Näytä tavallinen näkymä : Työmatkoihin ja pienimuotoiselle retkeilylle peruspyörää 500-600e?
Tervehdys kaikille! Liityin tänne asiantuntijoiden joukkoon kysyäkseni neuvoa pyörämerkkien viidakossa.
Vuosikausia olen ajellut mummonpyörillä ja käytetyillä sun muilla vehkeillä ilman mitään suuria vaatimuksia. Nyt kuitenkin olisi edessä viimein uuden pyörän ostos ja kaipaisin merkkiviidakossa vähän jeesiä. Hintaluokka on otsikon mukainen käytännön syistä: ymmärrän, että hyvästä pitää maksaa mutta käyttökohteiden kannalta vaatimuksia minulla on vain muutamia:
Työmatkailuun/ruokakauppailuun pyörää käyttäisin lähes kokonaan, ja vaikka en ole aiemmin ollut talvipyöräilijä, olisi toivottavaa että voisin uudella pyörällä vedellä myös talvisin matkoja. Eli tilaa nastoille ja muutenkin leveille renkaille olisi toiveena. Ajoasentona edes jotenkin pystyasento että puvuntakki päällä ei näytä ihan sekopäältä. Olen iso mies (193cm/100+kg) joten siltäkin kantilta olisi hyvä olla sopiva tapaus; keveydestä en ole haaveillut koskaan enkä tee sitä nytkään, mielummin raskas ja käytössäkestävä kuin aerodynaamisesti flashgordonmainen, koska en myöskään kuntopyöräile näillä näkymin. Kestävyyttä toivoisi myös pienimuotoiseen retkipyöräilyyn asvaltilla, esimerkiksi Turun saaristolenkeistä pienempää olen sillä silmällä katsonut, mutta minkäänlaisia suossa ja/tai mäillä pyöräilyä en aio harrastaa eli sellaisilla ominaisuuksilla en tee mitään eli asfaltilla tieni kulkeepi pitkälti.
Vanhojen rupupyörien korjailuun en ole ennen juuri tikkua laittanut ristiin mutta tämän kanssa kylläkin aion panostaa, joten perusylläpidon olisi kiva olla käytännöllistä, ts. kauhean harvinaisia osia/merkkejä ei ole kiinnostusta hankkia ja mieluusti ihan vaan perustaidoilla ja -hankinnoilla toivoisi pärjäävän. Nettikirjoittelun perusteella olen jo Tunturit ja Crescentit mielestäni poistanut. Merkeistä Specialized, Kona ovat tän hetkisen havaintojen perusteella vakuuttaneet.
Tähän mennessä on silmään pistänyt monien kehuma Kona Rove Al, joka on Bikeshopin hinnoilla (660 tms taisi olla just nyt) just siinä kipurajalla että ei tiedä viitsisikö. Jos sais edes vähän lähemmäs 600 euroa, tarvitsemilla ominaisuuksillani järkevää valintaa, olisin tyytyväinen. Vitosella alkava hinta olisi jo ihan täydellistä, mutta ymmärrän että ollaan jo aika rupusakilla sellasilla haaveilla jos laatua haluaa. Mutta siis: peruspyörä tällasilla tarpeilla. Jos toi Rove Al ois ns "parasta mitä rahalla tällaiselle tarpeelle saa" niin siihen varmaan kallistuisin, mutta mieluusti kuulisi vielä teidän mielipiteitä.. kiitos jo etukäteen!
Kona Dew... Kun budjetti ei jousta niin silloin pysyttävä perusasioissa...
orc biker
15.07.2016, 07.10
29er, niin saa ne leveät (nasta)renkaat ja maastopyöränä se on tietenkin lähtökohtaisesti vahvin ison miehen alla. Siinä tulee myös toivottu varsin pysty ajoasento. Radon Team 5.0 tai jos jostain löytää vastaavaa. Ei tuolla budjetilla paljon vielä juhlita. Cyclocrossareissa on väkisinkin aika matala ajoasento, vaikka mistä sitä otetta ottaisi. Asvaltille voi vaihtaa sileämmät renkaat alle. Nimenomaan ympärivuotiseksi peruspyöräksi 29er on erinomainen valinta, jos sen varustaa lokareilla ja sopivilla renkailla ja vaikka tarakalla, jos siltä tuntuu. Ainoa suurempi miinus siinä on se pystymmän ajoasennon vaikutus nopeuteen, mutta se ei ole varsinaisesti pyörätyypin vika, koska se on pakollinen vaihtokauppa, jos haluaa ajaa pystyssä.
