PDA

Näytä tavallinen näkymä : Budjetti hybridi aloittelijalle



Vilpermanni
20.07.2016, 11.50
Hei,

On tuossa pieni kiinnostus ruennut nousemaan kuntoa kohottavaan pyöräilyyn ja pitäisi päivittää pyörä tuota Bilteman 99e pyörää laadukkaampaan.

Budjetti olisi siinä 400-600€. Hieman liukuvana.

Pyörässä saisi olla hyvin rullaavat renkaat. Ajan pääasiassa asfalttia ja täälläpäin (Varkaus, p-savo) kun tiet ovat aika huonokuntoisia välillä niin saisi olla jousitettu keula.

Olen 175cm pitkä ja 66kg.

Nämä osui nyt aleista silmään, mutta menisikö näin alottajalle.

http://www.bestbikes.fi/merida-crossway-40-2015

http://suomenpolkupyoratukku.fi/pyorat-tyypeittain/hybridi-pyorat/miesten-hybridit/insera-reflex-360-28-mi-24-v-musta.html

Meridan hintaan pitäisi lisätä se n. 50e lokareihin ym.

Ulkomailtakin voisi tilailla, mutta ei nuo kaupat ole kovinkaan selvillä vielä niin en tiedä missä on hyvänhintaiset sekä tietysti luotettavat kaupat ym.

En itse vielä näistä paljoa ymmärrä joten apua olisi kiva saada.

Kiitokset avuista jo etukäteen.

paskalokki
20.07.2016, 12.12
Ei joustokeulaa tuossa hintaluokassa, eikä hybridiin mieluusti muutenkaan.

https://www.xxl.fi/merida-speeder-200-d-hybridbike-16-hybridipyora/p/1118734_1_style

600 eurolla reilu 10 kg, hydrauliset levarit, 3 vuoden ilmaiset huollot XXL:stä sekä 2x9 Shimano Sora-vaihteisto.

orc biker
20.07.2016, 14.45
Pyörässä saisi olla hyvin rullaavat renkaat. Ajan pääasiassa asfalttia ja täälläpäin (Varkaus, p-savo) kun tiet ovat aika huonokuntoisia välillä niin saisi olla jousitettu keula.

Leveämmät renkaat ovat tuossa tärkeämmät. Tärinä ei joustokeulalla häviä, mutta isoilla ilmavilla kumeilla kylläkin. Tietysti jos puhutaan kuopista, niin sitten jousto auttaa, mutta silloinkin myös ne renkaat. Mitä huonompi alusta, niin sen enemmän leveä alhaisemmilla ilmanpaineilla ajettava rengas voittaa rullaamisessa. Eli katselisin ennemmin 29ereitä kuin hybridejä. Katsoo sellaisen, että saa pitkät lokarit mahtumaan, niin hyvä tulee.

TERU
20.07.2016, 15.03
http://www.bikeshop.fi/tuotekuvat/k/KOROVBAL/KOROVBAL2.jpg

Pieni on hyvien joukko. Tässä yksi ehdokas kaksysien puolelta.

TERU
20.07.2016, 15.04
Poistettu tarpeettomana.

TERU
20.07.2016, 15.06
http://www.bikeshop.fi/Kona_Big_Rove_AL/ekauppa/pKOROVBAL/

Tässä parempi linkki.

Mohkku
20.07.2016, 15.10
Itsekään en kaipaa joustokeulaa tiellä, vaikka pinta olisi vähän huonompikin. Etenkään tässä hintaluokassa ei kannata sellaista valita, koska kunnollisen haarukan hinta on puolet budjetistasi.

