PDA

Näytä tavallinen näkymä : Eroon pienemmästä eturattaasta ja Shimano 10speed --> 11 speed



fillaristi_saksasta
19.07.2016, 15.51
Ajelen tällä hetkellä Shimano Ultegra 2 x 10 vaihdetta vaihteistolla ja todella todella harvoin on tarvetta pienemmälle eturattaalle. Ajattelinkin että jos:
1) 10 vaihdetta saa helposti muutettua 11 vaihteiseksi
2) 11 vaihdetta antaa isomman skaalan, ei vain tiuhempaa vaihdeväliä
Voisin dumpata edestä yhden rattaan, etuvaihtajan ja siistiä pyörää poistamalla yhden ylimääräiseksi jääneen kaapelin.

Eli kysymys kuuluu:
1) Mitä kaikkea pitäisi vaihtaa jos nykyisen 10 speedin tuunaa 11 speediksi? Meneekö mm. takavanne uusiksi vai riittääkö vain jarru/vaihdekahva?
2) Tarjoaako 11 vaihdetta erilaisen välityksen, vai saman kun mikä 10 vaihteisessa, eli 11-28? Löytyykö esim 11-32 pakkaa?

SSGT-92
19.07.2016, 16.06
Onhan noita useita erilaisia,esim ;https://www.bike-components.de/en/Shimano/Ultegra-CS-6800-11-speed-Cassette-p35832/
(https://www.bike-components.de/en/Shimano/Ultegra-CS-6800-11-speed-Cassette-p35832/)Vapaaratasrunko uusix ,jos nykyinen ei sovi 11s,campa yhteensopivakin käy,kahva uusix,ny ainekin nuo tulis mieleen.Taavaihteen siirtäjä kans,malli sit pakan mukaan (häkin pituus)...

fillaristi_saksasta
19.07.2016, 16.31
Kiitokset vastauksesta.
Näin aloittelevana fillaristina en oikein tajua että maastossa on käytössä 1 x 11, vaikka siellä vauhtierot ovat suuremmat, matelua polulla ylämäkeen ja sitten 50 km/h tykitystä alamäkeen. Maantiellä useimmat meistä ajelee aikasta tasaisessa ja tasalaatuisella alustalla, joten luulisi että samalla määrällä vaihteita tai vähemmällä tulisi toimeen??

mhelander
19.07.2016, 16.57
Mulla on maantiepelissä Ultegra 1x11 ja ainakin Oulun lakeuksilla pärjää 11-25 pakalla sekä 52-ovaalilla verraten hyvin.

Maastossa pärjää myös oikein hyvin 1x11, helpossa ja talvella menee 11-40 ja loput 11-45 kun edessä on 36-ovaali.

Mun maasto-ovaalit on niin kutsuttuja narrow-wide tyyppisiä jolloin yhdessä kytkimellä varustetulla takavaihtajalla ketjut pysyy hyvin ja kolisee vähemmän.

Maantiellä ovaali on normaali kuten takavaihtaja ja muutaman kerran on ketjut halunneet poistua edestä. Jos olisi isompi ongelma tekisin ohjarin etuvaihtajan tilalle.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

Rufus
19.07.2016, 17.20
Kiitokset vastauksesta.
Näin aloittelevana fillaristina en oikein tajua että maastossa on käytössä 1 x 11, vaikka siellä vauhtierot ovat suuremmat, matelua polulla ylämäkeen ja sitten 50 km/h tykitystä alamäkeen. Maantiellä useimmat meistä ajelee aikasta tasaisessa ja tasalaatuisella alustalla, joten luulisi että samalla määrällä vaihteita tai vähemmällä tulisi toimeen??

Maastopakan välitykset ovat eri kuin maantiepakan. Esim maastossa voi olla 10-42-piikkiset rattaat pakassa kun taas maantielle 11-28-piikkiset.

fillaristi_saksasta
19.07.2016, 21.38
Kiitokset tiedoista, mukava kuulla että joku on tämän jo tehnyt.
Tein pienen laskelman. Jos vaihtaisin nykyisen 10 vaihteisen 11-28 takapakan 11-32 versioon ja poistaisen pienemmän eturatteen "häviäisin" kolme pienintä vaihdetta, eli en juuri mitään. En usko että vaihteiden välin lievä kasvaminen olisi varsinainen ongelma. Oheisen linkin takaa löytyy noiden eri pakkojen välitykset: http://www.sheldonbrown.com/k10.shtml

Jatkokysymys, tuollaista 11-32 10-vaihteista ultegra takapakkaa ei taida olla olemassa, mutta voiko laittaa tilalle vaikka CS-M771 XT takapakan?
http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-xt-cassette-10-speed-cs-m771-11-32-38237
Siis sopiiko se vanteen vapaarattaaseen ja sopiiko nykyiset ketjut tuohon takapakkaan?

