Näytä tavallinen näkymä : White x Lite vs. White x Pro vs. Silverback Scoop Fatty
JohnOrion
15.07.2016, 22.45
Läskipyörän valinta on ollut viime aikoina kovasti tapetilla (ei vähiten allekirjoittaneen takia). Siinä missä markettipyörien kohdalla näillä foorumilla järjestään pyöritellään silmiä, niin halvimpia "hyväksyttäviä" läskipyöriä ovat olleet XXL:n kauppaamat Whitet, etunenässä x Lite (https://www.xxl.fi/white-white-4-fat-lite-laskipyora/p/1121888_1_style) ja x Pro (https://www.xxl.fi/white-white-4-fat-pro-laskipyora/p/1121889_1_style), sekä Verkkokauppa.comin kauppaama Silverback Scoop Fatty (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/60910/gfxhm/Silverback-Scoop-Fatty-fatbike-graniitin-harmaa-L). Ko. pyörien vastakkainasettelua löytyy useammastakin ketjusta, mutta paremmuusjärjestys on jäänyt hitusen mysteeriksi. Toki esimerkiksi White x Pro -malli päihittää Liten, mutta ajatellen asiaa hinta-laatusuhteen silmin, tilanne ei ole ihan niin mustavalkoinen.
Toivoisin tässä ketjussa keskusteltavan ed. mainittujen pyörämallien eroavaisuuksista ja siitä, mikä olisi paras ostos. Uskoisin ko. pyörimallien olevan sen verran suosittuja, että kokeneemmilla pyöräilijöillä saattaa olla paljonkin kokemusta (joskin lienevät päätyneet sitten korkeampien hintaluokkien pyöriin).
Reijo-Olavi
15.07.2016, 23.17
Itekkin pähkäilen juuri näiden vaihtoehtojen välillä ja ei vaan pysty päättämään minkä ostaisi. Tosin whitet saa aikaisintaan kuukauden päästä ja scoopin jo ilm.3 päivän toimitusajalla joten se puoltaisi verkkiksen tilausta. Ellei sitten käytettyä whitee ostaisi. Vaikea valinta
Itse koitan pitää ekan pyörän budjetin liten tasolla. On-One viel ehkä menis, mutta Pro ja Scoop menee vähän yli kipurajan. Tosin mulla on vielä vaihtoehtoja alaspäin, eli White 4 fat Comp :P
Eipä noista mikään kummoinenkaan ole, kun läskeistä tullut tuollainen hipsterisinkulan kaltainen trendi niin on selviökin että markkinoille työntyy sitä sun tätä. Laadukkaita on mutta hinnat nousee sitten minkä ymmärtää että jos laadukkaat kiekotkin renkaineen maksaa tuollaisen pyörän hinnan verran.
Itse harkitsisin kyllä plussa koon pyörää joka on huomattavasti monikäyttöisempi mielestäni kuin läski. Toisaaltaan jos väkisin täytyy moinen saada niin katselisin kyllä myös käytettyjä...
JohnOrion
16.07.2016, 14.20
Eipä noista mikään kummoinenkaan ole, kun läskeistä tullut tuollainen hipsterisinkulan kaltainen trendi niin on selviökin että markkinoille työntyy sitä sun tätä. Laadukkaita on mutta hinnat nousee sitten minkä ymmärtää että jos laadukkaat kiekotkin renkaineen maksaa tuollaisen pyörän hinnan verran.
Eikös tällaisen kommentin luulisi koskevan niitä 250-700 euron markettiläskejä? Whitet ja Silverbackit on kuitenkin todettu vähintään nyt aloittelijoille päteviksi vaihtoehdoiksi näillä foorumeilla. Huomioon tulee ottaa myös kohderyhmä. Vaikka aivan varmasti siedettävästä läskistä tulee vain maksaa x euroa, niin uskoisin, että kovin moni tästä kohderyhmästä näkee lähinnä järjettömänä (Huom. omien tarpeidensa ja mahdollisesti taloutensa suhteen) sijoittaa esim. 2000 euroa läskipyörään.
