjaamaan vaikka takapää menee missä sattuu.
Kattoo mitä tolla High Rollerilla tekee jahka saanu noi Havokit kulutettua loppuun takana. Pienempihän tuo Maxxis on kuin Kenda vaikka olevinaan samaa kokoa. 2.8 lukee molempien kyljessä mutta Havok karvan yli 2.7 ja HR2 karvan alle.
Tämä nyt tälläistä aloittelijan hehkutusta, joten osaavat kuskit varmaan nauraa kippurassa.
J.Kottenberg
15.11.2018, 21.07
Saksasta ja paikallisista Mansen pyöräkaupoista ainakin saa.. Gum-X3D seos ja Competition line, niin hyvä tulee.. [emoji6]
Kun tähän vuodenaikaan suosittelet Micheliniä niin ilmeisesti käytetty kumiseos kestää kohtuullisesti kylmääkin?
Kun tähän vuodenaikaan suosittelet Micheliniä niin ilmeisesti käytetty kumiseos kestää kohtuullisesti kylmääkin?Tuntuu toimivan
Tunnin ensitutustuminen Der Baron Projekt 2.6” -renkulaan ja muuta ei oikein osaa sanoa kuin että onpas hemmetin jäykkä runko verrattuna reilun vuoden ajettuun DHF:ään. Lisätestejä tarvitaan ennen tuomiota.
Onko näistä kenelläkään IRL-kokemuksia? Varsinkin suhteessa Maxxis DHR/DHF-komboon?
Ei IRL, mutta arvioita: https://www.pinkbike.com/news/review-schwalbe-eddy-current-tires.html
Eddy Current Front / Rear siis testissä.
Ihan positiivinen revikka. Voishan noita kokeilla kun keväällä vaihtaa kiekot, niin laittaisi Minionien tilalle nuo.
Ilmeiseti laatuongelmat selittää sen, miksi rengas on loppu joka paikassa.
En ole siis ainoa jolta irronnu nappuloita swalpessa :D
Niin, olisiko Schwalbella sitten koitettu tehdä liian kevyitä renkaita vai onko kumiseos jotenkin väärä. Kyllähän tuollainen sivunappula joutuu aika jäätävälle rasituksella jos oikein runttaa mäkeä alas kyynärpää maassa. Jos se rasitus kohdistuu kerrallaan yhteen tai kahteen nappulaan, niin varmaan se siitä lähtee helposti sitten repeämään.
Tuossa revikassakin viitataan vähän siihen suuntaan, että on Schwalben tyyppivika. Mulla ei noita ongelmia ole ollut, mutta en kyllä kovin aggressiivisesti ajakaan.
Olisko muuten suosituksia 27.5+ 3" tai jopa 3.25" renkaista (jos nyt 3.25:sia edes on). Ostin epähuomiossa Salsa Bucksaw:n, jossa on nyt 27.5-vanteet ja ajattelin niihin vähän paksumpaa. Jollei vaihda sitten fättivanteita ja niihin 4.2:t, joka mulla oli alunperin ideana. Siis se, että on FS-Fät.
Näin kirjoittelin tuolla aiemmin, nyttemmin on kilsoja tullut vielä lisää, eikä edelleenkään ainuttakaan pettymystä tai huonoa kokemusta..
Täpärissä Wild AM Comp molemmissa päissä, jäykkäperässä Wild edessä ja Force AM Comp takana.. 2.8" kaikki..
Lähti nyt sun hehkutuksen ansiosta misukat tilaukseen :D 2kpl 2.8” Wild AM Comp 80e posteineen. Oli mulla kyllä edellisessä pyörässä 26” misukat jotka oli kyllä hyvät myös, toivottavasti nääkin nyt on, tai edes paremmat kun nobby nicit. Performance malleja sai 25e kpl. Bike-components sivuilta tilasin.
Kovin huonosti löytyy mitään kokemuksia näistä plussakoossa. Osaisko Kemizti vielä sanoa vastaako tuo misukan 2.8 kooltaan muiden merkkien saman kokoisia?
Lähti nyt sun hehkutuksen ansiosta misukat tilaukseen :D 2kpl 2.8” Wild AM Comp 80e posteineen. Oli mulla kyllä edellisessä pyörässä 26” misukat jotka oli kyllä hyvät myös, toivottavasti nääkin nyt on, tai edes paremmat kun nobby nicit. Performance malleja sai 25e kpl. Bike-components sivuilta tilasin.
Kovin huonosti löytyy mitään kokemuksia näistä plussakoossa. Osaisko Kemizti vielä sanoa vastaako tuo misukan 2.8 kooltaan muiden merkkien saman kokoisia?Osaan sanoa, että i30mm vanteella ne ovat aikalailla millilleen ilmoitetun kokoiset suoraan paketista ja aavistuksen venyvät kun pitää tubelessina tällaisen läskin ajeluihin soveltuvia paineita.. vertailukuva Maxxis Rekon+ kanssa, samalla kehällä..https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181214/87e763d0470f13dcdec440f992fa11f3.jpg
Tattista. Pitää kattoa jaksaako ite koittaa tubeleksena laittaa, viimeks siitä ei tullu mitään, mutta huomasin kans että nobby nicit oli muhkummat tubeleksena vs sisurin kanssa.
Olisko muuten suosituksia 27.5+ 3" tai jopa 3.25" renkaista (jos nyt 3.25:sia edes on).
Duro Crux. En omista. Oli vaan joskus juttua 29+ keskustelussa. Ja tehtiin ainakin joskus 27.5”+ 3.25”.
Hätäsee tuli misukat postissa. Jäin vaa vähän miettimää että yllätävän mieto kuvio vs myyntikuvat :D onneks otin noi wildit enkä forcet. https://i.imgur.com/Zhvukvz.jpg
https://www.bike-components.de/en/Maxxis/Minion-DHF-3C-MaxxTerra-EXO-WT-TR-27-5-Faltreifen-Werkstattverpackung-p68553/
Miksi Minion on näin halpa? Mikäli google translator osasi kääntän, äkkiseltään näyttäisi olevan foldable eikä edes dual compound eli ei pitäisi olla se halvin mahdollinen malli?
