PDA

Näytä tavallinen näkymä : Lauf Carbonara

Läskimasa
25.07.2016, 20.21
Laitetaas oma topikki tällekkin keulalle. Laitetaas alkuun pohjustuksesi vaikka jäsen PaH:in kommentti aiheesta kopioituna techtalk-ketjusta:

Mun kokemukset tosta laufista on vaan omia, jollakulla toisella varmasti olisivat hyvinkin erilaisia.
Pohjalla on suht kevyt teräsrunko, sinkula-setuppi (32x19 tms) ja kummassakin päässä 0.7-0.8barin
välissä olevat rengaspaineet. Kokemusta kuudesta tai seitsemästä erilaisesta jäykästä hiilarikeulasta
sekä blutosta. Ajotyyli aggressiivinen ja vauhti välineestä johtuen kovahko. Blutossa mulla säädöt
semmoset et sägi ~5%, jotta kannattaa suhtautua tähän arvioon sen mukaisesti.

Lauf ei tunnu jäykältä keulalta eikä se tunnu joustokeulalta. Painoa on sen verran snadisti etten
juuri tunne painoeroa ajossa jäykkiin verrattuna, bluto tuntuu puntilta tuohon verrattuna.
Ei oo hyvä hitaassa vauhdissa poikkijuurakossa eikä oikein hitaassa vauhdissa missään missä
on tulee useempia peräkkäisiä iskuja vaimennettavaks. Mut mitä enemmän fillariin saa vauhtia,
sitä paremmin tuo toimii.

Ei oo fletku. Mut tossa on semmonen approx muutaman millin alkuelämä joka suuntaan. Bluto
tuntuu vauhdissa letkummalta, lauf kun ajaa hiljempaa p*erse penkissä.

Normaaliin joustokeulaan verrattuna tuo joustaa erilailla, jousto on varmasti progressiivisempi
mutta jouston liikesuunta taas poikkeaa keulasta joka antaa periks liukuputkien suunnassa.
Ottaa jonkun aikaa tottua tuohon.

Tosta on paha sanoa paljonko joustoa milloinkin käyttää, noi jousipakat elää ajossa koko ajan.

Keula on ajossa täysin äänetön, edes reilun metrisen dropin alastulossa kalliolle kuski oli ainoa
josta lähti ääni.

Mulla siis se Light-versio, tarjolla myös aikuisten versio. Tuo syö 150mm napaa 15mm akselilla,
180mm postmount-kiinnikkeet on. Mulla on tossa 135mm napa adapterilla, toimii noinkin.

Reilun 20h ajon perusteella jos tarttis valita yks keula jatkoon noista kaikista millä oon enempi
ajellu niin se olis toi Lauf. Ajelin männäviikonloppuna pari pidempää lenkkiä semmosilla mestoilla
joita olin ajellu vastaavissa olosuhteissa useita kertoja sekä juustopyörällä että fätillä eri setupeissa
ja tiedän oman mentaali-stravan perusteella kauanko mitäkin pätkää ajaa. Oli aika hämmentävää
havaita et semmonen 55min pätkä veikin aikaa 47min ...

edt: lisättäköön vielä et toi on korkea toi keula, ac-mitta on liki 495mm ja sägiä ei tossa synny -
miumaumukkainen ajoasento vei speisereitä stemmin alta muihin verrattuna 10mm verran
kestävyyteen en ota kantaa, aika näyttää - takuuhan ne tuolle antaa - tukevalta härveli tuntuu,
ei tuosta saa irti mitään natinoita tai narskeita vaikka tuota miten vääntelis. Ainakaan vielä.

Lauffi on kotona, mittaan sisäleveyden ehtoolla kun pääsen tontille.

Luin nuo omat kommenttini laufista ja eipä tuohon oo nyt >350 ajotunnin jälkeenkään lisättävää.
Runko vaihtu välissä, mut lauf on pysyny. Saattaa ilmestyä talouteen toinenkin, toisenlaiseen pyörään.

Edit: sisämitta ~ 142mm 4.8" kumin (26" kehä) kanttinappuloiden kohdalta ja levenee vielä pari mm akselia kohti mennessä.
Osittain tällä perusteella uskalsin Lauffin tilata ja tänään tuli haarukka kotio. Designed in Iceland, Made in China. Niinpä niin, melkein kaikki tulee sieltä, toki laatu voi olla halutessa hyväkin kinkeilläkin. Käsin hypisteltynä ja silmämääräisesti laatu erittäin jees.

Mut asiaan, eniten jännitti miten kumi (Snowshoe 2XL 26x5.05) sopii. Huh, onneksi PaHin mitat piti about kutiaan, tuo on 140 mm levee mun mittailujen mukaan.

Hiukan vaatii silmä totuttelua, mut sopivan teknisen ja härön näköinen. :)
http://imageshack.com/a/img924/585/64AQ7W.jpg

N. 5 mm jää marginaalia, toivottavasti ei lenua ajon aikana sivusuunnassa liikaa.
http://imageshack.com/a/img922/148/Kohf5t.jpg
http://imageshack.com/a/img922/6415/925U0j.jpg

Ylhäällä tilaa n. 53 mm:
http://imageshack.com/a/img921/9344/huf5eT.jpg
Ja pohjaanlyöntikumiin rakoa melko tarkkaan samat.
http://imageshack.com/a/img922/5527/V0ytkY.jpg
Eli hiukan saattaa surahtaa haarukan pohjaan jos oikeesti pohjaa.

Mut joo, ei vielä paikoillaan, mut käsin paineltuna on aika jäykän oloinen vaikka onkin Light-versio (suositeltu max. 85 kg, mutta limit max. 120 kg). Otin ton kevyemmän vaikka mun paino nyt onkin pari kiloo yli tuon, sen verran kevytkeulainen tuo Blackborow lyhyellä stemmillä.

nure
25.07.2016, 21.14
Ainoa mitä tuo herätti on halu tilata pizza... Vuosien aikana kun katsellut kaikkia mahtollisia "maailmaa mullistavia" härpäkkeitä niin uskon että häviää läskien mukana... Tulee mieleen idealta vanhat AMP:n ja muiden vastaavat lyhytjoustoiset elastomeeriviritykset.
Toisaaltaan, itse tulen toimeen joustotta ja kapeammilla renkailla joten mikäs minä olen moisia arvostelemaan mutta onneksi täälläkin sananvapaus toimii...

lysmy
25.07.2016, 22.05
Hyvä että joku ehti testata tätäkin niin tietää että ainakin eteen voi tilata 2xl talveksi.

Kesän ajellut regular versiolla ja olen kyllä tykännyt. Toiminut ihan asiallisesti siinä mihin sen hankinkin eli huoltovapaana pienenä joustona.

Kuinka leveällä vanteella tuo on?

Toivottavasti ehdin vielä ajella ennenkuin tuo häviää, tosin jos koko läski mystisesti häviää kuten on näköjään ennustettu/toivottu niin eipä sillä keulallakaan sitten mitään tee.

J.Kottenberg
25.07.2016, 22.28
Ainoa mitä tuo herätti on halu tilata pizza... Vuosien aikana kun katsellut kaikkia mahtollisia "maailmaa mullistavia" härpäkkeitä niin uskon että häviää läskien mukana... Tulee mieleen idealta vanhat AMP:n ja muiden vastaavat lyhytjoustoiset elastomeeriviritykset.
Toisaaltaan, itse tulen toimeen joustotta ja kapeammilla renkailla joten mikäs minä olen moisia arvostelemaan mutta onneksi täälläkin sananvapaus toimii...

Niin. Jos sinulla ei tosiaan ole minkäänlaista kokemusta Lauf:sta niin oletkohan tosiaan pätevä sitä arvostelemaan?

Läskimasa
25.07.2016, 22.36
^^Clownshoella eli 100 mm leveellä vanteella.

Joo, nure on nure, arvasin et jotain negatiivista tulee taas, ei oo mikään muukaan mun modaus miellyttäny niin tuskinpa tämäkään. :rolleyes:

Kävinpä kokeilemassa, ei malttanut olla mallailematta vaikka jarrun adapteri uupuu vielä enkä keulaputkeakaan vielä sahannut.
http://imagizer.imageshack.us/a/img921/6642/0kVDZk.jpg
Tasamaalla ei eroa jäykkään juuri huomaa, sägiä on ehkä 5 mm. Ajoasento tuntui samalta joten haarukan pituus just passeli. Juurakossa ja kivikossa jouston huomaa, rengas elää omaa elämäänsä, (ulosjouston) vaimennusta kun tuossa ei ole. Jousto kuitenkin sen verran jämäkkä että normiajossa liike lienee n. 3 cm luokkaa, mullahan toki rengaskin joustaa melkoisesti kun jollain 0.2 bar paineilla lullailen. Kokonaisuutena mukava, tasoittaa menoo sopivasti ja tutut raitit pystyi polkemaan nopeempaa. Sopii hyvin Thudbusterin (ST) kaveriks, joustossa on aika paljon samaa, kummankaan toimintaa ei varsinaisesti huomaa paitsi pahimmissa röykyissä.

Rengas lenuaa sivusuunnassa vähän, mutta en vielä saanut ottamaan kylkeä kiinni vaikka yritin. Ja pohjaamaan tuota ei kyllä ihan pikkukummassa saa, pitää melkoinen hyppy olla että koko liikerata tulis käyttöön. Toi rengaskin joustaa/vaimentaa tärskyjä jo niin paljon.

J.Kottenberg
25.07.2016, 22.47
PaH sanoo että Lauf toimii paremmin mitä enemmän on vauhtia, ja olen ymmärtänyt että aika vauhdikkaasti ajelee hän muutenkin joten ihan mielenkiintoista lukea kokemuksia muunkinlaisesta menosta.

Tank Driver
25.07.2016, 23.00
Käytös mahdollisimman hitaassa lyllerryksessä kiinnostaa.

LJL
26.07.2016, 06.28
Hämmentävän näköinen kapistus!!

