Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : kestävät maantiepolkimet?

timppa_234
19.07.2016, 01.05
Vaihdoin keväällä pitkään palvelleet Shimanon PD-540 polkimet vähemmän liukkaisiin PD-550 komposiittimalleihin. Reilun 1000 km jälkeen ne alkoi kumminkin napsua ja fiksuna miehenä purin polkimet jolloin sisältä vaelsi miljoona vähän nuppineulan päätä isompaa laakerikuulaa. Ei toivoakaan saada koottua pedaalia uudestaan.

Uudet tarttis vissiin saada. Mikähän olisi toimintavarma ja kestävä, mielellään konelaakereilla varustettu malli? Tekeekö Lookin Keoilla jotain? Entä Timet?

tapna
19.07.2016, 06.51
Shimanon 105:n poljinparilla (luultavasti 5700, en ole ihan varma) on menty useampi vuosi. Kilometrejä vaihtelevissa säissä on takana luultavasti jo kakkosella alkava viisinumeroinen luku ilman, että olisin kiinnittänyt poljinten toimintaan mitään huomiota. Ei hajua siitä, ovatko nämä toivottu konelaakereilla varustettu malli. Vertailukohtaa muihin polkimiin ei ole etenkään kestävyyden osalta.

vmt
19.07.2016, 08.35
Samat kilometrit 105:lla ja hyvin toimii. Irtokuulat sisällä, mutta rasvaa voi lisätä kuuliin koskematta jos ei tarvetta.

kolistelija
19.07.2016, 09.33
D-A 9000 on nyt ollut n. 15 tkm ja hyvin toimii vielä.

Shimanon halvempien kanssa on ollut ongelmia. Maastopuolella kaikki XT:n alle jäävät ovat tuottaneet pettymyksen. Maantielle sitten ostin kolmannen Look parin jälkeen suoraan D-A:t.

Konelaakereita ei polkimissa hirveästi taida olla, ehkä tilavaatimus on kohtuuton?

ibike
19.07.2016, 18.50
Sit kun haluaa oikeasti kestävät maantiepolkimet, niin hankkii Speedplayt.

timppa_234
20.07.2016, 00.29
Speedplayssa on varmasti liukulaakerit niin kuin tuossa PD-550:ssäkin. Näyttää niin pieneltä.

Lookin polkimissa mainostetaan olevan 2 kpl konelaakereita + neulalaakeri. Laakerien puolesta vaikuttavat hyviltä mutta entä miten lukitus toimii ja kestää?

Kalle H
20.07.2016, 02.56
Mulla on ollut Keo Blade Carbon (2011) versiot nyt 5 kesää käytössä eikä näiden kanssa ole tarvinnut tehdä mitään muuta kuin ajaa. Mulla tosin ei tule kesässä mitään kymppitonnia käyteen, mutta tuhansia kilsoja nyt kutienkin ja ajon myös huonolla kelillä, jos sellaista tulee eteen. Hyvin toimii nää toimii ja ovat kevyet sekä erittäin tukevat. Mulla nämä on Cromo-akselilla ja Lookki kertoo laakeroinnista seuraavaa "It is composed of 2 miniature roller bearings (12 mm interior x 18 mm exterior) and a needle bearing.", eli juuri kuten tuossa yllä kirjoitit.

Mitään muita maantiepuolen polkimia en ole edes testannut, etkä kyllä varmaan testaakaan kun nämä toimivat erittäin hyvin.

Kenno
20.07.2016, 06.56
Itse hankin 105 polkimet ja hieman esiinty polvissa kipua vaikka miten käänteli. No laitoin speedplayt niin ainakin ei polviin satu mutta meinaa olla näin kevyelle kaverille hankala saada klossit kiinni pedaaleihin.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

jarit
20.07.2016, 08.29
OT: Kenno, samaa ihmettelin kun hankin ekat Speedplayt, vaikka en olekaan kevyt. Ratkaisin sen säätämällä vapaaliikettä hieman isommaksi ja hieraisemalla/pyöräyttämällä klossin kiinni. Pieni kiertoliike nilkalla auttoi uudelle poljin-klossi yhdistelmälle.