Kai tuo koko on joku hylkiö sit. Oisin tilannu kans sen jos ois ollu 2.8” saman hintanen :D
OEM-rengas, eli bc:n pojat ovat saaneet jonkun fillaritehtaan ylijäämäerän luukutettavaksi. Varmasti loistodiili jos on tarvetta.
Näköjään hakusanalla "Werkstattverpackung" löytyy muitakin edullisia Maxxisin kumeja...
Olipa helppo laittaa misukat tubeleksena iha tommosella lattiapumpulla. Swalpea koitin aiemmin ja oli tekemätön paikka :D hommaa helpotti se että renkaan sai vanteelle ilman että molemmat sivut on keskimontussa. Ajokokemuksia joutuu kyllä odottelemaan varmaa ens vuoden puolellle asti.
KotooTöihin
19.12.2018, 18.03
Nobby nicin kanssa sai väntää tosissaan, että sai nousemaan vanteelle. Eilen laitoin isp:n alle eikä vaatinu ku vähän liukastetta. Ihan terus tornipumpulla. Saattaa kyllä olla vanteiden erokin kyseessä. Mulle kun ei niin ole väliä onko ne kiekot samaa sarjaa tai edes samaa merkkiä:rolleyes:
Tuli väännettyä nuo paljon puhutut fat freddiet alle litkujen kanssa. Hyvin pitää, vanne i40, ihan ok.
Onkohan mikään ”kesärengas” lähelläkään tätä kokonsa puolesta ? Noin sentti lisää maavaraan ja ilmatilaan tuntuu ihan kivalta..
Onkohan mikään ”kesärengas” lähelläkään tätä kokonsa puolesta ? Noin sentti lisää maavaraan ja ilmatilaan tuntuu ihan kivalta..
Samat huomiot, juurakot eivät enää tuntuneetkaan niin vaikeilta. Kuiva keli ja nastojen pito toki auttoivat. 29x2.6 menee ainakin edessä kokeiluun keväällä, siinä noin sentti lisää FF korkeuteen.
Ajatteko plussianne talvella tubelessina? Jos niin miten on toiminut?
Toki! Ihan samaan tapaan kuin kesälläkin. Renkaina ollut 45nrth wrathchildia ja Ice spikeria. Fat freddiestä voi toimia tai sitten ei, ei kuitenkaan ole varsinaisesti tubelessrengas.
Käykö peruslitkut esim Orange seal myös talvikäyttöön? Kyse lähinnä muutaman kilsan työmatkasta ja satunnaisesta pidemmästä lenkkiajosta.
Itsellä olut stans no tubesia ja muc offia, ei ongelmia pakkasella. Ei toki Turussa mitään hirmupakkasis ole ja itse en lenkille enää maastoon - 15 kylmemmällä lähde, sen verran ottaa keuhkojen päälle. Orangesta ei ole talvikäytöstä kokemusta mutta Orangesta löytyy sub zero pakkaselle jos tahtoo ottaa varman päälle.
MikkoJKL
20.12.2018, 22.54
https://www.bike-components.de/en/Schwalbe/Nobby-Nic-Evolution-TrailStar-SnakeSkin-27-5-Folding-Tyre-Closeout-p45461/
MikkoJKL
20.12.2018, 22.58
Onko kellään kokemusta tollasesta. "Trailstar" kumi seosksesta?? Mietin vaan ku paljon halvempi kuin ku esim se addix kumi??
https://www.bike-components.de/en/Schwalbe/Nobby-Nic-Evolution-TrailStar-SnakeSkin-27-5-Folding-Tyre-Closeout-p45461/
En suosittele talveksi laittamaan. Kumiseos jäätyy ja siten rullaa paskasti.
MikkoJKL
20.12.2018, 23.00
Joku edullinen 3."kumi pitäs löytää.. Oisko viikon vinkkejä? Mielellään rouhealla nappulalla.
J.Kottenberg
21.12.2018, 11.15
Schwalben Performance-sarjan renkaita on ollut suht edulliseen hintaan. Kumiseos on aika kova, märässä ei mikään hyvä mutta talvikumina ihan ok. On ollut taittuvarunkoisenakin. Esimerkiksi Nobby Nic kolmetuumaisena voisi olla hyvä. Sen verran isot nappulat että tarvittaessa saa laitettua nastojakin.
Onko kellään kokemusta tollasesta. "Trailstar" kumi seosksesta?? Mietin vaan ku paljon halvempi kuin ku esim se addix kumi?? mulla on nobby nicit just tuolla trail starilla. Iha ok perusrengas, matalilla paineilla toimii myös liukkaas ihan kohtalaisesti, mutta rajummassa menossa tullu parit lipsautukset eikä luottoa oikeen ja hommasin uudet kumit. Viimeks ajoin niillä lumipöperössä ja ihan kohtalaisesti kyllä pärjäs, en ainakaan nastoja osannu kaivata.
Tuo rullaavuuden katoaminen on suorastaan koomista tuolla Trailstarilla. Bonuksena kesäolosuhteissa varsin kelpo pitokin katoaa.
BC:ltä näytti löytyvän vähän kaivelemalla myös Addix-seoksellista Niciä kympin tuota alennus-Trailstaria kalliimmalla. Tai sitten hakisin Specializedia myyvästä kivijalasta Purgatory Gridin noin viiteen kymppiin.
En suosittele talveksi laittamaan. Kumiseos jäätyy ja siten rullaa paskasti.
J.Kottenberg
23.12.2018, 10.17
Svalpen vanhoista -star seoksista Pacestar on kovempi, kevyesti rullaava eikä kovetu pakkasellakaan.
Muutama päivä sitten tuli pikku lenkki ajettua uusilla Addix kumeilla, takana Speedgrip ja edessä Soft. Lämpötila oli -6,5C ja jäi kyllä sellainen fiilis että alettiin olla Addix Softin lämpötila-alueen alarajoilla.