Lisäksi tällaisessa pyörässä on etuna laaja alue välityksiä: voi mennä jyrkätkin mäet ylös kävelyvauhtia ja näin minimoida esim. hikoilua, kun se ei ole toivottua, tai reisien hapotusta, kun pitää jaksaa ajaa tuntitolkulla. Sellaista vaihtoehtoa ei ole missään cc-Konassa. Korostan, sitä vaihtoehtoa ei tuollaisella cc-Konalla edes ole. Ei voi laittaa esim. 24 edestä ja 36 takaa ja ajaa 6 km/h jyrkkää mäkeä ylös kevyesti pyöritellen kävelijämummojen puuskuttaessa vierellä. Vaatisi aika kikkailua, että saisi edes riittävän pienet eturattaat itse hommattua johonkin cc:hen. Kona Rove AL:ssä on pienin vaihde 34-32, kun taas tuossa Radonissa on 22-34. Toki Teräsreidet(tm) eivät noita ikinä myöntäisi edes tarvitsevansa, mutta minä tarvitsen. Olen huippukuntoinen ihminen ihan millä mittarilla vain, mutta silti tarvitsen tuollaisia käyttöpyörässäni. Eli joko minä erehdyn huippukuntoisuudestani tai useimmat "ihan hyvin menee ylös noilla isommillakin" kerskuvat. Se on lukijan päätettävissä. Tuossa Kona Rove AL:ssä on muutenkin aika harva välitys, kun on vain edessä 2 ja takana 8. Se tarkoittaa, ettei aina löydy niin mieleistä edes alueelta, joka muuten tuntuisi riittävältä etenkin, kun edessä toinen on 50, joka on älyvapaan tarpeettoman iso.
http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-29-5.0-463427/wg_id-117
Seuraavaksi tulee tietysti ne perinteiset huomautukset joustokeulan tarpeettomuudesta tuossa käytössä, mutta sille ei nyt vain voi mitään tuossa hintaluokassa. Myöhemmin voi kyllä, koska sen voi vaihtaa vaikka itse. Ei se kuitenkaan ole mikään suuri rasite, vaikka se siinä olisikin. Ei halpa keula välttämättä edes käytännössä jousta normaalissa ajossa ainakaan, ja useimmat saa lukkoonkin. Se on vain siinä sitä joidenkin kavahtamaa painoa tuomassa, mutta ei sillä ole hevonperseen merkitystä noissa touhuissa, kilo sinne tai tänne.
Eli n. 550 posteineen tai jotain vastaavaa. Siihen pitkät lokarit, polkimet, tarakka on + 30 + 10-20 + 15 = n. 610 euroa. Mutta nuohan pitää lisätä muutenkin, vaikka minkä pyörän ostaisi, jos puhutaan tosiaan yleiskäyttöpyörästä.
29er, niin saa ne leveät (nasta)renkaat ja maastopyöränä se on tietenkin lähtökohtaisesti vahvin ison miehen alla. Siinä tulee myös toivottu varsin pysty ajoasento. Radon Team 5.0 tai jos jostain löytää vastaavaa. Ei tuolla budjetilla paljon vielä juhlita. Cyclocrossareissa on väkisinkin aika matala ajoasento, vaikka mistä sitä otetta ottaisi. Asvaltille voi vaihtaa sileämmät renkaat alle. Nimenomaan ympärivuotiseksi peruspyöräksi 29er on erinomainen valinta, jos sen varustaa lokareilla ja sopivilla renkailla ja vaikka tarakalla, jos siltä tuntuu. Ainoa suurempi miinus siinä on se pystymmän ajoasennon vaikutus nopeuteen, mutta se ei ole varsinaisesti pyörätyypin vika, koska se on pakollinen vaihtokauppa, jos haluaa ajaa pystyssä.