Mä ostin viime talvena tarjouksesta Whiten 3Fat Liten 599 eurolla ja päivittelin siihen paremmat renkaat, 1x11 voimansiirron ja paremmat jarrut. Silti se jäi noin 1000 euron peliksi. Jotain osia päivittelin edellisestä läskipyörästä ylimääräisenä varastoon jääneistä myös. Itse ajelen läskipyörällä oikeastaan vain talvella ja tuo on riittänyt mun tarpeisiin vaikka ehkä jonkun määritelmän mukaan aktiiviharrastajaksikin voisi minua kutsua. Kesäisin ajelen niillä järjettömän kalliilla yli 3000 euron hiilikuitumaastureilla, mutta läskipyörään en ole katsonut tarpeelliseksi niin isoja summia sijoittaa sen pienemmän käyttöasteen vuoksi.
http://elasto.org/fillarit/white.jpg
Läskimasa
16.07.2016, 14.45
Eipä noista mikään kummoinenkaan ole
Itse harkitsisin kyllä plussa koon pyörää joka on huomattavasti monikäyttöisempi mielestäni kuin läski.
Et nyt ihan pysynyt nure aiheessa:
Toivoisin tässä ketjussa keskusteltavan ed. mainittujen pyörämallien eroavaisuuksista ja siitä, mikä olisi paras ostos.
Scoopin laittasin ite noista. Perustelu: kaikki osat parempia, pl. vaihteet Prossa. Tietysti sama lähteä vaikka hinnat-alkaen Whitestä liikkeelle jos tykkää päivitellä, rungon geo on Whitessä ihan hyvä. Harmi kun missään näissä ei ole läpiakselia takana.
Mä mietin kans läskipyörän ostoa ja lopulta noi 3 oli vaihtoehdot, tosin siis White Fat3 mallit mun tapauksessa eikä tää uusi Fat4. Ensinnäkin estetiikka on suuri tekijä, aika moni ns. parempi läski näyttää rungoltaan sellaselta huonekaluputkirunkoselta Nopsalta mikä mulla oli penskana, ei kiitos. Whiten runko miellyttää silmää, Liteä mietin siksi että Shimanon 1x11 olis helppo ja halpa päivittää siihen, ja lisäks 11s pakka olis kohtuu halpa kun taas SRAM GX pakkakin on melko kallis. Mutta se Lite on vaan omaan silmään hirveän värinen, kun taas Pron oranssi matta miellyttää silmää. Joten sellanen tuli ostettua. En silloin vielä tajunnut mutta myöhemmin kun oon ajanu sekä Litellä että Prolla ni ne Liten jarrutki on sysipaskat, Pron M395:lla pärjää jotenki mutta nekin tekis mieli päivittää. Ne saa käytettynä kaupattua mutta niitä Liten jarruja ei edes kukaan huoli käytettynä (vähä sama ku yrittäis niitä snowshoe renkaita kaupata!)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Läski, en ehkä aiheessa mutta annan kuitenkin täysin järkevän vaihtoehdon moiselle pyörälle. Huomaa tuon läskin trendikkyyden heikkenemisen otsikosaa " mitä läskin tilalle" ja kun katselee myytäviä pyöriä versus osto halukkuutta. Ei aina kannata jämähtää evoluution ensinmäiseen vaiheeseen.
Reijo-Olavi
21.07.2016, 17.06
Saatavuuden takia scoopin tilasin ja tässä oottelen matkahuollon kuskin sitä tuovan. Mitäs mieltä väki on, mitkä oisi kyseiseen kamppeeseen ehottomat kohtuu budjetin muutokset jotta sillä pärjäisi mukavasti ajohommissa. Mites nuo bulldozerit, myyntiin ja JJ:tä tilalle? Kevyemmät sisurit vai litkutus?
Saatavuuden takia scoopin tilasin ja tässä oottelen matkahuollon kuskin sitä tuovan. Mitäs mieltä väki on, mitkä oisi kyseiseen kamppeeseen ehottomat kohtuu budjetin muutokset jotta sillä pärjäisi mukavasti ajohommissa. Mites nuo bulldozerit, myyntiin ja JJ:tä tilalle? Kevyemmät sisurit vai litkutus?