JackOja
26.07.2016, 06.55
Saahan tuollaisen nakkipyöräänkin, ei tarvii olla läski.

jurpo
26.07.2016, 07.13
^Kuskin vai pyörän? :-D

nure
26.07.2016, 07.55
^^Kaiketi sekä... Eipä ole kokemusta tuosta mutta monesta muusta "mullistavasta" härpäkkeestä jotka löytyy vain historian lehdiltä. Ei itsellä mitään läskejä vastaan ole, typerältähän se näyttää mutta niin myös tasapainoskootterit ja monet muutkin kapistukset, toisaaltaan aivan jokaisen henkilökohtainen valinta ja täytyyhän jokaisella olla hauskaa, minullakin!

zipo
26.07.2016, 08.37
79kg oli ajokamat päällä,light versio tod.näk liian pehmeä omaan käyttöön.
Maistiasissa ollut 65 kehä ja sekä 3.8" että 4.8" renkaalla.
Mä kyllä suhtaudun avoimin mielin kaikkeen uuteen enkä kokeilematta tuomitse käyttökelvottomaksi.kyl te tiedätte ne motostyle/frankenbike tsydeemit....
Esim.Nytkin olen opetellut 3 viikkoa ajamaan 30 piikkisellä eturattaalla,Prkl se ei ole mun juttu,ei sitten millään tunnu passelilta.
Eilen vanha fillari jossa 32 ovaali eturatas ja sai rullailla kuin ennenkin.Höh eikä siihen uuteen fillariin saa mahtumaan trendihörhöilytarpeeton (muistikuva verrokkina 80luvun Shimano biospace) leimansaanutta ovaalieturatasta(32)heittämällä josta on muodostunut yksi mun suosikkikomponenteista kaikista vanhoista ennakoluuloista huolimatta.
Itselläkin Lauf ollut wishlistalla 1 vuoden verran.750€ olisi mielestäni käypä summa Laufista siksi ostamatta.

J.Kottenberg
26.07.2016, 08.53
Kun vertaa hintaa perinteisiin joustokeuloihin niin tonni on tosiaan aika kova hinta. Varmasti on hyvälaatuinen mutta silti.

Mulla on Canyonin kaksihaarainen joustava hiilaritolppa ja ei senkään ulkonäkö varsinaisesti silmää hivele mutta hyvä se minusta on. Ja ulkonäköönkin on jo tottunut.

Zipo, kun olet päässyt testaamaan ja olet ajellut monenlaisilla joustavilla ja eijoustavilla keuloilla niin miltä Lauf sinusta tuntui?

zipo
26.07.2016, 09.27
Jos olisin edes parin päivän verran ajellut niin voisi kertoa tarkemmin.Ehkä sitten joskus ensi talvena fyrkat nettikauppaan jos kädet ei kestä ajella ilman joustoja lumipoluilla.
29+ renkailla en pärjännyt koko talvea ja blutoa en halua eli paras vaihtoehto on Lauf paksulle eturenkaalle.
Kesäkeleillä mä olen tykästynyt franken fatbikeen jossa mototyyliin maniskan 110mm joustava 29+ keula/kiekko 3" renkaalla jonka kruunaa Jonesin häröstonga.
Siinäkin on ilmennyt pientä päivitystarvetta kalliimpaan malliin josta löytyisi bottomout säätö droppispottejen varalta.
Kyl mä luotan Pah:n listaukseen ominaisuuksista.

Miksi Masan BB:ssä ei ole ratassuojaa näkyvissä?'Kandee ehkä laittaa jostain suojateippiä keulan sisäpinnalle ekoille lenkeille,koska rengas saataa napata keulaan kiinni jossain vauhdikkaamassa mutkassa tai sitten kaikki skulaa OK??
Vink.Kvalla olisi polut just passelissa kunnossa laufin testailuun ja kevyeen rullailuun.

Läskimasa
26.07.2016, 11.37
Miksi Masan BB:ssä ei ole ratassuojaa näkyvissä?'Kandee ehkä laittaa jostain suojateippiä keulan sisäpinnalle ekoille lenkeille,koska rengas saataa napata keulaan kiinni jossain vauhdikkaamassa mutkassa tai sitten kaikki skulaa OK??
Vink.Kvalla olisi polut just passelissa kunnossa laufin testailuun ja kevyeen rullailuun.
Mikä ratassuoja ja missä pitäis olla? Bashring? Suojateippi hyvä idis, vähintään jotain käpyjä ja pikkukiviä surahtelee läpi kun tarttuu kuvioon.
Vink. Kiva olis ajella enemmänki, mut kauheesti kaikkee puuhaa ja menoo. Yritetään joskus treffata.

brilleaux
26.07.2016, 12.04
https://johnclimber.com/2015/06/27/lauf-carbonara-fork-500-mile-review/

"One thing to remember is that on each side of the fork/wheel is a “leaf” (Lauf) spring and each side moves independently of each other, whereas a rigid fork doesn’t move at all and a normal suspension fork with it’s twin chambers connected together in parallel tubes ensure that both sides do go up and down exactly at the same time together.
So, it does take some getting used to when you are climbing aggressively out of the saddle and you look down at your front wheel rocking from side to side in the fork,"

Oikeasti näin? :eek:

LJL
26.07.2016, 12.10
^ Toihan voi olla kenties hyvä ominaisuus, tai sitten ei, jos keula ikään kuin antaa periksi siinä kohtaa kun haluaisi käskeä renkaan menemään suoraan. Toki fläskillä rengas elelee muutenkin niin paljon että tuskin on ongelma

J.Kottenberg
26.07.2016, 12.21
Hyvä että joku ehti testata tätäkin niin tietää että ainakin eteen voi tilata 2xl talveksi.

Kesän ajellut regular versiolla ja olen kyllä tykännyt. Toiminut ihan asiallisesti siinä mihin sen hankinkin eli huoltovapaana pienenä joustona.

Kuinka leveällä vanteella tuo on?

Toivottavasti ehdin vielä ajella ennenkuin tuo häviää, tosin jos koko läski mystisesti häviää kuten on näköjään ennustettu/toivottu niin eipä sillä keulallakaan sitten mitään tee.

Tapahtumaa jossa tavaroita häviää jäljettömiin itsestään, kutsutaan kai Poltergeist-ilmiöksi. Tietääkseni tämän ilmiön olemassaoloa ei ole tieteellisesti todistettu. Joten asianmukaisesti lukittu säilytystila varsin hyvin takaa läskipyörän ja monen muunkin tavaran säilymisen.

Koska olet jo kesän onnistunut ajelemaan Laufilla niin kerro ihmeessä minkälaisia kokemuksia sinulla on. Useitahan tuo tuntuu kovasti kiinnostavan.

J.Kottenberg
26.07.2016, 12.35
^^Luulisi että toi joustaminen on lähinnä tottumiskysymys. PaH aloituksessa toteaa jotain semmoista että vauhdissa Bluto on letkumpi ja hitaassa ajossa perä penkissä Lauf taas on letkumpi. Mutta vaikuttaa kyllä siltä että tilaa kumin ja haarukan välissä on jonkun verran syytä olla.

lysmy
26.07.2016, 20.10
Tuon sivuttaisheilumisen/joustamisen huomaa hyvin kun tekee jyrkkää käännöstä melkein paikallansa. Ensimmäisillä kerroilla pysähdyin ihan tarkastelemaan kiinnityksiä ja muuta ennenkuin jummarsin että rengas elää tuossa välissä vähän eri tavalla koska molemmat puolet joustelee itsenäisesti, kyllä siihen on jo tottunut ettei rengas ole irti.
Hitaassa lyllerryksessä tuon on aika huomaamaton, kyllä se pahimmat täräykset syö mutta ajelen kyllä pahimmat juurakot/kivikot edelleen täpärillä jos mahdollista. Uskoisin että jos jäykän keulan vaihtaisin niin kaipaisin tuota takaisin.

Harvemmin ylämäkiin kovasti putkelta runttailen mutta joskus tuota vähän testaillut enkä siinä kyllä huomannut sivuttaisheilumista, ei ehkä riitä poweri enää riittävään vääntämiseen. Jousto on niin jäykkä/lyhyt että ei mitään lukituksiakaan osannut kaivata, toisin kuin toisen pyörän roxin reconilla se on ollut ihan hyvä lisä.

Ajelin reilu 200km BOB kanssa ja hivenen levottomalta tuntui keula. En tosin tiedä olisiko tuolla pyörällä keula levoton vaikka olisi bluto tai jäykkä kiinni kun käyttää kärryä koska painopiste siirtyi hyvin pitkälti taakse, joku ~20kg kärryssä kamaa plus tarakassa vähän laukuissa kamaa.

Jos tykkää turista ja kuunnella ihmettelyä kumman näköisestä kapistuksesta niin siinäkin tuo toimii ihan hyvin. Tosin isot kumit nyt yleisesti enemmän kiinnittää ihmisissä huomiota eikä usein kukaan tuota kummastusta huomaakkaan.

Itselläni on tuossa 4.0" fast trackit 65mm vantehilla näin kesän ajan.

tl;dr: keula toimii toistaiseksi hyvin siinä mihin tarkoitettu eli huoltovapaa keula pienellä joustolla.

J.Kottenberg
26.07.2016, 22.18
Ihan kiinnostavaa Lauf-kokemusta.
Vaikuttaisi havaintosi saman suuntaisilta kuin PaH:inkin eli hitaassa ajossa ei huomattavaa hyötyä mutta kovempaa ajaessa ei patikossa lyö käsille jäykän keulan lailla?
Kovempaa voisi siis päästellä?
Ja ketteryys Laufin keveyden ansiosta ei kuitenkaan kärsi?(tämmöinen vähemmän taitava kuskikin pystyisi keulaa keventelemään.)
Toisin sanoen;monia etuja eikä juurikaan miinuksia. (hinta saattaa olla)

Läskimasa
26.07.2016, 22.52
^ Äkkiseltään tällä kokemuksella tolleen se on aika hyvin tiivistettynä. Tottahan se vaimentaa hitaassakin ajossa, mut silloin sitä ei niin huomaa, se poikkijuuri ei vaan tunnu niin paljoo käsissä. Kovempaa ajaessa tuntee joustoliikkeen.

nure
27.07.2016, 07.58
Ihmetyttää nyt tuo läskien joustontarve, kun tulivat yleisesti markkinoille niin perustelut olivat että rengas on juuri se juttu johon koko läskin idea perustuu...? Sitten tuli Bluto ja joustotolpat ja tuollaisia härpäkkeitä...
Itse pidin läskin 4.5" renkaita aivan liian joustavina ja vetelinä juurakossa ja mielestäni joustokeula tuplasi ongelman. Toisaaltaan kun itse en ole mikään sokeriperse ja sitä mieltä että parhaiten ajon maastossa oppii "vaikealla" pyörällä, täysjäykällä tai etujoustolla korkeintaan ja vauhtia tulee lisää kun tekniikka kehittyy.
Toisaaltaan, kun markkinoille tulee tuollainen 180 milliä joustava AM läski niin alan harkitsemaan vakavasti moista 😆

brilleaux
27.07.2016, 08.36
^Niin mäkin ihmettelin. Ja edelleen olen mieltä että ilmankin pärjää. Ihan mainiosti.
Mutta mutta..kun mennään lujempaa alaspäin ja matkalle sattuu hevosenpään kokoisia kiviä ja pari droppia niin ainakin mulle joustokeppi suo helpotusta.
Niskoille ainakin.
Ja eturenkaalle: voi pitää paineet siinä luokassa että säästytään rengasrikolta.