Lisäksi tällaisessa pyörässä on etuna laaja alue välityksiä: voi mennä jyrkätkin mäet ylös kävelyvauhtia ja näin minimoida esim. hikoilua, kun se ei ole toivottua, tai reisien hapotusta, kun pitää jaksaa ajaa tuntitolkulla. Sellaista vaihtoehtoa ei ole missään cc-Konassa. Korostan, sitä vaihtoehtoa ei tuollaisella cc-Konalla edes ole. Ei voi laittaa esim. 24 edestä ja 36 takaa ja ajaa 6 km/h jyrkkää mäkeä ylös kevyesti pyöritellen kävelijämummojen puuskuttaessa vierellä. Vaatisi aika kikkailua, että saisi edes riittävän pienet eturattaat itse hommattua johonkin cc:hen. Kona Rove AL:ssä on pienin vaihde 34-32, kun taas tuossa Radonissa on 22-34. Toki Teräsreidet(tm) eivät noita ikinä myöntäisi edes tarvitsevansa, mutta minä tarvitsen. Olen huippukuntoinen ihminen ihan millä mittarilla vain, mutta silti tarvitsen tuollaisia käyttöpyörässäni. Eli joko minä erehdyn huippukuntoisuudestani tai useimmat "ihan hyvin menee ylös noilla isommillakin" kerskuvat. Se on lukijan päätettävissä. Tuossa Kona Rove AL:ssä on muutenkin aika harva välitys, kun on vain edessä 2 ja takana 8. Se tarkoittaa, ettei aina löydy niin mieleistä edes alueelta, joka muuten tuntuisi riittävältä etenkin, kun edessä toinen on 50, joka on älyvapaan tarpeettoman iso.
http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-29-5.0-463427/wg_id-117
Seuraavaksi tulee tietysti ne perinteiset huomautukset joustokeulan tarpeettomuudesta tuossa käytössä, mutta sille ei nyt vain voi mitään tuossa hintaluokassa. Myöhemmin voi kyllä, koska sen voi vaihtaa vaikka itse. Ei se kuitenkaan ole mikään suuri rasite, vaikka se siinä olisikin. Ei halpa keula välttämättä edes käytännössä jousta normaalissa ajossa ainakaan, ja useimmat saa lukkoonkin. Se on vain siinä sitä joidenkin kavahtamaa painoa tuomassa, mutta ei sillä ole hevonperseen merkitystä noissa touhuissa, kilo sinne tai tänne.
Eli n. 550 posteineen tai jotain vastaavaa. Siihen pitkät lokarit, polkimet, tarakka on + 30 + 10-20 + 15 = n. 610 euroa. Mutta nuohan pitää lisätä muutenkin, vaikka minkä pyörän ostaisi, jos puhutaan tosiaan yleiskäyttöpyörästä.
Hei! Helkkarin hyviä perusteluita ja avaus, kiitos tästä. Maastopyörää en ollutkaan ajatellut tämän kaiken muun ohella mutta asento+äjjäkokokesto aika perusasioita joiden puolesta ton mukaan tuntuu sittenkin varsin sopivalta. Joustokeulan infernaalisuutta tässä onkin jo tullut pikkasen analysoitua viestiketjujen perusteella, ja tosiaan sen osalta että jos koen pakolliseksi vaihtaa, niin väliäkös tuolla, sen sitten teen. Laitetaan lukkoon sitten odottelemaan sitä maailmanaikaa.