Paremmat polkimet ja eturenkaan tilalle joku vähemmän itseohjautuva jos tarkotus ajaa maastossa löysillä paineilla. Ajele eka vakio sisureilla niin huomaat muutoksen litkuista tai kevytsisureista.
Vielä piti kirjoittaa että Lite 600€ hinnalla (aina joskus niitä siihen hintaan sai) ja päivittäen XT M8000 1x11 ja jarrut about 300€ tulee 900€ hintaan melko hyvällä hinta-laatusuhteella pyörä, jos vain psyyke kestää sen värin :)
Olis kiva nähdä enemmän Scoopystä kuvia omistajien ottamina... aika vähissä tuntuu olevan.
Reijo-Olavi
21.07.2016, 22.13
Paremmat polkimet ja eturenkaan tilalle joku vähemmän itseohjautuva jos tarkotus ajaa maastossa löysillä paineilla. Ajele eka vakio sisureilla niin huomaat muutoksen litkuista tai kevytsisureista.
Ehotuksia eturenkaaksi otetaan vastaan
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160721/c6b0f395421e8023128051d94e14fff8.jpg
M-koko suon reunassa.
Ehotuksia eturenkaaksi otetaan vastaan
http://www.bikedealer.fi/ur-surly-bud-front-26x4-8 ja jos taaksekki haluaa niin Surly Lou. Toisinaan myydään pareittain.
Mulla on Specialized Ground control tällä hetkellä. Paljon parempi seki jos halvalla sattuu saamaan. Rullaa vähä heikommin. Siirrän sen taakse talven tullessa ja pistän budin eteen.
Jumbo Jim varmaan hyvä valinta kans. Snakeskin versio litkuille
Blackborow
22.07.2016, 09.43
http://www.bikedealer.fi/ur-surly-bud-front-26x4-8 ja jos taaksekki haluaa niin Surly Lou.
Voi sinne taaksekin Budin laittaa ja se on aivan toimiva ratkaisu.
Jumbo Jim varmaan hyvä valinta kans. Snakeskin versio litkuille
Liteskin toiminut moitteetta litkutettuna.
Tässä mun postauksessa kuvia omasta L-koon 1st gen Scoopista Alexin kehillä:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54619-Verkkokaupan-fatbike&p=2525762#post2525762
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160722/8aa7edc6fede0a9ee69d498bfb7070a8.jpg
Terve vaan kaikille tasapuolisesti, meillä on aloitettu harrastus näillä ja toistaiseksi ollaan oltu tyytyväisiä.
Reijo-Olavi
24.07.2016, 15.21
Kiitoksia aiempien kysymyksien vastauksista. Kerkesin vihdoin kasata scoopin ja joutui vähän säädellä etuvaihtajaa ja sekä etusatulaa. Etujarrulevy vaikuttaa olevan hieman kiero joten tuotti hieman harmaita hiuksia jarrun keskitys. Täytyy seurata asettuuko se vai joutuuko reklamoida. Onko muilla ollut samanlaista ongelmaa?
Läskimasa
24.07.2016, 15.30
^ Väännä suoraan.
JohnOrion
24.07.2016, 15.55
Kerkesin vihdoin kasata scoopin ja joutui vähän säädellä etuvaihtajaa ja sekä etusatulaa. Etujarrulevy vaikuttaa olevan hieman kiero joten tuotti hieman harmaita hiuksia jarrun keskitys. Täytyy seurata asettuuko se vai joutuuko reklamoida. Onko muilla ollut samanlaista ongelmaa?
Scoopeissa on tuntunut olevan heti kättelyssä jonkinlaisia laadullisia ongelmia viitaten sitaattiin, joihinkin aikaisempiin kommentteihin eri ketjuissa sekä Verkkiksen asiakaspalautteeseen. Whitejen kohdalla moisesta en ole lukenut.