Tässä linkissä on hintahaarukan yläpäässä muutama lupaava vaihtoehto. Terun linkittämä Kona ehkä kiinnostavimpana, vaikka lokarien ja ehkä muun varustelun jälkeen maksaakin yli 600 €.
http://www.bikeshop.fi/Miesten_hybridit/ekauppa/c4220/

orc biker
20.07.2016, 20.00
http://www.bikeshop.fi/Kona_Big_Rove_AL/ekauppa/pKOROVBAL/

Tässä parempi linkki.
Ai, tuo tarjous vielä jatkuu? Tuossahan se pyörä on. Ei paljon muuta kannata katsellakaan, vaan laittaa ostoskoriin. Ehkä se halpakin joustokeula olisi parempi kuoppatiellä, mutta jos ei muuta, niin huoltovapaus on varmaankin tärkeämpää, koska se joustokeula voi parissa vuodessa mennä aika tönköksi ilman huoltoa, ja kuka sellaista niin halpaa keulaa kalliilla huollattaa. Ei kukaan. Tuohon hintaan tuo on tosi kova. Big Apple, kun ei pumppaa tuollainen alle 70-kiloinen yli 2 barin, ottaa aika kivasti iskuja vastaan jo tuossa 2":n koossa. Silti se rullaa kivasti asvaltillakin.

Padex
21.07.2016, 09.55
Vilpermanni ajaa pääasiassa asfaltilla. Eppäelen että Roven etupiän välitykset lienöövät liian keppeitä tuohon hommaan, isoin ratas on 40t?



CHAINRINGS
22/30/40t




Siis jos asfaltilla tykkää ajella, niin tupla 38/48t on hybridissä paras satsi omasta mielestäni. Puijon mäki on vielä kokkeilematta, mutta tällä viikolla kopasen, riittääkö 38t edessä ja 26t takana vai männöökö kävelyhommiksi. Muuten en oo asfaltilla takana tarvinnut kun 23t:tä missään.

Entäs Wiggleltä Charge Grater 2?

http://www.wiggle.co.uk/charge-grater-2-2016/

orc biker
21.07.2016, 10.39
Vilpermanni ajaa pääasiassa asfaltilla. Eppäelen että Roven etupiän välitykset lienöövät liian keppeitä tuohon hommaan, isoin ratas on 40t?

Ei ole tuollaisessa pyörässä. 24-32-42 olisi mielestäni parempi, kuten omassani pyörässäni on. 40-11 vie kuitenkin 80 kadenssilla tuota pyörää 40 km/h. 100 kadenssilla 50 km/h. Harva vetelee noin pystyllä selällä kovempaa. Omallani olen polkenut alamäkeen ainakin 65 km/h eli kadenssi n. 120. Jos normaalit matkanopeudet ovat siinä 18-28 km/h, niin siinä liikutaan keskipakan loppupuolelta isomman pakan alueelle. Nuo välitykset ovat ihan ok. Pystyy jauhamaan tarvittaessa mäkiä ylös vaikka vain 5 km/h sopivalla kadenssilla, mikä on erinomaista, jos pitää välttää hapottamista ja/tai hikoilua. Jokin 38 pienimpänä ei anna tuollaiseen mitään mahdollisuutta.



Muuten en oo asfaltilla takana tarvinnut kun 23t:tä missään.

Kyllä te olette teräsreisiä. Itse kyykkään 200 kiloa ihan puhtaasti, mutta silti heitän usein 24-36 päälle mäkiä rauhallisesti ylös ajellessani. Millainen onkaan sellainen jätkä, joka ei tarvitse 38-23:sta pienempää jossain 29erissä tai sen tapaisessa pyörässä? Varmaan aika kova. Tai ehkä sitten käyttötavoissakin on jotain eroa. Mutta sitten jos mietitään, että tuollaista suositellaan jollekin ihan perus jampalle, niin mitähän siitä pitäisi ajatella? Todellakin käyttötavoissa ja mieltymyksissä on aika eroja, koska harva perusjamppa kyykkää 200 kiloa ja vetää Cooperissakin ainakin yli 3500 m. En oikein muuten pysty ainakaan asiaa selittämään.

Mutta tapansa kullakin. Jos halutaan pyörää peruskuntoiluun mäkiseen Itä-Suomeen mahdollisesti ajellen jotain hiekkateitä ja metsäautoteiden nyppylöitäkin ylös (yleensä ne alkavat kiinnostaa, kun on siihen sopiva pyörä alla, koska luonnon rauhassa ilman autoja on tosi kiva mennä. Mökkitiet yms. tarjoavat sitä Itä-Suomen kauneinta luontoa.), niin en itse lähtisi millään kovin pienillä eturattailla sitä lystiä tekemään, koska en haluaisi hyökätä jokaiseen mäkeen hullun kiilto silmissä.