Hyvännäköistä kamaa kyllä tuolla bike-discountissa mutta nihilistinä ajattelen että kun/jos tilauksen laitan vaikka tänä viikonloppuna vetämään, niin se pyörä on mulla syyskuun alussa jolloin alkaa mun tuurilla loskakuu, mielummin paikallisesta liikkeestä hankkisi niin saisi kesäpäivinä otettua mahd. paljon tuntumaa uuteen. Siksi katselenkin tässä esim. bikeshop.fin valikoimaa, ja sieltä löytyy sellasia malleja kuin Kona Lava Dome/Mahun ja Felt Nine 70/80.. onko noi tuohon Radoniin verrattuna ihan tossuja? Harkinnan myötä kun asiaa mietin, niin vedän takaisin kyllä aikaisemman vitosella alkavien hintojen tavoittelun kun otan postikuluaspektit huomioon, ehkäpä se kipuraja onkin sit se 700e lopulta. (Seuraavassa mittaluokassa esim tuossa lafkassa (turkulaiselle ++) on Kona Unit (sinkula, ei kuulosta mun jutulta) ja sitten kans joku Feltin edellisestä seuraava, ei ihan heti välttämättä viisari värähdä, varsinkaan kun en ole Feltistä tainnut parin tunnin keskusteluselailun perusteella kuulla sanaakaan hyvää.
Keulan jousitus merkitsee muutakin kuin painoa ja lisähuoltoa, se huonontaa ajettavuutta tieajossa, vaikka sen saisi lukittuakin, maastoajoon hyvä ohjaus on nopea, tiellä ajettaessa ei paljon sivuille vilkuilla, tai ajeta yhdellä kädellä.
Jäykkäkeulaisten bigfootien tultua odotin joustokeulojen jäävän maastoajoon sopiviin välineisiin, mutta edelleen noita tarjotaan runsaasti jopa retkipyöriin. Tieajoon pyörää hakevalle toivoisi olevan enemmän tarjontaa jäykällä haarukalla, keulan vaihto uuteen pyörään on turhauttavaa ja se putoaa valinnasta.
orc biker
15.07.2016, 08.59
Keulan jousitus merkitsee muutakin kuin painoa ja lisähuoltoa, se huonontaa ajettavuutta tieajossa, vaikka sen saisi lukittuakin, maastoajoon hyvä ohjaus on nopea, tiellä ajettaessa ei paljon sivuille vilkuilla, tai ajeta yhdellä kädellä.
Ei noita halpoja kannata huoltaa, vaan heittää roskikseen sitten, jos tulee ongelmia niiden kanssa. Eli ne ovat "huoltovapaita" :D
Tieajoon pyörää hakevalle toivoisi olevan enemmän tarjontaa jäykällä haarukalla, keulan vaihto uuteen pyörään on turhauttavaa ja se putoaa valinnasta.
Totta, mutta ilmeisesti ei ole kysyntää. Osa sitä on varmaan se, että monet luulevat hybridin olevan jotenkin lähtökohtaisesti 29eria parempi käyttöpyöräksi, vaikka erohan tulee lähinnä renkaista ja siinäkin hybridi häviää mukavuudessa ja etenkin talvikäytössä. Ja onhan noissa 29ereissä muutakin tyhmää, kuten hankaluus lokareita johonkin parempaan joustokeulaan. Suntoureissa saattaa olla kiinnitystä varten ihan oma ruuvinreikäkin, ainakin ennen oli, mutta Rock Shoxeissa ei ainakaan ole. Kuitenkin tuollainen viiden sadan Radon ei tule yleensä kovin vakavaan maastoajoon, vaan enemmänkin painottunee siihen muuhun käyttöön. Ei luulisi olevan mahdotonta tarjota vaikka optiona tuollaista kaupunkivarustelua, että voisi ostaa tuollaisen jäykällä keulalla ja lokareilla pieneen lisähintaan. Mutta ei onnistu. Minua nyppii pyörätarjonnassa aina vaihtoehtojen puute. Jokin asia on muodissa, niiin sitten mitään muuta ei oikein meinaa saada, ei mitään kustomointia ainakaan. Toki Radon merkkinä tuottaa noita liukuhihnalla, mutta onhan heilläkin noita malleja turhankin paljon: on hitusen erilaista kaupunkipyörää ja muuta, ei luulisi menevän liian monimutkaiseksi, jos voisi olla kaupunkilaisversio jostain Team 5.0.sta.