Olin jo tilaamassa Scooppia, mutta tuli sitten vietettyä kalliimmanpuoleinen viikonloppu, joka sai vielä hitusen hillitsemään ostamista. Ehdin tässä harkita myös White 4 Pro:ta, sillä vaihteiden rikkimenoa pelkäävänä ja monivaihteisia pyöriä muutenkin hieman vierastavana Pro:n 11 vaihdetta tuntuisi mukavammalta kuin Liten 18 vaihdetta. Toisaalta netissä näyttää vallitsevan vähän se mielipide, että maastopyörissä on lähes pakko olla mielummin tuo 18 vaihdetta. Tietenkin itseni tuntien voin jo tässä vaiheessa sanoa varmasti, etten tulisi käyttämään 18 vaihteen koko skaalaa, sillä mielummin poljen hiki hatussa ja jalat hapoilla kuin alan pläräämään 2:sta 17:ta.
Läskimasa
24.07.2016, 17.19
Toisaalta netissä näyttää vallitsevan vähän se mielipide, että maastopyörissä on lähes pakko olla mielummin tuo 18 vaihdetta. Taidat lueskella vanhoja juttuja. Eiköhän tuo ole ollut jo viimeiset 2-3 vuotta suuntaus 1x11 systeemiin( kohta 1x12), maantiellä vielä etuvaihtajatkin arvossa.
Ja eihän sitä 2x9-vaihteistossa ole kuin 1-2 erilaista välitystä verrattuna vaikka 1x11:sta, loput on enemmän ja vähemmän päällekkäisiä. Aika lailla sama skaala, ellei jo suurempikin nykyisillä isorattaisilla (jopa 50t) takapakoilla.
Scoopeissa on tuntunut olevan heti kättelyssä jonkinlaisia laadullisia ongelmia viitaten sitaattiin, joihinkin aikaisempiin kommentteihin eri ketjuissa sekä Verkkiksen asiakaspalautteeseen.
Scooppi tulee tehtaan paketissa joten sitä ei ole liikeessä laitettu ajokuntoon. Voipi olla hieman säätämistä aluksi. Etuvaihtajan kans joutuu räpeltään aika varmasti. On niin pirun tarkka saaha kohillee. Sekä jarrujen keskitys.
Tulen kyllä muuttamaan tän 1x10:ksi jossain välis. Aika tyyris tuo ovaali etukiekko
Reijo-Olavi
24.07.2016, 20.29
Joo tehtaan paketissa tuli mut oli kertaalleen avatun näköinen. Ei pieni säätö mitään mutta levyä ihmettelin tovin. Täytyy vääntää sitä jos ekalla lenkillä häiritsee. Mikäs kiekko tuohon kävisi hyvin eteen jotta saisi 1x10. Saattoi olla muuallakin jo kertaalleen kyllä mainittu
Olisko ollu pikkasen päälle 40e ovaali eturatas crceeltä. Ilmainen toimitus kun tilaus ylittää 49e. Katsoo että pulttijako oikea.
levyä ihmettelin tovin.
Kysäses verkkokaupalta mikä on lähin takuuhuoltaja. Niillä on sopimuksia pyörähuoltojen kans. Täältä rovaniemeltäki löyty.
Käyt vaan näyttämäs siel sitä. Jos se ei sitä suoristaa osaa niin sit vaan mailia verkkokauppaan niin ne tilaa sulle uuden.
Reijo-Olavi
25.07.2016, 02.01
Kysäses verkkokaupalta mikä on lähin takuuhuoltaja. Niillä on sopimuksia pyörähuoltojen kans. Täältä rovaniemeltäki löyty.
Käyt vaan näyttämäs siel sitä. Jos se ei sitä suoristaa osaa niin sit vaan mailia verkkokauppaan niin ne tilaa sulle uuden.
Täytyypäs huomenna vielä ihmetellä että muuttuko se äskeisen ajolenkin jälkeen mihinkään suuntaan ja olla sitten verkkokauppaan yhteydessä.