Kadehdin kyllä kavereiden sensoreita rullaavuuden suhteen, minä kun en huomaa renkaiden välillä mitään eroa metsässä, jos ajelis enempi tiellä niin saattais helpommin huomata.
Kadehdin kyllä kavereiden sensoreita rullaavuuden suhteen, minä kun en huomaa renkaiden välillä mitään eroa metsässä, jos ajelis enempi tiellä niin saattais helpommin huomata.
Sama täällä, en ole myöskään ikinä ajatellut että tämä eengas ei nyt rullaa. Okei ajamattomassa lumihangessa huomasin että tuli hitaampi vauhti hyppyriin kun yleensä :D
J.Kottenberg
24.12.2018, 12.13
No se, osin kokeilulenkki, olikin just sellainen missä joutui kohtalaisesti ajamaan tiesiirtymää ja siinä noi erot lähinnä huomaakin. Metsässä ja poluilla ei tosiaan niin paljoa tunnu rullaamiset.
No jos kieli ulkona, hampaat irvessä polkee kuin heikkopäinen koko ajan niin ei rullavuuseroa ehkä huomaa:). Nuo *star seokset olivat erityisen huonoja rullaamaan kylmässä. Asuin tässä muutama vuosi sitten paikassa, jossa oli kotiin tullessa hiekkapäällysteinen tienpätkä, jossa oli ensin alamäki sitten lyhyt tasainen pätkä ja sen jälkeen tien ylitys. Kuumana kesäpäivänä minun piti jarruttaa tien ylityksen kohdalla polkematta yhtään sen mäen jälkeen, jotta en ajaisi autojen alle. Kuulana kauniina syyspäivänä lämpötilan ollessa noin 2 astetta minun piti alamäen jälkeen polkea päästäkseni siihen tien varteen. Sama pyörä ,samat renkaat ja paineetkin olivat suunnilleen samat. Renkaat olivat Big Bettyt trailstar seoksella, ehkä parhaat kuivan kesäkelin renkaat mitä olen koskaan omistanut. Harmi että Schwalbe ei tee niitä enää.
Nämä addix seokset tuntuvat toimivan kylmässä paremmin eli eivät jämähdä juuri ollenkaan ainakaan yli nolla lämpätilassa. Pöpperölumessa tosin ei taida rullaavuuserot juuri tuntua.
Saattaahan se jarrukin joskus laahata tai napa tarvita huoltoa. Ite just ku kumit vaihdoin, niin vannetta pyöritellessä kädessä huomasin napalaakerin pyörivän aika rouheesti, varmasti vaikuttaa itellä se enemmän kun esim lämpötila kumin rullaamiseen.
MikkoJKL
30.01.2019, 20.49
Paljonko noi plussa renkaat on ulkohalkaisijalta? Keulaa olen edelleen kahtomassa..
https://qbp.com/call_up/on-the-plus-side
https://qbp.com/files/banner_images/26549_MTB_Tire_Chart_v4.jpg
(https://qbp.com/call_up/on-the-plus-side)
J.Kottenberg
31.01.2019, 09.54
Moni on sanonut että 27.5+:lla pärjää hyvin talvisin. Olisi kiinnostavaa lukea kokemuksia kuinka plussakumi on tänä talvena toiminut, kun ainakin pk-seudulla on runsaslumisempi talvi.
Ainakin Pirkanmaan korkeudella voin melko vahvasti sanoa, että ei se plussa mikään läski ole.. on se nakkikumia parempi, mutta siihen se jää..
Olen tätä vastaavaa lorua kirjoitellut jo monta kertaa, mutta laitetaan nyt vielä kertaalleen.
Läski on lähes 5"
Plussa on 2,8-3,0"
Nakki maasturi on ~2,3-2,4"
Leveydentään tuo plussa on siis paaaaljon lähempänä perus nakkirengasta kuin läskiä. Tämä leveyshän pitkälti määritteleen mm. kantavuuden upottavalla lumella. Plussa kuitenkin voittaa perusnakkikumin, koska siihen on saatavilla kunnollisia nastarenkaita (Suomi Tyres ja 45NRTH), joita perus 27,5" tai 29" koossa ei juuri ole - esim "legendaarinen" ISP on mielestäni melko surkea rengas lumella. Plussan toinen etu on se, että vanne on yleensä riittävän levä (35-40mm), jolloin plussa renkaassa voidaan käyttää sopivampia paineita, mikä parantaa etenemis kykkyä myös jonkin verran.
Itse olen ajanut nyt siten, että edessä on 45NRTHin nasta ja taka Suomi Tires. Edelliseen ISP komboon verrattuna tämän on kyllä huomattavan hyvä ja pitää myös irtolumella hyvin. Tällä rengastuksella pääsee myös aika kivasti takaisin polulle, jos ajolinja hairastaa "vähän" sivuun. Esim. perus ISP on mielestäni sellainen rengas, jonka kanssa on vaikea kämpiä irtolumesta takaisin polulle, koska ohjautavuus on huno huono.
Isomman lumisateen jälkeen odottelen kyllä mielelläni, että kävelijät ja läskit ovat avanneet polut. Paksussa irtolumessa plussa ei todellakaan ole läskin veroinen.
Lisäksi plussa (ainakin Fat Freddie) on parempi jalankulkijoiden möykkyiseksi tamppaamalla polulla tai pyörätiellä. Näissä perusmaasturillakin pääsee, mutta Freddie menee varmemmin ja mukavammin. Läskistä ei juuri kokemuksia, mutta allekirjoitan ettei tamppaamattomaan lumeen ole plussalla asiaa.
WECLIMITS
31.01.2019, 17.18
https://qbp.com/call_up/on-the-plus-side
https://qbp.com/files/banner_images/26549_MTB_Tire_Chart_v4.jpg
(https://qbp.com/call_up/on-the-plus-side)
Kiitokset tästä harald! Olenkin miettinyt, josko 3,8" 27.5" renkaiden tilalle saisi kesäksi vaikkapa 3" 29" renkaat kevyemmillä vanteilla kakkoskiekoiksi. Takana on nyt hieman ahtaampaa, mutta tällä tiedolla voi mennä etiäpäin, halkaisija näyttäisi olevan samaa luokkaa
Toinen, isompi, kysymys on, jotta mistä tuollaiset vanteet löytää...