Enemmän ajetut Speedplay alkoivat juurikin natisemaan. Rasvanipan ruuvin irroitus ja punaista TF:ää täyteen => taisi hiljentyä, tai ei ainakaan kuulunut kun viime lenkillä tuulen humina peitti kaikki tuollaiset äänet. Yllätys oli lähinnä että natisevaan polkimeen meni aika reilusti rasvaa ja toiseen ei juuri mitään. Ei ole mennyt talven watti- treenit hukkaa kun polkimet huutavat armoa :)

Sisu
20.07.2016, 23.57
Speedplayn klosseihin kannattaa ruiskuttaa kuivateflonia, niin lukittuminen helpottuu kummasti.

AxHu
21.07.2016, 09.54
Näiden Lookin Keojen edeltävä malli ollut käytössä 3 kesää (+15tkm) mulla. Hyvin kestäneet. 'Normaali' narina alkoi vähän aikaa sitten toisesta polkimesta = klossit kuluneet. Klossit uusimall mennään varmaan vuosi - pari vielä.
http://www.bike-discount.de/en/buy/look-keo-pedal-2-max-white-red-69047

Kun näistä aika jättää (mikään ei ole ikuista), niin varmaan samanlaiset tulee hommattua, väri kun mätsää pyörän väritykseen :-)

Shimpan halvemmista minullakin huonoja kokemuksia, klappia tuppaa tulemaan alle 5 tkm. ajoilla jokasään käytössä. Vaimolla 105-malliset ovat kestäneet kyllä (~ 10 tkm).

kolistelija
21.07.2016, 10.01
Juuri tuo Keo 2 Max on minulla kulunut rungoltaan väljäksi. Laakeri ei istu enää ja poljin hölskyy. Kesti noin 5-7tkm per pari. Kokemuksien perusteella en suosittele.

kervelo
21.07.2016, 10.32
D-A 9000 on nyt ollut n. 15 tkm ja hyvin toimii vielä.

Shimanon halvempien kanssa on ollut ongelmia. Maastopuolella kaikki XT:n alle jäävät ovat tuottaneet pettymyksen. Maantielle sitten ostin kolmannen Look parin jälkeen suoraan D-A:t.

Konelaakereita ei polkimissa hirveästi taida olla, ehkä tilavaatimus on kohtuuton?

Täältäkin ääni Shimanoille. Vaikka pyörät muuten Campaa, kaikissa polkimina Shimpan Ultegraa ja krossarissa XT:t. Shimpan polkimien huolto on erittäin helppoa: akseli pois, rasvaa akselin päähän ja akseli takaisin.

Highlander
21.07.2016, 11.27
Time RXS? ajettu 8-9 kesää ja joitakin kilometrejä...ei mitään vikaa:cool:

VesaP
21.07.2016, 15.29
^Helkutin hyvä poljin RXS kieltämättä. Itse aikoinaan sain tosin ajettua laakerit paskaksi niistä suht nopeesti ja parin polkimen kehikot mursin palasiksi kun kopsuttelin lunta klosseista kun ei lukittunut kunnolla.

Mutta oli ne niin hyvät että sen jälkeen pyöriin eksyi Timen iClicit.

Disclaimer: Välillä tosin ajoin Speedplayllä mutta en tykännyt. Helvetin sotkuset polkimet. Piti rasvan kanssa läträtä kokoajan ja klossit tuhosi parketit jne. Ei jatkoon. Nyt mennään taas iClikseillä ja niiden seuraajilla xPressoilla. Tosin köyhänä se mallinumero 12, eli pelkkä (ontto)titaaniakseli. Rahamiehet laittas 15:set, missä on vielä keraamiset laakerit ja 3g vähemmän painoa tms. :)

Edit: Oli se 11g per puoli enemmän näköjään tuo 12 vs 15 malli.

lynxlynx
21.07.2016, 15.31
Dura-acea ei oo ajamalla rikki saanut. Ääni sille.