Mutta se Lite on vaan omaan silmään hirveän värinen, kun taas Pron oranssi matta miellyttää silmää. Joten sellanen tuli ostettua. En silloin vielä tajunnut mutta myöhemmin kun oon ajanu sekä Litellä että Prolla ni ne Liten jarrutki on sysipaskat,
Yhdyn tähän, vertailukokemusta Liten ja Pron välillä löytyy kyllä.
Eikös viime vuoden litessä ja prossa ollut samat jarrut?
Lähetetty minun Jolla laitteesta Tapatalkilla
Ei ollu, Litessä M355 ja Pro M395
Ehkä eniten pitäisi Scoopin ja Whiten välillä verrata vanteita... itse en niistä ymmärrä mitään :)
Ehkä eniten pitäisi Scoopin ja Whiten välillä verrata vanteita... itse en niistä ymmärrä mitään :)
Siinä on se suurin ero, tosin ilmeisesti uusimmissa Whiten läskeissä ero ainakin pienenee. Tubeless värkkäys onnistuu tosi helposti Scoopissa ja kumi pysyy hyllyllä.
Siinä on se suurin ero, tosin ilmeisesti uusimmissa Whiten läskeissä ero ainakin pienenee. Tubeless värkkäys onnistuu tosi helposti Scoopissa ja kumi pysyy hyllyllä.
Onko Silverbackissa siis huonommat vanteet kuin Whitessä? Mulla kyllä silmä nyt uppoaa paremmin siihen Lime Silverbackiin, nyt kun toi White oranssi ei ole enää matta oranssi, vaan viinipunainen tumma.... kyl väri on tärkee :) (vähän sama kun en mä vaaleanpunaista kitaraa soittais)
JohnOrion
26.07.2016, 12.28
nyt kun toi White oranssi ei ole enää matta oranssi, vaan viinipunainen tumma....
Mistäs tämä tieto tulee (onko kuvaa), sillä ainakin XXL:n ja Whiten sivuilla tuo Pro-malli näyttää erehdyttävästi oranssilta (olen kyllä ollut tietoinen siitäkin, että edellisvuoden mallien kuvia on käytetty)?
Huomasinpa tuossa, että XXL:n sivuilta on Pro:n ennakkotilausmalli lähtenyt pois (tietenkin juuri silloin kun mietin sen tilaavani). Onko kysyntä ollut niin suurta vai mistähän on kyse?
Onko Silverbackissa siis huonommat vanteet kuin Whitessä? Mulla kyllä silmä nyt uppoaa paremmin siihen Lime Silverbackiin, nyt kun toi White oranssi ei ole enää matta oranssi, vaan viinipunainen tumma.... kyl väri on tärkee :) (vähän sama kun en mä vaaleanpunaista kitaraa soittais)
Tuskin ne huonommat on Scoopissa, hyviä kokemuksiahan noista tuntuu olevan. Uusista whiten vanteista taas ei juuri ole vielä tietoa, yhden postauksen mukaan voisi päätellä, että ainakin parempaan suuntaan on menty tubeleksen suhteen (3-sarjan jalcoissa(?) lähes toivotonta).
Läskimasa
26.07.2016, 18.37
^ Scoopin Blizzerkit on virallisesti "tubeless ready", Whiten Jalcot ei.
Olisko ollu pikkasen päälle 40e ovaali eturatas crceeltä. Ilmainen toimitus kun tilaus ylittää 49e. Katsoo että pulttijako oikea.
Jos on Cinch-kammet kuten minulla ainakin on (RF aeffect) niin ei siinä pulttijakoja tartte tuijottaa, heittää koko spiderillä kuikkaa...
Ei ollu, Litessä M355 ja Pro M395
Ei oo muuten kaksisen tuntuset/tehoset verrattuna scoopin 615-deoreihin, servowave mikäsenyoli. Itellä 29erissä 300- vai 400 sarjan jarrut, nuo deoret vie kuus nolla
Mistäs tämä tieto tulee (onko kuvaa), sillä ainakin XXL:n ja Whiten sivuilla tuo Pro-malli näyttää erehdyttävästi oranssilta (olen kyllä ollut tietoinen siitäkin, että edellisvuoden mallien kuvia on käytetty)?