Mulla Blutossa sägiä on luokkaa 5-10%, se on vaan niitä isompia hittejä varten.

Toisaaltaan, kun markkinoille tulee tuollainen 180 milliä joustava AM läski niin alan harkitsemaan vakavasti moista 

Samat ajatukset. Sopivalla geolla ja 4.8" renkaat syövänä niin mikä ettei. Nykyisen jäykkäperäläskini luokittelisin geoltaan jo lähelle AM-kategoriaa.
Siitä kai se nykyinen joustokepin tarvekin kumpusi. Fatboylla ei nimittäin tullut mieleenkään. :P

Nykyisellä voi räpätä alaspäin siihen malliin että näkö lähtee ilman joustokeppiä. Ja jäis monet dropit ajamatta.
Trailiajossa tasamaalla en joustokepille kauheasti anna painoarvoa. Mun vauhdeilla.

Edit: Mitä nyt aiheen keppiin tulee, varsin mielenkiintoinen vaihtoehto sinällään: sais olla paikallaan ympäri vuoden, huoltovapaa(ISO plussa).
Blutoa on huollettava, se on otettava talveksi pois. Talvi mennään siis jokatapauksessa jäykällä.

Hinta vaan on mun kukkarolle aivan liikaa. Varsinkin kun tohon hintaan ei saa väriä edes valita Pantonen kartasta vapaasti. ;)
Rumahan toi on kuin Tukiainen, mut ei sitä ajaessa näe. Ottaa fillarin alle silmät kiinni.

J.Kottenberg
27.07.2016, 10.02
^Noin se menee. Jos läskiä käyttää siihen mihin se ilmeisesti pitkälti on tarkoitettu eli ajeluun pehmeillä alustoilla ja varsinkin vauhti maltillisena niin se tosiaan voi mainiosti olla täysjäykkä.
Mutta kun aletaan kaahailemaan niin kyllä (useimmille, ei varmasti kaikille) tulee tarvetta jollain vähän pehmentää menoa.
Sen verran on itsekin tullut kokeiltua jotain kivikkoalamäkipolkua että näkökentän sotkuksi meno on tuttu. Eikä siinä, ainakaan itse, mitään oikein opi muuta kuin sen että kun ei kunnolla näe eteensä niin seuraavaksi mennään päin isompia kiviä. No tietysti sen kyllä oppii että lähellä oli kunnon lipat kivikkoon. Hyvähän tietysti sekin on oppia.

Kemizti
27.07.2016, 10.25
Eipä ois varmaan viikonloppuna Laufin joustot piisannu, kun 100mm blutokin oli hätää kärsimässä.. Vaan täysjäykkänä ois kyllä jääny kisa ajamatta (ainaki tuolla tahdilla), kyllä se vaimennettu jousto vaan on poikaa kun vauhti kasvaa..

zipo
27.07.2016, 11.07
Kaikki fillarigendret kehittyy ,Fatbike nyt jostain syystä ehkä nopeimmin.Ajotyylit ja paikat hakevat suuntaa kuten kaikessa fillarihömpässä.
Eihän tossa tartte kuin muistella muutaman vuoden taakse ja katsoa tuotetarjontaa.
Vaiko onko kippurasarviset pysyneet samanlaisina?Esim.GG:t CX:ät maantie ja esim.Fixien stongamuoti.Entäs endurovehkeet?Mistä löytyy 26" renkaat?
Sähkövaihteita ja tehomittareita ym elektroniikaa ihan vtusti.Ok ,voihan nekin lisätä sitä ajamisen oppimiskäyrää?
Sitten kun joku speksaa yksinkertaisen lehtijousikeulan markinnoille niin hui kauhistus kun koko Fatbike menettää imagonsa.
Erona vanhoihin on pieni joustomatka joka tod näköisesti helpottaa vauhdikkaamassa ajossa. Huoltohan Laufissa on juurikin sama kuin jäykässä.
Parin vuoden aikana seurannut uusien mtbharrastajien oppimista ja huomannut että on kavereita jotka oppii parhaiten täysjoustolla,niitä jotka oppii Fatbikella tms mutta harvan kunto ja kärsivällisyys kestää
täysjäykkää 26:sta.

brilleaux
27.07.2016, 11.17
Parin vuoden aikana seurannut uusien mtbharrastajien oppimista ja huomannut että on kavereita jotka oppii parhaiten täysjoustolla,niitä jotka oppii Fatbikella tms

OT:
^Tämä.
Uusi harrastaja en ole, mutta paksulla ajaessa on tullu opittua nyt setämiesiällä viimeisen parin vuoden aikana aivan helvetisti.
Hienoa eksyä välillä mestoihin missä ei ole aikoihin käynyt ja huomata että eihän tää paha paikka ollu laisinkaan.

Jokaiselle on se oma juttunsa. Jotkut löytää sen nopsaan, toiset ei. Mulla kesti näemmä 25vuotta. :D

Läskimasa
29.07.2016, 21.16
Mutta vaikuttaa kyllä siltä että tilaa kumin ja haarukan välissä on jonkun verran syytä olla.
Joo, kyllä se näyttää joustavan kumes haarukassa, pientä jälkee on nähtävissä että on hierassu. Ja saahan sen näemmä demottuakin vaikka kääntämällä puuta vasten kumia, kyl sen saa kiinni ottamaan kun painattaa. En ajossa huomaa kuitenkaan että nykis kiinni, sinällään mukavan muotoinen tuo kumi 100 mm vanteella, reunanappulat ja kylki on about samalla linjalla. Ei siis "röplötä" nappulat.

Laitan pätkät helikopteriteippiä varulta suojaks jahka saan käsiini.

J.Kottenberg
29.07.2016, 21.37
Eikös Laufin spekseissä sanotakin että 4.8" on maksimi rengaskoko. Eli jotain 120mm ja alle.

Snowshoe 2XL ja vastaavat, sanoisiko ylikokokumit, on niin uusi juttu että sitä ei monessa paikassa ole huomioitu. Surlyn isot kumit on ollut "läskikumistandardi" josta on lähdetty suunnittelussa liikkeelle.

Kannattaa vetää suojaksi ihan mitä vaan teippiä ennen paremman saamista. En ole asiantuntija kuituosissa mutta ei tossa haarukassa paksua seinämää ole ja siinä ei varmasti ole varaa yhdenkään mattokerroksen vahingoittua ilman lujuuden heikkenemistä.

Läskimasa
29.07.2016, 22.38
Kannattaa vetää suojaksi ihan mitä vaan teippiä ennen paremman saamista. En ole asiantuntija kuituosissa mutta ei tossa haarukassa paksua seinämää ole ja siinä ei varmasti ole varaa yhdenkään mattokerroksen vahingoittua ilman lujuuden heikkenemistä.Kyllä se hiilikuitu melkosta kaltoinkohtelua kestää, eikä varmastikaan kulu ihan hetkessä, nyt satunnaisesta hipsuilusta kyse = ei minkäänlaista hätää.

brilleaux
01.08.2016, 10.43
Pohjaa se :)
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=625117971004109&set=o.348043985298206&type=3&theater

https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13680977_625117971004109_6331705089034489154_n.jpg ?oh=299d38068e0d8906d2872fb3b4fd2b4f&oe=5828B1F0

Edit:Täytyy kyllä myöntää että kiinnostaa niin maan perkuleesti tämä härpäke. Lähinnä huoltovapauden takia. Eri asia on sitten päästelläänkö tällä samaa kyytiä alamäkeen kivikkoon kuin 80mm joustavalla blutolla? Ja antaako niskoille armoa pikku dropeissa? 80mm Blutossa kun käytetään kyllä kaikki joustovarat jos vähänkin on droppeja reitillä.

J.Kottenberg
02.08.2016, 15.31
En tiedä mutta luulen että kun paluuvaimennus puuttuu niin ei ole alamäessä yhtä hyvä kuin Bluto.
Mulla on Canyonin kaksihaarainen kuitutolppa ja ei sekään täpärin joustoja, tai sen tuntuisia, anna. Mutta se ottaa terävyyden pois tälleistä. Tai voisi sanoa että muuntaa niitä mukavamman tuntuisiksi. Ehdottomasti toimiva.

brilleaux
03.08.2016, 08.07
Kyllä kun tätä enemmän pohtii ja on kuulostellut kokemuksia niin ei taida olla mun haarukka Lauffi(lompakko kiittää).
En oikein jaksa uskoa että mun ajossa riittää siihen mitä 100mm Bluto antaa.

Väärässä oleminen on myös optio, kun mä olen kyseessä.

J.Kottenberg
03.08.2016, 09.22
Ennen kuin tekee lopullisia päätöksiä, olisi tietysti parasta saada kommenttia joltain joka on sekä Laufia että Blutoa kokeillut. Se kun voi oikeasti olla ajossa ihan hel..tin hyväkin. (nämä on hyvin henkilökohtaisia juttuja) PaH:lla oli vähän aikaa Bluto läskissä mutta ajoi varmasti niin paljon että ehti saamaan tuntumaa siitä. Ja ajoi varmasti niin kovaakin että tietää miten ne eroaa jossain alamäissä. Kysy yv:llä. Saat varmasti tietoa.

Blackborow
03.08.2016, 09.31
Ovat henkilökohtaisia juttuja, mutta päätökset pitäisi tehdä jonkun muun kommentteihin perustuen :seko:

J.Kottenberg
03.08.2016, 09.52
Ovat henkilökohtaisia juttuja, mutta päätökset pitäisi tehdä jonkun muun kommentteihin perustuen :seko:

Mitä tarkoitat?

brilleaux
03.08.2016, 10.36
No mähän en todistetusti muiden kommentteja usko. :D
Perse edellä puuhun ja sillai. IsoKnardikin on ihan jaska. ;)

Mutta lauf on vähän liian kallis kokeilu mun lompakolle.
Taidan tässä tapauksessa nojata raukkamaisesti muiden kokemuksiin.