Mutta tuosta tullaan taas siihen, että ilmeisesti ei oleta ainakaan olevan kysyntää, kun ihmiset ovat ehdollistuneet ajattelemaan hybridiä, kun pitäisi saada kaupunkipyörä, kun "maasturit ovat niin raskaita ajaa". Mutta ehkä tietous lisääntyy vähitellen. Tai sitten ei. Tulee jokin uusi muoti ja järki taas jää jonnekin matkalle.
orc biker
15.07.2016, 09.16
Hyvännäköistä kamaa kyllä tuolla bike-discountissa mutta nihilistinä ajattelen että kun/jos tilauksen laitan vaikka tänä viikonloppuna vetämään, niin se pyörä on mulla syyskuun alussa jolloin alkaa mun tuurilla loskakuu, mielummin paikallisesta liikkeestä hankkisi niin saisi kesäpäivinä otettua mahd. paljon tuntumaa uuteen.
Tuolta yleensä tulee 1-2 viikossa etenkin nyt, kun sesonki lienee jo ohitse. Aika huono tuuri saa olla, jos menee tosi pitkään. Paikallisesta joutuu tyytymään huonompaan samalla rahalla.
Siksi katselenkin tässä esim. bikeshop.fin valikoimaa, ja sieltä löytyy sellasia malleja kuin Kona Lava Dome/Mahun ja Felt Nine 70/80.. onko noi tuohon Radoniin verrattuna ihan tossuja?
Onhan noissa huonompia osia kiinni. Ei ole Shimanon jarruja ja kampina on usein jotain Suntouria tai Sunracea, joten laatu on minun kokemuksieni mukaan aika paljon huonompaa. Siinä voi käydä niin, että sitten tulee aiemmin osan vaihtoja eteen eli käytännön hinta nousee korkeampina huoltokustannuksina. Periaatteessa toki noilla kaikilla varmaan ajaa ihan ok. Saahan niitä osia sitten vaihdettua kulumisen myötä vähän parempiin. Hankala sanoa. Se riippuu, mitä haluaa painottaa.
Blackborow
15.07.2016, 09.37
Mitenhän se jousitus siihen ohjauksen nopeuteen vaikuttaa? Nopea ohjaus ei kyllä myöskään tarkoita epävakautta.
orc biker
15.07.2016, 10.31
Tuon Radonin keulakulma on 69,5 astetta. Yhdistettynä jytyihin renkaisiin minusta tuollaiset pyörät menevät aika mukavan vakaasti eteenpäin. En ole ikinä kokenut, että onpas nyt hankalan nopea ohjaus. Sen sijaan ajaessani jokin aika sitten vanhaa maasturia hyvin kapealla suoralla tangolla tuntui kiikkerämmältä ihan sen tangon takia, mutta se oli jo kapeampi kuin vanhan ajan maastureiden tangot, se oli jostain ihan muusta pyörästä siihen siirretty.
SamiMerilohi
15.07.2016, 11.28
Mulla on tuollainen Radon ZR Team 5.0, ja se on pyörätiellä ja hiekkatiellä rennosti matkaa tehdessä mukava peli. Toimii toki maastossakin.
Ajoasento on rento ja välityksiä löytyy todella laajasti, kuten orc biker sanoi.
Radon postikuluineen + polkimet + paremmin tiekäyttöön sopivat renkaat = noin 600 € setti. Myöhemmin voi sitten hankkia vaikka jäykän keulan joustokeulan tilalle, jos haluaa. Ei siitä joustokeulasta ole kyllä minun kokemuksen mukaan tiellä ajellessa mitään haittaakaan (paitsi ehkä paino). Jos ajan jyrkkää ylämäkeä seisaaltaan polkien, niin laitan sen lukkoon, mutta muulloin ei tarvitse.
edit. Ja minulla meni pyörän toimitukseen puolitoista viikkoa tuossa alkukesästä.
Jäykkäkeulaisten bigfootien tultua odotin joustokeulojen jäävän maastoajoon sopiviin välineisiin, mutta edelleen noita tarjotaan runsaasti jopa retkipyöriin. Tieajoon pyörää hakevalle toivoisi olevan enemmän tarjontaa jäykällä haarukalla, keulan vaihto uuteen pyörään on turhauttavaa ja se putoaa valinnasta.
Ethän aja kelveillä/teillä jollet pysty maasturilla ajamaan yhdellä kädellä tai vilkuilemaan, ethän...
