Näytä tavallinen näkymä : SRAMin ketjut ja pulmallinen Power Link
Millaisia kokemuksia teillä on SRAMin ketjuista, missä on Power Link liitos? Ensimmäistä kertaa laitoin tuollaisia ketjuja päälle ja liitospala ei kyllä vakuuttanut.
Liittäminen tapahtuu siis lenkillä, jossa molemmat laidat ovat irralliset. Ne laitetaan paikoilleen ja polkaistaan lukkoon. Eli teoriassa pitäisi onnistua ilman työkaluja. Viisteet Power Linkin laidoissa on todella pienet, kun ei ketju tietenkään voi olla liitoksen kohdalta paksumpi. Mulla laidat ei lukittunu täydellisen samanaikaisesti, mistä johtuen linkki aavistuksen taipui toiselle puolelle, mikä ei voi tehdä hyvää ketjun kestämiselle, vaikka tuntuu toimivankin ihan OK.
Paljon helpompi ois mun mielestä vain ketjutyökalulla työntää liitostapit paikalleen. Ehkä Power Linkkiin on olemassa joku hyvä käytännön vinkki, mitä en osaa?
Hääppönen
24.07.2016, 21.36
Eipä ole ongelmia tullut ketjulukosta (missing link). Käytössä ollut Sramin, Shimanon ja KMC:n valmisteita. Tuhansia kilometrejä ajoa. Katso nyt kuitenkin, että molemmat "tapit" ovat lukittuneet.
Liittäminen tapahtuu siis lenkillä, jossa molemmat laidat ovat irralliset. Ne laitetaan paikoilleen ja polkaistaan lukkoon. Eli teoriassa pitäisi onnistua ilman työkaluja.
Juurikin tuo on se kätevin lukitsemistapa. Tietysti ennen kuin tappeja yrittää lukita paikoilleen voimalla, pitää varmistua että ne ovat symmetrisesti "huulilla". Jos veto kohdistuu epätasaisesti ja tapahtuu tuo vääntyminen, pikaliittimen kestoikä lyhenee. Valmistajahan lupaa tyypillisesti vain yhden liitoskerran kestävyyden - minulla on muutamia SRAM:n ja KMC:n kymppiketjun liittimiä kierrossa, ajomäärät niillä useita tuhansia ja irrotus/liittäminen tapahtuu noin 1000km välein. Yhden liittimen olen saanut leviämään siten, että tapit vaan irtosivat sivulevyistä ilmeisesti kuluneisuudesta johtuen. Yksikään ei ole mennyt poikki ajossa.
Ja kannattaa hommata ne pihdit joilla saa auki ja kiinni helposti, varsinkin aukaiseminen on joskus työlästä. Kympillä taitaa saada. Itsellä sama kuin yllä, kolmet ketjut nyt maasturissa kierrossa ja vaihto noin 40 tunnin (500 kilsaa?) välein.
Noiden mainittujen pikaliittimien käsittely helpottuu pienellä omatekoisella apuvälineellä. Katkenneesta pinnasta koukku häkin ja alaputken väliin, joka eliminoi ketjun kiristäjän jousen vedon. Liittäessä myös veto pois ja käsin nykäisy littimen lukintaan, tarkistus vielä ja vasta sitten ajoon. Eipä ole koskaan pettänyt liittimen kohdalta.
Kun on eliminoitu veto pois kejusta pikaliitin aukeaa ilman pihtejä, liittimen sivulevyistä puristaen kiinni ja pieni työntö sisään irroittaa sen.
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/x-tools-pro-master-link-pliers/rp-prod55925 Tuollaiset itselläni ja homma hoituu. Varsinkin aukaiseminen ilman hieman hankalaa, lukitukseksen kanssa helppoa, sekä KCM ja SRAM olleet käytössä.
Marsusram
25.07.2016, 12.45
Päittäin puristettavien SRAM ja KMC lisäksi on Connex (https://www.bike-components.de/en/Chains/Bits-Pieces/)illa liitinmalli joka aukeaa kun ketju taitetaan 90° kulmaan.
Ainoat ongelmat liittimillä ovat tulleet omasta tumpeloinnista.
Shimanon pinnejä ei saisi avata, vaan ketju pitäisi katkoa aina eri paikasta. Liitin on kätevämpi huoltoa suorittaessa.
Ketjun katketessa tarvitsee joka tapauksessa katkaisijaa että saa korjattua.
maalinni
25.07.2016, 15.02
Aukeaa ihan tavallisilla pihdeillä idioottivarmasti, kun puristaa linkkiä vastakkaisista nurkista.
^Ei valitettavasti SRAM:n kanssa aivan noinkaan mene...
maalinni
25.07.2016, 18.43
Tällä tavalla olen aina saanut helposti auki
https://youtu.be/WNqtRleH1WE
^Ei lainkaan noin helppoa kun ketjut yleensä sattuu olemaan pyörässä paikallaan ;-)
orc biker
25.07.2016, 19.06
Perkeleen hankala linkki. Viimeksi yritin sitä näprätä ja vääntää vaikka pihdeillä, mutta eihän se mennyt. Sitten pyöräytin ketjun yläpuolelle ja hyppäsin polkimelle (kokeilin vetoa jo aluksi, mutta se vaati ihan kunnon runttauksen), niin sitten meni. Saapa nähdä, miten lähtee auki. En aio ostaa noita enää. 10-vaihteisessa on Connex, joka toimii, kuten kuuluukin.
maalinni
25.07.2016, 19.37
^Ei lainkaan noin helppoa kun ketjut yleensä sattuu olemaan pyörässä paikallaan ;-)
On se helppoa, ainakin omassa X7 vaihtajassa saa häkin lukittua alas, jolloin ketjut on löysällä. Tai sitten pyytää vaimoa tai lapsia pitämään häkkiä edessä :)
maalinni
25.07.2016, 20.33
Mut oliko se just powerlink mitä ei ole tarkoitettukaan irroitettavaksi? Vai oliko se joku toinen sramin lukko?
orc biker
25.07.2016, 20.42
Mut oliko se just powerlink mitä ei ole tarkoitettukaan irroitettavaksi? Vai oliko se joku toinen sramin lukko?
Taisi olla 10-ketjuihin SRAM:lta, mutta en muista, millä nimellä se kulki. Varmaan Powerless Link: "Et pysty vääntämään auki, tunne voimattomuutesi biatch!"
Blackborow
25.07.2016, 20.49
Mut oliko se just powerlink mitä ei ole tarkoitettukaan irroitettavaksi? Vai oliko se joku toinen sramin lukko?
Powerlock.
J-P Ellilä
25.07.2016, 21.19
SRAMin powerlock tosiaan aukeaa kun painaa vaikka siirtoleukapihdeillä silleen vinosti linkin levyjä vastakkain, toisen avaamisen jälkeen oon laittanu uuden. Pyörittelee pienimmälle rattaalle nii on ketjussa löysää.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.