Edit: ja kyllä ihan täällä foorumillakin on pari henkilöä joiden kokemusperäisiin tietoiskuihin luotan tiettyyn pisteeseen asti. :)
Ne vaan pitää osata hyödyntää omaan ajatusmaailmaan sopivasti. Ei siis sokkona, vaan varovasti haistellen. ;)

J.Kottenberg
04.08.2016, 09.59
Useamman fillarin olen hankkinut pitkälti muiden kommenttien perusteella ja siis ilman koeajoa tai edes näkemistä. Hankintoja voi pitää hyvin onnistuneina. Ja on ne maksaneet useamman Laufin verran. Myös hyvin paljon kalliimpia asioita olen hankkinut muiden kommenttien perusteella. Nekin toimet ovat onnistuneet. Tietysti informaatiolähteiden valintaan on vähän pitänyt kiinnittää huomiota.
Joten en osaa jotain fillarin osan hankintaa pitää mitenkään erityisen riskisenä tai vaikeana.

On tietysti täysin mahdollista että jokin hankinta muiden kommenttien perusteella menee pieleen, mutta voi se mennä pieleen ilman niitäkin. Sekin on tullut nähtyä. Sekä omalla että monen muun kohdalla.

Fat Boy
04.08.2016, 10.18
Hieman mietityttää keulan vaimentamattomuus, ellei rakenteessa ole jotain mikä ei näkemissäni kuvissa näy, joka vaimentimena toimisi. Eli onko kyseessä kevyt versio hyppykepistä?

nih..

J.Kottenberg
04.08.2016, 10.33
Yksi tekniikan alalla sivistyneempi foorumilainen selitti joskus jotakin sellaista, jos oikein muistan, että Laufin kaltaisen keulan toiminta perustuu siihen että keulan ja renkaan, erityisesti läskissä, erilainen jousto-ominaisuus tuo vaimennusefektiä.
Ei varmaan jonkin hyvän normikeulan tavoin mutta toimivasti.

brilleaux
04.08.2016, 13.19
"990usd including Fedex shipping and VAT"

Oli kyselyn tulos suoraan Laufilta. On tosiaan aika kallista lystiä.
Noin kokeiluksi. :cool:

J.Kottenberg
04.08.2016, 14.32
Joo, ei tuota oikein voi edulliseksi sanoa. Olisihan tietty hyvä että hankinta onnistuisi.

Mutta hyvällä tuurilla voi, tai jossain tilanteessa pienellä lisävaivalla, olla koeajo mahdollinen. Tahkollakin saattaa jollain kohta olla Lauf.
Sullakin on ilmeisesti Blutosta sen verran kokemusta ettei kovin pitkää ajoa tarvi kun huomaa eron ja sen että onko selvää etua omassa ajossa.

(kai noissa suunnittelu-, muotti- ym kulut on sen verran isoja että ovat kalliita, etenkin kun ei ole mikään massatuote)

Petri Tuomenpuro
04.08.2016, 19.07
http://www.alpha-bike.fr/en/components/196-fork-laufcarbonara.html

Halpa... :D

Läskimasa
04.08.2016, 21.41
"990usd including Fedex shipping and VAT"

Oli kyselyn tulos suoraan Laufilta. On tosiaan aika kallista lystiä.
Noin kokeiluksi. :cool:
Joo, ei kannata dollareilla maksaa, tulee tullit ja alvit vielä päälle.

Vink: f.torille saattaa ilmestyä lähipäivinä kohtuuhintasempi yksilö, sattumien summana tuli tehtyä kaupat yhestä ylimääräsestäki. ;)

Tank Driver
04.08.2016, 22.14
Joo, ei kannata dollareilla maksaa, tulee tullit ja alvit vielä päälle.

Vink: f.torille saattaa ilmestyä lähipäivinä kohtuuhintasempi yksilö, sattumien summana tuli tehtyä kaupat yhestä ylimääräsestäki. ;)

Tilaa sinne laatikkoon...

brilleaux
05.08.2016, 06.26

100mm Bluto on tulossa jokatapauksessa. Kyllä mä vakavalla naamalla väitän että pärjään sen kanssa paremmin.
Toki jos ihastun 2XL-kumeihin myös sulanmaan ajossa niin sitten mulla on ongelma. ;)

Läskimasa
12.08.2016, 20.40
Laitan pätkät helikopteriteippiä varulta suojaks jahka saan käsiini.
No nyt on biitit kopteriteippiä haarukan sisäpinnassa:
http://imageshack.com/a/img924/1680/igEvn2.jpg
Nyt saa hipsua kumi jos tykkää eikä haittaa jos joskus kulkeutuu joku kivikin välistä. Aika isoja kivenpaloja tarraa 2XL pihasepelistä välillä mukaansa.

Hyvinhän se asettui BB7:kin tuohon kun 200 mm levy kyseessä. 180:lle ei taitais satula sopia.
http://imageshack.com/a/img924/9678/HD0QxC.jpg
Mittarin lukijamokkula sopi myös mukaan, tuossa kohdassa (ks. nippusiteet) ei asento liiku pinnassa olevaan vastakappaleeseen nähen.

Tank Driver
12.08.2016, 21.08
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160812/4f4db7df9d36ed2ef97a19e05bb40cbb.jpg

arctic biker
13.08.2016, 17.08
Tankilta nasakka kommentti näin visuaalisesti kaikissa pinkin sävyissä. Pari hyväksyvää hymiötä.

J.Kottenberg
14.08.2016, 16.52
^Kyllä. Jos en ole väärin ymmärtänyt niin Tankki ajelee myös välillä vähän hitaammin niin se miten toimii tämmöisessä rauhallisemmassa ajossa on kiinnostavaa.

Tank Driver
14.08.2016, 17.22
^Kyllä. Jos en ole väärin ymmärtänyt niin Tankki ajelee myös välillä vähän hitaammin niin se miten toimii tämmöisessä rauhallisemmassa ajossa on kiinnostavaa.

Lue: Aina.

Nyt on joku 50km polkuja takana tuolla. En nyt oikein osaa sanoa mitään mihinkään. Ei se mikään endurokeula ainakaan ole. Nopeassa rynkytysmäessä melko ristiriitainen käytös. Pikkupattia nielee nätisti, mutta isompien kanssa ei koskaan tiedä lähteekö vallan käsistä, lyökö tumpuille vai toimiiko piru vie tosi hienosti. Hitaassa möyrinnässä vaatii totuttelua ja tutustumista. Periaatteessa aika ok, keulan keventely on lapsellisen helppoa. Sellainen 5cm korkea kivi tai juuri on hassuin ylitettävä. Jos et nosta rengasta yli, saattaa keula joko niellä epätasaisuuden liki huomaamatta tai ottaa sen vastaan ja ponkaista takaisin tai kiskoa ohjausta sivuun.

Bluto toimiessaan toimii paremmin ja johdonmukaisemmin, koska paluuvaimennus. Jäykkää keulaa Lauf ei muistuta oikein mitenkään poislukien keveys. Hiekkatietä se nielee tosi hienosti, mutta runtatessa alkaa notkuminen. Minua asia ei häiritse, mutta jotakuta aivan varmasti. Yhdessä hiilaritangon kanssa mahdottoman ranne- ja kämmenystävällinen baitövei.

Outo tuttavuus, mutta toistaiseksi jatkoon.

brilleaux
16.08.2016, 19.04
^Kuulostaa vahvasti siltä että tein oikean ratkaisun passatessani tämän. :)

J.Kottenberg
17.08.2016, 09.47
Vaatii varmaan "kuskin sisäänajoa" että saa parhaan hyödyn Lauffista. Ja jotain sellaistahan PaH kertoili että mitä kovempaa mennään niin sitä paremmin pelaa. (omissa ajoissa ei vauhdit päätä huimaa, tai mun päätä kyllä, mutta varmasti ei kenenkään muun niin että kokeillahan tuota vähän pitäisi ennen mahdolliseen tilaamiseen päätymistä)

Läskimasa
18.08.2016, 22.06
Ja jotain sellaistahan PaH kertoili että mitä kovempaa mennään niin sitä paremmin pelaa.
Tämä taas johtunee siitä että keula (light-mallikin) on kuitenkin melkoisen jäykkä tai ainakin voimakkaasti progressiivinen. Hitaassa ajossa joustoliike on lyhyt ja keula tuntuu lähes jäykältä ainakin isolla pehmeellä renkaalla (5.05") joka imee itseensä kaikki nyrkkiä pienemmät epätasaisuudet. Toisaalta mitäpä sen tarviis sellaisessa paljoa joustaakkaan kun kumi tekee sen herkemmin. Vauhdikkaammassa ajossa tulee keulalle suurempia kuormituspiikkejä, jolloin se myötää reilummin ja toiminnan/hyödyn huomaa selvemmin.
Pienemmällä/kovemmalla renkaalla varmaan enemmän hyötyä hitaammassakin ajossa.

Hyvä keula, tykkään, sopii mun ajoille. Kovin radikaalia eroa ei normaaliin hitaaseen möyrintään saa, mutta houkuttaa ajamaan vauhdikkaammin jolloin siitä saa hyötyä.

TemMeke
16.09.2016, 11.52
FoxComp mainosteli justiin, että heille ois tulossa näitä ja kokeilukin onnistuu, niin ei tarvii ihan sokkona ostaa. :)

brilleaux
18.09.2016, 05.20
^Vai niin. Ei ois tarvinnu, :p

Shamus
07.10.2016, 08.50
Pari sanaa kokemuksista... oon melko fiiliksissä :)

http://fat-bike.fi/lauf-carbonara-hoyhenenkevytta-hiilikuitulehtea-testissa/

https://c1.staticflickr.com/9/8132/29537207904_d01c90c632_c.jpg

brilleaux
07.10.2016, 09.53
^Hyvää rapsaa. (y)
Mites väri; pystyykö Pantonesta valkkaamaan mieleisen vai onko rajattu valikoima?

Edelleen kyllä mieltä että hinta on pepusta. Ja syvältä.

J.Kottenberg
07.10.2016, 14.03
Tuollaisen laitteen suunnittelu-,muotti- ja valmistuskustannukset on varmasti isot suhteessa valmistusmääriin jotka luultavasti eivät ole kovin isoja. Varmasti tuotekehityskin on vaatinut aikaa ja huolellista testaamista varsinkin käyttöturvallisuus huomioidenon varmasti täytynyt tehdä. Hinta voi tuntua kalliilta mutta en lähtisi sanomaan että kyseessä olisi perusteeton kiskurihinta.