Edessä 15/150 TA, takana 12/177 TA, ei todellakaan ole tungokseen asti kaupan kummassakaan koossa (27,5 tai 29). Stans notubesilta saa customized -palvelusta tilaamalla kyllä mutta hinta nousee 750$ tasoon. Vai pitääkö noista tuo hinta olla valmis maksamaan?
Vai onko mahdollista jollakin adapteri -systeemillä käyttää paremmin saatavilla olevia napakokoja?
Sent from my iPad using Tapatalk
https://best-bike-parts.de/fatbike-wheels_1
Sain heiltä tarjouksen i35 29" etukiekosta 15x150 fatbike navalla hintaan 139 €. Kannattaa kysyä heiltä.
Moni on sanonut että 27.5+:lla pärjää hyvin talvisin. Olisi kiinnostavaa lukea kokemuksia...
Minulla on läski jossa 4,8" budit alla sekä plussa täysjousto, jossa 2,8" nobby nicit.
Vasta kävin plussalla ja ei rullaa niin hyvin talvipoluilla kuin läski. Lisäksi kapeilla talvipoluilla on vain paljon vaikeampi pysyä kapeammilla renkailla...
Läskillä tuleekin ajettua talvet.
j
Pyöräilevä Hullu
01.02.2019, 19.25
Moni on sanonut että 27.5+:lla pärjää hyvin talvisin. Olisi kiinnostavaa lukea kokemuksia kuinka plussakumi on tänä talvena toiminut, kun ainakin pk-seudulla on runsaslumisempi talvi.
En kyllä omassa pyörässä pitäny 27.5x3.0" rengasta hyvänä talvirenkaana. Kovalla lumella menee, mutta eteneminen tuskallista jos lunta on vähän enemmän.. Vaihdoin tilalle 27.5x3.8" renkaat ja meno muuttui täysin. Läskissä mulla on 26x4.8" ja tieten ne vielä paremmat, mutta selvempi ero mielestäni oli 3.0" vs. 3.8". Mulla kyllä sekin, etten harrasta työmatkapyöräilyä, vaan tykkään ajella lumisia reittejä.
Riippuu millaista lunta, ei noilla plussilla missään umpihangessa aja, ellei ole jotain höttöä. Vähdmmän kyllä kiemurtelee kuin nakkikumi ja enempi tullu ajettua nyt talvella kun ennen, en tiedä onko plussan ansiosta vai innostuksen lisääntymisestä.
J.Kottenberg
01.02.2019, 20.33
Hyvin paljon omiakin käsityksiä vastaavia kommentteja. Jos talvi on sellainen että viisitoista senttiä lunta, parit räntäsateet, ehkä vähän lisää märkää lunta joka jäätyy ja kun tällöin myös helposti koiranulkoiluttajat sun muut kävelijät tamppaa polut, niin plusrenkailla onkin ollut hieno ajella. Suunnilleen näinhän on ollut useampana talvena. Mutta tämmöinen runsaspuuteriluminen talvi, sanoisiko wanhanajantalvi, ei tosiaan suosi plusrengasta, on se sitten 27.5+ tai 29+.
WECLIMITS
02.02.2019, 15.42
https://best-bike-parts.de/fatbike-wheels_1
Sain heiltä tarjouksen i35 29" etukiekosta 15x150 fatbike navalla hintaan 139 €. Kannattaa kysyä heiltä.
Tiedän, ei kuulu otsikon alle mutta päätän kuitenkin tähän viestiin, koska asiasta saattaa olla muitakin kiinnostuneita.
Vastaus firmasta:
"Yes we can make such Wheelset for You
We can use Sun Riungle Hubs or DT Swiss or Hope
And different Rims, so important if you need light or Strong wheels"
Kiitokset haraldille.
Älä ota sun ringle hubia ainakaan taakse. Hope tai DT.
Onkohan mahdollisuuksia saada toimimaan 29>27.5+ muutos kun takahäkin leveys ylhäällä satulatolpan lähellä on 77mm? Edessä sopii kyllä pyörimään vaikka 3" rengas, mutta jos taakse laittaisi 2.8" niin olisi sen laskennallinen leveys 71mm.
Eiköhän sinne ainakin joku maxxiksen 2.8 mahdu, kun ovat lähempänä 2.6 todellisuudessa.
Jossain välissä haaveilin laittavani 29 pyörääni 27.5+ taakse, mutta sitten hankinkin oikean plussan.
Schwalben renkaiden kokoja löytyy täältä: https://www.schwalbe.com/en/reifenmasse.html
Kun klikkaa "Will the tire fit into my frame" niin löytyy kivasti tietoa mistä kohtaa mikäkin rengas on leveimmillään ja mikä on ulkohalkaisija. Sitten vain mittailemaan omaa takahaarukkaa.
Aika monessa paikassa suositeltu minimissään 5mm tilaa renkaan ympärille, jottei jokaikinen muta paakku raavi runkoa.
Tuolta taulukosta näkee myös kuinka 29x2.35 halkaisija 747-751 -> säde 373,5-375,5 mm ja 27.5x2.8 kumeille säde 361,5-363,5. Eli pahimmillaan yli sentin tipahtaa keskiö jos molemmat kumit vaihtaa 2.8:iin.
Olisikohan plussagummit oikotie onnen?
Nyt kun ajan 2,1-2,4'' gummeilla niin tulee vähän orpo olo teknisissä alamäissä ja irtolumessa kun alkaa eturengas suht helposti lipsumaan sivuttain - varsinkin kun aloitti maastopyöräilyn läskillä.
Toisaalta vaatinee ainakin uudet kiekot koska nykyvanteiden sisähalkaisija 21 mm.