Ei, en aja maasturilla. Tarjontaa tuollaisista 29" jäykistä pyöristä on vähänlaisesti. Käyttölaatuisin kestävin osin kohtalaisen hyvään runkosarjaan kasattuna, kiinnityspisteitä lokareille, tarakalle jne. Tuollaisia suoratankoisia tuntuis kuitenkin näillä palstoilla monesti perustellusti tarvittavan. Onko yhdelläkään merkillä tuohon saumaan kunnolista kohtuuhintaista olevan ohjelmassa?
orc biker
15.07.2016, 15.56
Ei, en aja maasturilla. Tarjontaa tuollaisista 29" jäykistä pyöristä on vähänlaisesti. Käyttölaatuisin kestävin osin kohtalaisen hyvään runkosarjaan kasattuna, kiinnityspisteitä lokareille, tarakalle jne. Tuollaisia suoratankoisia tuntuis kuitenkin näillä palstoilla monesti perustellusti tarvittavan. Onko yhdelläkään merkillä tuohon saumaan kunnolista kohtuuhintaista olevan ohjelmassa?
Esim. tuo Radon on muuten, mutta siinä on se joustokeula. Ei se kuitenkaan ole älytön este, vaan sen voi vaihdattaa myöhemmin, jos se kiusaa. Uusi esim. jokin Surlyn keula maksaa ehkä 80 € + postit. Jos ei itse osaa tai paremminkin uskalla, koska eihän se vaikeaa ole, vaihtaa, niin tuskin liike siitä paljon veloittaa. Ei tuosta kannata tehdä suurta kynnyskysymystä, vaan ostaa muuten mieluinen pyörä. Esim. tuossa Radonissa on aika hyvin tilaa lokareille, kiitos noiden vaijerivetojen, ja löytyy tarakalle paikat. Minä sovitin vasta omaan Raatooni pitkät lokarit, mutta koska oli niin iso uusi (siis iältään ja malliltaan) rengas, niin piti vaihtaa etuvaihtaja, että sopi, mutta se piti jo tehdä renkaan sopimisen takia, eikä vain lokarin. Ei ole pakko ostaa ihan niin isoja renkaita tietenkään kenenkään. Mutta jokainen tietysti itse päättää, että mikä on tärkeää ja mikä on liian vaikeaa. Tilanne on vähän huono, mutta täytyy vain yrittää luovia. Jos ei halua panostaa tuohon, vaan haluaa ihan heti valmista, niin sitten täytyy tinkiä jostain muusta. Eli kaikessa on vikansa.
Maastopyörässä on maastopyörän runko, matala emäputki mm. ja keskiö hyvin korkealla. Tiepyörän runko haarukoineen tulisi olla tieajoon passeli, vielä kaivattais pyörää tuohon suuntaan, tämänkin keskustelun aloittajalle saattaisi olla kelpo vaihtoehto, pannaanko ob kasaamo pystyyn? OrcBike sopis nimeksi, eikö vaan? Taiwanilta runkosarja, osat samalta suunnalta, kasaamo tänne härmään. Idea vapaasti käytettävissä.
Jos mahdollista niin kannattaa käydä xxl:ssä kääntymässä. Ite laitoin tilaukseen kaikkea sälää, mutta näköjään on pyörienkin hinnat tippunu. Pari vaihtoehtoa alottajalle vois olla: https://www.xxl.fi/white-white-sc-comp-ff-16-hybridipyora/p/1117972_1_style ja https://www.xxl.fi/velocity-by-white-velo-city-tourer-light-16-hybridipyora/p/1118426_1_style
Spessu nyt tietysti on spessu, mutta kuten foorumillakin on aiemmin todettu, niin Konan fillareihin ei nykyään kummoista palikkaa ole laitettu kiinni (hinta-laatu). Hyviä pyöriä toki edelleen, mutta kannattaa muitakin koeajaa.
^Nuo taitaa olla sitä mitä tuolla rahalla korkeintaan saa, tietenkin jos koot natsaa.