Kruunu
07.10.2016, 15.40
Sain tänään kokeilla Laufia Salsan keulana. Lyhyen kokeilun perusteella ostohalu kyllä heräsi, sillä Shamuksen sanoja lainaten reippaassa ajossa meno pehmeni paljon mukavammaksi, olematta kuitenkaan liian löysä. Hintapuoli hiukan tahtoo painaa vaakaa toiselta puolelta :(.

Läskimasa
07.10.2016, 20.57
Shamuksella hyvä rapsa. 👍

Carbobaran Light-versio taitaa riittää aika pitkälle. Ite 87 kg ja yhtään en jäykempää kaipais, en oo saanu Light-versiota pohjaamaan ainakaan niin että olisin huomannu.

jurpo
07.10.2016, 21.44
Edelleen kyllä mieltä että hinta on pepusta. Ja syvältä.Hö. Äkkiäkös 5330 tölkkiä joltain hipsterifestarilta kerää.

HC Andersen
07.10.2016, 22.19
Hö. Äkkiäkös 5330 tölkkiä joltain hipsterifestarilta kerää.

Parrakas paksupyöräilijä juo ne itte, siinä sitä säästöä vasta on :)

Tank Driver
07.10.2016, 22.22
Mun on tähän kohtaan pakko sanoa, että mun Hässäkkäyf vaihtaa omistajaa.

mutanaama
08.10.2016, 03.13
Toivottavasti

VitaliT
08.10.2016, 09.58
olisin voinut ota jonotus numeron mut se tarkoita uuden navan osto. ja mitä tahansa napa ei kelpaa, pitäisi olla joko susikauppias versio tai yksi noista missä on keraamiset laakerit vakiona.

Läskimasa
08.10.2016, 09.58
Mun on tähän kohtaan pakko sanoa, että mun Hässäkkäyf vaihtaa omistajaa.Mitäs meinaat seuraavaks kokeilla?

Kemizti
08.10.2016, 10.25
Mitäs meinaat seuraavaks kokeilla?
Veikkaan että Haru

J.Kottenberg
08.10.2016, 13.31
Mun on tähän kohtaan pakko sanoa, että mun Hässäkkäyf vaihtaa omistajaa.

Olisi kiinnostavaa lukea miksi päädyit luopumaan Lauffista?

Tank Driver
08.10.2016, 14.30
Olisi kiinnostavaa lukea miksi päädyit luopumaan luopumaan Lauffista?

Koska se on huono.

Mä olen antanut sille melko paljon aikaa ja rakkautta ja musta tuntuu, että mä en saa tästä suhteesta kaikkea tarvitsemaani. Kai me vaan jotenkin kasvettiin erillemme.

Jos sitten ihan tosissaan, niin mä en pääse sinuiksi Lauffin toiminnan kanssa. Se ei ole johdonmukaista, johtuen tietenkin yksinkertaisesta rakenteesta. Latat suorana kaikki menee tosi kivasti, mutta kun keula kohtaa kunnon esteen suikaleet rutussa eli kompressoituneena niin ainahan se lyö takaisin. Mut nää on taas näitä omalla pyllyllä koitettavia juttuja, ei kannata tehdä omia valintoja tämän sepustuksen pohjalta.

Bontrager Haru on nyt paikallaan ja sillä mennään talven yli. Katellaan keväillä sitten vaikka Vätläpiä tai jotain. Tai millä sitä keväällä ajetaankaan, se on sen ajan murhe.

J.Kottenberg
08.10.2016, 14.59
Oliko sulla kumpi jäykkyys, Light vai Regular? Ja saako kysyä suurinpiirtein ajopainoa?

Tank Driver
08.10.2016, 15.20
Light ja yheksänkympin tietämissä, eli sikäli väärin ajettu. Tohdin epäillä josko käytös tuosta kummenisi jäykemmälläkään.

zipo
08.10.2016, 16.23
Höh ,Totta vai tarua mutta Chuck Norris sai Laufiin 150mm smuuttia joustoa ja samanverran rebound vaimennusta.
Hiili- ja lasikuitukin toimii kun Chuck käskyttää.

sisurisampsa
08.10.2016, 23.41
Pari sanaa kokemuksista... oon melko fiiliksissä :)

http://fat-bike.fi/lauf-carbonara-hoyhenenkevytta-hiilikuitulehtea-testissa/

Hyvä rapsa mutta hieman jäi häiritsemään kohta jossa kirjoitit ". Nyt kun haarukoita saapui läheisen fillarikaupan Foxcomp Turun (http://www.foxcomp-turku.fi/) valikoimaan oli niitä pakko ruveta hypistelemään."

Olisi ehkä ihan reilua ollut kertoa, että olet kuitenkin kyseisessä fillarikaupassa töissä. Sissimarkkinointi on syvältä.

Kyrdis
09.10.2016, 07.13
Aah ihanaa, eikös täytetä tämäkin ketju sissimarkkinointi keskustelulla. Ihmiset pyytää kokemuksia niin hyvä raportti sen suhteen. Eikait Suomessa niin isot markkinat ole ettei työntekijän raporttia myyntituotteistaan kannattaisi tuoda julki.
Saa lauffin ostaa myös ilman kokeilematta sitä käytössä :)

paaton
09.10.2016, 07.26
Joo, innoikkaimat harrastajat hankkiutuvat tietenkin fillariliikkeisiin töihin.
Ei kai tuo nyt blogin kirjoittamista saa estää...

Ja ei kai kukaan nyt ota blogeja kovinkaan varmana totuutena. Yleensä noissa on ainakin klikkien keräys taustalla. Kirjoitetaan hyviä arvosteluja, saadaan sivuille kävijöitä, jotka innostuvat läskeistä ja hankkivat sellaisen. Itse asiassa tällainen pitäisi kieltää heti :)

Kemizti
09.10.2016, 09.15
Mää niin näin tän tulevan, tuntuu niiiiin tutulta..

Laufia ois kiva päästä koittamaan, mutta oma runsas elopaino aiheuttaa rajoitteita, vai onko kellään reilusti satakilosilla kokemusta värkistä, mennäänkö kokoajan "jouset pohjassa"?

@zipo tohon alla olevaan:
En tiä tarttenko, hauska ois silti koittaa, nykynen 100mm bluto toimii hienosti ja sillä testatusti pystyy ajaan enskakisaa, bikeparkkia, lenkkiä, työmatkaa yms.
(nii ja tätä "sissimarkkinointi" asiaa ylipäätään tarkotin, en muuta..)

zipo
09.10.2016, 09.19
Häh tarkotatko että joku mukamas kirjoittelisi useammalla nic:llä tai uudesti syntyneenä?

Tartteksä oikeesti tuon tyyppistä jouskaa?Se reboundin haldaaminen on ehkä suurin ???.
Onhan toi ihan hemmetin hienoa palvelua että voi testata keulaa ennen ostopäätöksen tekemistä.Rispekt.
Eiköhän kaikki jotka Lauffia harkitsevat tiedä että ko.bloggaaja ole Voxcompissa töissä vai mitä?

EdiT..Jep fillariharrastus vuosien aikana 1kpl Ellsworth lippis , 1 kpl Cannondale lippis,1kpl Juomapulloja siinä kaikki sponssit.
Jaa eihän mulla ole koskaan ollut Cännäriä ja Ellutkin myyty jo vuosia sitten.

J.Kottenberg
09.10.2016, 09.43
Olisi ehkä ihan reilua ollut kertoa, että olet kuitenkin kyseisessä fillarikaupassa töissä. Sissimarkkinointi on syvältä.

No nyt päästiin oleelliselle alueelle. Tuttu ja turvallinen vastustaja:Sissimarkkinointi.

Ajatelkaa nyt, joku foorumilainen voi vaikkapa ostaa jonkun Lars Laufin tai Carl Canyonin osakkeita ja salakavalasti täällä ylistää niitä edistääkseen kierosti omaa etuaan.

Loppupäätelmä: Kaikkia ja kaikkea täytyy epäillä. Kuka tahansa voi olla sissimarkkinamies ja mikä tahansa voi olla sissimarkkinointia.

noniinno
09.10.2016, 09.54
No eipä olisi ollut iso vaiva kirjoittaa blokiin "työpaikkani Foxcompin jne.". Minulle ihan yhdentekevää enkä tunne miestä, mutta olisihan se jotenkin reilua. Mutta häkkyräkeulakeskustelu on mielenkiitoisempaa kuin sissimarkkinaitku kummaltakaan puolen joten toivottavasti päästään taas aiheeseen.

ealex
09.10.2016, 10.21
Eiköhän kaikki jotka Lauffia harkitsevat tiedä että ko.bloggaaja ole Voxcompissa töissä vai mitä?
Minä en tiennyt. Minkähän takia kyseinen raportti olisi jotenkin huonompi jos tässä lauseessa oltaisiin rehellisiä?: "Nyt kun haarukoita saapui läheisen fillarikaupan Foxcomp Turun (http://www.foxcomp-turku.fi/) valikoimaan oli niitä pakko ruveta hypistelemään."

paaton
09.10.2016, 10.29
Aika monessa tapauksessa se ylevä tavoite kirjoittaa puolueettomasti alkaa hämärtyä, kun maahantuojilta alkaakin tupsahdella uusia tuotteita koekäyttöön.
Sen jälkeen kirjoitellaan vain positiivisia testejä. Tuon kun osaa lukea rivien välistä, niin blogeistakin saa paljon tietoa.
Enkä nyt tarkoita tätä fattari sivua, vain noin yleensä kaikkeja blogeja ja testisivustoja. Tämän seikan vuoksi valmistajat lähettävätkin mielellään tuotteitaan testiin ja poistuvat ärsyttäviltä foorumeilta. Kehuja satelee ja kaikki ovat tyytyväisiä.

J.Kottenberg
09.10.2016, 13.24
Jos nyt pysytään Laufissa niin ainakin minusta vaikuttaa siltä että aika selvästi ko tuote jakaa mielipiteitä. Jotkut tykkäävät, toiset taas eivät. Tässä suhteessa ei minun mielestäni mitenkään erityisemmin Shamuksen testi eronnut muista näkemyksistä.
Jos Lauffin aikoo hankkia niin tavalla tai toisellahan sitä pitäisi päästä koeajamaan. Jonkun tutun, kimppalenkillä tai Foxcompin avulla. Silloin tietää jo paremmin sopiiko itselle vai ei. Jos tätä ei tee niin ihan sama lukeeko normikäyttäjien eri näkemyksiä tai näiden lisäksi jonkun fillariliikkeessä töissä olevan ajatuksia

Läskimasa
12.10.2016, 20.24
http://expeditionportal.com/long-term-wrap-up-salsa-beargrease-with-lauf-carbonara-fork/

mutanaama
12.10.2016, 22.30
No nyt se on mullakin keulilla, kattoo huomenna kuis se kulkee.