Nyt kun ajan 2,1-2,4'' gummeilla niin tulee vähän orpo olo teknisissä alamäissä ja irtolumessa kun alkaa eturengas suht helposti lipsumaan sivuttain - varsinkin kun aloitti maastopyöräilyn läskillä.
Toisaalta vaatinee ainakin uudet kiekot koska nykyvanteiden sisähalkaisija 21 mm.
Millä kumeilla tuo lipsuminen tapahtuu? Jos joutuisin arvamaan niin sanoisin, että rengas saattaisi olla IPS, koska se vaeltaa irtolumessa ainakin herkästi.
Tilanne varmasti helpottuu jos tilalle vaihtaa 3" Fat Freddien tai Wrathchildin, mutta nämä vaativat sitten jo i35-40 vannetta, sekä reilummin tilaa rungosta/keulasta.
Nyt talvella olen ajellut 2.1" ISP:llä, kesällä takana 2.35" Nobby Nickit ja edessä ollut ensin NN, myöhemmin 2.4" OnOne ChunkyMonkey.
Kehikkoon tuskin mahtuu 3.0'':ta. Edessä RockShoxin Sektor, minkä mittoja en löytänyt mutta tuskin siihenkään yli 2,6-2,8:ta mahtuu. Talvijutut eivät nyt sinänsä ole maailmanloppu koska minulta löytyy myös läskipyörä, mutta pyöräpuistoissa usko taitoihin ja/tai välineisiin loppuu harmillisesti kesken siinä hankalan punaisen reitin hujakoilla kun tulee jyrkempiä kivikoita vastaan.
2.4'':n CM toimi syksyllä todella hyvin pyöräpuistoissa, eikä muljahdellut vaikkakin on suht kapealla vanteella kun taas NN:llä vedin ylläripannut helpossa kohdassa kun rengas lipsahti varoittamatta alta sivuttain.
Olisikohan ensiratkaisuna kokeilla laittaa taakse joku vähän raskaamman sarjan 2,5-2,6'' nakki?
Itellä nobby nickit lipsui myös 2.8” koossa. Nyt hommasin misukat samassa koossa ja toivon pääseväni lipsumisesta eroon. Ainakin talvikeleillä vakuuttanut.
Reiska79
10.03.2019, 16.16
Olisko porukalla antaa susoitusta millaista (kesä)rengasta kokeilla alle Spessun Fuseen i45-vanteille? Ajelen pyörällä pääosin (mutta en ainoastaan) kuivalla kelillä kesäaikaan. Kotipoluilla kohtuudella juurakkoa ja jonkun verran kivikkoa + parempaa polun pätkää - enimmäkseen suht kovaa polkua. Mutalammikoita ei siis mun maastoissa juuri näy. Talvella nyt läskin hommattuani ajan Fusella harvemmin, mutta mahdollisesti satunnaisesti. Talveksi kyllä Ice Spiker / Fat Freddie -kombo olemassa, mutta tänä talvena jäänyt ajanpuuteen takia laittamatta. Tähän asti menty (kesät) pääosin litkutetuilla Ground Controlleilla ja viime kesänä vaihdoin taakse Chroniclen, kun joku sattui paikallisessa Facebookin mtb-ryhmässä moisia parillakympillä lähes pakasta vedettyinä kauppaamaan - ja hain taakse vahvempikylkistä kumia, kun nuo GC:t ajetu lyhyessä ajassa kahdesta renkaasta sivuista läpi. En ole varma onko GC ja/tai Chronicle erityisen hyvä tai huono setti, mutta jotain toista tekis mieli kokeilla jo vaihtelunkin vuoksi. Kuski noin 80 kg ja "perus-harrastelija". Renkailta toivoisin kohtuullista rullaavuutta ja edestä ainakin juurakkopitoa + takarenkailta sen verran vahvuutta että kyljet kestää pienet kivikot läpi vuotamatta. Mutaa ei tosiaan tarvitse murehtia, eikä kumien pitkittäispitoa. Ajetut polut siis pääosin kovia.
Nykyisistä kumeista en osaa muuta sanoa kuin että märällä pito edessä hieman (ei häiritsevästi... kun en paremmasta tiedä) hakusessa, mutta pystyn tuon kanssa kyllä elämään. Lähinnä tuumiskelin että löytyiskö jotain mukavampia kumeja harrastelijalle?
Kannattaako i45:lle miettiäkään kapeampaa kuin 3" nakkia? Ja onko muuten tuo i45 ylipäätään järkevä vanne plussaan? Tekis mieli kokeilla 2,6" tai 2,8" kumejakin, mutta näillä vanteilla ei kannattane(?). Välillä mielessä ollut myös hommata näiden kiekkojen kaveriksi 29" kiekot ja kokeilla kuinka leveää kumia niihin mahtuisi pyörimään ennen kuin ottaa kiinni. Mutta kun kyseessä sunnuntaipolkijan yksi kolmesta pyörästä, niin en ole vielä raaskinut. Jos sopivan käytetyn setin löytäisi, niin ehkä sitten voisi kokeilla. Mutta tämä jo hieman OT...
Edit. Lisätoiveena vielä, että jos ei seos aivan tönköksi pakkasella kovettuisi, niin olisi kumeille plussaa (ei välttämätöntä). Jäänyt tosiaan tälle talveakin talvikumet erikseen alle laittamatta ja läskin Bulldozerit sisureilla oli kovemmilla pakkasilla melko karsaiseva kokemus, kun ei enää pyöräteillä edes alamäkeen meinannut päästä kunnolla polkematta. Noista hieman jäänyt kammea oikein pahasti kovettuville kumeille, kun meinas lenkillä mies tosissaan paleltua ja läkähtyä, kun kulku loppui kokonaan.
E2. Kerran aiemmin jo joskus taannoin kyselin samaa aihetta, mutta silloin tuli vain yksi suositus Nobby Niceistä ja/tai Rocket Ronista ja tuntuu että porukka kuitenkin hyvin kategorisesti noita teilannut, joten jäi (myös ajanpuutteen takia) hankkimatta.
Yritin selailla tätä topikkia, mutten löytänyt vastausta. Tai puusilmät ei vaan huomannu, sori.