Mutta tämä on vain minun mielipiteeni. Ihmiset ovat erilaisia, joten tehköön toki jokainen omat valintansa.

Mohkku
21.07.2016, 12.40
Täysin samaa mieltä välityksistä orc bikerin kanssa. Tuolla pyörällä saattaa joskus eksyä kallion päälle johtavalle polulle, jolloin pienin eturatas tulee herkästi tarpeeseen. Samoin, jos kuljettaa 20 kilon kauppakasseja pyörällä jyrkemmissä ylämäissä. Tuon verran ainakin itselläni tulee helposti tavaraa kyytiin. Toki 36/32 välityksillä pääsee isonkin mäen ylös, mutta mukavampaa on, kun on pelivaraa.

Vaikka 22/34 on harvoin tarpeen, ei siitä mitään haittaakaan ole. Lisäksi jos jossain alamäessä haluaisi ajaa lujempaa kuin 40-50 km/h, mutta ei jaksa pyörittää normaalia lujempaa 40/11 välityksillä, keskinopeuteen ei ajonopeuden rajoittuminen noihin lukemiin hetkeksi vaikuta yhtään mitään. Jaksaa sitten tasaisella ja ylämäessä paremmin polkea, kun lepää alamäet.

Kannattaa muuten laskea piikkien vaikutusta kokonaisvälitykseen. Ratastus 40/11 on 3,63 ja 42/11 on 3,82. Suhteuttaa voi siten, että 44/12 = 3,67 ja 44/11 = 4,00 eli 42 piikkinen 40:n sijaan toisi noin puolikkaan vaihteen verran lisää.

Padex
21.07.2016, 12.54
Jos ihan kuntoilumielessä asfaltilla polkien ajatellaan, niin kyllä ne maantievälitykset riittää ihan mihin tahansa myös täällä mäkisessä Suomessa. Esim. Tour de Kuopio menee optimaalisesti 14-23 takapakalla ja tuolla 38/48 eturattaistolla, nyt jää käyttämättä 13 ja 26 takaratas. Seuraavaksi suunnittelen 14-25 -ysipakkaan investoimista. Asfaltilla kannattaa miettiä myös välitysten tiheyttä, ei pelkästään sitä, kuinka kovaa pääsee 42/12:lla..Ylämäkkeen kun ajat vaihde kerrallaan pienemmäksi napsutellen, mukavata kun polkeminen ei muutu yhtäkkiä singerrykseksi.

Mohkku
21.07.2016, 14.25
Tiheys on varmaan jossain määrin myös makuasia. Itse en ole kokenut krossarissa 11-32 ja maasturissa 11-36 pakkoja liian harvoina asfaltilla ajettaessa, joten ainakin minun makuuni Big Roven 11-34 ysi vaikuttaa tuohon pyörään sopivalta. Mutta tilalle voi pienehköillä kustannuksilla vaihtaa 11-28, jos vakiona oleva tuntuu liian harvalta.

nure
22.07.2016, 10.57
^Niinpä, itsellä nopeimmassa käytössä 1x systeemi, edessä 38 ja takana 11-21 eikä eteläisessä Suomessa ollut mitään ongelmia....

Mohkku
22.07.2016, 11.25
Nopeimmassa käytössä? Nyt lienee kyse aloittajan ainoasta pyörästä, sinulla taitaa olla erilaisiin tarkoituksiin useampi vaihtoehto. Lisäksi aloittajalla on "pieni kiinnostus ruennut nousemaan kuntoa kohottavaan pyöräilyyn". Sinulla saattaa kenties ehkä mahdollisesti olla enemmän kilometrejä pohjalla, joten se varmaan ohjaa myös kalustovalintaa.