Huomasinpa tuossa, että XXL:n sivuilta on Pro:n ennakkotilausmalli lähtenyt pois (tietenkin juuri silloin kun mietin sen tilaavani). Onko kysyntä ollut niin suurta vai mistähän on kyse?
Fat 4 Pro:
http://whitebikes.com/wp-content/uploads/sites/8/2016/06/1121889_galleri.png
Fat 3 Pro
https://dam.media.xxlsports.com/9073547968542_1112004_orange_1_135558_jpg.jpg
Eli kyllä mun mielestä noilla kahdella on eroa värissä ja 3 pro olis ollut enemmän mun silmään.
Lisää mutkaa tullu yläputkeen ainaki
JohnOrion
28.07.2016, 17.22
Verkkiksessä Silverbackin 2017 -mallit: Delight, Fatty, Single ja Double Deluxe. Mikähän noista olisi se hinta-laatusuhteeltaan paras? Itseeni vetoaa Single vaihteiden pienemmän määrän takia ja värikin on ehkä paras. Käsittääkseni Double Deluxen joustohaarukka ei ole läskeissä must-juttu.
Itseeni vetoaa Single vaihteiden pienemmän määrän takia ja värikin on ehkä paras.
Jos budjetti venyy siihen, niin osta pois, eiköhän se oo sulle paras. :)
Käsittääkseni Double Deluxen joustohaarukka ei ole läskeissä must-juttu.
Ei ole, varsinkaan siellä alunperin speksaamassasi satunnaisessa kelvikäytössä ja kaupungin maastopoluilla.
Saako tuota White 3 Prota enää mistään, kun XXL:stä löytyy ainakin tuota vanhaa 3 Liteä? Itsellänikin olisi tarvetta ekalle läskille enkä haluaisi maksaa itseäni kipeäksi kuitukeulaisesta x11 läskistä. Käytettyjäkään ei ole juurikaan saatavilla.
Läskimasa
03.11.2016, 21.29
^ Viime viikonloppuna oli tonnilla myynnissä:
3 Fat Pro 1000 eurolla: https://www.xxl.fi/white-3-fat-pro-16-fatbike/p/1112004_1_style .
Olisko noita missään myymälässä...?
Miten ihmeessä onnistuin missaamaan tuon tarjouksen, vaikka olen aktiivisesti katsellut fättejä useamman viikonlopun. :eek: Pari viikkoa sitten pyörähdin myymälässä, mutta silloin ei ollut ainakaan tyrkyllä viimevuotisia Pro-malleja.
Mun mielestä tuolloin näytti, että Tammistossa olisi ollut M-kokoista. Liekö vieläkin, kun ei tuo nettisivu enää näytä myymäläsaldoja, jos verkosta on jo loppu. Kannattaa varmaan soitella sinne.
White Lite
+ Hinta
- Väri (makukysymys)
- Jarrut, vaihteet
White Pro
+ Väri, matta pinta
+ 1x11
+ Vaihteet
+ Miehekäs etuhaarukka
- Hinta
SilverBlack Scoop
+ Väri
+ Hinta
- Etuhaarukka ohkasempi
- Etuvaihtaja
Vanteista en nyt osaa sanoa, saatte täydentää :)
vähä korjausta ku varteenotettavia vaihteehtoja on tullu 2017 malleihin :)
SilverBlack Scoop
+- Etuhaarukka ohkasempi (singlessä kuitu haarukka)
+- Etuvaihtaja (singlessä 1x11)
+ tubeless ready vanteet
SilverBlack Scoop
+ tubeless ready vanteet
+läpiakseli takana 2017 (paitsi delight)
+-edessä 150mm QR joissain malleissa (harvinainen koko, adapterilla muutettavissa läpiakselille)
SilverBlack Scoop
+ tubeless ready vanteet
Singlessa 2 miinusta;
- Väri
- Hinta (kalliimpi kuin White Pro).
White 4 pro:ssa ilmeisesti alumiinihaarukka nykyisin?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.