Malamuutti
20.07.2016, 10.49
Jatkokysymys, tuollaista 11-32 10-vaihteista ultegra takapakkaa ei taida olla olemassa, mutta voiko laittaa tilalle vaikka CS-M771 XT takapakan?
http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-xt-cassette-10-speed-cs-m771-11-32-38237
Siis sopiiko se vanteen vapaarattaaseen ja sopiiko nykyiset ketjut tuohon takapakkaan?

Tuo XT-ratas sopii vapaarattaaseesi. Saatat tarvita hieman pidemmät ketjut (neljä piikkiä suurempi suurin takaratas).

Takavaihtajan ketjun kiristyskapasiteetti riittää, jos poistat pienemmän eturattaan. Takavaihtajan hammaskapasiteetti taitaa periaatteessa ylittyä, mutta käytännössä toiminee. Saatat joutua hieman siirtämään takavaihtajaa ulospäin, että se etäisyys suurimpaan takarattaaseen sattuu oikeaksi (B-ruuvi).

fillaristi_saksasta
20.07.2016, 11.35
Ok, kiitokset!
Ketjujen uusiminen ei tässä "projektissa" ole mikään ongelma ja jos ketjut, itse takaratas ja vähän työtä ja säätöjä on ainoa mitä tarvitaan, täytynee ottaa tämä homma työn alle viimeistään talvella :)

T_Kn
20.07.2016, 11.40
Ainakin itsellä toimi hienosti 5700-sarjan takavaihtaja 11-32 SLX pakalla, eli ei pitäisi olla ongelmia isoimmalle rattaalle nousemisen kanssa, sikäli kun ultegra nyt ei jostain kumman syystä ole ronkelimpi.

Coasting
20.07.2016, 13.32
Jos haluat ettei ketju tipu ilman ohjuria niin eteen narrow-wide ratas.
Tämä kesä menty Force1 kammilla eikä mitään ongelmia.
Mutta 50-11/28 ei kyllä ole hyvä mäkiseen maastoon.
Pitää itse kokeilla 11-32 kasettia ja/tai hommata pienempi eturatas vaihtoehdoksi.

maalinni
20.07.2016, 13.35
Kuinkahan monta 1x11 ketjua tarvitaan?


Sinuna hommaisin n/w eturattaan ja kokeilin miltä ajo tuntuu 1x10 moodissa, tuskin se yksi ratas mitään mullistavaa tarjoaa.

mhelander
20.07.2016, 16.12
Maantielle saa piikin nousulla lisää pikkuvaihteita tai 11-32 harvempana mäkiin.

Maastossa 11-40 kelpaa nopsaan ajoon myös sopivan tasaisen ja jakauman ansiosta, mäkiin 11-45 on loistava mutta jakauma on sitten kuin 9-pakassa. Huonompi vauhtiajoon.

Mun koivet kun toimii riittävällä kadenssilla.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

hannurs
20.07.2016, 18.03
Kuinkahan monta 1x11 ketjua tarvitaan?


Sinuna hommaisin n/w eturattaan ja kokeilin miltä ajo tuntuu 1x10 moodissa, tuskin se yksi ratas mitään mullistavaa tarjoaa.
No ei kauheita mullistuksia, minulta löytyy 26er 1x10 toteutettuna Sramin vaihteilla terästettynä Sunracen 11-42 pakalla ja 29er Shimanon 1x11 XT osilla ja molemmilla mennään ihan hyvin enkä osaa kaivata tuohon 26 ääässwööksiin enään sen suhteen muutoksia.


1x11 hyvä puoli on että tulee widerange pakka ja yksi välitys lisää kun taas 1x10 joutuu joko ajamaan suht kapealla välitysalueella jos ei laita 42 laajennusratasta taikka tuota Sunracen pakkaa.

Normi 11-36 pakallakin pärjää hyvin, ottaa vaikka 2 erinlaista eturatasta ja vaihtaa isompaan tai pienempään maaston mukaan minne on menossa.


Specsailua, ahh niin ihanaa aivojumppaa aina [emoji7]