Padex
22.07.2016, 13.30
Nopeimmassa käytössä? Nyt lienee kyse aloittajan ainoasta pyörästä, sinulla taitaa olla erilaisiin tarkoituksiin useampi vaihtoehto. Lisäksi aloittajalla on "pieni kiinnostus ruennut nousemaan kuntoa kohottavaan pyöräilyyn". Sinulla saattaa kenties ehkä mahdollisesti olla enemmän kilometrejä pohjalla, joten se varmaan ohjaa myös kalustovalintaa.

Totta, kun on ajanut esim. pari kesää kuntolenkkejä, niin löytyy se sopivin pakka ja eturattaisto. Aloittelin itsekin 11-34t takana ja ainoastaan 39t edessä, mutta pian huomasi, ettei tule käytettyä kuin n. neljää vaihdetta ja välit olivat liian harvoja. Lisäksi toisen isomman eturattaan lisäys auttoi mukavasti.

Mohkku
22.07.2016, 13.50
Sekin varmaan vaikuttaa välitysten tarpeeseen, ajaako 8 kilon maantiepyörällä vai 13 kilon hybridillä tai miten Big Rove ikinä pitäisikään luokitella. Rove-keskustelusta muistaakseni tieto löytyy, mutta AL Rove koossa 49 painaa n. 13 kg. Eiköhän Big Rove AL saman verran paina.

orc biker
22.07.2016, 14.01
Sekin varmaan vaikuttaa välitysten tarpeeseen, ajaako 8 kilon maantiepyörällä vai 13 kilon hybridillä tai miten Big Rove ikinä pitäisikään luokitella. Rove-keskustelusta muistaakseni tieto löytyy, mutta AL Rove koossa 49 painaa n. 13 kg. Eiköhän Big Rove AL saman verran paina.
Ei tuollaisella ole olennaista vaikutusta nopeuteen edes ylämäessä, ei kuntoiluympyröissä. Senhän voi testata, että ajaa pyörällä 5 kg lihavampana joulukinkkujen jäljiltä ja huomata, että ei se välitysten tarve siitä mihinkään muutu. Mutta sen sijaan pyörätyypillä on suuresti merkitystä siihen, missä ajaa. Toki maantiepyörä on lähinnä pienemmän ilmanvastuksensa ansiosta on nopeampi, mutta ennen kaikkea sillä ajetaan hyvillä ja nopeilla alustoilla ja usein teitä, jotka ovat vapaampia jyrkemmistä nyppylöistä, koska niitähän valtateilläkin pyritään välttämään jo näkyvyyden vuoksi. Eikä niillä hölläillä niin tyypillisesti, vaan usein paahdetaan naama keskinopeusmittarissa. Se ei toki pyörätyypistä johdu, mutta tuntuisi kuitenkin käytännössä korreloivan käytön kanssa. Tuollaista Rovea on hyvä ulkoiluttaa monipuolisemmin erilaisissa paikoissa ja erilaisilla tyyleillä.

Mohkku
22.07.2016, 14.12
Teoriassa noin, mutta käytännössä 5 maitopurkkia kyydissä sama ylämäki nousee vaivalloisemmin kuin ilman kuormaa ja siinä on tarvetta pienemmillekin vaihteille. Varsinkin, kun osa painoerosta löytyy kiekoista. Isoimmissa ylämäissä ei välttämättä ajeta tasaisesti pyörittäen, vaan tekniikka hajoaa ja polkeminen menee runttaamiseksi (vrt. putkelta ajo). Silloin pyörän vauhti kiihtyy ja hidastuu joka polkaisulla ja etenkin ylämäessä paino alkaa jo vaikuttaa. Mutta tokihan tämä koskee vain minua ja vaikuttaa vain minun mielipiteisiini. Parempikuntoisilla ei tällaiset jutut tunnu missään.

Ilmanvastuksesta en tiedä, kun pienillä vaihteilla ylämäissä nopeuskin on pieni. Sen sijaan ajoasento muuten on maantiepyörässä ml. krossarit mielestäni parempi kuin suoratankoisessa ja sillä saattaa olla vaikutusta voiman tuottoon.