Onko kenelläkään tietoa WTB Vigilante 2.8 kumien todellisesta koosta? Jos olis vielä i36 vanteella niin olis just.
Eteen tulossa ja pitäs olla mielellään kookkaampi kuin taakse jäävä Kenda Havok Sport, jonka todellinen koko aika presiis 2.7"
Olisko porukalla antaa susoitusta millaista (kesä)rengasta kokeilla alle Spessun Fuseen i45-vanteille? Ajelen pyörällä pääosin (mutta en ainoastaan) kuivalla kelillä kesäaikaan. Kotipoluilla kohtuudella juurakkoa ja jonkun verran kivikkoa + parempaa polun pätkää - enimmäkseen suht kovaa polkua. Mutalammikoita ei siis mun maastoissa juuri näy. Talvella nyt läskin hommattuani ajan Fusella harvemmin, mutta mahdollisesti satunnaisesti. Talveksi kyllä Ice Spiker / Fat Freddie -kombo olemassa, mutta tänä talvena jäänyt ajanpuuteen takia laittamatta. Tähän asti menty (kesät) pääosin litkutetuilla Ground Controlleilla ja viime kesänä vaihdoin taakse Chroniclen, kun joku sattui paikallisessa Facebookin mtb-ryhmässä moisia parillakympillä lähes pakasta vedettyinä kauppaamaan - ja hain taakse vahvempikylkistä kumia, kun nuo GC:t ajetu lyhyessä ajassa kahdesta renkaasta sivuista läpi. En ole varma onko GC ja/tai Chronicle erityisen hyvä tai huono setti, mutta jotain toista tekis mieli kokeilla jo vaihtelunkin vuoksi. Kuski noin 80 kg ja "perus-harrastelija". Renkailta toivoisin kohtuullista rullaavuutta ja edestä ainakin juurakkopitoa + takarenkailta sen verran vahvuutta että kyljet kestää pienet kivikot läpi vuotamatta. Mutaa ei tosiaan tarvitse murehtia, eikä kumien pitkittäispitoa. Ajetut polut siis pääosin kovia.
Nykyisistä kumeista en osaa muuta sanoa kuin että märällä pito edessä hieman (ei häiritsevästi... kun en paremmasta tiedä) hakusessa, mutta pystyn tuon kanssa kyllä elämään. Lähinnä tuumiskelin että löytyiskö jotain mukavampia kumeja harrastelijalle?
Kannattaako i45:lle miettiäkään kapeampaa kuin 3" nakkia? Ja onko muuten tuo i45 ylipäätään järkevä vanne plussaan? Tekis mieli kokeilla 2,6" tai 2,8" kumejakin, mutta näillä vanteilla ei kannattane(?). Välillä mielessä ollut myös hommata näiden kiekkojen kaveriksi 29" kiekot ja kokeilla kuinka leveää kumia niihin mahtuisi pyörimään ennen kuin ottaa kiinni. Mutta kun kyseessä sunnuntaipolkijan yksi kolmesta pyörästä, niin en ole vielä raaskinut. Jos sopivan käytetyn setin löytäisi, niin ehkä sitten voisi kokeilla. Mutta tämä jo hieman OT...
Edit. Lisätoiveena vielä, että jos ei seos aivan tönköksi pakkasella kovettuisi, niin olisi kumeille plussaa (ei välttämätöntä). Jäänyt tosiaan tälle talveakin talvikumet erikseen alle laittamatta ja läskin Bulldozerit sisureilla oli kovemmilla pakkasilla melko karsaiseva kokemus, kun ei enää pyöräteillä edes alamäkeen meinannut päästä kunnolla polkematta. Noista hieman jäänyt kammea oikein pahasti kovettuville kumeille, kun meinas lenkillä mies tosissaan paleltua ja läkähtyä, kun kulku loppui kokonaan.
E2. Kerran aiemmin jo joskus taannoin kyselin samaa aihetta, mutta silloin tuli vain yksi suositus Nobby Niceistä ja/tai Rocket Ronista ja tuntuu että porukka kuitenkin hyvin kategorisesti noita teilannut, joten jäi (myös ajanpuutteen takia) hankkimatta.
Mulla on i45 kehillä 2.8 minionit ollut syksystä asti. Hyvin toimii noilla kehillä 2.8 kumi. Mitattu leveys n.70mm nappuloiden ulkoreunasta.
Kesäksi olen suunnitellut laittaa 2.8 rekonit tai rekon+ ja ikon+ yhdistelmän.
Yritin selailla tätä topikkia, mutten löytänyt vastausta. Tai puusilmät ei vaan huomannu, sori.
Onko kenelläkään tietoa WTB Vigilante 2.8 kumien todellisesta koosta? Jos olis vielä i36 vanteella niin olis just.
Eteen tulossa ja pitäs olla mielellään kookkaampi kuin taakse jäävä Kenda Havok Sport, jonka todellinen koko aika presiis 2.7"
Itse itselleni vastaten. Ovat erittäin saman kokoiset maxxis renkaiden kanssa. Eli pikkuiset. Lähti svalpe tilaukseen.
Löytyykö kokemusta rekon+ maxx terra seoksella? Onko liian tahmeat kesärenkaiksi?
Löytyykö kokemusta rekon+ maxx terra seoksella? Onko liian tahmeat kesärenkaiksi?Yhden kesän käytin eturenkaana, dual ply sopi IMO paremmin takakumiksi
Eka alamäkiajo takana 2.5-2.6'' kumeilla (WTB Convict ja Maxxis DHF) ja kun se tilavuus nousee niin samalla nousee myös kontrollin tunne; pystyn menemään hallitusti jyrkkiäkin kallioita alas vaikka vanteet ovat täysin alimitoitetut. Nakit juuri ja juuri mahtuvat kehikkoon ja haarukkaan roiskeläppien kera.
Oli niin märkää että kunnon permitykityksiin en lähtenyt, pitää vielä testata kuivemmalla kelillä tuleeko renkaiden muljahtelusta ongelma, matalilla nopeuksilla kaikki vaikutti olevan OK.