J.Kottenberg
13.10.2016, 08.17
^Jos itse olisin yhtä rankasti saanut tulta silmille liittyen sissimarkkinasyytöksiin, harkitsisin hyvin tarkasti mielipiteideni esiintuomista. Erityisesti koska tässä topikissa on sissimarkkinaepäily jo herättänyt huomattavaa pahennusta.

elasto
13.10.2016, 11.27
^Jos itse olisin yhtä rankasti saanut tulta silmille liittyen sissimarkkinasyytöksiin, harkitsisin hyvin tarkasti mielipiteideni esiintuomista. Erityisesti koska tässä topikissa on sissimarkkinaepäily jo herättänyt huomattavaa pahennusta.

Jos keskityttäisiin nyt vaan aiheeseen ja jätetään tuo sissimarkkinakeskustelu sille kuuluvaan topiciin.

mutanaama
13.10.2016, 21.20
Testattu tänään 2h syväojan juurakkopoluilla, kivikoissa, nousuissa ja laskuissa.

Tasaisella ajettaessa suorilla ja loivissa mutkissa juurien ja kivien yli tasoitti menoa selkeästi, samaten alamäissä, joissa vauhtia oli vähän reippaammin, oli kiviä tai ei.

Jyrkissä nousuissa pidempi AC aiheutti mulle ongelmia, pomppi turhan helposti ja haki miten sattui, samaten tiukoissa mutkissa olleet juuret ja kivet heitti keulaa välillä yllättäviin suuntiin. Vauhtia ei tosin ollut juuri mitään, joten puuhun törmäyksen ehti helposti estää jarruttamalla. Muutamassa rungon ylityksessä rengas otti mystistä pomppua ja pyrki keulimaan.
Tuosta johtuen saattoi olla niin, että ajelin turhan varovasti ja olisi ehkä pitänyt uskaltaa painaa.

Tämmöiselle keski-ikäiselle möyrijälle turha kapistus, tosin liki 4v lähes pelkästään jäykällä ajelu jättää jälkensä.
Nopeempi kuski saa tuosta varmasti enemmän irti, ja ehkä tuo väärä painosuhdekin , kuski 87 munasilteen ja keulan max 85kg vaikuttaa.

https://www.dropbox.com/s/ze31fnsieqcx16g/IMG_0595.JPG?raw=1

zipo
13.10.2016, 21.30
Jospa ne rengaspaineet pitää hakea uusiksi?

mutanaama
13.10.2016, 22.06
Varmaan niinkin, stongan korkeuskin meni eilen pahasti liian alas, se tuli säädettyä ekan mäen jälkeen kohdilleen. Mutta kun ei jaksa säätää, haluu vaan ajaa. Kaikenlainen Wau-efekti laufista loisti poissaolollaan. Jäykällä keulalla niitä tuli joka lenkillä enemmän tai vähemmän, eli mulle lähes täydellinen läski muuttui melkein sopivaksi.
Ehkä sitten kun opin ajamaan ja kuntokin kestää, mutta nyt ei vielä ole etujouston aika. Ei siis jatkoon.

HC Andersen
13.10.2016, 22.27
Mitä minä olen Lauffin sielunelämästä ymmärtänyt niin rengaspaineiden kuuluu olla korkeammat kuin jäykällä ajettaessa, jos ajaa samoilla paineilla kun ennen niin käyttäytyminen on juuri sitä mitä Mutis kuvaili negatiivisella sävyllä.

kmw
14.10.2016, 06.44
Joustosissimarkkinointia / viihdettä pimeään syysiltaan. Tämä ketju seurantaan vaik' mul mtn juustoja ole ollut moneen vuoteen.

Kruunu
02.11.2016, 16.45
Onko Lauf kokemuksia kertynyt lisää raportoitavaksi asti?

Olisi tehtävä valinta: Regular (>80kg) tai Light (<85kg). Vaaka ilmoittaa painoksi sopivasti 85kg. Ajomieltymys lienee vauhdikkaampaa tapaa suosivaa.

Läskimasa
02.11.2016, 18.46
Mun (87 kg) mielestä toi Light on ehdottomasti riittävän jäykkä, en oo saanu sitä pohjaamaan yrittämälläkään. En haluis yhtään jäykempää.

Kruunu
02.11.2016, 19.11
Light mallin etuna luulisi olevan herkempi alkujousto, jonka sain lyhyellä koeajolla huomata. Tunne oli jopa epätodellinen, kun pintapehmeys poisti epätasaisuudet paljon paremmin useisiin joustohaarukoihin verrattuna. Pitänee tiedustella eri mallien kokeilumahdollsuutta Foxcompin suunnalta.

Kruunu
03.11.2016, 14.30
Kysyin Light vs. Regular kysymystä Lauf keulojen valmistajan myynnistä. Alla kysymykseni ja siihen kiitettävän ripeästi saapunut vastaus.

Kysymys:
I’m buying a Lauf Carbonara to my lightweight Fatbike. I weigh 83 kg and I have tested shortly your light Carbonara version. Through various forums people have told their opinion about which tension (light or regular) they prefer.
Question which I’m interested to see in FAQ in your website and hopefully a reply from you is that how big is the spring force difference (%) between light and regular options? I assume that spring force progress curve is pretty much same between these two options.

Vastaus:
I weigh the same as you but in full winter gear + backpack I’m probably closer to 90. I used to ride with the “Light” version but changed this summer to “Regular”.
I prefer that stiffness. Feels more stable when going through very rough technical sections at slower speeds. The small bump compliance is still the same, thanks to the progressive nature of the springs.

But to answer your question, the “regular” version is 20% stiffer than “light”.
Furthermore, the light version of the Carbonara has the same springs as the “regular” Trail racer forks. We set the Carbonara up stiffer since it’s so common riders have more gear on for winter riding.

Läskimasa
04.11.2016, 18.35
Mtbr:llä oli tällanen kommentti:

So this is my first Lauf, I have experience on rigid fat and suspension fork fat.

How I woudl describe the Lauf:

Imagine the difference you feel when you drop the air pressure on your fat tires. Reducing tire pressure helps with shock absorption, but it tends to compromise handling, by causing tire rolling/slop.

The difference with the Lauf is that the additional shock absorption you get from the Lauf does not compromise handling like a underinflated tire, so you get absorption AND you get stability.

It's like a thudbuster, but for the entire front end of the bike.

So far I have not found it to be all that sloppy, but it certainly is light!

I'm borrowing a freind's Lauf Carbonar light, running 29+, 60mm stem, large Beargrease, I'm 200#. At this point I would not getting the Lauf Carbonara stiff. Sag, if there is such a thing with the Carbonara is 25-30% and I cannot compress the travel at a standstill by more than 60-70%.

I'll be riding hard tonight, some jumping and small drops, but if I don't have a signfiicant number of bottoming outs, I'll stick with the lighter weight springs.

Mun mielestä aika osuva kuvaus, muuten allekirjoitan kaiken, mut ei tossa oo sagia kuin ehkä n. 5 mm eli alle 10% pyörän päällä istuessa, ainakaan mun konkelin painojakaumalla.

mutanaama
04.11.2016, 21.38
Kysyin Light vs. Regular kysymystä Lauf keulojen valmistajan myynnistä. Alla kysymykseni ja*nips*
I prefer that stiffness. Feels more stable when going through very rough technical sections at slower speeds. The small bump compliance is still the same, thanks to the progressive nature of the springs.

Juuri tuota tarkoitin. Se laitti ei vaan ollut mulle sopiva, vois joskus sitä hevimpää kokeilla. Punnasin tuossa yks päivä repun, ja 6kg lisäpainoa 88kg kuskille vaatteineen menee jo roimasti suosituksen yli.

Kruunu
08.11.2016, 12.36
En ole onnistunut vielä läskin rengaspaineita saamaan täydelliseksi, kuten Nurse Ben kuvaili.

Puoli kymmenystä liikaa, niin ohjautuvuus on hyvä, mutta mukavuus heikompi. Puoli kymmenystä vähemmän, niin mukavuus on hyvä, mutta ohjautuvuus heikompi. Jos Lauf voisi tuoda tuohon pulmaan ja vauhdin ylläpitoon juurakoissa hieman helpotusta. Ei ollut helppo valinta erilaisten mielipiteiden jälkeen, mutta Regular lähti tilaukseen.

Kruunu
24.11.2016, 23.01
Ensimmäinen parituntinen lenkki Lauf Carbonara regularin kanssa tuli ajettua 29+ renkailla. Kovin kaunista tuosta ei helpolla saa, mutta mukavampaa ja pehmeämpää menoa on kyllä tarjolla vastineeksi, ranteet kiittävät. PaH lainaus Lauf keskustelun 1. sivulta on helppo allekirjoittaa lyhyen ensitestin perusteella.

Pienet epätasaisuudet häviävät hienosti ja ajossa keulan olemassaoloa ei juuri huomaa menon tasoittumista lukuunottamatta. Isommissa pateissa jousen progressio kasvaa, jolloin ilmajousi vie voiton vaimennuksen ja joustomatkan ansiosta. Paikalla pyörittelyssä huomaa pienen eron jäykkään keulaan, mutta ohjauksen tarkkuus ei kuitenkaan kärsi häiritsevästi. Keulaan tuli mittauksen mukaan 300 g lisää painoa (1040 vs 740)g, joka ei menossa tuntunut, päinvastoin. Keula houkutteli pehmeydellään kokeilemaan pieniä loikkiä, droppeja ja juurien päältä ajoa puhtaasta ilosta. Lisäksi keulimiseen lähtö ja paluu kahdelle pyörälle sai helppoudellaan ja pehmeydellään hymyn huulille.

Kaikenlainen Wau-efekti laufista loisti poissaolollaan. Jäykällä keulalla niitä tuli joka lenkillä enemmän tai vähemmän, eli mulle lähes täydellinen läski muuttui melkein sopivaksi.

Alku näyttää siltä, että mulla kävi täysin päinvastoin. Jäykän keulan armottomat iskut pienessä kivikossa ja juurakossa loistivat poissaolollaan Laufin avulla. Saas nähdä, miten tämä suhde tästä kehittyy, mutta alku vaikuttaa erittäin lupaavalta.

https://s21.postimg.org/pmzdsfp4n/20161124_125423.jpg (https://postimg.org/image/tw43ulsdv/)

PK1
25.11.2016, 05.29
Kylläpä näyttää kuvassa istuvan 9.8:aan hienosti toi keula, hmmmmm.. :)
Odotellaan lisää ajokokemuksia!