Olen yrittänyt pysyä erossa näistä suosituksista, mutta kannattaa nyt kuitenkin tsekata Kona Big Rove (AL). Pääsee jopa koeajamaankin ja täyttää kriteerit ilman joustokeulaa ja lisäksi saa lokasuojat siistinnäköisesti kiinnitettyä.
http://www.bikeshop.fi/Kona_Big_Rove/ekauppa/pKOROVB/
http://www.bikeshop.fi/Kona_Big_Rove_AL/ekauppa/pKOROVBAL/
orc biker
15.07.2016, 18.13
Tuohon hintaan Tuo Big Rove AL ei vaikuta kovin huonolta. Tai itse asiassa se vaikuttaa ihan hyvältä. Moni haukkuu Konan alumiinirunkoa, mutta minä en siitä tiedä mitään. Kannattaa ehdottomasti harkita tuotakin.
Saattaapi olla että menee tuon saksalaisen kaupan Radonin ja Bikeshopin Konan Big Roven välillä arpomiseksi. Käyn paikan päällä ehkä jo huomenna katsomassa Konaa ja koitan saada neuvoteltua jonkun sopuhinnan pyörä+lokarit+tarakka+asennus-kombinaatiosta. Myyntimieheä muistutellen, että 15. päivä on monella se palkkapäivä ja jos ensi viikolla menee niin saattaapi olla että raha on jo mennyt muille maille. :D Kyllä se Konan ei-jousto liikkeestä ulos asennuksineen VS Radon halvempana mutta postitse ja omine asennuksineen ja ikävästi joustokeulalla jäänee olemaan se kiikunkaakun pari tässä. Mielummin myös maksaa palvelusta pyöräliikkeelle kuin XXL:lle rehellisesti sanottuna, mutta hyvännäkösiä toki noi niidenkin vehkeet - mut merkkeinä sellasia ettei enää välttämättä into riitä perehtymään, ja kun arvostelut on varmasti tasoa "sitä saa mistä maksaa", ja varmasti perustellusti.
Kiitos vielä kaikille!
orc biker
15.07.2016, 19.54
Kumpikaan vaihtoehto tuskin menee pieleen. Nuo ovat vähän erilaisia pyöriä, mutta tässä ne tekevät lähes saman. Tarkista vielä Konassa, että meneekö siihen vielä vähän leveämpi kuin tuo 2" Big Apple, koska se tuo vaihtoehtoja enemmän esim. talvirenkaisiin. Paras lienee Ice Spiker Pro, josta esim. kapein 29 on 2,25", mutta jos ei hurjastele, niin vähemmän jytykin nastarengas riittää. Lisätila ei kuitenkaan yleensä haittaa, mutta kuitenkin Konassa on jo sitä tosi hyvin verrattuna noihin XXL:n hyrbideihin. Ja se on tärkeää, että siihen saa vähintään 2":n Big Applen tai vastaavan, koska BA on yksi parhaista tuollaiseen käyttöön. Se on tosi ilmava ja rullaa hyvin alhaisilla paineilla eli se on mukava ja nopea.
Konalle pointsit vaikka ainakaan Roven alurunko montaa pistettä saakkaan. Saattaa toimia paremmin tuossa Big Rovessa paksummilla renkailla ja leppoisammalla ajoasennolla. Osat nyt ei ole kummoisiakaan mutta nehän kuitenkin vaihtuu ajan mukana...
Katsot torista tai fillaritorista käytettyjä pyöriä. Tsekkaa, että runkokoko on sinulle suunnilleen oikea ja osta sellainen mikä omaan silmään näyttää kivalta ja hyväkuntoiselta. Hinnaltaan sellainen 300-350 €. Ajele sillä vuosi-pari, myy samalla hinnalla pois jos tarvetta "paremmalle" on. Ajokokemuksen myötä selviää mitkä on ne sinulle tärkeät ominaisuudet. Ehkä joku hybridi tai ns. fitnesspyörä olisi sopivin. Unohda joustokeulat. Levyjarrut on hyvät. Lokarit on tarpeen ja ne saa hybridiin/fitnessfillariin parilla kympillä Biltemasta.
Fillarin hankkimisesta ei kannata tehdä rakettitiedettä. Keep-it-simple.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.