Nyt on uudet kumit alla. Takana uusi speedgrip 27.5x2.8 Hans Dampf ja cush core. Edessä kokeilun vuoksi 29x2.6 Magic Mary soft. Toisella etukiekolla myös viimekesäinen 27.5x2.8 MM soft. Mielenkiintoista nähdä miten toimii erikokoinen rengastus jäykkäperässä.
Yhdistelmästä 3" Maxxis High Roller II / 2.8" Maxxis Rekon+ tekisi mieli ottaa kaksi napsua rullaavampaan suuntaan, varmaan 2.8" koossa molempiin päihin. Kuitenkin ihan rehellistä maastorengasta. Ajo pääasiassa näitä pk-seudun polkuja, eli ei nyt varsinaisesti mitään kangasmetsää vaan savipohjaista ja välillä vähän märkääkin. Kuski ei ole mikään taidolla pilattu näissä hommissa, ja kysymyksen asettelusta huomaa, ettei liiemmin tiedolla tai kokemuksillakaan. Eli mistä liikkeelle?
Yhdistelmästä 3" Maxxis High Roller II / 2.8" Maxxis Rekon+ tekisi mieli ottaa kaksi napsua rullaavampaan suuntaan, varmaan 2.8" koossa molempiin päihin. Kuitenkin ihan rehellistä maastorengasta. Ajo pääasiassa näitä pk-seudun polkuja, eli ei nyt varsinaisesti mitään kangasmetsää vaan savipohjaista ja välillä vähän märkääkin. Kuski ei ole mikään taidolla pilattu näissä hommissa, ja kysymyksen asettelusta huomaa, ettei liiemmin tiedolla tai kokemuksillakaan. Eli mistä liikkeelle?Jos kuitenkin nappuloiden suhteellinen koko pitäisi säilyttää siten, että edessä vähä isompaa, takana vähän pienempää, niin tässä on hyvä lääke;
Eteen, Michelin Wild AM competition line 2.8
Taakse, Michelin Force AM competition line 2.8
Tai jos Swalpe miellyttää;
Eteen NobbyNic valitsemallasi seoksella 2.8
Taakse RocketRon valitsemallasi seoksella 2.8
Kiitos! Schwalbeja taitaa tuossa koossa saada vain SpeedGrip-seoksella, joka voisi sinänsä olla ihan hyvä valinta. Watteja ilmeisesti säästyisi jonkin verran Michelin-kombinaatioon nähden, mutta saas nähdä käytännössä. Continental taasen taitaa vastaavilta malleiltaan jäädä 2.6" kokoon.
Misukka on pidostaan huolimatta törkeän hyvin rullaava kumi..
Itellä noi misukan wild am compit molemmissa päissä, omasta mielestä huomattavasti parempi rengas ollu mitä nobby nicit tai nobbynic/rocketron yhdistelmä. Myös huomattavasti mukavemmat asentaa, en taida enää koskaan sortua swalpeen :D 2.8 ollu kaikissa kokona.
Itellä noi misukan wild am compit molemmissa päissä, omasta mielestä huomattavasti parempi rengas ollu mitä nobby nicit tai nobbynic/rocketron yhdistelmä. Myös huomattavasti mukavemmat asentaa, en taida enää koskaan sortua swalpeen :D 2.8 ollu kaikissa kokona.Täysin samaa mieltä..!!
Mahdollisesta lievästä Schwalbe-antipatiastani huolimatta sorruin Nobby Nic/Rocket Ron-yhdistelmään, osittain Jarno Olutmiehen vierinvastusmittausten (https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/compare/michelin-force-am-2017-vs-schwalbe-nobby-nic-performance-2012-vs-schwalbe-rocket-ron-tle-addix-speedgrip-2017) perusteella. Katsotaan miten käy, pidetään nuo Misukat myös mielessä.
minkä kokoiset nuo misukat 40mm kiekolla??
minkä kokoiset nuo misukat 40mm kiekolla?? Leveimmästä kohdasta edessä mulla ~71.5 ja takana ~72.5, takana enemmä painetta ja tubeleksena molemmat. Kapein kohta eli kylki ~67.3. https://i.imgur.com/UsPurM0.jpg
EDIT: Muokattu, koska viesti, johon viittasin, poistui ketjusta. Tämänkin saa poistaa.
Morjesta!
Mulla on tollanen ihan perus Tunturin RX-hybridi ja siihen pitäis ostaa uudet kesärenkaat. Ajan pelkästään asvaltilla.
Millaisia renkaita suosittelette, mielellään mahdollisimman hyvin rullaavat muitta kuitenkin kestävät. Itse en tiedä yhtään millaiset / minkä kokoiset tuohon voi laittaa, vakiot ovat 37-622.
Tämä ketju ei ollut han oikea paikka kysymiselle mutta esim. pistosuojatut Marathon Plussat taitaa täyttää ainakin kestävyystoiveen:
https://www.fillarikellari.fi/ur-28-622-32-mu-marathon-plus-reflex-schwalbe (32mm leveä )
https://www.fillarikellari.fi/ur-26-559-40-mu-marathon-plus-reflex-schwalbe?refSrc=5245&nosto=nosto-productpage-1 (40mm)
^^ Vähän tuota minä tässä hakemassa ja ehkä hieman luovutin läskistämisajatuksesta, kun ihan varma en ole mahtuvuuksista. 2.8 Nobby Nic pitäisi mun laskelmien mukaan mennä mun Giant Tranceen. Vaan ehkä sittenkin kallistunut arpomaan välillä Chunky Monkey vs Magic Mary (ja taakse ehkä Hans Dampf). Chunky Monkey halvempi ja täällä kehuttu, mutta Magic Mary taas maailmalla ylistetty ja kilpailumenestynyt. Toisaalta ainakaan nyt ei tunnu Apinaa saavan mistään... ? Eipä kyllä ole vielä kiirekään.