Kruunu
27.11.2016, 20.21
Lauf lisäkilometrien myötä ei hymy ole hyytynyt.

Ainoat hetket, jossa keulan pehmeyden huomaa, on tankoa kääntäessä nollavauhdilla sekä tasaisella ajaessa lähes täydellä teholla, jolloin ylös-alas liikkeen tuntee. Jyrkkään mäkeen putkelta tai satulasta runtattessa en keulan joustoa ole huomannut, vaikka liikettä varmasti tapahtuu. Kohtuu tasaisessa maastossa meno on juhlaa, kun keulan toimintaa ei edes huomaa pehmeää kyytiä lukuunottamatta.

Jousen progressio loppua kohden on niin suurta, että isommissa pompuissa jonkun mainitsema takapainoinen asento voisi olla oiva tapa mukavampaan matkantekoon. Isotkin pomput pehmenevät toki Laufin ansiosta, mutta ilmajoustokeula sopii toki niihin paremmin. Pitäänee muistaa tuon Laufin 60mm joustomatka, jolla ylitettävän esteen kokoraja tulee aiemmin vastaan, kuin esim. 160mm Rokkarin Piken kanssa, jollainen toisen maasturin keulalta löytyy.

Läskimasa
11.12.2016, 18.07
Sama täällä, ehdottoman hyvä ja sopiva omaan ajeluun. 2XL 100 mm leveällä kehällä sopinut käytännössä ongelmitta. Haarukan sisäpintaan vetäisin alkuaikoina helikopteriteipistä soirot, niissä jälkiä hipomisesta vaikka ei oo ajaessa kiinniottamista huomannutkaan.

Hiukka kovemmilla paineilla tullut ajeltua kuin aiemmin, mukavuuden vuoksi kun ei tarvii niin pienillä paineilla ajella.

Eikä tartte ihmetellä pakkasia ja miettiä et pitäiskö vaihtaa jäykkä keula tilalle. 😃

Shamus
12.12.2016, 11.56
Oma keula tuunattuna teipeillä ;)

https://c2.staticflickr.com/6/5732/31312612702_e3d896ce4f_c.jpg

Läskimasa
12.12.2016, 20.46
^Jätkä se jaksaa hifistellä. :) Heti näyttää kuuluvan pyörään paljon enemmän.

Teetitkö teipit jossain? Tuolla sais vähän väriä pyörään, mut eipä taida (ainakaan vielä) jaksaa...

Kruunu
12.12.2016, 23.05
Hiukka kovemmilla paineilla tullut ajeltua kuin aiemmin, mukavuuden vuoksi kun ei tarvii niin pienillä paineilla ajella.

Helpottaa tosiaan lämpimästä sisätilasta lähtiessä, kun ei tarvitse niin tarkkaa rengaspainetta säätää. Eilen etelässäkin aamulla -12"C, jolloin kokeilin 27,5x4,5 Barbegazeilla sisätiloista lähtiessä 0,7bar/0,8bar rengaspaineita mukavuudesta tinkimättä.

PK1
17.12.2016, 17.07
Kruunun kanssa pidettiin tänään Ruukissa pieni testisessio jäykän ja vähemmän jäykän Laufin ajotuntumasta.
Kokeneempana kuskina Kruunu kertonee lisää, mutta pikainen yhteenveto oli molemmilla että löysempi keula sopii hyvin mukavuuspainotteiseen retkiajoon jopa tällaiselle 100+kiloiselle, kun taas vauhdikkaampaan ajoon jäykempi on omiaan.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/15621812_10211587430345442_8353479244244610833_n.j pg?oh=8de90c1dfe841834240e2c4318b41912&oe=58FAB67C

Kruunu
18.12.2016, 01.59
Lauf Carbonara keuloja testailtiin testikuvien eri rengastuksilla, jotta saatiin mahdollisimman monipuolinen tuntuma Regular ja Light keulojen eroista.

Lauf testiajo sai lopuksi hyvän vertailukohdan, kun lopuksi ajoin saman pyörän jäykällä keulalla. Pieniä eroja pyörien osissa toki oli, mutta keulojen tuntumaerot olivat selkeät:

Yllättävin tulos testiajolta oli, kuinka suuri jäykkyysero kahden eri Laufin välillä olikaan. Regular on tuntumaltaan lähempänä jäykkää keulaa, mutta pienet epätasaisuudet häviävät hienosti, jotka jäykällä keulalla jo tuntuvat käsissä. Isotkin esteet pehmenevät Regularin avulla, mutta Light on selkeästi mukavampi ja pehmeämpi pienissä ja isommissa epätasaisuuksissa, vaikka sagi onkin todella vähäinen. Pehmeyden kääntöpuolena aiemmin tässä säikeessä ilmennyt Light keulan "pompotus"/pohjaaminen? joka vauhdikkaissa peräkkäisissä pompuissa ajettaessa tuli ensi kertaa itselläni koettua selkeästi. Sinällään tuo harvoin tapahtuva pompotus ei haitanne, mikäli pyörä pysyy kuskin hanskassa. Regularin kanssa vastaavaa en ollut kokenut juuri koskaan tai yhtä voimakkaana. Suurempi jousivoima palauttaa renkaan nopeammin polun pinnalle, jolloin kontrolli tuntuu Regularin kanssa paremmalta. Vastaavasti Regular keulan reilumpi jousivoima, pehmeän alun jouston jälkeen, jyrkkenee mukavuutta ajatellen turhan reilusti jouston loppua kohden. Isoissa nopeuksissa helpossa maastossa mukavuuden ja kontrollin erot tasoittuivat ja keulat tuntuivat melko samankaltaisilta. Jäykkä keula tuntuu Laufien jälkeen polkuajossa kovalta, toki ohjaustuntuma on hieman välittömämpi erityisesti hitaissa vauhdeissa.

PK1 kommenttia lainaten Light sopinee rauhallisempaan ja mukavampaan matkantekoon, kun taas vauhtia ja tarkempaa tuntumaa kaipaaville Regular lienee oikeampi valinta. Nämä arviot toki syntyivät yhden lenkin aikana, mutta selvä jäykkyysero näiden välillä kyllä oli. Mietintään meni olisko perusteita Light keulan hankinnalle kevyelle kuskille kuvan toiseen pyörään. Omapainoa itselläni on 85kg ja molempia nyt ajaneena, olisin tyytyväinen kumpaankin valintaan. Jäykkä keula taitaa herkästi jäädä Laufin ansiosta käyttämättä.

http://i64.tinypic.com/fv8unn.jpg

Kruunu
19.12.2016, 19.46
Yksi lisäys tuli mieleen: Lauf Light tuntui kapeammilla 29+ renkailla joustoissa (juurakko/kivikko) yhtä pehmeältä kuin Lauf Regular leveämmällä Bud renkaalla. Isompi Bud ja Light keulan yhdistelmä oli mukavuudeltaan omaa luokkaa, kääntöpuolena tosin reilumpi ylös-alas liike kovempaa polkiessa.

Shamus
26.12.2016, 13.59
Hyvää raporttia!

Ohessa esimerkki missä mielestäni Lauffi on parhaimmillaan... :)
https://c2.staticflickr.com/6/5577/31029464153_96a72b51f1_c.jpg

brilleaux
26.12.2016, 19.20
Mun ajolla en kyllä näe tossa tarvetta minkäänmoiselle "iskarille". Rengas ja sopivat paineet hoitaa homman ihan itse. :)

Tomy
26.12.2016, 20.20
Mun ajolla en kyllä näe tossa tarvetta minkäänmoiselle "iskarille". Rengas ja sopivat paineet hoitaa homman ihan itse. :)

+1

misopa
26.12.2016, 21.04
Minä näen tilanteen niin, että Lauf (tai vaikkapa Bluto) hoitaa nuo juurakot ja kumeissa voi sen myötä pitää kovempia paineita. Siitä ehkä hyötyy parempana rullaavuutena polulla ja sitä kautta kovempana vauhtina sekä jaksamisena.

Tuo on siis vain minun pe/mu-tu, voin olla väärässäkin.

Jami2003
26.12.2016, 21.25
Minä näen tilanteen niin, että Lauf (tai vaikkapa Bluto) hoitaa nuo juurakot ja kumeissa voi sen myötä pitää kovempia paineita. Siitä ehkä hyötyy parempana rullaavuutena polulla ja sitä kautta kovempana vauhtina sekä jaksamisena.

Tuo on siis vain minun pe/mu-tu, voin olla väärässäkin.
Ja tässä kaikessa paksu rengas tarvittiin koska että...? :D

misopa
26.12.2016, 21.35
^ Tarjoaa kuitenkin enemmän pitoa sekä kantavuutta (myös kesällä) kuin kapeampi nakki ja on silti pehmeämpi, vaikka käyttäisikin lussupaineita kovempia. Lisäksi mahdollistaa pyöräilyn myös lumessa, yms loskeessa ja mudassa.

Läskimasa
26.12.2016, 22.42
^/^^^ Näinhän se kutakuinkin on. Pehmeellä isolla etukumilla (0.2 bar) ei juuri hyödy Lauffista, himpun pehmeemmin menee tollasen juurakon. Mutta tosiaan Lauffilla painetta voi pitää enempi mukavuuden siitä kärsimättä eikä tarvii niin kevennellä isompiin juuriin ja kiviin.

brilleaux
27.12.2016, 05.20
^Tässä vaiheessa voisin kysyä miksi siis läskipyörä? :rolleyes:
Ja sitäpaitsi kuvan "juurakkoon" ei tartte laskee paineita. Jos joku nyt kovilla renkailla läskillä yleensä maastossa ajaa, siinähän nyt ei oo mitään järkeä. Vesittyy koko läskin perusidea. ;)

Imo.

Läskimasa
27.12.2016, 08.50
^ No ei se 0.3-0.35 bar vielä iso paine ole. Mut ei enää niele juuria kokonaan sisäänsä. Lauf nielaisee loput.

lysmy
27.12.2016, 11.38
Kyllä nyt harmittaa kun meni kesä ja syksy täysin hukkaan kun ajoin väärin läskipyörällä. Oli liian kovaa painetta ja pientä jousitustakin pyörässä. Osaisipa joskus pyöräillä oikein ilman paineita ja joustamatta.