VesaP
21.07.2016, 15.37
^Johan Lancekin sen tiesi ettei ole D-A:n voittanutta!

"
Lance Armstrong stayed true to his Shimano pedals even when his teams Astana and Radioshack used Look pedals.
"

VesaP
21.07.2016, 15.43
^^Pakko nyt vähän... Saa kait sen kestämään jos laittaa metallia kilotolkulla :D

DA: 248g
Time xPresso 12: 155g
Time xPresso 15: 133g

arctic biker
21.07.2016, 16.21
Maantiepedaaleista en omaa kovasti hirveesti kokemusta, maastopuolen Shimanot on mielestäni varsin pitkäikäisiä. Ja kun klappaavien Lookin halpiksiiini työläännyn niin tilalle Ultegraa. Ugh.

Juha Lehtinen
21.07.2016, 17.06
Ittellä on Shimanon Ultegrat olleet muutaman vuoden ja eikä ole vielä mitään vikaa ilmaantunut.

Ultegralla ajoin 15tkm ei ollut mitään vikaa mutta meni pyörän myydessä pois. Nyt dura Ace 10tkm ja on edelleen kuin uudet. Näitä ennen Look keo classic 10tkm sit rupes vähä ääntämään ja meni pyörän mukana myydessä ja seuraava ajoi 5tkm ja sit oli kuulemma polkimet död en tiedä miten hajos. Mitään polkimia en oo koskaan huoltanut, ehkä kannattais en tiedä.

timppa_234
26.07.2016, 20.58
Shimanon 105:t sitten tuli. Pyörii nuo herkemmin kuin halvemmat mallit. Niissä voi olla jopa oikeat laakerit sisällä PD-540/550 liukulaakerhässäköiden tilalla.

Siitä en tykkää että painonsäästön vuoksi 105 on hankalampi saada kenkään koska se ei pyörähdä oikealle kohdalle ja kiinnityksenä on kuuskolo. Se vaatii taas uuden työkalun. Jos kierre sattuu jymähtämään kiinni niin ei saa taatusti irti vaan kuuskolo pyöristyy. Olis vissiin pitäny ottaa ne Dura-Acet.

Faucon
26.07.2016, 22.01
Shimanon 105:t sitten tuli. Pyörii nuo herkemmin kuin halvemmat mallit. Niissä voi olla jopa oikeat laakerit sisällä PD-540/550 liukulaakerhässäköiden tilalla.

Kaikissa Shimanon polkimissa taitaa olla samanlainen kartiolaakerointi, joka on siis toteutettu niilla irtokuulilla. Tuo toteutus mahdollistaa muita valmistajia, jotka siis käyttävät standardi konelaakereita, suurempien kuulien käytön ja siten laakereiden pidemmän kestoiän. Säännöllisellä huoltamisella (puhdistus, rasvaus ja säätö) niiden kesto vielä paranee.

timppa_234
26.07.2016, 22.10
Juu ei ole. PD-540:ssä on ulkopuolella irtokuulat ja sisäpuolella liukulaakeri. Se on kohtuu helppo huoltaa.

PD-550:ssä on ulkopuolella 2 mini-irtokuulalaakeria ja sisäpuolella liukulaakeri. Mä haluan nähdä sen kaverin joka laittaa tuon kasaan.

Faucon
26.07.2016, 23.48
Juu ei ole. PD-540:ssä on ulkopuolella irtokuulat ja sisäpuolella liukulaakeri. Se on kohtuu helppo huoltaa.

PD-550:ssä on ulkopuolella 2 mini-irtokuulalaakeria ja sisäpuolella liukulaakeri. Mä haluan nähdä sen kaverin joka laittaa tuon kasaan.

Piti ihan käydä katsomassa Shimanon dokumentteja ja ainakin niiden mukaan PD-R540, PD-R550 ja uusin 105 eli PD-5800 ovat laakeroitu kaikki täsmälleen samalla tavalla. Mikä niiden huoltamisessa on niin vaikeaa? Minulla on Shimanolta vain PD-M520 polkimet (maantielle minulla on Timet), mutta niissäkin on samanlainen laakerointi. Ei minusta niiden huoltamisessa ole mitään erikoisen hankalaa.

timppa_234
27.07.2016, 00.11
Ne dokumentit ei vaan pidä paikkaansa. PD-540 myyntidokuissa lukee että siinä on vaan 1 irtolaakeri.