Itsekin pakko kehua Chunky Monkey:ta muissa olosuhteissa paitsi umpimudassa. MM:ää ei ole tullut testattua mutta arvioita lukeneena sitä on kehuttu muissa olosuhteissa paitsi kaikkein kuivimmissa, eli nämä ehkä ovat vähän eri olosuhteiden renkaat.
CM:iä lähtee näemmä 20 punnalla (!) suoraan OnOnen sivustolta ja postit Suomeen näemmä 10 puntaa. https://www.on-one.co.uk/i/q/TYOOCM65/on-one-chunky-monkey-650b-tubeless-ready-tyre
MikkoJKL
22.04.2019, 18.22
Osaako joku kertoa miksi Maxxis renkaissa osassa on teksti valkoisella?
Osaako joku kertoa miksi Maxxis renkaissa osassa on teksti valkoisella?Vahva aavistus että valkoiset on OEM renkaita..
MikkoJKL
22.04.2019, 18.31
Eli pyörän mukana tulleita?
Eli pyörän mukana tulleita?Niih, mut ei tämä mikään absoluuttinen totuus ollut, vain valistunut arvaus..
Onkos kukaan kokeillut Misukan Wild Enduroa?
Onkos kukaan kokeillut Misukan Wild Enduroa?Eräässä keskustelussa näin;
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190422/b85d5b9aca300c440f59f0e2bf046536.jpg
Itsellä kokemus vain Wild AM ja Force AM kumeista, jos tuo Enduro on vielä parempi, niin huh..
Yhdistelmästä 3" Maxxis High Roller II / 2.8" Maxxis Rekon+ tekisi mieli ottaa kaksi napsua rullaavampaan suuntaan, varmaan 2.8" koossa molempiin päihin. Kuitenkin ihan rehellistä maastorengasta. Ajo pääasiassa näitä pk-seudun polkuja, ...
Itse myin juuri Rekon+ renkaan eteenpäin käyttämättömänä. Se oli alunperin täpärissä kiinni mutta olin vaihtanut sen tilalle heti uutena pitävämmän DHR II exon. Jos haluaisin DHR:ään verrattuna hieman lisää rullaavuutta mutta kylkikestävyyttä ja kantavuutta (exo ei sen suhteen ole kummoinen ja rekon plussa oli ilmeisesti vielä heppoisempi) ja edelleen myös hyvää pitoa, mikä olisi hyvä vaihtoehto? Misukan wild enduroko? Tai Hanssi speedinä?
^Pidon puolesta Spessun Ground Control on sopivasti Rekonia pitävämpi (2.6” sarjassa) mutta vaatii melko paljon painetta ja kylkien kestävyyttä en voi luvata.
Vaihtoehtona voisi olla Slaughter / Rock Razor tyyppiset, niitä taitaa saada vahvistetulla kyljellä mutta itse en oikein ole tottunut niihin (satunnaisissa mutakuopissa pito katoaa).
Omasta mielestä nuo misukan wildit kyllä rullannu hyvin. Pito ollut kyllä ihan uskomaton vs nobby nicit tai nobby/rocet, jotenkin paljo enemmä varmuutta saanu ajoon vaikka vieläki vähän traumat nobby niceistä. Kulumaa kyllä alkanu näkymään, selkeesti pehmee kumiseos, mutta eiköhän näillä tän kesän aja sit varmaa samat tilalle taas kun eihän nää edes maksa mitään, saa kaks yhen maxxiksen hinnalla.
Millä kumiseoksilla palstalaisilla on näitä Michelinin renkaita?
Millä kumiseoksilla palstalaisilla on näitä Michelinin renkaita?Gum-X3D löytyy kaikista 3 parista.. ilmeisesti ovat uudistaneet nimeämis politiikkaa jotenkin, mutta seokset tuskin ovat huonontuneet..
Gum-X vissiin vastaa tota aiempaa
Magi-X on vissii sitten vielä pehmeämpi/pitävämpi
^ja mitäköhän kannattaa iskeä taakse jos sinne hankkisi 2.8'' misukan? Nyt alla 2.5'' Convict pehmeällä seoksella, mikä kuluu aivan liian nopeasti.
^ja mitäköhän kannattaa iskeä taakse jos sinne hankkisi 2.8'' misukan? Nyt alla 2.5'' Convict pehmeällä seoksella, mikä kuluu aivan liian nopeasti.Rullaavampana vaihtoehtona Force AM, sitä löytyy 2,6" ja 2,8" versiot, tai sit Wild AM jos rouheampaa kaipaa.. ja Competition line luonnollisesti..
Rullaavampana vaihtoehtona Force AM, sitä löytyy 2,6" ja 2,8" versiot, tai sit Wild AM jos rouheampaa kaipaa.. ja Competition line luonnollisesti..
Sopivin mulle olisi varamaan kaikkein pitävin kuvio mutta suht kovalla gummisoseella jotta ei kuluisi liikaa eli mikäköhän malli se olisi?
Sopivin mulle olisi varamaan kaikkein pitävin kuvio mutta suht kovalla gummisoseella jotta ei kuluisi liikaa eli mikäköhän malli se olisi?Kun kuvion koko ja pito ei aina oo ihan yksiselitteinen juttu.. mutta tuolla speksillä ehkä Wild AM performace line, joka lienee seokseltaan kovempi kuin competition line, hieman painavampikin tosin, eikä välttämättä seoksen takia niin pitävämpi.. vaikea sanoa..
Onkos kellään mittoja Michelin endurosta 2.8 koossa? Lähinnä korkeus kiinnostaa, 2.8 Magic mary ei aivan mahdu pyörimään omassa pyörässä takana, 2.8 high roller mahtuu muutaman millin raolla. Niin paljon hehkutettu noita misukoita, että pakko varmaan kokeilla kun nykyiset loppuu.
Oman läskipuolen kokemuksen mukaan vähän riskiä pitkällä tähtäimellä ottaa parin millin toleranssilla; kiekko vähänkään mutkalle, mutaa renkaille tai sitten vain pieni laajeneminen tai asentaessa pikkuriikkinen toispuoleisuus niin jo hinkkaa...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.