Vääryyksistä huolimatta olen ollut tyytyväinen lauffiini, liekö kieroon kasvanut.

brilleaux
27.12.2016, 11.45
^Siellä oli se IMO perässä. Just tän takia. ;)

Kukin tavallaan, myös mielipiteidensä kanssa. :)

J.Kottenberg
27.12.2016, 13.48
Kyllä nyt harmittaa kun meni kesä ja syksy täysin hukkaan kun ajoin väärin läskipyörällä. Oli liian kovaa painetta ja pientä jousitustakin pyörässä. Osaisipa joskus pyöräillä oikein ilman paineita ja joustamatta.

Vääryyksistä huolimatta olen ollut tyytyväinen lauffiini, liekö kieroon kasvanut.

Ei tässä mistään kieroon kasvamisesta ole kysymys.

Asia vain on niin että "realitypyöräily" ja "foorumipyöräily" ovat kaksi eri lajia, joilla ei useinkaan ole paljonkaan tekemistä keskenään. Molemmissa ajotekniikat on toisistaan hyvin paljon poikkeavia. Mutta molemmissa joutuminen tilanteisiin jossa ajotekniikka loppuu kesken, johtaa ongelmiin. Tämän takia niitä ei kannata yhdistää. Tai jos niitä yhdistää niin on huomioitava että "foorumipyöräilyn" ajotekniikassa suurin vaatimus on poliittisesti korrektit mielipiteet.
Eli realitypuolen ajatuksia ja kokemuksia ei kannata sellaisenaan tuoda esiin vaan kannattaa muuntaa ne foorumin ajomaastoihin, siis mielipiteiden valtavirtaan, sopiviksi. Näin ajo on miellyttävää.

Sanotaan tähän lopuksi että, nauti siitä realitypuolesta täysillä. Näin minäkin teen.

Fat Boy
27.12.2016, 14.08
No, kun kerran aletaan mielipitelöimään, niin ilmaisen omani, vailla minkäänlaista kokemusta lauffista, mutta hitusen läskeilystä.

Foorumilla on vähintään toistakymmentä vuotta haukuttu vaimentamattomia joustokeuloja hyppykepeiksi, tekeekö hiilikuitu ja hinta hyppykepin paremmaksi? Ehkä joskus pääsen kokeilemaan ja tiedän.

Läskiin oon paineita kokeillu laidasta laitaan ja paineesta riippumatta, kuten pitäisikin, löytyy aina sopiva tilanne, jossa rengas muuttuu vaimentamattomaksi jouseksi ja suunta on arvoitus. Pikkuhiljaa ominaisuuteen on tottunut, eikä se enää haittaa, varmaan ajotekniikkakin kehittynyt.

Vai, olenko ymmärtänyt väärin ja lauffissa on jokin vaimennus..

nih..

Kruunu
27.12.2016, 14.17
Ajomieltymykset ainakin minulla puoltavat Laufin kanssa ajamista. Renkaan koolla voi toki joustoa kasvattaa, mutta mikäli haluaa vauhdikkaampaa ajoa harrastaa on kevyempi (pienempi) rengas paljon nopeampi ja ketterämpi. Laufin tarjoama lisäjousto ja mukavuus mahdollistaa reilummat ajonopeudet juurakoissa ja kivikoissa myös isommilla renkailla, erityisesti vauhdikkaampien alamäkien yllättäessä. Toki täysjoustolla vauhtia saa, mukavuudesta kärsimättä, vieläkin enemmän.

Viime viikon Lauf-testin perusteella sanoisin, että jäykällä keulalla pääsee kyllä ajamaan kaikki samat paikat, kuin Laufin tms kanssa, mutta vauhtia on syytä vähentää kontrollin ja mukavuuden nimissä. Testin perusteella ei jäykkään keulaan ole paluuta Etelä-Suomen maastoissa. Tasaisessa hiekkamaastossa valintani kääntyisi todennäköisemmin vielä jäykän keulan puolelle.

Kruunu
27.12.2016, 14.26
Foorumilla on vähintään toistakymmentä vuotta haukuttu vaimentamattomia joustokeuloja hyppykepeiksi, tekeekö hiilikuitu ja hinta hyppykepin paremmaksi? Vai, olenko ymmärtänyt väärin ja lauffissa on jokin vaimennus.

Vähäinen vaimennus syntynee renkaan ja Laufin yhteistyönä, joka itselleni on ollut riittävää, joskaan ei täysjoustopyörän veroista.

Läskimasa
27.12.2016, 14.54
Eihän se varsinaisesti vaimenna yhtään, mutta koska jousto on erittäin progressiivinen ja lyhyt, ei vaimennustarvetta juuri ole.

Jami2003
27.12.2016, 15.59
Täytyy myös muistaa että pyöräily on väline laji ja kaikki mikä tyydyttää omistajaa on hintansa väärti. Riippumatta palstan mielipiteistä :)

brilleaux
27.12.2016, 19.29
Täytyy myös muistaa että pyöräily on väline laji ja kaikki mikä tyydyttää omistajaa on hintansa väärti. Riippumatta palstan mielipiteistä :)

Tässä on se perimmäinen totuus. [emoji106]

colli
13.07.2017, 20.13
Voiko joku Laufin omistaja perustella miksi en ostaisi sitä, ongelmana niska ja jotain pitäisi keksiä helpottamaan ongelmaa.
Lauf vakavasti harkinnassa huoltovapauden takia.
Onko noita hajonnut keltään?

Antza44
14.07.2017, 00.14
Voiko joku Laufin omistaja perustella miksi en ostaisi sitä, ongelmana niska ja jotain pitäisi keksiä helpottamaan ongelmaa.
Onko noita hajonnut keltään?Onko reppu selässä? Se vaikuttaa aika herkästi niskaa. Kylmä voi kesälläkin tehdä kiusaa. Lihas jumit. Äly läitteet on niskojen murha. Veikkaan, että joustokeula ei ongelmaasi poista. Eri Stongan ja stemmin testailua suosittelen.

Läskimasa
17.07.2017, 20.06
Onko noita hajonnut keltään?
Tuskin se niskaongelmaa korjaa, ei taida niskaan asti tärskyt mennä, ajoasennosta lähtisin lääkettä hakemaan.

En oo nähny/kuullu/lukenu hajonneista.

colli
18.07.2017, 16.05
Ai ei käy niskaongelmat tekosyyksi:)

Blackborow
18.07.2017, 16.43
Tuskin se niskaongelmaa korjaa, ei taida niskaan asti tärskyt mennä, ajoasennosta lähtisin lääkettä hakemaan.

No vaikka ei menisikään niin helposti jäykällä keulalla ryskääminen voi aiheuttaa kireyttä hartia-alueella ja rintarangan alueella, joka sitten heijastelee niskaan, että voi tuo jonkinlaista helpotustakin tuoda. Tietenkin vaikea sanoa tarkemmin kun ei tiedä millaisista niskaongelmista on kyse.

colli
18.07.2017, 17.53
^ näin se fyssarikin epäili, täytyy kattella vielä hetki mihin suuntaan tää menee, ei enää niin paha kun sai pari viikkoa lepäillä duunista.
Eli niska jumissa, kädet puutuu ja niskassa ravaa "muurahaisia", puutuminen oli varsin tuskallista öisin nyt helpottanut.

J.Kottenberg
18.07.2017, 18.50
En ole lääkäri, mutta noin pahan jumin kanssa voisi olla paikallaan kuuri jotain lihasrelaksanttia. Sirdaludia on vähän lievemmissäkin vaivoissa mulle määrätty tulehduskipulääkkeen kanssa, ja päälle fysioterapeutin hoitoa niin hyvä on tullut. Sitten voisi ajoasentoa alkaa säätää, kuten täällä ehdotetaan. Ja kun kaikki ollaan enemmän tai vähemmän yksilöitä, niin voi joustokeulan rynkytystä vähentävästä vaikutuksestakin olla jatkossa hyötyä.

Qilty
17.09.2019, 12.03
Vieläkö jollain on keulalla tällänen? Itseä kiinnostaisi kun haluisi vähän lisää patin loivennusta keulaan, ilman lisäpainoa, huoltoa tai säätöä.

Läskimasa
17.09.2019, 13.53
^ On mulla ainakin. Ei oo ollut ongelmia eikä vaihtotarvetta.

MRe
17.09.2019, 16.24
Facessa oli kuvaa, kun jonkun fätti-Salsassa oli Lauf:n keula...

Qilty
18.09.2019, 13.11
Pääsispä joskus kokeileen, muutenkin kun maksamalla siitä tonni.

Onko se sellasta kun kuvittelen sen olevan, eli se pikkasen pehmentää kaikkia patteja, myös isompia? Ja on kuitenkin kutakuinkin yhtä tarkka ja kevyt käsitellä kun jäykkä kuitukeula?

Joku fatbike lehti/sivu sen lähes haukkui, mutta samassa jutussa useita kertoja mainittiin että rengaspaine on nostettu reilusti ylemmäs koska tarvii. En näe miksi pitäis nostaa..

lysmy
19.09.2019, 18.18
Eniten tuossa pitkän tauon jälkeen aina vähän tuntuu oudolta kun molemmat puolet on tavallaan irrallaan toisistaan niin rengas pääsee hivenen sivusuunnassa heilumaan. Tämä korostuu vielä jos on taka-akselilla enemmän painoa eli keula kevyempi niin on aika herkällä. Joku voisi käyttää jopa woblaa termiä. Mutta tämä vain kun on kuormaa, kärry tai tarakka.

Iskarihan tuo ei varsinaisesti ole vaan ennemminkin lehtijousen kaltainen jousi, ei varmasti sovi kaikille mutta itse tykkään.

Läskimasa
19.09.2019, 18.39
Pääsispä joskus kokeileen, muutenkin kun maksamalla siitä tonni.

Onko se sellasta kun kuvittelen sen olevan, eli se pikkasen pehmentää kaikkia patteja, myös isompia? Ja on kuitenkin kutakuinkin yhtä tarkka ja kevyt käsitellä kun jäykkä kuitukeula?

Tuu kokeilemaan, ei maksa mitään. Tuusulan pohjoisrajalle koordinaatit.

Kuvaus pitää aika hyvin paikkaansa.

Qilty
20.09.2019, 13.57
Täytyy joskus tulla

Villetre
22.09.2019, 08.39
Kyllä itsellä ainakin helpotti kun joustoa tuli keulille(mastodon tosin).. Jäykällä pärjää mutta kun vauhti esim porukkalenkillä kasvaa niin joustoa syytä olla. En ole katunut ostosta, ja lievä keulan pituuden kohoaminen vain paransi ajoasentoa, vaikka ei nyt ole kaikkein aerodynaamisin. Isolla kaverilla syytä olla tanko hieman korkeammalla.