Näytä tavallinen näkymä : Ultegra-takavaihtajan säätöongelma
markusko
21.07.2016, 10.06
Vaihdoin uuden takavaihtajan johon en meinaa millään ilveellä saada säätöjä kohdalleen. Suuren ja pienen välityksen rajoitukset ja b-tension näyttäisivät silmämääräisesti olevan kohdallaan mutta ns. hienosäätö ei onnistu millään. Kun vaijerin saa kiristettyä niin että ketju nousee isoimmalle rattaalle asti niin se ei laske enää alas ja päinvastoin. Miten tiukalle vaijeri pitäisi alkuun laittaa, riittääkö näppivoimat alkukiinnitykseen? Voisiko vika olla vaijerissa (vaihdettu noin 400 km sitten) tai vaihtajassa?
Yksi ongelma lienee se että olen teknisesti täysin kyvytön, tykkään vain ajaa enkä asentaa.
Vastauksista kiittäen nimim. kädetön Kangasalta.
Sormikireyteen riittää. Ei tarvi apinan raivoa. Vaijei ei siis liiku, koska vaihtaja ei pääse liikkumaan. Vaijerin joku suojakuoren pätkä huonosti tms?
markusko
21.07.2016, 10.40
Suojakuoret olen käynyt läpi ja ovat paikallaan.
Juha Lehtinen
21.07.2016, 10.54
Mitenkä vaijerin pää tulee vaihtajassa olevan lukitusruuvin alle. Ohjeissa on kummalta puolelta ruuvia se pitää laittaa. En tiedä kuinka Shimanon vaihtaja reagoi jos sen laittaa väärätä puolelta, Campan takavaihtaja saattaa aiheuttaa toimita häiriötä, sen olen aikoinaan todennut. Pienistä jutuista nämä toimivuudet on yleensä kiinni.
Vaijerin esikireys riippuu tietysti vähän sen alarajoittimen säädöstä, mutta periaatteen tasolla se pitäisi olla sormikireydessä.
1. Säädä alarajoitin (ulkoreuna) silmämääräisesti kohdalleen siten, että takavaihtajan ylempi rissa on suurinpiirtein kohdakkain takapakan pienimmän rattaan kanssa.
2. Asenna ketju. Käsin takavaihtajan häkkiä sisään taittaen ja kampia pyörittäen kokeile vaihtajan ylärajoittimen asento. Hienosäädä siten, että takavaihtajan ylärissa siirtyy ääriasennossaan kohdakkain pakan isoimman rattaan kanssa, tai aavistuksen sen yli pinnoja kohti. Ei kuitenkaan niin pitkälle, että vaihtajan häkki voisi missään tilanteessa osua pinnoihin.
3. "Nollaa" vaijerikireyden rumpusäätimet, eli kierrä ne niin lyhyiksi kuin mahdollista ja sitten varmuuden välttämiseksi 1-2 kierrosta takaisin auki.
4. Vaijeria vaihtajaan kiinnittämättä ja vaijerista sormin kiinni pitäen, varmista että vaihtajavipu on oikealla pykälällä. Samalla huomaat jos vaijeri ei liiku normaalisti. Kun ketju on pienimmällä rattaalla, pitäisi kahvasta olla kaikki vaijeri "ulkona".
5. Asenna vaijeri takavaihtajaan, kiristyspultin siltä puolelta jolle se kuuluu. Jos kiristyspultin lähellä ei ole selkeää syvennystä vaijerille, varmista reititys käyttöohjeesta.
6. Kampia pyörittäen siirrä kahvasta yksi naksu isommalle rattaalle. Jos ketju ei siirry, vaihtajavipuun koskematta kierrä rumpusäätimestä vaijeriin lisää kireyttä kunnes ketju siirtyy itsekseen.
7. Siirrä ketju iso-iso -ratasyhdistelmälle ja säädä B-ruuvi siten, että takavaihtajan ylemmän rissan ja takapakan hampaiden väliin jää ainakin 10-15mm ilmaa, jotta ketju mahtuu siirtymään pakan isoimmalle rattaalle.
Valmis. Shimanon palikoilla kannattaa huomioida, että ne on niin herkät (tai epämääräiset, ihan miten päin vaan) käyttää sekä kahvojen mekaniikan että takavaihtajan ylemmän rissan väljän laakeroinnin takia, että kahvan ensimmäiset naksut saattaa jäädä asentaessa huomaamatta jos kahvat on kuluneet tai vaijeri on syystä tai toisesta vähän jähmeä. Jos ei noilla tokene, lähtisin seuraavaksi veikkaamaan että takavaihtaja on suunniteltu eri vaihdemäärälle kuin kahva tjsp.
markusko
21.07.2016, 11.27
Kiitos! Jatkan taistelua näillä ohjeilla.
Täydennetään CamoNin listaa sillä, että jos vaijerit kulkevat rungon pohjassa olevan vaijeriohjurin läpi, niin se kannattaa tsekata tasaisin väliajoin vaihtajan ja kahvan mallista ja merkistä riippumatta. Sateella ajamisen jälkeen sinne tarttuu helposti hiekkaa, mikä hankaloittaa vaijerien liikettä.
Miksi takavaihtaja meni vaihtoon? Onko vaitajan korvake vioittunut?
Kun kaikki on kunnossa ei hienosäädön tarvitse olla edes kovin tarkasti säädetty, vaihtaminen toimii ylös ja alas täsmällisesti. Säädön vähäisen epätarkkuden hoitaa ylemmän rissan pieni välys.
markusko
21.07.2016, 14.15
Miksi takavaihtaja meni vaihtoon? Onko vaitajan korvake vioittunut?
Kun kaikki on kunnossa ei hienosäädön tarvitse olla edes kovin tarkasti säädetty, vaihtaminen toimii ylös ja alas täsmällisesti. Säädön vähäisen epätarkkuden hoitaa ylemmän rissan pieni välys.
Vaihtajasta oli korkannut kierteet rumpusäätimen "naaraspuolelta".
Jostain se nyt vaan kiikastaa, minun ajokissa on sama (ultegra 6700) takana itse asennettuna ja toimii täsmällisesti eikä vaadi liioin koskaan hienosäätöä. Hyviä ohjeita noilla kumppaneilla ettei oikein muuta keksi. Jousipalautteinen tekniikka on herkkä pienellekin vaijerin kangertelulle. Tarkista vielä vaijerinkulku kahvalta alkaen takavaihtajalle saakka ettei olis mitään jarraavaa. Pienikin vaihtajan korvakkeen sujahdus, ketju pinnojen ja pakan väliin tai lievä kaatuminen vaihtajan päälle, saattaa sitä vähän vinouttaa. Jotain vialla kumminkin.
Onko pyörän vinoputkessa toinen hienosäätö? Jos vaikka vanhan panis kokeeksi takaisin. Hienosäätö tosin ei ole edes välttämätön, kun vaijerin kiristää hyvin keveästi sormin ennen kiinnitystä.
markusko
26.07.2016, 03.59
No niin, ongelma ratkaistu. Vaihtajan korvake oli vääntynyt, lisäksi vaihdevaijeri meni uusiksi.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.