550 mallin keskilaakerin asennus edellyttää mun mielestä 10 kpl halkaisijaltaan 2 mm olevien kuulien pujottamisen akselin ja puolittain paikoillaan olevan ulkohylsyn väliin reilun 2 mm raosta.

Sitten jos se onnistuu niin pitäisi vielä pujottaa samankokoiset kuulat ulkolaakeriin ja saada ne pysymään ulkohylsyssä ennen kuin kiristää akselin kokonaan.

Kaikissa mun viallisen 550:n laakereissa oli muuten rasvaa hyvin, joten napsuminen jäi arvoitukseksi.

HC Andersen
27.07.2016, 00.17
Dura-acea ei oo ajamalla rikki saanut. Ääni sille.

Onko nää ne mun vanhat jotka hommasin Shimaanilta käytettynä vuonna -10?

Faucon
27.07.2016, 00.30
Ne dokumentit ei vaan pidä paikkaansa. PD-540 myyntidokuissa lukee että siinä on vaan 1 irtolaakeri.

550 mallin keskilaakerin asennus edellyttää mun mielestä 10 kpl halkaisijaltaan 2 mm olevien kuulien pujottamisen akselin ja puolittain paikoillaan olevan ulkohylsyn väliin reilun 2 mm raosta.

Sitten jos se onnistuu niin pitäisi vielä pujottaa samankokoiset kuulat ulkolaakeriin ja saada ne pysymään ulkohylsyssä ennen kuin kiristää akselin kokonaan.

Kaikissa mun viallisen 550:n laakereissa oli muuten rasvaa hyvin, joten napsuminen jäi arvoitukseksi.
Ohhoh, en olisi uskonut, että Shimanon dokumentit olisivat noin virheellisiä.

Niiden kuulien paikallaan pysymiseen minä olen käyttänyt liberaalisti laakerirasvaa ja asettanut kuulat magneettikärkisellä meisselillä paikoilleen ja tarvittaessa auttanut jollakin muulla työkalulla jos kuulat eivät ole halunneet jäädä paikoilleen rasvan avulla. Ilman riittävää rasvan määrää tai täysin tehtävään sopimattomalla rasvalla se homma tosiaan lienee aika toivoton.

kervelo
27.07.2016, 08.37
Ei shimpan polkimien huolto ole vaikeaa: tässä ensimmäinen googlen löytämä video.
https://www.youtube.com/watch?v=VJgoLbvCfV4

Tuolla idealla huollettuna polkimet kestävät vuosia. Siinä vaiheessa kun pelkkä rasvaus ei riitä, onkin jo sopiva aika ostaa uudet polkimet.

ibike
27.07.2016, 11.10
Juu, pitää polkimiakin huoltaa = rasvata... sitten on niitä joita ei ite pysty, vaan pitäs muka lähettää valmistajalle-> pitäkööt tunkkinsa.

Markku Lehikoinen
31.07.2016, 22.29
Campagnolo Gran Sport pedaalit vaimolla jostain vuodesta 1980.
Retkipyörällä kierretty maailmaa, välillä kiinni maantiepyörässä,
kierretty itäista Uuttamaata. Pyörät vaihtuu, polkimet kuulemma ei.
Joka toinen vuosi purku, putsaus, rasvaus ja säätö.
Ei merkkiäkään kulumisesta. Kilsoja en osaa arvioida.

Niinjuu, varvaskoukuilla polkee, joten vinkki ei auta lukkopolkimia
hakevia.

Markku Lehikoinen

lynxlynx
31.07.2016, 22.45
Onko nää ne mun vanhat jotka hommasin Shimaanilta käytettynä vuonna -10?

Joo ne on nyt traineripyörässä, Feltiin hommasin komposiitti ultegrat :)